|
ingrid fuxwall
19-01-2007, 21:11
Använder Ni barnbidraget till att gå ut och festa för?
Anledningen till att jag ställer frågan är att jag i dag fick höra att många går ut och festar i dag, för barnbidraget och undrar om det stämmer.
ingrid
*Mademoiselle*
19-01-2007, 21:22
Är du förvånad?
Limeblossom
19-01-2007, 21:23
Inte jag iallafall, finns så mycket annat som behövs....
Nej! (Vi köper fonder till Niklas för hela barnbidraget)
ingrid fuxwall
19-01-2007, 21:35
CITAT (Mademoiselle @ 19-01-2007, 22:22) Är du förvånad?  Det är jag faktisk, på den tiden mina genererade barnbidrag användes det inte till sådant. ingrid
*Mademoiselle*
19-01-2007, 21:40
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-01-2007, 21:35) CITAT (Mademoiselle @ 19-01-2007, 22:22) Är du förvånad?  Det är jag faktisk, på den tiden mina genererade barnbidrag användes det inte till sådant. ingrid Men det är andra tider nu. Jag har stött på flertalet personer som räknat dagarna tills barnbidragen kommer för att de ska kunna ha råd att gå ut och partaja. Tragiskt men sant.
CITAT (Stussi @ 19-01-2007, 21:29) Nej! (Vi köper fonder till Niklas för hela barnbidraget) Detta är en anledning till att jag anser att barnbidraget skulle inkomstprövas. Förlåt Stussi, men det känns bara så fel att få barnbidrag när man uppenbarligen inte behöver det.
Inte för att jag har barn i den åldern... och inte gick vi ens "ut" när barnen var små. Men...vad har det för betydelse om föräldrar går ut just barnbidragshelgen? Barnbidraget är för de flesta ett tillskott till kassan... inget som man har vare sig råd att festa upp eller spara till barnet. Barnbidraget är inte heller menat att vara annat än just ett bidrag till försörjningen. Sedan kanske det finns föräldrar som inte klarar av sin roll... utan festar upp både barnbidrag och löning. Jag har aldrig träffat på såna, men om de finns så måste de ju få hjälp... jag menar... om de festar och barnen svälter och far illa.
CITAT (Mademoiselle @ 19-01-2007, 21:40) CITAT (ingrid fuxwall @ 19-01-2007, 21:35) CITAT (Mademoiselle @ 19-01-2007, 22:22) Är du förvånad?  Det är jag faktisk, på den tiden mina genererade barnbidrag användes det inte till sådant. ingrid Men det är andra tider nu. Jag har stött på flertalet personer som räknat dagarna tills barnbidragen kommer för att de ska kunna ha råd att gå ut och partaja. Tragiskt men sant.  Ursprungligen så betalades barnbidraget endast ut till behövande föräldrar, sen utbetalades det till alla med minderåriga barn. Barnbidraget är inte ett bidrag till barnet/barnen, utan ett bidrag för barnet/barnen, för att föräldrarna ska ha en hjälp ekonomiskt. Spelar det nån roll om en förälder använder pengarna just den 20:e eller 27:e för att gå på krogen?? Huvudsaken är väl att barnen inte blir lidande och utan mat och kläder  där va´du snabbare än mig Agneta
CITAT (Reserv @ 19-01-2007, 21:46) Barnbidraget är inte ett bidrag till barnet/barnen, utan ett bidrag för barnet/barnen, för att föräldrarna ska ha en hjälp ekonomiskt. Spelar det nån roll om en förälder använder pengarna just den 20:e eller 27:e för att gå på krogen?? Huvudsaken är väl att barnen inte blir lidande och utan mat och kläder  där va´du snabbare än mig Agneta  Ser att vi har samma åsikt.. kanske beror på att med ålder följer visdom.
gammelnalle
19-01-2007, 21:54
jag förstår inte problematiken... kanske jag är dum....
men föräldrarna har ansvaret för sina barn tills de (barnet) är 21år eller har avslutat gymnasiet...
HUR man använder pengarna och NÄR (från barnbidraget) måste väl vara upp till föräldrarna....???
Inte fasen väntade jag till vi fick barnbidrag med att köpa nya blöjor/byxor/mat/leksaker/pennfodral/gymnastikbyxor/unameit.. till barnbidraget BETALADES ut..?? utan det förväntas väl att man som förälder betalar detta?? VID BEHOV Barnbidraget skall INTE täcka detta bara vara ett BIDRAG. Om då föräldrarna redan har lagt ut allt detta... förstår JAG inte varför folk blir upprörda om "utbetalningen av barnbidraget" (som enligt mig redan är betalt) används till något annat.... I min plånbok har då aldrig pengarna varit öronmärkta till speciella saker... fifo (first in first out)
Några "fonder" fanns det då inte möjlighet att lägga pengarna till... (lyckliga ni som kan det) ALLT och mer därtill GÅR åt att betala vad det kostar att ha barn...
OCH DEN KOSTNADEN ÄR DET VÄRT !!!
b
ullislerum
19-01-2007, 22:08
Jag tycker att det är skandal att hela barnbidraget går in på ett spakrkonto eller liknande.. Ge istället lite mer till dom som verkligen behöver det i nuet! Som ex ensamstående föräldrar som kämpar för att få livet att gå ihop! För oss är det snarare så att när barnbidraget kommer ser vi till att handla kläder för säsongnen som behövs eller nya gympaskor eller liknande saker som just då behövs.
Inga från Närke
19-01-2007, 22:18
På den tiden när jag fick barnbidrag så försökte jag spara lite på något som heter sparobligationer. När dottern fyllde 18 så fick hon dessa till körkortet och när hon flyttade hemifrån fick hon en grundplåt till sitt hem.
Skulle aldrig falla mig in att använda pengarna till något annat än min dotters behov.
En sak jag undrar över hur mycket är barnbidraget på idag/månad och barn? Någon som vet.
Faktiskt så tycker jag att det är lika lite upprörande om de som har god ekonomi... sparar barnbidraget. Man kan ju också vända på steken och säga att de använder barnbidraget till försörjning och sparar/köper fonder till barnet för X antal kronor/mån från sin löning.
festar för barnbidraget?  Den hade jag aldrig hört! Jag har varit ute på partaj EN gång på nästan 6 år..en klassåterträff. Jag har varit hemma med caroline o inte haft nån inkomst...för barnbidraget har jag kunnat köpa både kläder, julklappar, födelsedagspresenter o diverse annat åt henne.
Blomstertanten
19-01-2007, 22:45
Barnbidraget är väl på 950 kr Och det täcker ju ínte direkt vad det "kostar" att ha barn. Har man sen underhållsstöd (bidragsförskott hette det förut) så får man 1273 kr till. (har ökat med en hel hundring sen jag hade det mellan åren 87 - 2005) Om man som jag var helt ensam om allt kring barnet så kanske det inte är så svårt att räkna ut att man definitivt inte kan festa upp hela barnbidraget ! Man får vara glad om man kan kosta på sej att gå ut o dricka 1 öl ! Dessutom : Om man väljer att gå ut "barnbidragshelgen" eller "lönehelgen" , spelar väl ingen roll ????
Hannele
19-01-2007, 22:50
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-01-2007, 21:11) Använder Ni barnbidraget till att gå ut och festa för? Vi hade varken råd att spara pengarna till barnen - eller gå och festa för dem. Allt gick till mat, barnkläder (mycket begagnat), till det dagliga.
Den som har så gott ställt att han/hon kan göra vad som helst med " barnbidraget ", hoppas jag tillhör undantagen.
Här uppe är barnbidraget i alla fall 1050:-
CITAT (Reserv @ 19-01-2007, 22:58) Här uppe är barnbidraget i alla fall 1050:-  Förhoppningsfullt densamma i hela landet
CITAT (faith @ 19-01-2007, 21:42) CITAT (Stussi @ 19-01-2007, 21:29) Nej! (Vi köper fonder till Niklas för hela barnbidraget) Detta är en anledning till att jag anser att barnbidraget skulle inkomstprövas. Förlåt Stussi, men det känns bara så fel att få barnbidrag när man uppenbarligen inte behöver det. Men håll med om att det är bättre än att supa upp pengarna iallafall! Jag menar...när man nu ändå får pengarna och har råd med det så varför inte spara dem? Man slänger ju inte pengarna i sopnedkastet bara för att man har råd att köpa mat och kläder åt barnet ändå! Jag kan hålla med om att bidraget kunde inkomstprövas men jag tror ändå att de som har det sämst ställt och skulle få bidraget är dem som skulle tänkas gå ut och festa upp pengarna.
CITAT (faith @ 19-01-2007, 21:42) CITAT (Stussi @ 19-01-2007, 21:29) Nej! (Vi köper fonder till Niklas för hela barnbidraget) Detta är en anledning till att jag anser att barnbidraget skulle inkomstprövas. Förlåt Stussi, men det känns bara så fel att få barnbidrag när man uppenbarligen inte behöver det. Om barnbidraget skulle inkomstbeprövas så skulle vi definitivt få det för så bra tjänar vi inte! Niklas är bara 4 månader så vi passar på att spara barnbidraget när vi har möjlighet. Eftersom att jag ammar så kostar han inte så mycket mer än blöjor just nu. När han blir lite äldre och börjar på att "kosta mer" så kommer nog barnbidraget att gå åt till annat.
CITAT (Inga från Närke @ 19-01-2007, 22:18) En sak jag undrar över hur mycket är barnbidraget på idag/månad och barn? Någon som vet. Letade på försäkringskassans hemsida.. Barnbidrag 1 barn ... 1.050 kr 2 barn ... 2.200 kr 3 barn ... 3.604 kr 4 barn ... 5.514 kr 5 barn ... 7.614 kr
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2007, 22:59) Jag kan hålla med om att bidraget kunde inkomstprövas men jag tror ändå att de som har det sämst ställt och skulle få bidraget är dem som skulle tänkas gå ut och festa upp pengarna. Det där var fördomsfullt.
CITAT (askar @ 19-01-2007, 22:59) 2 barn ... 2.200 kr Stämmer för mig som har 2 barn. 2.100 kr är barnbidraget och 100 kr flerbarnstillägg. Jag höll på att tappa hakan när jag såg att man fick flerbarnstillägg för 2 barn, det tycker jag knappast är många.
CITAT (faith @ 19-01-2007, 23:02) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2007, 22:59) Jag kan hålla med om att bidraget kunde inkomstprövas men jag tror ändå att de som har det sämst ställt och skulle få bidraget är dem som skulle tänkas gå ut och festa upp pengarna. Det där var fördomsfullt. Tycker jag också.
CITAT (faith @ 19-01-2007, 23:02) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2007, 22:59) Jag kan hålla med om att bidraget kunde inkomstprövas men jag tror ändå att de som har det sämst ställt och skulle få bidraget är dem som skulle tänkas gå ut och festa upp pengarna. Det där var fördomsfullt. Kanske det men det är baserat på erfarenheten.
CITAT (Stussi @ 19-01-2007, 22:59) CITAT (faith @ 19-01-2007, 21:42) CITAT (Stussi @ 19-01-2007, 21:29) Nej! (Vi köper fonder till Niklas för hela barnbidraget) Detta är en anledning till att jag anser att barnbidraget skulle inkomstprövas. Förlåt Stussi, men det känns bara så fel att få barnbidrag när man uppenbarligen inte behöver det. Om barnbidraget skulle inkomstbeprövas så skulle vi definitivt få det för så bra tjänar vi inte! Niklas är bara 4 månader så vi passar på att spara barnbidraget när vi har möjlighet. Eftersom att jag ammar så kostar han inte så mycket mer än blöjor just nu. När han blir lite äldre och börjar på att "kosta mer" så kommer nog barnbidraget att gå åt till annat. Om ni skulle hamna över eller under gränsen är det ju ingen som vet eftersom det inte finns någon gräns. Ni tjänar i alla fall tillräckligt bra eftersom ni kan spara så det vore helt fel om ni hamnade under gränsen. Jag har nära släktingar som fått barn under 2006 och vet vad det kostar med en nyfödd. De flesta kan inte spara en krona.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2007, 23:05) CITAT (faith @ 19-01-2007, 23:02) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2007, 22:59) Jag kan hålla med om att bidraget kunde inkomstprövas men jag tror ändå att de som har det sämst ställt och skulle få bidraget är dem som skulle tänkas gå ut och festa upp pengarna. Det där var fördomsfullt. Kanske det men det är baserat på erfarenheten.  Jag känner flera ensamstående mammor som aldrig skulle ut och festa för barnbidraget. Sen känner jag några som gör det varje månad... Både de som har råd och de som inte har råd.
Blomstertanten
19-01-2007, 23:08
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2007, 22:59) Jag kan hålla med om att bidraget kunde inkomstprövas men jag tror ändå att de som har det sämst ställt och skulle få bidraget är dem som skulle tänkas gå ut och festa upp pengarna. Kan ju vara så att det är dom som verkligen skulle behöva gå ut och ha lite roligt , men som inte har råd med det ! Eller menar du att dom som har det sämst ställt skulle vara någon sorts festprissar , så det är därför dom har det dåligt ställt ??? Eller menar du att alla som har det dåligt ställt skulle vara speciellt ansvarslösa ????
CITAT (faith @ 19-01-2007, 23:02) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2007, 22:59) Jag kan hålla med om att bidraget kunde inkomstprövas men jag tror ändå att de som har det sämst ställt och skulle få bidraget är dem som skulle tänkas gå ut och festa upp pengarna. Det där var fördomsfullt. Förlåt Magdis, men det tyckte jag med.............men antagligen tycker du någonting som inte framgick i inlägget...................som förklarar vad det är du menar
Jag tänkte snarare på att det mest är unga människor som går ut och festar ofta och ungdomar har ju ofta inte så stor inkomst. Visst...det är väl en fördom om man vill kalla det så, jag kanske är ensam om att se att ungdomar är mer ute och festar än medelålders stadgade personer.
Antagligen så är det unga människor som är " ute " oftare än vi medelålders, men jag hoppas och tror, att vilken livssituation de än har, så är " barnens pengar " viktigast. Jag menar...........det finns ju faktiskt människor som är i ordentlgt behov av Barnbidraget
CITAT (Evgeni @ 19-01-2007, 23:21) Antagligen så är det unga människor som är " ute " oftare än vi medelålders, men jag hoppas och tror, att vilken livssituation de än har, så är " barnens pengar " viktigast. Jag menar...........det finns ju faktiskt människor som är i ordentlgt behov av Barnbidraget ..o då borde man ju inte göra nån skillnad på om man väljer att spara åt barnet eller gå ut och festa för den extra pengen heller menar jag. Efter att man har betalat mat o kläder åt barnet.
Förstå mig rätt nu......men jag tycker nog att det är lika illa om man går ut och " festar upp " pengarna , eller om du sätter in dem på+ banken för komande behov.
CITAT (Evgeni @ 19-01-2007, 23:31) Förstå mig rätt nu......men jag tycker nog att det är lika illa om man går ut och " festar upp " pengarna , eller om du sätter in dem på+ banken för komande behov. Förlåt Magdis, jag tror inte jag var speciellt nyanserad nu  , men jag är så trött att jag ser såna där du vet; .....som bliixtrar och glimmar.....om det är okej för dig så återkommer jag i morgon
CITAT (Evgeni @ 19-01-2007, 23:31) Förstå mig rätt nu......men jag tycker nog att det är lika illa om man går ut och " festar upp " pengarna , eller om du sätter in dem på+ banken för komande behov. Jamen det var ju det jag menade också!
CITAT (Evgeni @ 19-01-2007, 23:37) CITAT (Evgeni @ 19-01-2007, 23:31) Förstå mig rätt nu......men jag tycker nog att det är lika illa om man går ut och " festar upp " pengarna , eller om du sätter in dem på+ banken för komande behov. Förlåt Magdis, jag tror inte jag var speciellt nyanserad nu  , men jag är så trött att jag ser såna där du vet; .....som bliixtrar och glimmar.....om det är okej för dig så återkommer jag i morgon  hihi, okej!  Jag är inte säker på att jag själv heller är tillräckligt klar i huvet för att få fram vad jag menar just nu. I stort sett menade jag att om det är så fel att man använder bidraget till att spara åt barnet, som faith tyckte, så tycker jag det är minst lika fel att man använder det till att gå ut och festa. Och då tror jag inte att en inkomstbeprövning av bidraget leder till att ändra något av de beteendena.
*Stintan*
19-01-2007, 23:49
Helt klart ett kontroversiellt ämne som diskuterats i åratal. Själv är jag av den åsikten att barnbidraget borde inkomsprövas om det överhuvudtaget ska finnas kvar.
Det är högst orättvist att somliga kan använda detta bidrag till att skapa en framtida buffert till sina barn medan andra tvingas använda det för att överhuvudtaget ha något att servera till middag till sina.
Vet inte vilka människor som går ut och festar upp barnbidraget men jag kan kanske tycka att man kulle vilja att även en småbarnsförälder unnades att någon enstaka gång kunde få gå ut och roa sig så kanske både barnen och föräldern skulle må bättre.
ingrid fuxwall
19-01-2007, 23:53
Vad föräldrar gör med barnbidraget är inte utomståendes sak att ha åsikt om, så länge barnen får vad de behöver. Och att inkomstpröva förmånen rättvist tror jag inte är möjligt, för mer än ytterligheterna.
Att jag ställde frågan beror på sättet personen, som kom med påståendet, uttryckte sig - som om det vore helt naturligt. Sedan vet jag att långt ifrån alla barn får allt de behöver, att föräldrarna ofta sätter sina egna behov före.
ingrid
CITAT (Stintan43 @ 19-01-2007, 23:49) Vet inte vilka människor som går ut och festar upp barnbidraget men jag kan kanske tycka att man kulle vilja att även en småbarnsförälder unnades att någon enstaka gång kunde få gå ut och roa sig så kanske både barnen och föräldern skulle må bättre. Men om man sparar åt barnen istället för att unna sig något extra själv, som att gå ut och festa då? Ska man straffas för det då?
*Stintan*
20-01-2007, 00:06
Men vadå barnbidraget är väl inte till för att du som förälder ska kunna unna dig något extra?? Det där förstog jag inte Magdis. Barnbidraget är väl till för att barnen ska kunna få det dom behöver eller?
Jag menar att om man har råd att tillgodose de behov barnen har utan bidrag så ska man heller inte ha bidrag för detta bara för att sätta in på ett konto.
Jag får nog lov att hålla med dig stintan, fast du är bättre på att förklara dig än vad jag är.................... jag saaaa faktiskt godnatt för ett tag sedan...............så nu är jag tyst för i dag
Men åååh jag tror jag blir galen!!! finns det NÅN som begriper vad jag menar?  Det är ju inte JAG som tycker att barnbidraget ska vara till för att festas upp...det var ju du Stintan43 som tyckte att även småbarnsföräldrar borde få unna sig det nån gång och då påpekade jag att det fanns dem som sparade istället. Edit: och om man då ska gå in o peta i vad pengarna går till så kanske de som vill spara ska säga att de ska festa opp pengarna istället då...om det nu är legitimt att "unna sig" något efter att barnets alla behov blivit tillgodosedda. Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet.
malin72
20-01-2007, 00:22
nu är jag trött så det kanske kommer ut fel  men det jag tror många kanske gör...(har en del vänner som tänkte så förr iallafall) är att när man som förälder har det tufft att få vardagen att hålla ekonomiskt i slutet av månaden,vrider på örerna...har sett till att allt finns mat mm så är det nog så att eftersom att dom pengarna sätts in den 20, när faktiskt många har dåligt med pengar så kanske dom går ut....men inte på lidande av barnen utan att pengarna kommer det datumet.... det är ju som sagt pengar som ska få familjen att klara sig...ett tillskott som iallafall för mig är otroligt nödvändingt(för jag springer fort till affären den 20) så jag tror inte att det är barnens pengar dom går ut för utan sin planerade månads ekonomi det är ju så att om dom nu super upp barnens pengar så ger dom ju barnen sin lön eller så.... eller  jag ser det som pengar att få familjen att gå runt...en hjälp att barnen har kläder,mat,intressen, och en god familj
Anki på Öland
20-01-2007, 00:26
CITAT (Stintan43 @ 20-01-2007, 00:06) Jag menar att om man har råd att tillgodose de behov barnen har utan bidrag så ska man heller inte ha bidrag för detta bara för att sätta in på ett konto. Men vad skall man göra med barnbidraget då????? Skicka tillbaka till försäkringskassan? Barnbidraget är ju som tidigare sagts en inkomstförstärkning för barnfamiljer - och eftersom det nu finns måste man väl skälv få välja vad man skall använda det till! Om jag använder det till "rekreation" att gå på krogen, 'äter upp det, sätter det på ett konto, köper märkeskläder till barnet eller sätter undan till semester för familjen är ju en prioriteringsfråga - inte kan jag väl döma vilket som är rättast! Anki
CITAT (Anki på Öland @ 20-01-2007, 00:26) CITAT (Stintan43 @ 20-01-2007, 00:06) Jag menar att om man har råd att tillgodose de behov barnen har utan bidrag så ska man heller inte ha bidrag för detta bara för att sätta in på ett konto.
Men vad skall man göra med barnbidraget då????? Skicka tillbaka till försäkringskassan? Barnbidraget är ju som tidigare sagts en inkomstförstärkning för barnfamiljer - och eftersom det nu finns måste man väl skälv få välja vad man skall använda det till! Om jag använder det till "rekreation" att gå på krogen, 'äter upp det, sätter det på ett konto, köper märkeskläder till barnet eller sätter undan till semester för familjen är ju en prioriteringsfråga - inte kan jag väl döma vilket som är rättast! Anki Precis så är det jag menar!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag?
CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Vem säger att det blir rättvist då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|