Sidor: 1, 2, 3, 4
pejori
har precis ätit en underbar panerad tjock torskfilé...
helt underbar som smälter i munnen smile.gif smile.gif
potatis och shirat citronsmör till. wub.gif
Magdis
Hamburgare och pommes frites....urrk! Det är sån där "nödmat" som är lätt o snabbt att laga till när man inte planerat så bra. biggrin.gif
Alba
Det blev en snabbis på korvkiosken - hamburgare.
Helen i Skåne
Idag blir det Coq au vin (kyckling i vin) enligt Hannu Sarenström wub.gif Köpte hans nya kokbok Vinterkalas på Sofiero i söndags. Alldeles alldeles underbar!!! Ja både kokboken och Hannu wub.gif
Jag rekommenderar hans kokböcker varmt, de är enkla och rustika och maten är ljuvlig! Mycket av det sköter sig själv, vilket kan vara viktigt om man inte har så mycket tid.Hannus hemsida På köpet får man hans underbara beskrivningar på hur god mat tillreds... smile.gif
stina
Chili con carne blev det ikväll (det blir det ofta hos oss...) Nyttigt och proteinrikt (bra träningsmat! rolleyes.gif )
pimpim
Idag blir det spagetti med köttfärssås här.
netaave
Isterband
Helen i Skåne
Paprikasoppa med Paulúnbröd, till förrätt skaldjurspaté (kunde inte behärska mig i fiskaffären rolleyes.gif )
Betty
Kräftpasta, snabbt och enkelt. wub.gif
stina
Sparriscreps blev det ikväll. rolleyes.gif
Stussi
Ikväll blev det köttfärslimpa med kokt potatis och kantarellsås.
Reserv
Tacogratäng med nachos
netaave
Kyckling med kokosmjölk och röd curry, jasmineris.
Castea
Ugnspannkaka med tärnade äpplen & kanel. wub.gif
stina
Ikväll blev det snabbmat eftersom vi kom hem sent och jättehungriga:

Kokt potatis, inlagd sill och gräddfil
*Mademoiselle*
Julkorv & kokt potatis. tongue.gif
Alba
Potatis, stekt korv och stekt ägg blev det i dag.
Gillan
I kväll blir det kycklingfile' med hemagjord klyftpotatis, grönmögelostsås (Blue Alp ) och avocadosallad till, mums wub.gif

Netaave! Vad hade du till isterbanden? Här är vi " galna " i stuvad potatis och rödbetor till wub.gif

Hujeda vad hungrig jag blir när jag läser om allt gott ni äter ! sleep.gif
Biggan_
Julbord med jobbet i kväll, och jag fasar för det! ohmy.gif blink.gif
Vet inte vad magen tål efter fyra månaders bantning unsure.gif
Det blir nog en billig runda i allafall, för jag vågar mej nog inte på någonting, inte ens en snaps! Får väl äta salladsdekorationen och dricka ett glas vatten till! rolleyes.gif
karjo
CITAT (Evgeni @ 01-12-2006, 05:39)
I kväll blir det kycklingfile' med hemagjord klyftpotatis, grönmögelostsås (Blue Alp ) och avocadosallad till, mums wub.gif

Netaave! Vad hade du till isterbanden? Här är vi " galna " i stuvad potatis och rödbetor till wub.gif

Hur gör du avocadosallad? Det lät gott! Är nog inne i en avocadoperiod nu, kan inte få nog... tongue.gif
Stussi
Ikväll var vi lata - det blev pizza! tongue.gif För min del en "Ljusdals special"
med grillad fläskfilé, pepperoni, lök, färska tomater och bearnaisesås. *mums*
Rapchic
åt bön/keso sallad mums tongue.gif
stina
Vi har ätit lövskurna kotletter med potatis, skysås och grönsallad.
Reserv
Spagetti med köttfärssås vart det här
Magdis
Köttgryta med wokgrönsaker och ris, vitkålssallad med turkisk youghurt
Betty
Vi åt lasagne ikväll. wub.gif
stina
Fullkornstortillas med köttfärs, grönsaker, riven ost och gräddfil blir det ikväll.
Alba
den andra halvan i huset har bestämt att det ska bli pizza - och då blir det pizza. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
Tacos smile.gif
netaave
Flygande Jakob á la Elle, kyckling, bacon, champinjoner, jordnötter, banan grädde och chilisås. Ost kanske!
stina
Imorgon blir det premiär för lutfisk! rolleyes.gif
Gillan
CITAT (karjo @ 01-12-2006, 10:57)

Hur gör du avocadosallad? Det lät gott! Är nog inne i en avocadoperiod nu, kan inte få nog... tongue.gif

Förlåt, inte min mening att vara nonchalant, men ibland är man tydligen lite blind wub.gif

Avocadosallad gör jag så här: Jag strimlar vitkål med osthyveln, mosar en-två avocadosar med lite salt, grovmalen svartpeppar och citronsaft ( citronen för att avocadon inte ska svartna så fort ). Sen blandar man ihop vitkålen med avocadomoset. Det ska vara så mycket avocado i förhållande till vitkålen att salladen blir krämig. Den salladen är så fantastiskt god att man lätt äter den till en köttbit utan några andra tillbehör. Hoppas du provar wub.gif
netaave

Oftast stuvad vitkål och potatis, ja rödbetor oxå förstås.
Förväller vitkål så dom fortfarande är krunchiga, gör sen en vanlig vit stuvning med lite lök i, blandar inte förrän vid serveringen, grymt gott till isterband.
Gillan
CITAT (netaave @ 03-12-2006, 14:29)

Oftast stuvad vitkål och potatis, ja rödbetor oxå förstås.
Förväller vitkål så dom fortfarande är krunchiga, gör sen en vanlig vit stuvning med lite lök i, blandar inte förrän vid serveringen, grymt gott till isterband.

Åhh vad gott det låter wub.gif . Tycker om husmanskost?.........Jag?!...................nähe, vem kan tro det unsure.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
I och för sig är det ju helg nu men jag skriver här ändå. smile.gif

Ikväll ska vi äta colastek och potatisgratäng...muuuums! Gratängen är inte direkt den smala varianten, mycket ost och vispgrädde är det i den. tongue.gif
karjo
CITAT (Evgeni @ 03-12-2006, 13:36)
Avocadosallad gör jag så här: Jag strimlar vitkål med osthyveln, mosar en-två avocadosar med lite salt, grovmalen svartpeppar och citronsaft ( citronen för att avocadon inte ska svartna så fort ). Sen blandar man ihop vitkålen med avocadomoset. Det ska vara så mycket avocado i förhållande till vitkålen att salladen blir krämig. Den salladen är så fantastiskt god att man lätt äter den till en köttbit utan några andra tillbehör. Hoppas du provar wub.gif

Det låter lite som guacamole fast med lite mer tuggmotstånd! Det ska jag absolut prova!

Tack! smile.gif wub.gif
Pirum
Efter en halvbesviken tur på ICA Maxi (som jag tycker blivit dyrt, samt dessutom hittade jag inte Findus grönsakskonserver) festade jag lös på hemodlade Beate-potäter, ett hekto rostbiff (färdiglagad och skivad, men fräser man den lite i pannan blir den bättre), tomatsås med thai-basilika (mums!), ärter och morötter. Ska runda av dagen med traditionsenlig julmust och pepparkakor, men orkar inte just nu tongue.gif
netaave
Panerad fisk, spenat och potatis.
LadyG
kyckling, råris, grönsallad och creme fraiche-sås.
Anma
Idag blir det julbord på Eckerölinjen, min man har slut på snuset så det är dax för en ny tripp dit. smile.gif Som tur är finns mina snart uttjatade lådor ombord... laugh.gif laugh.gif
pimpim
Idag ska vi ha frikadeller, pasta och tomatsås
fruberglund
Ikväll blir det stekt lax, svärmors låda med brysselkål (med EGNA brysselkål biggrin.gif) fast utan bacon i och potatismos. Tyvärr hade vi ingen potatis så det blir pulvermos och det drar ju ner poängen lite.

Det är inte min svärmors låda utan ett recept jag hittade på nätet som heter så, har aldrig provat så det ska bli spännande smile.gif

Svärmors låda med brysselkål
Helen i Skåne
Här blir det kycklinfilégryta med chili och pasta, jisses nu blev jag hungrig! ohmy.gif
Stussi
Blodpudding, fläsk och lingonsylt/vitkål till mannen
Fiskbullar till mig tongue.gif
netaave
Köttbullar, potatis och gröna bönor.
stina
Isterband (magra sorten) och dillstuvad potatis + rödbetor. rolleyes.gif
Alba
Potatis och köttfärsröra med lök ( och ketchup för den som vill.)
Geggar ihop allt på tallriken och lägger på ljusugnsbröd - mmmmmm
stina
Har i ett par trådar läst ordet ljusugnsbröd. Har aldrig hört det uttrycket förut! Är det någon dialekt eller? Ljust bröd säger jag (om det är samma sak alltså)

undrar en nyfiken Stina rolleyes.gif
netaave
Korvstroganoff och ris
pimpim
Köttfärssoppa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon