Sidor: 1, 2, 3, 4
malin72
jo vart vänder man sig om man vill anmäla vanvård unsure.gif unsure.gif är det till kommunen,det gäller lillkatten som man inte kan klappa nu pga att hela pälsen nästan är en stor tova sad.gif sad.gif
jag vet att det finns djurskydd eller så i kommunen tycker ni att jag ska vända mig dit och berätta allt från början unsure.gif
Fenja
JA! Kommunen har egna djurskyddsinspektörer prata med någon av dem.
Mvh
Fenja
malin72
ok tack då ska jag göra det,känns bra att man kan ta det där man bor om det kommer att bli utredning eller hur det nu går till unsure.gif
Fenja
CITAT (malin72 @ 03-02-2007, 20:23)
ok tack då ska jag göra det,känns bra att man kan ta det där man bor om det kommer att bli utredning eller hur det nu går till unsure.gif

De är skyldiga att utreda det och vore jag du skulle jag följa upp att de verkligen gör det också! Spara namn och telefonnummer till den du pratar med och kontakta igen när det gått några veckor och fråga hur det gått! smile.gif
Mvh
Fenja
malin72
CITAT (Fenja @ 03-02-2007, 20:25)
CITAT (malin72 @ 03-02-2007, 20:23)

De är skyldiga att utreda det och vore jag du skulle jag följa upp att de verkligen gör det också! Spara namn och telefonnummer till den du pratar med och kontakta igen när det gått några veckor och fråga hur det gått! smile.gif
Mvh
Fenja

japp ska bli, jag klarar inte av att se henne så här längre hon är här nästan hela tiden nu...ligger utanför och fryser blöt och smuts i pälsen,sen ser man att hon varit hemma och hon är ny badad...men tovorna då ohmy.gif ohmy.gif sad.gif
ABBA
Min man jobbar på kommunen, delvis med djurskydd, kan du berätta lite om vad som hänt? sad.gif
malin72
en annan tråd ang henne

detta är lite av det som vi pratat om förrut ang henne sad.gif
en annan tråd
ABBA
Ring till Miljö och hälsoskyddskontoret i din kommun och berätta allt för den som har hand om djurskyddet.

De kollar främst efter om katten är mager/uttorkad, har varbölder, är ärrig, tovad päls.. etc.. de går mycket på sunt förnuft...

De är inte automatiskt skyldiga att undersöka ärendet så var enveten!!!

Lycka till!! wub.gif
Piccante
CITAT (malin72 @ 03-02-2007, 20:20)
jo vart vänder man sig om man vill anmäla vanvård unsure.gif unsure.gif är det till kommunen,det gäller lillkatten som man inte kan klappa nu pga att hela pälsen nästan är en stor tova sad.gif sad.gif
jag vet att det finns djurskydd eller så i kommunen tycker ni att jag ska vända mig dit och berätta allt från början unsure.gif

Man anmäler vanvård till kommunens djurskyddsinspektör. Eftersom kommunala handlingar som blir diarieförda är offentliga så kommer ditt namn att stå i anmälan. MEN! för djurskyddsärenden gör man undantag man får anmäla anonymt om man önskar, p.g.a risken för repressalier och grannträtor för det är ofta närboende som anmäler. Så du har rätten att vara anonym om du vill.
malin72
tack för era svar och eftersom att jag vill veta vad som händer med henne så kommer jag att följa upp det,vill ju egentligen inte förlora henne sad.gif wub.gif wub.gif
faith
Lycka till. Hoppas allt ordnar sig. smile.gif
malin72
tack wub.gif wub.gif
snuttan ligger nu på köksbordet nära elementet och spinner wub.gif wub.gif
zaaritha
Vet inte om detta ska vara här eller på "vilda djur"?
Det gäller mårdarna vi har här.
Nu har 7 hönor dödats igen.
Mården tog sej igenom en 2 dm hopknycklad boll av hönsnät..........
En jägare vakade en natt på rännet , men då kom ingen mård---förstås....

Men, nu föreslog en granne att vi ska kontakta kommunen om skyddsjakt?
Någon som har gjort det?
Piccante
CITAT (zaaritha @ 03-02-2007, 22:16)
Vet inte om detta ska vara här eller på "vilda djur"?
Det gäller mårdarna vi har här.
Nu har 7 hönor dödats igen.
Mården tog sej igenom en 2 dm hopknycklad boll av hönsnät..........
En jägare vakade en natt på rännet , men då kom ingen mård---förstås....

Men, nu föreslog en granne att vi ska kontakta kommunen om skyddsjakt?
Någon som har gjort det?

Nej det har jag inte. Men jag vet att även kommunen handlägger jaktärenden som är lokala, annars är det länsstyrelsen. Men kontakta dem och hör. Om det inte är allmän jakt på mård så måste man nog ha tillstånd först.
Fenja
Kontakt den som har jakträtten på området och se om han/hon kan hjäpra till på något sätt. Denne bör ju känna till jaktreglementet med.
Mvh
Fenja
zaaritha
Tack för svar!
malin72
så här ligger hon nu wub.gif

jasså du vill ta lite kort...ok jag visar min bästa sida då
zaaritha
Så fin hon är! Skogkatt?
Hon har väl inte bajstovor i rumpan?
Fenja
Lilla Mufflan! wub.gif wub.gif Så fin hon är! Jag älskar sköldpaddor.
Mvh
Fenja
bejron
Du har just skaffat en katt wub.gif Gilla läget, släpp in henne, älska och ta ansvar för henne. Hon kommer inte att gå hem igen....

B
Merlin
Instämmer - du har blivit med katt wub.gif en sån söt en wub.gif wub.gif jag har själv en skogkatt-blandis, helröd från ett katthem. Ville egentligen inte ha en ny efter att min älskade svartvita bondkattpojke dog i cancer förra året men anmälde mitt intresse för en ny katt mest för att tonåringarna längtade efter en ny...Nu är jag jätteglad att vi fick honom, han var ett vanvårdsfall, mannen hade mer än 20 katter i en liten lägenhet. När han fick hjärtinfarkt och ambulansmännen kom trodde dom inte sina ögon... : Dom katter som klarade sig var osociala och det tog flera månader tills han tinade upp (han låg på vår säng i en!!! månad (och vägrade titta upp) med allt vad det innebar dvs kiss och bajs i sängen flera gånger varje dag, urk ... . Nu är han världens gullegris, bara när man närmar sig honom framifrån blir han fortfarande rädd. Från början var han livrädd för män och personer med skor på (hade nog blivit sparkad, hans bröstkorg var lite intryckt och han hade i flera månader ett pipljud från lungan, bajade blod mm... sad.gif Nu är han ett praktexempar stor och ståtligt, inte ens grannen som egentligen inte gillar kattbesök kunde vara arg på honom i längden när han grävde i hans rabatter wub.gif
Sailor Pluto
Även jag instämmer med bejron och Merlin: katten har valt dej! När en katt har bestämt sig så kan man inte göra mycket wub.gif . Läste de tidigare trådarna och blev helt överväldigad. Jag känner väldigt starkt för djur och saknar ord för att uttrycka vad jag känner. Gör vad du kan för att rädda katten från de elaka människorna!

Måste bara tillägga att det verkar som att du har ett gott hjärta, Malin! Hoppas att du inte börjar rysa av obehag när det kommer från en helt främmande person tongue.gif .
malin72
tack för svaren...inte tar man illa vid sig att få höra att man verkar ha ett varmt hjärta inte wub.gif wub.gif

det som känns jobbigt som jag sagt förrut är att när anmälan är gjord och vi säger att det bestämma att hon tex ska omplaceras så kommer det bli jobbigt att förlora henne sad.gif sad.gif
klart att jag vill hennes bästa,helst att jag kan börja ta hand om henne helt med allt vad det innebär....
tom mina katter har ju accepterat henne
wub.gif wub.gif wub.gif
Ramoth
Men **varför** behåller du inte katten???
"Ägaren" bryr sig ju uppenbarligen inte mad.gif

Vi har själva en "strykarkatt" som flyttade in här i höstas.
Han bodde igentligen på en gård en bit bort, men där blev han bortjagad av ett par stora tuffa fertila hanar. Själv är han kastrat och inte *fullt* så stidbar.
Så här i efterhand har vi förstått att han bott här sedan i våras ....
Vi ger våra egna utekatter mat i stallet (för att de inte ska behöva vara hungriga när när vi inte är hemma och kan släppa in dem i huset)
å ja, det passade väl honom också att äta Iam´s kan jag tro laugh.gif
Sedan kom snön och han satt på vår trapp och "grät" .... tja, vad gör man ??? rolleyes.gif
Fenja
CITAT (Ramoth @ 04-02-2007, 21:21)
Men **varför** behåller du inte katten???
"Ägaren" bryr sig ju uppenbarligen inte mad.gif

Vi har själva en "strykarkatt" som flyttade in här i höstas.
Han bodde igentligen på en gård en bit bort, men där blev han bortjagad av ett par stora tuffa fertila hanar. Själv är han kastrat och inte *fullt* så stidbar.
Så här i efterhand har vi förstått att han bott här sedan i våras ....
Vi ger våra egna utekatter mat i stallet (för att de inte ska behöva vara hungriga när när vi inte är hemma och kan släppa in dem i huset)
å ja, det passade väl honom också att äta Iam´s kan jag tro laugh.gif
Sedan kom snön och han satt på vår trapp och "grät" .... tja, vad gör man ??? rolleyes.gif

Jag måste kapa tråden och fråga dig Ramoth om du har dina raskatter ute? Jag vet att många rasuppfödare inte har det. Berätta gärna lite om varför och så om du har dem ute! smile.gif
Jag har bekanta som vill skaffa en Maine Coon, men uppfödaren vägrade att sälja till dem eftersom de tänkte ha den som utekatt. Med tanke på Maine Coonens rashistorik så verkar det lite märkligt...
Mvh
Fenja
malin72
jodå här är det lite annat,hon har sagt till en granne att om hon släpper in katten så ska hon polisanmäla och det har varit bråk här ang henne lilltjejen alltså,hon säger åt barnen att vi ska sluta snacka skit om henne och hennes barn för dom tar "så bra hand om henne"
jo eller hur mad.gif mad.gif men jag vet inte varför hon inte kommer och hämtar henne här.......
hon säger att hon ropar på henne(har jag aldrig hört ingen annan heller)
så det är svårt vill ju inte bli polisanmäld sad.gif
det är därför jag tänkte försöka gå en annan väg unsure.gif unsure.gif
Ramoth
CITAT (malin72 @ 04-02-2007, 21:34)
jodå här är det lite annat,hon har sagt till en granne att om hon släpper in katten så ska hon polisanmäla och det har varit bråk här ang henne lilltjejen alltså,hon säger åt barnen att vi ska sluta snacka skit om henne och hennes barn för dom tar "så bra hand om henne"
jo eller hur mad.gif mad.gif men jag vet inte varför hon inte kommer och hämtar henne här.......
det är därför jag tänkte försöka gå en annan väg unsure.gif unsure.gif

Klurig situation ! Verkligen !
Nej, då är det väl igentligen inte "bara" att kattnappa den stackars kissen.
Vi tog in "vår" grabb med ägarens goda minne, samt att de där igentligen inte ville blir av med honom och han fick mat och omvårdnad. Det var de andra katterna som ställde till bekymmer. Vi åkte till och med hem med honom en gång. Det tog dock inte lång tid innan han var på plats igen ...
Så situationen kunde inte vara mer olik inser jag.
Låter som om den bästa lösningen för att klara både katt och "grannsämja" vore att djurskyddet lade sig i och katten blev omplacerad.
Kan ni inte "stjäla" henne i smyg och flytta henne till några vänner långt bort ..... ?

Fenja:
Som raskattsuppfödare är jag nog lite "udda" i frågan om att ha katter ute eller inte.
Men nu är det en gång så att Europé (som är "min" ras) i grunden är utvecklad här i Sverige och har funnits här sedan vikingatiden. Det vore ytterst märkligt om de inte skulle klara att vara ute!
Men sedan gör jag stor skillnad på ute och ute.
Vi bor på landet med ett visst avstånd till grannar och trafikerade vägar.
En för katter så säker miljö som man kan önska.
När människor pratar om att ha katter lösa inne i samhällen (oavsett storlek) slår jag däremot till alla bromsar. Å det spelar ingen roll om det är ett "lungt villaområde". Då *ska* katter gå i band eller ha kattgård. Inget annat är acceptabelt. Det spelar ingen roll om det gäller raskatt för tusentals kronor eller en huskatt någon "tvingat" på en. Alla är värda samma omsorg!
En europé *ska* klara att leva ute liv, och vi är engagerade i Svenska européföreningen som arbetar för att bevara europén så nära sitt ursprung som möjligt. Ur den aspekten är det också bra att få möjlighet att se hur katterna sköter sig som utekatter.
Dock har jag generellt inte avelsdjuren lösa (av praktiska orsaker) utan i första hand kastraterna.

Bor man rätt så kan jag inte begripa varför inte en Main coon skulle funka utmärkt som utekatt!
Fenja
CITAT (Ramoth @ 04-02-2007, 22:02)
Fenja:
Som raskattsuppfödare är jag nog lite "udda" i frågan om att ha katter ute eller inte.
Men nu är det en gång så att Europé (som är "min" ras) i grunden är utvecklad här i Sverige och har funnits här sedan vikingatiden. Det vore ytterst märkligt om de inte skulle klara att vara ute!
Men sedan gör jag stor skillnad på ute och ute.
Vi bor på landet med ett visst avstånd till grannar och trafikerade vägar.
En för katter så säker miljö som man kan önska.
När människor pratar om att ha katter lösa inne i samhällen (oavsett storlek) slår jag däremot till alla bromsar. Å det spelar ingen roll om det är ett "lungt villaområde". Då *ska* katter gå i band eller ha kattgård. Inget annat är acceptabelt.  Det spelar ingen roll om det gäller raskatt för tusentals kronor eller en huskatt någon "tvingat" på en. Alla är värda samma omsorg!
En europé *ska* klara att leva ute liv, och vi är engagerade i Svenska européföreningen som arbetar för att bevara europén så nära sitt ursprung som möjligt. Ur den aspekten är det också bra att få möjlighet att se hur katterna sköter sig som utekatter.
Dock har jag generellt inte avelsdjuren lösa (av praktiska orsaker) utan i första hand kastraterna.

Bor man rätt så kan jag inte begripa varför inte en Main coon skulle funka utmärkt som utekatt!

Tack för att du berättar, jag tycker att det låter som en mycket sund inställning! wub.gif Vore kul att se fler rasuppfödare med den inställningen!
Mvh
Fenja
Maria_z5
CITAT (Leocarpus @ 03-02-2007, 20:54)
Man anmäler vanvård till kommunens djurskyddsinspektör. Eftersom kommunala handlingar som blir diarieförda är offentliga så kommer ditt namn att stå i anmälan. MEN! för djurskyddsärenden gör man undantag man får anmäla anonymt om man önskar, p.g.a risken för repressalier och grannträtor för det är ofta närboende som anmäler. Så du har rätten att vara anonym om du vill.

Men om du anmäler anonymt som Leocarpus säger att du kan göra så kan du ju inte bli polisanmäld. huh.gif

Så anmäl det här så att hon får komma till ett bättre liv än det här eller kanske till och med helt legitimt hem till dig?

/Maria
Sailor Pluto
CITAT (malin72 @ 04-02-2007, 21:34)
jo eller hur mad.gif  :angry: men jag vet inte varför hon inte kommer och hämtar henne här.......
det är därför jag tänkte försöka gå en annan väg unsure.gif  :unsure:

Tomma tunnor skramlar mest! Om hon polisanmäler dej för kattnappning (fast du inte ens har tagit katten) så måste väl polisen höra båda sidor av saken ändå. De kanske skulle prata med era andra grannar, och de står förmodligen inte på den "dumma" familjens sida i det här. Dessutom skulle det väl komma fram att katten inte har det så bra hos dem...

Det låter också konstigt att hon måste klargöra att katten blir väl omhändertagen. Tvivlar hon kanske själv på det?

När du kontaktar djurskyddet kanske du kan fråga om hon får komma till dej vid eventuell omplacering? Det värsta som kan hända då är att du får ett nej. Ge inte upp bara smile.gif !
AnitaO
Är inte katten ID-märkt så kan hon aldrig hävda den som sin, för då finns den inte i Jordbruksverkets register rolleyes.gif

Jag börjar också tycka att du ska kattnappa den lilla stackarn faktiskt smile.gif wub.gif
malin72
sitter med hjärtat i halsgropen..nu har jag ringt och personen jag skulle tala med åter komer 9.40 så då ska jag ringa....
jätte nervös nu sad.gif sad.gif sad.gif
men lillan kom springande för en stund sen och jag klarar inte av att se henne så här längre...så jag slog 2 flugor i en smäll idag ringde läkaren och nu kommunen sad.gif
Betty
CITAT (malin72 @ 06-02-2007, 09:30)
...så jag slog 2 flugor i en smäll idag ringde läkaren och nu kommunen sad.gif

Bra! Vi håller alla tummar för dig, det vet du. smile.gif
malin72
nu har jag ringt....vi pratade länge och jag berättade allt som gick nu....hon kommer om ett tag för jag sa att hon är här nu,så nu ska hon titta på kattens tovor...jag sa att hon är inte undernärd för hon äter ju här

sen ska hon ta kontakt med ägaren och hennes ansvar är att se till att ta bort tovorna sen kommer hon säkert inte att släppa henne eftersom att hon är sååååå envis som hon förstog det men vi ska börja så här sad.gif smile.gif
karjo
Jag har följt dina trådar i det tysta nu, men vill bara säga att jag tycker du gör rätt! Kämpa på! wub.gif

Lycka till!
malin72
tack wub.gif
det värsta med blödiga mig är att nu sitter jag och gråter för att jag vet att skatan kommer att ställa till ett h-vete och säkert gå på barnen mm och jag vill ju inte förlora lillan sad.gif
malin72
ok
så här gick det...
det kom 2 st hit och dom kände på lillan,vi pratade om hur jag uppfattat det och vad jag vet sad.gif
vi gick upp och jag visade var hon bor,sen gick jag men bad dom att komma tillbaka till mig när dom varit där

dom kom efter ett tag och hade pratat med henne,dom hade sagt till henne att tovorna ska bort att pälsen ska vårdas mm....
då säger hon´(pinsamt)att hon sköter om katten jätte väl ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
att dom skulle hälsa dom 2 på gården nere att vi inte ska släppa in henne....hon fick då till svar att hennes ansvar är att se till att katten är inne kväll,nattetid samt om hon ska bort.....

dom bad mig att inte släppa in henne nu på ett tag och hålla koll på henne ute(hon kommer ju så snart hon smiter, sitta här ute) jag ska se att hon har rakat henne tagit bort tovor och sen att hon fortsätter att ta hand om pälsen mm......
jag skulle låta det gå ett tag men om hon fortsätter att ligga ute här natte tid så ska jag höra av mig igen smile.gif
så nu har jag gjort det på rätt sätt...nu får vi se vad grannen gör unsure.gif unsure.gif

men dom sa att tovorna ska bort snabbt annars ska jag ringa igen.... wub.gif wub.gif

så nu blir det nog liv i luckan hon sitter nog och är skitför....ad,men det skiter jag i nu....bara lillan får det "bra" unsure.gif unsure.gif wub.gif
AnitaO
Bra kämpat Malin wub.gif
malin72
tack känns lite oroligt för följerna för hon är inte klok men.....
nu kanske sötnöten blir av med tovorna iallafall

dom förstog mig att jag sa att det kommer att vara svårt att se henne ligga ute på natten i snöstorm och regn sad.gif sad.gif sad.gif
stackars liten hon kommer ju inte att fatta någonting om varför hon inte för komma in och gossa sad.gif
Alba
Jätteduktigt Malin.
Kämpa på - du gör alldeles rätt.
Sailor Pluto
Starkt gjort wub.gif ! Du få berätta mer om hur det går senare...
malin72
jadå det blir uppföljning om kissen wub.gif wub.gif wub.gif
karjo
Bra jobbat! Här håller vi alla tummar vi har! Kram! wub.gif
stennie
Nu förstår jag!
Lycka till med kissen, du har gjort helt rätt! wub.gif
pimpim
Bra gjort Malin.
malin72
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag sa ju att det skulle hända saker tongue.gif nu åkte jag i grannens bil och vi mötte henne i bilen....då vinkar hon laugh.gif laugh.gif laugh.gif vi som inte ens hälsar i vanliga fall,hon har verkligen stora problem rolleyes.gif
Reserv
CITAT (malin72 @ 06-02-2007, 15:45)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag sa ju att det skulle hända saker tongue.gif nu åkte jag i grannens bil och vi mötte henne i bilen....då vinkar hon laugh.gif laugh.gif laugh.gif vi som inte ens hälsar i vanliga fall,hon har verkligen stora problem rolleyes.gif

Skitbra, heja glatt tillbaka och hoppas på att hon vill ge dig katten wub.gif
malin72
CITAT (Reserv @ 06-02-2007, 16:12)
CITAT (malin72 @ 06-02-2007, 15:45)
laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:
jag sa ju att det skulle hända saker tongue.gif nu åkte jag i grannens bil och vi mötte henne i bilen....då vinkar hon laugh.gif  :lol:  :lol: vi som inte ens hälsar i vanliga fall,hon har verkligen stora problem rolleyes.gif

Skitbra, heja glatt tillbaka och hoppas på att hon vill ge dig katten wub.gif

jo om det var så väl....tyvärr så ska jag försöka förklara hur hon är som person nu...
hon vinkar inte för att vara trevlig utan för att visa att mig sätter ni er inte på sad.gif tänk er en person som man pratar med som ställer sig och säger jajaja och pussar emot en flera gånger och hån ler....

förstår ni vad jag menar ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
ifibi
Bra Malin! Rosor till dig!!!
malin72
tack alla för erat stöd....det är nog inte slut ännu sad.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon