Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2007, 18:37)
hm mina har precis stuckit opp näsan .. smile.gif

Det har mina med. Här är en bild på de små liven.
Floppy
CITAT (Jonas70 @ 25-01-2007, 08:30)

Våra har nog kommit lika långt... smile.gif
Jonas70
CITAT (Floppy @ 25-01-2007, 12:57)
CITAT (Jonas70 @ 25-01-2007, 08:30)

Våra har nog kommit lika långt... smile.gif

Ja, just nu händer det då ingenting sad.gif
Hur stora ska de vara innan man omskolar dem?
Lady Hamilton
Du kan kolla på bilden på sid 3 och betänk att de "vita" kulorna är perlite
Lady Hamilton
Men igentligen så är det svårt att ange "stl" det är så beronde på hur "trångt" plantorna bor. Men jag brukar inte skola förrens plantorna är "hanter bara". Och de bör gärna ha fått sina karaktärs blad (=bladen som kommer efter grodd-bladen) Efter skolning det är då plantorna brukar ta fart och börja växa smile.gif
Jonas70
Alltså egentligen inte någon större skillnad mot omskolning av andra plantor typ tomat och chili. Tack för hjälpen, Hamilton!
malin72
så här ser det ut hos mig idag smile.gif

det var dom stora penseérna

minipenseérna
Lady Hamilton
wub.gif Åh de ser jätte fina ut. Dom där plantorna blir inga problem att "skola" smile.gif De där har du gjort bra.
malin72
CITAT (Hamilton @ 26-01-2007, 23:27)
wub.gif Åh de ser jätte fina ut. Dom där plantorna blir inga problem att "skola" smile.gif De där har du gjort bra.

tack tack wub.gif wub.gif visst ser dom knubbiga och fina ut smile.gif tänkte skola dom imorgon blir det bra tror du unsure.gif smile.gif
Lady Hamilton
biggrin.gif tongue.gif Ja,ja men! Det blir utmärkt! laugh.gif
Fortsätt sedan att ha dem ljust men svalt så kommer du att få riktiga "tjockisar" innan det är dax för utplantering
malin72
CITAT (Hamilton @ 26-01-2007, 23:39)
biggrin.gif tongue.gif Ja,ja men! Det blir utmärkt! laugh.gif
Fortsätt sedan att ha dem ljust men svalt så kommer du att få riktiga "tjockisar" innan det är dax för utplantering

hm det är det svala som är problemet wink.gif dom står ju inne i vardagsrummet...vid balkongdörren i och för sig men den kan man ju inte öppna då blir det ju för kallt unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Lady Hamilton
Då gör du det bästa av situationen wub.gif Det blir säkert bra ändå smile.gif
malin72
CITAT (Hamilton @ 26-01-2007, 23:56)
Då gör du det bästa av situationen wub.gif Det blir säkert bra ändå smile.gif

ok tack då kör jag på smile.gif smile.gif
Lady Hamilton
Jag tänker också skola mina penseér idag. (jag brukar göra det innan rötterna "trasslar in sig för mycket mellen plantorna) Och eftersom jag skolar mina 2ggr så använder jag mig av 5x5 "1:a gången" och planterar dem "en o en". Man kan naturligtvis skola i större krukor men då får man passa vattningen så att de inte står för blött. Men jag rekommenderar ändå att man skolar plantorna "en o en" Man kan ju tänka på hur plantorna brukar se ut som man köper på trädgården på våren smile.gif
malin72
CITAT (Hamilton @ 27-01-2007, 10:00)
Jag tänker också skola mina penseér idag. (jag brukar göra det innan rötterna "trasslar in sig för mycket mellen plantorna) Och eftersom jag skolar mina 2ggr så använder jag mig av 5x5 "1:a gången" och planterar dem "en o en". Man kan naturligtvis skola i större krukor men då får man passa vattningen så att de inte står för blött. Men jag rekommenderar ändå att man skolar plantorna "en o en" Man kan ju tänka på hur plantorna brukar se ut som man köper på trädgården på våren smile.gif

japp tack tack det blir en och en sen bilder när jag tror att det är dags att toppa dom smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 27-01-2007, 10:32)
....japp tack tack det blir en och en sen bilder när jag tror att det är dags att toppa dom smile.gif.......

sleep.gif åja.........vi vill nog se lite bilder även innan..........
laugh.gif För man är så förbaskat nyfiken på hur det går!
malin72
CITAT (Hamilton @ 27-01-2007, 10:35)
CITAT (malin72 @ 27-01-2007, 10:32)
....japp tack tack det blir en och en sen bilder när jag tror att det är dags att toppa dom smile.gif.......

sleep.gif åja.........vi vill nog se lite bilder även innan..........
laugh.gif För man är så förbaskat nyfiken på hur det går!

jo och jag vill så gärna visa men jag har ju ingen kamera så jag springer och lånar tongue.gif tongue.gif men det ska nog kunna ordnas...men jag vill se era också wub.gif wub.gif
Lady Hamilton
tongue.gif Ja då var man klar...för idag....det blev till sist 160st penseér (och jag som skulle så 60st blink.gif Hur gick detta till !?.........)
malin72
CITAT (Hamilton @ 27-01-2007, 14:33)

tongue.gif Ja då var man klar...för idag....det blev till sist 160st penseér (och jag som skulle så 60st blink.gif Hur gick detta till !?.........)

waw vad läckert wub.gif wub.gif jag vill också ha så där bra platser wub.gif wub.gif jag har ju inte så många mest gjort till blomlådorna och så smile.gif hur många sorter är det???
Lady Hamilton
Det är 6 sorter......(de vita ettiketterna är Blå Bolltistel) Jag sår för eget bruk och till min syster som tycker om att ha blom försäljning på sin "kattkubb" smile.gif (det var hon som "beställt" 60st)
malin72
CITAT (Hamilton @ 27-01-2007, 14:44)
Det är 6 sorter......(de vita ettiketterna är Blå Bolltistel) Jag sår för eget bruk och till min syster som tycker om att ha blom försäljning på sin "kattkubb" smile.gif (det var hon som "beställt" 60st)

aha ok..jo så är det nog med allt annat jag sår...vad ska jag med 50 st eucalypthos mm laugh.gif laugh.gif laugh.gif det åker vidare wub.gif wub.gif men mycket ska jag ha själv...det ska bli en oas här i sommar tongue.gif tongue.gif
malin72
här bidde det 18 minisar och 30 stora...bilder kommer snart wub.gif tongue.gif
Katti med torpet
Är det någon som sått Papharadja (orange)?
Grobarheten tycks vara usel, fick upp 3,5 av 14 fröer och eftersom jag sådde i pluggbox där allt annat kom till nästan 100% så kan det väl inte vara fel på annat än fröna?
Sådde Amber Kiss också (minipense) och den grodde hur bra som helst.
Brukar det vara si och så med grobarheten på penséfrön?
Har aldrig sått pensé förut så jag har inget att jämföra med...
Har nu breddsått resten av Papharadja-fröna för att se om det blir samma resultat en gång till.
kerstin z5-6
Snygga odlingar ! Välorganiserat Hamilton!

har snart stirrat ihjäl mina 4 sorter .. fy vad trist det är att inte så ...
Nästa år blir det minsann 200 sorter igen , för detta är ju dötrist blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
rosita
Alltså....nu undrar jag...mina som nyss tittat upp...som står inomhus ca 20 grader...ska de stå svalt 5-10 grader i förrådet i stället? huh.gif
Lady Hamilton
När du har skolat om dina plantor bör du placera dem ljust och svalt för att få fina knubbiga plantor smile.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif Åhouuu! Här går det snabbt Så här ser en penseéplantorna ut i dag.......växer lite för snabbt tror jag unsure.gif Jämför hur det såg ut den 24/1.....
Trots att vi har haft över -20* kyla ute
( wub.gif tack pappa att du "tvingade mig att sätta in vinterisolerglas)
Och då har det nog varit väldigt låg temperatur inne i "uterummet", i snitt inte mer än +10* Snacka om växtkraft laugh.gif
Glömde sätta in bilden wub.gif
malin72
tongue.gif tongue.gif tongue.gif jag vet vad du menar laugh.gif laugh.gif jag säger ju att det går för snabbt....och jag får väl ha blommande penseér inne i vardagsrummet wink.gif smile.gif
Jonas70
Mina rör sig knappt, men det blir väl annorlunda när jag väl skolar om dem? Väntar bara på att de ska få ett par karaktärsblad innan jag skolar om dem.
Mattsson
Hej alla pensé-odlare! Orkar inte riktigt läsa igenom alla inlägg... unsure.gif så jag slänger in en fråga istället... Hur lång tid tar det innan pensé-fröna gror? Jag sådde ÄNTLIGEN mina fröer i lördags 27/1 (varför så sent är en lång historia, men en viss fröleverantör är på min shit-list), och det dök upp små groddar nästan direkt. Men nu idag, 31/1 har dom inte rört sig ur fläcken! Panik! Hur lång tid behöver dom??
Lady Hamilton
laugh.gif Lugn, lugn du måste ha liiiite mera tålamod. Mina grodde efter 6 dagar i rumstemperatur
Mattsson
CITAT (Hamilton @ 31-01-2007, 18:26)
laugh.gif Lugn, lugn du måste ha liiiite mera tålamod. Mina grodde efter 6 dagar i rumstemperatur

pheuw.... tongue.gif Men rackarns om dom inte kommit upp om två dagar.... mad.gif

laugh.gif
Katti med torpet
När pensé-frön inte gror, vad gör man då?
Perenner ställer man ju ut i kylan några veckor men penséer?
Har haft dem under lysrör i rumstemp. 3 av 14 kom upp så då flyttade jag dem till 15 grader och hoppades att resten skulle komma där men icke (två veckor).
Nu har jag sått om under lyrör i rumstemp och hittils har inte ett enda frö grott (5 dgr). Skall jag ställa sådden varmt istället, eller mörkt?
Hade fått för mig att pensér gror även om det är svalare och vissa frön gror ju inte om det är för varmt men dem metoden verkade ju inte funka heller, (se första stycket).
Är det bara att ge upp, dåliga frön eller vad?

Ps. min sommarflox 'Chanal' verkar inte heller vilja gro ljust i rumsptemp. Några tips där?
Jonas70
CITAT (Katti med torpet @ 01-02-2007, 05:53)
När pensé-frön inte gror, vad gör man då?
Perenner ställer man ju ut i kylan några veckor men penséer?
Har haft dem under lysrör i rumstemp. 3 av 14 kom upp så då flyttade jag dem till 15 grader och hoppades att resten skulle komma där men icke (två veckor).
Nu har jag sått om under lyrör i rumstemp och hittils har inte ett enda frö grott (5 dgr). Skall jag ställa sådden varmt istället, eller mörkt?
Hade fått för mig att pensér gror även om det är svalare och vissa frön gror ju inte om det är för varmt men dem metoden verkade ju inte funka heller, (se första stycket).
Är det bara att ge upp, dåliga frön eller vad?

Ps. min sommarflox 'Chanal' verkar inte heller vilja gro ljust i rumsptemp. Några tips där?

Är det nya fröer, eller?
Jag har haft samma problem med fröer som varit något år gamla (i stort sett inga grodde).
Katti med torpet
Yepp, dvs jag har köpt dem nyss, får väl utgå från att leverantören inte packar gamla frön och säljer??
Har tyvärr slängt påsen, annars kunde jag ju ha kollat om det stod något datum där...
Eva 33c
CITAT

Eftersom du redan provat lite olika tycker jag du ska testa "varmt och mörkt", eller i allafall inte belysta under lysrören. Du kanske bara kan lägga något papper över sådden för att skugga den. Få frön behöver belysning för att gro, inte ens de sk ljusgroende. Ibland står det att violer är mörkgroende, även om det finns delade meninga där...
Men det kan ju vara värt ett försök.
kerstin z5-6
sommarflox ? ...de blommar i april om de gror nu ..
men tips har jag inte
Lady Hamilton
Katti med torpet: Min erfarenhet är att även äldre fröer gror. Hur har du sått? Fröerna sall sås ytligt, dvs "strös" ovan på så jorden.
Katti med torpet
Ang Sommarflox. Just Chanal är dubbel och sägs vara lite trixig och har längre utvecklingstid dvs ska sås tidigare än "vanliga" sommarflox åtminstonde enl. påsen men visst lite tidig är jag nog.
Å andra sidan, sår man i feb (enl påsen) blommar de i juli... Har man tillgång till växthus är det väl lika bra att utnyttja möjligheten till tidig blomning.
Förra året hade jag blommande tobak från 5 maj till oktober, samma plantor. Gissa om det doftade gott i växthuset på våren!!! (ursäkta avveklsen *drömmer*)

Ang Papharadja (penséerna alltså)
Jag sådde de första ytligt (är det inte ovanligt med så stora frön som är ljusgroende?). Vid nästa sådd täckte jag hälften av fröerna, utifall att.
De får några dagar till sen lyfter jag upp dem i köksskåpet, där är både varmt och mörkt. Funkar inte det ställer jag ut dem i växthuset istället, nåt borde väl funka mad.gif
Jonas70
Ja, annars får du gå tillbaka till stället du köpte fröerna.
Lady Hamilton
CITAT (Katti med torpet @ 01-02-2007, 16:02)
.......Ang Papharadja (penséerna alltså)
Jag sådde de första ytligt (är det inte ovanligt med så stora frön som är ljusgroende?)..........

unsure.gif Penseé fröer är mycket små............
(ni får ursäkta mitt "oengagemang idag" men mina tankar är på "annat ställe idag, kolla svammel tråden sad.gif )
Jonas70
Isåfall måste det finnas olika storlekar på penséfröer, för de jag sådda var då verkligen inte "mycket små", utan de var relativt lätthanterliga i storlek.
Lady Hamilton
Kanske det finns något tips här unsure.gif
Tips från Allt om trädgård

Sedan måste jag tala om att jag endast sått små penseé fröer av de sorter som är vår/sommarblommande, alltså jag har aldrig sått "Violer"
malin72
lite orolig över några penseér några viker sig...som att dom är vingliga unsure.gif unsure.gif det hände efter omskolningen kan jag ha haft sönder dom fast att jag tycker inte det wink.gif
Lady Hamilton
Det låter som att du inte planteratdem tillräckligt djupt. När jag skolar mina plant brukar placera dem så "djupt" att endast de översta bladen är synliga och ev. ranglig stam är "underjord"
malin72
CITAT (Hamilton @ 02-02-2007, 13:21)
Det låter som att du inte planteratdem tillräckligt djupt. När jag skolar mina plant brukar placera dem så "djupt" att endast de översta bladen är synliga och ev. ranglig stam är "underjord"

aha ok vad kan jag göra, det gäller inte alla..kan jag bara lägga mera jord runt om och trycka till lite tro unsure.gif unsure.gif
Lady Hamilton
Ja lägg dit mer jord om du kan men undvik att "trycka till" för hårt

Det är klart att visst kan du "skola om dem" men det är riskabelt unsure.gif Men det går om du är FÖRSIKTIG..
Tala inte om för någon att jag har blivit "tvungen" att göra det någon gång när plantorna blivit för rangliga. Det får bli en hemlighet mellan oss...för påstår du att JAG sagt det så kommer jag att neka
malin72
CITAT (Hamilton @ 02-02-2007, 15:44)
Ja lägg dit mer jord om du kan men undvik att "trycka till" för hårt

okidoki gör så.....idag kanske mina nya lysrör kommer upp och då ska jag ta nya bilder så får du se hur det ser ut ang dom med wub.gif wub.gif smile.gif
Lady Hamilton
Redigerat mitt tidigare inlägg wub.gif
malin72
CITAT (Hamilton @ 02-02-2007, 15:49)
Redigerat mitt tidigare inlägg wub.gif

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif äsch jag ska inte skvallra biggrin.gif biggrin.gif men du menar att dom som är rangliga kan skolas om helt unsure.gif unsure.gif jag tänkte bara att man kunde bygga upp med lite mera jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon