Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Jonas70
Är avundsjuka på era framsteg med penséerna. Mina står helt stilla. angry.gif Hur tidigt kan man omskola dem? Inbillar mig att de kommer ta fart och växa när jag skolat om
Lady Hamilton
Jag "lånar" Malins bilder När de ser ut så här kan man skola tycker jag happy.gif

Lady Hamilton
Så här ser en del av mina ut idag rolleyes.gif
kerstin z5-6
flirting.gif snart kan jag äntligen skola ut mina thumbsup.gif
Har inte haft jord i handen på så länge , så det ska bli roligt
Roccoco och clear crystals
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-03-2007, 16:25) *
flirting.gif snart kan jag äntligen skola ut mina thumbsup.gif
Roccoco och clear crystals

flirting.gif Just dessa sorter har jag på den nedersta bilden.........
kerstin z5-6
rtfm.gif fy bubblan -varför är inte mina sådär stora ! idea.gif jag sådde senare , va .. hm ..
malin72
jaha och här blev det som jag var rädd för....penseér blommande inne i mars help.gif nono.gif duh.gif
[attachment=200:blandat_06_270.jpg]

[attachment=201:blandat_06_268.jpg]

[attachment=202:blandat_06_265.jpg]

men jag ska noppa dom crying.gif känns svårt men någon får vara kvar...jag hann ju inte ens omskola dom en andra gång rtfm.gif
Lady Hamilton
Äh Malin det är inte någon fara happy.gif Det är bara att knippsa bort knopparna devil.gif så blir även plantorna "kraftigare"
(Någon knopp kan du låta få slå ut blush.gif )

Anteckna namn å så datum och även annat om hur plantan "beter sig" så kan du lägga in det på AoT:s så sida sedan
malin72
men Ladyn jag kan ju inte skriva sorten för den var ju mina egna frön från dom flammiga sen i sommras ......jag har ju ingen aning om hur dom kommer att bli,inte blev dom som från förra plantan inte men sorten får heta Malin giggle.gif thumbsup.gif
Katti med torpet
Risken för att mina penséer ska blomma i mars är nog obefintlig. De är fortfarande väldigt små och växer långsamt men stadigt. Så här såg Amber Kiss ut idag (det är grusnejlika till höger).
Jonas70
Malin, det var ju en vacker blomma i alla fall wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Katti med torpet @ 04-03-2007, 21:09) *
(det är grusnejlika till höger).

När sådde du grusnejlikan? blush.gif
Katti med torpet
Grusnejlikan är sådd 7/1, skolad 22/1. Obs, det är eget frö inte några hopplösa köpefrön! Enl min erfarenhet är köpefrön peleterade ett och ett, kräver en ängels tålamod, silkesvantar och blir ändå knappt något alls. Har testat två olika märken/sorter med ungefär samma resultat.
Floppy
confused.gif ...är lite funderad på hur stora era penséer och violer är... g.gif... mina är pyttesmå tycker jag iaf... ca 4-5 cm höga...ska de vara så?
[attachment=368:2007_03_11__6_.jpg][attachment=367:2007_03_11__3_.jpg]
Lady Hamilton
Ja dina "violer" är i allafall större än mina........men Penseerna de är lite mindre. Kom inte i håg när du sådde? I allafall har jag nu "prepparerat" mina penseer med Provado pinnar upplösta i vatten = Jag har vattnat dem med "lösningen" bara för att kunna minska ev. ohyre angrepp........Fick ju löss på mina plantor i fjol och det var INTE skoj sweatingbullets.gif Visserligen har jag 20st "färre" plantor i år men ändå blushing.gif Hur gör ni andra? Har ni tagit till något "förebyggande" knep? Sedan så försöker jag naturligtvis och duscha mina plantor med blomspruta emellan åt men ärligt talat så har jag varit liiite slarvig med det
kerstin z5-6
Ju större de blir desto fortare vill jag ha ut dem till fläkten -tycker det är mindre lössrisk när man har lite cirkulation o kallare nätter ..
Lady Hamilton
-cry-.gif Skulle behöva ett 3ggr så stort växthus än det jag har...........och det skulle ha varit isolerplast skivor istället för glas........... -cry-.gif VILL HA! Vill också placera ut i växthus......NU.....
malin72
var glad över att ha ett iallafall flirting.gif jag då som snart får lite fint be alla flytta ut här hemmifrån för att sedan kunna öppna balkongdörren och sätta fläkt och flera hyllor laugh.gif laugh.gif

nä skämt åtsido jag vill också ha ett växthus.......och villa och större tomt och tongue.gif
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2007, 23:17) *
Ja dina "violer" är i allafall större än mina........men Penseerna de är lite mindre. Kom inte i håg när du sådde?

Jag sådde mina den 17/1...

Växhus...*vill ha, vill ha* -cry-.gif ...men jag vill först och främst ha en tomt...ett hus...först... rolleyes.gif w00t.gif yahoo.gif
Chanku
Vars köper ni era frön? Och det är väl inte försent att så om man vill att de ska blomma i sommar? Jag älskar penseér och skulle hemskt gärna dra upp några från frö wub.gif
Jonas70
Mina penséer är jättesmå i jämförelse med era, men jag tänkte omskola nu i veckan i alla fall. Har hört att det först är efter omskolningen som de tar fart i växandet.
Problemet är platsbrist under lysrören, men funderar på att flytta ut dem i kallväxthuset. Hur "kallt" klarar omskolade penséer? Förstår att de inte vill ha minusgrader.
Lady Hamilton
Penseér klarar väldigt låga temperaturer thumbsup.gif Men jag skulle ändå råda dig att ta det lite försiktigt och täcka plantorna från början så att de inte bränns av solen på dagen och inte får för stor tempereturskillnad på natten. Men jag är övertygad om att plantorna kommer att må ypprligt annars i ditt växthus. Här har vi ff 1/2 meter med snö och väldigt kallt på nätterna så jag måste vänta tills i början av April innan jag kan ta ut mina Penseér. Men jag tror att efter ca 10 dagars "härdning" i fjol så klarade i allafall mina plantor ett par minusgrader Jag sänkte temperaturen succesivt. Sedan fick vi inte så kallt på slutet men alla min plantor klarade sig sedan när de blev utplanterade (Från Västernorrland upp till Umeå ficj de sina "nya" hem)
ewa zon 3
CITAT (Lady Hamilton @ 12-03-2007, 11:15) *
Men jag tror att efter ca 10 dagars "härdning" i fjol så klarade i allafall mina plantor ett par minusgrader Jag sänkte temperaturen succesivt.

Hur sänkte du temperaturen succesivt? Med hjälp av värmefläkt eller?
Behöver flytta ut mina så snart som möjligt men har bara odlinsskåp utan uppvärmning att ta till.

/Ewa
Lady Hamilton
Ja jag sänkte temperaturen på fläkten så tillslut slog värmen på endast när det blev under några minus grader Använde mig av "kombi" fläkten, den som slår på värme när det blir för kallt och "fläktar" när det blivit för varmt + att jag även har ventilationsluckor i taket.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att odla i odlingsskåp så där kan jag inte råda dig
Lady Hamilton
Titta vad jag "hittade" idag whist.gif

Är det någon som vet vad det är? dunno.gif ...................

[attachment=437:PICT7475.JPG]

devil.gif crazy.gif
katah
Men du började ju förraåret... kallas det fusk, eller yes.gif

Allvarligt talat, grattis för fynden!

jag bara viskar.... jag har flyttat mina pensér till växthuset idag!

Det började bli trångt i barnkammaren så de fick ge plats åt några omskolade paprikor och vaniljtagetes.

Jag städade västhuset idag, men det var för varmt på dagen .... över 30 grader nästan 40 där under plasten.

Så jag fick vänta tills kl 16 innan jag kunde njuta av den första omskolningsdagen i växthuset.
Mitt hus är vid husväggen och får restvärme från värmeväxlaren och fläktas av en stor och otymplig luftavfuktare, så jag litar på att pensér klarar sig fint där , just nu finns det + 13 grader.
Katti med torpet
CITAT (katah @ 12-03-2007, 21:30) *
Jag städade västhuset idag, men det var för varmt på dagen .... över 30 grader nästan 40 där under plasten.
Så jag fick vänta tills kl 16 innan jag kunde njuta av den första omskolningsdagen i växthuset.

Hur hanterar du problemet med värmen, det borde vara minst lika allvarligt som ev kalla nätter?!
Jag tittade på min min/max termometer och insåg att det hade varit 32 grader under dagen i går vilket är på tok för mycket. Måste nog snarast sätta in en atuomatisk fönsteröppnare även i innerväxthuset...
Jonas70
Jag skolade om ca 1/3 av mina penséer igårkväll, men de ser ju då alldeles för ynkliga ut när de står en och en i (för dem) alldeles för stor kruka. Tänkte försöka skola ut dem så fort som möjligt eftersom platsen inne under rören börjar bli begränsad.
katah
CITAT (Katti med torpet @ 13-03-2007, 06:43) *
Hur hanterar du problemet med värmen, det borde vara minst lika allvarligt som ev kalla nätter?!
Jag tittade på min min/max termometer och insåg att det hade varit 32 grader under dagen i går vilket är på tok för mycket. Måste nog snarast sätta in en atuomatisk fönsteröppnare även i innerväxthuset...

Jap , jag vet... och funderar just om jag ska montera ner plasten. Fönster öppnas ju! men bakom plasten.
Likaså kan jag inte öppna dörren ut ( kliver in genom vardagsrumsdörren ju wink.gif

Jag har inga småplantor förutom pensér där och vissa övervintrare... pelargonier, stevia kryddor.

Efter förra årets minus 16 grades nätter under hela mars är jag lite skraj, men nu verkar det vara annorlunda...
funderar vidare, men inser att jag kan inte fundera så länge till wink.gif
Lady Hamilton
[attachment=465:DSC00116.JPG]

Här kommer ytterligare en bild rolleyes.gif Även denna är från "egna frön"

Och om ett par dar kan jag nog visa en bild även på Clear Crystal..........så att kerstin kan få en "förhands titt"
whist.gif
Anki V
Ja, jag säger då det........ Nästa år så blir det baske mig penséer tummenupp.gif här också. Och tidigt i januari kan man börja också yahoo.gif

/Anki
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 15-03-2007, 19:14) *
[attachment=465:DSC00116.JPG]

Här kommer ytterligare en bild rolleyes.gif Även denna är från "egna frön"

Och om ett par dar kan jag nog visa en bild även på Clear Crystal..........så att kerstin kan få en "förhands titt"
whist.gif

vad fin den är wub.gif wub.gif
jajaja och jag får väl bara mina gula hm som jag hoppades skulle bli flammiga som mina plantor dom kom från g.gif -cry-.gif
kerstin z5-6
-cry-.gif Clear Chystal .. min blommar väl i augusti ...
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-03-2007, 20:44) *

nädå Kerstin!! ta ett av pillrerna som vi ska få vettja trostar.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-03-2007, 20:44) *

trostar.gif Närå kerstin Dina kommer nog att börja blomma lagomt till utplanteringen i Maj thumbsup.gif
Men jag hade ju blommande Penseér 23/2 i fjol wacko.gif Och DET var inte så lyckat...........
malin72

trostar.gif Närå kerstin Dina kommer nog att börja blomma lagomt till utplanteringen i Maj thumbsup.gif
Men jag hade ju blommande Penseér 23/2 i fjol wacko.gif Och DET var inte så lyckat...........

[/quote]

fattar inte vad du pratar om vaddå penseér som blommar såååååå tidigt whist.gif biggrin.gif hur kan man få det så,trodde att det var en ute blomma whist.gif giggle.gif
Lady Hamilton
fattar inte vad du pratar om vaddå penseér som blommar såååååå tidigt whist.gif biggrin.gif hur kan man få det så,trodde att det var en ute blomma whist.gif giggle.gif

g.gif Jaa du, jag får grunnat lite på det.............
Katti med torpet
Ni som har fått penséerna i blomm redan. Hur lång tid ska man kalkylera med från sådd till blomning? Jag sådde mina i slutet på januari och skolade runt den 22 feb. När tror ni att det är rimligt att jag kan förvänta mig blomning?
Vet ni om minipensér är senare/tidigare än vanliga?
Floppy
CITAT (Katti med torpet @ 16-03-2007, 12:56) *
Ni som har fått penséerna i blomm redan. Hur lång tid ska man kalkylera med från sådd till blomning? Jag sådde mina i slutet på januari och skolade runt den 22 feb. När tror ni att det är rimligt att jag kan förvänta mig blomning?
Vet ni om minipensér är senare/tidigare än vanliga?

Bra fråga...jag vill också veta... w00t.gif
Lady Hamilton
3-3.5mån unjefär
ewa zon 3
CITAT (Lady Hamilton @ 16-03-2007, 13:20) *
3-3.5mån unjefär

Då är det väl bara att vänta och hoppas. Sådda v 1och 2 i januari. Ser fina ut men hopplöst små fortfarande?
Men vad vet jag, första gången jag provar så penséer så det är kanske så här det ska vara? dunno.gif
Dina har börjat bra L. Hamilton hoppas fortsättningen blir lika fin bravo.gif

/Ewa
Katti med torpet
Yepp, kan nog konstatera att jag sådde lite i senaste laget. Början av jan hade varit bättre än slutet... Nåväl, nu har jag lärt mig det till nästa år. Hoppas bara att de sätter lite fart så det blir närmare 3 än 3,5 månader rolleyes.gif
Men var det någon som viste något om minipenséer, är samma tider som gäller för dem?
malin72
jo nu undrar jag en liten sak g.gif jag har missat att toppa dom slap.gif dom ser ut så här nu,vad tycker ni blir det bra ändå eller ska jag toppa dom unsure.gif
[attachment=514:blandat_06_310.jpg]
det är dom små blommiga

[attachment=515:blandat_06_306.jpg]
det är den stora

sen måste jag erkänna att dom står kavar i sina 5x5 krukor whist.gif och vissa växte snett så dom noppade jag bara av...vi får se hur dom blir,men det var bara några.......det jag tänker är ju att snart kan jag ju börja vänja dom vid utelivet ska jag toppa dem och byta keuka under tiden eller sos.gif
Lady Hamilton
Fortsätt och noppa dina plantor men var uppmärksam på hur det ser ut i krukorna........blir det för trångt=rotsnurr kan du få fula svarta fläckar på bladen thumbdown.gif Och varför har du inte planterat om plantorna g.gif Tycker inte du verkar vara riktigt snäll med dem nono.gif
Katti med torpet
Malin, jag tyckter dina plantor ser jättestora och fina ut!! (när sådde du?)
Mina är bar små ynk... sad.gif
Ang krukstorlek, de man köper i affären i full blomm brukar ju stå i 5x5cm krukor. Behöver de verkligen större innan man planterar ut dem? Är ju iof bara att kolla hur det ser ut i krukan, är det inte fullrotat finnns det väl ingen anledning att skola om eller?
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 18-03-2007, 08:20) *
Fortsätt och noppa dina plantor men var uppmärksam på hur det ser ut i krukorna........blir det för trångt=rotsnurr kan du få fula svarta fläckar på bladen thumbdown.gif Och varför har du inte planterat om plantorna g.gif Tycker inte du verkar vara riktigt snäll med dem nono.gif

jo men jag tittar ju under och jag ser inte en massa rötter dunno.gif men ok jag planterar väl om dom då smile.gif
men jag är väl snäll....jag vattnar dom ,sprayar dom flera gånger om dagen och pratar med dom innocent.gif
tycker du inte att dom ser bra ut eller -cry-.gif
Lady Hamilton
Ok trostar.gif Det är jag som får be om ursäkt shy.gif Är inte krukorna fulla med rötter så är det ju toppen tummenupp.gif Naturligtvis tycker jag dina plantor ser ut att må bra
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 18-03-2007, 14:03) *
Ok trostar.gif Det är jag som får be om ursäkt shy.gif Är inte krukorna fulla med rötter så är det ju toppen tummenupp.gif Naturligtvis tycker jag dina plantor ser ut att må bra

blush.gif ok då är vi vänner igen då smiley_small_hug.gif giggle.gif
kerstin z5-6
Varför sprayar du ? blink.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-03-2007, 17:41) *
Varför sprayar du ? blink.gif

för att jag har ju rumsvarmt ännu varmare under lystet och med spraya menar jag lätt dis för fuktighetens skull dunno.gif är det fel eller.....? tycker att dom verkar må bra av det blush.gif shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon