|
CITAT (Berith @ 09-11-2006, 06:46) Intressant tråd... CITAT (Stintan43 @ 08-11-2006, 22:24) Äsch det är ju rökarna som kritiseras hela tiden. Rökarna som röker på arbetstid, rökarna som förpestar luften för andra mm mm. Och tyvärr drar man alla över en kam som jag sa tidigare. Undrar bara vilka ni anser röker mest på arbetstid (eller öht)? Vilka som förpestar luften mest med rök? Rökaren eller ickerökaren? Citerade bara Stintan som ett exempel på vad som hittills sagts i den här tråden.Jaa,du, vem är väl jag, att sätt mig till doms över levande och döda? Men en person som använder sig av parfymflaskan, som om den vore likvärdig med " livets vatten ", skulle ju defenitivt, kunna vara likvärdig med " rökaren ". Om inte till och med värre Men din fråga var ju vem som röker mest? Och svaret måste ju bli ickerökaren  , eller
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:46) Men din fråga var ju vem som röker mest? Och svaret måste ju bli ickerökaren  , eller  :lol: :lol: :P Det är ju tur att det går att skratta åt "eländet". Neej, allvarligt... När man läser den här tråden så verkar rökarna bli väldigt orättvist behandlade. Det sägs hela tiden att det är rökarna som tar rökpauser på jobbet. Det sägs att det är rökarna som sprider rök bland alla oss andra. Och så är det ju naturligtvis inte. Eller hur?
CITAT (Berith @ 09-11-2006, 08:07) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:46) Det är ju tur att det går att skratta åt "eländet". Neej, allvarligt... När man läser den här tråden så verkar rökarna bli väldigt orättvist behandlade. Det sägs hela tiden att det är rökarna som tar rökpauser på jobbet. Det sägs att det är rökarna som sprider rök bland alla oss andra. Och så är det ju naturligtvis inte. Eller hur? Men det är väl klart att det är rökarna som sprider röklukten. Men ....sen beror det ju faktiskt på vilken rökare du pratar om? Dra inte alla rökare över en och samma kam  . Jag tror det är det de flesta rökare ber om. Sen var det ju inte det som frågan handlade om
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 08:16) CITAT (Berith @ 09-11-2006, 08:07) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:46) Det är ju tur att det går att skratta åt "eländet". Neej, allvarligt... När man läser den här tråden så verkar rökarna bli väldigt orättvist behandlade. Det sägs hela tiden att det är rökarna som tar rökpauser på jobbet. Det sägs att det är rökarna som sprider rök bland alla oss andra. Och så är det ju naturligtvis inte. Eller hur? Men det är väl klart att det är rökarna som sprider röklukten. Men ....sen beror det ju faktiskt på vilken rökare du pratar om? Dra inte alla rökare över en och samma kam  . Jag tror det är det de flesta rökare ber om. Sen var det ju inte det som frågan handlade om Neej det var det ju inte, originalfrågan handlade ju om löneavdrag. Sorry Evgeni  , men jag drar alla rökare över en kam. Antingen är dom rökare, eller så är dom det inte. Och jag tycker att dom ska stå för det dom gör och inte bete sej som trotsiga 14-åringar.
CITAT (Berith @ 09-11-2006, 08:37) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 08:16) CITAT (Berith @ 09-11-2006, 08:07) CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:46) Det är ju tur att det går att skratta åt "eländet". Neej, allvarligt... När man läser den här tråden så verkar rökarna bli väldigt orättvist behandlade. Det sägs hela tiden att det är rökarna som tar rökpauser på jobbet. Det sägs att det är rökarna som sprider rök bland alla oss andra. Och så är det ju naturligtvis inte. Eller hur? Men det är väl klart att det är rökarna som sprider röklukten. Men ....sen beror det ju faktiskt på vilken rökare du pratar om? Dra inte alla rökare över en och samma kam  . Jag tror det är det de flesta rökare ber om. Sen var det ju inte det som frågan handlade om Neej det var det ju inte, originalfrågan handlade ju om löneavdrag. Sorry Evgeni  , men jag drar alla rökare över en kam. Antingen är dom rökare, eller så är dom det inte. Och jag tycker att dom ska stå för det dom gör och inte bete sej som trotsiga 14-åringar. Där är vi absolut inte ense Berith, jag drar inte nån över en och samma kam
Hur menar ni när ni säger "dra alla rökare över en kam"?
Menar ni att man säger att alla rökare förpestar luften för andra? Jag har aldrig hört någon säga så. Man märker ju bara de rökare som gör det, de andra betraktar man ju i princip som icke-rökare eftersom man inte märker att de röker. Så jag förstår inte vart problemet ligger.
Ingen har väl heller sagt att alla rökare röker på arbetstid hela tiden? Så det där med att dra alla över en kam fattar jag inte riktigt.
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 08:45) Där är vi absolut inte ense Berith, jag drar inte nån över en och samma kam  Ok. Men förklara då för mej vad du tycker skiljer en rökare från en rökare?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 08:55) Hur menar ni när ni säger "dra alla rökare över en kam"?
Menar ni att man säger att alla rökare förpestar luften för andra? Jag har aldrig hört någon säga så. Man märker ju bara de rökare som gör det, de andra betraktar man ju i princip som icke-rökare eftersom man inte märker att de röker. Så jag förstår inte vart problemet ligger.
Ingen har väl heller sagt att alla rökare röker på arbetstid hela tiden? Så det där med att dra alla över en kam fattar jag inte riktigt. Men snälla Magdis! Det finns rökare, och så finns det rökare! En del märker du knappt av att de finns, en del märker du av hela tiden. Därav " dra inte alla över en kam ". Sen..........att det inte finns en enda rökare som har ett " genomgott " rent samvete..........det är en helt annan sak. Men om du går bakåt i tråden, och lyssnar på dig själv, hur du låter, och hur du "dömer" den som röker ( du är absolut inte ensam ), så kanske, om du är objektiv nog, kan se, att du dömer rätt så friskt
*Stintan*
09-11-2006, 09:09
Tack Evgeni
Där fick nog jag också svar på min fråga Gillan.
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 09:05) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 08:55) Hur menar ni när ni säger "dra alla rökare över en kam"?
Ingen har väl heller sagt att alla rökare röker på arbetstid hela tiden? Så det där med att dra alla över en kam fattar jag inte riktigt. Men snälla Magdis! Det finns rökare, och så finns det rökare! En del märker du knappt av att de finns, en del märker du av hela tiden. Därav " dra inte alla över en kam ". Sen..........att det inte finns en enda rökare som har ett " genomgott " rent samvete..........det är en helt annan sak. Men om du går bakåt i tråden, och lyssnar på dig själv, hur du låter, och hur du "dömer" den som röker ( du är absolut inte ensam ), så kanske, om du är objektiv nog, kan se, att du dömer rätt så friskt  Jag dömer inte någon eftersom jag inte pratar om någon speciell person utan bara allmänt om vad jag tycker om rökning på arbetstid. Jag har knappt ens en aning om vilka på mitt jobb som röker o inte så jag förstår inte hur jag skulle kunna dra dem alla över en kam.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 09:13) Jag dömer inte någon eftersom jag inte pratar om någon speciell person utan bara allmänt om vad jag tycker om rökning på arbetstid. Jag har knappt ens en aning om vilka på mitt jobb som röker o inte så jag förstår inte hur jag skulle kunna dra dem alla över en kam. Det var nån som skrev i en annan tråd att den som läser har "tolkningsföreträde". Vad jag vill ha sagt är, att ditt sätt att uttrycka dig uppfattas av många som dömande och generaliserande. Med andra ord, så får du nog acceptera det och fundera på om du behöver formulera dig annorlunda om du känner dig misstolkad.
CITAT (AnitaGg @ 09-11-2006, 10:42) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 09:13) Jag dömer inte någon eftersom jag inte pratar om någon speciell person utan bara allmänt om vad jag tycker om rökning på arbetstid. Jag har knappt ens en aning om vilka på mitt jobb som röker o inte så jag förstår inte hur jag skulle kunna dra dem alla över en kam. Det var nån som skrev i en annan tråd att den som läser har "tolkningsföreträde". Vad jag vill ha sagt är, att ditt sätt att uttrycka dig uppfattas av många som dömande och generaliserande. Med andra ord, så får du nog acceptera det och fundera på om du behöver formulera dig annorlunda om du känner dig misstolkad. I så fall vill jag gärna veta exakt vad jag skrivit som kan anses dömande och generaliserande. För jag är faktiskt totalt oförstående nu.  Är det dömande att tycka att det inte borde vara tillåtet att röka på arbetstid? Det är faktiskt den enda åsikt jag uttryckt om rökning här. Edit: Märker ni inte att ni som så ivrigt försvarar rökningen faktiskt generaliserar och attackerar hejvilt själva? Ni tycker ni får göra vilka tolkningar ni vill av det man säger utan att ta hänsyn till vad man faktiskt säger. Man får inte tycka att rökningen borde ske på fritiden utan att bli sliten i stycken. Det är hetsjakt på icke-rökare.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 10:45) I så fall vill jag gärna veta exakt vad jag skrivit som kan anses dömande och generaliserande. För jag är faktiskt totalt oförstående nu. :unsure: Är det dömande att tycka att det inte borde vara tillåtet att röka på arbetstid? Det är faktiskt den enda åsikt jag uttryckt om rökning här. Ett exempel som jag för min egen del uppfattar så: CITAT Patienterna väntar inte med att få hjärtstillestånd tills den rökande personalen behagat placera sina arslen på avdelningen igen. Men jag tror att det mer generellt är din "samtalston" i den här tråden som många reagerar på. Lite sarkasmer i största allmänhet. Rökare är också människor ... fast inte så länge
CITAT (AnitaGg @ 09-11-2006, 10:56) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 10:45) I så fall vill jag gärna veta exakt vad jag skrivit som kan anses dömande och generaliserande. För jag är faktiskt totalt oförstående nu.  Är det dömande att tycka att det inte borde vara tillåtet att röka på arbetstid? Det är faktiskt den enda åsikt jag uttryckt om rökning här. Ett exempel som jag för min egen del uppfattar så: CITAT Patienterna väntar inte med att få hjärtstillestånd tills den rökande personalen behagat placera sina arslen på avdelningen igen. Men jag tror att det mer generellt är din "samtalston" i den här tråden som många reagerar på. Lite sarkasmer i största allmänhet. Rökare är också människor ... fast inte så länge  Det där var inte menat att vara sarkastiskt...det var mer ett utslag av min skämtsamma sida (som dessvärre dyker upp i tid och otid) Det var det värsta exemplet jag kunde komma på angående att det inte funkar att gå iväg på vilken arbetsplats som helst.
netaave
09-11-2006, 11:12
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 10:45) Man får inte tycka att rökningen borde ske på fritiden utan att bli sliten i stycken. Det är hetsjakt på icke-rökare. Klockren kommentar!
Citerat från Magdis: " Edit: Märker ni inte att ni som så ivrigt försvarar rökningen faktiskt generaliserar och attackerar hejvilt själva? Ni tycker ni får göra vilka tolkningar ni vill av det man säger utan att ta hänsyn till vad man faktiskt säger. Man får inte tycka att rökningen borde ske på fritiden utan att bli sliten i stycken. Det är hetsjakt på icke-rökare.[/QUOTE]" Jag kan inte hitta nån stans i den här tråden att det är nån som försvarar rökningen. Det enda vi försvarar är rätten att utnyttja vår lagstadgade rast till det som vi finner bäst. I det här fallet råkar det tyvärr vara rökningen.
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 11:35) Citerat från Magdis:
" Edit: Märker ni inte att ni som så ivrigt försvarar rökningen faktiskt generaliserar och attackerar hejvilt själva? Ni tycker ni får göra vilka tolkningar ni vill av det man säger utan att ta hänsyn till vad man faktiskt säger. Man får inte tycka att rökningen borde ske på fritiden utan att bli sliten i stycken. Det är hetsjakt på icke-rökare. " Jag kan inte hitta nån stans i den här tråden att det är nån som försvarar rökningen. Det enda vi försvarar är rätten att utnyttja vår lagstadgade rast till det som vi finner bäst. I det här fallet råkar det tyvärr vara rökningen.  Men jag har ju inte sagt nåt om vad folk gör på sin lagstadgade rast heller. Det här handlade ju om att röka under arbetstiden. Sen har rökarna i tråden gått över till att försvara sig med näbbar och klor och gjort det till att handla om själva rökningen. Jag har aldrig bett någon försvara sitt fritids-rökande.
*Stintan*
09-11-2006, 12:09
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 10:45) Edit: Märker ni inte att ni som så ivrigt försvarar rökningen faktiskt generaliserar och attackerar hejvilt själva? Ni tycker ni får göra vilka tolkningar ni vill av det man säger utan att ta hänsyn till vad man faktiskt säger. Man får inte tycka att rökningen borde ske på fritiden utan att bli sliten i stycken. Det är hetsjakt på icke-rökare. Jag har inte heller sett att någon försvarar rökningen överhuvudtaget. Vet inte var du läst det någonstans. Är det någon som sagt något annat än att rökningen borde ske på fritiden?? Kontentan av det du skriver är ju att vi rökare även sliter oss själva i stycken och dessutom bedriver hetsjakt på oss själva eftersom inte heller vi tycker att man ska smita iväg på arbetstid för att röka. Jag kan inte tolka det på något annat sätt men menar du något annat så förklara gärna.
CITAT (Stintan43 @ 09-11-2006, 12:09) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 10:45)
Edit: Märker ni inte att ni som så ivrigt försvarar rökningen faktiskt generaliserar och attackerar hejvilt själva? Ni tycker ni får göra vilka tolkningar ni vill av det man säger utan att ta hänsyn till vad man faktiskt säger. Man får inte tycka att rökningen borde ske på fritiden utan att bli sliten i stycken. Det är hetsjakt på icke-rökare.
Jag har inte heller sett att någon försvarar rökningen överhuvudtaget. Vet inte var du läst det någonstans. Är det någon som sagt något annat än att rökningen borde ske på fritiden?? Kontentan av det du skriver är ju att vi rökare även sliter oss själva i stycken och dessutom bedriver hetsjakt på oss själva eftersom inte heller vi tycker att man ska smita iväg på arbetstid för att röka. Jag kan inte tolka det på något annat sätt men menar du något annat så förklara gärna. Ni går ju i försvarsställning och påstår att man drar alla över en kam! På vilket sätt gör man det om man är för ett rökförbud?  Ok...förbudet gäller alla, är det det ni menar med att dra alla över en kam? Det gäller ju icke-rökarna också då om man ska vara petig. Jag har funderat lite och kommit på en trolig orsak till att jag är så oförstående inför det här ni kallar hetsjakt. Jag har nämligen aldrig upplevt det själv...men det kanske ni har. Jag störs inte av rökare, märker knappt av några rökare, har aldrig träffat någon rökare som inte tar hänsyn et.c. Inte har jag skrivit något sådant heller...därför tycker jag det känns väldigt orättvist att bli anklagad för att vara dömande och generaliserande.  De enda generaliseringar jag möjligen gjort tyst för mig själv är att jag tycker nästan alla rökare visar stor hänsyn.
*Stintan*
09-11-2006, 12:42
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 12:22) CITAT (Stintan43 @ 09-11-2006, 12:09) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 10:45)
Edit: Märker ni inte att ni som så ivrigt försvarar rökningen faktiskt generaliserar och attackerar hejvilt själva? Ni tycker ni får göra vilka tolkningar ni vill av det man säger utan att ta hänsyn till vad man faktiskt säger. Man får inte tycka att rökningen borde ske på fritiden utan att bli sliten i stycken. Det är hetsjakt på icke-rökare.
Jag har inte heller sett att någon försvarar rökningen överhuvudtaget. Vet inte var du läst det någonstans. Är det någon som sagt något annat än att rökningen borde ske på fritiden?? Kontentan av det du skriver är ju att vi rökare även sliter oss själva i stycken och dessutom bedriver hetsjakt på oss själva eftersom inte heller vi tycker att man ska smita iväg på arbetstid för att röka. Jag kan inte tolka det på något annat sätt men menar du något annat så förklara gärna. Ni går ju i försvarsställning och påstår att man drar alla över en kam! På vilket sätt gör man det om man är för ett rökförbud?  Ok...förbudet gäller alla, är det det ni menar med att dra alla över en kam? Det gäller ju icke-rökarna också då om man ska vara petig. Jag har funderat lite och kommit på en trolig orsak till att jag är så oförstående inför det här ni kallar hetsjakt. Jag har nämligen aldrig upplevt det själv...men det kanske ni har. Jag störs inte av rökare, märker knappt av några rökare, har aldrig träffat någon rökare som inte tar hänsyn et.c. Inte har jag skrivit något sådant heller...därför tycker jag det känns väldigt orättvist att bli anklagad för att vara dömande och generaliserande.  De enda generaliseringar jag möjligen gjort tyst för mig själv är att jag tycker nästan alla rökare visar stor hänsyn. Ja nu har vi ju hamnat lite ot men kanske det är så att det finns en klick rökare som genom att inte visa hänsyn och som av vad man kan utläsa i diverse tidigare inlägg även tar sig friheten att röka på arbetstid så förstör ju dom för alla andra som inte beter sig så. Och så skriver man att rökare beter sig si o så (negativt) fast inte alla gör det. Men skriver man "rökare" så blir det ju generaliserande och då måste man ju få försvara sig och tala om att så där gör inte jag. Det kan ju möjligen vara din ton i några av inläggen som fått åtminsone mej att reagera på det du skriver.
krellus
09-11-2006, 12:46
Nu har jag inte hängt med i "hela" debatten men rökare jobbar ju betydligt mindre än icke rökare.
Räkna med att en rökare puffar 5 cigg om dagen á 5 minuter = 25 min/dag. 25 min x 5 = 2 h 5 minuter / vecka 2 h 5 minuter x 4 = 8 h 20 minuter / månad.
Således 1 arbetsdag mindre i månaden...
CITAT (krellus @ 09-11-2006, 12:46) Nu har jag inte hängt med i "hela" debatten men rökare jobbar ju betydligt mindre än icke rökare.
Räkna med att en rökare puffar 5 cigg om dagen á 5 minuter = 25 min/dag. 25 min x 5 = 2 h 5 minuter / vecka 2 h 5 minuter x 4 = 8 h 20 minuter / månad.
Således 1 arbetsdag mindre i månaden... SUCK! Räkna inte in mig i den uträkningen. Trorts att jag tillhör skaran av "rökare"...
*Stintan*
09-11-2006, 13:05
Krellus ingen tycker ju att man ska få röka på arbetstid och många rökare röker inte heller på arbetstid.
Du gör nu en alldeles egen konstig beräkning och säger att man ska räkna med att en rökare arbetar mindre. Det är såna påståenden jag reagerar mot eftersom det inte är ett relevant påstående. Det är inte så bara för att man är rökare. Påståendet kanske gäller en del vad vet jag men generalisera inte.
herkules
09-11-2006, 14:00
CITAT (Stintan43 @ 09-11-2006,) Ja nu har vi ju hamnat lite ot men kanske det är så att det finns en klick rökare som genom att inte visa hänsyn och som av vad man kan utläsa i diverse tidigare inlägg även tar sig friheten att röka på arbetstid så förstör ju dom för alla andra som inte beter sig så. Och så skriver man att rökare beter sig si o så (negativt) fast inte alla gör det. Men skriver man "rökare" så blir det ju generaliserande och då måste man ju få försvara sig och tala om att så där gör inte jag. Det kan ju möjligen vara din ton i några av inläggen som fått åtminsone mej att reagera på det du skriver. det är ju precis med rökare som med hundägare - röker man hänsynsfullt så får man ändå skit för det finns alltid någon som springer runt o blåser rök i ansiktet på ickerökare. plockar man upp efter hunden så får man likafullt skit av ickehundägare för att någon annan klantskalle inte plockar upp efter sin hund... *suck* hur man än vänder och vrider på sig så finns det alltid folk som ska gnälla vad det gäller röka på annan tid än raster så har jag aldrig någonsin upplevt det..
Björken
09-11-2006, 18:42
CITAT (Tezzla @ 09-11-2006, 12:55) CITAT (krellus @ 09-11-2006, 12:46) Nu har jag inte hängt med i "hela" debatten men rökare jobbar ju betydligt mindre än icke rökare.
Således 1 arbetsdag mindre i månaden... SUCK! Räkna inte in mig i den uträkningen. Trorts att jag tillhör skaran av "rökare"... Inte mig heller, jag röker en cigarett under min arbetsdag och den röker jag på min lagstadgade 30 minuters rast.
krellus
10-11-2006, 08:08
Jag antar att ni tydligt kunde läsa att det enbart var ett exempel.
Jag skrev inga hårda ord om att DE JOBBAR TA MIG TUSAN MINDRE !!! USCH!!! Bara en liten uträkning baserat på rökarna på mitt jobb.
För mig är det helt okej att de röker så länge inte deras jobb/våra kunder drabbas.
Personligen är jag tidigt på jobbet och går sent och för mig fungerar det bra. Jag springer tex på lunchen(onsdagar) viket innebär att min lunch är för "lång" men har inget dåligt samvete för det då jag vet att jag allitid ligger på "plus".
Vi har fyra rökare på mitt jobb, alla säger att dom röker på sin rast. Men det är aldrig så tomt på jobbet som efter rasten när dom fyra jobbar samtidigt. På mitt jobb tar det ca 15 minuter att ta hissen och komma till rökområde, röka och sen ta hissen upp igen. Ingen rökare hoppar över kaffet för det. Det finns säkert många rökare som sköter det här helt ok, men rökförbud skulle inte drabba dom så hårt. Ett rökförbud skulle göra det hela mer rättvist för då slapp man klanka ner på varandra. Sen kan ju diskussionen om vilka privata ärenden man gör på jobbet falla, såvitt jag vet har rökare samma behov av att ringa hem då och då.
Jag förstår inte varför rökare som sköter sig tycker att diskussionen gäller dom, när det klart och tydligt är sagt att vad som retar andra är dom som inte sköter sig. Ett ev förbud drabbar ju inte dom heller. Inte heller ett ev löneavdrag om jag läst det rätt.
*Stintan*
10-11-2006, 08:46
CITAT (krellus @ 09-11-2006, 12:46) Nu har jag inte hängt med i "hela" debatten men rökare jobbar ju betydligt mindre än icke rökare.
Således 1 arbetsdag mindre i månaden... Var skriver du att det är ett exempel Det du skriver är att "rökare jobbar betydligt mindre än icke rökare". En grov generalisering och ett påhopp på alla rökare som faktiskt inte alls jobbar mindre än andra. Det är lika dumt som att påstå att muslimer är kriminella
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|