Full version: Löneavdrag
Sidor: 1, 2, 3, 4
Snöflinga
På vilket sätt stör snusandet dej blink.gif
Bee
CITAT (Farbror Blå @ 08-11-2006, 09:58)
Sen finns det fler olägenheter man måste ta tag i också, stark parfym till exempel! Kroppshygien, snusande mm är andra.[/b]

Där kom den! Det tog 7 sidor men till slut så...

Det handlar inte om hetsjakt på Rökare specifikt. Det handlar om Hetsjakt på andra människor! Jakten på Den Perfekta Människan! Det är skrämmande egentligen. Men visst fortsätter den gamla utsorteringen och jakten efter det perfekta. Suck.
Vi har vetat ganksa länge att när det inte finns så många rökare kvar (under 20% numera) så Måste man hitta något annat att klaga över och sortera ut. Parfymbärare har det talats om länge. För 25 år sen fanns tydligen inga parfymallegiker, man talade i alla fall inte om det. Men nu.

Så jag bör tas bort från jordens yta:
1. jag röker
2. jag snusar
3. jag parfymerar mig varje dag
4. jag använder alkohol
5. jag har glasögon
6. jag är vänsterhänt (ses som mycket illa i andra kulturer)
7. jag har några jacketkronor i munnen
8. jag är köttätare
9. jag är kvinna
10. jag är dessutom 55+ kvinna som sitter på en budgetplats någon yngre förmåga vill ha

...... så där kan jag fortsätta att rapa upp saker som talar emot mig. Och det finns folk som har något emot någon eller några av dom.

Det finns ett ord vars innebörd jag har oerhört svårt för. Ordet är intolerans. Jag blir så trött.
Magdis
CITAT (Bee @ 08-11-2006, 11:40)
Parfymbärare har det talats om länge. För 25 år sen fanns tydligen inga parfymallegiker, man talade i alla fall inte om det.

Men rökare verkar ju ha förföljelsemani allihopa också. Så fort någon klagar på röken så ropas det hetsjakt på rökare. Det är väl ingen som påstår att det bedrivs hetsjakt på parfymanvändare bara för att det finns ställen där man inte får parfymera sig?
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 11:51)
Parfymbärare har det talats om länge. För 25 år sen fanns tydligen inga parfymallegiker, man talade i alla fall inte om det.

Men rökare verkar ju ha förföljelsemani allihopa också. Så fort någon klagar på röken så ropas det hetsjakt på rökare. Det är väl ingen som påstår att det bedrivs hetsjakt på parfymanvändare bara för att det finns ställen där man inte får parfymera sig?

Jag tycker iofs inte att jämförelsen med parfym är relevant i det här sammanhanget.
Det handlar ju om löneavdrag för att man tar en rökpaus när dom produktiva icke-rökarna jobbar och sliter *ironi*

Men förföljelsemani är det ju knappast. Den här trådens uppkomst är ju ett bevis på att faktiskt är en hetsjakt på rökare. Det är inte inbillning i alla fall.

Håller faktiskt med Bee om att det i grund och botten handlar om intolerans i största allmänhet.
Hytta-med-pekfingret-mentalitet.
Ska det vara konsekvens så ska man ju i så fall ha avdrag för toalettbesök, privatsamtal o.s.v.
Magdis
CITAT (AnitaGg @ 08-11-2006, 11:59)

Jag tycker iofs inte att jämförelsen med parfym är relevant i det här sammanhanget.
Det handlar ju om löneavdrag för att man tar en rökpaus när dom produktiva icke-rökarna jobbar och sliter *ironi*

Men förföljelsemani är det ju knappast. Den här trådens uppkomst är ju ett bevis på att faktiskt är en hetsjakt på rökare. Det är inte inbillning i alla fall.

Håller faktiskt med Bee om att det i grund och botten handlar om intolerans i största allmänhet.
Ska det vara konsekvens så ska man ju i så fall ha avdrag för toalettbesök, privatsamtal o.s.v.

Privatsamtal möjligen, åtminstone om de är längre än 30 sekunder. Annars är det väl att överdriva? Toalettbesök måste man ju få sköta. Jag kan inte alls tycka att det är samma sak som att springa ut o röka på arbetstid. Röka är ju ingenting man måste göra, det har man valt själv.

Jag tror inte att det vore populärt att gå ut en gång i timmen och ta sig en liten whiskypinne eller dra upp lite kokain i näsan på arbetstid heller. Är det hetsjakt på knarkare då?
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 12:04)

Privatsamtal möjligen, åtminstone om de är längre än 30 sekunder. Annars är det väl att överdriva? Toalettbesök måste man ju få sköta. Jag kan inte alls tycka att det är samma sak som att springa ut o röka på arbetstid. Röka är ju ingenting man måste göra, det har man valt själv.

Jag tror inte att det vore populärt att gå ut en gång i timmen och ta sig en liten whiskypinne eller dra upp lite kokain i näsan på arbetstid heller. Är det hetsjakt på knarkare då?

Knark är olagligt så det är en himla skillnad.
Fast jag tycker att toalettbesöken skulle vara begränsade.
Säkert är det ju nån som slösar en massa tid på att t.ex. kamma sig, bättra på läppstiftet eller så, och det måste man ju inte göra.
rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 12:04)

Håller helt med Magdis!
Betty
CITAT (Bee @ 08-11-2006, 10:40)
Det handlar inte om hetsjakt på Rökare specifikt. Det handlar om Hetsjakt på andra människor! Jakten på Den Perfekta Människan! Det är skrämmande egentligen. Men visst fortsätter den gamla utsorteringen och jakten efter det perfekta. Suck.

- - - -

Det finns ett ord vars innebörd jag har oerhört svårt för. Ordet är intolerans. Jag blir så trött.

Klippte ett par stycken ur ditt inlägg,
Jag tror att du är helt fel ute! Det handlar inte alls om hetsjakt - det handlar om hänsyn till andra människor, t.ex. arbetskamrater.
Jag har själv varit rökare och känner väl igen tongångarna, rökarna skriker hetsjakt mest för att de tar åt sig, för att de vet att rökning tar tid och är skadligt - inte bara för dem själva - utan även för deras omgivning.

Allt fler och fler blir allergiska, många mår jättedåligt, kanske t.o.m. får astmaanfall av stark parfymlukt. Fattar inte att det ska vara så svårt att ta hänsyn till deras hälsa.
Tezzla

Men rökare verkar ju ha förföljelsemani allihopa också. Så fort någon klagar på röken så ropas det hetsjakt på rökare.

Min erfarenhet är att det faktiskt ÄR hetsjakt på rökare.

Jag röker aldrig bland folk som icke själva är rökare. Jag röker aldrig i busskurer eller i närheten av busskurer. Jag röker aldrig alldeles innan jag går på en buss. Jag ställer mig alltid så att röken inte blåser direkt på människor. Jag har aldrig tagit 10-minuters rökpauser på arbetstid (jag röker på mina raster!) Jag stinker inte rök och jag förpestar inte omgivningen.

ÄNDÅ får jag ideligen höra att jag inte respekterar ickerökare och att jag tar mig friheter som inga andra gör just p.g.a. av att jag röker. När fasen ska det gå in i skallen på folk att det finns rökare som faktiskt visar respekt för andra, som inte skiter i sin omgivning, som sköter sitt jobb och som uppför sig!

JA, det är hetsjakt på rökare! Vi buntas nämligen ihop i samma grupp allihop och det är skitsaksamma om man är en hänsynsfull rökare eller inte. I vilka andra sammanhang är det okej att bunta ihop människor i grupp och tala nedvärderande om hela gruppen? Svara på det den som kan...
AnitaO
CITAT (Betty @ 08-11-2006, 12:09)
CITAT (Bee @ 08-11-2006, 10:40)

- - - -

Klippte ett par stycken ur ditt inlägg,
Jag tror att du är helt fel ute! Det handlar inte alls om hetsjakt - det handlar om hänsyn till andra människor, t.ex. arbetskamrater.
Jag har själv varit rökare och känner väl igen tongångarna, rökarna skriker hetsjakt mest för att de tar åt sig, för att de vet att rökning tar tid och är skadligt - inte bara för dem själva - utan även för deras omgivning.

Allt fler och fler blir allergiska, många mår jättedåligt, kanske t.o.m. får astmaanfall av stark parfymlukt. Fattar inte att det ska vara så svårt att ta hänsyn till deras hälsa.

Egentligen är det väl 2 olika frågor? I alla fall tycker jag det.
Självklart ska arbetsplatserna vara rökfria. Man får röka utomhus.
Ingen ska behöva må dåligt av det skälet.

Men löneavdraget handlar ju då om ett ekonomiskt perspektiv.
Där vidhåller jag att man i så fall ska se över allt "onödigt" som folk gör, och inte bara plocka ut en grupp och särbehandla dom negativt.
Magdis
Och jag kan inte fatta att någon tycker det är berättigat att få röka på arbetstid. OK...knark är olagligt men inte alkohol. Man får inte supa på arbetstid. Om jag hade varit nymfoman o krävt att få gå ifrån och pippa på arbetstid flera gånger om dagen, tror ni mina arbetskamrater hade sagt: Ja gör du det, vi tar hand om jobbet så länge! biggrin.gif

Jag har aldrig upplevt nån intolerans mot rökare på någon arbetsplats jag varit på, tvärtom tycker jag folk tolererar så gott som hur mycket som helst. Det hade däremot varit annorlunda om det t.ex anställts en person med någon slags sjukdom som gör att hon måste sätta sig ner och vila 5 minuter då och då....då hade det utbrutit panik direkt och folk hade gnölat om att de måste jobba häcken av sig under tiden för denna persons skull. Men ingen ifrågasätter att nån går ut o röker lika ofta.
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 12:30)
Och jag kan inte fatta att någon tycker det är berättigat att få röka på arbetstid. OK...knark är olagligt men inte alkohol. Man får inte supa på arbetstid. Om jag hade varit nymfoman o krävt att få gå ifrån och pippa på arbetstid flera gånger om dagen, tror ni mina arbetskamrater hade sagt: Ja gör du det, vi tar hand om jobbet så länge! biggrin.gif

Jag har aldrig upplevt nån intolerans mot rökare på någon arbetsplats jag varit på, tvärtom tycker jag folk tolererar så gott som hur mycket som helst. Det hade däremot varit annorlunda om det t.ex anställts en person med någon slags sjukdom som gör att hon måste sätta sig ner och vila 5 minuter då och då....då hade det utbrutit panik direkt och folk hade gnölat om att de måste jobba häcken av sig under tiden för denna persons skull. Men ingen ifrågasätter att nån går ut o röker lika ofta.

Nej, jag säger inte att det är OK rent generellt. Man får givetvis anpassa reglerna till olika arbetsplatser eftersom man har olika förutsättningar.
Vad jag däremot envist hävdar, är att man då ska se över allt "onödigt privat" på arbetstid och inte särbehandla negativt.

Supa på arbetstid kan bli problematiskt eftersom det innebär att man blir full och kanske somnar på skrivbordet laugh.gif
Pippa kan man väl få göra om man är snabb. En cigg tar väl 3-4 minuter att röka upp. rolleyes.gif
Magdis
CITAT (AnitaGg @ 08-11-2006, 12:35)
Pippa kan man väl få göra om man är snabb. En cigg tar väl 3-4 minuter att röka upp. rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif Det kanske var i kortaste laget! rolleyes.gif

För min del handlar det inte alls om att jag tycker att rökare skall jagas med blåslampa....allt annat onödigt som inte ska skötas på arbetstid är inte heller okej. Men där tycker jag att folk redan är väldigt snabba på att döma. Det uppmärksammas snabbt om någon utför ärenden på arbetstid om det är något annat än att röka.
Betty
CITAT (AnitaGg @ 08-11-2006, 11:26)
Självklart ska arbetsplatserna vara rökfria. Man får röka utomhus.
Ingen ska behöva må dåligt av det skälet.

Men löneavdraget handlar ju då om ett ekonomiskt perspektiv.
Där vidhåller jag att man i så fall ska se över allt "onödigt" som folk gör, och inte bara plocka ut en grupp och särbehandla dom negativt.

Där håller jag med dig. Jag tycker inte heller att löneavdrag är rätt lösning. Eftersom rökning tar tid, totalt ofta mellan 30 min. och en timme/dag så tycker jag att rökning på arbetstid borde förbjudas. Det finns alternativ att ta till om suget blir för stort, nikotintuggummi och liknande.

Citerar Magdis:
CITAT
Det uppmärksammas snabbt om någon utför ärenden på arbetstid om det är något annat än att röka.

Så är det på min arbetsplats med, det anses vara OK att gå ifrån för att ta en cigg men inte OK att springa över till kiosken fast det inte tar mer än fem minuter det heller, inte OK heller att sätta sig i fikarummet och läsa tidningar mellan rasterna.
Magdis
CITAT (Betty @ 08-11-2006, 13:12)
Jag tycker inte heller att löneavdrag är rätt lösning. Eftersom rökning tar tid, totalt ofta mellan 30 min. och en timme/dag så tycker jag att rökning på arbetstid borde förbjudas. Det finns alternativ att ta till om suget blir för stort, nikotintuggummi och liknande.

Precis så tycker jag också. Löneavdrag skulle inte gå att hantera på ett bra sätt. smile.gif
jagochjag
jag tycker inte man kan bara kräva utan att ge, vill arbetsgivaren ha rökfritt på sin arbetsplats så borde den finansiera stöd för dom som röker att sluta. båda tjänar på det i längden
*Stintan*
Egentligen tycker jag hela diskussionen är fånig eftersom vilken arbetsgivare som helst kan förbjuda folk att röka på arbetstid. Det borde alltså inte vara några problem. Vad rökarna och alla andra sedan gör på sina raster är ju upp till var och en.

För övrigt håller jag med AnitaGg till 100% rolleyes.gif
faith
CITAT (AnitaGg @ 08-11-2006, 12:06)
Fast jag tycker att toalettbesöken skulle vara begränsade.
Säkert är det ju nån som slösar en massa tid på att t.ex. kamma sig, bättra på läppstiftet eller så, och det måste man ju inte göra.
rolleyes.gif

Du skojar väl?! blink.gif blink.gif
Pirum
Jag tycker att toleransnivån mot rökning har skärpts, men är det alltid fel? En hobby som tar livet av en majoritet av utövarna, och skadar många åskådare, måste väl få kritiseras? Båda mina föräldrar röker, och jag räknar med att de kommer att dö i förtid av någon rökrelaterad åkomma. Trist. Men det är ett val de gjort. Att röka på arbetsplatser och andra offentliga utrymmen bör givetvis inte tillåtas hur som helst. (Fast jag inser att det inte är det denna tråden handlar om). Återigen handlar det ofta om stora skillnader mellan arbetsplatser, men på en del arbetsplatser (min exv) så kan en rökare endast gå ifrån om någon annan fyller upp hans/hennes plats i produktionen. Oschysst mot arbetskamraterna, och fel mot företaget som betalar lönen. Talar nu om rökning utanför våra 2 betalda raster samt lunch. (Många rökare klarar inte fylla sitt nikotinbehov på 3 raster under nära 9 timmar, så många går ifrån)
Bee
Vilka regler man har på en arbetsplats har ju att göra med verksamheten där. Arbetstider, raster, möjlighet att gå ifrån etc. En kassörska på ICA kan inte gå ifrån när hon/han vill utan måste vänta på avlösning tex.

Nej, vad jag menade med hetsjakt och varför jag tog upp att rökarna efterträtts av parfymbärare gäller folks attityder ute i samhället i stort. Inte röka på busshållplatsen, inte ha parfym på sig på bussen, inte prata i mobiltelefon på bussen mm mm mm. Detta har blivit mer och mer märkbart i samhället på senare år. Man klär in det till synes bra argument som tex "rökare stjäl arbetstid".

Och visst är det tillåtet att ge sig på rökare. Det har jag varit ute för många gånger. Så många tykna och nedsättande kommentarer jag fått höra under mina år som rökare. Då talas inte om att visa hänsyn. Man får vräka ur sig vad som helst till en dum rökare.

Och det är just det jag inte gillar! Varför är det ok att ge sig på vissa människor? Den här debatten handlar om just rökare (och i viss mån parfymbärare). En gång för länge sen handlade det om judar. Fundera en stund så ser ni mekanismen. Stöta bort, sortera ut.

Vem vill ställa sig upp och säga: Ja, jag tycker att det är helt ok att mobba rökare. Är dom så dumma att dom röker får dom skylla sig själva (dubbelkränkning)

Jag tycker inte det är ok. Att ha regler på en arbetsplats är ok. Att mobba medmänniskor är inte ok. Och löneavdrag känns regelvidrigt!

Sidospår: Jag har naturliga lockar. När jag fönar håret så det blir rakt blir jag också bättre bemött av folk omkring mig (jo det är så). Typ: nu ser du ut som folk. Nu kan vi godta dig.

Så ja, jag vet exakt varför jag inte gillar mobbning, vare sig det gäller rökare eller andra. Det här blev långt men det är ett ämne som jag känner starkt för.
Tezzla
CITAT (Pirum @ 08-11-2006, 16:46)
Jag tycker att toleransnivån mot rökning har skärpts, men är det alltid fel? En hobby som tar livet av en majoritet av utövarna, och skadar många åskådare, måste väl få kritiseras?

Du får gärna kritisera rökningen, men du har inte rätt att kritisera mig som rökare! Som jag skrev innan så röker jag inte närsomhelst och hursomhelst. Jag visar respekt och anpassar mig. Min rökning skadar definitivt inte någon annan eftersom jag aldrig skulle ställa mig bland ickerökare och blossa.

Och en annan sak. Vi rökare är inte dumma i huvudet. Vi vet att rökning skadar och dödar. Vi vet hur idiotiskt det är att röka. Det sista vi behöver är ickerökares pekpinnar! Ingen behöver tala om för mig att jag förkortar mitt liv. Ni får tycka att jag är galen som röker (det tycker jag själv också) men ni behöver knappast påpeka det för mig. Har jag valt att ha denna "hobby" (vilken beteckning förresten) så är det mitt val!
Bee
CITAT (Tezzla @ 08-11-2006, 16:57)
Jag tycker att toleransnivån mot rökning har skärpts, men är det alltid fel? En hobby som tar livet av en majoritet av utövarna, och skadar många åskådare, måste väl få kritiseras?

Du får gärna kritisera rökningen, men du har inte rätt att kritisera mig som rökare! Som jag skrev innan så röker jag inte närsomhelst och hursomhelst. Jag visar respekt och anpassar mig. Min rökning skadar definitivt inte någon annan eftersom jag aldrig skulle ställa mig bland ickerökare och blossa.

Och en annan sak. Vi rökare är inte dumma i huvudet. Vi vet att rökning skadar och dödar. Vi vet hur idiotiskt det är att röka. Det sista vi behöver är ickerökares pekpinnar! Ingen behöver tala om för mig att jag förkortar mitt liv. Ni får tycka att jag är galen som röker (det tycker jag själv också) men ni behöver knappast påpeka det för mig. Har jag valt att ha denna "hobby" (vilken beteckning förresten) så är det mitt val!

Hear, hear!
Gillan
Vill bara säga att jag håller med Bee och Tezzla fullt ut. Jag tillhör också de där som känner sig överkörda eftersom jag alltid tar hänsyn till ickerökare. Det lustiga i det hela är att min make sen 30 år tillbaka, aldrig har rökt. Han är en " kontorsnisse", som alltid sagt att folk som står i korridorerna och pratar om allt möjligt, är mindre effektiva än rökarna. Han arbetar statligt och har så gjort i många år, på flera olika arbetsplatser, såväl i huvudstaden som lokalt. Och han ser fortfarande efter alla dessa år likadant på saken. Tilläggas ska väl att han är en arbetsmyra, som förr har 60-timmarsvecka än 40'. Det värsta han vet, är när folk låtsas arbeta, när de inte gör det.

För övrigt, tycker jag det är helt ok att ha rökförbud på arbetsplatsen. Visste inte ens att det fortfarande existerade. Men vad folk gör på sina ordinarie raster, det har ingen annan med att göra.
Magdis
CITAT (Evgeni @ 08-11-2006, 19:58)
För övrigt, tycker jag det är helt ok att ha rökförbud på arbetsplatsen. Visste inte ens att det fortfarande existerade. Men vad folk gör på sina ordinarie raster, det har ingen annan med att göra.

Nej det är väl självklart att folk ska få röka på raster och fritid om de vill.
Gillan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 20:02)

Då är vi överens om det wub.gif laugh.gif laugh.gif
Tezzla

Åh TACK! Jag får röka på min fritid om jag vill! Jippie! laugh.gif

(skojar bara! Det lät så kul det du skrev)
Magdis
CITAT (Tezzla @ 08-11-2006, 20:10)

Vad var det för kul med det? Ni som röker vill ju få allting till att låta som en hetsjakt på er. Tråden handlade om att röka på betalt arbetstid...men vips är den omgjord till att handla om mobbing av rökare istället. På fritiden får folk ta livet av sig hur mycket de vill för mig.
Tezzla
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 20:19)

Vad var det för kul med det? Ni som röker vill ju få allting till att låta som en hetsjakt på er. Tråden handlade om att röka på betalt arbetstid...men vips är den omgjord till att handla om mobbing av rökare istället. På fritiden får folk ta livet av sig hur mycket de vill för mig.

Men snälla... Jag tyckte det lät kul det du skrev om fritid. Menade knappast nåt med det. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.
Gillan

Men du Magdis, visst handlar tråden om att röka på betald arbetstid, och det är helt fel. Det håller jag med om till fullo. Men det kan inte vara rätt att göra andra privata saker på betald arbetstid heller. Ska man ha löneavdrag för rökning, ska man också ha löneavdrag för alla andra privata saker också.

Jag försvarar inte rökningen för fem öre. Alla vi som fortfarande är så IQ-befriade att vi fortfarande röker, vet , att det är åt helvete vansinnigt.
Vi vet vad rökningen gör med oss. Men det är viss skillnad mellan att veta och att klara av att göra nåt åt det. Alla har vi olika ursäkter för att fortsätta röka. Jag vet inte hur många gånger jag slutat, och börjat igen. Nästa gång kanske det lyckas wub.gif , Så tänker jag varje gång rolleyes.gif . Men en vacker dag slutar jag smile.gif
Magdis
CITAT (Evgeni @ 08-11-2006, 20:38)
Men du Magdis, visst handlar tråden om att röka på betald arbetstid, och det är helt fel. Det håller jag med om till fullo. Men det kan inte vara rätt att göra andra privata saker på betald arbetstid heller. Ska man ha löneavdrag för rökning, ska man också ha löneavdrag för alla andra privata saker också.

Jag tycker ju inte heller att löneavdrag är ett bra förslag. Och visst kan det förekomma att folk gör andra saker på arbetstid, men inte lika frekvent. Rökarna går väl också på toa eller ringer privatsamtal ibland, då blir det ju lika för alla.

Jag förstår inte var det kommer ifrån detta med att rökare känner sig så personligt angripna jämt. Vissa som mår dåligt av röken klagar på själva röken , inte för att de hatar personen som håller i cigaretten. Själv störs jag inte särskilt mycket av rök så länge det inte är inomhus, men jag tycker ändå inte att det ska ske på arbetstid.
Magdis
CITAT (Tezzla @ 08-11-2006, 20:31)

Men snälla... Jag tyckte det lät kul det du skrev om fritid. Menade knappast nåt med det. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Ok...sorry. Jag trodde du försökte vara sarkastisk.
askar
Eg så har det väl redan i trådens början framkommit att det
ickerökare tycker, är att rökpauser inte ska få tas under arbetstid.

Sedan, vad rökare gör på sina raster och sin fritid...
det har väl ickerökare inte haft åsikter om.
Tezzla
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 20:49)
CITAT (Tezzla @ 08-11-2006, 20:31)

Ok...sorry. Jag trodde du försökte vara sarkastisk.

Men då läste du ju inte mitt inlägg wink.gif Där skrev jag ju att jag skojade och inte menade nåt illa. smile.gif

Nog om detta nu!
*Stintan*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 20:48)
Jag förstår inte var det kommer ifrån detta med att rökare känner sig så personligt angripna jämt. Vissa som mår dåligt av röken klagar på själva röken , inte för att de hatar personen som håller i cigaretten. Själv störs jag inte särskilt mycket av rök så länge det inte är inomhus, men jag tycker ändå inte att det ska ske på arbetstid.

Märkligt att du säger så Magdis. Om du orsakar obehag för någon och denna någon klagar så tar du säkert också åt dig personligen. Kan inte tänka mig att du inte bryr dig. Därför är det väl självklart att vi rökare tar åt oss eftersom det är vi som framkallar den förhatliga röken. Nu är det faktiskt så att vi är många idag som visar stor hänsyn till andra, och det tycker jag man ska göra, men vi drabbas ändå av kritiken därför att så många ickerökare drar alla rökare över en kam.

Tycker inte jag har sett någon här som egentligen tycker att det är ok att röka på arbetstid.
Gillan
CITAT (askar @ 08-11-2006, 20:58)

Handlade det inte om att rökare skulle ha löneavdrag? Och det är väl det som får oss rökarare att gå i försvarsställning. Vilket vi behöver eller ej. Vi tycker helt enkelt att det ska vara lika för alla. Oavsett vilken anledningen är till att du tar paus. unsure.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 08-11-2006, 21:16)

Handlade det inte om att rökare skulle ha löneavdrag? Och det är väl det som får oss rökarare att gå i försvarsställning. Vilket vi behöver eller ej. Vi tycker helt enkelt att det ska vara lika för alla. Oavsett vilken anledningen är till att du tar paus. unsure.gif

Ok, så var det väl också och visst ska man ha löneavdrag om man
lämnar arbetsplatsen och går ut...oavsett vad anledningen är
och vare sig man är rökare eller inte.
Magdis
CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 21:14)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 20:48)

Märkligt att du säger så Magdis. Om du orsakar obehag för någon och denna någon klagar så tar du säkert också åt dig personligen. Kan inte tänka mig att du inte bryr dig. Därför är det väl självklart att vi rökare tar åt oss eftersom det är vi som framkallar den förhatliga röken. Nu är det faktiskt så att vi är många idag som visar stor hänsyn till andra, och det tycker jag man ska göra, men vi drabbas ändå av kritiken därför att så många ickerökare drar alla rökare över en kam.

Tycker inte jag har sett någon här som egentligen tycker att det är ok att röka på arbetstid.

Det beror ju på vad det är...att hålla i en rykande pinne tycker inte jag är något man kalla en personlig egenskap. Däremot om man börjar klaga på folks kroppsodörer, det tycker jag är personligt.
stina
CITAT (askar @ 08-11-2006, 22:20)

Det är väl olika på olika arbetsplatser. Hos oss är det helt OK att gå iväg på arbetstid, att gå hem och sätta sig och arbeta om man behöver vara ifred, att privatsurfa, sätta sig och koppla av med en tidning en stund eller att som jag gör gå och träna mitt på dagen och sedan ta igen tiden på kvällen/helgen. Men det beror ju på vad man arbetar med och vilken policy arbetsgivaren har. Vi har fria arbetstider (under eget ansvar). Vi ska arbeta den tidsmängd vi har lön för, men när och var vi gör det är inte så intressant (bara vi vet var vi når varandra under kontorstid).
*Stintan*
Håller nog inte med dej Magdis, jag tycker inte att det är någon större skillnad.
askar
CITAT (stina @ 08-11-2006, 21:26)
CITAT (askar @ 08-11-2006, 22:20)

Det är väl olika på olika arbetsplatser. Hos oss är det helt OK att gå iväg på arbetstid, att gå hem och sätta sig och arbeta om man behöver vara ifred, att privatsurfa, sätta sig och koppla av med en tidning en stund eller att som jag gör gå och träna mitt på dagen och sedan ta igen tiden på kvällen/helgen. Men det beror ju på vad man arbetar med och vilken policy arbetsgivaren har. Vi har fria arbetstider (under eget ansvar). Vi ska arbeta den tidsmängd vi har lön för, men när och var vi gör det är inte så intressant (bara vi vet var vi når varandra under kontorstid).

Visst är det olika beroende på var man arbetar.
En av mina grannar arbetar hemma när hon känner för det...
då får hon så klart använda sin tid som hon vill,
bara hon utför sitt jobbb till belåtenhet.

Men vad den här tråden handlar om (som jag uppfattat det)
är att rökare inte ska få lämna arbetsplatsen och ta extra rökpauser.

Sedan är det så klart upp till var o en arbetsgivare
att "lätta" på reglerna om de så önskar.
Magdis
CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 21:27)
Håller nog inte med dej Magdis, jag tycker inte att det är någon större skillnad.

Jag tycker att det är skillnad...det är ju inte rökarens egen kropp som avdunstar giftig rök.Det är något man gör, inte något man är
stina
Ja, vad jag menade med mitt inlägg var att:

Om arbetsgivarens policy är att inget annat än non-stop arbete får ske under arbetstid så ska så klart inte rökarna få gå iväg och röka...

.... men Om arbetsgivarens policy är att det är OK att pyssla med privata saker under arbetstid så bör väl rökarna kunna använda den tiden till att gå ut och ta ett bloss istället för att exempelvis snacka "icke-jobb" med en kollega, ringa privatsamtal etc.

Hälsar Stina
*Stintan*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 21:35)

Jag tycker att det är skillnad...det är ju inte rökarens egen kropp som avdunstar giftig rök.Det är något man gör, inte något man är

Så du menar att man inte ska ta åt sig personligt om man får kritik för något man gör utan bara för något man är. blink.gif Så fungerar det väl ändå inte.
Pirum
CITAT (Tezzla @ 08-11-2006, 16:57)

Du får gärna kritisera rökningen, men du har inte rätt att kritisera mig som rökare!
<klipp>
Har jag valt att ha denna "hobby" (vilken beteckning förresten) så är det mitt val!

Ja, alltså, det var inte meningen att kritisera någon person. Däremot är jag mycket negativt inställd till rökning, tycker att det på sikt borde förbjudas.
Dessutom är jag för en kriminalisering av havande kvinnor som röker. Vet inte hur det ska bestraffas, men, jag tycker om att uttrycka den åsikten ändå.
Ordet hobby är valt med mening, eftersom det ju handlar om en fritidssysselsättning (eftersom rökare sällan röker på arbetstid...wink.gif ) men man kan kalla det vad man vill. Jag ser dagligen hur rökare går ifrån sin arbetsplats för att på betald arbetstid röka medan kollegorna får hoppa in och jobba extra hårt några minuter. Jag tycker sådant bör stoppas. Löneavdrag är rimligt, om man röker på annat än sanktionerade raster/pauser. Annars får man ju betalt för att röka, vilket är vansinne.
Gillan

Det där, tror jag, är väldigt svårt för den som inte upplevt det. För de flesta är en arbetsdag åtta timmar /fem dagar/vecka. Men för den som arbetar,vad man i dagligt bruk, kallar distansarbete, så finns ingen " arbetstid ". Ibland kanske du arbetar 40 timmar/vecka. Ibland kanske det blir 60 tim /vecka. Min erfarenhet, är i alla fall att folk tror sig veta, att den som arbetar på dispans, arbetar i en danspå rosor. Ingenting kan vara så fel som det.
stina
CITAT (Evgeni @ 08-11-2006, 22:53)

Det där, tror jag, är väldigt svårt för den som inte upplevt det. För de flesta är en arbetsdag åtta timmar /fem dagar/vecka. Men för den som arbetar,vad man i dagligt bruk, kallar distansarbete, så finns ingen " arbetstid ". Ibland kanske du arbetar 40 timmar/vecka. Ibland kanske det blir 60 tim /vecka. Min erfarenhet, är i alla fall att folk tror sig veta, att den som arbetar på dispans, arbetar i en danspå rosor. Ingenting kan vara så fel som det.

Ja, det är en stor fara! Nu har vi tack och lov en väldigt förnuftig VD som hotar med att stänga av möjligheten att koppla upp sig hemifrån för den som jobbar för mycket hemifrån kvällar/helger . Men hon är nog unik.... rolleyes.gif Hon håller stenhårt på att vi inte får jobba för mycket bara för att vi får jobba hemifrån!
Magdis
CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 21:40)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 21:35)

Så du menar att man inte ska ta åt sig personligt om man får kritik för något man gör utan bara för något man är. blink.gif Så fungerar det väl ändå inte.

Ja, jag menar att om någon klagar på röken så är det röken de ogillar...inte rökaren. Eller tror du att folk är ute efter dig personligen och bara använder röken att skylla på? unsure.gif
*Stintan*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2006, 22:02)
Ja, jag menar att om någon klagar på röken så är det röken de ogillar...inte rökaren. Eller tror du att folk är ute efter dig personligen och bara använder röken att skylla på? unsure.gif

Äsch det är ju rökarna som kritiseras hela tiden. Rökarna som röker på arbetstid, rökarna som förpestar luften för andra mm mm. Och tyvärr drar man alla över en kam som jag sa tidigare.
Berith
Intressant tråd...

CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 22:24)
Äsch det är ju rökarna som kritiseras hela tiden. Rökarna som röker på arbetstid, rökarna som förpestar luften för andra mm mm. Och tyvärr drar man alla över en kam som jag sa tidigare.

Undrar bara vilka ni anser röker mest på arbetstid (eller öht)? Vilka som förpestar luften mest med rök? Rökaren eller ickerökaren?

Citerade bara Stintan som ett exempel på vad som hittills sagts i den här tråden.
Ophelia
CITAT (Berith @ 09-11-2006, 06:46)
Undrar bara vilka ni anser röker mest på arbetstid (eller öht)? Vilka som förpestar luften mest med rök? Rökaren eller ickerökaren?

Hmmmm.......hmmmmmmm.....*tänker så det knakar*.......svår fråga smile.gif

Skämt åsido smile.gif

Är själv gammal rökare som slutat och jag TÅL INTE rök! Kan därmed säga att rök förpestar omgivningen där jag befinner mig. Jag är även allergisk vilket gör att symptom under pollensäsong förstärks i rökig miljö. När jag rökte själv och fisk reda på min allergi, gick jag på astmaspray, ögondroppar, tabletter och nässpray. Slutade röka kort därefter och har idag endast nässpray och iblamd tabletter (när det är extremt). Min hälsa har klart förbättrats och jag orkar givetrvis mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon