Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
kerstin z5-6
OK -penseeer går ju fint i regn o rusk .. men de flesta perenner gillar inte att få vatten på bladen
Så ta det lugnt med bergvallmon o de andra :)Men du tänker rätt om luftfuktigheten
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-03-2007, 10:07) *
OK -penseeer går ju fint i regn o rusk .. men de flesta perenner gillar inte att få vatten på bladen
Så ta det lugnt med bergvallmon o de andra :)Men du tänker rätt om luftfuktigheten

nä då Kerstin det är ingen fara..föressten vilka bergvallmo menar du -cry-.gif whist.gif
kerstin z5-6
hm .. angel_not.gif
Lady Hamilton
Titta här Kerstin min första "Clear Crystal"
[attachment=578:PICT7498.JPG]

Denna är ju också lite lila men är av sorten "kruskantad"
[attachment=579:PICT7501.JPG]

Men något underligt är det?? Tänker ALLA mina Penseér bli Lila? g.gif
kerstin z5-6
Åh så fina ! tummenupp.gif
Floppy
wub.gif tummenupp.gif ...härlig blå färg på den översta...skulle ha köpt och sått den jag också...eftersom en av de två jag har sått är ljusblå...skulle blivit snyggt med en mörk och en ljus variant blandat... wub.gif
Var har du fått tag på den???...*vill ha, vill ha*... w00t.gif
Lady Hamilton
Vem av oss menar du? blomma.gif I vilket "inlägg" finns sorten? Det finns länk nummer du kan skriva (längst upp till hö)
Floppy
blush.gif ...jag menar din Hamilton...missade å skriva det... whistling.gif
Lady Hamilton
Aha! Den kommer från en påse med blandade färger Clear Crystall Så det är ett "lotteri" vilka färger det blir
Agneta z5-6
Helt avis på er -cry-.gif måste vänta 1 helt år innan jag kan provså sick.gif Mvh Agneta
Jonas70
CITAT (ewa zon 3 @ 16-03-2007, 13:39) *
Då är det väl bara att vänta och hoppas. Sådda v 1och 2 i januari. Ser fina ut men hopplöst små fortfarande?
Men vad vet jag, första gången jag provar så penséer så det är kanske så här det ska vara? dunno.gif
Dina har börjat bra L. Hamilton hoppas fortsättningen blir lika fin bravo.gif

/Ewa

Mina är oxå hopplöst små, men jag omskolade mina i helgen i alla fall. Tänkte att de kanske skulle ta fart och växa bättre om de ick stå en och en. Sedan tänkte jag flytta ut dem i kallväxthuset rätt snart. För jag behöver platsen här inne till chili, tomater och gurka istället.
Lady Hamilton
Vill bara visa ytterligare en variant på Lila färger som mina Penseér envisas att blomma i yaay.gif
kerstin z5-6
Får man ställa en enkel fråga ? Var är mina blommor -cry-.gif ... de är bara bladiga .. mina penseer ... ranting.gif
Jonas70
Ja ghar inte heller kommit så långt med mina, men nu står de i alla fall ute i kallväxthuset så jag behöver i alla fall inte ta upp någon plats inomhus (där det nu är lite platsbrist på grund av alla tomatplantor wink.gif)
Floppy
Mina ser lika dana ut nu som de gjorde för 3 veckor sedan...de har inte vuxit ett smack... trots att de får lite extra näring... -cry-.gif ...vart är mina fiiina penséer...?
Jonas70
Förhoppningsvis sätter både dina och mina snart fart i sitt växande. Mina ser i alla fall fina ut även om de inte växer så mycket.
Floppy
Så här ser miina ut just nu... småååå... sad.gif ...de 5 som står långst bort är penséerna och de andra är violerna
[attachment=1115:pense__Medium_.jpg]
Lady Hamilton
Och för att ni inte skall tro att jag har ett BLOMSTER HAV så visar jag hur alla mina ser ut idag (förutom de 4 som jag planterat i Påskkrukan på bron) De till höger längst ner på mitten bilden är mina violer

[attachment=1125:PICT7612.JPG][attachment=1126:PICT7614.JPG]
[attachment=1127:PICT7615.JPG]
malin72
idag flyttade några till grannen Pinglan i påskpresent yes.gif resten står ute i sina krukor nu och väntar på värmen tummenupp.gif
[attachment=1198:blandat_06_370.jpg]
Floppy
rotfl.gif ...ja du jag kan bara skratta...att ställa ut plantorna nu ...här vore rena rama mordet på mina plantor...det HAGLAR nämligen här...plus att det snöar lite grann också...det är så man börjar fundera på om man bara har drömt att det faktiskt har varit ca 15 grader ute för ca 1½ vecka sedan... ranting.gif -cry-.gif
kerstin z5-6
Förutom att det blåst Orkan.. så snöar det .. inte en sus att avhärda penseer ...
Lady Hamilton
Jag har testat att ha 4 st ute i blåst o frost (liite skyddat) Mår prima tummenupp.gif ännu........
Katti med torpet
Yabadabbadooo !!

Ser äntligen första knopparna på mina minipenseer Amber Kiss. Nu återstår bara att se om blomman blir lika snygg som på bilderna från fröfirman...

Den vanliga penséen Papharadja ser däremot inte klok ut. Den är yvig som jag vet inte vad. Skall de se ut så här? Borde jag knipsa av de längsta bladen?
Lady Hamilton
Grattis! Till en lyckad sådd! tummenupp.gif Amber Kiss ser FANTASTISKA ut bravo.gif Vilka prakt exemplar..........
Penséen Papharadja.......den liknar mycket en av min sort giggle.gif Och på den brukar jag ta bort de längsta bladen för att den skall bli mer "symetrisk"
Men Kattis? Du VET ju att man skall ta bort de första knopparna devil.gif eller hur? naughty.gif .............
kompiskram.gif Men det kan jag säga att på Penseér behöver man inte göra det. Däremot brukar jag rekommendera att man tar bort de utslagna blomman vid själva utplanteringen (men jag har inte gjort någon vetenskapligundersökning som visar att det är bättre)
Ännu en gång ett Stort Grattis till dig Kattis! yaay.gif

Själv har jag idag börjat med att ha mina Penseér ute i det fria på dagen. Och om en vecka kommer de att få stå ute dygnet runt OM det nu inte blir under -10* fear.gif Då "fegar" jag och bär in dem i växthuset igen. Men jag tänkte ha dem endast ha dem"övertäckta" om de om det blir max -5* men ff ute i det fria.
kerstin z5-6

whistling.gif blommar väl i juli ..
Lady Hamilton
Nej då Kerstin tummenupp.gif De ser så fina ut så knopparna kommer när som hellst!
(kanske t.o.m. precis i rätt tid för Penseé säsongen blush.gif )
kerstin z5-6
OK .. Jag tror på fröken pensee:)
Floppy
Men om du Ladyn som bor högre upp än mig kan ha dina ute nu om dagarna så borde väl jag också kunna det....eller???? g.gif confused.gif dunno.gif
Lady Hamilton
Javisst kan du det Floppy tummenupp.gif Grejjen är bara att ta det lite försiktigt i början med sol å blåst. Ex. ställa dem lite skyddat vid hårdvind o inte ställa dem direkt en hel dag i stekande sol Jag har ju 4 st som varit ute i storm å -8* och det märkas knappt på dem. Men då hade jag dem lite skyddat från 2 håll, uppe på "trappen" Men kör på du Floppy! Det du kan riskera är någon blomma eller knopp som kan skadas men det gör inte så mycket De växer väldigt snabbt denna årstid (i allafall mina giggle.gif )
Floppy
a0a.gif ...noppar...inte så långt ögat kan se här iaf...okidoki...jag provar i morgon att ställa ut dem...föresten är violer lika tåliga?
Lady Hamilton
[attachment=1313:PICT7721.JPG]Dagens bild

Den här färgen gillar jag...............
blush.gif
malin72
jihoooooooooooooo dom små bidde inte bara gula..vissa ser ut så här blush.gif
[attachment=1318:blandat_06_373.jpg]

[attachment=1319:blandat_06_375.jpg]
malin72
och inte blev dom stora gula heller tror minsan att dom blir en av mina favoritfärger tummenupp.gif
[attachment=1320:blandat_06_376.jpg] yahoo.gif yahoo.gif
Katti med torpet
Nu har äntligen mina minipenseér Amber Kiss slagit ut sina första blommor. wub.gif
Är nog dags att börja avhärda dem så de kan få pryda sin plats någon annanstans än i växthuset snart.
Irene_L
Vilken läcker färg, tummenupp.gif Katti!
Jättesnygg bravo.gif
Jonas70
Oj, vad stora och fina era blivit. Mina är fortfarande rätt små, men nu har de i alla fall börjat ta fart och börjat växa.
Floppy
CITAT (Jonas70 @ 17-04-2007, 09:19) *
Oj, vad stora och fina era blivit. Mina är fortfarande rätt små, men nu har de i alla fall börjat ta fart och börjat växa.

Samma härmen blommorna lyser med sin frånvaro... crying.gif
Bodenblomman

Nu har min första blomma visat sig. Visst är den söt!

[attachment=1692:April_20...igen_002.jpg]

Ung_trädgårdsfantast
Fin färg!! w00t.gif Också Amber Kiss var jätte snygg!! blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon