|
*Ulrica*
02-09-2007, 20:19
Min mamma snarkade jättemycket och hennes sambo är jättekänslig för ljud på natten. De har skilda sovrum, trots detta sov han förut med öronproppar. Men efter att min mamma har använt bettskena inpassad av tandläkare (dyrt) i några år så har hon nu slutat snarka nästan helt och hållet. Hon är mycket piggare och har mindre ont i huvudet också eftersom hon även gnisslade tänder. Min sambo snarkar inte riktigt, jag kallar det "snorkar" för det är liksom mer som en ljudlig, skorrande andning. Mer om han är förkyld som han var väldigt ofta förut, tills han började med allergimedicin och vi förstod att det inte var eviga förkylningar han hade haft. Han har provat en anti-snark-spray från hälsokosten men den smakar döäckligt och verkade inte fungera nämnvärt heller. Om jag går och lägger mej lite tidigare än honom (som tur är så är jag kvällstrött) så har jag nästan somnat när han ska sova. Men visst händer det att jag både puttar och sparkar honom ibland... då blir han suuuur... Jag får också jätteont av öronproppar, trodde det var fel på mej men nu ser jag ju att det är vanligt!
Hannele
03-09-2007, 08:25
CITAT (Chamomille @ 31-08-2007, 22:40)  Sa en som lyssnar på klickningar och snarkningar. Sover ni på soffan? Varför inte i eget sovrum? De gör vännerna med snarkproblem, lever pigga och lyckliga.
Vad många vi är som delar detta problem! Min man har också en sån där maskin sen några år tillbaka med en mask framför näsan som blåser in luft. Sömnen har blivit betydligt bättre för oss båda sen den maskinen kom i huset.
Intressant det här med kopplingen till allergi. JAg skall ta upp det med maken. Han är storförbrukare av nässpray och jag har sagt åt honom att gå till doktorn för att ta allergitest. Något är det ju han är allergisk mot. Men att det även påverkar snarkning har nog ingen av oss tänkt på. Hm.
SEn var det det här med viktminskning. Det är också en väldigt svår nöt att knäcka trots att vi vet att det påverkar snarkningarna. För precis som med rökning så måste ju beslutet komma från den som har problemet. Det hjälper inte att alla andra påpekar att vikten måste ner, snarare verkar det som att tjatet adderar mer problem. Konstigt nog hade han inga problem att sluta röka men ändra på kosten...
Hannele, alla är inte så lyckliga att de har flera rum att välja på.. Tyvärr! Annars är det den effektivaste lösningen, om än lite trist.
Wilma
Om min sambo snarkar  så buttar jag till honom & säger att han skall lägga sig på sidan. Men sen har jag en 12 årig tjej som gnisslar tänder så det ekar i hela huset  ......så hon måste stänga dörren till sitt rum (bettskena är utprovad  )....men vet ni vad......sen jag gick upp i vikt  så är jag den som snarkar mest  ......säger min sambo
Bettson
04-09-2007, 22:48
Kan någon förklara detta fenomen. Jag har hört det från ett flertal par i min omgivning.
Kvinnorna klagar på att maken snarkar och håller henne vaken om nätterna. Kvinnorna vill ha delade somrum så att de inte ska vara sura och grininga och ev kunna vara så utvilade att de har lite energi över till erotik.
Männen tycker att kvinnorna är gnälliga, klagar i onödan för männen blir ju naturligtvis inte störda, dom sover ju. Fast de blir svimfärdiga varje gång deras fruar talar om skilda sovrum. För då är de övertygade om at det är slut med erotiken.
Följden blir att kvinnorna ligger och väntar på att deras män sover ordentligt. Så smyger de iväg och lägger sig i en annan säng, eller soffa. För åtminstone så mycket sömn så att de överlever, men får onda ryggar i stället.
Släpp ihop ett antal kvinnor i medelåldern och detta samtal kommer upp lika säkert som ett brev på posten ( hrm dålig liknelse för brev på posten är minsann inte så säkra längre). Det är i alla fall ett lika säkert kort som att släppa ihop ett antal okända Stockholmare så börjar de prata parkeringproblem.
Inte en hoss mej,gubben snarkar mej in i drömmarnas värld,så trygg så trygg så try.. så tr.. så..s.. ..........
Sedär nu återanvänder jag och är duktigt  (megagammal tråd). Har bytt snarkobjekt i sovrummet, men med en nyhet! Viljan att prova en snarkskena. Det är helt underbart!!! Visserligen lite ljud ibland, men inte det där ni vet... Hett tips för er som snart ligger i skilsmässa för ni inte kan sova (gäller ju oftast båda). Snarkskena, googla så finns flera alternativ, prata med vårdcentral om vad som kan passa. / Lättad W
CITAT (olgak @ 01-09-2007, 12:52)  nosnorezone säljer några olika typer av bettskenor. Problemet med dessa är att de kan vara mycket svåra att passa in, egentligen skulle man behöva göra det hos en tandläkare. Men med noggranhet och om man läser instruktionerna mycket noga så går det. Om det funkar eller ej verkar bero lite på vilken typ av bett man har och varför man snarkar. Jag tycker det verkade som att "Noiselezz"-modellen var lite lättare att passa in än "Somnoguard" (man ska värma upp skenorna i vatten och sen passa in dem för sitt eget bett). Jag ser nu att det nämndes redan då, tur jag bytte snarkare till en som var villig att prova snarkskena. Nu kan jag i allafall säga att det kan vara väl värt att prova!!
Meriona
15-05-2011, 17:15
Härligt att det funkar!
Härligt att att det funkar och att snarkingarna minkat så nattsömnen blir mindre störd, men har även "snarkobjektet" märkt någon skillnad? Mindre trött? Mindre huvudvärk?
Jag märker att han är mycket piggare på kvällarna, så det hjälper oss båda  Frågar man en som sover i soffan framför TV'n har de ju aldrig sovit  Men nu ser även jag att han är vaken.
Myosotis
16-05-2011, 10:19
CITAT (Wilmer @ 14-05-2011, 23:41)  Har bytt snarkobjekt i sovrummet... CITAT (Wilmer @ 14-05-2011, 23:41)  Sedär nu återanvänder jag och är duktigt  (megagammal tråd).  Men det var väl jättebra, den här tråden hade jag inte läst. Jag trodde du var en sån som var allergisk mot gamla trådar? Jag kan vakna av mina egna snarkningar och ibland av andnöd då jag tydligen glömt bort att andas i sömnen. Men jag tycker det har blivit mycket bättre. Mycket intressant det flera har skrivit om migrän som blivit bättre, jag har sällan migrän nuförtiden. Att sova i samma rum som hunden funkar inte alls, hon snarkar så jag blir jättestressad. Jag brukar knacka i väggen, vissla, ropa till, klappa i händerna etc. för att hon ska vakna tillräckligt mycket för att ändra ställning, sen kan det vara tyst en stund om man har tur.
merlin68
17-05-2011, 19:23
Att sova i samma rum som hunden funkar inte alls, hon snarkar så jag blir jättestressad. Jag brukar knacka i väggen, vissla, ropa till, klappa i händerna etc. för att hon ska vakna tillräckligt mycket för att ändra ställning, sen kan det vara tyst en stund om man har tur. [/quote] Vår hund brukar väcka oss då och då när han drömmer lilte extra intensivt, alla benen"springer" och han yler, morrar och skäller så att han ibland vaknar upp av sina egna ljud. Han har t o m ramlat ur sängen när hans dröm-jag jagade
CITAT (Myosotis @ 16-05-2011, 11:19)   Men det var väl jättebra, den här tråden hade jag inte läst. Jag trodde du var en sån som var allergisk mot gamla trådar? Jag kan vakna av mina egna snarkningar och ibland av andnöd då jag tydligen glömt bort att andas i sömnen. Men jag tycker det har blivit mycket bättre. Mycket intressant det flera har skrivit om migrän som blivit bättre, jag har sällan migrän nuförtiden. Att sova i samma rum som hunden funkar inte alls, hon snarkar så jag blir jättestressad. Jag brukar knacka i väggen, vissla, ropa till, klappa i händerna etc. för att hon ska vakna tillräckligt mycket för att ändra ställning, sen kan det vara tyst en stund om man har tur. Men, jag är inte ensam om "plötslig spädbarnsnöd" i vuxen ålder.. Jag vaknade förr av att jag slutat andas, men det har jag slutat med. Inte att andas, utan nu sover jag och andas duktigt. Nejdå, jag är inte allergisk mot gamla trådar, det kanske jag sagt? Men jag skulle inte skälla på folk som inte söker och fortsätter på antika trådar (lite kan man väl kolla). På vissa forum har jag sett att folk får skäll för de använder gamla trådar (typ några månader gamla, haha). Jag söker alltid själv här innan jag frågar, drar ibland upp gamla trådar också.. Skapade "trådar vi minns" till och med, eller vad jag nu kallade den. OT är jag inte heller helt främmande för, hrm.. Men, skönt att din migrän blir bättre "med åren", allt är positivt som går i den riktningen vad det gäller migrän. Jag brukar f.ö låta, knuffa, dänga kudde på sambon som ibland lyckas snarka på ett ytterst irriterande sätt trots snarkskena. JAG snarkar också ibland, speciellt då jag är tät i näsan, man får knuffas... CITAT (merlin68 @ 17-05-2011, 20:23)  Att sova i samma rum som hunden funkar inte alls, hon snarkar så jag blir jättestressad. Jag brukar knacka i väggen, vissla, ropa till, klappa i händerna etc. för att hon ska vakna tillräckligt mycket för att ändra ställning, sen kan det vara tyst en stund om man har tur. Vår hund brukar väcka oss då och då när han drömmer lilte extra intensivt, alla benen"springer" och han yler, morrar och skäller så att han ibland vaknar upp av sina egna ljud. Han har t o m ramlat ur sängen när hans dröm-jag jagade  Jag hade problem i vintras när marsvinen var tvugna att bo i sovrummet, de rasslar på och framförallt bebis Henke oinkade så förskräckligt när han trode vi var vakna.
Myosotis
18-05-2011, 07:34
CITAT (Wilmer @ 17-05-2011, 22:54)  Nejdå, jag är inte allergisk mot gamla trådar, det kanske jag sagt? Nej det vet jag inte om du har, jag fick för mig det för du har nog hostat vid något tillfälle när en dammig tråd kom upp. Ibland är det ju verkligen idiotiskt att dra upp trådar från folk som inte ens är aktiva längre, men såna här tycker jag är bra om de får leva, det hade istället varit fånigt med 10 trådar i samma ämne. Sådär, nu har jag varit OT också
Det var nog bara rethosta
Min man snarkar något gräsligt !jag har löst det problemet genom att flytta in i Gästrumet där jag får sova i lugn och ro .Själv vaknat jag två till fyra gånger varje natt därtill då sova med någon som låter som ett sågverk finns inte ,så nu sover vi i var sitt rum och båda får sova i fred utan att bli sparkade eller ruskade på mm mm ;)Man måste faktiskt inte sova i samma rum och om man inte sover i samma rum betyder ju inte det att man inte älskar varan ;,kan faktiskt bli lite spännande
Motti, det är väldigt sant! Bättre att ha god nattsömn, går det inte så går det inte. Men snarkare sover ju oftast inte så bra (?) själva, så går det att göra något åt är det ju toppen.
Märker ju på min man att han är dödstrött på kvällarna men han är en sådan där Matcho man så han skulle aldrig söka för sina snarkningar ,han är inte fet alls väldigt muskelös med tendens till gubbmage ;)Jag snarkar också då och då,men att till varje pris sova i "äkta säng "är löjligt för det innebär för det mesta att en inte får sova alls.Visst !det är surt att inte kunna sova tillsamans man vill ju gärna det,men funkar det inte så gör det inte :(ja så jag får nöja mig med att sova med katten !PS!katten är Diplomat så han sover nogån vecka med husse och någon med matte ,nu är det min tur denna veckan  Kram på er Motti !
*Stintan*
18-05-2011, 22:30
Jag sover med hunden som inte stör mig ett dyft på nätterna, det är nog snarare tvärtom  Inte behöver jag bry mig om någon snarkande gubbe heller.
Konstigt det där :)man tolerarar en hund som snarkar men inte en Gubbe  även min 12 åriga kisse kan snarka lite grann men det är ju bara mysigt eller hur :)ja som det kan bli !
*Stintan*
18-05-2011, 22:36
Min hund varken snarkar eller har andra mysko ljud för sig på nätterna.
Lite kul det där. Hade en katt som snarkade värre än en grovarbetare (det gör han fortfarande hos min väninna) och min ena hund är en bra timmersågare, så att sakna ljudet av en sängkamrat (ja man kan sakna det) är inget problem här. Trots att jag är extremt lättväckt, har jag aldrig vaknat av en snarkare. Men suckade en unge, stod jag upp på en sekund, hur konstigt man sorterar ljud egentligen.  CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 23:36)  Min hund varken snarkar eller har andra mysko ljud för sig på nätterna. Min/a snarkar och fiser, så jag har nog en sambo Saknar ingen tvåbening som käftar emot.
jo visst är det märkligt hur olika vi tolerar ljud och vad de kommer ifrån :)Men tex en brasas knaster !ja det är ju hur så mysigt som helst och till det ljudet är det lätt att somna till.Men en gubbe som drar "timber" inte lika mysigt alls.När katten snarkar lite grann så ligger jag och ler och tycker det är rogivande
CITAT (Motti @ 19-05-2011, 00:32)  jo visst är det märkligt hur olika vi tolerar ljud och vad de kommer ifrån :)Men tex en brasas knaster !ja det är ju hur så mysigt som helst och till det ljudet är det lätt att somna till.Men en gubbe som drar "timber" inte lika mysigt alls.När katten snarkar lite grann så ligger jag och ler och tycker det är rogivande  Ett ösregn mot tak/fönster är ett bra ljud också.
Mmm regn är rogivande eller när det blåser så det viner i knutarna eller ligga och lyssna på en Dammsugare lätt att somna då ;)men ett Gubbaskrälle som ligger och snarkar kan få en på MÖRDARTANKAR ju :(kudde över ansiktet och sådant hemskt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|