|
Full version: Passiflora sp.
CITAT (Tillan @ 15-09-2008, 18:00)  Hej.Även jag köpte sticklingar i trepack från odla i maj månad. Har odlat upp dem i en och samma balkonglåda ute på verandan under sommaren. Nu har jag separerat dem och ställt in i mitt köksfönster . Började med en och den "rände" iväg som ett x2000 tåg runt fönstret(bild) och förstod då att jag nog ska ställa de andra två i samma fönster i köket (platsbrist blir det) Men hur så små sticklingar kan fara iväg( 5cm vid levernas) till meterlånga nu i mitten av september och den jag först satte in har jag räknat till 34 knopp och det blommar för fullt nu. Är helt ny på passion jag med och vet nu inte hur man fortsätter så de överlever ska bli spännande. DSC_00009.jpg DSC_00010.jpgVilket fint exemplar av Passiflora ´Amethyst`!!! Den trivs verkligen i ditt kökfönster nu...du kommer att njuta av blommornas prakt ett tag till för att när de finns inne på hösten blommar de lite längre...ja tills mörkret tvingar dem i vinterdvala, så sker det hos mig för att jag inte tillför något extraljus. De sover, tappar lite blad, sen klipper jag de i februari, mars när säsongen börjar...Du behöver inte oroa dig, din passi kommer att överleva inne om du inte övervattnar den på vintern... jag har aldrig haft de optimala förhållandena för passisar på vintern...På den inglasade balkongen är det kallt och säsongen för dem börjar senare än inne i lägenheten och slutar tidigare... passisar tappar alla blad och sover längre, de överlever men....jag har kommit fram till att lägenheten i mitt fall är en "snällare" lösning på den kallaste perioden av året och att det är alltid tid att ta ut dem när våren kommer, de gillar inte att komma fram och tillbaka...Svensk vinter är en tuff prövning för dem om du inte har tid och möjligheter att pyssla med tillfört ljus och temperatur, fuktighet. Det är kanske bra att lägga till att mina erfarenheter gäller för Passiflora racemosa, P. citrina, P.decaisneana, P. coriacea, P. trifasciata och P. belotii (Empress Eugenie). Gör allt efter din känsla, Tillan, och växten kommer att trivas. Som du ser, din Passi trivs, lita på dig själv, på din "sjätte sinne", det är spännande att upptäcka och förstå växternas värld på egen hand... Lycka till!!! MVH/clivia
Riktigt hemsk bildkvalitet förstås, men min Amethyst har verkligen ätit upp halva mitt fönster:  Är två edulis som står i krukorna som syns nästan längst till vänster Krukan Amethysten står längst till vänster, bakon gardinen, och syns därför inte alls.
Oj, undrar om det blir en dubbel-post från mig, den försvann just när jag sklle skicka den..konstigt Undrar just vad ni ger dom, förutom kärlek, vatten och ljus ??? Fönsterbrädor är en bra uppfinning, det får plats många krkor, värme nedtill och ljus upptill, perfekt tillvaro för växterna.. Jag blir glad när ni delar med er av era bilder, men jag kommer igen med bilder framåt vårkanten, för 2009 kommer jag att ha många Passis med blommor har jag bestämt.... Amethysten har en underbar färg, stora blommor, och även om närminnet sviker, så vill jag minnas att den doftar också ?? Märks det att jag försöker ordna till en köplista...
CITAT (lissa @ 18-09-2008, 01:27)  Oj, undrar om det blir en dubbel-post från mig, den försvann just när jag sklle skicka den..konstigt Undrar just vad ni ger dom, förutom kärlek, vatten och ljus ??? Fönsterbrädor är en bra uppfinning, det får plats många krkor, värme nedtill och ljus upptill, perfekt tillvaro för växterna.. Jag blir glad när ni delar med er av era bilder, men jag kommer igen med bilder framåt vårkanten, för 2009 kommer jag att ha många Passis med blommor har jag bestämt.... Amethysten har en underbar färg, stora blommor, och även om närminnet sviker, så vill jag minnas att den doftar också ?? Märks det att jag försöker ordna till en köplista...  Titta på den här, det räcker kanske ett exemplar på en terass... Passiflora macrophylla (från internet): [attachment=24418:Passiflo...ex_Mast_.jpg] blommor... [attachment=24419:passiflo...rophylla.jpg] MVH/clivia
Moonbeam
18-09-2008, 07:10
Jag köpte också tre sticklingar från Odla och det har inte hänt mycket. Okej, lite har de vuxit men inte alls på samma sätt som dina. Undrar vad jag gör för fel?? Taniga och inte ett endaste tecken till blomning alls
CITAT (clivia @ 15-09-2008, 20:31)  Vilket fint exemplar av Passiflora ´Amethyst`!!! Den trivs verkligen i ditt kökfönster nu...du kommer att njuta av blommornas prakt ett tag till för att när de finns inne på hösten blommar de lite längre...ja tills mörkret tvingar dem i vinterdvala, så sker det hos mig för att jag inte tillför något extraljus. De sover, tappar lite blad, sen klipper jag de i februari, mars när säsongen börjar...Du behöver inte oroa dig, din passi kommer att överleva inne om du inte övervattnar den på vintern... jag har aldrig haft de optimala förhållandena för passisar på vintern...På den inglasade balkongen är det kallt och säsongen för dem börjar senare än inne i lägenheten och slutar tidigare... passisar tappar alla blad och sover längre, de överlever men....jag har kommit fram till att lägenheten i mitt fall är en "snällare" lösning på den kallaste perioden av året och att det är alltid tid att ta ut dem när våren kommer, de gillar inte att komma fram och tillbaka...Svensk vinter är en tuff prövning för dem om du inte har tid och möjligheter att pyssla med tillfört ljus och temperatur, fuktighet. Det är kanske bra att lägga till att mina erfarenheter gäller för Passiflora racemosa, P. citrina, P.decaisneana, P. coriacea, P. trifasciata och P. belotii (Empress Eugenie). Gör allt efter din känsla, Tillan, och växten kommer att trivas. Som du ser, din Passi trivs, lita på dig själv, på din "sjätte sinne", det är spännande att upptäcka och förstå växternas värld på egen hand... Lycka till!!! MVH/clivia Tack för uppmuntrande ord. Ja eftersom jag är helt nybörjare på passion så känns det väldigt roligt att det blev resultat. Har haft ett antal besäkare här damer som ahr gröna fingrar och dom är helt överväldigade. Nu ahr jag tagit ner gardinen för det behöver jag inte någon eftersom båda passionerna slingrar sig runt hela fönstret nu. Önskar en trevlig helg /Tillan
CITAT (Tillan @ 18-09-2008, 10:36)  Tack för uppmuntrande ord. Ja eftersom jag är helt nybörjare på passion så känns det väldigt roligt att det blev resultat. Har haft ett antal besäkare här damer som ahr gröna fingrar och dom är helt överväldigade. Nu ahr jag tagit ner gardinen för det behöver jag inte någon eftersom båda passionerna slingrar sig runt hela fönstret nu. Önskar en trevlig helg /Tillan Tack, det samma, Tillan...Jag känner väl till dina känslor...  Njut av dina passionblommor, jag har själv aldrig slutat beundra dem även om jag inte direkt är nybörjare... Jag skulle vilja önska dig att din passi aldrig slutade blomma...för att varje knopp som slår ut på morgonen är en obeskrivlig upplevelse för alla passifloraälskare... MVH/clivia
Madre mia !!! Är det verkligen möjligt?? Det måste väl vara en " photo-shopad" bild...För om bladen är större än en människa, hur ska då frukterna bli... Bäst att vara försiktig om man går under det trädet när frukterna är mogna..för om man får en i huvidet äter man nog aldrig mer en frukt  en Å andra sidan..att se en blomma från ett sånt träd, vilken upplevelse
Alexander-VG-zon3
18-09-2008, 19:29
CITAT (clivia @ 18-09-2008, 06:57)  Passiflora macrophylla (från internet): [attachment=24418:Passiflo...ex_Mast_.jpg]
blommor... [attachment=24419:passiflo...rophylla.jpg]
MVH/clivia clivia dom blir väl inte så stora i krukor !!
Lissa,... Jag har aldrig sett Passiflora macrophylla frukter, vet faktiskt inte om just de utför någon fara...men i tropikerna måste man vara försiktigt i alla fall, det finns alltid någonting som kan falla på dig...  ... blommorna är cca 6 cm i diameter, men blad...de är gigantiska...därför kallas den ibland P. gigantifolia men ja till skillnad från majoriteten av passifloror är detta ett träd... Den största frukten hos passifloror tillhör den P. quadrangularis. Jag har lyckats att ta bild  på den i BT...P.decaisneana har jag inte hittat där längre, den är borta och till min förvåning finns det en riktig P. quadrangularis istället nu...Då kan du se skillnaden mellan frukterna hos P. decaisnena (foto 2004) och P. quadrangularis... P. decaisneana, frukt [attachment=24450:pd._frukt.jpg] P. quadrangularis, frukter [attachment=24451:p._quadr...ept.2008.jpg][attachment=24452:passiflo...rukter_2. jpg] Decaisneana ser lite som ett stort egg, den är mindre cca 20 cm lång till skillnad från P. quadrangularis som kan vara omkring 30 cm lång och ser ut som melon enligt mig. Tyvärr fanns det inga blommor för tillfället... Flaxss,... den växer i Ecuador, jag tror inte på så stora exemplar i kruka... men vi får väl se...  (jag har redan några frön i krukan...ja, om det är verkligen P. macrophylla frön) MVH/clivia
Moonbeam
19-09-2008, 07:47
Sorg i huset  Min passiflora auranthia dog igår. Uppäten av trips  Har klippt ner den helt nu så får vi se om den lilla stamstumpen kan ge mig nåt tillbaka. Däremot drack jag och min man varsin härlig drink igår, med resterna av passiflora edulisfröna som jag gett mig den på att plantera nu. Har satt 24 stycken i ett minidrivhus, så får vi se! Min svägerska kommer hem från Peru snart och jag bad henne köpa med sig ett gäng olika passionsfrukter, hoppas starkt på p. alata Håll tummarna folks!
CITAT (Moonbeam @ 19-09-2008, 08:47)  Sorg i huset  Min passiflora auranthia dog igår. Uppäten av trips  Har klippt ner den helt nu så får vi se om den lilla stamstumpen kan ge mig nåt tillbaka. Däremot drack jag och min man varsin härlig drink igår, med resterna av passiflora edulisfröna som jag gett mig den på att plantera nu. Har satt 24 stycken i ett minidrivhus, så får vi se! Min svägerska kommer hem från Peru snart och jag bad henne köpa med sig ett gäng olika passionsfrukter, hoppas starkt på p. alata Håll tummarna folks! Moonbeam, det är kanske därför de inte har vuxit så mycket...Skadedjur är en plåga för växter, de tar mycket energi...men kanske resten av passi kommer att skjuta något skott, det händer...  , bara du inte övervattnar den...  Dina p.edulis kommer att gro snart...24 styck  ... du kommer att ha en djungel så småningom...  , jag har några på balkongen, de växer som ogräs...Här på bilden är de 4 månader gamla edulisar... passiflora edulis, 4 månader... [attachment=24462:passiflo..._månader.jpg] Jag håller tummarna att de växer snabbt ...ja, och är mycket avundsjuk på dina kommande frukter från Peru...  ...Hoppas att du kommer att lägga ut bilderna på de olika passionfrukterna...för oss alla andra inte så lyckligt lottade... Lycka till!!! MVH/clivia
Moonbeam
19-09-2008, 10:51
CITAT (clivia @ 19-09-2008, 09:32)  Moonbeam, det är kanske därför de inte har vuxit så mycket...Skadedjur är en plåga för växter, de tar mycket energi...men kanske resten av passi kommer att skjuta något skott, det händer...  , bara du inte övervattnar den...  Dina p.edulis kommer att gro snart...24 styck  ... du kommer att ha en djungel så småningom...  , jag har några på balkongen, de växer som ogräs...Här på bilden är de 4 månader gamla edulisar... passiflora edulis, 4 månader... [attachment=24462:passiflo..._månader.jpg] Jag håller tummarna att de växer snabbt ...ja, och är mycket avundsjuk på dina kommande frukter från Peru...  ...Hoppas att du kommer att lägga ut bilderna på de olika passionfrukterna...för oss alla andra inte så lyckligt lottade... Lycka till!!! MVH/clivia Hmmm...kanske de andra också har skadedjur?? Men jag har synat dem ordentligt och de mår bra. Kanske de vill ha ny jord? Mer näring? Jag ska testa mig fram. Och var in på Annorlunda blommor idag....fuskade ordentligt och köpte mig en passis med knoppar  Om det blir nåt av mina peruanska passionsfrukter så lovar jag att dela med mig av sticklingar såklart! Men det lääär ju dröja *s* Klipper in bilden på änglatrumpeten jag såg i Peru förra året *suckar hänfört och minns* Har förhoppningar om min lilla ängel som står här i vardagsrummet, även om den ser lite luggsliten ut. Och nu ramlade jag ur ämnet i tråden
Alexander-VG-zon3
19-09-2008, 14:15
CITAT (clivia @ 18-09-2008, 22:38)  Flaxss,... den växer i Ecuador, jag tror inte på så stora exemplar i kruka... men vi får väl se...  (jag har redan några frön i krukan...ja, om det är verkligen P. macrophylla frön) MVH/clivia hoppas verkligen att mina inte blir så stora i bladen , kan inte härbärga en sådan .
Konstiga Passis...så stora blad och sen en pytteblomma, tänk om blomman hade varit i samma proportioner med bladen..wow.. Ursäkta mitt ovetande Clivia, men jag vet inte vad BT är, googlade men fick mest fram lastbilar och truckar.. Fina frukter, det finns väl tusentals frön där...för jag fick några quadrangularisfrön från Venezuela, och dom var inte stärre än våsra Edulis frön.. Moonbeam, är det inte konstigt att bara en av växterna fick tripsbesök  . Jag hade mest vitaflygare, i somras, men också trips, och visserligen fick inte alla växterna deras besök, men om jag hade 2 Kannas bredvid varandra, då fick båda besök, inte bara en av dom..... Så om det var trips så hade/har , då har du verkligen haft tur...
Moonbeam
20-09-2008, 04:24
CITAT (lissa @ 20-09-2008, 02:37)  Konstiga Passis...så stora blad och sen en pytteblomma, tänk om blomman hade varit i samma proportioner med bladen..wow.. Ursäkta mitt ovetande Clivia, men jag vet inte vad BT är, googlade men fick mest fram lastbilar och truckar.. Fina frukter, det finns väl tusentals frön där...för jag fick några quadrangularisfrön från Venezuela, och dom var inte stärre än våsra Edulis frön.. Moonbeam, är det inte konstigt att bara en av växterna fick tripsbesök  . Jag hade mest vitaflygare, i somras, men också trips, och visserligen fick inte alla växterna deras besök, men om jag hade 2 Kannas bredvid varandra, då fick båda besök, inte bara en av dom..... Så om det var trips så hade/har , då har du verkligen haft tur... Ja, det är märkligt! Satt sen idag och synade alla blommorna i närheten, och mycket riktigt, änglatrumpeten hade trips, basilikan också, gullrankan, Dr Widerström (eller vad den nu heter), clivian, japp. ALLA! Men de är sprayade med Provado nu, så
CITAT (lissa @ 20-09-2008, 02:37)  Konstiga Passis...så stora blad och sen en pytteblomma, tänk om blomman hade varit i samma proportioner med bladen..wow.. Ursäkta mitt ovetande Clivia, men jag vet inte vad BT är, googlade men fick mest fram lastbilar och truckar.. Fina frukter, det finns väl tusentals frön där...för jag fick några quadrangularisfrön från Venezuela, och dom var inte stärre än våsra Edulis frön.. Lissa....du behöver inte be om ursäkt, det var mitt fel att jag skrev så... BT betyder botaniska trädgården...Passiflora macrophylla ser utt också som alla andra passifrön gör...För en lekman är det svårt att se skillnaden även om den finns där... Några passifrön på bilden och på den andra bilden P. macrophylla frön: [attachment=24536:passifrön....jpg][attachment=24537:passiflo...ust_2008.jpg] Lite bilder från BT på en till passiflora: Passiflora racemosa: [attachment=24533:passiflo...ept.2008.jpg][attachment=24534:passiflo...t.2008_2. jpg] Hemma hos mig, några år tillbaka: [attachment=24535:passiflo...racemosa.jpg] MVH/clivia
Den slingan skulle jag ine ha något emot att ha på min terrass...stora härliga och tätt sitter dom också...Det finns ju nästan hur många Passis som helst, och hibryder ännu fler. vår väninna Passi är ju lite "lätt på foten" och blir med "nya barn" med nästan alla som blåser förbi Fröna är ju väldigt lika varandra, lite ljusare i färgen bara..vilken samling du måste ha.. Moonbeam..Tur att du titade efter ordentligt, och nu får vi hoppas att sprayen och vinterna tar död på dom alla...tripsen menar jag förstås
Jag vill hellre än allt annat, ha mer arter av passion. Nu har jag två, en oidentifierad och en caerula. Till nästa år (de är inget roliga på vintern), ska jag jaga fatt i någon mer sort tror jag bestämt.
Caerulan på balkongen, som växt och blommat som besatt, har jag nu klippt och klippt och klippt i och det syns knappt! Samlar sticklingar för att övervintra inomhus, sen får vi se om moderplantan klarar vintern på balkongen, annars har jag ju sticklingarna som tänkt backup. Nästa sommar ska jag få odla passion på friland i söderläge mot en vägg hos en polare, det ska bli kul!
Vilka arter är det som ger ätbar frukt?
Har googlat på den frågan och kom fram till att alla är ätliga om dom är ordentligt mogna, Att speciellt P Edulis är väldigt vitaminrik plus mineraler, att det finns P Edulis, edulis,=maracuya passi ska smaka lite( Hm, vad heter den nu på svenska, tror att den bara finns torkade och påminner om persika, fast mindre) och den har väldigt många mineraler och vitaminer, och är bra mot kolestrol. Dom flesta verkar vara bra mot kolesterolen. P Edulis, flavicarpa, är den mest uppskattade i sydamerika och lättare att få tag på än maricuyan P. Vitiflora ska smaka lite jordgubbe..etc P.Caerula har samma valörer som resten av sina artfränder, men används inte så ofta i komersen, antagligen för att den består nästan bara av kärnor. (Jag försökte äta min frukt, och den var söt i smaken,) som alla och många används därför bara till juice... Det fanns mycket info, men på spanska,för min google tar alltid först fram spanska sidor, så jag brukar ta till spray för att hitta saker på Svenska...men det var intressant läsning..
CITAT (lissa @ 23-09-2008, 01:37)  Har googlat på den frågan och kom fram till att alla är ätliga om dom är ordentligt mogna, Att speciellt P Edulis är väldigt vitaminrik plus mineraler, att det finns P Edulis, edulis,=maracuya passi ska smaka lite( Hm, vad heter den nu på svenska, tror att den bara finns torkade och påminner om persika, fast mindre) och den har väldigt många mineraler och vitaminer, och är bra mot kolestrol. Dom flesta verkar vara bra mot kolesterolen. P Edulis, flavicarpa, är den mest uppskattade i sydamerika och lättare att få tag på än maricuyan P. Vitiflora ska smaka lite jordgubbe..etc P.Caerula har samma valörer som resten av sina artfränder, men används inte så ofta i komersen, antagligen för att den består nästan bara av kärnor. (Jag försökte äta min frukt, och den var söt i smaken,) som alla och många används därför bara till juice... Det fanns mycket info, men på spanska,för min google tar alltid först fram spanska sidor, så jag brukar ta till spray för att hitta saker på Svenska...men det var intressant läsning..  Jag är inte säkert att alla passifloror är ätliga, Lissa... Enligt J. Vanderplanks bok finns det mer än 20 i världen som är ätliga...(men inte alla) Ätliga är: P. actinia P. alata P.ambigua P. antioquiensis P. caerulea P. coccinea P. edulis P. edulis flavicarpa P. incarnata P. laurifolia P. ligularis P. maliformis P. manicata P. membranacea P. mixta P. mollissima P. nitida P. quadrangularis P. spectabilis P. vitifolia MVH/clivia
CITAT (Moonbeam @ 18-09-2008, 08:10)  Jag köpte också tre sticklingar från Odla och det har inte hänt mycket. Okej, lite har de vuxit men inte alls på samma sätt som dina. Undrar vad jag gör för fel?? Taniga och inte ett endaste tecken till blomning alls  Du behöver inte gjort något fel. Av mina tre sticklingar jag fick från odla var det en som rände iväg som en raket , den andra kom igång först efter nån månad och den tredje är fortfarande ranglig och tanig. Nu ahr de varsin kruka och står i samma fönster alla tre växer grant nu men fortfarnade så är den minsta minst .
Clivia, du har säkert rätt,.....Men jag översätter lite av det mest intressanta som står i den webben om våra passis .. Passiflororna har ätliga frukter, men man ska äta dom när dom är riktigt mogna, för att undvika förgiftning.. Dom härrör från Sydamerika , men exporterades till dom tropiska delarna av Afrika och Asien. Det finns mer än 500 olika arter i sitt ursprungsland, alla ätliga, men en del är mer lämpade som kost än andra. P Incarnata... används mest som mermelad i en del sydliga usa stater. Redan Aztekerna använde den till ormbett, och kallade den därför för ormtunga. Dom första invandrade indianerna använde den till mat och desinfektion ( desinfektering?) och frukten kan bli stor som en melon. Quadrangularis.. kan ha frukter på 30cm, är bra mot kolesterol. Roten är giftig och används till att ta kål på tarmmask. Den innehåller Serotonina, en stark neurotransmisor som är viktig för att nervsystemet fungerar som det ska, och om man inte har det kan man få problem med sömnen , vikt, depretion, migrän, etc etc. P Laurifolia frukt på ca 8cm blommornas kronblad är gröna på ena sidan och röda på den andra. Och som quadrangularisen kokar man roten för att med vätskan döda tarmmask. Caerulan används inte i lika stor utsträckning som dom förut nämnda, men är ätlig och har samma medicinska egenskaper som sina artfränder Det var på ett ungefär det mest intressanta som står på den webbsidan, utom hela uppräkningen av alla vitaminer etc för det är så gott som alla som finns, plus en massa minealer och viktiga spårämnen, och andra passis som inte är så elevant i användning Men även om det står att dom är ätliga så är det kanske bäst att kolla just på den sorten innan man äter den, för vi vet ju inte riktigt NÄR en frukt är ordentligt mogen..men jag tror inte vi behöver oroa oss, för vi hittar nog inte en okänd sort i fruktdisken ..
CITAT (lissa @ 24-09-2008, 01:08)  Clivia, du har säkert rätt,.....Men jag översätter lite av det mest intressanta som står i den webben om våra passis .. Passiflororna har ätliga frukter, men man ska äta dom när dom är riktigt mogna, för att undvika förgiftning.. Dom härrör från Sydamerika , men exporterades till dom tropiska delarna av Afrika och Asien. Det finns mer än 500 olika arter i sitt ursprungsland, alla ätliga, men en del är mer lämpade som kost än andra. P Incarnata... används mest som mermelad i en del sydliga usa stater. Redan Aztekerna använde den till ormbett, och kallade den därför för ormtunga. Dom första invandrade indianerna använde den till mat och desinfektion ( desinfektering?) och frukten kan bli stor som en melon. Quadrangularis.. kan ha frukter på 30cm, är bra mot kolesterol. Roten är giftig och används till att ta kål på tarmmask. Den innehåller Serotonina, en stark neurotransmisor som är viktig för att nervsystemet fungerar som det ska, och om man inte har det kan man få problem med sömnen , vikt, depretion, migrän, etc etc. P Laurifolia frukt på ca 8cm blommornas kronblad är gröna på ena sidan och röda på den andra. Och som quadrangularisen kokar man roten för att med vätskan döda tarmmask. Caerulan används inte i lika stor utsträckning som dom förut nämnda, men är ätlig och har samma medicinska egenskaper som sina artfränder Det var på ett ungefär det mest intressanta som står på den webbsidan, utom hela uppräkningen av alla vitaminer etc för det är så gott som alla som finns, plus en massa minealer och viktiga spårämnen, och andra passis som inte är så elevant i användning Men även om det står att dom är ätliga så är det kanske bäst att kolla just på den sorten innan man äter den, för vi vet ju inte riktigt NÄR en frukt är ordentligt mogen..men jag tror inte vi behöver oroa oss, för vi hittar nog inte en okänd sort i fruktdisken ..  Tack för information... Men,Lissa, är du säkert att frukt hos P. incarnata kan bli stor som en melon  ? Är det inte P. quadrangularis du skriver om? P. coriacea frukter används som insecticid...men om vi äter dem fungerar det kanske ungefär som Provado pinnar hos växter, alla insekter som dricker vårt blod kommer att dö... MVH/clivia
 Ja man kan ju undra...efter att ha läst en annan web där dom säger att frukten blir som ett ägg, har jag kommit fram till att antingen tänker dom på strutsägg, eller så tänker den första webben på såna där mini.meloner som är lite större än ett ägg  för någonstans står det fel...för min del tror jag på dig !!! Dessutom har jag lärt mig dagens lektion, att alltid kontrastera med minst 2 webbar innan jag uttalar mig om något som jag inte har settt själv
CITAT (lissa @ 27-09-2008, 03:40)   Ja man kan ju undra...efter att ha läst en annan web där dom säger att frukten blir som ett ägg, har jag kommit fram till att antingen tänker dom på strutsägg, eller så tänker den första webben på såna där mini.meloner som är lite större än ett ägg  för någonstans står det fel...för min del tror jag på dig !!! Dessutom har jag lärt mig dagens lektion, att alltid kontrastera med minst 2 webbar innan jag uttalar mig om något som jag inte har settt själv  Tro inte på mig, Lissa, jag kan också ha fel... Mina Passiflora macrophylla frön börjar gro, en månad har de tagit på sig... Titta, de är inte så macro ännu... [attachment=24842:passiflo..._gror....jpg] MVH/clivia
Nej , mini får man nog säga ännu ett tag, men dom kommer ju så vackert.. Idag ser jag inte så bra, för jag fick en gren av caerulan in i ögat, och det blev ett litetsår på hornhinnan Så nu sitter jag som en pirat och ser suddigt trots glasögon...och trots luppen som jag tog till för att titta närmae på bilden.. Det verkar som om fröna ligger PÅ jorden, är det så du har gjort, eller är det luppen som inte funkar så bra ???
CITAT (lissa @ 28-09-2008, 03:55)  Nej , mini får man nog säga ännu ett tag, men dom kommer ju så vackert.. Idag ser jag inte så bra, för jag fick en gren av caerulan in i ögat, och det blev ett litetsår på hornhinnan Så nu sitter jag som en pirat och ser suddigt trots glasögon...och trots luppen som jag tog till för att titta närmae på bilden.. Det verkar som om fröna ligger PÅ jorden, är det så du har gjort, eller är det luppen som inte funkar så bra ??? Hoppas att du inte har problem med ögat och att hornhinnan läker sig snart...  Din lupp funkar säkert mycket bra, du ser att fröna har sina "mantlar" på sig ännu och har lite problem att "klä av sig" men jag placerade dem faktiskt under jorden, inte så djupt kanske därför råkade de att ta "sina mantlar" över jorden. MVH/clivia
Jaha, rt fel  är det så..jag blev lite fundersom, förhuvudboningarna,  jag har ju planterat mina frön under jorden och trodde att jag kanske har gjo Mantlar var ju ett bra namn, jag brukar kalla dom för baskrar, och alltför ofta är jag för ivrig med att hjälpa dom att ta av sig huvudboningarna, men å andra sidan har det varit tur att jag har gjort det, för dom kan ju bli så vansinnigt hårda efter ett tag så att bladen inte har en chans att ta sig ur, speciellt när dom kommer långt från den fuktiga jorden..men en del misslyckanden har jag tyvärr också haft...Igår klippte jag den ena Caerulan i samband med flytt och byte av kruka, i morgon blir det antagligen Edulisens tur, men om det inte behövs får det vänta till våren..
Nu har mina 2 P. suberosa börjat blomma, på samma dag. En stickling som jag fick av Knytt på Bakluckeloppiset blev två, pga att den var för lång. De fick rötter, hamnade i jord i växthuset och kom in i riktiga huset för några veckor sedan. Blommorna är inte större än en 10-öring. Passiflora-suberosa2.jpg Passiflora-suberosa.jpg De andra passionsblommorna ska jag väl också ta och fotografera, om jag kommer ihåg kameran vill säga.
CillaM , Det verkar nästan otroligt att det får plats så mycket på en så liten bomma..Tur att, det blir förstorat genom kameran. Det är väl nästan svårt att se blommorna bland bladverket..Glöm inte kaeran, för vi vill nog alla se resten av Passisarna.. Clivia, tack för din omsorg om mitt öga. Nu har jag tagit bort lappen över ögat på dagen, men när klockan blir som nu så börjar det besvära mig lite. Igår tog jag en svart tygbit som jag fäste med läsglasögonen, och en klick salva i ögat innan jag la mig. Tur att skador på hornhinnan läker fort, så jag hoppas att det verkligen är läkt nu
blomkronan
30-09-2008, 22:31
Tyvärr så dog en av mina 2 Passiflora, när el-elementen kom på, då torkar det ut hela huset!! luftfuktighetet hamna på 25%, men jag har köpt en luftfuktare nu som står på hela dygnet. Jag har en Passi kvar... kan jag ta sticklingar genom att sätt i vatten? jag vill ha flera...
//Mari
Fattas ord...Sjäva girlanden full med knoppar är ju i sig jättevacker !!!! Har du dom i nån sorts växthus ?? Jag tycker att det verkar så.. Om det är så så skulle jag tro att du sitter där många timmar om dagen. Ju mer jag ser av Passis, ju mer tycker jag om den. Blommorna är ju nästan övernaturliga med alla sina delar så helt olika varandra .. Jag blir speciellt intresserad av att se " skäggen " dom har, och Quadrangularisen är väl kanske den som har det längsta tror jag, dessutom vacker vågat,. Edulisen ha det väl också .... så jag hoppas att mina klarar vintern så att jag kan se dom blomma.. Men, ALLA har sin charm och är beundransvärda.. Jag har aldrig sett en EynsfordGem tidigare..Auranican är ju också väldigt vacker...Nää, nu får jag sluta tjata.. Tack för bilderna Cilla.M..du har inte haft tillfälle att ta kort på girlanderna i full blom ???. Clivia, hur går det med dina Macrophyllasbebisar ??? Blomkronan, jag kan inte hjälpa dig med sticklingsfrågan, det är min svaga länk
tack, att ni bryr er och skriver i min tråd... men jag kommer inte att förtsätta bidra till på det här forum...Tyvärr tror jag att det är dåligt gjort av admin att han inte tar bort inlägg som är skrivna under "mitt namn", för min del räcker det inte att blockera IP-nummret, personen i fråga kan logga in varsomhelst...och skriva vad han vill och skratta hela väggen...jag har misstankar och de har stärkts med tiden "mina inlägg" ligger där...Om det går att ta bort hela diskussioner har jag för mig att det inte skulle vara något problem att omgående ta bort dumheter som är skrivna under stulna indentiteter...så fungerar det på alla seriosa forum...ja, men det är bara min åsikt...och alla kan fortsätta om de gillar lägget... Lissa, det går bra för mina P. macrophylla, de växer, alla fem styck har grott och fått de första bladen, som är cca 1cm långa (det betyder micro inte macro i nulägget  ) Hoppas att ditt öga är läkt nu...och att det inte gör ont att titta på Cillas skönheter... Cilla M, du har bedårande passifloror,...  , det glädjer hjärtat när jag tittar på sådana här skapelser... Tack för dina bilder Den vita är din hybrid eller kan det vara "Clear Sky", hybrid mellan P.amethystina och caerulea? Blomkronan, du kan ta sticklingar och sätta dem i vattnet, det skulle inte vara något problem att rota dem... Ha det bra... MVH/clivia
Du har helt rätt i att den där girlanden tog mig, för den är verkligen vacker. Men bara tanken på att du inte kommer att skriva mer gör mig ledsen, för ditt kunnande är som en gldgruva, för att inte tala om alla kort som du har satt in. Att mitt intresse för Passis alltid har varit stort är helt klart, men genom dina trådar och bilder så har det intresset ökat enormt, och iaf är jag väldigt tacksam för alla dina råd... både vad det gäller Passis, Clivior eller alla andra växter som du kan så mycket om. Det är väl t om olagligt att lägga sig till med en annans identitet ??? Och dom falska inläggen borde du väl ha rätt till att få borttagna så fort som dom upptäcks.. Jag hoppas verkligen att admn tänker om och fixar till det så att du stannar kvar på forumet.. Stor kram och hoppas att du stannar kvar...
Jag måste instämma med lissa här. Jag undviker "off topic" i största möjliga mån, men nu kan jag inte låta bli. Du skriver ödmjukt, sätter in många bra bilder och verkar ha "alla hemma". Så det är verkligen synd att du inte tänker skriva mer, jag hoppas du ångrar dig och vänder på resonemanget och ser på saken som att:
"Idioter och vandaler (inte folkslaget), kommer att finnas överallt i mitt liv, de kommer alltid att försöka sänka mig. Men eftersom jag vet, genom bekräftelse från nära och kära, att jag är en människa som min omgivning uppskattar att ha omkring sig, så ska jag resa mig och visa en noblare sida för de som förstör för mig och på så vis tillintetgöra deras försök att sänka mig".
Peace!
Bra skrivet Kee, essensen av det ska jag försöka komma ihåg för framtida behov...
blomkronan
06-10-2008, 23:28
CITAT (clivia @ 05-10-2008, 10:16)  men jag kommer inte att förtsätta bidra till på det här forum... Snälla clivia, ta inte åt dig på det viset! Den dära "gästen" som var ute på forumet och gjorde inlägg i dit namn, är inget att bry sig om. Vi var inte uppmärksamma p.g.a vi visste inte att det var möjligt att skriva i någon annans namn. Nu är vi uppmärksamma... Man ser ju tydligt att det inte var skrivet av dig, nu när man läser den tråden igen. "Gästen" hade inte dina uppgifter medlemsnr...m.m. Det kommer inte hända igen, att vi tar fel. "gästen" vill förstås få reaktioner..., så jag tycker ta det inte personligt du råkade bara bli "utvald" Stanna kvar hos oss  //Mari
redivivus
07-10-2008, 14:41
Hej, vet inte om jag ställer frågan i helt fel tråd nu...Men... Jag har ett gäng frön tagna från en "köpe-frukt" (Passiflora Edulis"?) som jag tänkte slänga ner i jorden nu, tror jag... Vad jag undrar är vilka tips ni "gurus" skulle kunna ge mig för att jag skall kunna ge mina små frön de bästa förutsättningar för att ta sig och gro!? Skall de kylas innan sådd? Eller kanske blötläggas i varmvatten en stund? Plast överkrukan? Eller inte...? Är total newbie på det här men verkligen älskar passifloran med sitt vackra bladverk och sina underbara blommor Hoppasatt ni inte tycker jag är allt för besvärlig och krävande med mina frågor... Mvh/Zaga i Västra Götalands zon6
Hej redvivus.. Välkommen... Jag hör inte till gruppen av gurus, men när jag sådde min köpefrukt, då började jag med att tvätta av fröna ordentligt. Sen kan du ta en sil och frottera fröna i den ( var inte rädd för att frottera dom, dom går inte sönder) och sen tar du bort resten av fruktköttet med en handduk. Lägg gärna i blöt ca 24 timmar i varmt vatten, och sen i jorden med plast över..Jag tog en kniv och gjorde ett litet hål i ena änden på en del, inte alla, för jag hade läst att det var bra, men ville inte riskera alla fröna, så därför gjorde jag det bara på en del Men det är inte säkert att det här är det bästa sättet. För att vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska läsa igenom tråden, för förutom bra råd och ideer, så får du se verkligen underbara Passibilder som är värda både en och två tittar  ...
blomkronan
08-10-2008, 00:10
CITAT (clivia @ 05-10-2008, 10:16)  Blomkronan, du kan ta sticklingar och sätta dem i vattnet, det skulle inte vara något problem att rota dem... Ha det bra... MVH/clivia Jag hade satt sticklingar i vatten en vecka innan jag fråga och du svara, men blev förstås glad över att jag hade gjort "rätt" Men jag får inga rötter!!, som jag kan se ska jag sätta dom i jord iallafall? eller ska jag vänta mera?
Enligt vad jag nu har läst i flera forum,, så verkar det som om det är väldigt olika med tiden det tar för rötterna att komma fram, en del pratar om 5-10 dagar, och andra har talat om ett par månder.. . sticklingen, bör ha en ren snittyta, och kniven som man använder ska vara riktigt vass. Kom ihåg att byta vatten, för det vill dom ha rent..plus värme, speciellt när dom ska få fram rötter.En del använder rotningshormoner, men det är nog bättre till jord än vatten. Hoppas dina lyckas, jag har några på TVn nu, kunde inte låta bli att försöka på nytt Egentligen ett dåligt och farligt ställe, för det kan ju hända att glaset välter,vilket skulle vara katstrofalt, så dom tar jag bort genast, det får bli kylskåpet i stället.. Nu har jag tagit bort allt om frön, så nu hoppas jag att det blir lite klarare att förstå nu
blomkronan
08-10-2008, 01:16
 Lissa Jag har inte sått frön... jag har tagit sticklingar från min planta. Men den kanske var för "illa där ann" jag tog sticklingarna från plantan som dog! men sticklingarna var fortfarande gröna och är fortfarande gröna! Men inga rötter  Jag tog även från plantan som lever för säkerhet skull, dom har heller inte givigt några rötter.
Nej jag vet att du har tagit sticklingar, och jag pratade om sticklingar, det var bara en liten grej om tiden frön kan ta, men resten handlar om sticklingar i vatten, men jag har nog inte delat upp det som jag borde ha gjort ser jag nu., så jag ska försöka fixa det nu. Tack för att du sa till, och ge dina sticklingar mer tid på sig...tycker jag, men jag kan naturligtvis ha fel...
CITAT (blomkronan @ 08-10-2008, 01:10)  Jag hade satt sticklingar i vatten en vecka innan jag fråga och du svara, men blev förstås glad över att jag hade gjort "rätt" Men jag får inga rötter!!, som jag kan se ska jag sätta dom i jord iallafall? eller ska jag vänta mera? Har du möjlighet att handla vitmossa, sådan man använder till orkidéer så gör det. Sedan tar du en liten bit i ett glas med vatten och sätter ner sticklingarna. Efter ett kort tag har du rötter på sticklingarna.
CillaM, Är dt lättare i vitmossa? Det kanske går med vermikulite( eller vad det heter) också, eller t om vit torv ??
CITAT (lissa @ 09-10-2008, 20:34)  CillaM, Är dt lättare i vitmossa? Det kanske går med vermikulite( eller vad det heter) också, eller t om vit torv ?? Vitmossan (Sphagnum) har en viss antibiotisk effekt när den är blöt vilket bidrar till att vattnet inte blir så äckligt och att sticklingarna bättre och snabbare rotar sig.
 Tack för hjälpen CillaM
Moonbeam
12-10-2008, 16:30
Hej och ursäkta att jag dröjt med att svara! Jag håller på och driver ett (som det känns) tröstlöst krig mot trips just nu. De har invaderat alla mina stackars blommor  Jag sprayar och sprayar med Provado (inte varje dag alltså!) och de kommer tillbaka de j*vlarna Ska köpa flytande Pyrex också och hälla i vattnet så ska vi se. En fråga, som jag inte hittar nåt bra svar på i tråden-föredrar passisar torrt eller fuktigt i jorden? Kan man vattna ihjäl dem eller torka ihjäl dem? Tänker nu inför vintern med varma element och så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|