CITAT (puskas5 @ 02-10-2007, 08:04)

Pirum,
Du har odlat en sort som du kallas Röd isländsk. Jag förmodar att det är samma som hos Nordiska genbanken kallas Raudar islenskar. Enligt genbanken ska det vara samma potatis som min barndoms Gammeldags röda.
Japp, det är samma. Jag uttryckte mig lite slarvigt. Har tidigare i tråden, eller var det i potatistråden 2006...skrivit fulla namnet och med NGB-nummer. För det var mycket riktigt från NGB jag fick potatisarna.
Om jag inte minns fel så är Röd Island-skörden på nedanstående bild från 3 ris (de två nedre facken), jag satte 5 ris men har nog ätit upp 2 kanske. Minns jag rätt gav sorten ojämn skörd, 2 av risen (de jag åt upp sannolikt) gav bara ett par tre potäter styck.

Det här är andra gången jag odlar Röd Island. Första gången var nog 2005, men då satte jag dem så sent att skörden blev ganska liten.
Tror inte det är en högavkastande sort, men jag har sparat sättpotatisar iaf. Får se nästa år, här på västkusten har det ju regnat så mycket att man inte kan använda det här året som mätare på hur bra en sort är generellt sett

Har inga tips, men jag har kanske satt den lite sent. Man får ju inte sättpotatisarna från NGB speciellt tidigt - även om de kom i ok tid i år, 2005 tror jag att de kom i början av juni kanske.