|
oavsett om man är lönearbetare eller försöker skapa sitt eget alternativ genom självhushållning är borgarklassens makt intakt. hur påverkar detta ditt liv?
Det var en stor fråga. Det påverkar ju på så många olika vis att en klass styr samhället och en annan förtrycks. I min vardag ser jag det genom att medbestämmanderätten är otroligt beränsad på in arbetsplats.
CITAT (Natrix @ 27-10-2006, 17:44) Det var en stor fråga. Det påverkar ju på så många olika vis att en klass styr samhället och en annan förtrycks. I min vardag ser jag det genom att medbestämmanderätten är otroligt beränsad på in arbetsplats. Jisses! Menar du att det finns en "borgarklass" som förtrycker andra klasser i detta land?
jo, arenan där vi som klass utsugs är arbetsplatsen. Klart att företagen vill kontrollera oss annars kan de inte suga ut mervärde ur oss. Jag det inte som att vi som arbetarklass fötrycks, vi kontrolleras och sugs ut. Vi är inget passivt objekt utan ett handlande subjekt som när vi använder vår kraft har all makt i samhället.
Oj, Skäran och Natrix blev medlemmar på samma dag och fick medlemsnumren efter varandra. Tillfällighet?
CITAT (Tezzla @ 27-10-2006, 17:46) Jisses! Menar du att det finns en "borgarklass" som förtrycker andra klasser i detta land? Visst finns det olika grupper i samhället som påverkar olika mycket! Och visst agerar de inflytelserika grupperna så att andra gruppers inflytande begränsas. Det tycker jag att det finns. Tycker inte du?
ja och det bästa sättet är att skaffa sig makt genom att äga och det är genom detta ägande som borgarklassen får sin makt.
CITAT (Tezzla @ 27-10-2006, 17:54) Oj, Skäran och Natrix blev medlemmar på samma dag och fick medlemsnumren efter varandra. Tillfällighet? ;)  Nej, det är inte en tillfällighet. Dock bor vi flera mil ifrån varandra (men inte så många)! Arbetarbröder, du vet...
Då ska jag låta er två "arbetarbröder" få diskutera detta sinsemellan...
CITAT (Tezzla @ 27-10-2006, 18:00) Då ska jag låta er två "arbetarbröder" få diskutera detta sinsemellan... alltså, som de flesta kan man välja att delta i en diskussion med argument eller så låter man bli. det är bara att välja. diskussionstråden handlar om hur man ser på borgarklassens maktutövande. du har frågat om deltagande i tråden verkligen tycker att det finns en klass som utnyttjar en annan och det anser deltagande i listan. om du inte anser att det är så, argumentera emot med sakliga argument istället för att börja dribbla om vem som har medlemsnummer vad och här deltagare blev medlemmar.
herkules
27-10-2006, 18:35
CITAT (skäran @ 27-10-2006, 17:40) oavsett om man är lönearbetare eller försöker skapa sitt eget alternativ genom självhushållning är borgarklassens makt intakt. hur påverkar detta ditt liv? överklassens överhet påverkar inte mitt liv, vare sig privat eller på jobbet - jobbar inom en platt organisation där inga blåblodiga små grevar skulle platsa.. men visst - money rules...
Hannele
27-10-2006, 18:49
CITAT (skäran @ 27-10-2006, 17:49) jo, arenan där vi som klass utsugs är arbetsplatsen. Starta eget då, om du är kapabel till det. Ingen tvingar dej att vara löneslav, eller?
Whiskuchi
27-10-2006, 18:50
"Borgarklass"?? Det var väl ändå ett bra tag sen mänskligheten bestod av de fyra stånden Adel Präster Borgare och Bönder...
herkules
27-10-2006, 19:08
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 19:49) CITAT (skäran @ 27-10-2006, 17:49) jo, arenan där vi som klass utsugs är arbetsplatsen. Starta eget då, om du är kapabel till det. Ingen tvingar dej att vara löneslav, eller? en hel jäkla massa människor i sverige är tvungna att jobba som "löneslavar" för att få det hela att gå runt och har inga som helst möjligheter att "starta eget". öppna ögonen människa!
Whiskuchi
27-10-2006, 19:10
CITAT (herkules @ 27-10-2006, 20:08) en hel jäkla massa människor i sverige är tvungna att jobba som "löneslavar" för att få det hela att gå runt och har inga som helst möjligheter att "starta eget". Varför har de absolut ingen möjlighet att starta eget? Man måste inte börja med aktiebolag direkt... dags att öppna ögonen själv, för möjligheterna?
CITAT (Whiskuchi @ 27-10-2006, 20:10) Varför har de absolut ingen möjlighet att starta eget? Man måste inte börja med aktiebolag direkt... dags att öppna ögonen själv, för möjligheterna? Aktiebolag är väl just den bolagsform som är bäst att lämpad att starta med om man har små medel. Men jag tycker att det väl inte det är de som är frågan utan att det finns många som inte vill tillhöra den gruppen utan skapa gemenskap inom den grupp som de verkar.
herkules
27-10-2006, 19:36
CITAT (Whiskuchi @ 27-10-2006, 20:10) CITAT (herkules @ 27-10-2006, 20:08) en hel jäkla massa människor i sverige är tvungna att jobba som "löneslavar" för att få det hela att gå runt och har inga som helst möjligheter att "starta eget". Varför har de absolut ingen möjlighet att starta eget? Man måste inte börja med aktiebolag direkt... dags att öppna ögonen själv, för möjligheterna? det kan väl finnas massor med orsaker till att de inte kan starta eget? det de kan/vill funkar inte på orten, har inte de lokaler som behövs, kan/vill inte flytta, är inte kreditvärdig osv, listan kan väl göras hur lång som helst?
Hannele
27-10-2006, 19:38
CITAT (herkules @ 27-10-2006, 20:08) CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 19:49) CITAT (skäran @ 27-10-2006, 17:49) jo, arenan där vi som klass utsugs är arbetsplatsen. Starta eget då, om du är kapabel till det. Ingen tvingar dej att vara löneslav, eller? en hel jäkla massa människor i sverige är tvungna att jobba som "löneslavar" för att få det hela att gå runt och har inga som helst möjligheter att "starta eget". öppna ögonen människa! Öppna ögonen själv! Varför är så stor andel småföretagare äldre kvinnor och invandrare? För at ingen vill anställa dem! Då öppnar de en egen butik, frisörsalong eller liknande.
herkules
27-10-2006, 19:39
sen tänker jag att bara för att man inte vill vara "löneslav" så kanske man inte måste/vill starta eget? starta eget är på något sätt högerns svar på ALLT!
f-n, ge folk betalt för det de gör och det ska vara tillräckligt så att de kan leva på det. sen var det väl liksom inget mer med det - hur svårt är det?
ja och en stor del egenföretager är även män, tex taxichauförer, skogsarbetare, grävmaskinister, byggare osv. alltså, det är inget nytt att vissa branscher förändras så att människor går från att vara lönearbetare till att vara egenföretagare. frågan för oss som inte äger produktionsmedel eller produktionsmedel i den skala så att vi kan livnära oss på avkastningen är hur vi ska organisera vårt samhälle så att alla kan vara med och leva.
sen när det gäller att starta eget. Det måste väl finnas en marknad för den produkt eller tjänst man tillverkar för att företaget ska gå runt?
Whiskuchi
28-10-2006, 08:24
CITAT (Natrix @ 27-10-2006, 20:34) CITAT (Whiskuchi @ 27-10-2006, 20:10) Varför har de absolut ingen möjlighet att starta eget? Man måste inte börja med aktiebolag direkt... dags att öppna ögonen själv, för möjligheterna? Aktiebolag är väl just den bolagsform som är bäst att lämpad att starta med om man har små medel. Men jag tycker att det väl inte det är de som är frågan utan att det finns många som inte vill tillhöra den gruppen utan skapa gemenskap inom den grupp som de verkar. Nej, för att starta aktiebolag krävs det 100 000 kronor. Och det är inga "små medel". En enskild firma kostar inte mer än registreringen.
Anki på Öland
28-10-2006, 13:45
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 20:38) Då öppnar de en egen butik, frisörsalong eller liknande. Men tänk om det man öppnar går så bra så man måste anställa..... då blir man ju, gud förbjude, en arbetsgivare=utsugar, så det går ju inte heller...... Anki
CITAT (Anki på Öland @ 28-10-2006, 14:45) CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 20:38) Då öppnar de en egen butik, frisörsalong eller liknande.
Men tänk om det man öppnar går så bra så man måste anställa..... då blir man ju, gud förbjude, en arbetsgivare=utsugar, så det går ju inte heller...... Anki nej, ingvar kamprad började ju med sina bara händer han oxå  alltså, som klass är en sak som person en annan. att starta kooperativ är inte alltid det bästa ur ett klassperspektiv heller. helt enkelt är det ett svårt val för det är i en komplicerad värld vi lever i.
Varför indela i klasser? Vi är väl alla arbetande människor.
CITAT (askar @ 28-10-2006, 22:35) Varför indela i klasser? Vi är väl alla arbetande människor. Amen! Är så hiskeligt trött på detta tjafs om klasser hit och dit.
CITAT (askar @ 28-10-2006, 22:35) Varför indela i klasser? Vi är väl alla arbetande människor. jo, rent definitionsmässigt är det som så men nu pratar vi om [I]lönearbete[I]. Alltså, företagsstyrelserna lever på vad jobbarna presterar. Företagsstyrelsernas arbete är inte mervärdesskapande[I] utan de livnär sig på det mervärde som arbetarna skapar. Alltså, Volvos chef hade aldrig varit rik om ingen gått till jobbet varje dag och skruvat ihop bilar.
Snöflinga
29-10-2006, 17:28
Och om Volvos chef inte funnits, så hade arbetarna inget jobb att gå till
Bettson
29-10-2006, 17:37
CITAT (skäran @ 27-10-2006, 22:06) ja och en stor del egenföretager är även män, tex taxichauförer, skogsarbetare, grävmaskinister, byggare osv. alltså, det är inget nytt att vissa branscher förändras så att människor går från att vara lönearbetare till att vara egenföretagare. frågan för oss som inte äger produktionsmedel eller produktionsmedel i den skala så att vi kan livnära oss på avkastningen är hur vi ska organisera vårt samhälle så att alla kan vara med och leva.
sen när det gäller att starta eget. Det måste väl finnas en marknad för den produkt eller tjänst man tillverkar för att företaget ska gå runt? Klart att det måste finnas en marknad. Och finns inte marknaden så får man hitta på en annan produkt tjänst. Faktiskt så tycker jag det låter som om du vill ha allt serverat. Inte kan/ vill....Och jag kan tala om att du får göra många saker som du inte vill göra men måste sóm egenföretagare. Det är bara att bita ihop Det går faktist att starta företag från 0. Man får arbeta sig uppåt efterhand Många småföretagare tjänar faktist sämre än om de hade varit anställda. Men hellre än att gå arbetslösa så har de tagit intiativ själva. Sedan finns det en och annan som tjänar bra också. Men de har gjort sig förtjänta av det, det är inget att vara avundsjuk på att folk slitit hårt, atbetat flera år i ett företags uppbyggnadskede. Det ska man beundra tycker jag.
Många väljer företagande för att det ger ökad frihet också. Visst, det kan ge ansvar för anställda, arbetstider som ibland är 'orimliga', etc, men det ger också en ökad kontroll över ens egen tid och liv. Sen vet jag inte hur mycket "mer värd" man ska vara bara för att man råkar vara smart eller jobbar hårt, man kan jobba hårt som lågavlönad eller glassa som högavlönad, det skiljer åt från jobb till jobb. Inte alltid man får "lön efter förtjänst". Bland dem som tjänar bra som företagare finns tyvärr ofta myglare och kriminella som förstör för hederliga företagare  Mången hederlig företagare har fått sitt företag i kaputten pga illegal konkurrens.
Ophelia
29-10-2006, 17:46
Nej jag är inte trött på borgarklassens hegemoni.
Bettson
29-10-2006, 17:47
CITAT (Pirum @ 29-10-2006, 18:42) Många väljer företagande för att det ger ökad frihet också. Visst, det kan ge ansvar för anställda, arbetstider som ibland är 'orimliga', etc, men det ger också en ökad kontroll över ens egen tid och liv. Sen vet jag inte hur mycket "mer värd" man ska vara bara för att man råkar vara smart eller jobbar hårt, man kan jobba hårt som lågavlönad eller glassa som högavlönad, det skiljer åt från jobb till jobb. Inte alltid man får "lön efter förtjänst". Bland dem som tjänar bra som företagare finns tyvärr ofta myglare och kriminella som förstör för hederliga företagare  Mången hederlig företagare har fått sitt företag i kaputten pga illegal konkurrens. Visst är det så men.... Ett företag man startar har sitt första kritiska år. Det tar ytterligare två år innan man är så etablerad att jobben kommer självt utan att du jagar up dom i skrymslen och vrår. Sedan tar det ytterligare två år innan man lärt sig vara rillräckligt affärsmässig, åtminstone för de flesta. Så ungefär 5 år innan allt flyter som det ska. Då får man allt ligga i under den tiden. Snåla eller ta extaknäck för att få slantarna att räcka till. OCh visst finns det konkurrens eller prisdumpning man inte vill ha. Allt ifrån att Svensson vill att man skall göra svartjobb till som du säger osund priskonkurrens från de företagare som inte gör rätt för sig.
CITAT (Bettson @ 29-10-2006, 18:37) CITAT (skäran @ 27-10-2006, 22:06) ja och en stor del egenföretager är även män, tex taxichauförer, skogsarbetare, grävmaskinister, byggare osv. alltså, det är inget nytt att vissa branscher förändras så att människor går från att vara lönearbetare till att vara egenföretagare. frågan för oss som inte äger produktionsmedel eller produktionsmedel i den skala så att vi kan livnära oss på avkastningen är hur vi ska organisera vårt samhälle så att alla kan vara med och leva.
sen när det gäller att starta eget. Det måste väl finnas en marknad för den produkt eller tjänst man tillverkar för att företaget ska gå runt? Klart att det måste finnas en marknad. Och finns inte marknaden så får man hitta på en annan produkt tjänst. Faktiskt så tycker jag det låter som om du vill ha allt serverat. Inte kan/ vill....Och jag kan tala om att du får göra många saker som du inte vill göra men måste sóm egenföretagare. Det är bara att bita ihop Det går faktist att starta företag från 0. Man får arbeta sig uppåt efterhand Många småföretagare tjänar faktist sämre än om de hade varit anställda. Men hellre än att gå arbetslösa så har de tagit intiativ själva. Sedan finns det en och annan som tjänar bra också. Men de har gjort sig förtjänta av det, det är inget att vara avundsjuk på att folk slitit hårt, atbetat flera år i ett företags uppbyggnadskede. Det ska man beundra tycker jag. jo. visst är det så, ungefär som att vara en lönearbetare. det är bara att bita ihop där med. vad jag menar är att så jävlans många kan inte bli egen eller småföretagare. om man satsat de pengar som man gett i starta egetbidrag på att anställa folk i offentlig sektor så hade det givit samhället mer än de konkurser som det ger.
CITAT (Snöflinga @ 29-10-2006, 18:28) Och om Volvos chef inte funnits, så hade arbetarna inget jobb att gå till  och om folket inte har några herrar så sitter det med armarna i kors och vet inte att producera det de behöver för att överleva?
Bettson
29-10-2006, 18:40
CITAT (skäran @ 29-10-2006, 19:14) CITAT (Bettson @ 29-10-2006, 18:37) CITAT (skäran @ 27-10-2006, 22:06) ja och en stor del egenföretager är även män, tex taxichauförer, skogsarbetare, grävmaskinister, byggare osv. alltså, det är inget nytt att vissa branscher förändras så att människor går från att vara lönearbetare till att vara egenföretagare. frågan för oss som inte äger produktionsmedel eller produktionsmedel i den skala så att vi kan livnära oss på avkastningen är hur vi ska organisera vårt samhälle så att alla kan vara med och leva.
sen när det gäller att starta eget. Det måste väl finnas en marknad för den produkt eller tjänst man tillverkar för att företaget ska gå runt? Klart att det måste finnas en marknad. Och finns inte marknaden så får man hitta på en annan produkt tjänst. Faktiskt så tycker jag det låter som om du vill ha allt serverat. Inte kan/ vill....Och jag kan tala om att du får göra många saker som du inte vill göra men måste sóm egenföretagare. Det är bara att bita ihop Det går faktist att starta företag från 0. Man får arbeta sig uppåt efterhand Många småföretagare tjänar faktist sämre än om de hade varit anställda. Men hellre än att gå arbetslösa så har de tagit intiativ själva. Sedan finns det en och annan som tjänar bra också. Men de har gjort sig förtjänta av det, det är inget att vara avundsjuk på att folk slitit hårt, atbetat flera år i ett företags uppbyggnadskede. Det ska man beundra tycker jag. jo. visst är det så, ungefär som att vara en lönearbetare. det är bara att bita ihop där med. vad jag menar är att så jävlans många kan inte bli egen eller småföretagare. om man satsat de pengar som man gett i starta egetbidrag på att anställa folk i offentlig sektor så hade det givit samhället mer än de konkurser som det ger. Numera är ams väldigt hårda och det är svårt att få ett starte egetbidrag ifall inte affärsidén verkar livskraftig. Så¨några mängder konkurser därifrån tror jag inte att det är. OCh det finns många företagare däribland jag själv som startar utan att få ett startaegetbidrag beviljat. Och som överlever. OCh en dsak har du fel i. Motsatsförhållandet mellan starete eget och vården. Det är faktist så att allt arbete som utförs och som ger staten intäktet skall gå till att finansiera vård, skola och omsorg så utan företag och föetag som anställer så finns det ingen vård skola och omsorg.
CITAT (Bettson @ 29-10-2006, 19:40) CITAT (skäran @ 29-10-2006, 19:14) CITAT (Bettson @ 29-10-2006, 18:37) CITAT (skäran @ 27-10-2006, 22:06) ja och en stor del egenföretager är även män, tex taxichauförer, skogsarbetare, grävmaskinister, byggare osv. alltså, det är inget nytt att vissa branscher förändras så att människor går från att vara lönearbetare till att vara egenföretagare. frågan för oss som inte äger produktionsmedel eller produktionsmedel i den skala så att vi kan livnära oss på avkastningen är hur vi ska organisera vårt samhälle så att alla kan vara med och leva.
sen när det gäller att starta eget. Det måste väl finnas en marknad för den produkt eller tjänst man tillverkar för att företaget ska gå runt? Klart att det måste finnas en marknad. Och finns inte marknaden så får man hitta på en annan produkt tjänst. Faktiskt så tycker jag det låter som om du vill ha allt serverat. Inte kan/ vill....Och jag kan tala om att du får göra många saker som du inte vill göra men måste sóm egenföretagare. Det är bara att bita ihop Det går faktist att starta företag från 0. Man får arbeta sig uppåt efterhand Många småföretagare tjänar faktist sämre än om de hade varit anställda. Men hellre än att gå arbetslösa så har de tagit intiativ själva. Sedan finns det en och annan som tjänar bra också. Men de har gjort sig förtjänta av det, det är inget att vara avundsjuk på att folk slitit hårt, atbetat flera år i ett företags uppbyggnadskede. Det ska man beundra tycker jag. jo. visst är det så, ungefär som att vara en lönearbetare. det är bara att bita ihop där med. vad jag menar är att så jävlans många kan inte bli egen eller småföretagare. om man satsat de pengar som man gett i starta egetbidrag på att anställa folk i offentlig sektor så hade det givit samhället mer än de konkurser som det ger. Numera är ams väldigt hårda och det är svårt att få ett starte egetbidrag ifall inte affärsidén verkar livskraftig. Så¨några mängder konkurser därifrån tror jag inte att det är. OCh det finns många företagare däribland jag själv som startar utan att få ett startaegetbidrag beviljat. Och som överlever. OCh en dsak har du fel i. Motsatsförhållandet mellan starete eget och vården. Det är faktist så att allt arbete som utförs och som ger staten intäktet skall gå till att finansiera vård, skola och omsorg så utan företag och föetag som anställer så finns det ingen vård skola och omsorg. nej, så enkelt är det inte. om folk inte har jobb så köper de mindre alltså tjänar företagen mindre. offentlig sektor är inte bara vård, det är även den utbildning som gör att arbetarklassen i sverige är väldigt bra utbildad. det är även infrastruktur som gör det möjligt för företag att tjäna sina stålar med mera med mera. gällande vården så tjänar företagen väldigt bra med pengar på den, om den inte fanns så skulle arbetarna vara sjuka mycket längre. genom historien så kan man se att tekniska utvecklingar slagit igenom i samhället när något centralt i samhället satsat på denna tekniska utveckling. alltså, verkligheten är inte så enkel.
Bettson
29-10-2006, 22:54
CITAT (skäran @ 29-10-2006, 19:49) CITAT (Bettson @ 29-10-2006, 19:40) CITAT (skäran @ 29-10-2006, 19:14) CITAT (Bettson @ 29-10-2006, 18:37) CITAT (skäran @ 27-10-2006, 22:06) ja och en stor del egenföretager är även män, tex taxichauförer, skogsarbetare, grävmaskinister, byggare osv. alltså, det är inget nytt att vissa branscher förändras så att människor går från att vara lönearbetare till att vara egenföretagare. frågan för oss som inte äger produktionsmedel eller produktionsmedel i den skala så att vi kan livnära oss på avkastningen är hur vi ska organisera vårt samhälle så att alla kan vara med och leva.
sen när det gäller att starta eget. Det måste väl finnas en marknad för den produkt eller tjänst man tillverkar för att företaget ska gå runt? Klart att det måste finnas en marknad. Och finns inte marknaden så får man hitta på en annan produkt tjänst. Faktiskt så tycker jag det låter som om du vill ha allt serverat. Inte kan/ vill....Och jag kan tala om att du får göra många saker som du inte vill göra men måste sóm egenföretagare. Det är bara att bita ihop Det går faktist att starta företag från 0. Man får arbeta sig uppåt efterhand Många småföretagare tjänar faktist sämre än om de hade varit anställda. Men hellre än att gå arbetslösa så har de tagit intiativ själva. Sedan finns det en och annan som tjänar bra också. Men de har gjort sig förtjänta av det, det är inget att vara avundsjuk på att folk slitit hårt, atbetat flera år i ett företags uppbyggnadskede. Det ska man beundra tycker jag. jo. visst är det så, ungefär som att vara en lönearbetare. det är bara att bita ihop där med. vad jag menar är att så jävlans många kan inte bli egen eller småföretagare. om man satsat de pengar som man gett i starta egetbidrag på att anställa folk i offentlig sektor så hade det givit samhället mer än de konkurser som det ger. Numera är ams väldigt hårda och det är svårt att få ett starte egetbidrag ifall inte affärsidén verkar livskraftig. Så¨några mängder konkurser därifrån tror jag inte att det är. OCh det finns många företagare däribland jag själv som startar utan att få ett startaegetbidrag beviljat. Och som överlever. OCh en dsak har du fel i. Motsatsförhållandet mellan starete eget och vården. Det är faktist så att allt arbete som utförs och som ger staten intäktet skall gå till att finansiera vård, skola och omsorg så utan företag och föetag som anställer så finns det ingen vård skola och omsorg. nej, så enkelt är det inte. om folk inte har jobb så köper de mindre alltså tjänar företagen mindre. offentlig sektor är inte bara vård, det är även den utbildning som gör att arbetarklassen i sverige är väldigt bra utbildad. det är även infrastruktur som gör det möjligt för företag att tjäna sina stålar med mera med mera. gällande vården så tjänar företagen väldigt bra med pengar på den, om den inte fanns så skulle arbetarna vara sjuka mycket längre. genom historien så kan man se att tekniska utvecklingar slagit igenom i samhället när något centralt i samhället satsat på denna tekniska utveckling. alltså, verkligheten är inte så enkel. Utan företagande, utan beskattning av lönearbete = ingen offentlig sektor. För pengarna förökar sig inte medels celldelning. VI måste alla bidra till den gemensamma potten. Och infrastruktur har ine bara föetag nytta av även om den är livsnödvändig. Infrastruktur kommer alla samhälsmedborgare tillgodo. Vården kommer alla samhälsmedborgare tillgodo, för huvudsaken är väl att vara friskt. Jag tycker du ser både enögt och propagandamässigt på tillvaron så¨det känns ganska meningslöst att diskutera. Det är nästan så man tror att du inte menar allvar. Så här slutar jag.
för att bespara utrymme så citerar jag inte Betson därovan.
jag ser ditt sista inlägg som en projicering, det är faktiskt du som inte har mer att komma med för dina argument tiger som sju stumhus.
nej, jag har försökt att utveckla diskussionen. människan är kapabel att skapa ett mervärde ur produktion som är samhälleligt ägt, vi behöver inte det privata ägandet. För merparten av vad vi skapar faller faktiskt inte i våra händer utan tillfaller den ägande klassen.
o sen när det gäller frågan företagande, en produkt och tjänst blir inte vinstgivande förrän samhället runt omkring kan ha nyttan av tjänsten/produkten.
birgitek
31-10-2006, 11:25
CITAT (skäran @ 31-10-2006, 11:32) nej, jag har försökt att utveckla diskussionen. människan är kapabel att skapa ett mervärde ur produktion som är samhälleligt ägt, vi behöver inte det privata ägandet. För merparten av vad vi skapar faller faktiskt inte i våra händer utan tillfaller den ägande klassen. Och hur bra det gick har vi ju sett! I f.d Sovjet och övriga östblocksländerna har man ju inte återhämtat sig ännu, fast det är 15 år sedan socialistdiktaturen föll. Menar Du allvar eller driver Du med oss? Birgit Ek
kristerh
31-10-2006, 12:14
CITAT (skäran @ 31-10-2006, 11:32) vi behöver inte det privata ägandet. För merparten av vad vi skapar faller faktiskt inte i våra händer utan tillfaller den ägande klassen.
o sen när det gäller frågan företagande, en produkt och tjänst blir inte vinstgivande förrän samhället runt omkring kan ha nyttan av tjänsten/produkten. Jag tycker du ska åka till kina eller cuba  men även där börjar det komma privata företag.
Öh...Skäran, om jag förstår dig rätt tycker du att löneslavarna får för liten del av kakan. Och din lösning på det verkar vara att flytta produktion från privat till offentlig regi.
Smart! Det finns väl få ställen där fotfolket får så pissigt betalt som i de branscher där det offentliga har monopol? För vi lever i en värd av begränsade resurser och ingen betalar mera än man måste för något. Och i alla typer av system finns det de som är bättre än andra på att knuffa sig fram till köttgrytorna. Men i marknadsekonomin (som jag verkligen inte vill idealisera, den har sina sidor) finns det åtminstone nästan alltid något slags alternativ för fotfolket.
krellus
31-10-2006, 16:44
CITAT (Whiskuchi @ 27-10-2006, 19:50) "Borgarklass"?? Det var väl ändå ett bra tag sen mänskligheten bestod av de fyra stånden Adel Präster Borgare och Bönder... Helt korrekt! Jag blir ta mig tusan mörkrädd över en del inlägg... Heeeeeela Sveeeeeeeerige Skraaaaaaattar! Sorry, jag kunde inte låta bli! Försök för tusan att komma tillbaka till verkligheten nu!
herkules
31-10-2006, 17:39
CITAT (krellus @ 31-10-2006, 17:44) CITAT (Whiskuchi @ 27-10-2006, 19:50) "Borgarklass"?? Det var väl ändå ett bra tag sen mänskligheten bestod av de fyra stånden Adel Präster Borgare och Bönder... Helt korrekt! Jag blir ta mig tusan mörkrädd över en del inlägg... Heeeeeela Sveeeeeeeerige Skraaaaaaattar! Sorry, jag kunde inte låta bli! Försök för tusan att komma tillbaka till verkligheten nu! ja, idag talas det väl inte så mycket om klasser men däremot om socialgrupper - precis lika illa bara ett annat ord.
CITAT (skäran @ 31-10-2006, 10:32) nej, jag har försökt att utveckla diskussionen. människan är kapabel att skapa ett mervärde ur produktion som är samhälleligt ägt, vi behöver inte det privata ägandet. För merparten av vad vi skapar faller faktiskt inte i våra händer utan tillfaller den ägande klassen.
o sen när det gäller frågan företagande, en produkt och tjänst blir inte vinstgivande förrän samhället runt omkring kan ha nyttan av tjänsten/produkten. det är kanske dags att kliva ner från barikaderna och börja tjäna ihop till brödfödan?
Sunniegirl
01-11-2006, 13:26
Varför så hånfull? Att vara politiskt medveten och samtidigt en som " tjänar ihop till brödfödan" är väl ingen motsättning? Att vara en del av det kapitalistiska samhället och samtidigt kritisk till detsamma? Märklig inställning vissa ger prov på i den här tråden, tycker jag. Att påstå att det inte skulle existera en borgarklass i Sverige eller att vi inte skulle leva i ett klassamhälle är inte bara omedvetet utan direkt felaktigt- öppna ögonen istället för att försöka tysta trådstartaren. Och ja- jag är väldigt trött på borgarklassens hegemoni.
CITAT (Sunniegirl @ 01-11-2006, 14:26) Att påstå att det inte skulle existera en borgarklass i Sverige eller att vi inte skulle leva i ett klassamhälle är inte bara omedvetet utan direkt felaktigt- öppna ögonen istället för att försöka tysta trådstartaren. Det finns ingen borgarklass! DET är sanningen! Det finns ingen adel, präst eller bondeklass heller.
Sunniegirl
01-11-2006, 13:40
Det är ett annat namn på kapitalister- finns det inga sådana i sverige menar du?
CITAT (Sunniegirl @ 01-11-2006, 14:40) Det är ett annat namn på kapitalister- finns det inga sådana i sverige menar du? Hur definierar du borgarklass och kapitalister?
kristerh
01-11-2006, 13:50
CITAT (Tezzla @ 01-11-2006, 14:44) CITAT (Sunniegirl @ 01-11-2006, 14:40) Det är ett annat namn på kapitalister- finns det inga sådana i sverige menar du? Hur definierar du borgarklass och kapitalister? kapitalister  det måste vara sådana som göran persson
Sunniegirl
01-11-2006, 13:51
En kapitalist är en anhängare av det kapitalistiska systemet. Socialism.nu har en utmärkt definition av borgarklassen, tycker jag; "Borgarklassen är det kapitalistiska samhällets härskande klass, som i motsats till det exploaterade proletariatet är ägare av de avgörande produktionsmedlen. "
CITAT (Sunniegirl @ 01-11-2006, 14:51) En kapitalist är en anhängare av det kapitalistiska systemet. Socialism.nu har en utmärkt definition av borgarklassen, tycker jag; "Borgarklassen är det kapitalistiska samhällets härskande klass, som i motsats till det exploaterade proletariatet är ägare av de avgörande produktionsmedlen. " Ja, den definitionen var ju inte ett dugg färgad! Härskande klass? Exploaterade proletariatet? Jo, jag tackar!  Låter som vi befinner oss i Sovjet många åt tillbaka i tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|