|
Blomstertanten
20-01-2007, 00:39
CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Kan man ju verkligen undra !
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:38) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Vem säger att det blir rättvist då? Vad menar du?
CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:39) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:38) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Vem säger att det blir rättvist då? Vad menar du? att bostadsbidraget betalas ut till dem som verkligen använder exakt de pengarna till att betala hyran med och inget annat.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:40) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:39) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:38) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Vem säger att det blir rättvist då? Vad menar du? att bostadsbidraget betalas ut till dem som verkligen använder exakt de pengarna till att betala hyran med och inget annat. Som jag uppfattat det får du bostadsbidrag när det du har kvar efter att du betalt hyra understiger ett visst belopp. Bostadsbidraget ska alltså täcka upp så att du har tillräckligt kvar att handla mat och annat nödvändigt för när hyran är betald.
Blomstertanten
20-01-2007, 00:52
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:40) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:39) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:38) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Vem säger att det blir rättvist då? Vad menar du? att bostadsbidraget betalas ut till dem som verkligen använder exakt de pengarna till att betala hyran med och inget annat. Hm, så du menar på fullt allvar att det ska stå stämplat på pengarna att det är bostadsbidrag och ska enbart gå till att betala hyran med ? Barnbidraget ska ha en stämpel att man bara får köpa saker till barnen med dom ?
CITAT (Blomstertanten @ 20-01-2007, 00:52) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:40) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:39) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:38) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Vem säger att det blir rättvist då? Vad menar du? att bostadsbidraget betalas ut till dem som verkligen använder exakt de pengarna till att betala hyran med och inget annat. Hm, så du menar på fullt allvar att det ska stå stämplat på pengarna att det är bostadsbidrag och ska enbart gå till att betala hyran med ? Barnbidraget ska ha en stämpel att man bara får köpa saker till barnen med dom ?  Jag har inte sagt att jag tycker det...det är andra som antytt det. Som att om man sparar pengar till barnen så borde man inte få något bidrag men andra saker kan vara okej. Edit: Hur kan man DÅ veta att det inte är ens egen lön som går till sparpengarna istället för barnbidraget? Herregud så snurrigt det här är...ingen verkar fatta hur jag menar så det är nog lika bra att lägga ner för inatt.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 01:05) CITAT (Blomstertanten @ 20-01-2007, 00:52) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:40) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:39) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:38) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Vem säger att det blir rättvist då? Vad menar du? att bostadsbidraget betalas ut till dem som verkligen använder exakt de pengarna till att betala hyran med och inget annat. Hm, så du menar på fullt allvar att det ska stå stämplat på pengarna att det är bostadsbidrag och ska enbart gå till att betala hyran med ? Barnbidraget ska ha en stämpel att man bara får köpa saker till barnen med dom ?  Jag har inte sagt att jag tycker det...det är andra som antytt det. Som att om man sparar pengar till barnen så borde man inte få något bidrag men andra saker kan vara okej. Men jag har aldrig påstått att andra saker är okej så det var fel att ställa frågan till mig på det sätt du gjorde.
CITAT (faith @ 20-01-2007, 01:08) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 01:05) CITAT (Blomstertanten @ 20-01-2007, 00:52) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:40) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:39) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:38) CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Vem säger att det blir rättvist då? Vad menar du? att bostadsbidraget betalas ut till dem som verkligen använder exakt de pengarna till att betala hyran med och inget annat. Hm, så du menar på fullt allvar att det ska stå stämplat på pengarna att det är bostadsbidrag och ska enbart gå till att betala hyran med ? Barnbidraget ska ha en stämpel att man bara får köpa saker till barnen med dom ?  Jag har inte sagt att jag tycker det...det är andra som antytt det. Som att om man sparar pengar till barnen så borde man inte få något bidrag men andra saker kan vara okej. Men jag har aldrig påstått att andra saker är okej så det var fel att ställa frågan till mig på det sätt du gjorde. Okej, du tyckte inte det var okej med andra saker heller, men folk kan ju göra andra saker med bidraget ändå. Så om man moraliskt sett ska se på vad folk gör med bidraget så är det omöjligt att få det rättvist. Så menar jag.
CITAT (Stintan43 @ 19-01-2007, 23:49) Helt klart ett kontroversiellt ämne som diskuterats i åratal. Och varje gång det diskuteras så försvaras barnbidraget med näbbar och klor av de flesta som har småbarn och detta förvånar mig. Om t ex en annan grupp människor skulle få ett bidrag oavsett om de har behov av det eller inte, så skulle det alldeles säkert inte låta som det gör när det är barnbidraget som diskuteras.
CITAT (faith @ 20-01-2007, 01:15) CITAT (Stintan43 @ 19-01-2007, 23:49) Helt klart ett kontroversiellt ämne som diskuterats i åratal. Och varje gång det diskuteras så försvaras barnbidraget med näbbar och klor av de flesta som har småbarn och detta förvånar mig. Om t ex en annan grupp människor skulle få ett bidrag oavsett om de har behov av det eller inte, så skulle det alldeles säkert inte låta som det gör när det är barnbidraget som diskuteras. Jag skulle lika gärna kunna vara utan barnbidraget men det vet jag inte hur man ska ordna. Det enda jag kan göra är att skänka pengar till olika välgörenhetsorganisationer just nu. Festa upp dem har jag ingen lust med och spara pengar till barnen skulle jag göra även om jag inte hade barnbidraget...men jag kan ju inte gärna slänga dem i sopnedkastet.
Nu, du Magdis! Så har jag suttit här en stund och läst igenom tråden Och min absoluta inställning i frågan måste nog bli; Alla som får barnbidrag- eller/och bidragsförskott/bostadsbidrag, får ju dessa bidrag för att få ekonomin att gå runt ( sammantaget med den lön du förhoppningsvis har i grunden ). Vilket datum eller vad de kallas, har ju inget större värde. Vad du sen gör med din sammantagna inkomst är ju faktiskt upp till dig..........så länge du får din ekonomi att gå flyta Skulle du däremot, gå till " socialen" och säga att du behöver mer pengar...då kan vi börja frågasätta vad du gjort med de pengar du fått Och vad det gäller barnbidrag...........det får ju alla som har barn, vare sig de behöver det eller ej. Det är ju inte nåt vi råder över...tyvärr för en del vuxna, ....men tack o gud, för många barn
CITAT (faith @ 20-01-2007, 00:36) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 00:20) Just p.g. detta tror jag inte att det skulle GÅ att göra en rättvis beprövning av bidragsbehovet. Det går ju att bedöma vilka som behöver bostadsbidrag. Varför ska det vara mer komplicerat att bedöma vilka som behöver barnbidrag? Min gamla mormor som inte lever längre, berättade för många år sen för mig om när hon fick barnbidrag första gången. Hon hade 11 barn, så det blev ju en slant även om inte bidraget var så högt på den tiden. Det var dom första "egna" pengar som mormor hade fått i hela sitt liv. I övrigt var väl kvinnor mer eller mindre livegna på den tiden när det gällde pengar. Men det är ju historia nu, och tiderna förändras. Dock tror jag ändå att grundtanken lever kvar än i dag, nämligen att barnbidraget aldrig skulle bli något "fattigmans-bidrag". Om jag inte minns helt galet så debatterades detta på 70-talet också, om att man skulle inkomstbepröva barnbidraget, men det blev inte så då heller. Nån annan som har bättre minne?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 01:05) Som att om man sparar pengar till barnen så borde man inte få något bidrag men andra saker kan vara okej. Edit: Hur kan man DÅ veta att det inte är ens egen lön som går till sparpengarna istället för barnbidraget?
Herregud så snurrigt det här är...ingen verkar fatta hur jag menar så det är nog lika bra att lägga ner för inatt. Jag förstår precis hur du menar. Så här skrev jag tidigare på kvällen.(citatet) och öht så tycker jag inte att någon har att göra med vad andra gör med sina pengar. CITAT (askar @ 19-01-2007, 22:19) Faktiskt så tycker jag att det är lika lite upprörande om de som har god ekonomi... sparar barnbidraget. Man kan ju också vända på steken och säga att de använder barnbidraget till försörjning och sparar/köper fonder till barnet för X antal kronor/mån från sin löning. ...
CITAT (AnitaGg @ 20-01-2007, 06:57) Det var dom första "egna" pengar som mormor hade fått i hela sitt liv. I övrigt var väl kvinnor mer eller mindre livegna på den tiden när det gällde pengar. Visst var det så.
Om man har det så gott ställt så man har råd att köpa fonder till sina barn varje månad, oavsett varifrån man tar pengarna (barnbidraget eller lönen) så ska man inte ha rätt till barnbidrag. Jag förstår inte hur man kan tycka det är okej att samhället ger bidrag varje månad till barnfamiljer som ju uppenbarligen har råd att försörja barnen utan barnbidrag (eftersom man har råd att fondspara).
Alla andra som får bidrag för sin försörjning (sjukskivna och arbetslösa) får precis vad de behöver för att klara uppehället, det finns absolut inga marginaler där inte. Varför ska barnfamiljer ha rätt till dessa bidragssubventionerade marginaler?
Jag har alltid haft svårt att förstå hur man kan försvara ett bidrag som inte är inkomstprövat. Jag hävdar fortfarande att om det rörde sig om vilken annan grupp som helst förutom just barnfamiljer så skulle diskussionen låta helt annorlunda.
Visst kan man tycka att barnbidraget skulle vara inkomstbeprovat, men vart skulle i så fall gränsen gå? Vid existensminimum? Om jag som vuxen får skylla mig själv genom att vara så dum att jag blir inkomstlös på det ena eller andra sättet ( förtidpensionär, arbetslös, har för låg lön, etc, etc......), det kan jag nånstans innerst inne köpa att andra tycker...........( sen kan man ju undra hur många av dem som tycker så, någonsin har upplevt vad det vill säga att göra det ) Men så här frågar tex faith; Varför ska barnfamiljer ha rätt till dessa bidragssubventionerade marginaler? på det skulle jag vilja svara: Därför att barn, så länge de är barn, aldrig någonsin kan " skylla sig själva ", eller aldrig ska kunna behöva lida för föräldrarnas dåliga ekonomi. Barn ska aldrig någonsin behöva känna sig annorlunda än andra barn. Det är det som är grundtanken med barnbidraget
CITAT (Evgeni @ 20-01-2007, 09:06) Därför att barn, så länge de är barn, aldrig någonsin kan " skylla sig själva ", eller aldrig ska kunna behöva lida för föräldrarnas dåliga ekonomi. Barn ska aldrig någonsin behöva känna sig annorlunda än andra barn. Det är det som är grundtanken med barnbidraget :wub: :wub: Men jag instämmer ju i detta.  De barn som växer upp i familjer med dålig ekonomi ska ha rätt till barnbidrag. Vad jag invänder mig mot är att familjer där föräldrarna tjänar bra (båda är t ex högutbildade med högavlönade arbeten, inte ovanligt bland mina yrkeskollegor) ska få barnbidrag som går rakt in i sparkonton åt barnet, pengar barnen får när de blir myndiga (inte heller det ovanligt bland mina yrkeskollegor). De barn som växer upp i familjer med dålig ekonomi får inga sparkonton för barnbidraget, där går barnbidraget till nödvändiga utgifter. Är inte detta också orättvist?
CITAT (faith @ 20-01-2007, 07:52) Om man har det så gott ställt så man har råd att köpa fonder till sina barn varje månad, oavsett varifrån man tar pengarna (barnbidraget eller lönen) så ska man inte ha rätt till barnbidrag. Jag förstår inte hur man kan tycka det är okej att samhället ger bidrag varje månad till barnfamiljer som ju uppenbarligen har råd att försörja barnen utan barnbidrag (eftersom man har råd att fondspara).
Alla andra som får bidrag för sin försörjning (sjukskivna och arbetslösa) får precis vad de behöver för att klara uppehället, det finns absolut inga marginaler där inte. Varför ska barnfamiljer ha rätt till dessa bidragssubventionerade marginaler?
Jag har alltid haft svårt att förstå hur man kan försvara ett bidrag som inte är inkomstprövat. Jag hävdar fortfarande att om det rörde sig om vilken annan grupp som helst förutom just barnfamiljer så skulle diskussionen låta helt annorlunda. Tycker absolut att det ligger nåt i det du skriver. Man sparar ju på arbetslösa och sjuka, som i många fall har mycket dålig ekonomi, och i nästa andetag så utbetalar man pengar till dom som inte behöver dom.
Varför kan man inte lösa det med en differenterad skatteskala istället för generella bidrag? Lägre skatt vid lägre inkomster där skatten sjunker med antalet barn? Eller tänker jag tokigt? Det borde väl ta bort "allmosestämpeln" för låginkomsttagare som det annars finns risk för om bara vissa får bidrag.... Eller tänker jag fel?
Orättvisor har alltid funnits och kommer så vara. Ta t.ex nolltaxerarna.. såna som fifflar och trixar med siffrorna så att slutsumman blir noll trots att de har jättestora inkomster och förmögenheter. Om barnbidraget blev behovsprövat så fick de ändå. Inkomstprövat barnbidrag har man utrett och kommit fram till att det skulle kosta mer än det smakade. Alltså... det skulle bli dyrare i administration än vad det kostar att betala ut det till alla barn. Allt är inte rättvist... det får vi acceptera.. tycker jag.
CITAT (stina @ 20-01-2007, 09:20) Varför kan man inte lösa det med en differenterad skatteskala istället för generella bidrag? Lägre skatt vid lägre inkomster där skatten sjunker med antalet barn? Eller tänker jag tokigt? Det borde väl ta bort "allmosestämpeln" för låginkomsttagare som det annars finns risk för om bara vissa får bidrag.... Eller tänker jag fel?  Liknande var det väl "förr i tiden"... om jag inte minns alldeles galet.
Jag tror nog efter vad det verkar som, att vi är ganska överens om att det är orättvist mot de som verkligen behöver barnbidraget, om en klick av överbetalda människor kan sätta in barnbidraget på banken eller vad de nu gör, medans samma bidrag knappt hjälper en del för att få det att gå runt. Men frågan är väl hur vi ska kunna lösa ett sånt problem? För vad som inte framgår i det här sammanhanget( eller i den disskussion vi har nu ), är att även de mest högavlönade kan slarva bort lönen, och då blir lik förbaskat barnen de som får ta stryk för de vuxnas beteende. Och det är väl där någonstans som inkomstbeprövningen faller.............
CITAT (askar @ 20-01-2007, 10:27) CITAT (stina @ 20-01-2007, 09:20) Varför kan man inte lösa det med en differenterad skatteskala istället för generella bidrag? Lägre skatt vid lägre inkomster där skatten sjunker med antalet barn? Eller tänker jag tokigt? Det borde väl ta bort "allmosestämpeln" för låginkomsttagare som det annars finns risk för om bara vissa får bidrag....
Eller tänker jag fel? :wacko: :rolleyes: Liknande var det väl "förr i tiden"... om jag inte minns alldeles galet.  Jo jag tror det, vet inte anledningen till att dom tog bort det....
CITAT (Evgeni @ 20-01-2007, 09:29) Jag tror nog efter vad det verkar som, att vi är ganska överens om att det är orättvist mot de som verkligen behöver barnbidraget, om en klick av överbetalda människor kan sätta in barnbidraget på banken eller vad de nu gör, medans samma bidrag knappt hjälper en del för att få det att gå runt. Men frågan är väl hur vi ska kunna lösa ett sånt problem? För vad som inte framgår i det här sammanhanget( eller i den disskussion vi har nu ), är att även de mest högavlönade kan slarva bort lönen, och då blir lik förbaskat barnen de som får ta stryk för de vuxnas beteende. Och det är väl där någonstans som inkomstbeprövningen faller.............  Fast då slarvar de förmodligen bort barnbidraget också..
CITAT (faith @ 20-01-2007, 09:31) CITAT (Evgeni @ 20-01-2007, 09:29) Jag tror nog efter vad det verkar som, att vi är ganska överens om att det är orättvist mot de som verkligen behöver barnbidraget, om en klick av överbetalda människor kan sätta in barnbidraget på banken eller vad de nu gör, medans samma bidrag knappt hjälper en del för att få det att gå runt. Men frågan är väl hur vi ska kunna lösa ett sånt problem? För vad som inte framgår i det här sammanhanget( eller i den disskussion vi har nu ), är att även de mest högavlönade kan slarva bort lönen, och då blir lik förbaskat barnen de som får ta stryk för de vuxnas beteende. Och det är väl där någonstans som inkomstbeprövningen faller.............  Fast då slarvar de förmodligen bort barnbidraget också..  Förmodligen  , ........alltså finns ingen bra lösning på detta problem utan att oskyldiga får stryka med  . Det bästa vore ju om pengarna ginge direkt till barnet i sig, men det går ju inte det heller Många gånger önskar jag att jag vore klokare än vad som är fallet  . Men att oskyldiga barn ska behöva ta stryk för hur vi vuxna beter oss, gör mig vanmäktig
CITAT (stina @ 20-01-2007, 09:29) CITAT (askar @ 20-01-2007, 10:27) CITAT (stina @ 20-01-2007, 09:20) Varför kan man inte lösa det med en differenterad skatteskala istället för generella bidrag? Lägre skatt vid lägre inkomster där skatten sjunker med antalet barn? Eller tänker jag tokigt? Det borde väl ta bort "allmosestämpeln" för låginkomsttagare som det annars finns risk för om bara vissa får bidrag.... Eller tänker jag fel?  Liknande var det väl "förr i tiden"... om jag inte minns alldeles galet.  Jo jag tror det, vet inte anledningen till att dom tog bort det.... Hittade detta... Det sociala reformprogrammet återupptogs och 1947 blev barnbidragen allmänna, 1950 blev undervisningen utbyggd genom den nioåriga enhetsskolan, en allmän och obligatorisk sjukförsäkring infördes 1955 osv. 1959 framlades en kraftigt underbalanserad stadsbudget. I stället för att höja den direkta skatten återinfördes omsen som nu skulle utgå med 4%. (Denna motåtgärd fick budgeten att balansera året därpå). Eftersom en varuskatt främst drabbar barnfamiljer och låginkomsttagare skulle dessa grupper kompenseras med statliga bidrag och minskad skatt. Därefter har omsen, från 1969 mervärdeskatt - moms, oavbrutet stigit, samtidigt med att barnbidrag och folkpensioner har höjts. Här... De svenska skatternas historia... mycket intressant läsning.
Blomstertanten
20-01-2007, 09:39
CITAT (Evgeni @ 20-01-2007, 09:06) på det skulle jag vilja svara: Därför att barn, så länge de är barn, aldrig någonsin kan " skylla sig själva ", eller aldrig ska kunna behöva lida för föräldrarnas dåliga ekonomi. Barn ska aldrig någonsin behöva känna sig annorlunda än andra barn. Det är det som är grundtanken med barnbidraget :wub: :wub: I den bästa av världar borde det ju vara så ! Men så är det ju inte !!! Barnen får ju hela tiden lida för föräldrarnas dåliga ekonomi , oavsett vad orsaken är till den. Och om barnets alla kompisar tex. får hela barnbidraget att handla för själva , medans han/hon inte kan få det pga föräldrarnas ekonomi så märks ju skillnaden bara ännu mer
CITAT (Blomstertanten @ 20-01-2007, 09:39) CITAT (Evgeni @ 20-01-2007, 09:06) på det skulle jag vilja svara: Därför att barn, så länge de är barn, aldrig någonsin kan " skylla sig själva ", eller aldrig ska kunna behöva lida för föräldrarnas dåliga ekonomi. Barn ska aldrig någonsin behöva känna sig annorlunda än andra barn. Det är det som är grundtanken med barnbidraget  I den bästa av världar borde det ju vara så ! Men så är det ju inte !!! Barnen får ju hela tiden lida för föräldrarnas dåliga ekonomi , oavsett vad orsaken är till den. Och om barnets alla kompisar tex. får hela barnbidraget att handla för själva , medans han/hon inte kan få det pga föräldrarnas ekonomi så märks ju skillnaden bara ännu mer  Jaa, du har så rätt! Och hur vi än vänder oss så har vi rumpan där bak  . Fast om jag ska vara ärlig så tillhör vi dem som överlät barnbidraget till barnen när de blev tonåringar. Allt i det syftet att de skulle lära sig ekonomi. Och det lärde de sig på en ganska tuff väg får jag nog lov att säga. De fick inte ett öre extra av oss om det inte var så bestämt i förväg. Om de var så dumma att de köpte ett par jeans för hela barnbidraget, fick de stå sitt kast............då hade de inga pengar mer den månaden. Behövde de lite dyrare grejer, fick de lära sig att spara ihop till det.......osv, osv........ Jag kan nog påstå att de är ganska tacksamma för den undervisningen idag..........
herkules
20-01-2007, 10:01
CITAT (stina @ 20-01-2007, 09:20) Varför kan man inte lösa det med en differenterad skatteskala istället för generella bidrag? Lägre skatt vid lägre inkomster där skatten sjunker med antalet barn? Eller tänker jag tokigt? Det borde väl ta bort "allmosestämpeln" för låginkomsttagare som det annars finns risk för om bara vissa får bidrag....
Eller tänker jag fel? :wacko: :rolleyes: nepp, du tänker inte fel, så såg ju skattetabellen ut förr och det var bra. om barnbidraget ska inkomstbeprövas tycker jag är svårt att bestämma, visst ska det vara en hjälp till familjer som inte har det så gott ställt. personligen blir jag förbannad om det sparas i över 18 år och ges som en födelsedagspresent, grattis - det här får du av svenska folket! liksom. men samtidigt så ska det ju vara lika - alla barn ska ha rätt till ett barnbidrag.
anneli85
20-01-2007, 10:21
Vilken tråd, verkligen intressant att läsa. Vi har två barn och för tillfället så behöver vi verkligen barnbidraget eftersom vi står med dubbla boendekostnader under en tid. Men i vanliga fall vette sjutton om man behöver det, visst det går åt och vi har inte så mycket över i slutet av månaden, men det handlar ju också om att prioritera. Vi svenskar är ena riktiga materialister. Om nu Stussi vill spara hela bidraget till sitt barn så tycker jag att hon ska få göra det, det är väl ingen här som vet hur dom lever, vissa kanske unnar sig god mat stup i kvarten medans andra kanske prioriterar att ge sitt barn en väldigt bra start i vuxenlivet, vad vet jag?. Vi sparar iallafall 200:-/barn i månaden
Summersun
20-01-2007, 10:29
Vi har också två barn och om det var möjligt skulle jag kanske se till att spara en del av barnbidraget, nu är det inte möjligt, det går till mat.
Rapchic
20-01-2007, 10:36
jag tycker själv nästan att man borte kolla åtminstånde lite på inkomsten men däremot tror jag inte heller att det går för om föräldrarna vill kan dom slösa bort allt på en månad även om man är rik (jag har haft en pojkvän som kom från en rik familj, och han klagade på elpriser, skatt och att allt var så dyrt men däremot hade hans famij råd att ha en massa lamport tända utomhus året runt, och köpa in rashundar och inte för att glömma dom gick alltid i märkes kläder men dom tyckte att pengarna inte räckte till  ) men då kan en familj som tjänar mindre slösa bort allt på bilar och sprit eller att en fattig familj är jätte duktig på att använda pengarna rätt men alla har ändå ungefär lika mkt pengar vid månadens slut (okej inte riktigt men enligt deras synsätt så har dom lika mkt beroende på vad dom vill pengarna ska räkka till) så jag tror nog inte att det skulle gå att ta bort bidragen från dom som har det bra ställt utan massa skrik om hur dyrt allt är m.m jag tror allt jag kan säga är att det är en galen värld vi lever i
Bara för att vi har möjlighet att spara barnbidraget undert vår sons första levnadsmånader tycker jag att det är ganska orättvist att komma med tex CITAT: "om en klick av överbetalda människor kan sätta in barnbidraget på banken eller vad de nu gör" SLUT CITAT när ni inte ens vet hur vi lever i övrigt!!!  (Vi hör absolut inte till den där klicken överbetalda människor...) Som sagt, vi sparar barnbidraget medan vi kan. När han "kommer att kosta mer" (kanske redan inom 1-3 månader vad vet jag) så kommer barnbidraget definitivt att gå till kläder/mat osv osv osv
Rapchic
20-01-2007, 10:55
CITAT (Stussi @ 20-01-2007, 11:49) Bara för att vi har möjlighet att spara barnbidraget undert vår sons första levnadsmånader tycker jag att det är ganska orättvist att komma med tex CITAT: "om en klick av överbetalda människor kan sätta in barnbidraget på banken eller vad de nu gör" SLUT CITAT när ni inte ens vet hur vi lever i övrigt!!!  (Vi hör absolut inte till den där klicken överbetalda människor...) Som sagt, vi sparar barnbidraget medan vi kan. När han "kommer att kosta mer" (kanske redan inom 1-3 månader vad vet jag) så kommer barnbidraget definitivt att gå till kläder/mat osv osv osv vad jag menade (som kankse inte kom fram eftersom jag är dåligpå att förklara) är att alla är olika och använder pengar olika man kan ha mer pengar (i vad man själv tycker dom har för värde) i en mindre bra ställt familj i slutet av månaden än vad en familj som har det bättre ställt min mamma lade undan lite pengar till oss i fonder (både som fickpengar när man blev arton och till körkortet som jag alldrig tar) även om hon hade det jobbigt ställt (ensamstående med ett låt på husen som hon alldrig fick sälja och min pappa är alkis så där fick hon ju inte så mkt hjälp) allt beror ju på vad man prioriterar och vilket värde man sätter på pengar och saker
Anki på Öland
20-01-2007, 11:47
CITAT (faith @ 20-01-2007, 01:15) CITAT (Stintan43 @ 19-01-2007, 23:49) Helt klart ett kontroversiellt ämne som diskuterats i åratal. Och varje gång det diskuteras så försvaras barnbidraget med näbbar och klor av de flesta som har småbarn och detta förvånar mig. Om t ex en annan grupp människor skulle få ett bidrag oavsett om de har behov av det eller inte, så skulle det alldeles säkert inte låta som det gör när det är barnbidraget som diskuteras. Kan för mitt inre höra hur diskussionen skulle gå om någon politiker vågade besluta att inkomstpröva barnbidraget....... Vore det Rainfelt så åkte han väl ut med huvudet före för att han vågade peta i vårt välfärdssystem och ge sig på barnfamiljerna - vore det Göran P. skulle det nog låta att även barnfamiljer måste vara med och kämpa för den Svenska välfärdens bevarande..........  så vi får nog vänta till sossarna sitter vid makten igen innan någon kan ta upp det politiskt..... Anki
CITAT (Stussi @ 20-01-2007, 10:49) Bara för att vi har möjlighet att spara barnbidraget undert vår sons första levnadsmånader tycker jag att det är ganska orättvist att komma med tex CITAT: "om en klick av överbetalda människor kan sätta in barnbidraget på banken eller vad de nu gör" SLUT CITAT när ni inte ens vet hur vi lever i övrigt!!!  (Vi hör absolut inte till den där klicken överbetalda människor...) Som sagt, vi sparar barnbidraget medan vi kan. När han "kommer att kosta mer" (kanske redan inom 1-3 månader vad vet jag) så kommer barnbidraget definitivt att gå till kläder/mat osv osv osv Jag tyckte också det var orättvist...det var därför jag skrev det jag gjorde igår kväll. Att vissa kanske lägger undan slanten till sina barn medan andra lever upp pengarna istället, köper god mat varje dag, köper märkeskläder, går ut på krogen et.c. Att just peka ut folk som sparar barnens pengar ÅT barnen som några som inte borde få nåt barnbidrag, tycker jag är orättvist. Det finns andra som inte heller skulle behöva nåt bidrag i så fall men är sämre på att hushålla med pengarna.
Hannele
20-01-2007, 11:49
CITAT (stina @ 20-01-2007, 09:20) Varför kan man inte lösa det med en differenterad skatteskala istället för generella bidrag? Då ska man betala skatt efter försörjningsbörda, som i utlandet. I Sverige betalar en ungkarl lika mycket skatt som en 5-barns pappa.
CITAT (Anki på Öland @ 20-01-2007, 11:47) CITAT (faith @ 20-01-2007, 01:15) CITAT (Stintan43 @ 19-01-2007, 23:49) Helt klart ett kontroversiellt ämne som diskuterats i åratal. Och varje gång det diskuteras så försvaras barnbidraget med näbbar och klor av de flesta som har småbarn och detta förvånar mig. Om t ex en annan grupp människor skulle få ett bidrag oavsett om de har behov av det eller inte, så skulle det alldeles säkert inte låta som det gör när det är barnbidraget som diskuteras. Kan för mitt inre höra hur diskussionen skulle gå om någon politiker vågade besluta att inkomstpröva barnbidraget....... Vore det Rainfelt så åkte han väl ut med huvudet före för att han vågade peta i vårt välfärdssystem och ge sig på barnfamiljerna - vore det Göran P. skulle det nog låta att även barnfamiljer måste vara med och kämpa för den Svenska välfärdens bevarande..........  så vi får nog vänta till sossarna sitter vid makten igen innan någon kan ta upp det politiskt..... Anki Det skulle kanske inte vara så dumt att göra så, jag vet inte. Men samma problem skulle säkert kvarstå ändå. Min familj t.ex skulle mycket väl kunna hamna i den kategorin som skulle få bidraget i så fall, trots att vi skulle klara oss fint utan det p.g.a att vi har enkla vanor och lever billigt. En annan familj som inte skulle placeras i den bidragstagande kategorin kanske tillhör dem som måste köpa dyra märkeskläder o sportutrustningar till barnen o de skulle inte tycka att deras pengar skulle räcka till.
netaave
20-01-2007, 12:35
Här har barnbidraget gått in i budgeten och sen har vi levt som vi kunnat. Barnen har naturligtvis fått det dom behövt. Men visst har det kommit som en räddare i nöden många gånger, att betala ut det en vecka före lön är det bästa Fk har gjort. Numera har vi bara ett barn med barnbidrag och hon har precis som sina syskon fått det när hon börjat högstadiet, men försörjer då sig helt själv på allt utom mat och boende.
hade önskat att mina kunde fått barnbidraget när dom började högstadiet, men som ensam mamma var det inte att tänka på här. dom lärde sig hushålla med dom kronor dom fick sen tycker jag att om man nu vill spara sitt barnbidrag för barnet eller framtida behov, så är det var och ens ensak avundsjuka är och har aldrig varit klädsamt, och om nu någon drar in på nöjen, kläder, hårvård, bil, semester och inte dricker mjölk ecetra för att kunna göra det, så är det deras sak. alla kan inte spara det, så det är bara att grattulera dom som kan det pengarna är ett bidrag till föräldern och vad den gör med pengarna har ingen med att göra
CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:06) hade önskat att mina kunde fått barnbidraget när dom började högstadiet, men som ensam mamma var det inte att tänka på här. dom lärde sig hushålla med dom kronor dom fick sen tycker jag att om man nu vill spara sitt barnbidrag för barnet eller framtida behov, så är det var och ens ensak avundsjuka är och har aldrig varit klädsamt, och om nu någon drar in på nöjen, kläder, hårvård, bil, semester och inte dricker mjölk ecetra för att kunna göra det, så är det deras sak.  :wub: alla kan inte spara det, så det är bara att grattulera dom som kan det  :wub: pengarna är ett bidrag till föräldern och vad den gör med pengarna har ingen med att göra  Trist inställning att säga att de som är kritiska till hur barnbidraget ser ut är avundsjuka.  Det är så märkligt att varje gång någon försvarar barnbidragets vara i sin nuvarande form så ger man exempel från familjer som har det sämre ställt ekonomiskt. Man ger exempel att någon sparar i stället för att klippa sig osv. Men den kritik som bl a jag framför har inget med dessa personer att göra! Min kritik handlar om att personer som tjänar bra och som lever gott ändå får barnbidrag. Personer som tjänar 40.000 kr i månaden eller mer, inte ovanligt alls bland mina yrkeskollegor. Jag tycker det är helt förkastligt att dessa personer får barnbidrag. Jag skulle hellre se att de personer ni försvarare alltid hänvisar till fick mer i stället.
CITAT (faith @ 20-01-2007, 20:15) CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:06) hade önskat att mina kunde fått barnbidraget när dom började högstadiet, men som ensam mamma var det inte att tänka på här. dom lärde sig hushålla med dom kronor dom fick sen tycker jag att om man nu vill spara sitt barnbidrag för barnet eller framtida behov, så är det var och ens ensak avundsjuka är och har aldrig varit klädsamt, och om nu någon drar in på nöjen, kläder, hårvård, bil, semester och inte dricker mjölk ecetra för att kunna göra det, så är det deras sak. alla kan inte spara det, så det är bara att grattulera dom som kan det pengarna är ett bidrag till föräldern och vad den gör med pengarna har ingen med att göra  Trist inställning att säga att de som är kritiska till hur barnbidraget ser ut är avundsjuka.  Det är så märkligt att varje gång någon försvarar barnbidragets vara i sin nuvarande form så ger man exempel från familjer som har det sämre ställt ekonomiskt. Man ger exempel att någon sparar i stället för att klippa sig osv. Men den kritik som bl a jag framför har inget med dessa personer att göra! Min kritik handlar om att personer som tjänar bra och som lever gott ändå får barnbidrag. Personer som tjänar 40.000 kr i månaden eller mer, inte ovanligt alls bland mina yrkeskollegor. Jag tycker det är helt förkastligt att dessa personer får barnbidrag. Jag skulle hellre se att de personer ni försvarare alltid hänvisar till fick mer i stället.  nu sa jag inte att dom som var kritiska till barnbidrag var avundsjuka jag sa att dom som var kritiska till att andra sparade barnbidraget var avundsjuka det är inte samma sak faith sen om det ska behovsprövas eller ej, är en helt annan fråga
CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:18) nu sa jag inte att dom som var kritiska till barnbidrag var avundsjuka jag sa att dom som var kritiska till att andra sparade barnbidraget var avundsjuka det är inte samma sak faith  Förlåt, då missförstod jag.
CITAT (faith @ 20-01-2007, 20:19) CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:18) nu sa jag inte att dom som var kritiska till barnbidrag var avundsjuka jag sa att dom som var kritiska till att andra sparade barnbidraget var avundsjuka  :) det är inte samma sak faith  Förlåt, då missförstod jag.  ingen fara på taket
fruberglund
20-01-2007, 23:41
Jag tycker inte de pengarna är "öronmärkta". Vi lägger alla pengar i en kassa och sen betalas räkningar, en slant sparas till Isak osv. från den kassan. Om jag sen skulle råka gå ut just den 20:e när barnbidraget kommer så räknar jag det inte som att jag skulle "supa upp" barnbidragspengarna. Nu går jag sällan ut men tycker ändå frågan är konstig. Så delar man väl inte upp pengar? Skulle vara rätt krångligt att ha inkomstgrundat barnbidrag. Då måste man ju anmäla ny inkomst varje gång man byter jobb, blir arbetslös osv. och med så lång handläggningstid F-kassan har så skulle det ju aldrig stämma  Läste dessutom idag att de ska dra ner på folk så då lär de ju absolut inte ha tid med allt det extra arbetet det skulle innebära Och varför skulle barnen "lida" för hur deras föräldrar tjänar? Menar ni att de som tjänar mycket inte skulle få nåt alls eller att alla får ett lägsta och att det sen ökar med behov??? Lär ju ändå inte funka med sittande regering där de rika ska håva in mer och de fattiga få det ännu sämre Hej hopp och godnatt för ikväll
CITAT (fruberglund @ 20-01-2007, 23:41) Skulle vara rätt krångligt att ha inkomstgrundat barnbidrag. Då måste man ju anmäla ny inkomst varje gång man byter jobb, blir arbetslös osv. och med så lång handläggningstid F-kassan har så skulle det ju aldrig stämma  Läste dessutom idag att de ska dra ner på folk så då lär de ju absolut inte ha tid med allt det extra arbetet det skulle innebära  Precis! Funderade även på om de då skulle räkna på inkomsten man skulle haft om man hade jobbat eller på den man har som föräldraledig...och sen måste det räknas om när man börjar jobba igen. Helsnurrigt!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-01-2007, 23:54) CITAT (fruberglund @ 20-01-2007, 23:41) Skulle vara rätt krångligt att ha inkomstgrundat barnbidrag. Då måste man ju anmäla ny inkomst varje gång man byter jobb, blir arbetslös osv. och med så lång handläggningstid F-kassan har så skulle det ju aldrig stämma  Läste dessutom idag att de ska dra ner på folk så då lär de ju absolut inte ha tid med allt det extra arbetet det skulle innebära  Precis! Funderade även på om de då skulle räkna på inkomsten man skulle haft om man hade jobbat eller på den man har som föräldraledig...och sen måste det räknas om när man börjar jobba igen. Helsnurrigt!  Redan nu räknar man ut bostadsbidrag, sjukpenning för de som är arbetslösa i grunden, etc. Då funkar uträkningarna. Varför skulle detta vara så mycket knepigare?
CITAT (fruberglund @ 20-01-2007, 23:41) Menar ni att de som tjänar mycket inte skulle få nåt alls eller att alla får ett lägsta och att det sen ökar med behov??? De som tjänar bra behöver inte barnbidraget för att få ekonomin att gå ihop och skulle därmed inte ha rätt till barnbidrag. De som har det sämst ställt kunde i stället få ett större barnbidrag. På så vis skulle klyftorna utjämnas.
Monarda
21-01-2007, 00:00
Om man nu råkar ha råd att spara barnbidraget så har man förmodligen en skaplig inkomst och betalar därmed en skaplig skatt som genererar bidrag till andra i alla möjliga former. Jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag sparat barnbidraget till min son i 15 år! Jag ser det som en liten bonus för alla skattepengar jag öst in åt staten i dom 35 år jag jobbat.
CITAT (faith @ 20-01-2007, 07:52) Om man har det så gott ställt så man har råd att köpa fonder till sina barn varje månad, oavsett varifrån man tar pengarna (barnbidraget eller lönen) så ska man inte ha rätt till barnbidrag. Jag förstår inte hur man kan tycka det är okej att samhället ger bidrag varje månad till barnfamiljer som ju uppenbarligen har råd att försörja barnen utan barnbidrag (eftersom man har råd att fondspara).
Jag har alltid haft svårt att förstå hur man kan försvara ett bidrag som inte är inkomstprövat. Jag hävdar fortfarande att om det rörde sig om vilken annan grupp som helst förutom just barnfamiljer så skulle diskussionen låta helt annorlunda. Men gud ... väx upp. Om man sparar lite pengar till sina barns framtid ska man få skämmas och om man köper chips och hyr DVD'er varje fredag för samma pengar så är det OK eller vaddå ?? Pengar går åt och det måste ju ändå vara föräldrarna som bestämmer vart dom ska gå ... åt. Ska man bli straffad för att man spenderar tid istf. pengar på sina barn ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|