Full version: Töntigaste reklamen
Sidor: 1, 2, 3, 4
Pirum
Eniros reklam med en massa jämra tomtar är störande också. Vansinnigt töntigt med dåligt datoranimerade figurer.
Bee
CITAT (Pirum @ 24-08-2007, 12:54) *
Eniros reklam med en massa jämra tomtar är störande också. Vansinnigt töntigt med dåligt datoranimerade figurer.

Den är klart roligare på radio där man slipper se som små tomtarna.
zaaritha
Eniros reklam gör mej vansinnigt arg o sur!
Eva i Skåne
De första reklamfilmerna med Ipren-mannen tyckte jag om, men sen blev de sämre.
Ica´s reklamfilmer tycker jag också överlevt sig själv. Samma sak där. De första var ganska festliga, men nu är de direkt pinsamt dåliga.

Sen tycker jag Bauhaus-reklamen med han som vill ha vänner till sin grillfest också är dålig.
pejori
håller med om att IF-mössen är thumbdown.gif
en annan som får mej att se rött, är en reklam för ett kreditkort.
där man ska följa sina impulser, och en tjej knuffar ner en grabb från en bro!!! ranting.gif

en annan som var för mycket, var att bilbärgare begick självmord för att folk ägde mazda.
och när brandkåren grillade korv på resterna av ett nedbrunnet hus... slap.gif tur att dom togs bort fort
Chamomille
HUR pinsamt som helst... http://www.tvins.se/products/swivelsweeper...CFQUoZwodyVJJRg
Alphaville
CITAT (Boxer @ 23-08-2007, 07:18) *
Denna gillar jag. giggle.gif

Otrolig bra rotfl.gif
Kathy
CITAT (Kajsa i Arvika @ 23-08-2007, 22:27) *
HATAR IPRENMANNEN!!!! När jag fick värkar och åkte in på BB var det den piiiiiiiip låten som hade fastnat i hjärnan av någon underlig piiiiiip anledning!!! g.gif "ja e Ipren, den intelligenta värktabletten.... ryyyyyyyyyysssss....... sick.gif

Huuuu...... *ryyyyser*.... fear.gif
Vad jag har hört, så var kravet att tabletten skulle synas i bild nästan hela tiden, så vad gör man? Uppfinner Iprenmannen.
zaaritha
Alphaville: kul video.......... tummenupp.gif giggle.gif
Alphaville
Visst är den bra! coolgleam.gif När det töntiga blir ok. Tittar annars inte på reklam men ibland fastnar guldkornen...
Alphaville
Och här kommer lite mer töntig reklam:

Var är brudarna?
Mollis
Jag säger bara LIDL, med den där skitsura kärringen....får den verkligen någon att vilja handla hos dem??

/Mollis
Dilara
CITAT (Mollis @ 28-10-2007, 12:51) *
Jag säger bara LIDL, med den där skitsura kärringen....får den verkligen någon att vilja handla hos dem??

/Mollis

Håller med, man undrar ju vad det är för fel med henne!

Men aja jag trodde jag var den enda som blev uttråkad av dagens töntiga reklam! giggle.gif
aanderss
jag säger mmmmmmmmmmmmmmmmmm marabou med yvone lombard
Annika i Huddinge
Pernilla Wahlgren i hårfärgningsreklamen! Eller den där hysteriskt pigga människan som springer till dansträningen i irländsk dans! Vad är det i det medlet eftersom hon blir så pigg? Säkert någon olagligt!

homeranm.gif

Tobe3
Swedbank nu igen samma töntiga reklam om trillingarna mm. sick.gif

Har banken så dålig ekonomi så att de måste återanvända den år efter år?
Törs inte ha några pengar på den banken och inte på Tyska City Bank heller. fear.gif
Verkar vara lika fattigt där också.
Berith
Nåt som irriterar som skoskav är hur en del ord uttalas. nono.gif

Bl.a. är det en tjej som säger "telia punkt ässe" - det heter väl ändå "telia punkt äss eee". thumbdown.gif

I en annan reklam säger en annan (samma?) tjej "spelkoonsoool" - heter det inte "spelkånsåll"? thumbdown.gif

Och en kille säger "konsärrtt" om några dockor som har ett band (?) - det heter väl för 17 "konsääär"! thumbdown.gif
Leia
CITAT (Berith @ 29-10-2007, 06:45) *

Bl.a. är det en tjej som säger "telia punkt ässe" - det heter väl ändå "telia punkt äss eee". thumbdown.gif

Jag brukar mest förtränga reklam och tänka på annant när den kommer. Men just det där "punkt ässä" har jag inte lyckats förtränga. -fear-.gif Både jag och sambon ryser när vi hör det! -fear-.gif
Betty
CITAT (Berith @ 29-10-2007, 06:45) *

I en annan reklam säger en annan (samma?) tjej "spelkoonsoool" - heter det inte "spelkånsåll"? thumbdown.gif

Och en kille säger "konsärrtt" om några dockor som har ett band (?) - det heter väl för 17 "konsääär"! thumbdown.gif

Håller med dig - utom på en grej: "telia punkt äss eee"
Man säger väl ändå inte [äss] ?? Bokstaven S uttalas [ess] Och det har inte med dialekter att göra - det är ren svenska sleep.gif

(fröken petnoga har uttalat sig... whist.gif )
Berith
CITAT (Betty @ 29-10-2007, 08:32) *
Håller med dig - utom på en grej: "telia punkt äss eee"
Man säger väl ändå inte [äss] ?? Bokstaven S uttalas [ess] Och det har inte med dialekter att göra - det är ren svenska sleep.gif
(fröken petnoga har uttalat sig... whist.gif )

Såklart att bokstaven S uttalas äss - kort e blir ju ä ju. slap.gif giggle.gif kompiskram.gif

Andra ord där ess uttalas äss:
Adress - adräss
Dressing - drässing
Dressman - drässmann
Press - präss
osv....

tummenupp.gif
Betty
CITAT (Berith @ 29-10-2007, 08:53) *
Såklart att bokstaven S uttalas äss - kort e blir ju ä ju. slap.gif giggle.gif kompiskram.gif

Andra ord där ess uttalas äss:
Adress - adräss
Dressing - drässing
Dressman - drässmann
Press - präss
osv....

tummenupp.gif

Blir det inte alls det, jag tycker att du tycker fel! whist.gif
Alla dom där exemplen du radade upp... jag säger e på alla dom där ställena där du säger ä - så dé så! flirting.gif
Berith
CITAT (Betty @ 29-10-2007, 09:07) *
Blir det inte alls det, jag tycker att du tycker fel! whist.gif
Alla dom där exemplen du radade upp... jag säger e på alla dom där ställena där du säger ä - så dé så! flirting.gif

giggle.gif När säger du ä då?
Betty
CITAT (Berith @ 29-10-2007, 09:18) *
giggle.gif När säger du ä då?

När jag säger när, här och där och när jag säger bär, kär och lär. Och när jag säger sär och namnet Pär/Per till exempel. biggrin.gif
Berith
CITAT (Betty @ 29-10-2007, 09:23) *
När jag säger när, här och där och när jag säger bär, kär och lär. Och när jag säger sär och namnet Pär/Per till exempel. biggrin.gif

Jamen tossa där, det är ju långa ä det. kompiskram.gif "Ja dä ä dä" med Pugh?

Men korta ä då? Det måste ju finnas ord däruppe också som ni uttalar med kort ä.

Glömde säga att ordet tossa uttalas tåssa. whist.gif
Betty
CITAT (Berith @ 29-10-2007, 09:29) *
Jamen tossa där, det är ju långa ä det. kompiskram.gif "Ja dä ä dä" med Pugh?

Men korta ä då? Det måste ju finnas ord däruppe också som ni uttalar med kort ä.

Glömde säga att ordet tossa uttalas tåssa. whist.gif

Här uppe uttalas ordet tossa - tossa! a0a.gif

Få se då... några korta ä... g.gif

idea.gif säng, bäng, däng. Läpp, käpp, mätt, plätt, o.s.v. yaay.gif
anna_rispan
fonetik

Långa korta nyckelord
[α:] [a] mat-matt
[e:] [e] [ә] vet-vett året
[ε:] [ε] säl-vätt
[æ:] [æ] kär-kärr

wink.gif

hoppas att ni kan läsa trots att raderna är krokiga
Berith
CITAT (Betty @ 29-10-2007, 09:40) *
Här uppe uttalas ordet tossa - tossa! a0a.gif

Få se då... några korta ä... g.gif

idea.gif säng, bäng, däng. Läpp, käpp, mätt, plätt, o.s.v. yaay.gif

Tålamod är en väldigt fin egenskap. a0a.gif

Alla dom du räknade upp stavas ju med ä. Räkna upp några ord som stavas med e men uttalas som ä. Kort! tummenupp.gif
Betty
CITAT (Berith @ 29-10-2007, 09:51) *
Tålamod är en väldigt fin egenskap. a0a.gif

Alla dom du räknade upp stavas ju med ä. Räkna upp några ord som stavas med e men uttalas som ä. Kort! tummenupp.gif

Faktiskt Berith, jag kommer inte på ett enda sånt ord! dunno.gif Ord som stavas med e uttals med e och de som stavas med ä uttalas med ä - det finns ju en anledning till att de stavas så! flirting.gif
Men säkert finns det några undantag som jag inte kommer på just nu, men då handlar det som sagt om undantag... smile.gif

Men det här:

Adress - adräss
Dressing - drässing
Dressman - drässmann
Press - präss

- det är definitivt dialektalt uttal! yes.gif
anna_rispan
kikade ni på mitt inlägg där ovan om fonetik?? blush.gif
Betty
CITAT (anna_rispan @ 29-10-2007, 10:31) *
kikade ni på mitt inlägg där ovan om fonetik?? blush.gif

Jodå, visst gjorde jag det! tummenupp.gif
Men den där rutan på den här raden fattade jag inte :
Och ordet året?
Berith
Japp läste om fonetiken, men jag kan inte läsa ut där om t.ex. adress ska uttalas med kort e eller kort ä.

Intressant ämne det här, synd bara att det blev ett OT i nån annans tråd. Sorry... trostar.gif

CITAT (Betty @ 29-10-2007, 10:38) *
Och ordet året?

Tror att det betyder att e i året varken är långt eller kort, man säger ju inte åreeet och inte årettt.
anna_rispan
CITAT (Betty @ 29-10-2007, 10:38) *
Och ordet året?

[e:] vet
[e] vett
[ә] året

Man ska tydligen kunna höra någon liten skillnad i ljudet på e, jag har kopierat från ett kompendium i fonetik. Man blir krullig i hjärnan av att sitta och dissikera hur i hela friden man uttalar ljuden i olika ord.

Så här står att läsa om [ә]: tungryggens placering i munhållan är mellan

ja förlåt för trådstöld. Nej för varje enskilt ord får man slå upp det i ordlista. ville bara visa hur man skriver fonetiska tecken och att det inte kanske är som man först tror när det gäller ljudet...lite nördig kunskap så där....
Betty
CITAT (anna_rispan @ 29-10-2007, 10:48) *
...lite nördig kunskap så där....

fast väldigt intressant... flirting.gif
anna_rispan
CITAT (Betty @ 29-10-2007, 11:25) *
fast väldigt intressant... flirting.gif

puh! jag var lite orolig...

o när jag säger ordet vett så tycker jag att det låter som en blandning av e o ä. därför tror jag att ni båda har rätt. smile.gif
Berith
Nej rör inte till det nu - vett uttalas som det stavas. yes.gif
anna_rispan
CITAT (Berith @ 29-10-2007, 11:50) *
Nej rör inte till det nu - vett uttalas som det stavas. yes.gif

wink.gif kram2.gif
MariaS
Ber om ursäkt om jag avbryter, men tänkte bara återknyta till forumrubriken....
Han på OK Q8 i gör-det-självhallen är ju rent av pinsam. wacko.gif HAr skrotat kortet för den reklamen
niklaswik
Alla reklamer för Riesen kommer högt upp.

Även alla dubbade reklamer, just för att dom är dubbade.
Betty
Ett par riktigt pinsamt dåliga reklamfilmer:
Pernilla Wahlgren som ringer till sin mamma
Pernilla Wahlgren som sitter framför spegel och behöver tandtråd innan hon ska in på scen.
(erkänner: Jag har lite svårt för den damen...)
vindspel
CITAT (Betty @ 29-10-2007, 12:25) *
Ett par riktigt pinsamt dåliga reklamfilmer:
Pernilla Wahlgren som ringer till sin mamma
Pernilla Wahlgren som sitter framför spegel och behöver tandtråd innan hon ska in på scen.
(erkänner: Jag har lite svårt för den damen...)

Dito.......Undrar vilka mer reklamer hon ska vara med i angry.gif har hon sååå ont om pengar.....
Tosan
CITAT (MariaS @ 29-10-2007, 12:01) *
Ber om ursäkt om jag avbryter, men tänkte bara återknyta till forumrubriken....
Han på OK Q8 i gör-det-självhallen är ju rent av pinsam. wacko.gif HAr skrotat kortet för den reklamen

Ja fy, man får rent av ont i magen när man ser det... Och det hemska är att det finns såna människor, alltför många fear.gif
MariaS
CITAT (Tosan @ 29-10-2007, 12:34) *
Ja fy, man får rent av ont i magen när man ser det... Och det hemska är att det finns såna människor, alltför många fear.gif

Ja och när man vet det, blir inte denna reklamen bättre. Gör en reklam som utbildar männikor istället för att göra dem töntiga.
Tosan
CITAT (MariaS @ 29-10-2007, 12:36) *
Ja och när man vet det, blir inte denna reklamen bättre. Gör en reklam som utbildar männikor istället för att göra dem töntiga.

Amen!
Betty
Massor av reklamfilmer tummenupp.gif
Bettson
CITAT (MariaS @ 29-10-2007, 12:36) *

Menar ni han som lite artistikt skvätter olja över motorn när han ska byta olja? Jag vrider mig av skratt varje gång. Tycker faktist att den är skitkul eftersom jag så att säga sett originalet.

Att i slutet på sjuttiotalet som kvinna åka in i en gör det självhall, som på den tiden var karlarnas egna lilla paradis för att tillsammans med en annan kvinnlig vän byta motorn på hennes bubbla. Bli ut-tittad och få taskiga kommentarer om kärringar och bilar.

Att uppleva att det blir tystare och tystare med glåporden och att det slutar med att vi hjälper herrarna i stället, det kändes gött.

Och han i filmen han är inte så töntig, bara realistisk. Jag har sett värre.

Vilket fortfarande får mig att gapskratta av nostalgi varje gång jag ser honom yahoo.gif
pejori
just nu retar jag mej på reklamen som säger att "bananas are for monkeys" så ät piller istället för frukt... ranting.gif
Tosan
Han gör ju lite olika saker... sista var väl när han ringer till kompisen och frågar om råd, för frun hade bett honom lämna bilen till märkesverkstad för hon skulle ha bilen sen....

Jag klarar nästan inte av den, det är rent fysiskt jobbigt... Och ja, jag har åxå sett orginalet, fler än en gång...

Men visst är det kul när man får sätta karlarna på plats? biggrin.gif
Bettson
CITAT (Tosan @ 29-10-2007, 22:53) *
Jag klarar nästan inte av den, det är rent fysiskt jobbigt... Och ja, jag har åxå sett orginalet, fler än en gång...

Men vad är det som är jobbigt? Förstår inte riktigt. En karl som till varje pris vill fylla upp den traditionella mansrollen vilket alla i hans omgivning vet om att han inte klarar. Så ska han bevisa att han fyller ut skorna och ställer till det ännu värre.

Enbart komiskt skulla jag säga.

Ungefär som originalet jag såg. Han kom in med en nästan ny bil. Han tar ut en sprillans ny overall och hylsnyckelsats ur bilen. Avlutar med en oljedunk för här skulle det minsann sparas på service när nu bilen var så dyr.

Karlskrället håller på med något mystiskt ca en halvtimme och tappar ur någon mindre mängd vätska ur bilen för att sedan försöka börja fylla på olja. I det läget knallade vi lite försiktigt över till honom och påpekade att han hade tömt kylaren på vätska och att han nog inte skulle hälla motorolja i denna.

Som väl var så hade han inte lyckats tömma ur allt ( gick inte att göra utan att ta loss kylaren som väl var) och det var inte frysgrader så han tog sig därifrån i alla fall. Den bilen kommer nog troligtvis at vara inlämnad på märkesverkstad i fortsättningen

Kalla mig rå rotfl.gif och hjärtlös om du vill, jag skrattar gott fortfarande.
Tosan
Men just det där att han är totalt okunnig å låtsas kunna... Han kan väl åtminstone försöka ta reda på hur innan han börjar, istället ställer han till med en katastrof...
Det är manligare att erkänna att man inte kan nåt, tycker jag. smile.gif
Bettson
CITAT (Tosan @ 29-10-2007, 23:26) *
Men just det där att han är totalt okunnig å låtsas kunna... Han kan väl åtminstone försöka ta reda på hur innan han börjar, istället ställer han till med en katastrof...
Det är manligare att erkänna att man inte kan nåt, tycker jag. smile.gif

Tycker vi kvinnor ja.

Fast männen änser nog att de visar svaghet om de måste tillstå att de inte kan. Då gör dom hellre bort sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon