Full version: Bilder
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Gossen Ruda
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2007, 21:31)
Älvkarleby?

3 minuter! Den skulle ju vara svårare än Skäralid. Vad tog du det på?
anna_rispan
Bron! Jag o sambon var där i somras. Har funderat på att lägga in en bild därifårn själv. biggrin.gif
Gossen Ruda
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2007, 21:33)
Bron! Jag o sambon var där i somras. Har funderat på att lägga in en bild därifårn själv.  :D

Jahaja. Bron är lite speciell för en brodiggare som jag. Den byggdes 1815-16 och då helt i trä. På 1950-talet fick den ett bärverk av stål som byggdes in så det inte syns. Bron heter Karl XIII:s bro, det är hans namnskiffer som finns på bropelarna.

Bilden är tagen av min mamma som var där på någon kurs. Hon var hemvärnslotta och lottorna hade nån kursgård i närheten.
Gossen Ruda
Då tar vi den sista, hoppas ni går bet på den. Det är namnet på stenhögen jag är ute efter.

Eva i Skåne
I Skåne? rolleyes.gif
Gossen Ruda
Nej inte Skåne, men ett grannlandskap.
ullislerum
kungens grav kivik?
Gossen Ruda
Nej, det är inget verk av människor utan troligen av inlandsisen. Och inte i Skåne.
netaave
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2007, 21:28)
Inte mer Skåne just nu, norrut går vår färd.

Jag bor bara några mil ifrån Älvkarleby
vickeva
CITAT (Eva i Skåne @ 05-01-2007, 21:22)
Fler Skånebilder tack  :rolleyes:

min Skånebild är inte tagen... Du om nån, Eva borde veta... jag vet ju var du jobbar.....
Jag har fått gissningar på Benestads backar och Ravlunda, men inget av det är rätt. Ska någon ta detta är det du Eva!!! Annars hade jag mina förhoppningar till Gossen Ruda, men han är ju ute och cyklar laugh.gif Kolla igen!
Gillan
Urusel på att gissa är jag, och tjuvar gör jag visst också rolleyes.gif tongue.gif , men den här bilden har jag tagit själv, och vart jag befinner befinner mig, får ni i eliten lista ut wink.gif

Gossen Ruda
CITAT (vickeva @ 06-01-2007, 00:35)
CITAT (Eva i Skåne @ 05-01-2007, 21:22)
Fler Skånebilder tack  rolleyes.gif

min Skånebild är inte tagen... Du om nån, Eva borde veta... jag vet ju var du jobbar.....
Jag har fått gissningar på Benestads backar och Ravlunda, men inget av det är rätt. Ska någon ta detta är det du Eva!!! Annars hade jag mina förhoppningar till Gossen Ruda, men han är ju ute och cyklar laugh.gif Kolla igen!

Rudan är mer ute och simmar i bäcken men har ingen aning om var bäcken finns. Jag har kollat igenom alla naturreseservat jag har uppgift om, vilket inte är alla, och känner inte igen något. Det närmaste jag kommer är Fågelsångsdalen men där finns väl mer skog?!
anna_rispan
Vickevas bild: inte en aning men nu såg jag att det är ett vindkraftverk i horisonten... wacko.gif
Alba
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 06:03)
Urusel på att gissa är jag, och tjuvar gör jag visst också rolleyes.gif tongue.gif , men den här bilden har jag tagit själv, och vart jag befinner befinner mig, får ni i eliten lista ut wink.gif

Skulebergt
vickeva
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 09:47)
Rudan är mer ute och simmar i bäcken men har ingen aning om var bäcken finns. Jag har kollat igenom alla naturreseservat jag har uppgift om, vilket inte är alla, och känner inte igen något. Det närmaste jag kommer är Fågelsångsdalen men där finns väl mer skog?!

Inte Fågelsång heller..
Men du har rätt i att det är ett naturreservat, ett LITET sådant, man ser nästan hela på bilden. Och inte har det varit naturreservat särskilt länge heller, bara sedan 2003. I bakgrunden syns ett vindkraftverk, vilket kanske kan vara en ledtråd.
Gossen Ruda
Tja, vindkraftverk skjuter upp som svampar ur jorden både här och där. Vår nästa miljöförstöringsobjekt? Min bok om naturreservat är från 1983. sad.gif
anna_rispan
Nej vi får se positivt på vindkraftverk väl. De sparar ju på miljön i längden.
vickeva
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 11:34)

och jag tycker nog att de är ganska vackra
Gossen Ruda; du får väl leta på nätet istället för i din "gamla" bok...
Gillan
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 11:02)
Urusel på att gissa är jag, och tjuvar gör jag visst också rolleyes.gif  :P , men den här bilden har jag tagit själv, och vart jag befinner befinner mig, får ni i eliten lista ut wink.gif

Skulebergt

Nääe, vart ligger det?
Alba
Evgeni Skuleberget ligger vid E4 Örnsköldsvik
Gossen Ruda
CITAT (vickeva @ 06-01-2007, 11:36)

Gossen Ruda; du får väl leta på nätet istället för i din "gamla" bok...

Det finns tydligen 150 naturreservat i Skåne. Jag passar.
Gillan
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 11:46)
Evgeni Skuleberget ligger vid E4 Örnsköldsvik

Hmm, nu rodnar jag av förlägenhet, men i dom trakterna har jag aldrig varit wub.gif wub.gif ,men tack för info rolleyes.gif biggrin.gif
Alba
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 12:01)
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 11:46)
Evgeni  Skuleberget ligger vid E4 Örnsköldsvik

Hmm, nu rodnar jag av förlägenhet, men i dom trakterna har jag aldrig varit wub.gif wub.gif ,men tack för info rolleyes.gif biggrin.gif

Nä varför ska man skämmas. Av förklarliga skäl känner jag till norra halvan av landet.
Piccante
Urusel på att gissa är jag, och tjuvar gör jag visst också rolleyes.gif  :P , men den här bilden har jag tagit själv, och vart jag befinner befinner mig, får ni i eliten lista ut wink.gif

Jag tokchansar på denna bilden, garanterat fel men jag har bara varit på ett berg med utsiktstorn. Jag säger Kinnekulle wub.gif
Gillan

Det har rätt vad det gäller utsiktstorn, men tyvärr på fel plats i fel landskap Leocarpus smile.gif. Därför får ni en bild till om det hjälper.
Piccante
Ni var duktiga att gissa på mina bilder. Ragnhildsholmen tog ni snabbt och med lite hjälp så avverkades Gustavsberg/ Uddevalla oxå. Men min tredje bildgåta är olöst så jag repriserar den:
Örtagård?

Eva i Skåne
CITAT (vickeva @ 06-01-2007, 11:36)

Tyvärr Vickeva unsure.gif så känner jag inte igen din bild, men jag får försvara mig med att jag bara jobbar där, rör mig inte ute i de trakterna annars, men jag ska tänka på det under kvällen (när jag har gäster). Om ingen annan löser det innan så kan jag kanske börja gissa...

Ang vindkraftverk så har jag alltid tyckt dom är vackra, åtminstone lite på håll. Tycker det är charmigt när man kommer till en vindkraftspark rolleyes.gif
Jag vet att inte alla håller med, men så tycker jag!
netaave
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 14:27)
Urusel på att gissa är jag, och tjuvar gör jag visst också rolleyes.gif  tongue.gif , men den här bilden har jag tagit själv, och vart jag befinner befinner mig, får ni i eliten lista ut wink.gif

Det har rätt vad det gäller utsiktstorn, men tyvärr på fel plats i fel landskap Leocarpus smile.gif. Därför får ni en bild till om det hjälper.

Indalsälven
Alba
LEOCARPUS

Har ingen aning.
Öland ?
Gillan
Tyvärr fel Netaave smile.gif
anna_rispan
Bilden med tallar. Dalarna???
Gillan
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 14:54)

Tyvärr fel smile.gif
Piccante
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 14:50)
LEOCARPUS

Har ingen aning.
Öland  ?

Nej det är i en stad på fastlandet.
Alba
CITAT (netaave @ 06-01-2007, 14:50)
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 14:27)
Urusel på att gissa är jag, och tjuvar gör jag visst också rolleyes.gif  tongue.gif , men den här bilden har jag tagit själv, och vart jag befinner befinner mig, får ni i eliten lista ut wink.gif

Indalsälven

Medelpad - Ljungan ?
ninnisky
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 13:57)

Tyvärr fel smile.gif

Värmland ? runt Sunne??
Gillan
CITAT (ninnisky @ 06-01-2007, 15:04)

Tyvärr fel smile.gif

Värmland ? runt Sunne??

Oj,oj, du bränns ninnisky biggrin.gif
Gossen Ruda
Måltjuven tar fram kartboken och skriver här nedan med gul text:

Tossebergsklätten
ninnisky
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 14:06)
CITAT (ninnisky @ 06-01-2007, 15:04)

Tyvärr fel smile.gif

Värmland ? runt Sunne??

Oj,oj, du bränns ninnisky biggrin.gif

Ja,ja känner det! Har åkt vägen ofta men aldrig haft tid att stanna till....
Nästa gissning får bli Torsby smile.gif
ninnisky
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 14:14)
Måltjuven tar fram kartboken och skriver här nedan med gul text:

Tossebergsklätten

JAAAAA!
Gossen Ruda
Hmm, man kanske skulle vara lite kulturell och säga Gurlitta klätt. laugh.gif
Gillan
Ja,ja, måltjuven hade rätt det är Tossebergsklätten biggrin.gif

Synd att jag är så dålig på att gissa själv när det finns så mycket fina bilder att gissa på wub.gif
ninnisky
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 14:20)

Synd att jag är så dålig på att gissa själv när det finns så mycket fina bilder att gissa på wub.gif

jag klarade det minsann nästan utan kartbok.... biggrin.gif biggrin.gif
Gillan
CITAT (ninnisky @ 06-01-2007, 15:24)
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 14:20)

jag klarade det minsann nästan utan kartbok.... biggrin.gif biggrin.gif

Absolut ninnisky, utan dig hade han aldrig klarat det rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Ibland vet man exakt var men namnet är borta. Jag hade kanske klarat det med hjälp av den sista bilden men det hade fordrats mycket hjärnkraft.

Jag återgår till Skäralid ett tag. Jag var där på utfärd med entomologklubben 1985. Vi åkte i egna bilar med passagerare. Först hade vi mellanlandat på Kullen, där blåste det. Sen när vi kom till Skäralid började det regna. Först lite när vi gick runt för att sen när vi skulle äta övergå i nästan ösregn. En del tappra satt vid dom utplacerade borden iklädda regnkläder men så här gjorde vi i min bil. En satt i passagerarsätet, en i baksätet och jag tog plats i bagagetutrymmet. Jag satt nog bäst. Mycket praktisk bil. laugh.gif

Ni får ursäkta grimasen men jag svarade på nån fråga just när fotografen tryckte av.
Gossen Ruda
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2007, 21:41)
Då tar vi den sista, hoppas ni går bet på den. Det är namnet på stenhögen jag är ute efter.

Ingen som vågar sig på nån mer gissning? Vi befinner oss i Sveriges trädgård. Långt österut.
Berith
Äh, jag och google gissar på Drakaröret. sleep.gif
ninnisky
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 14:56)
Ibland vet man exakt var men namnet är borta. Jag hade kanske klarat det med hjälp av den sista bilden men det hade fordrats mycket hjärnkraft.

Jag återgår till Skäralid ett tag. Jag var där på utfärd med entomologklubben 1985. Vi åkte i egna bilar med passagerare. Först hade vi mellanlandat på Kullen, där blåste det. Sen när vi kom till Skäralid började det regna. Först lite när vi gick runt för att sen när vi skulle äta övergå i nästan ösregn. En del tappra satt vid dom utplacerade borden iklädda regnkläder men så här gjorde vi i min bil. En satt i passagerarsätet, en i baksätet och jag tog plats i bagagetutrymmet. Jag satt nog bäst. Mycket praktisk bil. laugh.gif

Ni får ursäkta grimasen men jag svarade på nån fråga just när fotografen tryckte av.

Måste bara kommentera bilen laugh.gif har kört SAAB sedan 60-talet och just nu har vi bara 2 sådana i den närmaste familjen (fast jag har en ny) så det praktiska kan intygas!

F-låt, nu tillbaka till tråden!
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:04)
Äh, jag och google gissar på Drakaröret. sleep.gif

Inte så dåligt pinkat för att vara en trähäst, som jag brukar säga. laugh.gif

Fast Drakaröret verkar vara ett fornminne, det här har troligen inlandsisen skapat. Men det slutar på "rör".
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 16:14)
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:04)
Äh, jag och google gissar på Drakaröret.  -_-

Inte så dåligt pinkat för att vara en trähäst, som jag brukar säga. laugh.gif

Fast Drakaröret verkar vara ett fornminne, det här har troligen inlandsisen skapat. Men det slutar på "rör".

Attans! Hade jag fel i alla fall? laugh.gif
Gossen Ruda
Nu upptäckte jag att jag oavsiktligt lurats lite, det ligger i landskapet norr om Sveriges trädgård men jäkligt nära gränsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon