Full version: Potatistråd 2007
Sidor: 1, 2, 3
Pirum
Har haft dålig tid att uppdatera...men nu så kommer lite grand.

Förra helgen började Red Duke of York blomma, på en hög och djupt färgad stjälk :

Red Duke of York - 070602

Och nu så blommar även Blå Kongo. Blommorna ser lite bleka ut, men det är för att de tävlar mot himlens färg.

Blå Kongo 070609

Sen lite grand från pallkragarna...tänkte posta en jämförelse med hur de såg ut för två veckor sedan, men då kanske folk får spader på alla bilder. Så nöjer mig tills vidare med följande :

Pallkrage 1 070609

Som synes skiljer det en del i hur de växer. Men det är ganska väntat. Jag kommer att kupa upp potatisen mer efterhand.

Pallkrage 2 070609
Stackars Leksands Vit verkar helt förtagen här, syns inte ens på bild. Men jag har den i friland också, där är den sen, men inte värre än flera andra sorter.

Överlag verkar potatisen gå rätt bra så långt, även på friland, nästa vecka blommar kanske Red Duke även där. Det verkar vara en tidig potatis, spännande.
Preussen
i torsdags 7/6, sattes 2 rader mandelpotatis här i zon 1. mina morföräldrar tyckte att det lät intressant när jag berättade om att på ett byggvaruhus sålde de ut 4kg säckar med sättpotatis mandel för 15 kr. sen berättade de att de vid något år satte pantofflor på midsommarafton och hur naboarna tänkte att de inte var kloka men bra skörd fick de.
så de kom i jorden smile.gif
Tosan
Skulle vilja veta när ni sätter för att få potatis till midsommar? Och nu förbannar jag mig själv som inte satte i en hink i våras så jag får mina små runda knölar till min franska potatissallad... Brukar jaga runt som en idiot för att få tag i dem. Så nästa år tänkte jag ha lite framförhållning.
myskmadra
Jag förstår att jag är en senfärdig potatisodlare när jag läst tråden i sin helhet!
Jag som odlar i Stockholm (runt zon 2 sägs det) satte mina pären den 11/5. I min barndom i Västerbotten hade vi
vare sig nypotatis eller jordgubbar till midsommar. Numer köper jag alltid jordgubbar till midsommar men
nypotatis är inte så viktigt. Det kan vänta till Augusti.
Jag har satt följande:
Blå kongo, mandel, princess, Pentland Javelin, Timo och Minerva. Totalt ca 30 sträckmeter. Gödslade gjorde jag med
Weibulls potatisgödsel i påse. Jorden på kolonilotten är lucker och lättarbetad. Jag vet inte hur den tidigare är skött.
Hittills växer det bra - det har varit en del vattning i torkan. Det ser ut som Blå Kongo tänker blomma snart.
Timo som ska vara en mycket tidig sort har minsta blasten hittills. Har dock inte kollat hur det ser ut på knölfronten.
När jag begriper hur jag ska föra in bilder från mobilen till datorn kan jag lägga upp bilder.
smile.gif
Pirum
Ja, bilder vill man se smile.gif

Timo får ganska låga blast vad det verkar, vi åt sådana i helgen och de gav rätt ok skörd, 1.4kg fördelat på 2 hinkar. Ute i åkern har vi inte skördat Timo än. Timo var ganska god, skulle tro att vi nästa år sätter fler Timo i hinkarna. Och färre av några andra sorter. Men jag återkommer med bilder och tyckande senare i veckan.
Pirum
Vädret, etc, har dämpat min fotograferingsvilja. Dessutom har jag inte så snabb dator eller bredband just nu.

Dock, här kommer en del bilder :

Franska sorten Amandine är blomningssäker. Inte lika frikostig som exempelvis Asterix, men en del blommor blir det alltid.

Franska sorten Cherie, i midsommartid.

Skotsk-holländska sorten Red Duke of York - hinkskörd, kring midsommar. Jag är väldigt nöjd med denna sort - vacker och god.

Gamla norska sorten Tromöy. Ser ut som en inverterad King Edward, enkelt uttryckt - fast knöligare.

Finska sorten Timo - verkar odlingssäker, och är god. Inte spektakulär, men jag tycker nog sorten överlag är ett bra alternativ till Rocket, Swift, etc. Dock blommar den inte något nämnvärt (tillägg : typ inte alls hos oss).

Urgamla sorten Pink Fir Apple, troligen från Frankrike. Här skördad alldeles för tidigt - den är ny för mig i år så jag ville testa. Men gick att äta ändå.

Blå Kongo - borde vara en mer använd sort. Vacker att odla dessutom vad gäller blad och blommor, - men är lite kräsen vad gäller jord vad gäller utseendet på knölarna.

Vanlig mandelpotatis. Borde odlas mer även i syd för jag tycker våra blir väldigt bra.

Franska sorten Marine. God, men jag vet inte hur odlingssäker den är - inne på andra året hos oss nu så vi får se.

Återkommer nog med fler bilder senare ikväll. Nu är det mat och TV som gäller... rolleyes.gif
Pirum
Lite mer bilder:

Red Duke of York. Skördad från en plaskblöt och knepig lerjordsåker. Fantastiskt fina biggrin.gif Gav bort ett par plantor av denna sort till en god vän, befarar att den (pga min senfärdighet) inte lyckades lika bra där. MEN, nästa år ska det sättas mängder av denna sort smile.gif

Sorten Valor blommar. Ofta använd i ekologisk odling av potatis - som jag idag på radion hörde minskat väldigt mycket. Trist sad.gif Kommersiellt är potatis så hårt pressad, av priser och sjukdomar, att den ekologiska odlingen är för riskabel för många bönder. Som hobbyodlare är det dock inte lika allvarligt om bladmöglet kommer lite för tidigt - så man får väl hoppas folk fortsätter odla potatis hemmavid, eller helst ökar med det.

Gamla norska sorten Tromöy blommar mycket fint. Kanonsnygg färg på blommorna, snygga potatisar (som skymtats i inlägg ovan) med god smak. Dock växer de inte så kraftigt i denna leriga och blöta jord. Kanske de behöver mer gödning. Sätter sorten på 'utvärdering' ett år till - för jag tycker om den och kan acceptera en lägre skörd så länge de smakar gott och ser ok ut.

Gamla norrländska sorten Röda Krokar - har inte skördat denna än i år, men vet att det är en liten trevlig potatis med säreget utseende. Blommorna är vackra också, på ett 'gammaldags' sätt...på nåt vis...

Samma sak med Röd Isländsk - vacker blomning. Tros ha importerats till Island i mitten av 1700-talet, från Alströmers potatissorter i Sverige.

Holländska sorten Pimpernel. Sen, men god, vi äter den till julbordet. Funkar bättre i sandåker än leråker, åtminstone hos oss. Jag kommer nog att fasa ut den i år från leråkern.

Pink Fir Apple - med ursprung i Frankrike sannolikt. Gammal sort, avlånga små rosafläckiga knölar med god smak. Men sorten verkar mer än lovligt sen, vi får se hur den går.

Norska sorten Beate blommar, medan en spindel tittar på. Denna sort är vår 'huvudsort', tål skorv bra och växer tämligen säkert både i ler- och sandjord.

Blå Kongo är kanske en av de vackraste potatisplantorna.

Holländska sorten Asterix hör till de mer rikblommande.
Eva-Helene
NU vill jag komma med en efterlysning! Har någon av er, eller vet var man kan få tag på, sorterna Blå mandel, Snöklocka och en gammal sort som har ljusrosa skal och ljust kött med liten dragning åt rosa (min mamma "ärvde" den av morfar, det är inte Early rose men snarlik)? help.gif
Tosan
CITAT (Eva-Helene @ 22-07-2007, 19:08) *
NU vill jag komma med en efterlysning! Har någon av er, eller vet var man kan få tag på, sorterna Blå mandel, Snöklocka och en gammal sort som har ljusrosa skal och ljust kött med liten dragning åt rosa (min mamma "ärvde" den av morfar, det är inte Early rose men snarlik)? help.gif

BLå mandel kan du säkert få köpa några av min mamma om du är snäll smile.gif
Eva-Helene
CITAT (Tosan @ 22-07-2007, 21:41) *
BLå mandel kan du säkert få köpa några av min mamma om du är snäll smile.gif

yahoo.gif Jo, jag är sååå snäll så!!! Och du med!!! Jag ska till L-sele en gång i månaden framöver. Skickar dig privat meddelande. thanks.gif
Kjellepelle

Det är nog Rosenpotatis Du tänker på, den odlade vi i Levar ( nära Dig). Den vill ha sandjord.
Eva-Helene
CITAT (Kjellepelle @ 23-07-2007, 00:35) *
Det är nog Rosenpotatis Du tänker på, den odlade vi i Levar ( nära Dig). Den vill ha sandjord.

Tack för namnförslaget! Det kan vara den.
Tosan
CITAT (Eva-Helene @ 23-07-2007, 00:12) *
yahoo.gif Jo, jag är sååå snäll så!!! Och du med!!! Jag ska till L-sele en gång i månaden framöver. Skickar dig privat meddelande. thanks.gif

Ja visst är jag! innocent.gif
Jag törs inte lova att de hinner gräva innan dess, men annars går de ju alltid att få ner till kusten på nåt vis. Men hör av dig så löser vi det smile.gif
Pirum

Som nämnts tidigare, det troligaste är nog att det är "Rosenpotatis". Den har odlats i Sverige sedan tidigt 1900-tal, fast i liten omfattning på senare tid. Det 'riktiga' namnet på Rosenpotatis är dock 'Early Rose', det är en amerikansk sort från tiden för amerikanska inbördeskriget. Vi kallar dem "Rosar".

Om du däremot är bombsäker på att det INTE är Early Rose (den blommar vitt, kanske har 'din sort' blåa blommor, exempelvis), så vet jag inte riktigt vad det kan vara för sort.
Vid tiden för andra världskriget fanns i Sverige åtminstone 100st fler sorter än vad som odlas i mätbar omfattning idag. Sorter som till stor del försvunnit, även om Nordiska Genbanken försöker rädda dem. Kanske är det en av dessa glömda sorter din morfar hade.

Blå Mandel har gått att köpa som sättpotatis för något år sedan, men jag såg den inte i år.

Snöklocka känner jag inte igen...kan vara ett dialektalt namn, gamla sorter har ofta flera namn. Finns en sort som heter Snödroppe, men det är en ganska modern sort från storbritannien. En mer känd och gammal är Snöboll som heter Queen på Irland tror jag. Den finns att köpa från larsviken.se eller från en del trädgårdsaffärer (som sättpotatis då alltså). Snöboll är väldigt känslig mot flera potatissjukdomar som skorv, kräfta, nematoder, bladmögel - jag vågar mig inte på att prova den. http://www.larsviken.se/shop/shopdetail.aspx?n=906

Tillägg : även på äppelsidan försvinner många gamla sorter - uppmanar alla att skriva ner vad för sorter era gamla släktingar har i trädgårdarna innan det är för sent. Vi har en sort som är från 1800-talet som inte min farfar visste vad den hette. Kanske inte min farfarsfar heller - och honom fick jag såklart aldrig chansen att fråga.
Pirum
Jaha, nu har bladmöglet slagit till. Ett par veckor tidigare än vanligt, tror jag. Ska kolla upp datum senare. Fick skära av blasten för de 'värdefullaste' potatisarna med kniv, och så tog jag lien till resten. Halvdeprimerande arbete, men, bladmögel är något jag förlikat mig med så länge det inte kommer tidigare än augusti. Synd bara att sorter som sparrispotatis, pimpernell, etc, inte riktigt hinner växa klart.

Har dock fått (kvalitetsmässigt) väldigt bra skörd av Blå Kongo i år. Återkommer med bilder. De verkar ha tyckt om blötan.
Immix
Jag har en gammal sort som min mormor odlar och kallar för Röda rosen. Är det samma som Rosenpotatis? Det är en god, fast, ganska tidig potatis som jag tror blommar i vitt...
Gaerrent
Jag odlar King Edward och mandel.

KE blev helt angripna av bladmögel och på många plantor vissnade blasten ner helt. Igår tog jag upp den och eldar blasten. Bårde jag bara tagit bort blasten och låtit knölarna ligga kvar och är det överdrivet och meningslöst att bränna blasten?

Mandelpotatisarna ser fortfarande OK ut så de får vara kvar lite till.
EKLO
Undrar lite över potatisskorv. Jag har haft skorv på alla potatisar i 3 säsonger, mer eller mindre mycket. Haft dumma sorter kanske? - Swift, Maris Bard, Silla (angelägen om åtminstone en mkt tidig sort att äta på midsommar). Alla har funkat bra på andra sätt, men skorv får de alltid.
Jag läser på i böcker och på nätet och förstår att det optimala är 4-årig växelodling, men jag är ju ingen storodlare (lägger - som man säger här i Bohuslän - c:a 25 potatisar) och därför kan jag i princip bara växla mellan 2 land, mer utrymme har jag inte.
Att jag inte ska lägga lite vedaska på landet (som är gjort för 3-4 år sedan) har jag förstått och alltså slutat med (däremot verkar det helt ok att lägga så mkt vedaska att jordens ph stiger till 8 eller däröver, men det finns ingen anledning för mig). Men vad tror ni om genomregnad tång - jag odlar ju på en ö, och här har man alltid lagt en tångruska runt sättpotatisen, eller helt enkelt gödslat ner tång på våren.
Och framför allt: Ligger smittan i jorden permanent? Eller hur kommer den dit - jag köper ju min sättpotatis, och alla 3 sorter jag prövat uppges ju inte vara särskilt mottagliga för skorv.
Jag skriver på Mac - kanske blir alla skiljetecken alldeles märkliga, men jag prövar så här.
Och vore väldigt tacksam för erfarenheter och tips i detta ämne,

eklo
PS. Här ute på Bohus-ön kallas den där Rosenpotatisen också för Rosar (eller Roser). Gammal sort här, i varje fall sedan 10-20-talet.
Pirum
Uppdaterar med lite bilder. Tror de flesta sorterna är beskrivna tidigare i tråden...eller andra trådar...*trött*

Finska sorten Timo.

Sparrispotatis.

Rättviks röd - sägs odlas i Dalarna och norröver, mestadels. Jag har inte smakat den än...men den måste ju bara vara god, det är ju en gammal sort smile.gif Många potatisar under varje ris, men de är ganska små.
Äggeblomme - gammal dansk sort. Ok smak, snyggt utseende.

Red Duke of York. Gick bra både i lerig och sandig åker. Vacker och god potatis, vackra blast - kommer att sätta många nästa år.
Timo - den finländska, återigen.

Pink Fir Apple - gick bättre i sandig än i lerig jord, verkar det som. Bra skörd, med många potatisar per ris. God, men svårskalad. Påminner om svenska sparrispotatisen men har kanske något svagare smak. Växer långsamt, det är enda felet.

Leksands Vit - vet inte hur den smakar än. Vissa potatisar har fått rötskador i blötan, annars ser de ok ut. Gammal sort, från Alströmers tid sannolikt.
Röda Krokar - vacker och god potatis, men väldigt variabel skörd. Små, få, många, stora.

Lange Röde - dansk sort, vackert skal, god, gammal sort som sägs gå bra i lera - men den blir nog vackrare i sandjord. Vi får nog större skörd i lerjorden än i sandjorden, men mer varierande i storlek.
Röd Island - införd till Island på 1700-talet, förmodligen från Sverige, med någon av Alströmers potatisar som ursprung.

King Edward.
Pirum
CITAT (Immix @ 09-08-2007, 08:38) *
Jag har en gammal sort som min mormor odlar och kallar för Röda rosen. Är det samma som Rosenpotatis? Det är en god, fast, ganska tidig potatis som jag tror blommar i vitt...

Ja, som andra varit inne på, sannolikt är det Rosenpotatis, Early Rose.

CITAT (Gaerrent @ 14-08-2007, 14:30) *
Jag odlar King Edward och mandel.

KE blev helt angripna av bladmögel och på många plantor vissnade blasten ner helt. Igår tog jag upp den och eldar blasten. Bårde jag bara tagit bort blasten och låtit knölarna ligga kvar och är det överdrivet och meningslöst att bränna blasten?

Vanligen tar man bort blasten (genom kniv, lie, sax, gasolbrännare - eller gift (huu) om man är industribonde), för att inte smittan ska spridas ner i jorden (och potatisen) exempelvis vid regn. Sen väntar man 2-3 veckor (beroende på väder) innan man tar upp potatisen och lägger den i jordkällare. Bränna blasten skadar väl inte, men jag brukar nöja mig med att frakta bort den en bit.

Intressant att dina Mandel klarade sig bättre, hos mig är KE och Mandel ungefär lika känsliga mot bladmögel.

Blir nog fler bilder nästa helg. Puh. Hade inte tänkt ta upp riktigt så tidigt som i slutet av augusti, men, vädret var bra och det kan ju bli regn i en månad om man har otur.

Early Rose.

Cherie.

Blå Kongo.
Pirum
CITAT (Pirum @ 27-08-2007, 03:59) *

Röd Island - införd till Island på 1700-talet, förmodligen från Sverige, med någon av Alströmers potatisar som ursprung.

Ojoj...det DÄR var en god potatis vill jag lova! Man ska nog helst vänta tills den är 'mogen', vilket den verkar vara nu, och har lite höst/vinterpotatiskaraktär. Fast, men mjölig...aningen torr, ljuvlig smak. Svårt att beskriva smak, men, det var både smak och konsistens enligt min goms önskemål. smile.gif Sög upp såsen helt perfekt.

Det blir ingen jätteskörd av den, men nästa år ska jag försöka vårda Röd Island-plantorna ömt, tillsammans med andra favoriter som Early Rose och Sparrispotatis, exempelvis.
EKLO
Väldigt roligt att se din potatisskörd, Pirum. Och inte en skorvfläck jag såg, man blir rent avundsjuk.

Red Duke of York ser stilig ut, och god dessutom? - är den gul eller vit i köttet, och hur är det med skorvresistensen och skördetiden för den? Inte läst hela tråden ...

mvh eklo
Pirum
Det är första året jag odlar Red Duke of York. Och jag hade bara ett fåtal sättpotatisar. Så att fälla några säkra omdömen är svårt. Brittiska internetsidor skriver att den har bra motståndskraft mot vanlig skorv, och det verkar stämma. De flesta potatisar jag odlar har jag valt med tanke på skorvmotstånd, vi har en åker som väldigt lätt ger skorv åt känsliga sorter.

Den här sommaren har varit lite speciell, med all blöta, men jag skulle vilja säga att Red Duke är ungefär lika motståndskraftig vad gäller skorv som Amandine eller Sava. Vad gäller 'drunknade' potatisar i vår leråker har Red Duke varit bland de bästa - knappt någon rutten alls vad jag minns.

Köttet är gulaktigt, potatisen är mycket god. Jag satte som sagt inte mycket i år, men, vad gäller tidighet så verkade den vara ungefär som Cherie, dvs, ganska tidig men inte lika tidig som moderna tidiga potatisar. De potatisar vi tog upp på midsommar såg ut såhär :

Dessa har vuxit i hink. Hur länge har jag glömt, men, Timo har vuxit fortast och gav fler 'stora' potatisar tidigt - men Red Duke är helt ok också. En sak är dock att skörden verkar skilja ganska mycket från planta till planta, mer än för många andra sorter. Jag tror man får räkna med lägre total skörd om man sätter Red Duke än om man kör Swift, Rocket, Timo, etc. Men Red Duke är vackrare biggrin.gif Och bättre om man har skorvkänslig jord, iaf här.

Av de tidigare sorterna kommer jag nästa år att fokusera på Early Rose (god, och nostalgiska skäl - men inte så sjukdomstålig alltid), Red Duke, och Cherie. Möjligen några Amandine också, men då måste jag köpa sättpotatisar för några sådana blev inte i år av den sorten smile.gif
EKLO
Vilka fina midsommarpotatisar! Jag tror jag får försöka få tag i några Red Duke nästa år, och lite Amandine och annat. Synd att det är så långt till potatisläggningen ...

mvh Eklo
lissa
u har jag läst så att ögonen tårs om potatissättning, men eftersom jag måste vara lite tjockskallig tycker jag det är bäst att fråga er...
Har ett par potatisar som jag vill sätta i en hink. Har lagt ett par cm sten i botte och sen ca. 10 cm vanilg jord ( rätt mycket sand i jorden, men jag kan byta ut den )) vi har runt 25 grader nu, men den ska gå ner lite sägs det ..Kan jag bara stoppa ner dom, eller måste jag förgro dom...dom har ögon som har börjat kommit fram.. Hinken är 35cm i diameter och 40cm hög...är den för liten??
Ursäkta att det blev så många frågor samtidigt..... unsure.gif
Tosan
Jag tycker det låter rätt bra. Men jag hade nog hellre gjort hål i botten än haft sten, och lite mer jord.
Potatisen börjar nog växa. Många tar ju fram och "mältar" dem innan de ska ner, men jag har bara tagit direkt från bingen och ner i jorden, iofs på våren så de har som regel börjat växa iaf.
Däremot om jorden blir för kall (har för mig att grannen sa 14 grader) så ramlar ålarna av så nya måste bildas, så blir det kallare så får du se till att få den inomhus.
lissa
Tack snälla tosan för svaret...nu känner jag mig lugnare..Jag gjorde hål i hinken plus stenarna.du ser vilken tur att jag frågade, jag hade missuppfattat infon jag har läst ..så nu tar jag bort stenarna och tar mer jord istället.
Sååå mycket kallare blir det nog inte än, kanske går ner till 20 eller så, åtminstonde till october. Jag hade tänkt ta in den i rumsvärme när det blir kallare thanks.gif smile.gif
Tosan
Det låter bra! smile.gif Sen när blasten vuxit upp en bit så fyller du på med mer jord så får du snart fin-fina små potatisar.
Själv tänkte jag försöka mig på julpotatis, men jag har inte lyckats räkna ut ifall de kommer att börja växa medan de är unga g.gif Vi har ju bara nypotatis nu... Men det kan ju inte mer än gå åt skogen tongue.gif
lissa
Vete 17 om en normalperson öht kan hitta sättpotatis här, så jag har tagit dom som hade fått lite ögon i lådan i kylen, och ingen aning om dom är gamla eler unga blush.gif men det beror på att man här har för sed att skrubba alla potatisar för att dom ska se nya ut tongue.gif men jag har tänkt som du...vad har jag att förlora ???
Tack igen för hjälpen smile.gif
Tosan
Det är ju för det första svårt att misslyckas med potatis, det blir tom nya om man glömmer de gamla i en hink över sommaren.
Och köper man potatis börjar de ju växa samma minut man passerar kassan...
lissa
Det stämmer, men det mesta har en förmåga att växa där man minst vill, och tvärt om biggrin.gif biggrin.gif
Tosan
Ja precis... just därför funderar jag på att börja odla brännässlor... För då kan man ge sig fan på att alla brännässlor i hela kvarteret tvärdör whist.gif
lissa
Och för att vara på den säkra sidan kan du låta ryktet att du ska börja med att göra stora uppsättningar av soppa på brännässlor.. biggrin.gif
Tosan
rotfl.gif Ja, det bara måste funka
lissa
Vi kanske ska tala om för potatiserna att vi inte vill att dom ska ge bebisar, och absolut inte till jul...vi vill bara se på blommorna, men inte före påsk...eller något liknande innocent.gif laugh.gif
Pirum
Potatis i Barcelona låter kul smile.gif Jag har ingen erfarenhet av det, men bara värsta värmen undviks så blir det säkert bra. Sorterna där nere kanske är anpassade till solmängden också, vem vet.

Själv vittjade jag pallkragarna i helgen, och nu åkte de sista potatisarna för i år upp :

Danska sorten Äggeblomme. Gav rätt ok skörd, fint utseende, men smaken var lite blek. Men ok som färskpotatis, ska sätta nästa år också, men jag tror inte den sätts ett tredje - några sorter måste jag nog rensa ut.

Franska, moderna, sorten Cherie, utmärkt på de flesta sätt smile.gif Kommer att spara rejält med sättpotatisar till nästa år, att ha som sommarpotatis.

Gamla sorten Pink Fir Apple (fransk-brittisk, typ) - blir inte lika knölig i pallkragen som i leråkern. Dvs, tråkigare, men mer lättskalad, från pallkrage. PFA gav väldigt bra skörd i år, överlag, om man jämför den satta mängden med den skördade. Bli fler nästa år, men, den är ganska sen så inget man satsar på som midsommarpotatis.

Rättviks röd - oj, så fin smile.gif Smaken ska jag uttala mig om senare, har inte hunnit testa den på allvar än. Men verkar ge bra skörd.

Tromöypotet, en gammal norsk sort. Vacker och god. Men ger inte så mycket skörd. Men kvalitet är bättre än kvantitet.

Lange Röde, en gammal dansk sort. God, vacker, ska odla den minst ett år till.

Early Rose, en gammal amerikansk sort. God, och sättpotatisarna blir fina i år. Så nästa år sätter jag nog 30st av denna sort, minst smile.gif

Tosan
Ja just ja, det var ju du som bodde i värmen... Då behöver du nog inte oroa dig för kyla. Satt och funderade var i sverige du kunde bo som hade så varmt nu... Liiiite långa ledningar idag
Jo vi får nog hota potatisarna lite så de inte får för sig att vi vill ha potatis
lissa
Mmm, det vattnar i munnen när jag ser dom, att dom dessutom har lite fuktig jord på sig som jag kan känna doften av...vad avundsjuk jag blir..
Här talas det inte mycket om namn..på påsarna står det mest, till kokning, till fritering etc etc. Nu har det börjat komma lite eko-potatis, provade en gång, men jag fick känslan av att det var dålig sättpotatis jag hade köpt, och naturligtvis mycket dyrare än vanlig.
Ni skulle storkna om ni såg förvaringen här, ...dom ligger i genomskinliga nätpåsar och mycket ljust. Pappa sa alltid att dom som hade grönt på skalet var giftiga, och han bara skakade på huvudet när jag sa att det var svårt att hitta en som inte hade något grönt här.
Potatistrditionen är absolut inte sammma som den hemma, här har det alltid varit bröd till maten.
Ska bli kul att se vad som händer och om vi får en "god" jul.. smile.gif
EKLO
Hur brukar ni gödsla era potäter?

eklo
lissa
Dom har börjat titta upp !!!! Förmodar att jag måste vänta lite med att fylla på med jord, eller ???[attachment=7687:IMG_0253.JPG]
KURT
I Odla med P1 från den 30/8 berättar Maj-Lis Pettersson om problemen med de nya sorterna av bladmögel. Det går ju inte att bekämpa, utan man får försöka att odla innan de slår till, d v s starta tidigare och så gott det går satsa på tidiga sorter, samt vara uppmärksam och kapa blasten vid tecken på bladmögel.
Tosan
CITAT (lissa @ 24-09-2007, 01:42) *
Dom har börjat titta upp !!!! Förmodar att jag måste vänta lite med att fylla på med jord, eller ???[attachment=7687:IMG_0253.JPG]

Hehe, jo låt den bli 2-3 dm iaf innan du lägger på. Men det ser ju verkligen lovande ut smile.gif
lissa
Svårt att ge sig till tåls när man är förstföderska..speciellt när man ser dom där aptitliga bilderna lite högre upp rolleyes.gif
Tosan
Men jag kan trösta dig med att det går ganska fort smile.gif
Det är sen, när du lagt på, som den låååååånga väntan börjar.
lissa
CITAT (Tosan @ 24-09-2007, 22:20) *
Men jag kan trösta dig med att det går ganska fort smile.gif
Det är sen, när du lagt på, som den låååååånga väntan börjar.

unsure.gif inte mer än ett par månader väl ? Jag hoppades på ett par tre potatisar att äta på julafton..
Tosan
Det sägs ju att efter 60 dagar brukar det finnas frukt... men du har ju hela oktober-november och nästa hela december på dig, så jag tror nog att du har några små knölar lagom till jul smile.gif
Eva-Helene
Pirum, snälla, kan du inte visa en bild på delad Early Rose? Så jag kan se om det var den sorten som mina föräldrar odlade. *lägger huvudet på sned med bedjande blick*
Pirum
CITAT (Eva-Helene @ 25-09-2007, 11:46) *
Pirum, snälla, kan du inte visa en bild på delad Early Rose? Så jag kan se om det var den sorten som mina föräldrar odlade. *lägger huvudet på sned med bedjande blick*

Hum, hum, hum...jag ska överväga det smile.gif Ska till jordkällaren till helgen, får se vad som händer.
lissa
Pirum har tydligen inte kommit till jordkällaren ännu, så jag passar på att sätta in ett kort på mina giggle.gif
Eftersom en del av blasten hade kommit nästan upp till kanten så fyllde jag på...men bara på ena sidan av hinken, för dom på den andra sidan var väldigt små...kan man ha det så ?? För om jag täcker över dom små helt och hållet möglar dom väl...eller vad händer ???
Så här ser det ut i hinken nu..ca 15 cm skillnad i jordhöjd
[attachment=7876:DSCN5169.JPG]
Tosan
Låt dem växa till sig en bit till. Tror egentligen inte det har så stor betydelse iofs, men jag brukar vänta tills alla blivit ganska stora. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon