Full version: Varför?
Sidor: 1, 2, 3, 4
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 28-01-2007, 21:16)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2007, 21:15)
CITAT (Berith @ 28-01-2007, 21:09)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2007, 21:03)
Berith, tycker du att det är rätt att sitta och plocka fram en massa gamla trådar så att Göran får sitta hela natten och städa?

Det där vill jag nog att du förklarar närmare innan jag svarar på.

Hur gamla trådar plockar han bort? Vilka avdelningar gäller det?

Reserv, kan du svara?

Hörrududu, vågar du inte svara själv??

Visst, med det blir bara ett halvt svar. Enligt Reserv så skedde detta förra natten, jag vet inte mer. Det står i en tråd nånstans.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2007, 21:18)
CITAT (Berith @ 28-01-2007, 21:16)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2007, 21:15)
CITAT (Berith @ 28-01-2007, 21:09)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2007, 21:03)
Berith, tycker du att det är rätt att sitta och plocka fram en massa gamla trådar så att Göran får sitta hela natten och städa?

Det där vill jag nog att du förklarar närmare innan jag svarar på.

Hur gamla trådar plockar han bort? Vilka avdelningar gäller det?

Reserv, kan du svara?

Hörrududu, vågar du inte svara själv??

Visst, med det blir bara ett halvt svar. Enligt Reserv så skedde detta förra natten, jag vet inte mer. Det står i en tråd nånstans.

laugh.gif Ursäkta att jag skrattar, men lite roligt är det allt när ni håller varandra om ryggen ni två, utan att veta bestämt vad det handlar om. "Han sa så, och då tycker jag så också."
Snöflinga
CITAT (faith @ 28-01-2007, 21:05)
CITAT (Berith @ 28-01-2007, 20:51)
Du ska veta Hannele att vi är fler som tycker att du blir orättvist behandlad här. Du är säkert jätteledsen just nu, vem skulle inte bli det efter en sån behandling?

Skäms på er! ni som bara är elaka nu.

Sant. Jag önskar att fler vågade säga ifrån.

Ja nog är det mobbing alltid ... Drevet går på Hannele och Fenja ... att Göran satt oppe hela natten är en grov överdrift, tror han kan tala för sig själv eller har han utsett dej, Reserv till sin talesman ?
askar
Hur f..n orkar ni?
Vuxna människor sitter och knappar på sina tangentbord och gnabbas
i tron att hela världen går under om inte alla håller med just h*n

Vakna nu och kom ihåg att det existerar en värld också utanför detta forum
och alla andra ni (ev) huserar på.

Fatta hur naivt detta ter sig när man blickar det lite utifrån. huh.gif
Snöflinga
CITAT (askar @ 28-01-2007, 21:46)
Hur f..n orkar ni?
Vuxna människor sitter och knappar på sina tangentbord och gnabbas
i tron att hela världen går under om inte alla håller med just h*n

Vakna nu och kom ihåg att det existerar en värld också utanför detta forum

Fatta hur naivt detta ter sig när man blickar det lite utifrån. huh.gif

Bra rutet ...
Reserv
CITAT (Snöflinga @ 28-01-2007, 21:39)
Du ska veta Hannele att vi är fler som tycker att du blir orättvist behandlad här. Du är säkert jätteledsen just nu, vem skulle inte bli det efter en sån behandling?

Ja nog är det mobbing alltid ... Drevet går på Hannele och Fenja ... att Göran satt oppe hela natten är en grov överdrift, tror han kan tala för sig själv eller har han utsett dej, Reserv till sin talesman ?

Visst är det en kraftig överdrift, och jag sa inte att han satt hela natten, jag sa att han satt och rensade inatt, jag gick o la mig efter tolv och då va´han inte klar med rensningen. Och vem har påstått att jag är talesman?? Jag hade en åsikt vilket jag som alla andra har rätt att ha här, min åsikt va´att vi har moderatorer som sköter sitt och rensar när det blitt för mycket, som igår i handväsktråden och Fenja's nyskapande kreationer. För min del får Hannele öppna alla trådar hon vill ända från starten, och jag föreslår att vi alla tar och hämtar upp bara varsin gammal tråd med minst ett år på nacken i slutdatum så ska ni få se hur roligt vi får här inne att slussa mellan nytt o gammalt smile.gif För det är juh så lätt att se att det är en gammal tråd som ser så ny och aktuell ut, och i samma veva kan vi lära känna många andra odlaiter, vilket kan va´intressant i sig smile.gif
niklaswik
Komiken ligger i hur många som orkar irritera sig på att nån "drar upp" en gammal tråd...

Tragiken ligger i hur överdrivet arga dessa människor blir över det..
Gossen Ruda
Ok, inte HELA natten. Jag kom ihåg fel, men egentligen kvittar det, inte 17 skall en moderator behöva göra sånt. Nu går jag ocj lägger mig, hoppas alla troll gör likadant i morgon när solen går upp.
alle

Ursäkta, men det där fattade jag inte riktigt. Och är det riktat till bl.a mig, "alla andra ni", eller?
askar
CITAT (alle @ 28-01-2007, 21:56)

och alla andra ni  (ev) huserar på.

Ursäkta, men det där fattade jag inte riktigt. Och är det riktat till bl.a mig, "alla andra ni", eller?

? nu förstår jag inte frågan.

Är du ny på forumet?
alle
CITAT (askar @ 28-01-2007, 22:02)

Är du ny på forumet?

Jo jag menar att jag inte förstår meningen "och alla andra ni (ev) huserar på"
Och när jag blev medlem står under mitt namn till vänster.
askar
CITAT (alle @ 28-01-2007, 22:07)

Är du ny på forumet?

Aha... du är ganska ny.
Jo jag har ju läst här på forumet att en del är med och aktiva också
på andra forum än Odla.nu.
Det var det jag syftade på i mitt inlägg
och jag är fortfarande undrande ... varför just du reagerade. unsure.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 28-01-2007, 21:50)
han satt och rensade inatt, jag gick o la mig efter tolv och då va´han inte klar med rensningen.

Ja, Reserv, du leder, minst tre resningar denna vecka. ohmy.gif
alle
CITAT (askar @ 28-01-2007, 22:15)

Är du ny på forumet?

Aha... du är ganska ny.

Aha, nu ramlade poletten ner. laugh.gif jag fick för mig att det var nån slags kritik mot att ingen annan reagerade mot allt tjafs här. Så dumt det kan bli. wub.gif tongue.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 28-01-2007, 22:21)
han satt och rensade inatt, jag gick o la mig efter tolv och då va´han inte klar med rensningen.

Kan du förklara det där?? unsure.gif
askar
CITAT (alle @ 28-01-2007, 22:21)
CITAT (askar @ 28-01-2007, 22:15)

Är du ny på forumet?

Aha... du är ganska ny.

Aha, nu ramlade poletten ner. laugh.gif jag fick för mig att det var nån slags kritik mot att ingen annan reagerade mot allt tjafs här. Så dumt det kan bli. wub.gif tongue.gif

Håller jag med om.. Så dumt det kan bli laugh.gif
Men bra att man kan reda ut . wub.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 28-01-2007, 20:43)
CITAT (Hannele @ 28-01-2007, 20:42)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2007, 20:38)
CITAT (Hannele @ 28-01-2007, 20:32)
CITAT (AnitaGg @ 28-01-2007, 18:18)
Att väcka upp en gammal tråd för att ämnet är aktuellt igen kan säkert vara på sin plats ibland.

Intressant. Vem är då den som bestämmer, vilka som är lämpliga trådar?
Alla gamla trådar som du själv väljer att skriva i?

Vad jag kommer ihåg så har inte AnitaGg gjort konstgjord andning på någan gammal tråd än. Det är bara en person som håller på med det, gissa vem? rolleyes.gif

Varför gör du då inte en direkt omröstning, om den personen ska bort från Odla?
Varför gå omvägar?? wacko.gif mad.gif sad.gif

Sånt brukar ge sig självt så småning om, självsanering kallas det visst

Reserv är alltid lika snabb med att skriva.
Reserv
CITAT (Reserv @ 28-01-2007, 22:22)

Kan du förklara det där?? unsure.gif

Kandu svara på det här istället och inte bry dig om hur snabbt jag läser och inte unsure.gif
Hannele
Det går inte att förklara alla utbrott och elakheter här, för det har blivit rensat.
Reserv
CITAT (Hannele @ 28-01-2007, 22:31)
Det går inte att förklara alla utbrott och elakheter här, för det har blivit rensat.

Okay, jag kan förtydliga det då....På vilket sätt leder jag med tre rensningar på en vecka?? Jag har inte rensat nåt, jag har heller inte lyft fram trådarna som rensats, inte heller startat trådarna som rensats....så du får gärna göra ett nytt försök att förklara va´du menade, oavsett om trådarna är rensade eller inte. Och kan du inte det så ska du inte sitta och peka ut mig som orsak.
Reserv
CITAT (Reserv @ 28-01-2007, 22:29)

Jag får be om ursäkt för att jag läste alldeles för fort och missat det du egentligen skrev sad.gif Men fullt så upphetsande tyckte jag faktiskt inte att det va wub.gif
Hannele

Tack. Vem vågar stoppa huvudet i myrstacken? Vem vill utsätta sej för detta?
Det värsta jag gjort denna helg är att presentera en film, jag har inte ens berättat om vädret här.
Vissa behöver inte mycket för att komma igång. blink.gif sad.gif
herkules
Ja, Reserv, du leder, minst tre resningar denna vecka.  :o

bara tre - det var väl inget..?!?! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ber om ursäkt, är trött och synnerligen lättroad. biggrin.gif
AnitaO

Det jag skulle önska, är att alla som har åsikter i denna tråden, också hade en bild av helheten.
Tyvärr förstår jag när jag läser att så inte är fallet alltid.
När bråket uppstår så finns det ju en upprinnelse till det hela, och det är väldigt sällan som den upprinnelsen går att utläsa i den aktuella tråden.
Den finns oftast nån helt annan stans.

Om någon ständigt hugger och är otrevlig mot mig i olika ämnen där jag skriver (utan att jag egentligen diskuterar med den aktuella personen),
då får jag alltså inte till slut bli förbannad och säga ifrån när jag tröttnat på det?
Då är det alltså jag som är "elak" och den som trakaserat mig "är det synd om"?

Är det nån som funderat på hur jag och dom andra som ständigt blir utsatta för detta mår?
faith
CITAT (AnitaGg @ 29-01-2007, 07:29)
Om någon ständigt hugger och är otrevlig mot mig i olika ämnen där jag skriver (utan att jag egentligen diskuterar med den aktuella personen),
då får jag alltså inte till slut bli förbannad och säga ifrån när jag tröttnat på det?

Är det nån som funderat på hur jag och dom andra som ständigt blir utsatta för detta mår?

Om du upplever att du utsätts för personangrepp så har du rätt att reagera.
Rätt väg att då gå är att anmäla personangreppet till admin och låta dem avgöra om något ska göras och i så fall vad.
Att ta saken i egna händer brukar inte sluta så särskilt bra, det ser vi ju här och nu.
askar
Där håller jag med, det är inte roligt att ofta/alltid få hugg
och då kan det vara svårt att "hålla käft"
sad.gif
AnitaO
CITAT (faith @ 29-01-2007, 11:45)

Rätt väg att då gå är att anmäla personangreppet till admin och låta dem avgöra om något ska göras och i så fall vad.
Att ta saken i egna händer brukar inte sluta så särskilt bra, det ser vi ju här och nu.

Regelrätta personangrepp är en sak, och det skulle jag nog också anmäla.
Men även ständiga små hugg och slag sårar och är oerhört jobbigt.
Det är ju ofta inlindat i dolda budskap som inte är så lätta att tyda för en utomstående.
Därför är det ju också mer sofistikerat än om det vore ett öppet personangrepp.
Hannele
CITAT (askar @ 29-01-2007, 11:47)
sad.gif

Precis. unsure.gif sad.gif
askar
CITAT (Hannele @ 29-01-2007, 11:53)
CITAT (askar @ 29-01-2007, 11:47)
sad.gif

Precis. unsure.gif sad.gif

Nu var det ju menat som svar på Anita och faith.s inlägg. smile.gif
faith
CITAT (AnitaGg @ 29-01-2007, 11:53)
Regelrätta personangrepp är en sak, och det skulle jag nog också anmäla.
Men även ständiga små hugg och slag sårar och är oerhört jobbigt.
Det är ju ofta inlindat i dolda budskap som inte är så lätta att tyda för en utomstående.
Därför är det ju också mer sofistikerat än om det vore ett öppet personangrepp.

Som du säger, jag känner inte till det som händer (tack och lov).
Men i dessa lägen som du beskriver har man nog inte mycket att välja på än att skaffa sig tjockare hud. Fenomenet är inte ovanligt.
Fenja
CITAT (Hannele @ 28-01-2007, 23:06)

Det värsta jag gjort denna helg är att presentera en film, jag har inte ens berättat om vädret här.

Jag önskar att flera vågade/orkade att säga i från. Ni är förjävliga mot Hannele just nu.
Mvh
Fenja
*Stintan*
CITAT (faith @ 29-01-2007, 11:45)

Stackars admin iså fall. Nej självklart måste man få säga ifrån i trådarna om man känner sig påhoppad av någon. Det kan ju faktiskt vara rena missförstånd som går lätt att rätta till, dock inte alltid och därför är det väldigt viktigt att man tänker på hur man uttrycker sig på ett forum.
evelina
CITAT (Fenja @ 29-01-2007, 12:15)
CITAT (Hannele @ 28-01-2007, 23:06)

Jag önskar att flera vågade/orkade att säga i från. Ni är förjävliga mot Hannele just nu.
Mvh
Fenja

Jag vågar!!!! För mig är det här mobbing på Högsta nivå,så j*kla trist, ni är värre än småbarn! och vuxna ska väl vara ett föredömme för barnen.
Gossen Ruda
Grundfrågan är dock vem som kastade första stenen? "Slagsmålet började genom att han slog tillbaka"?
faith
CITAT (Stintan43 @ 29-01-2007, 12:22)
Stackars admin iså fall. Nej självklart måste man få säga ifrån i trådarna om man känner sig påhoppad av någon. Det kan ju faktiskt vara rena missförstånd som går lätt att rätta till, dock inte alltid och därför är det väldigt viktigt att man tänker på hur man uttrycker sig på ett forum.

Det är så forum fungerar. Man försöker lösa problemet sinsemellan, när detta inte går så anmäler man till admin. Som admin har man den uppgiften. Den konflikt som nu pågår verkar inte gå att lösa mellan de berörda parterna, därav mitt förslag att man anmäler.
anna_rispan
Jag var på en föreläsning om mobbing.
Föreläsaren där tog upp att man kan inte "reda ut vems fel det är". edit. blev nog fel här. utan det finns inget "fel" på den som mobbas. jaja, nästa mening känns viktigare i sammanhanget.

Som en följd av det så är det nog inte det viktigaste att rota i vem som började.

O i den stämning som råder just nu på forumet verkar det som att motparterna är just det. Mot varandra. Så då gör väl båda lika fel. Båda bör reda ut det hela o kanske förlåta? och så gå vidare med en ny förutsättning.

Hoppas verkligen att det blir bra tillslut. sleep.gif wub.gif
faith
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2007, 12:53)
Grundfrågan är dock vem som kastade första stenen? "Slagsmålet började genom att han slog tillbaka"?

Själv tycker jag det ska bli intressant att se vem av de inblandade som blir den första att välja att släppa gammalt groll, kanske t o m be om ursäkt för dumheter den sagt de senaste dagarna och sedan välja att se framåt. smile.gif

Edit: Där skrev vi i stort sett samma tanke samtidigt, Anna. smile.gif
anna_rispan
CITAT (faith @ 29-01-2007, 13:02)

Själv tycker jag det ska bli intressant att se vem av de inblandade som blir den första att välja att släppa gammalt groll, kanske t o m be om ursäkt för dumheter den sagt de senaste dagarna och sedan välja att se framåt. smile.gif

Edit: Där skrev vi i stort sett samma tanke samtidigt, Anna. smile.gif

vilken tur att någon förstod det jag försökte skriva.

ja, ibland skriver man samtidigt.
*Stintan*
Har en liten känsla av att allt bara blir värre ju fler som lägger sig i den osämja som råder mellan somliga. sad.gif
Alba
CITAT (Stintan43 @ 29-01-2007, 13:08)
Har en liten känsla av att allt bara blir värre ju fler som lägger sig i den osämja som råder mellan somliga. sad.gif

Jag håller med dig Stintan.
Av den anledningen väljer jag många gånger att inte kommentera ytterligare.
anna_rispan

Mmm, kanske.
Fast jag vill verkligen inte blanda mig i. Försöker se det i ett stort sammanhang. Vill inte skriva att den o den skrev så o så, och då....bla bla bla.

Men hur gör man när man tycker det är dålig stämning. Ibland upptäcker man verkligen internets brister.
Alba
Det är inte så lätt att påverka tror jag.
Det är ofta en liten del som skapar den tråkiga stämningen. Man får försöka att inte bry sig så klingar det ut. Även om det är svårt atta vara tyst många gånger. Men ofta leder det inte till någon lösning. Det bara utvidgar problemet.
*Stintan*
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 13:11)
Har en liten känsla av att allt bara blir värre ju fler som lägger sig i den osämja som råder mellan somliga.  :(

Mmm, kanske.
Fast jag vill verkligen inte blanda mig i. Försöker se det i ett stort sammanhang. Vill inte skriva att den o den skrev så o så, och då....bla bla bla.

Men hur gör man när man tycker det är dålig stämning. Ibland upptäcker man verkligen internets brister.

Håller sej utanför och låter bli att skriva i dom tråkiga trådarna fast det är ju lättare sagt än gjort märker jag på mej själv åtminstone.
anna_rispan
CITAT (Stintan43 @ 29-01-2007, 13:20)
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 13:11)
Har en liten känsla av att allt bara blir värre ju fler som lägger sig i den osämja som råder mellan somliga.  sad.gif

Mmm, kanske.

Håller sej utanför och låter bli att skriva i dom tråkiga trådarna fast det är ju lättare sagt än gjort märker jag på mej själv åtminstone.

ja, särskilt som tråden kan börja roligt o intressant.
Snöflinga
Detta är ju typexempel på varför mobbing kan fortgå ... ingen vill lägga sig i ... rädda att bli indragna ... titta åt ett annat håll ... det löser sig nog självt .... mad.gif
anna_rispan
CITAT (Snöflinga @ 29-01-2007, 13:47)
Detta är ju typexempel på varför mobbing kan fortgå ... ingen vill lägga sig i ... rädda att bli indragna ... titta åt ett annat håll ... det löser sig nog självt .... mad.gif

ja men på internet så kan ju ingen sätta sig ner med någon. vill ingen svara så är det ju bara att låta bli.

verkar vara ännu mer hopplöst på internet, än i verkliga livet. o då menar jag all osämja. behöver ju inte vara mobbing.
Gita

Du är i total avsaknad av självkritik.
Gita
stennie
CITAT (faith @ 29-01-2007, 13:02)

Tycker jag låter som en bra idé !
LadyG
CITAT (Snöflinga @ 29-01-2007, 13:47)

På de flesta andra forum finns det moderatorer som kan sätta P för dumheter, stänga inflammerade trådar och hålla ordning på torpet. Det är inte första gången jag upplever att det här forumet behöver det.

Det spelar ingen roll vad andra besökare och forumgäster säger, vill de trätande träta så träter de.
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 29-01-2007, 13:55)

Du är i total avsaknad av självkritik.
Gita

Precisera, tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon