|
Chamomille
31-08-2007, 21:40
Sa en som lyssnar på klickningar och snarkningar. Sover ni på soffan? Puttar på din bättre hälft? Stoppar en kudde över örat eller i ansiktet på den andra???
Ojojoj. Jag har en sambo som låter som... ja, jag vet inte vad... Jag brukar putta lite lätt på honom, hjälper inte det så blir det en lös spark och hjälper inte det heller ja, då blir det hårdare tag. Oftast brukar mannen flytta på sig själv och lägga sig i soffan, men ibland gör jag det.
Det här med snarkningar kan man ju fnissa lite åt, men faktum är att det är enormt jobbigt. För mig. Min sömn blir ordentligt störd och i längden så funkar det ju inte att sova i samma rum som en som låter värre än ett sågverk.
Chamomille
31-08-2007, 21:58
Näe, det är just det... Det här kan nog ta knäcken på mig. Det är jättejobbigt.... Jag puttar lite försiktigt, ibland hjälper det, då vänder han sig, men ofta börjar det igen. Det finns många nätter som jag aldrig har somnat... Usch va jobbigt egentligen. Man vill ju sova bredvid sin bättre hälft...  MEN det GÅR inte alltid
Tack och lov sover vi inte samtidigt så ofta iom att han jobbar natt. Men de nätter vi gör det brukar jag sparka så han håller på att ramla ur sängen... Ibland slutar han
Biggan_
31-08-2007, 22:04
...hmm, många nätter på soffan har det blivit för min del!  Jag måste somna först om jag skall ha en chans att ligga kvar i sängen för somnar han först så ligger man bara och retar upp sej på att man inte kan somna för snarkningarna och då somnar man aldrig!
gammelnalle
31-08-2007, 22:09
Halvt allvarligt:
Öronproppar....
sätt de i näsan på er sängkamtrat....
Att snarka HÖGT innebär även att man sover sämre och får mindre syresättning så du gör bara din sovkamrat en god gärning om du får h.n att snarka mindre..
och tro inte att det bara är vi män som zzzzznarkar...
b
Snöflinga
31-08-2007, 22:10
Vi löste det med skilda sovrum  Jag nattuggla, han kvällstrött och snarkbenägen  Sååå skönt och det kan tassas över om man så vill, längre är det inte
Eva i Skåne
31-08-2007, 22:13
Jag älskar den gamla reklamfilmen där man tror att kvinnan ska väcka honom men istället stoppar två fingrar i näsborrarna på mannen. Grym, men visst känner man sig så irriterad ibland. Dock har jag god sömn och mannen också så det är inte ofta nån av oss ligger vaken och lyssnar på snarkningar.
Chamomille
31-08-2007, 22:26
Fniss...Jag vet inte vad jag ska säga (skriva). Jag har provat med att stoppa in fingrarna i näsan på sambon (det blev 2 bubblor), Rolle heter han föresten, då frustar han och vänder sig. Det är som Biggan skriver, jag retar upp mig som faan och får hjärtklappning och till slut går och lägger mig var som helst..Det är inte lätt....
Jo, det där med snarkningar känner man till! Det gick så långt att efter att ha blivit väckt ett otal gånger varje natt så låg jag tillslut och hetsade upp mej redan innan han började snarka. Låg och tänkte att - snart börjar han, snart börjar han och då kunde jag inte somna för det.
Det slutade mad att han gick med på att göra en "snarkutredning" och tur var väl det. Han fick med sej en mätapparat hem över en natt och den visade att han hade jättelånga andningsuppehåll och syrehalten i blodet sjönk katastrofalt. Någon operation var inte att tänka på eftersom han snarkade för mycket så han fick med sej en sån där snarkapparat hem och det har faktiskt varit en välsignelse för oss båda. Han är mycket piggare nu och hans migrän har blivit mycket bättre på kuppen och jag slipper bli väckt. Så ni som har en snarkande sängkamrat, skicka iväg dem på utredning! Det är ju dessutom absolut inte bra utan rentav hälsovådligt att snarka för mycket. Man får låna apparaten gratis och det tyder ju på att det är allvar annars hade ju inte landstinget ställt upp med en sådan sak.
CITAT (Cacki @ 31-08-2007, 23:34)  Så ni som har en snarkande sängkamrat, skicka iväg dem på utredning! Det är ju dessutom absolut inte bra utan rentav hälsovådligt att snarka för mycket. Man får låna apparaten gratis och det tyder ju på att det är allvar annars hade ju inte landstinget ställt upp med en sådan sak. Jodå, nog har jag försökt alltid. Men vad gör man när mannen är envisare än synden?
Chamomille
31-08-2007, 22:42
CITAT (Cacki @ 31-08-2007, 23:34)  Jo, det där med snarkningar känner man till! Det gick så långt att efter att ha blivit väckt ett otal gånger varje natt så låg jag tillslut och hetsade upp mej redan innan han började snarka. Låg och tänkte att - snart börjar han, snart börjar han och då kunde jag inte somna för det.
Det slutade mad att han gick med på att göra en "snarkutredning" och tur var väl det. Han fick med sej en mätapparat hem över en natt och den visade att han hade jättelånga andningsuppehåll och syrehalten i blodet sjönk katastrofalt. Någon operation var inte att tänka på eftersom han snarkade för mycket så han fick med sej en sån där snarkapparat hem och det har faktiskt varit en välsignelse för oss båda. Han är mycket piggare nu och hans migrän har blivit mycket bättre på kuppen och jag slipper bli väckt. Så ni som har en snarkande sängkamrat, skicka iväg dem på utredning! Det är ju dessutom absolut inte bra utan rentav hälsovådligt att snarka för mycket. Man får låna apparaten gratis och det tyder ju på att det är allvar annars hade ju inte landstinget ställt upp med en sådan sak. Exakt vad jag gör.. Ligger och väntar på snarkningar. Så blir jag nervös osv. osv. Suck.... Sambon ska också få nån slags apparat hem en (1) natt för att testa. Får se om det fungerar.. Tror inte, för det är inte varje natt han låter..
CITAT (Tezzla @ 31-08-2007, 23:36)  Jodå, nog har jag försökt alltid. Men vad gör man när mannen är envisare än synden?  Lite hot med att själv börja använda kyskhetsbälte om han inte gör som du vill kanske....
CITAT (Cacki @ 31-08-2007, 23:54)  Lite hot med att själv börja använda kyskhetsbälte om han inte gör som du vill kanske....  Det bältet har jag haft på så länge redan att det börjat rosta
Usch, ja. Förutom att HANS nattsömn blir dålig så han blir grinig o trött så får en annan lida! Jag praktiserar öronproppar (med följd att jag nu har öronexem och ständiga öroninflammationer) eller så lyssnar jag på talböcker med hörlurar. Har lärt mig att somna till dem istället. Välj någon som inte har irriterande röst, eller en irriterande bok då... Jag tröttnade på att sova i gästsängen, så dessa är mina alternativa metoder!
MEN till min stora FASA har de slutat tillverka "dun" öronpropparna (bilsom's) jag har letat med ljus och lykta. Alla andra får jag så stora smärtor i öronen av att jag vaknar... Någon som har tips? Snart är sista öronpropparna slut hemma, jag har verkligen panik inför detta faktum..
Wilma
malin72
31-08-2007, 23:08
Just det Malin, jag har även letat på nätet. Bilsom tillverkar dem inte längre och andra tillverkare har jag inte lyckats hitta Funderar på att göra inbrott i alla gamla industrier jag kan hitta och rensa deras ev. kvarvarande lager Wilma
malin72
31-08-2007, 23:18
CITAT (Wilmer @ 01-09-2007, 00:15)  Just det Malin, jag har även letat på nätet. Bilsom tillverkar dem inte längre och andra tillverkare har jag inte lyckats hitta Funderar på att göra inbrott i alla gamla industrier jag kan hitta och rensa deras ev. kvarvarande lager Wilma hm vi får fortsätta söka och skrika till om vi hittar några för dom var ju så sköna
Ja, Malin och alla andra, det kan vi gärna hjälpas åt med! Jag ska fråga min doktor... Har bett min sambo som reser att kolla utomlands. Inget resultat än, förutom silikon proppar som jag inte gillar. De fastnar ju i håret!! Typiskt manlig idé. Jag skriker om jag hittar.
Wilma
CITAT (malin72 @ 01-09-2007, 00:18)  hm vi får fortsätta söka och skrika till om vi hittar några för dom var ju så sköna Testa att maila Bilsom och fråga om de vet någon som tillverkar såna. Jag har bara positiva erfarenheter från det företaget... snabba och vänliga svar på frågor och inte negativa till att låta en testa deras produkter. Jag fick både öronproppar och hörselkåpor helt gratis sända till hemadressen.
OK Netha, tack för tipset! Klart att jag ska kontakta dem själv, har bara läst på nätet om andra som gjort det. Dumt att inte försöka faktiskt!!
Wilma
Chamomille
01-09-2007, 01:11
CITAT (Cacki @ 31-08-2007, 23:54)  Lite hot med att själv börja använda kyskhetsbälte om han inte gör som du vill kanske....   CITAT (Tezzla @ 31-08-2007, 23:59)  Det bältet har jag haft på så länge redan att det börjat rosta  Aha, det hjälpte inte...
Märkligt beteende, snarkning. Man tycker ju att evolutionen borde löst det åt oss, om inte annat genom att rovdjuren bättre hade kunnat höra sovande matbitar. Vad fyller snarkning för vettig funktion?
Chamomille
01-09-2007, 01:22
CITAT (Wilmer @ 01-09-2007, 00:25)  Ja, Malin och alla andra, det kan vi gärna hjälpas åt med! Jag ska fråga min doktor... Har bett min sambo som reser att kolla utomlands. Inget resultat än, förutom silikon proppar som jag inte gillar. De fastnar ju i håret!! Typiskt manlig idé. Jag skriker om jag hittar.
Wilma Skrik högt då...Jag vill ha med. Fast hur vaknar man till alarmet kl 04.45....??? Usch egentligen va tidigt jag går upp... Fastnar i håret???  Vad ska du in i örat å göra Ja, tänk om vi kunde lösa detta problem... CITAT (Pirum @ 01-09-2007, 02:13)  Märkligt beteende, snarkning. Man tycker ju att evolutionen borde löst det åt oss, om inte annat genom att rovdjuren bättre hade kunnat höra sovande matbitar. Vad fyller snarkning för vettig funktion? Inte ett dj...la dugg. Som fästingar ungefär.
Nämenalltså... Har du provat silikonpropparna? De sitter typ i ytterörat.. Har man längre hår så kletar det fast... De ska INTE in i hörselgången... Ja, hur vaknar man.... Hm... Det gör man bara om man (vill?) är problemet. Kompisarna har stått med bilen utanför o tuuuuutat, inte vaknar jag inte. Zzzzz. Ja, det är sant. Hur vaknar man då. Hm. Då är talboken bättre! Den är tyst på morgonen om man inte har repeat knapp...  Jobbigt det här. Wilma
Min sängkamrat snarkar lite ibland och om han snarkar när jag är vaken så knuffar jag på honom och kallar honom för snarkis och då vänder han på sig och då slutar han och sedan hinner jag somna och om han sedan skulle snarka medan jag sover så är det inte så farligt. HAr jag väl somnat så sover jag...
Ciczi
Sånt där går över på några år - 30 eller så - och sen sover dom som små lamm igen.
Chamomille
01-09-2007, 08:38
CITAT (Berith @ 01-09-2007, 08:43)  Sånt där går över på några år - 30 eller så - och sen sover dom som små lamm igen.   30 år...Suck va trött jag ska bli...
Det finns också en "plast-mojutt" som man stoppar in i varje näsborre som vidgar luftgenomströmningen i näsan, den funkar rätt bra, finns på apoteket.
//Mollis
Eva i Skåne
01-09-2007, 09:22
Hur menar du nu Berith? Inte avtar väl snarkningarna med åren?  Eller du menar kanske att man själv börjar höra sämre... Jag blir lite full i skratt när jag läser om snarkutredningar och apparater. Även om jag egentligen tror det är rent förtal att det sägs att jag snarkar  så ser jag framför mig hur gubben och jag ligger där i var sin sida av sängen kopplade till var sin apparat och sen sover tysta som lamm och bara maskinernas burrande hörs
Jag har löst problemet genom att förvisa maken till gästrummet.  Jag klarar absolut inte att sova med öronproppar, inte någon sort alls. Jag har trånga hörselgångar och propparna håller på att spränga sönder dem på en minut. Lilleman väcker mig så många gånger om natten att det inte blir hållbart om jag ska hållas vaken däremellan också av snarkningar. Sedan ska han väl gå ner i vikt så småningom också är det tänkt...det är ju övervikten som är orsaken i hans fall.
CITAT (Mollis @ 01-09-2007, 10:16)  Det finns också en "plast-mojutt" som man stoppar in i varje näsborre som vidgar luftgenomströmningen i näsan, den funkar rätt bra, finns på apoteket.
//Mollis Nozovent heter den. Funkar på lättare snarkning och de som egentligen inte har så stora besvär, men funkar tyvärr inte på de som har rejäla besvär och drar riktiga timmerstockar.
CITAT (Eva i Skåne @ 01-09-2007, 10:22)  Hur menar du nu Berith? Inte avtar väl snarkningarna med åren?  Eller du menar kanske att man själv börjar höra sämre...  ----- Oj Eva, nu blir jag lite osäker...  Förr (!) använde jag också öronproppar - dom gångerna jag inte slängde ner honom från balkongen! Men nu när jag vaknar så hör jag bara att han andas tungt utan att snarka, och tar för givet att han sover. Han är ju inte helt snarkfri, soffan vid TVn frammanar överröstande ljud, men som sagt... när han sover i sängen så låter han inte alls så mycket numera.
CITAT (gammelnalle @ 31-08-2007, 23:09)  och tro inte att det bara är vi män som zzzzznarkar... Just precis! Jag kan också. Har bett min sambo att putta och väcka mig men ibland är han tvungen att gå ut till soffan. Och när han kommer in igen efter en stund är jag alltid tyst!
Levde under många år med en storsnarkare. Höll på att bli galen. Öronproppar räckte inte. Snarkplåster funkade inte. Skilda sovrum var ett himla bökande i en mindre lägenhet.
Till slut skickade jag honom till läkaren. Där blev det allergitester, och det konstaterades att han var pollenallergisk. Slutresultatet blev att han fick avsvällande nässpray + bettskena. Det funkade ibland, ibland inte.
Men vad jag vill säga är att problemet kan vara enormt invalidiserande för en relation, och att ett läkarbesök kan vara befogat för att kunna utreda snarkningarnas orsak ordentligt.
Sailor Pluto
01-09-2007, 11:34
Min käre sambo snarkar och låter när han är riktigt trött, aldrig annars. Först brukar jag putta lite försiktigt så att han blir tyst. Blir han inte tyst slänger jag helt enkelt över honom på mage så att det blir tyst !
nosnorezone säljer några olika typer av bettskenor. Problemet med dessa är att de kan vara mycket svåra att passa in, egentligen skulle man behöva göra det hos en tandläkare. Men med noggranhet och om man läser instruktionerna mycket noga så går det. Om det funkar eller ej verkar bero lite på vilken typ av bett man har och varför man snarkar. Jag tycker det verkade som att "Noiselezz"-modellen var lite lättare att passa in än "Somnoguard" (man ska värma upp skenorna i vatten och sen passa in dem för sitt eget bett).
mamamaggan
01-09-2007, 13:40
Här hemma är det ett himla oljud på nätterna!! Vi snarkar båda två men min man störs inte av mig som jag gör av honom.
Men hans snarknngar har blivit mycket bättre , han snarkar nästan inte alls nu. Det beror tydigen på att han inte är lika trött nu. Han är sjukskriven sedan 5 månader tillbaka och har sovit mycket mer under den tiden. Jag tror att det beror på det att hans snarkningar nästan upphört , de enda gångerna han snarkar nu är när han är riktigt , riktigt trött. Det kanske är så för fler ?
När han jobbade blev det som en ond cirkel. Han sov för få timmar , snarkade sig igenom nätterna , hade för dålig kvalité på sömnen , blev trött av det , snarkade mer ...........
Sailor Pluto
01-09-2007, 13:45
CITAT (mamamaggan @ 01-09-2007, 14:40)  Här hemma är det ett himla oljud på nätterna!! Vi snarkar båda två men min man störs inte av mig som jag gör av honom. Men hans snarknngar har blivit mycket bättre , han snarkar nästan inte alls nu. Det beror tydigen på att han inte är lika trött nu. Han är sjukskriven sedan 5 månader tillbaka och har sovit mycket mer under den tiden. Jag tror att det beror på det att hans snarkningar nästan upphört , de enda gångerna han snarkar nu är när han är riktigt , riktigt trött. Det kanske är så för fler ?
När han jobbade blev det som en ond cirkel. Han sov för få timmar , snarkade sig igenom nätterna , hade för dålig kvalité på sömnen , blev trött av det , snarkade mer ........... Känner igen det du skriver! Precis så var det för min sambo, även fast han inte hann gå så lång tid med problemet så märktes det att det var jobbigt. Det försvann när han blev sjukskriven, och kom tillbaka igen när han började jobba. Sen bytte han jobb och arbetstider och då var det inte ett problem längre. Nu är det bara när han är väldigt trött som snarkningarna kommer tillbaka (oj, det skrev jag ju ovan ).
Limeblossom
01-09-2007, 20:14
Mmm...inte är det kul inte. Mitt ex kunde jag knuffa på så sa han: Ja snarkänt nå och så vände han på sig och blev tyst  Men min nuvarande sambo, herregud....Och snarkningarna är väl en sak men andningsuppehållen....jag måste ju knuffa igång honom ibland precis som man gör med för tidigt födda barn med andningsuppehåll  Men han snarkar inte jämt som tur är och i hans fall så beror det dels på gräsallergi (ej utredd) och på att han är för tjock helt enkelt. Vi får kämpa på!!!
Kajsa i Arvika
01-09-2007, 21:52
När jag gick kursen i taktil stimulering kom en av mina kurskamrater och alldeles strålade sista träffen... eftersom hon inte hade någon annan direkt att "träna på " var det hennes gubbe som fick va frivillig och efter att ha snarkat i många år hade han plötsligt slutat!! (och hon hade INTE knådat ihjäl honom  ) Efter att tidigare ha vaknat flera gånger för att han snarkat vaknade hon nu av att han INTE gjorde det...hihi Så damer... börja knåda på era karlar så kanske de slutar...
Knåda och knåda.... funkar väl fint med brödkavel också?
Chamomille
02-09-2007, 06:32
CITAT (Eva i Skåne @ 01-09-2007, 10:22)  Hur menar du nu Berith? Inte avtar väl snarkningarna med åren?  Eller du menar kanske att man själv börjar höra sämre... Jag blir lite full i skratt när jag läser om snarkutredningar och apparater. Även om jag egentligen tror det är rent förtal att det sägs att jag snarkar  så ser jag framför mig hur gubben och jag ligger där i var sin sida av sängen kopplade till var sin apparat och sen sover tysta som lamm och bara maskinernas burrande hörs   CITAT (Kajsa i Arvika @ 01-09-2007, 22:52)  När jag gick kursen i taktil stimulering kom en av mina kurskamrater och alldeles strålade sista träffen... eftersom hon inte hade någon annan direkt att "träna på " var det hennes gubbe som fick va frivillig och efter att ha snarkat i många år hade han plötsligt slutat!! (och hon hade INTE knådat ihjäl honom  ) Efter att tidigare ha vaknat flera gånger för att han snarkat vaknade hon nu av att han INTE gjorde det...hihi Så damer... börja knåda på era karlar så kanske de slutar... 
CITAT (Berith @ 02-09-2007, 07:21)  Knåda och knåda.... funkar väl fint med brödkavel också?  Men tänk bara på att använda en slät kavel! En kruskavel lämnar ju alltför lättidentifierade märken vid polisutredningen. Bara ett litet tips. Nä...jag håller mej nog till "bakmaskin" i fortsättningen också, även om den susar lite när det sussas....
Rapchic
02-09-2007, 09:32
själv kunde jag inte sova inatt för det var för tyst min sambo var hos sin mamma över natten så jag var helt ensam  (däremot brukar han bara snarka när han är förskyld och då är jag oftast också förkyld och kan ändå inte somna)
Chamomille
02-09-2007, 10:09
CITAT (Cacki @ 02-09-2007, 10:20)  Men tänk bara på att använda en slät kavel! En kruskavel lämnar ju alltför lättidentifierade märken vid polisutredningen. Bara ett litet tips. Nä...jag håller mej nog till "bakmaskin" i fortsättningen också, även om den susar lite när det sussas....
CITAT (Cacki @ 02-09-2007, 10:20)  Men tänk bara på att använda en slät kavel! En kruskavel lämnar ju alltför lättidentifierade märken vid polisutredningen. Bara ett litet tips. Nä...jag håller mej nog till "bakmaskin" i fortsättningen också, även om den susar lite när det sussas.... Ska tänka på det.
skogstroll
02-09-2007, 11:35
CITAT (Rapchic @ 02-09-2007, 10:32)  själv kunde jag inte sova inatt för det var för tyst min sambo var hos sin mamma över natten så jag var helt ensam  (däremot brukar han bara snarka när han är förskyld och då är jag oftast också förkyld och kan ändå inte somna) tänk vad konstigt det är, man önskar ibland att vara själv, men när man är det är det inte lika skoj...
Gossen Ruda
02-09-2007, 18:42
Jaja, jag känner till problemet. Inte med någon bättre eller sämre hälft eftersom jag är envis singel men jag och pappa bodde i samma hus tills han dog för 9 år sen. Han var en snarkare av rang. Med snarkuppehåll då och då så jag undrade ibland om han slutat andas för gott. Att sätta likhetstecken mellan snarkningar och kort liv stämmer dock inte med tanke på att han blev över 90.
Om jag snarkar vet jag däremot inte av ovan nämnt skäl men däremot är jag tandgnisslare. Men det går att fixa med bettskena, det var den bästa tusenlapp jag gjort av med. Mycket piggare på morgonen och betydligt mindre huvudvärk och migrän.
Chamomille
02-09-2007, 18:46
CITAT (Gossen Ruda @ 02-09-2007, 19:42)  Jaja, jag känner till problemet. Inte med någon bättre eller sämre hälft eftersom jag är envis singel men jag och pappa bodde i samma hus tills han dog för 9 år sen. Han var en snarkare av rang. Med snarkuppehåll då och då så jag undrade ibland om han slutat andas för gott. Att sätta likhetstecken mellan snarkningar och kort liv stämmer dock inte med tanke på att han blev över 90.
Om jag snarkar vet jag däremot inte av ovan nämnt skäl men däremot är jag tandgnisslare. Men det går att fixa med bettskena, det var den bästa tusenlapp jag gjort av med. Mycket piggare på morgonen och betydligt mindre huvudvärk och migrän.  Du e rolig du....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|