Full version: Kyrkliga begravningar
Sidor: 1, 2, 3
Snöflinga
CITAT (askar @ 16-02-2007, 21:03)
Ang att barnen ska få inblick även i den kristna världen.
Våra fyra har gått i kyrkans barntimmar, kyrkans barnkör , varit på familjegudstjänster och alltid läst aftonbön.

Nu har tre av fyra valt att lämna kyrkan.. en är kvar av gammal tradition.

Jag vill påstå att barn/vuxna av idag har tillgång till så mycket info om
samhälle och religion... att de oavsett föräldrars engagemang
gör sina egna val. smile.gif wub.gif

Undrar lite om skälet till att lämna kyrkan är ekonomiskt eller om det är icke-kristen-tro ... Vet många som som inte är med längre eftersom de´anser att det är pengar som gör bättre nytta i hushållet.

Själv är jag med, dels för att jag, som Blomstertanten, anser att kyrkan som byggnad är ett kulturarv väl värt att vårda ... känner en stilla ro av att vandra omkring i kyrkor ... och visst har jag min tro. även om den inte alltid överenstämmer med den bibliska .. men den är min .....
fruberglund
CITAT (Margaretha @ 16-02-2007, 16:17)
CITAT (karjo @ 16-02-2007, 16:09)
Måste få göra ett inlägg här... Jag är förvisso döpt och därmed medlem i svenska kyrkan men jag har inte föräldrar som är aktiva troende. Det som givit mig kristna kunskaper och värderingar är de aktiviteter jag deltagit i som barn, ung och som vuxen. Hade jag inte varit barndöpt hade dessa aktiviteter helt klart hjälp mig att ta beslutet själv. Det jag menar är att man kan hitta en väg in i det "kristna" utan att ha föräldrar som "prackar" det på en, missförstå mig rätt nu.

Alltså, om vi nu ska använda lille Isak som exempel utan att Fru Berglund tar illa upp, hoppas jag, så _kan_ ju Isak hitta platser som ger honom de kunskaper som han behöver för att kunna fatta sitt eget beslut angående dopet. MEN jag tror att det krävs att man som förälder visar barnet att den möjligheten finns. Att man tex tar dem med på barntimmar, scouter eller körer, eller vad det nu kan vara, för att visa dem möjligheten, annars hittar barnet inte dit.

Kort sagt försöker jag säga att om man vill att barnet själv ska kunna välja om det ska döpas eller inte måste man också hjälpa det att fatta det beslutet genom att visa "båda sidor av myntet".

Hänger ni med på hur jag menar?

Precis det menar jag också, karjo.

Hoppas också att inte Fru Berglund känner sig påhoppad på något sätt. Det är väldigt många som resonerar som hon och hennes man, och jag ser det som ett principiellt resonemang. Vet ju ingenting om deras planer för sitt barns framtid. wub.gif

Nejdå jag tar inte illa upp smile.gif

Precis som Karjo skrev så krävs det ju att man visar att alternativ finns. Det faller sig kanske i och för sig inte naturligt om man är inte är kristen själv och inte umgås i de kretsarna.

Jag tror dock att man kommer in i det ändå. Det undervisas väl fortfarande i religion i skolorna? Där får man ju veta att det finns ett alternativ i så fall och när han frågar sen så kommer vi självklart vara ärliga och säga som det är.

När jag gick i högstadiet var min enda vän kristen. Jag var med henne till kyrkan och kyrkliga cafeér osv. men tyckte inte det var för mig eller att det stämde med mina värderingar.

Jag har heller inte konfirmerat mig, det kom aldrig på tal i min familj och mina vänner gjorde det inte heller så jag visste knappt att det fanns. Många verkade ju konfirmera sig bara för att få presenter också wacko.gif
zaaritha
Jag är döpt o konfirmerad, men går aldrig i kyrkan.
Så--egentligen--borde jag väl gå ur?
Vill ha min aska strödd här i Missveden, när jag "går över"...........
Lady Hamilton
Jag är ff medlem av svenska kyrkan smile.gif Och har ingen tanke på att lämna den heller. Inte besöker jag kyrkan så ofta heller men det finns andra som gör det........Och jag har inget emot att betala kyrkoskatt. Även om jag personligen inte behöver kyrkan just i dag, så vet man inte vad morgondagen har att utvisa..........Och när det gäller min begravning så har jag bestämt att det får bli kremering Hur själva 'ritualen' skall gå till, det får mina närmaste bestämma
Klura
Jag har funderat till å från i drygt 20 år på att gå ur.
Jag är döpt men ej konfirmerad. Tror absolut inte på Gud.
Ska inte ha någon kyrklig begravning.
Besöker bara kyrkor i samband med begravning, bröllop, dop och som "turist".
Ja, vad ville jag säga med det där då?
Ingen aning, men jag är kvar och kommer nog fortsätta vara så wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon