Sidor: 1, 2, 3, 4
Muguet
Angående SAMÅKNING så kör jag från Vellinge och har 2 platser kvar i bilen om någon är intresserad !
Har stor bil (Chrysler Grand Voyager) med gott om plats för inköp !
Biggan_
CITAT (Muguet @ 21-04-2007, 12:48) *
Angående SAMÅKNING så kör jag från Vellinge och har 2 platser kvar i bilen om någon är intresserad !
Har stor bil (Chrysler Grand Voyager) med gott om plats för inköp !

Om inte vickeva har plats för mej, så åker jag gärna med dej! Jag väntar på svar från vickeva.
marskattan
Jag har skrivit på en stor lapp att jag ska ta med mig frys-teip samt penna just till namn-lappar. Det blir kanske inte något pris för snyggaste iden, men det är praktiskt och bra. Dessutom är ju frysteip bra för det sitter fast men skadar inte kläderna när man vill ha bort det.

Så för alla dom som glömmer namnlapp så har jag med mig resurser (nu håller jag verkligen tummarna att skallen fungerar)

CITAT (Muguet @ 21-04-2007, 12:24) *
Kan vi inte också sätta på oss en liten namnlapp med våra namn (alias och förnam) så vi vet vem vi är ? flirting.gif

stennie
Och dom som har Odla knappar sätter på sig dom! coolgleam.gif 000.gif
Muguet
CITAT (Biggan_ @ 21-04-2007, 15:07) *
Om inte vickeva har plats för mej, så åker jag gärna med dej! Jag väntar på svar från vickeva.

Det går alldeles utmärkt.
Jag kör via Malmö och hämtar upp "Catlady"
vickeva
CITAT (Biggan_ @ 21-04-2007, 15:07) *

Hej igen
Jag har svarat nu, och du kan åka med mig Biggan.
V
vickeva
CITAT (vickeva @ 12-04-2007, 15:37) *
8. Charlott, Södra Sandby. samåker gärna med någon
10. Biggan, Södra Sandby. Har inte bestämt mej riktigt ännu.
11. Linda, Lomma
21. Annika (Märta-Linnéa) i Lund - samåker gärna

Dessa 4 personer har jag frågat i första hand, om de vill åka med mig. Vad jag kan se nu, har Biggan och Märta-Linnéa svarat att de vill åka med mig, vad säger Charlott och Linda?
Biggan_
CITAT (vickeva @ 22-04-2007, 17:19) *
Dessa 4 personer har jag frågat i första hand, om de vill åka med mig. Vad jag kan se nu, har Biggan och Märta-Linnéa svarat att de vill åka med mig, vad säger Charlott och Linda?

Tack vickeva, då åker jag med dej! kompiskram.gif
Charlott får gärna åka med mej till Gårdstångamacken där vickeva hämtar upp oss!
Märta-Linnéa
Jag åker också gärna med Vickeva. Var och när ska jag infinna mig? Jag bor i norra delen av Lund.

Halli
CITAT (vickeva @ 21-04-2007, 10:26) *
Var bor du då, Halli?

Oj då, jag var visst lite luddig! Det är jag som är Linda i Lomma. blush.gif
vickeva
CITAT (Halli @ 23-04-2007, 19:09) *
Oj då, jag var visst lite luddig! Det är jag som är Linda i Lomma. blush.gif

slap.gif det är nog jag som är lite luddig i skallen... hehe. Bra då har jag svar från dig också. Du kan ju skicka pm med besked på var jag kan hämta upp dig.
jakob
angående Skåne träffen byta växter,, har inte särskilt orginella växter ,, men har en massa vanliga

är det någon som är intresserad av dessa jag skriver här så tar jag med annars säljer jag dem här hemma på växt bytar dagar.
Känns lite onödigt att köra runt med dem om de inte är någon som är intresserad,, de är ju rätt så vanliga.

har alltså:
Salvia, små Lager hägg plantor, Höstaster, Stormhatt, en mörkröd julros,,,vet ej sorten, Björnrot, Kärleksört rosa röd (jag skulle vilja ha den vita någon som har?) Ulleternell, Astillbe olika färger, fotblad a0a.gif kan ju inte ha bilen för full på hemvägen så hojta om det finns intresse för ngt av detta,, jag ska ju handla på Odla odå måste det ju vara plats whist.gif oh vad det ska bli smiley_small_hug.gif kul,
Jag tar min svärmor med mig,hon är ett riktigt odla freek , Var det någon mer ifrån Blekinge,, isåfall ska vi samåka,,får vi plats med alla inköp då?
crazy.gif en lotto vinst eller dylikt hade passat bra innan den 6 maj..fniss
vickeva
Jag hämtar Halli i 9.15, Märta Linnea 9.30 och Biggan på Gårdsstångamacken 9.45.
Jättebra är det om ni PM:ar era mobilnummer till mig, så att jag kan nå er om det skulle hända nåt (man vet ju aldrig..)
Alexander-VG-zon3
CITAT (jakob @ 23-04-2007, 21:37) *
har alltså:
Salvia, små Lager hägg plantor, Höstaster, Stormhatt, en mörkröd julros,,,vet ej sorten, Björnrot, Kärleksört rosa röd (jag skulle vilja ha den vita någon som har?) Ulleternell, Astillbe olika färger, fotblad

jag skulle gärna vilja byta med dig , är inttreserad av
fotblad,lager hägg,julrosen,björnrot,vilken salvia sort har du ?

kan byta med
dahlia röd 2m hög ,granatäpple,kankse grodda valnötter m.m. tar med mig en massa små plantor som jag får över vet inte ritikgt vad det blir ( har inte kollat över vad jag kan byta med än )
aanderss
fan att jag jobbar då
kan inte ta ledigt för jag måste ha de senare i maj då jag skall på hemvärnsövning
jakob
CITAT (flaxss @ 24-04-2007, 21:25) *
jag skulle gärna vilja byta med dig , är inttreserad av
fotblad,lager hägg,julrosen,björnrot,vilken salvia sort har du ?

kan byta med
dahlia röd 2m hög ,granatäpple,kankse grodda valnötter m.m. tar med mig en massa små plantor som jag får över vet inte ritikgt vad det blir ( har inte kollat över vad jag kan byta med än )

Hej Flaxss!
Jag tar med lagerhägg, julrosen. fotblad och björnrot,, salvia jo det är nog en vanlig ,, alltså namn det kan jaG INTE,, men denna har enfärgade grågrön blad lila blommor,, har säkert ngt trevligt latinskt namn.,,grodda valnötter är jag nyfiken på ,, kan de bli ett valnötsträd med tiden?
Ciczi
Var det nån som var intresserad av dessa?

Phytolacca americana
crassula ovata
Carica papaya - än så länge bara bebis

mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (jakob @ 27-04-2007, 22:21) *
Hej Flaxss!
Jag tar med lagerhägg, julrosen. fotblad och björnrot,, salvia jo det är nog en vanlig ,, alltså namn det kan jaG INTE,, men denna har enfärgade grågrön blad lila blommor,, har säkert ngt trevligt latinskt namn.,,grodda valnötter är jag nyfiken på ,, kan de bli ett valnötsträd med tiden?

den högsta plantan jag har är ca 3-4cm , och det blir fina träd med tiden
jakob
Phytolacca americana
crassula ovata- krukväxt typ roligt roligt paradisträd. confused.gif
confused.gif

Hej Ciczi!

Kan du förklara lite vad detta är, det låter spännande,, men de är så att jag inte fattar vad det är Papaya? är det en papaya planta för växthus?? de andra två namnen säger mig inget confused.gif
Kanske kan det vara ngt jag vill ha om du förklarar vad det är.
jakob
[color="#FF0000"][/color]Nu är jag lite förvirrad wacko.gif Har letat här på nätet för jag vet att jag läste det i förra veckan..
HUr dax skulle vi sees på Odla?
KL ??
Sedan skulle vi till ,, confused.gif ,, har jag med läst men finns det utlagt någonstans var det ligger,, Jag är nog absolut bäst i världen på att köra fel blush.gif och virra bort mej.
vickeva
Vi ses på Odla vid 11 tiden.

edit: fel adress
Alexander-VG-zon3
jakob

vad ville du ha i utbyte ?
Ciczi
CITAT (jakob @ 28-04-2007, 18:06) *
Phytolacca americana
crassula ovata- krukväxt typ roligt roligt paradisträd. confused.gif
confused.gif
Hej Ciczi!

Kan du förklara lite vad detta är, det låter spännande,, men de är så att jag inte fattar vad det är Papaya? är det en papaya planta för växthus?? de andra två namnen säger mig inget confused.gif
Kanske kan det vara ngt jag vill ha om du förklarar vad det är.

Hej Jakob

En phytolacca americana ser ut så här
bild Bortsett från att mina plantor har upprättstående blommor.

Den är en örtartad perenn med skojiga bär/blommor. Blommor vita och bären är vinröda. Mycket dekorativ... Ej ätlig men kan tyglige användas till att färga textiler med. Vissnar ner varje höst och just nu tittar mina upp ca 2 dm. Blir ca 120 cm över backen och breder sig ganska mycket i sidled men är inga fanatiska spridare. Stora gröna blad. Kommer att gräva upp en som har frösått sig. Har aldrig provat att gräva upp dem...

finns intresse så gräver jag upp den, men den ser ju inte alls ut just nu som den kommer att göra.

Crassula ovata är ett vanligt paradisträd, helt riktigt.

Carica papaya är just papaya, jag har frösått den och det är en liten rackare ca 10 cm.

mvh Ciczi

Vickeva... inte ligger väl plantskolan mitt inne i Sösdala, har förmig att någon sagt att den ligger ut med väg 23 men är inte säker...
jakob
TAck Vickeva,, adresssen och eniro blir perfekt,,,
osså skulle vi vara hos marskatten sedan, jag såg det i tråden..

[attachment=1801:Ingrids_...__Small_.JPG]
någon som vill byta med mig med denna Hibiskus,, den är stor fin och röd tror jag,,
Ja kanske någon som har en annan fin blomma,, jag har många Hibiskusar ,,, Vad jag kan tänka mej ja vem vet,,
eller ska jag sälja den på växtmarknaden??som vi har här hemma den 12 maj.

Hur mycket ska ni andra ha med er till 6e maj växtmarknad??

Ska vi byta , sälja eller både ock?

Var ute idag hade många Daggkåpor, hittade också fyra små baby julroseplantor, bok plantor,smällbärsplantor( vad de nu heter, vita bär på hösten som smäller kul då man som barn trampade på dem,) Kaprifol i massor en doftande vanlig sort,, blå syren. Ngt av intresse så skriv.
Vad har ni andra?

Flaxxs,, Jo vad jag vill ha det är svårt ,, valnöt baby vill jag gärna ha,
blå bergvallmo, riddarsporrar gillar jag,, har blå och rosa,, skulle vilja ha andra färger.
Skriv vad du har så kan jag skriva tillbaka,,,(mina fotblad är babysmå men de blir bra framåt sommaren.)

Blå bergvallmo någon som har det?
Ciczi
Jakob, jag byter gärna något av mitt mot din hibiskus...... biggrin.gif

Ciczi
jakob
Hej Cizci!

Ja den var fin ,Phytolacca Americana, Kermesbär kan vara svenska namnet med, ,har du den i en perenn rabatt? Ja måste tänka vart den ska stå ,,den kunde bre ut sig bra,, så var den giftig,, puh har varit några rundor med sonen på akuten för olika provsmakningar, g.gif , men han är ju fem nu. g.gif Måste fundera lite till på just detta. FunderaR fram iveckan och hör av mej.
En papaya för växthus ,, blir det frukt tror du,, ettårig ? flerårig? En sådan vill jag gärna ha.

Min Hibiskus är stor ca 45- 50 cm hög,, jag lovar inget ,vill se vad det finns att byta mot,, Paradis träd har jag många,, skulle vilja ha en krukväxt jag inte har, eller en perenn som jag viljat ha länge ljusgrön riddarsporre, Bergvallmo, eller en pion,

Vill du köpa Hibiskusen, ?? eller har du mer att byta med?

mvh Jakob
Alexander-VG-zon3
CITAT (jakob @ 28-04-2007, 19:45) *
Ska vi byta , sälja eller både ock?

Flaxxs,, Jo vad jag vill ha det är svårt ,, valnöt baby vill jag gärna ha,
blå bergvallmo, riddarsporrar gillar jag,, har blå och rosa,, skulle vilja ha andra färger.
Skriv vad du har så kan jag skriva tillbaka,,,(mina fotblad är babysmå men de blir bra framåt sommaren.)

Blå bergvallmo någon som har det?

jag hade tänkt att vi kan både skänka,sälja,byta .

en valnöt får du , har små plantor av korallbär,amaryllis ( egna färg hybrider ) , och så vanliga röd paprika plantor ( fina ) , granatäpplen , och om trädtomaten växer på sig mer så finns sån med . sen plamer har jag dadlar,trådplamer har även dahlior ( gammal sort som är röd och blir ca 2m hög )
Ciczi
CITAT (jakob @ 28-04-2007, 21:56) *
Hej Cizci!

Ja den var fin ,Phytolacca Americana, Kermesbär kan vara svenska namnet med, ,har du den i en perenn rabatt? Ja måste tänka vart den ska stå ,,den kunde bre ut sig bra,, så var den giftig,, puh har varit några rundor med sonen på akuten för olika provsmakningar, g.gif , men han är ju fem nu. g.gif Måste fundera lite till på just detta. FunderaR fram iveckan och hör av mej.
En papaya för växthus ,, blir det frukt tror du,, ettårig ? flerårig? En sådan vill jag gärna ha.

Min Hibiskus är stor ca 45- 50 cm hög,, jag lovar inget ,vill se vad det finns att byta mot,, Paradis träd har jag många,, skulle vilja ha en krukväxt jag inte har, eller en perenn som jag viljat ha länge ljusgrön riddarsporre, Bergvallmo, eller en pion,
Vill du köpa Hibiskusen, ?? eller har du mer att byta med?

mvh Jakob

Jakob, du har fått pm angående hibiskusen.

Papayan är frösådd i år och enligt fröpåsen så skulle den ge frukt ca 9-10 månader efter sådden. det är första gången jag har sådana så jag vet inte om den ger frukt., och man ska nog ha den i växthuset eller fönsterkarmen. Om du vill ha papayan och kermesbären så kanske vi kan byta mot hibiskusen, annars betalar jag för hibiskusen. (se pm:et).

mvh Ciczi
Biggan_
Hoppas man inte blir mobbad om man inte har bytesplantor med sig! no.gif
Jag har så mycket med jobbet dessa dagarna så jag hinner nog inte att samla ihop något blink.gif
Vi får se, jag har i allafall beställt vackert väder, vi får se om jag lyckades med det flirting.gif
Alba
Men Biggan då kan ju du vara fotograf, så vi som inte kan åka får se och gotta oss i allt fint.
Märta-Linnéa
Detta är kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå. Tar de kort på Odla eller bara kontanter? confused.gif
Göran Carlsson, Odla.nu
Hej Alla!
Roligt att så många vill besöka oss och träffa andra forummedlemmar förstås. Ha inte för stora förväntningar på plantskolan bara. Eftersom vi ska lägga ner den har vi inte tagit hem något nytt i år. Fast jag räknade till omkrig 15 000 plantor så något intressant kan man nog hitta. Vi har ju rätt många olika hostor och en del ovanliga dagliljor och pioner + lite annat smått och gott. Kanske det kan bli lite utförsäljning av lite lökar och sticklingar också om vi har mycket över av någon sort.

Den officiella utförsäljningen börjar inte förrän veckan efter så ni får första chansen att göra fynd med halva priset på alla växter.

Observera att plantskolan inte ligger på Esplanadgatan 4. Där har vi bara kontoret. Plantskolan ligger 3 km söder om Sösdala utmed väg 23 så den är lätt att hitta. Den är förvisso ganska anonym men där är tre flaggor med gubben på.

Observera också att vi bara tar kontanter och inte kort. Det finns en bankomat i Sösdala om ni skulle glömma det.

Har ni några andra frågor så posta dem i denna tråden så ska jag försöka svara på dem.
marskattan
CITAT (Biggan_ @ 29-04-2007, 14:32) *
Hoppas man inte blir mobbad om man inte har bytesplantor med sig! no.gif
Jag har så mycket med jobbet dessa dagarna så jag hinner nog inte att samla ihop något blink.gif
Vi får se, jag har i allafall beställt vackert väder, vi får se om jag lyckades med det flirting.gif

Nä du Biggan du blir definitivt inte mobbad om du inte har bytesplantor med dig! Snarare så blir nog vi andra glada att vi kan ha chans att bli av med lite plantor kompiskram.gif
lyckero
Det har blivit ändrade planer för min del, så jag kan tyvärr inte komma... no.gif
Hoppas att ni andra får en riktigt härlig dag!!!!
Lyckero
marskattan
[attachment=1850:Odla_i_photoshop2.jpg]

Jag har mixtrat lite i Photoshop och har gjort denna lilla kartan och hoppas den hjälper er att hitta... Som Göran skrev, så leta efter vita flaggor med den gröna "Odla-gubben" på. Om ni kommer från Höör ligger det på höger sida och då följdaktligen på vänster sida om ni kommer från Hässleholm.

Trist lyckero att du inte kan komma! Jag lovar att fotografera extra mycket så du får ta del av träffen ändå.

15 000 plantor!!?? Jag tror nog det räcker till oss, förvisso har jag en förmåga att bli smått galen när jag är på plantskolan men inte ens jag köper 15 000 plantor (men bara pga utrymmes-brist i bilen). whistling.gif

[size="4"][/size]

JAG LÄNGTAR!!!!
marskattan
Här kommer en enkel karta med hur ni kör från plantskolan hem till oss. Om det är någon som vill ha en mer detaljerad beskrivning redan nu så maila mig. Men annars har jag med mig utskriven vägbeskrivning på söndag.... vill ju inte att ni kör vilse

[attachment=1851:vägbeskrivning.JPG]
Biggan_
Ok, då är det tre saker jag skall ha med mej! Tre saker på K whist.gif Kamera, Knapp och Kulor! yahoo.gif
Ciczi
Den exakta adressen till odlas plantskola är (Tack Tina!!! biggrin.gif)

Vetteryd 6075, 280 10 Sösdala

Kör rakt igenom Höör, väg 23. Ni kör förbi varuhuset Bilema och lämnar Höör. Det blir alltså mot Hässleholm. 7 km efter Bilema finns en stängd Bilisten-bensinmack på höger sida och 400 meter efter den finns Plantskolan också på höger sida. Parkering, flaggor och skylt 3 meter från vägen. Växthuset nere "på gården".

se även marskattans fina karta

mvh Ciczi

Obs en påminnelse till! Bara kontanter och solsken och glatt humör!!! biggrin.gif
jakob
Ps. Cizci jag tror du fått ett pm ifrån mej igår??
mvh Jakob Ds.

Tack för bra kartor nu hittar tom jag blush.gif tror jag.
Ciczi
CITAT (jakob @ 30-04-2007, 22:37) *
Ps. Cizci jag tror du fått ett pm ifrån mej igår??
mvh Jakob Ds.

Tack för bra kartor nu hittar tom jag blush.gif tror jag.

Du har fått svar också... biggrin.gif

Ciczi
pusillus
Det vore intressant att få se en sort lista på de 15 000, finns det?
marskattan
Pusillus... Är det något speciellt du är ute efter? Eller så kan du ju dyka upp på söndag så får du träffa oss alla och själv botanisera bland plantorna flirting.gif
vickeva
Nu närmar det sig...
Jag säger som Biggan, hoppas att det är ok att man kommer utan plantor... jag har ingen aning om vad jag ska ta med. Jag har ju ingen "aktiv" trädgård just nu (ska bygga hus på sommarstugetomten, och sälja huset - inte så kul att pyssla med någon av dem då..).
Jag tänkte innan: Jag ska inte precis handla nåt heller, eftersom jag inte har någon trädgård att pyssla med... men så skriver Göran om hostor dagliljor och pioner... tre av mina favoriter... man kan väl plantera dem tillfälligt.. visst... ska nog åka och ta ut pengar i morgon...
Det ska bli sååå kul!! bravo.gif yaay.gif yahoo.gif
Lotte i Skåne
En nykomling till.. Finns det plats för fler?

försöker skriva på mig på listan....

1. Vickeva, Hjärup
2. Stennie, Trelleborg
3. Muguet, Cecilia Vellinge kör själv och kan ta 4 st. till (så får vi plats med inköpen också.)
4. Susanna, Borrby. Kan ta mig en bit med buss/tåg men behöver sedan samåka med någon.
5. Ciczi, Trelleborg. Kan eventuellt köra och har isf plats till 3
6. Sylvia + maken Bernt från Göteborg.
7. Lyckero, Lyckeby - Karlskrona (om det dyker upp någon att samåka med)
8. Charlott, Södra Sandby. samåker gärna med någon
9. Pernilla, Helsingborg. Tar med familjen och rattar mot Sösdala.
10. Biggan, Södra Sandby. Har inte bestämt mej riktigt ännu.
11. Linda, Lomma
12. Catlady, Katarina, Malmö (samåker med Muguet)
13. Eva, N Rörum, Höör
14. Tobias, Trelleborg
15. marskattan/ Agge + min kära mor + ev grannen. Utanför Hörby, där det oxå planeras för en fikapaus i trädgården.
16..Jakob, Karlshamn.
17. Christina, Hillerstorp
18. Ewa, Vetlanda
19. Agnes med vännina Malmö
20. Nina H i NÖ Skåne - Broby. Samåk Linus?
21. Annika (Märta-Linnéa) i Lund - samåker gärna
22.Linus - Broby . kanske samåka med Nina !?
23. Lotte i Skåne, Ekeby. 2 mil öster om Helsingborg. Samåker gärna.. Eller kör..Har en liten volvo med plats för tre passagerare.. o LITET bagageutrymme...

Hoppas det var rätt lista..

/Lotte
Biggan_
Välkommen hit Lotte!
Så kul att du vill följa med på vår träff!
Det finns kanske fler som vill följa med som kan åka med dej, eller så kanske du kan plockas upp på vägen dit av någon som kör från det hållet.
marskattan
CITAT (Lotte i Skåne @ 03-05-2007, 08:45) *
En nykomling till.. Finns det plats för fler?

försöker skriva på mig på listan....

(...)

Hoppas det var rätt lista..

/Lotte

Hejsan och välkommen Lotte!

Jepp det var rätt lista och du får oxå plats! Det ser ut till att bli strålande väder, så vi får mer än väl plats ute på gräsmattan. Dessutom kan du ju passa på att titta på mina tulpaner som jag köpte förra året och planterade, så du vet lite vad du har att vänta dig inför nästa vår...

Min mor bor ju utanför Röstånga, så jag kan ju höra med henne om hon vill samåka för du lär ju passera i närheten på väg mot Sösdala... I så fall mailar jag dig privat!

Kramar Agge
catlady
Om det är någon som har silverfärgade perenner över så ta gärna med dem till bytet! Har inget att byta med förutom fina rotskott av körsbär, men kanske kan jag ge en peng istället.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 03-05-2007, 17:37) *
Om det är någon som har silverfärgade perenner över så ta gärna med dem till bytet! Har inget att byta med förutom fina rotskott av körsbär, men kanske kan jag ge en peng istället.

jag har Purpurklätt - Lychnis coronaria vintergrön perenn
http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
Eva i Skåne
Just nu lutar det nog åt att jag inte kan komma sad.gif
Min man blev skadad i en trafikolycka igår, inte allvarligt som tur är, men det känns ändå som det är viktigare med familjen just nu.
Men om han blir oförskämt pigg till söndag så ska jag slita mig loss.

Annars får ni andra ha det så trevligt och jag får kolla lite foton efteråt istället.
vickeva
Å Eva vad tråkigt!! Hoppas att han frisknar till snarast (mest för sin egen skull, men lite för din som annars missar en spännande dag på söndag). Jag förstår mer än väl om du inte kommer, men hoppas ändå!

Viveka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon