|
Jag har nog sagt det tidigare men Lidl´s reklam med den skitsura kärringen tar alla pris tycker jag, vad vill dom egentligen säga med den? Tror dom att man lockar kunder på det sättet? Man ger ut budskapet att det är billigt men samtidigt är det snobbiga höginkomsttagare med flera bilar och en massa salonger hemma som handlar där, inte så trovärdigt i mina ögon... och hon som är "matmor" i familjen snarare skrämmer folk därifrån än att locka dem till sig..
En reklam som rullade för många år sedan var denna: Fina fräcka flickor får f-musli till frukost, får flera färska frukter, förvånande fräscht, är f:et på förpackningen förkortning för banan? nej f:et på förpackningen står för friskhet hela dan. Den goda smaken från AXA Den sitter fortfarande fast i skallen den och jag lovar jag kan sjunga den... Gillar också bregottreklamerna med kalvarna. De är söta.  Men eftersom jag knappt tittar på tv numera så ser jag heller ingen reklam så jag kan inte hetsa upp mig över något sånt vilket är rätt skönt faktiskt Ciczi
CITAT (Alphaville @ 05-04-2008, 08:36)  Kul att du gillar den. Regissören hette Jonas Frick (var tvungen att plocka fram den gamla VHS-kassetten och se efter  ) Japp, det stämmer bra det. Han var lika gammal som sambon, tror han gick i samma klass som en av våra kompisar. Det var en av de första reklamfilmer vi såg, vi som bodde ute på vischan. Den visades ju på bio och videofilmer
Någon pratade om Wettex reklam tidigare. Om det är denna ni menar håller jag med, urdålig!
Aqvakul
05-04-2008, 18:09
CITAT (LindaA @ 05-04-2008, 19:01)  Någon pratade om Wettex reklam tidigare. Om det är denna ni menar håller jag med, urdålig! FRÄCK, SPÄNNANDE, NYSKAPANDE, vad kan du mer begära?
En reklam som gick för ca. ett halvår sen var Sibyllareklamen. Det fanns en fantastiskt bra låt där som jag har laddat ner. Den heter " den underbara dan du kommer hem ". Fast jag har aldrig fattat vad det har med korv att göra!?
CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 15:27)  Och Coop-reklamerna! Samtliga är hemska, men värst är den där då de sjunger om ekologiska varor. Usch och fy! Usch ..jag ryser när jag hör den reklamen ... ser framför mig en tallrik med klövar Byter kanal så fort jag hinner.
CITAT (grace @ 05-04-2008, 20:32)  En reklam som gick för ca. ett halvår sen var Sibyllareklamen. Det fanns en fantastiskt bra låt där som jag har laddat ner. Den heter " den underbara dan du kommer hem ". Fast jag har aldrig fattat vad det har med korv att göra!? den underbara dan du kommer hemscrolla ner en bit så kan du lyssna på reklamlåten.
CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 15:27)  Och Coop-reklamerna! Samtliga är hemska, men värst är den där då de sjunger om ekologiska varor. Usch och fy! Ojdå, dålig reklam för ekologiska varor, den har jag tyvärr missat att se. Annars har ju Coop den grymma Änglamarksklassikern med besprutad mat att visa upp. Jag tycker, som många andra, att tysk reklam är oerhört töntig. Perfekt klädda perfekta människor, säkert med perfekta jobb, som har perfekta ungar i ett perfekt hus, som de städar/etc med perfekta produkter. Fy så tråkigt.
Den absoluta värsta, töntigaste, fånigaste, tråkigaste, sämsta reklamen som går nu är den från Max där polisen skriker nåt om Hottchipottel!!
CITAT (Berith @ 06-04-2008, 08:51)  Den absoluta värsta, töntigaste, fånigaste, tråkigaste, sämsta reklamen som går nu är den från Max där polisen skriker nåt om Hottchipottel!!   Håller med till hundra%
Nu är den igång igen! Elgigantens "cykel på köpet"!!! Jag bara hatar den, tycker den är skitjobbig att lyssna på!
rahmat2
06-04-2008, 22:27
Det får bli reklamen för den italienska pastan som går då och då. Den reklammakaren har lyckats döda glädjen i mig varje gång den går på tv. Hoppas att pastan smakar bättre(Barilla tror jag ). Men Coops reklam med kosan och de andra i alla åldrar, den gillar jag. Handlar inte på Coop men den reklamen kan jag titta på.
...och så den där präktiga tecknade reklamen för Dolmio pastasås... *ryyyyyyyser*
Piccante
07-04-2008, 07:12
Jag tycker den är så tråkig, reklamen för någon bil?! där de spelar musik på instrument av bildetaljer. Coops reklam är trist och ovanligt tjatig med. Fast egentlligen är jag väl en sån person som retar mig på all reklam.....
CITAT (Markus_H @ 07-04-2008, 08:12)  Jag tycker den är så tråkig, reklamen för någon bil?! där de spelar musik på instrument av bildetaljer. --- Fords reklam är egentligen ganska häftig, för det är ju riktiga bildelar som gjorts om till riktiga instrument.
Treoreklamen med han som sparkar en fotboll rakt in i dukningen får mig alltid irriterad - vem fan är så dum att h*n sparkar boll inomhus???
Aqvakul
07-04-2008, 10:53
CITAT (LadyG @ 07-04-2008, 09:04)  Treoreklamen med han som sparkar en fotboll rakt in i dukningen får mig alltid irriterad - vem fan är så dum att h*n sparkar boll inomhus???
nykvistad
07-04-2008, 14:36
Hatar all reklam om dambindor.
CITAT (Lemonne @ 05-04-2008, 15:27)  Och Coop-reklamerna! Samtliga är hemska, men värst är den där då de sjunger om ekologiska varor. Usch och fy! Nu höll jag mig borta från att byta kanal när reklamen visades, var det den där en massa personer "rappade" om de ekologiska varorna? Den tycker jag faktiskt ändå var rätt ok, mycket hellre den än rap på radio...
Kvarnvik
07-04-2008, 19:03
Jag har inte läst hela tråden, så jag vet inte om den har nämnts förut, men jag tycker att Imodium plus är absolut värst. "När du fick diarre i morse, hoppades du då att det skulle gå över av sig självt..." eller nåt. Sen är ju apoteket riktigt på krigsstigen med massa hopplös reklam. Vid frukosttid är det inte så roligt att höra: "besväras du av illaluktande flytningar..." av en grå klimakterietant...
rahmat2
07-04-2008, 19:26
Vet en kille som bandar svensk reklam. När han är tillbaka till Irak under sommaren, sitter de andra som inte kan svenska och låter honom att översätta. Det blir många skratt. Reklam i andra länder kan vara mycket brutalare än vad människors liv är.
Eva i Skåne
07-04-2008, 21:50
En kräkframkallande reklam till är ju den med "Byt inte bank, skaffa en till"-töntarna i soffan. Urk! Och nu senast dansade tre lika töntiga töntar.
Piccante
08-04-2008, 06:34
Lidls reklam med den sura kärringen tycker jag är töntig med.
CITAT (Markus_H @ 08-04-2008, 07:34)  Lidls reklam med den sura kärringen tycker jag är töntig med. Ja, varför hon måste vara så sur fattar jag inte. Så tråkigt är det väl inte att komma undan billigare när man handlar? Fast de flesta av oss vet väl vem "kötthandlare von Lidl" är vid det här laget...
CITAT (Bee @ 08-04-2008, 10:38)  Ja, varför hon måste vara så sur fattar jag inte. Så tråkigt är det väl inte att komma undan billigare när man handlar? Fast de flesta av oss vet väl vem "kötthandlare von Lidl" är vid det här laget... ...fast det är just det som är vitsen med den typen av reklam som Lidl har - man ska reagera. Att man reagerar negativt spelar ingen roll, huvudsyftet är att man reagerar. Lidls gula skylt ska sitta inbränd i vårt undermedvetande.
Hur tänker dom när dom gör reklamen egentligen? Jag menar, gör dom reklam för varor som dom säljer lite av, eller för varor som säljer bra, eller för varor som är nya och nästan okända, eller för varor som är nya och vidareutvecklade ur andra produkter...? Vilka varor, produkter eller tjänster väljs ut?
Man ser ju till exempel aldrig reklam för standardmjölk, eller snabbitsocker, eller stiftpennor, eller trosor i trepack, eller Fiskars snöskyffel. Finns ju massor med varor som det aldrig görs reklam för, så vad gör en vara reklamvänlig?
Och märks det verkligen i försäljningen av en vara om den förekommer i tv-reklam eller inte?
skogstroll
08-04-2008, 10:27
ja man kan undra... själv hade jag nog aldrig känt till chokladen Merci om det inte hade vart för den vedervärdiga reklamen som ekar i mitt huvud (...mercii is my little way of saaaying thanks, merciiii for being youuu...)  (inte för att jag NÅNSIN tänker äta den)
CITAT (Betty @ 08-04-2008, 10:46)  ...fast det är just det som är vitsen med den typen av reklam som Lidl har - man ska reagera. Att man reagerar negativt spelar ingen roll, huvudsyftet är att man reagerar. Lidls gula skylt ska sitta inbränd i vårt undermedvetande. Efter att ha sett den reklamen skulle jag aldrig sätta min fot på Lidl, jag får för mig att det är så jobbigt att handla där att humöret far all världens väg.
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 11:24)  Hur tänker dom när dom gör reklamen egentligen? Jag menar, gör dom reklam för varor som dom säljer lite av, eller för varor som säljer bra, eller för varor som är nya och nästan okända, eller för varor som är nya och vidareutvecklade ur andra produkter...? Vilka varor, produkter eller tjänster väljs ut?
Man ser ju till exempel aldrig reklam för standardmjölk, eller snabbitsocker, eller stiftpennor, eller trosor i trepack, eller Fiskars snöskyffel. Finns ju massor med varor som det aldrig görs reklam för, så vad gör en vara reklamvänlig?
Och märks det verkligen i försäljningen av en vara om den förekommer i tv-reklam eller inte? Man gör ju reklam i första hand för att lyfta fram varor/tjänster som man vill sälja. Man gör ofta reklamen på ett visst sätt beroende på vilken målgrupp man just då vänder sig till, tänker på t.ex. Coop's rappande reklam och ElGigantens "cykel på köpet". Att en del äldre tittare tycker att de är dåliga reklaminslag beror troligen på att ungdomar är mer bekanta med musikformen rap och artisten Dogge och det är ju just ungdomarna som är målgruppen för de reklaminslagena. Tittade lite på dina exempel: Mejerierna har ju ibland reklamdriver för att få t.ex. barn och ungdomar att dricka mer mjölk. Fiskars snöskyffel gör man reklam för varenda vinter sen de kom på det där med ergonomiskt skaft. De övriga du nämnde har jag inte sett just i några stora reklamkampanjer. Folk handlar nog både trosor och stiftpennor ändå när de behöver - utan reklampåverkan. Jag tror definitivt att det märks i försäljningssiffrorna om en vara är med i reklaminslag på TV eller i annan media. Försökte en gång att få tag på en vinsort som hade varit med i dagstidningens "Vintips-ruta" - det gick inte. Expiditen sa att så är det oftast med vinsorter som lyfts fram på det sättet, de slutköps direkt.
Det där med vinet kan jag iofs förstå, det blir ju mer som varudeklaration än reklam.  Men sen finns ju all annan reklam som bara visar på att vissa varor eller tjänster finns. Banktjänsterna t.ex. eller telefonoperatörers erbjudande som väl inte räknas som extrapriser utan mer som information. Undrar om jag nån gång sett nån tv-reklam och jag senare köpt den varan?  Tror inte det.
Jag är en sån där bra konsument  (ur reklamskaparnas och säljarnas synvinkel sett), en sån där som blir nyfiken på nya godissorter, vill testa om den där nya laxpytten är god, bläddrar ett varv till i Elloskatalogen - för de där sommarklänningarna såg ju mycket snyggare ut i TV:n jämfört med i katalogen, o.s.v. Ibland hittar man riktiga favoriter på det sättet, faktiskt. Utan de där reklaminslagena som sabbar de flesta TV-program skulle jag till exempel inte ha kommit hur mycket jag behövde en ny självavfrostande frys, (utan reklamen hade man väl inte ens vetat om att de finns), ny internetleverantör, m.m. Och inte hade jag börjat fluorskölja fast min tandläkare sagt till mig flera gånger om det inta hade varit för den där Listerine-reklamen... Fast jag är inte heeelt köpgalen och totalt lättlurad för det!
CITAT (Betty @ 08-04-2008, 13:39)  Jag är en sån där bra konsument  (ur reklamskaparnas och säljarnas synvinkel sett), en sån där som blir nyfiken på nya godissorter, vill testa om den där nya laxpytten är god, bläddrar ett varv till i Elloskatalogen - för de där sommarklänningarna såg ju mycket snyggare ut i TV:n jämfört med i katalogen, o.s.v. Ibland hittar man riktiga favoriter på det sättet, faktiskt. Utan de där reklaminslagena som sabbar de flesta TV-program skulle jag till exempel inte ha kommit hur mycket jag behövde en ny självavfrostande frys, (utan reklamen hade man väl inte ens vetat om att de finns), ny internetleverantör, m.m. Och inte hade jag börjat fluorskölja fast min tandläkare sagt till mig flera gånger om det inta hade varit för den där Listerine-reklamen... Fast jag är inte heeelt köpgalen och totalt lättlurad för det!   Så det är tack vare dej som vi får dras med reklamen överallt! "Det funkade  vi fick en kund, det var nog tack vare reklamen."
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 13:50)   Så det är tack vare dej som vi får dras med reklamen överallt! "Det funkade  vi fick en kund, det var nog tack vare reklamen."  *jag duckar*...
Joodu.  Är det nån som kommer ihåg den där reklamen med en kvinna och en man som gjorde reklam för nåt som jag inte kommer ihåg, men som var liksom en följetong? Tror att den var brittisk. Man undrade hur det skulle gå för dom, om dom skulle träffas och kanske bli kära  . Eller om dom redan var det?
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 14:04)  Joodu. Är det nån som kommer ihåg den där reklamen med en kvinna och en man som gjorde reklam för nåt som jag inte kommer ihåg, men som var liksom en följetong? Tror att den var brittisk. Man undrade hur det skulle gå för dom, om dom skulle träffas och kanske bli kära  . Eller om dom redan var det?  Gevalia Love story  - när du får oväntat besök.
CITAT (Betty @ 08-04-2008, 14:06)  Gevalia Love story  - när du får oväntat besök. Jaa kaffe var det ju! Men visst var det väl nåt pulverkaffe?
Det minns jag däremot inte, fast det finns även snabbpulvervarianter av Gevalia.
Lemonne
08-04-2008, 15:13
CITAT (Mollis @ 08-04-2008, 11:37)  Efter att ha sett den reklamen skulle jag aldrig sätta min fot på Lidl, jag får för mig att det är så jobbigt att handla där att humöret far all världens väg. Samma här! Jag vägrar både Lidl och Coop pga deras hemska reklamer...
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 14:13)  Jaa kaffe var det ju! Men visst var det väl nåt pulverkaffe?Det var Nescafé
Nån som sett senaste Festis-reklamen? Jösses! Vad ger det för signaler?? Dricker man Festis kan man skjuta varandra med pil?!
Aqvakul
13-04-2008, 09:03
Är det inte ovanligt mycket töntig reklam just nu? Det verkar som man försöker överträffa varandra i orginalitet, men för det mesta blir det bara töntigt eller plumpt. Jag kan omöjligt utse den töntigaste i detta hav av trams!
CITAT (skogstroll @ 08-04-2008, 11:27)  ja man kan undra... själv hade jag nog aldrig känt till chokladen Merci om det inte hade vart för den vedervärdiga reklamen som ekar i mitt huvud (...mercii is my little way of saaaying thanks, merciiii for being youuu...)  (inte för att jag NÅNSIN tänker äta den) Synd, för den är jättegod! Fick en ask i present när jag hjälpt en person, givaren har nog gått på reklamen... (  )
Eva i Skåne
15-04-2008, 10:46
Just nu hatar jag MacDonald´s-reklamen med den lille förnumstige vattenkammade killen i rutig kavaj.
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2008, 10:03)  Är det inte ovanligt mycket töntig reklam just nu? Det verkar som man försöker överträffa varandra i orginalitet, men för det mesta blir det bara töntigt eller plumpt. Jag kan omöjligt utse den töntigaste i detta hav av trams! Jo det ÄR verkligen mycket tönterier just nu, ta den här för Tia-lotten t ex.. ett gäng supertöntar som står på scen och sjunger "Skrapa, skrapa, skrapa mera", herregud säger jag bara....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|