|
Jag sällar mig till de som helt enkelt inte förstår problemet med det hela. Vad du gör med den rast du har rätt till, ska väl resterande inte bry sin hjärna med? Tar du däremot extra raster, av vilken anledning som helst, ja då får du ju vara beredd på löneavdrag om arbetsgivaren så bestämmer. Tyckte Rossi's undran, om hon kunde gå hem kl 11 på fredagen istället, var riktigt bra
Jag slutade röka för ett antal år sen men nog minns jag hur vi rökare träffades i rökrummet ca en gång/timme lite drygt. Där blev vi sittande mellan 5-10 minuter, lite olika, beroende på om vi var inne i nåt intressant samtal som drog ut på tiden. Sen rökrummet togs bort och vi blev tvungna att gå ut och röka så blev pauserna lite kortare, beroende på väder och årstid. Några ickerökare klagade och tyckte det var orättvist så de, en grupp på kanske fem pers, införde en egen paus på ca 10 - 15 min. varje förmiddag. Mellan fikarasten och lunchen gick de till lunchrummet för att äta en frukt, läsa dagstidningar och komma ifrån sina skrivbord en stund. Gissa om det blev fart på cheferna... Ickerökarna uppmanades att sluta maska och beordrades tillbaka till sina skrivbord - medan rökarna ansågs ha "giltig frånvaro". Även om jag själv var en av rökarna på den tiden, så tyckte jag att det var en konstig särbehandling. Vi var vid den tiden ca 20 st rökare och ca 70 st ickerökare på vår arbetsplats.
Ähh, det är bara att inse att detta fåniga förslag är ännu ett led i att jaga rökare. Ville man på allvar att folk skulle arbeta mer så skulle man granska ALLA, inte bara rökare. För det är ju knappast så att just rökare har monopol på att slappa på jobbet. Många här har t.ex. gett exempel på rökare som gått ifrån och inte gjort sitt jobb, det har jag med, men jag har precis lika många exempel på ickerökare som gjort och gör detsamma.
CITAT (Rossi @ 06-11-2006, 09:18) Om man tar rast på jobbet utöver de fastställda rasterna ska man givetvis ha löneavdrag. Om man sen röker, utför yoga, shoppar etc. på den rasten spelar ingen roll.
Det fåtal som röker på min arbetsplats tar ca. 10 minuters paus 5-6 ggr om dagen utöver de fastställda rasterna. Det är 5 timmar i veckan. Undrar om det är OK att jag som inte tar de här rasterna istället sparar ihop den tiden och går hem klockan 11 på fredagen istället för fyra?! Jag menar, får inte de andra löneavdrag så ska väl inte jag ha det?! Precis vad jag försöker få fram.
*Stintan*
06-11-2006, 11:35
CITAT (LadyG @ 06-11-2006, 11:22) CITAT (Rossi @ 06-11-2006, 09:18) Om man tar rast på jobbet utöver de fastställda rasterna ska man givetvis ha löneavdrag. Om man sen röker, utför yoga, shoppar etc. på den rasten spelar ingen roll.
Det fåtal som röker på min arbetsplats tar ca. 10 minuters paus 5-6 ggr om dagen utöver de fastställda rasterna. Det är 5 timmar i veckan. Undrar om det är OK att jag som inte tar de här rasterna istället sparar ihop den tiden och går hem klockan 11 på fredagen istället för fyra?! Jag menar, får inte de andra löneavdrag så ska väl inte jag ha det?! Precis vad jag försöker få fram. Så tycker jag med, det ska gälla alla och inte bara rökare
Inga från Närke
06-11-2006, 11:47
CITAT (Tezzla @ 06-11-2006, 09:27) Ähh, det är bara att inse att detta fåniga förslag är ännu ett led i att jaga rökare. Ville man på allvar att folk skulle arbeta mer så skulle man granska ALLA, inte bara rökare. För det är ju knappast så att just rökare har monopol på att slappa på jobbet. Många här har t.ex. gett exempel på rökare som gått ifrån och inte gjort sitt jobb, det har jag med, men jag har precis lika många exempel på ickerökare som gjort och gör detsamma. Jag är rökare och använder ca 20 min/dag till detta. Av dessa 20 min. sker 5 min. på min lunch. Jag surfar aldrig på mitt arbete om jag inte måste för arbetets skull. Mejlar aldrig privat heller på arbetstid det gör jag hemma. Mina arbetskamrater som inte röker dricker kaffe minst lika ofta och längre i pausutrymmet eller vid sitt skrivbord och passar då även på att surfa. Om man sitter som jag ca 8 timmar framför en dataskärm så måste man ta raster då och då för att rensa huvudet. Efter denna lilla rast på ca 5 min/gång gör att man utför sitt arbetet betydligt bättre. Arbetar som skyddsombud och beordrar mina arbetskamrater att de MÅSTE ta raster för vår arbetstid består mest av datorarbete och då skall de gå ut från sitt kontor inte ta med sig kaffet in och fortsätta arbeta. Chefen har godkänt detta också p.g.a. av arbetets art. Det går betydligt lättare att utföra jobbet mera tillfredsställande efter en kort paus. Att förbjuda är inte den rätta vägen för en inbiten rökar trots att vi vet att det är farligt blir det bara värre. Det arbetsgivarna borde göra och gör på en del platser är att erbjuda rökare en studiecirkel (avvänjningskurs) tillsammans med företagshälsovården. Bara för att rökning är farligt berättigar inte det till löneavdrag utan då ska alla ha det som utför något "privat" på arbetstid det är min åsikt. Jag kallar det för mobbing och så får väl arbetsgivaren anställa icke rökare då.
"Men det finns hjälp, i slutarökagrupper. Och den som varit rökfri i sex månader lovas 1 500 kronor i bidrag – till nikotintabletter. Hittills har 24 personer fått det. – Jämför det med vad det kostar att vårda den som blir sjuk av rökningen. De 35 000 kronorna är väldigt lite i sammanhanget. Det räcker med att vi kan rädda en enda människa, säger Håkan Kragnert kommunens personalchef, i GP. Günther Hähnert, kommunchef i Tidaholm, jämför med skolan. Där är det förbjudet för alla att röka. Han räknar med att det blir likadant på kommunens alla arbetsplatser i framtiden. En EG-dom ger dessutom arbetsgivaren rätt att neka anställning. – Vi är inte tvungna att anställa den som röker, säger Günther Hähnert."
Inga från Närke
06-11-2006, 12:07
Även utomhus det framgår inte? Självklart ska man inte röka inne det finns ju en lag på detta men förbjuda det utanför dörrarna kan nog ingen förbjuda om det inte finns en lag.
På en arbetsplats här så får man inte röka mer än på anvisade platser och inte sista halvtimman innan man går hem + inte närmare byggnaden än 4 meter. Detta har med arbetsplatsens brandförsäkring att göra.
På skolgårdarna är det förbjudet att röka, det räknas väl som en del av arbetsplatsen antar jag. Eller så är det för att det kryllar av barn på en skolgård. Orsaken vet jag inte men det har varit förbjudet att röka på skolor och skolgårdar sen 199x-nångång (kan det ha varit 1994 - 1995?).
Helen i Skåne
06-11-2006, 12:14
En stilla undran...om man tycker man förtjänar en belöning...varför då belöna sig själv med lungcancer/KOL?
Inga från Närke
06-11-2006, 12:16
CITAT (LadyG @ 06-11-2006, 11:10) På skolgårdarna är det förbjudet att röka, Var står det skrivet inte har det varit det där jag bor för där fanns rökrutor. Men nu sedan nya lagen blev så måste de som röker gå utanför skolans område och kommer de på någon elev så blir det tillsägelse och samtal för att hjälpa till med att sluta.
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2006, 12:16) CITAT (LadyG @ 06-11-2006, 11:10) På skolgårdarna är det förbjudet att röka, Var står det skrivet inte har det varit det där jag bor för där fanns rökrutor. Men nu sedan nya lagen blev så måste de som röker gå utanför skolans område och kommer de på någon elev så blir det tillsägelse och samtal för att hjälpa till med att sluta. Vuxna struntar i rökförbud på skolorTobakslagen (1993:581) andra paragrafen, första stycket: "Rökning är förbjuden i lokaler som är avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan verksamhet för barn eller ungdom samt på skolgårdar och på motsvarande områden utomhus vid förskolor och fritidshem". Rökförbundet infördes 1993 faktiskt, inte 1995 som jag trodde så det är absolut inget nytt.
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2006, 12:16) CITAT (LadyG @ 06-11-2006, 11:10) På skolgårdarna är det förbjudet att röka, Var står det skrivet inte har det varit det där jag bor för där fanns rökrutor. Men nu sedan nya lagen blev så måste de som röker gå utanför skolans område och kommer de på någon elev så blir det tillsägelse och samtal för att hjälpa till med att sluta. HÄR står att läsa att det varit förbjudet sen 1994.
CITAT (askar @ 06-11-2006, 12:23) CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2006, 12:16) CITAT (LadyG @ 06-11-2006, 11:10) På skolgårdarna är det förbjudet att röka, Var står det skrivet inte har det varit det där jag bor för där fanns rökrutor. Men nu sedan nya lagen blev så måste de som röker gå utanför skolans område och kommer de på någon elev så blir det tillsägelse och samtal för att hjälpa till med att sluta. HÄR står att läsa att det varit förbjudet sen 1994. Stämmer, den gällde bara lokalerna 1993 men den skärptes 1994 så att även utomhusmiljöerna omfattades.
netaave
06-11-2006, 14:55
Orkade bara läsa första sidan på den här tråden men det här är min åsikt såsom situationen är på mitt jobb. Av 7 st är 4 rökare, dom går ut ca 4-5 ggr per arbetspass, so,m är 7.30-12.30, dom är borta ca 7-8 min varje gång. Dom sitter med oss på fikarasten går och röker när vi andra går och sätter oss igen. Ja jag är för löneavdrag för rökare! Alternativ arbetstidsförkortning med 20 min varje dag för ickerökare.
Blomstertanten
06-11-2006, 16:13
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 19:31) Vi rökare får slå oss i hop och utropa en ny stat, så kan vi åtminstone stämma antirökhysterikerna för hets mot folkgrupp!! Mvh Fenja Jag ställer upp som statsministerkandidat ! Så nu är det bara att sätta igång och rösta på mej !
Du har väl betalat tv-licensen?!! Mvh Fenja
Blomstertanten
06-11-2006, 16:15
Nja ........... Ligger i högen med obetalda Men betalar snällt skatt på mina cigg i alla fall !
DÅ röstar jag på dig! Mvh Fenja
Blomstertanten
06-11-2006, 16:20
Fler kandidater tack !
Ohälsominister kanske vi skulle behöva tex.
Inga från Närke
06-11-2006, 16:26
CITAT (Blomstertanten @ 06-11-2006, 15:13) CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 19:31) Vi rökare får slå oss i hop och utropa en ny stat, så kan vi åtminstone stämma antirökhysterikerna för hets mot folkgrupp!! Mvh Fenja Jag ställer upp som statsministerkandidat ! Så nu är det bara att sätta igång och rösta på mej ! Instämmer och röstar på dig.
Kakaduan
06-11-2006, 16:30
Varför kan aldrig rökdebatten ligga på någon sorts "normal" nivå? Varför blir det alltid hätsk ton och snack om "jakt" och "hets"???
Kan man inte försöka lägga det på en normal sunt-förnufts-nivå? Har under många år sett folk ta halvtimmes fikarast och sedan gå iväg i en kvart till för en cigg - DÄR har vi ett litet problem, tror jag. Var och en borde få göra det den väljer på avsatt tid - fika och/eller röka, bara det sker på den tid man får till sitt förfogande totalt. Problemet är väl (som i ALLT) de som "utnyttjar" systemet? På min arbetsplats måste man dessutom gå en bit till uteplatsen där rökning är tillåten, så även om cigg:en bara tar 1-2 minuter så är det en sisådär 10 minuter som går åt varje gång ändå.
Kakaduan
Inga från Närke
06-11-2006, 16:31
CITAT (netaave @ 06-11-2006, 13:55) Orkade bara läsa första sidan på den här tråden men det här är min åsikt såsom situationen är på mitt jobb. Av 7 st är 4 rökare, dom går ut ca 4-5 ggr per arbetspass, so,m är 7.30-12.30, dom är borta ca 7-8 min varje gång. Dom sitter med oss på fikarasten går och röker när vi andra går och sätter oss igen. Ja jag är för löneavdrag för rökare! Alternativ arbetstidsförkortning med 20 min varje dag för ickerökare. Det är ingen av som har tänkt på att de som röker kan faktiskt stå och prata arbete utomhus trots att de röker. Går var och en till sitt efter kafferasten så diskuterar man ju inte jobbet i grupp längre. Vi gör så i alla fall så det är inte bara för rökats skull utan även jobbprat och lite" frisk luft" för att vakna till och göra ett bra arbetet efteråt. En sak undrar jag ibland varför kommer många icke rökare och sällar sig till skaran rökare? Det har jag upplevt många ggr även när man studerade och det fanns "gaskammare" för rökare inomhus så kom många icke rökare dit fast de klagade ibland på att det luktade SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ äckligt. Kan det var att vi är mera sociala eller vad ?
Blomstertanten
06-11-2006, 16:32
Rökare är kanske trevligare ?
Whiskuchi
06-11-2006, 16:34
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2006, 16:31) CITAT (netaave @ 06-11-2006, 13:55) Orkade bara läsa första sidan på den här tråden men det här är min åsikt såsom situationen är på mitt jobb. Av 7 st är 4 rökare, dom går ut ca 4-5 ggr per arbetspass, so,m är 7.30-12.30, dom är borta ca 7-8 min varje gång. Dom sitter med oss på fikarasten går och röker när vi andra går och sätter oss igen. Ja jag är för löneavdrag för rökare! Alternativ arbetstidsförkortning med 20 min varje dag för ickerökare. Det är ingen av som har tänkt på att de som röker kan faktiskt stå och prata arbete utomhus trots att de röker. Går var och en till sitt efter kafferasten så diskuterar man ju inte jobbet i grupp längre. Vi gör så i alla fall så det är inte bara för rökats skull utan även jobbprat och lite" frisk luft" för att vakna till och göra ett bra arbetet efteråt. En sak undrar jag ibland varför kommer många icke rökare och sällar sig till skaran rökare? Det har jag upplevt många ggr även när man studerade och det fanns "gaskammare" för rökare inomhus så kom många icke rökare dit fast de klagade ibland på att det luktade SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ äckligt. Kan det var att vi är mera sociala eller vad ? Det händer att jag trots att jag är icke-rökare följer med rökarna ut. Det har en mycket enkel förklaring - att gå med ut är uppenbarligen det enda legitima sättet att få lika lång rast som rökarna. Sitter jag kvar i fikarummet får jag smäll på fingrarna av chefen för att jag tar för långa raster. (och jag ställer mig givetvis så röken blåser från mig, gör inte vilka uppoffringar som helst)
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2006, 16:31) En sak undrar jag ibland varför kommer många icke rökare och sällar sig till skaran rökare? Det har jag upplevt många ggr även när man studerade och det fanns "gaskammare" för rökare inomhus så kom många icke rökare dit fast de klagade ibland på att det luktade SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ äckligt. Kan det var att vi är mera sociala eller vad ? Det är faktiskt väldigt vanligt att det är så. Uppenbarligen är rökare himla trevliga
Inga från Närke
06-11-2006, 16:38
CITAT (Kakaduan @ 06-11-2006, 15:30) Kan man inte försöka lägga det på en normal sunt-förnufts-nivå? Har under många år sett folk ta halvtimmes fikarast och sedan gå iväg i en kvart till för en cigg - DÄR har vi ett litet problem, tror jag. Var och en borde få göra det den väljer på avsatt tid - fika och/eller röka, bara det sker på den tid man får till sitt förfogande totalt. Problemet är väl (som i ALLT) de som "utnyttjar" systemet? På min arbetsplats måste man dessutom gå en bit till uteplatsen där rökning är tillåten, så även om cigg:en bara tar 1-2 minuter så är det en sisådär 10 minuter som går åt varje gång ändå.
Kakaduan Varför är det ett problem? Är det avundsjuka med i bilden tro, nej nu är jag lite elak menar inte så allvarligt men ibland undrar man varför det hackas på oss rökare. Det är väl bara för icke rökare att gå ut en stund också i friska luften med kaffekoppen i handen eller? Det är väl upp till arbetsgivaren och facket att diskutera detta och göra upp regler. Så länge det är tillåtet så röker vi som röker.
CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2006, 16:31) En sak undrar jag ibland varför kommer många icke rökare och sällar sig till skaran rökare? Ja, det kan man fråga sig  Sen undrar jag varför rabiata rökmotståndare prompt måste komma så nära mig som möjligt och hosta demonstartivt... VARFÖR väljer de att gå fram till mig där jag står och blossar så de får all otäck rök på sig och sen hosta lugorna ur sig?
CITAT (Snöflinga @ 05-11-2006, 18:40) Vet inte hur det är nuförtiden, men när jag var rökare så tog vi kaffekoppen med oss till rökrummet eller ut på fikarasterna. Förenade onytta med nöje s.a.s.  På min arbetsplats dricker rökarna kaffe med oss icke rökare. Därefter när vi går och börjar arbeta går de ut och röker. Dessutom har de ytterligare rökpauser. Men att dra på lönen är väl att ta i. Bara för att man återvänder till arbets-platsen är det ju inte säkert att man börjar arbeta. Man ringer kanske ett privatsamtal eller pratar med närmsta "grannen". En dag då jag har ont i huvudet och kanske arbetar sämre/långsammare - hur gör man då ?
CITAT (Alba @ 06-11-2006, 15:45) Bara för att man återvänder till arbets-platsen är det ju inte säkert att man börjar arbeta. Man ringer kanske ett privatsamtal eller pratar med närmsta "grannen".
En dag då jag har ont i huvudet och kanske arbetar sämre/långsammare - hur gör man då ? Men det är samma sak för rökarna .... Eller tror du att rökarna eftersom de vet med sid att de redan har stått och rökt på arbetstid därmed avstår från att ringa ett privatsamtal, prata med "grannen" eller jobbar på i samma takt om de mår dåligt p.g.a. huvudvärk ....? Det är i alla fall inte min erfarenhet. "Problemet" med rökningen är ju att det sker konstant dag ut och dag in. Det är ingen engångsföreteelse.
Följande exempel (hämtat ur verkligheten) från ett företag som sysslar med försäljning. Alltså kan man mäta individuellt hur mycket varje individ säljer för. Om man jämför 2 personer med lång anställningstid som bägge alltså fått samma utbildning och praktik.
Person A säljer för ca 1 miljon per månad, och är rökare Person B säljer för ca 450.000 per månad, och är icke-rökare
Jag kan nog säga att om det vore jag som var person A och min arbetsgivare började göra löneavdrag för att jag rökte, så skulle jag dra ner till halva arbetstempot, för det kan man uppenbarligen göra utan att få nåt löneavdrag.
Nej, det är fel väg att gå och kommer bara att skapa konflikter.
CITAT (AnitaGg @ 06-11-2006, 17:05) Följande exempel (hämtat ur verkligheten) från ett företag som sysslar med försäljning. Alltså kan man mäta individuellt hur mycket varje individ säljer för. Om man jämför 2 personer med lång anställningstid som bägge alltså fått samma utbildning och praktik.
Person A säljer för ca 1 miljon per månad, och är rökare Person B säljer för ca 450.000 per månad, och är icke-rökare
Jag kan nog säga att om det vore jag som var person A och min arbetsgivare började göra löneavdrag för att jag rökte, så skulle jag dra ner till halva arbetstempot, för det kan man uppenbarligen göra utan att få nåt löneavdrag.
Nej, det är fel väg att gå och kommer bara att skapa konflikter. Jag har också jobbat med försäljning på det viset! Jag belönade mig ofta med en cigarett, alltså när jag sålt för 5000 kr får jag ta ett bloss till exempel. Sedan är det ju ingen hemlighet att rökare har en högre aktivitetskurva än icke rökare under en arbetsdag, även om de måste gå ut och fylla på nikotinförrådet en gång i timmen. Mvh Fenja
CITAT (AnitaGg @ 06-11-2006, 16:05) Följande exempel (hämtat ur verkligheten) från ett företag som sysslar med försäljning. Alltså kan man mäta individuellt hur mycket varje individ säljer för. Om man jämför 2 personer med lång anställningstid som bägge alltså fått samma utbildning och praktik.
Nej, det är fel väg att gå och kommer bara att skapa konflikter. Jag håller med, löneavdrag är ingen bra lösning på problemet. Jag tror mer på allmänt rökförbud. Rökarna får väl tugga nikotintuggummi eller snusa medan de är på jobbet, röka kan de göra när de kommer hem.
CITAT (Rossi @ 06-11-2006, 15:50) CITAT (Alba @ 06-11-2006, 15:45) Bara för att man återvänder till arbets-platsen är det ju inte säkert att man börjar arbeta. Man ringer kanske ett privatsamtal eller pratar med närmsta "grannen".
En dag då jag har ont i huvudet och kanske arbetar sämre/långsammare - hur gör man då ? Men det är samma sak för rökarna .... Eller tror du att rökarna eftersom de vet med sid att de redan har stått och rökt på arbetstid därmed avstår från att ringa ett privatsamtal, prata med "grannen" eller jobbar på i samma takt om de mår dåligt p.g.a. huvudvärk ....? Det är i alla fall inte min erfarenhet. "Problemet" med rökningen är ju att det sker konstant dag ut och dag in. Det är ingen engångsföreteelse. Det var lite ironi i mitt inlägg. Jag menar att gränsdragningen blir svår. Vem ska klocka rökarna så avdraget blir rätt. Totalt rökförbud på arbetsplatsen kanske är en väg !!
Uppstressande droger som nikotin och koffein (det sistnämnda tar jag själv till när tröttheten faller över mig) kan såklart hjälpa till att öka arbetstempot, fast jag tror inte att det är generellt sett bra att jobba på det viset. Hade jag varit tvungen att dricka kaffe på varje rast för att orka jobba så hade jag nog försökt byta jobb. I dagsläget har jag 30 min lunchrast + 2*15 min 'fikapaus', så under en arbetsdag på ca 9 timmar kan man sitta ner sammanlagt ca 40 minuter (i praktiken), jag är glad att jag inte röker och 'måste' ägna 4-5min av varje rast/paus på att stå ute och bolma...  (De flesta på min arbetsplats kan inte ta rökpaus hur som helst, då blir det kicken pga att produktionen stoppas)
Anki på Öland
06-11-2006, 20:36
Förstår egentligen inte problemet just att man röker. Huvudsaken är väl att jag gör det jobb jag är där för att göra. Om jag däremellan går ut och röker eller ej måste väl vara lite av en privatsak?? Sköter jag inte jobbet är det en annan sak, men det finns faktiskt icke-rökare som inte är speciellt effektiva. Skall man dra på deras löner också då..... Det är ju arbetsprestationen på sin arbetsplats man skall titta på. Tycker det mest verkar vara avundsjuka.... hon får X minuter mera rast än vad jag får....... Anki
ps. jag är numera icke-rökare men går gärna ut tillsammans med rökarna och får mig en nypa frisk luft
CITAT (Anki på Öland @ 06-11-2006, 20:36) Förstår egentligen inte problemet just att man röker. Huvudsaken är väl att jag gör det jobb jag är där för att göra. Om jag däremellan går ut och röker eller ej måste väl vara lite av en privatsak?? Sköter jag inte jobbet är det en annan sak, men det finns faktiskt icke-rökare som inte är speciellt effektiva. Skall man dra på deras löner också då..... Det är ju arbetsprestationen på sin arbetsplats man skall titta på. Tycker det mest verkar vara avundsjuka.... hon får X minuter mera rast än vad jag får....... Anki
ps. jag är numera icke-rökare men går gärna ut tillsammans med rökarna och får mig en nypa frisk luft Tack Anki, håller med dig till 100 % MVH Catarina
anne-li i olofstorp
06-11-2006, 22:12
Instämmer! Glöm inte rätten till paus i arbetet på betald arbetstid!
CITAT (Anki på Öland @ 06-11-2006, 20:36) Förstår egentligen inte problemet just att man röker. Huvudsaken är väl att jag gör det jobb jag är där för att göra. Om jag däremellan går ut och röker eller ej måste väl vara lite av en privatsak?? Sköter jag inte jobbet är det en annan sak, men det finns faktiskt icke-rökare som inte är speciellt effektiva. Skall man dra på deras löner också då..... Det är där som individuella löner kommer in.
CITAT (Anki på Öland @ 06-11-2006, 19:36) Förstår egentligen inte problemet just att man röker. Huvudsaken är väl att jag gör det jobb jag är där för att göra. Om jag däremellan går ut och röker eller ej måste väl vara lite av en privatsak?? ps. jag är numera icke-rökare men går gärna ut tillsammans med rökarna och får mig en nypa frisk luft Men så fungerar det inte på en modern arbetsplats idag. Du får inte en mängd jobb som du ska göra under dagen och så får du hushålla med uppgifterna och dra ut på dem så att de räcker under dagen. Nej, det gäller att ta för sig hela tiden och skulle du få tid över så ska du vara proaktiv, starta en ny kompetensgrupp, arrangera en kick-off, skapa merförsäljning, bearbeta slumrande kunder, se över eventuella förlegade rutiner etc. etc. Det finns alltid något att göra. I alla fall är det så på min arbetsplats.
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 09:27) Men så fungerar det inte på en modern arbetsplats idag. Du får inte en mängd jobb som du ska göra under dagen och så får du hushålla med uppgifterna och dra ut på dem så att de räcker under dagen. Exakt...särskilt inte inom mitt yrke. Patienterna väntar inte med att få hjärtstillestånd tills den rökande personalen behagat placera sina arslen på avdelningen igen.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-11-2006, 10:36) Exakt...särskilt inte inom mitt yrke. Patienterna väntar inte med att få hjärtstillestånd tills den rökande personalen behagat placera sina arslen på avdelningen igen.  Nää... det var säkert precis så Anki menade.... Oaktat vilket arbete man har så brukar det alltid finna marginaler för att: Visa mer intresse, ta större ansvar, ta fler initiativ, göra något som kanske ligger på en annan kollegas ansvar. Göra sina sysslor lite snabbare, fråga om någon arbetskamrat behöver hjälp om man har en stund över och så vidare. Mvh Fenja
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-11-2006, 09:36) CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 09:27) Men så fungerar det inte på en modern arbetsplats idag. Du får inte en mängd jobb som du ska göra under dagen och så får du hushålla med uppgifterna och dra ut på dem så att de räcker under dagen. Exakt...särskilt inte inom mitt yrke. Patienterna väntar inte med att få hjärtstillestånd tills den rökande personalen behagat placera sina arslen på avdelningen igen.  Bra exempel!!!
Blomstertanten
07-11-2006, 13:07
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-11-2006, 10:36) Exakt...särskilt inte inom mitt yrke. Patienterna väntar inte med att få hjärtstillestånd tills den rökande personalen behagat placera sina arslen på avdelningen igen. :D Hm. Räcker det med att deras arslen är där ?
CITAT (Blomstertanten @ 07-11-2006, 13:07) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-11-2006, 10:36) Exakt...särskilt inte inom mitt yrke. Patienterna väntar inte med att få hjärtstillestånd tills den rökande personalen behagat placera sina arslen på avdelningen igen.  Hm. Räcker det med att deras arslen är där ?  Gärna resten av dem också...men det är iallafall det sista som kommer in genom dörren.
Så det är bara icke-rökare som har rätt till raster på erat jobb?
CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 13:45) Så det är bara icke-rökare som har rätt till raster på erat jobb?  Alla har rätt till samma lagstadgade raster men rökarna tar sig friheten till många fler raster och står och röker på avlönad arbetstid. Det är det som är problemet. Många tror att man har rätt till fem minuters rast per timme men det gäller faktiskt bara om man har ett väldigt monotont jobb à la stå vid löpande bandet. Och då gäller det alla - inte bara rökarna.
CITAT (AnitaGg @ 07-11-2006, 12:45) Så det är bara icke-rökare som har rätt till raster på erat jobb?  På mitt jobb är det tvärt om, det är bara rökarna som får ta rast mellan de ordinarie rasterna... Citerar mig själv: CITAT (Betty @ 06-11-2006, 09:19) Jag slutade röka för ett antal år sen men nog minns jag hur vi rökare träffades i rökrummet ca en gång/timme lite drygt. Där blev vi sittande mellan 5-10 minuter, lite olika, beroende på om vi var inne i nåt intressant samtal som drog ut på tiden. Sen rökrummet togs bort och vi blev tvungna att gå ut och röka så blev pauserna lite kortare, beroende på väder och årstid. Några ickerökare klagade och tyckte det var orättvist så de, en grupp på kanske fem pers, införde en egen paus på ca 10 - 15 min. varje förmiddag. Mellan fikarasten och lunchen gick de till lunchrummet för att äta en frukt, läsa dagstidningar och komma ifrån sina skrivbord en stund. Gissa om det blev fart på cheferna... Ickerökarna uppmanades att sluta maska och beordrades tillbaka till sina skrivbord - medan rökarna ansågs ha "giltig frånvaro". Även om jag själv var en av rökarna på den tiden, så tyckte jag att det var en konstig särbehandling. Vi var vid den tiden ca 20 st rökare och ca 70 st ickerökare på vår arbetsplats. ...
på mitt arbete händer det väl att jag en gång under en arbetsdag (som kan vara 7h - 11h lång) går ut och tar en cigg på kajen... oftast äter jag inte lunch men om jag skulle ha tid/råd att göra detta så tar jag en cigg efter maten.. i övrigt har jag inte tid att ta raster så då blir det inga cigg... i undantagsfall kan jag hinna med 2-3 cigaretter på en dag..
dessutom ska ciggen som nyss höjdes till 41 kr per paket nu höjas till runt 60 kr..
när ska hetsjakten ta slut? när alla rökare dött ut?? för det är väl så det är... nu ska samhället bli nyttigt så bort med rökare och socker - för de är ju lika farliga bägge två!
Farbror Blå
08-11-2006, 09:58
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 19:31) Vi rökare får slå oss i hop och utropa en ny stat, så kan vi åtminstone stämma antirökhysterikerna för hets mot folkgrupp!! Mvh Fenja Ja snälla, skönt om rökarna försvann från mitt land
Nä, men allvarligt, enklare att installera stämpelklockor på jobbet om dom tror att rökare "fuskar" mer. Håller med om att det finna många andra som smiter ifrån arbetet, de rökare jag känner är absolut inte några arbetssmitare i sej. Har andra kollegor, som man kan se i personalrummet nedsjunken i en fåtölj, närhelst man har ärenden dit...
En maskin på bandet måste ju kunna visa hur mycket man jobbar, en dator likaså om det kniper.
Viktigt detta at rökningen totalförbjuds i alla arbetslokaler, för det ÄR verkligen en olägenhet. Så länge det finns några som mår illa av det så är det något man måste ta tag i. Sen finns det fler olägenheter man måste ta tag i också, stark parfym till exempel! Kroppshygien, snusande mm är andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|