Full version: Bilder
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Gossen Ruda
Jag tror inte att rätt svar kommer så jag meddelar härmed RÄTT SVAR.
Alba
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 17:05)
Jag tror inte att rätt svar kommer så jag meddelar härmed RÄTT SVAR.

Ja här sitter jag med skammen igen - har aldrig hört talas om det. wub.gif
Gossen Ruda
Vill man upptäcka vad som finns i Sveriges natur så rekommenderar jag boken "Värt att se i Sveriges natur." Utgiven av Bonniers i några upplagor. Finns inte att köpa i bokhandeln just nu men på antikvariat. Eller på Tradera, det finns en auktion där just nu. Tror priset var 23 kronor, löjligt lite.
estet
CITAT (estet @ 26-12-2006, 14:27)
Den här i Sverige??

ingen som vågar sig på en gissning?? smile.gif
Alba
Sofiero ?
estet
nej, inte så långt söderut i landet... smile.gif
Alba
Kan det vara Wij Trädgårdar i Ockelbo ?
estet
Tyvärr det är ingen trädgård i den bemärkelsen utan det är byggnaden den omger man besöker i första hand, kanske...Det är nog svårt om man inte varit där.

Kan säga att man har milsvid utsikt över slätten härifrån.
Gossen Ruda
Krångligt nog även utan hjälpen. rolleyes.gif Ser ut som kalkplattor på golvet, är vi på något västgötaberg?
andreas i uppsala
kan det vara en gammal klosteruin? Vreta kanske?
estet
Rätt svar Andreas! Vreta kyrka!
smile.gif
anna_rispan
Vackert! Överallt i Sverige.
Tack vare den här tråden klarade jag åtta poängsnivån på På spåret ikväll!! Hehehe
Gossen Ruda
En lätt så här på lördagskvällen.

Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 22:10)

Hmm, känner på mig att jag borde veta wink.gif Den enda kvarnrad jag sett här är i Lerkaka - kan det vara dom kanske....???
Anki
Gossen Ruda
CITAT (Anki på Öland @ 06-01-2007, 22:16)
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 22:10)

Hmm, känner på mig att jag borde veta wink.gif Den enda kvarnrad jag sett här är i Lerkaka - kan det vara dom kanske....???
Anki

Jaså, du var vaken. rolleyes.gif Jo, det är Lerkaka.
Anki på Öland
Så skönt att det var rätt! tongue.gif Tycker jag känt mig väldigt vilsen på de andra korten trots att jag rest rätt mycket i Sverige. Tydligen inte på de "rätta" platserna........... laugh.gif
Anki
Eva i Skåne
CITAT (vickeva @ 06-01-2007, 00:35)
CITAT (Eva i Skåne @ 05-01-2007, 21:22)
Fler Skånebilder tack  rolleyes.gif

min Skånebild är inte tagen... Du om nån, Eva borde veta... jag vet ju var du jobbar.....
Jag har fått gissningar på Benestads backar och Ravlunda, men inget av det är rätt. Ska någon ta detta är det du Eva!!! Annars hade jag mina förhoppningar till Gossen Ruda, men han är ju ute och cyklar laugh.gif Kolla igen!

NU VET JAG, NU VET JAG, NU VET JAG!!!!!!

Rinnebäcksravinen biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Men jag måste erkänna Vickeva att jag aldrig sett den mer än på bild. På google var bilden väldigt snarlik din unsure.gif laugh.gif rolleyes.gif laugh.gif
Men jag är inte alls välbekant med naturen eller ens staden Lund unsure.gif , bara jobbar där smile.gif
Gossen Ruda
Ett sista ryck innan nattvilan. Alla bilderna från samma ställe, var? Vi syns i morgon.

Eva i Skåne
Hallamölla kvarn? Verkeån
netaave
Vad och var?
vickeva
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 22:53)
Ett sista ryck innan nattvilan. Alla bilderna från samma ställe, var? Vi syns i morgon.

Stockamöllan?
vickeva
CITAT (Eva i Skåne @ 06-01-2007, 22:39)
CITAT (vickeva @ 06-01-2007, 00:35)
CITAT (Eva i Skåne @ 05-01-2007, 21:22)
Fler Skånebilder tack  rolleyes.gif

min Skånebild är inte tagen... Du om nån, Eva borde veta... jag vet ju var du jobbar.....
Jag har fått gissningar på Benestads backar och Ravlunda, men inget av det är rätt. Ska någon ta detta är det du Eva!!! Annars hade jag mina förhoppningar till Gossen Ruda, men han är ju ute och cyklar laugh.gif Kolla igen!

NU VET JAG, NU VET JAG, NU VET JAG!!!!!!

Rinnebäcksravinen biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Men jag måste erkänna Vickeva att jag aldrig sett den mer än på bild. På google var bilden väldigt snarlik din unsure.gif laugh.gif rolleyes.gif laugh.gif
Men jag är inte alls välbekant med naturen eller ens staden Lund unsure.gif , bara jobbar där smile.gif

Visst är det Rinnebäcksravinen, i Lund. Den är så vacker, så alla som har vägarna förbi bprde åka inom. Inte konstigt om du googlat fram en bild som liknar min, det är svårt att ta några andra bilder där. Det finns liksom inte så många platser att fota från.
Men åk dit en tidig morgon njut av dimorna som lättar över ravinen och du tror du är mitt i sagan om ringen eller nåt.
Gonatt.
gammelnalle
Tegelhusen??
Piccante
CITAT (Leocarpus @ 06-01-2007, 14:34)
Ni var duktiga att gissa på mina bilder. Ragnhildsholmen tog ni snabbt och med lite hjälp så avverkades Gustavsberg/ Uddevalla oxå. Men min tredje bildgåta är olöst så jag repriserar den:
Örtagård?

Att denna kunde vara så svår ohmy.gif . Jag vet att jag har sett bilder där ifrån tidigare på odla men inte i denna tråden. Någon måste ha varit där.

Ledtrådar: ligger i en typ av "levande museum" i en större stad i Sverige.
estet
leocarpus, gissar på skansen!
Piccante
CITAT (estet @ 07-01-2007, 00:04)
leocarpus, gissar på skansen!

Bra tänkt fast det är i en annan stad. Fast i snarlik miljö.
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 06-01-2007, 22:59)
Hallamölla kvarn? Verkeån

Jaså, du kände till den. Annars är det lätt att missa den eller åtminstone var det lätt att missa avtagsvägen för 20 år sen.
Berith
CITAT (netaave @ 06-01-2007, 23:06)
Vad och var?

Det där är bergis tvärsöver gatan hemma hos dej. biggrin.gif

Eller ditt jobb...? unsure.gif
Berith
CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 23:53)
Tegelhusen??

unsure.gif
Leia
CITAT (Berith @ 07-01-2007, 09:47)
Vad och var?

Jag kan svara! Det är rätt berith! Det du ser är en bild från Netas baksida och på andra sidan e4:n är huset en pizzeria! biggrin.gif Jag har inte svarat då det kändes som lite fusk eftersom jag har bott på en parallell gata till Netas. biggrin.gif
Berith
CITAT (Leia @ 07-01-2007, 10:10)
Vad och var?

Jag kan svara! Det är rätt berith! Det du ser är en bild från Netas baksida och på andra sidan e4:n är huset en pizzeria! biggrin.gif Jag har inte svarat då det kändes som lite fusk eftersom jag har bott på en parallell gata till Netas. biggrin.gif

Jaaaa!! Jag visste det, hade för mej att bilden visats tidigare. laugh.gif Kom bara inte ihåg det där med pizzerian, därför gissade jag på jobbet. Kom iaf ihåg att det var nåt speciellt med den där byggnaden. tongue.gif
Alba
raderat
netaave
Vad och var?

Mmm den lokala kvarterskrogen, ingen pizzeria längre även om dom har pizza också.
Många av er har åkt förbi den.
Inte riktigt min baksida men nästan! biggrin.gif
AnitaO
CITAT (netaave @ 07-01-2007, 12:09)
Mmm den lokala kvarterskrogen, ingen pizzeria längre även om dom har pizza också.

Stora turistmål som visas i denna tråd laugh.gif rolleyes.gif
netaave
CITAT (AnitaGg @ 07-01-2007, 12:18)
Inte riktigt min baksida men nästan!  biggrin.gif

Stora turistmål som visas i denna tråd laugh.gif rolleyes.gif

kan rekommendera deras Filét Mingon (stavas det så?) tongue.gif laugh.gif
Anma
Denna då? lätt som en plätt...
Anma
Enkel...

suddis
CITAT (Anne R @ 07-01-2007, 13:23)
Denna då? lätt som en plätt...

Brahehus.
Anma
Detta tror jag är lite svårt...

Anma
CITAT (suddis @ 07-01-2007, 13:24)
Brahehus.

Jajamen!
karjo
Vad och var?

Där har jag ätit flera gånger! Bor du nära där alltså!? biggrin.gif
netaave
CITAT (karjo @ 07-01-2007, 13:40)
Vad och var?

Där har jag ätit flera gånger! Bor du nära där alltså!? biggrin.gif

150 m
netaave
CITAT (Anne R @ 07-01-2007, 13:24)
Enkel...

Kan det vara Öregrund?
Gossen Ruda
CITAT (Leocarpus @ 06-01-2007, 23:59)
CITAT (Leocarpus @ 06-01-2007, 14:34)
Ni var duktiga att gissa på mina bilder. Ragnhildsholmen tog ni snabbt och med lite hjälp så avverkades Gustavsberg/ Uddevalla oxå. Men min tredje bildgåta är olöst så jag repriserar den:
Örtagård?

Att denna kunde vara så svår ohmy.gif . Jag vet att jag har sett bilder där ifrån tidigare på odla men inte i denna tråden. Någon måste ha varit där.

Ledtrådar: ligger i en typ av "levande museum" i en större stad i Sverige.

Man kan ju inte få minuspoäng så jag drämmer till med Kulturen i Lund, det enda friluftsmuseum jag känner till förutom Skansen. men jag tror knappast själv på svaret. rolleyes.gif
Gossen Ruda
Hallamöllan togs snabbt men den här ramsågen tror jag blir svårare. Långt upp i Sverige. När jag var där för 26 år sen var den inte i funktion men nu ser jag på väbben att den fungerar så den måste ha renoverats. Lite märklig genom att den har dubbla vattenhjul ovanför varandra.

Piccante
Lund var fel sad.gif men det är rätt begynnelsebokstav i ortsnamnet. Staden jag söker heter alltså L...?
Anma
CITAT (netaave @ 07-01-2007, 13:43)
CITAT (Anne R @ 07-01-2007, 13:24)
Enkel...

Kan det vara Öregrund?

Ja det kan det och det är det. smile.gif Lite skillnad mot hur det brukar se ut på somrarna, eller hur! wub.gif
Alba
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2007, 14:03)
Hallamöllan togs snabbt men den här ramsågen tror jag blir svårare. Långt upp i Sverige. När jag var där för 26 år sen var den inte i funktion men nu ser jag på väbben att den fungerar så den måste ha renoverats. Lite märklig genom att den har dubbla vattenhjul ovanför varandra.

Gammlia
Gossen Ruda
Gammlia är tyvärr fel. Jag kan hjälpa med att dom få bilarna som fanns på denna plats tidigare hade ett W på nummerplåtarna.
Alba
Ja då är det Dalarna men var hmmm ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon