Full version: Potatistråd 2007
Sidor: 1, 2, 3
lissa
Tack tosan...jag blev lite nervös när jag såg att den största nästan var över kanten, för om dom kommer dit så kan man ju inte fylla på med mer jord..Den största har på 1 dag vuxit sig några cm över kanten, för kortet är taget igår mitt på dagen, och nu gick jag ut och mäte, den är 14cm över kanten...Vi har haft fuktigt och väldigt varmt idag, man kunde faktiskt gå i linne mitt på dagen...men det ska ändra sig nu..säger dom,,igen..men nu låter jag både potäterna och er vara ifred tills i december..tack för hjälp och råd smile.gif
puskas5
Pirum,
Du har odlat en sort som du kallas Röd isländsk. Jag förmodar att det är samma som hos Nordiska genbanken kallas Raudar islenskar. Enligt genbanken ska det vara samma potatis som min barndoms Gammeldags röda. Har du fått utsäde från Nordiska genbanken eller finns sorten någon annanstans? Jag fick fem sättpotatisar av genbanken och de gav en liten skörd. Men det berodde kanske mer på jordmånen än på sorten. Även Arielle gav ojämn och medelmåttig skörd i samma jord. Har du några tips om hur man kan få Röd isländsk att ge bättre avkastning? Den är så god.

För resten, odlar ni hinkpotatis nu? Går det? Hur blir det med ljuset (värme kan man väl ordna genom att låta dem stå inomhus)? Vilka sorter går bra så hör års?

http://pallkrage.alayout.se/
Tosan
CITAT (lissa @ 02-10-2007, 02:41) *
Tack tosan...jag blev lite nervös när jag såg att den största nästan var över kanten, för om dom kommer dit så kan man ju inte fylla på med mer jord..Den största har på 1 dag vuxit sig några cm över kanten, för kortet är taget igår mitt på dagen, och nu gick jag ut och mäte, den är 14cm över kanten...Vi har haft fuktigt och väldigt varmt idag, man kunde faktiskt gå i linne mitt på dagen...men det ska ändra sig nu..säger dom,,igen..men nu låter jag både potäterna och er vara ifred tills i december..tack för hjälp och råd smile.gif

Jag kan tänka mig att det går ganska fort därnere. Ni har ju rätt jämn temperatur. Här kan det ju hinna va frost ett par ggr sedan man petat ner dem...
Men som sagt, låt dem växa upp ordentligt, fyll hinken full, vänta... smile.gif
Pirum
CITAT (puskas5 @ 02-10-2007, 08:04) *
Pirum,
Du har odlat en sort som du kallas Röd isländsk. Jag förmodar att det är samma som hos Nordiska genbanken kallas Raudar islenskar. Enligt genbanken ska det vara samma potatis som min barndoms Gammeldags röda.

Japp, det är samma. Jag uttryckte mig lite slarvigt. Har tidigare i tråden, eller var det i potatistråden 2006...skrivit fulla namnet och med NGB-nummer. För det var mycket riktigt från NGB jag fick potatisarna.

Om jag inte minns fel så är Röd Island-skörden på nedanstående bild från 3 ris (de två nedre facken), jag satte 5 ris men har nog ätit upp 2 kanske. Minns jag rätt gav sorten ojämn skörd, 2 av risen (de jag åt upp sannolikt) gav bara ett par tre potäter styck.

Det här är andra gången jag odlar Röd Island. Första gången var nog 2005, men då satte jag dem så sent att skörden blev ganska liten.
Tror inte det är en högavkastande sort, men jag har sparat sättpotatisar iaf. Får se nästa år, här på västkusten har det ju regnat så mycket att man inte kan använda det här året som mätare på hur bra en sort är generellt sett smile.gif

Har inga tips, men jag har kanske satt den lite sent. Man får ju inte sättpotatisarna från NGB speciellt tidigt - även om de kom i ok tid i år, 2005 tror jag att de kom i början av juni kanske.
Pirum
Slänger in en liten uppdatering. smile.gif

Idag åt vi pimpernell till julbordet. Hittar märkligt nog ingen bild från förra året, inte heller från i år...så får ta en mobilbild från ca juli 2005

Dessa är skördade tidigt, de vi åt idag skördades när de var en smula större. Pimpernell är dock en sen potatis som vi inte riktigt får att växa klart känns det som. Pimpernell är en holländsk sort som haft popularitet i Norge; den sägs lämpa sig bra till exempelvis lutfisk. Jag tycker det är en trevlig potatis, som är vacker både när den blommar och när man tar upp den ur jorden. Hård och mjölig känns det som.

Sen till kvällsmaten hade vi danska sorten Lange Röde och svenska Leksands vit. Leksands vit hade lite mer av färskpotatiskaraktär, och ser trevlig ut i formen - med djupa ögon. Lange Röde smakade mer traditionellt vinterpotatis och var aningen rosa om nosen. Båda gjorde sig utmärkt till köttbullar och prinskorv, och tycks lagras rätt ok i jordkällare. Tror inte det blir så många Leksand satta nästa år, skörden blev väldigt ojämn och sorten är inte exceptionell hos oss direkt (bohuskusten, i lera...), däremot kanske det blir en hel del Lange Röde satta till våren. Vi får se. smile.gif

Lange Röde

Leksands vit (i två fack)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon