Full version: Passiflora sp.
Sidor: 1, 2, 3, 4
niklaswik
CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2007, 17:02) *
Hej!
Finns det någon korsning mellan P. edulis flavicarpa och P. incarnata. Jag har beställt frö av bägge för att försöka korsa dem, men frågan är om avkomman blir fertil. F1 blir troligen ett mellanting mellan arterna men F2 bör klyva ut och där skulle man kanske hitta något intressant. Målsättningen är att få fram en härdig och god passionsfrukt. Är det någon som har erfarenhet eller ideer?
MVH
Jan Lindgren

Det gör det absolut.

I listan jag har, finns i boken "Passiflora: Passionflowers of the world", från 2004, så finns det en hybrid med dessa föräldrar.

P. 'Tinalandia' heter den.

Sen är ju frågan hur lätt det går att få tag i såna plantor men det går nog.

Det finns också en (P. edulis f. flavicarpa x P. edulis f. edulis) x P. incarnata = 4n, alltså med dubbel uppsättning kromosomer.
Jan Lindgren
Hej!
Tack för det intressanta svaret.
MVH
Jan Lindgren
clivia
[quote name='woodcreature' date='20-12-2007, 15:15' post='721873']
Clivia, din oidentifierade är en Passiflora suberosa:)

Tack för tipset, woodcreature, men det är inte P. suberosa, den har annorlunda blad även om den har liknande blommor. Jag tror nu att det är Passiflora x curiosa. Gott Nytt År, förresten smiley_small_hug.gif till dig och alla blomälskare!!!

MVH/clivia
Hannifer
Åååååh...! wacko.gif

Jag har fått passionsblommefnatt! Rättare sagt så blev den värre när jag läste "Passiflora, passionflowers of the world". Det är fruktansvärt irriterande att fröer till vissa sorter verkar helt omöjliga att få tag på i Sverige.

Jag har lyckats få tag på P. coriacea och P. morifolia, vilket jag är glad för. Men P. aurantia- och P. citrinafrön... Icke. mad.gif Varför säljer inte fröbutikerna sådana?

Och var kan man köpa sticklingar av hybrider som 'Lady Margaret' och 'Inspiration' eller 'Constance Elliot'? Måste man handla från utlandet?

Är det förresten någon som har erfarenheter av att odla hybriderna ovan? I så fall, fungerar de bra och blommar på fönsterbrädan, eller behöver de större utrymme?

katinka20
Hejsan !!!!

Vilka jättefina bilder.... smile.gif funderar lite på vart man kan få tag på dessa underbara blommor inte frön utan sticklingar ???

Eftersom jag aldrig förut ägt nån passiflora så är man lite feg *ler*

Hoppas att det finns nån som kan svara
glassica
Jag är ny här så det känns lite kymigt att tigga på en gång...
Clivia, finns det nån möjlighet att få en stickling av din Passiflora decaisneana??? Jag betalar gärna... flirting.gif
Är själv fullständigt Passiflorafrälst, har en hel del olika fröer jag fått tag på som jag skall så, och har även en Passiflora caerulea, som står ute (experiment) och i dag den 27/1, så har den knoppar...., har även en Passiflora Mollissima (frösådd från förra året) och en Passiflora Amethyst! Ev, har min Passiflora Edulis överlevt vintern i kallväxthuset också.
niklaswik
CITAT (Hannifer @ 15-01-2008, 13:09) *
Jag har lyckats få tag på P. coriacea och P. morifolia, vilket jag är glad för. Men P. aurantia- och P. citrinafrön... Icke. mad.gif Varför säljer inte fröbutikerna sådana?

Och var kan man köpa sticklingar av hybrider som 'Lady Margaret' och 'Inspiration' eller 'Constance Elliot'? Måste man handla från utlandet?

Det finns en del fröer på Jungle Seeds, bra affär som skickar från England, inte så fasligt dyr frakt som det skulle kunna vara, £3,75 alltså lite drygt 50 kr blir det väl.

Då ska nämnas att på brevet jag fick var frimärken för nåt pund mer så i själva verket bjöd dom på en del av frakten. smile.gif

Dessutom, om du är en väldig entusiast så kan du alltid höra med mannen bakom www.passionflow.co.uk, han kanske skulle kunna skicka några ovanliga sticklingar eller tipsa dig om nån annan som inte har nåt emot att dela med sig. Som jag förstått det så är det rätt populärt i Tyskland med såna här.
glassica
CITAT (Hannifer @ 15-01-2008, 13:09) *
Åååååh...! wacko.gif

Jag har fått passionsblommefnatt! Rättare sagt så blev den värre när jag läste "Passiflora, passionflowers of the world". Det är fruktansvärt irriterande att fröer till vissa sorter verkar helt omöjliga att få tag på i Sverige.

Är det förresten någon som har erfarenheter av att odla hybriderna ovan? I så fall, fungerar de bra och blommar på fönsterbrädan, eller behöver de större utrymme?

Här har du en tysk sida med massor av fina Passifloror, de har citrinan...
Jag har inte handlat därifrån så jag kan inte säga hur det funkar, men de har mycket skojigt!!!!
http://www.kwekerijgommer.com/webshop/index.html
/// Jessica
clivia
CITAT (glassica @ 27-01-2008, 10:17) *
Jag är ny här så det känns lite kymigt att tigga på en gång...
Clivia, finns det nån möjlighet att få en stickling av din Passiflora decaisneana??? Jag betalar gärna... flirting.gif
Är själv fullständigt Passiflorafrälst, har en hel del olika fröer jag fått tag på som jag skall så, och har även en Passiflora caerulea, som står ute (experiment) och i dag den 27/1, så har den knoppar...., har även en Passiflora Mollissima (frösådd från förra året) och en Passiflora Amethyst! Ev, har min Passiflora Edulis överlevt vintern i kallväxthuset också.

Ja, varför inte? men du måste vänta lite nu tills början av april den är sovande nu. Skicka ett mail till mig om du är intresserad och vi kommer överens. smile.gif

MVH/clivia
glassica
CITAT (clivia @ 27-01-2008, 19:57) *
Ja, varför inte? men du måste vänta lite nu tills början av april den är sovande nu. Skicka ett mail till mig om du är intresserad och vi kommer överens. smile.gif

MVH/clivia

Jag mailar dig inom det snaraste!!!! =0)
Mvh Jessica
clivia
Hej,

jag har tagit bilder på P. coriacea och min först oidentifierade passiflora, som är en hybrid mellan P. coriacea och P. suberosa och namnet är P. `curiosa`som jag tidigare skrivit här. Nu kan ni se skillnaden mellan dem.

Passiflora coriacea...................................................Passiflora `curiosa`

[attachment=19540:P.coriac....2008_2..jpg][attachment=19538:P.curios...2.6.2008.
jpg]

Passiflora coriacea och Passiflora `curiosa`

[attachment=19536:P.curios...2.6.2008.jpg]

MVH/clivia

clivia
Jag är lika fascinerat varje gång det här spektaklet pågår, ja, blomman slocknar om ett par timmar sad.gif men livet går vidare till den nästa smile.gif ...

[attachment=19583:P._Empre...8__20.59.jpg][attachment=19584:P._Empre...08__6.27.
jpg]

[attachment=19585:P._Empre...08__7.45.jpg][attachment=19586:P._Empre...08__7.48.
jpg]

[attachment=19587:P._Empre...08__7.50.jpg][attachment=19588:P._Empre...08__7.51.
jpg]

[attachment=19589:P._Empre...08__7.53.jpg][attachment=19590:P._Empre...08__7.56.
jpg]

[attachment=19591:P._Empre...08__7.58.jpg][attachment=19592:P._Empre...08__8.00.
jpg]

[attachment=19593:P._Empre...08__8.03.jpg][attachment=19594:P._Empre...08__8.51.
jpg]

blomma.gif

MVH/clivia
lissa
WOW, Clivia, vilken underbar bildsvit !! Hur lång tid är det mellan tagningarna ??
Och dom små curiosa o coriacia är det verkligen inte stor skillnad mellan, och jag trodde att dom skulle vara större...( egentligen blir jag alltid förvånad över att passin är så liten ) men söta är dom. Du måste vara översållad med passis just nu...Hur går det med quadrangularisen, inga blommor än ??
Som vanligt gratulerar jag dig verkligen till dina gröna händer, för man kan inte säga gröna fingrar i ditt fall tongue.gif wub.gif
clivia
CITAT (lissa @ 13-06-2008, 02:27) *
WOW, Clivia, vilken underbar bildsvit !! Hur lång tid är det mellan tagningarna ??
Och dom små curiosa o coriacia är det verkligen inte stor skillnad mellan, och jag trodde att dom skulle vara större...( egentligen blir jag alltid förvånad över att passin är så liten ) men söta är dom. Du måste vara översållad med passis just nu...Hur går det med quadrangularisen, inga blommor än ??
Som vanligt gratulerar jag dig verkligen till dina gröna händer, för man kan inte säga gröna fingrar i ditt fall tongue.gif wub.gif

thanks.gif , thanks.gif , Lissa...

Den tredje tills den elfte bilden är tagna under en kvart (7.45 - 8.03 exakt), den första 6.27 och den sista 8.51.
Det är ganska stor skillnad mellan de två små passifloror, vad de har gemensamt då är det stora fina blad även om de också skiljer sig och ja, de blommar villigt i lägenheten också yes.gif ...Det känns att suberosa är en av de två föräldrarna till "curiosa" på blomman och bladet...Tyvärr har jag inte suberosa själv nu no.gif att visa skillnaden men bilder finns säkerligen på Internet...
Min decaisneana (jag tror nu att det inte är quadrangularis) blommar inte på våren hos mig men blommor kommer på hösten, det är jag säkert på yes.gif yes.gif

Passiflora "curiosa", blad och blomma

[attachment=19661:P._curio...2.6.2008.jpg][attachment=19662:P._curio...2.6.2008.
jpg]

Passiflora coriacea, blad och blomma

[attachment=19663:P._coria...2.6.2008.jpg][attachment=19664:P._coriacea.jpg]

blomma.gif kram2.gif

MVH/clivia

lissa
Clivia,
Nu såg jag skillnaden bättre.. Fantastiskt att dom öppnar sig så snabbt, den måste ju ha rört på sig när ni tittade på den, såg du nån liten rörelse, eller blir det ändå så lite i taget att det blir osynligt ? Otroligt vackert är det, tack för att ha visat det..
På sätt och vis är det ju bra att decaisnianan blommar på hösten, då blir det ju något speciellt, och något att se fram emot, för dom är ju också helt underbara....och jag vill minnas att du har den inne.
Du kan verkligen växter bravo.gif
clivia
CITAT (lissa @ 13-06-2008, 22:53) *
Clivia,
Nu såg jag skillnaden bättre.. Fantastiskt att dom öppnar sig så snabbt, den måste ju ha rört på sig när ni tittade på den, såg du nån liten rörelse, eller blir det ändå så lite i taget att det blir osynligt ? Otroligt vackert är det, tack för att ha visat det..
På sätt och vis är det ju bra att decaisnianan blommar på hösten, då blir det ju något speciellt, och något att se fram emot, för dom är ju också helt underbara....och jag vill minnas att du har den inne.
Du kan verkligen växter bravo.gif

Ja, Lissa, blomman öppnar sig otroligt snabbt i vissa moment, det syns... yes.gif
Titta på de här bilderna tagna idag i samma minuten, 8.04:

[attachment=19724:passiflo...5.6.2008.jpg][attachment=19723:passiflo...5.6.2008.
jpg]

...det skulle vara bättre att ha blommor på decaisneana på våren, Lissa, för att försöka få frukter på den men jag kan aldrig närma sig tropiska förhållanden på min inglasade balkong, tyvärr sad.gif ...den gillar kortare men varmare dagar än jag kan åstadkomma...Den slutar blomma när det blir för kallt på balkongen...På våren och sommaren växer den och samlar krafter som har försvunnit ur denne i den kalla, mörka och långa vintern... Men jag är redo göra allt för att se blommorna åtminstone på hösten...de är fantastiska....nästan utan konkurens bland alla blommorna på något sätt... shy.gif flirting.gif

Hur går det för dina passifloror, du har ju caeruelan och edulisen...blommar de fortfarande?

MVH/clivia

lissa
Ja Clivia, Caerulan blommar fortfarande, 1 blomma per dag, och har flera rankor fulla med knoppar. wub.gif Det är samma växt som fick sina första 4 blommor förra året, den andra däremot som jag planterade i en hink, har inte blommat alls. Mina 3 edulis har blivit 2, och ingen har blommat än. Å andra sidan säger man ju att Edulisen blommar först på sitt tredje år, och den här sommaren är dess andra. Dom växer inte speciellt bra faktiskt, och av vad jag har läst här brukar den växa otroligt fort. Den har kanske växt 30 cm bara på hela sommaren...jag borde kanske ha klippt den mer i vintras, men då var den ju så vacker och stark att jag inte nändes...den verkade faktiskt starkare då än vad den är nu unsure.gif Någonstans måste jag ha gjort fel, men var ??
Av vad du säger verkar det som om decaisneanan skulle trivas bättre i mitt klimat. Våra sommardagar är ju mycket kortare än era, just nu har vi mörkt straxt efter 22, varmt brukar vi ha så det räcker, samt väldigt hör luftfuktighet. Dessutom är ju vintern inte alls så mörk och kall som ni har, den kan nog ta igen sig efter blommingen på vårvintern/våren, och då tillbringa sommren med att blomma...Nu fick jag något att tänka på trots att jag inte borde tänka alls confused.gif
smile.gif
clivia
CITAT (lissa @ 16-06-2008, 01:56) *
Ja Clivia, Caerulan blommar fortfarande, 1 blomma per dag, och har flera rankor fulla med knoppar. wub.gif Det är samma växt som fick sina första 4 blommor förra året, den andra däremot som jag planterade i en hink, har inte blommat alls. Mina 3 edulis har blivit 2, och ingen har blommat än. Å andra sidan säger man ju att Edulisen blommar först på sitt tredje år, och den här sommaren är dess andra. Dom växer inte speciellt bra faktiskt, och av vad jag har läst här brukar den växa otroligt fort. Den har kanske växt 30 cm bara på hela sommaren...jag borde kanske ha klippt den mer i vintras, men då var den ju så vacker och stark att jag inte nändes...den verkade faktiskt starkare då än vad den är nu unsure.gif Någonstans måste jag ha gjort fel, men var ??
Av vad du säger verkar det som om decaisneanan skulle trivas bättre i mitt klimat. Våra sommardagar är ju mycket kortare än era, just nu har vi mörkt straxt efter 22, varmt brukar vi ha så det räcker, samt väldigt hör luftfuktighet. Dessutom är ju vintern inte alls så mörk och kall som ni har, den kan nog ta igen sig efter blommingen på vårvintern/våren, och då tillbringa sommren med att blomma...Nu fick jag något att tänka på trots att jag inte borde tänka alls confused.gif
smile.gif

Grattis till blommor på caerulean, Lissa! Jag vet hur det känns när växten svarar på våra tankar... blomma.gif
Oerhört glädjande hela dagen runt...
Men din edulis, Lissa, det måste vara någonting konstigt med den....Har det varit för kallt detta året hos dig? Edulisen växer verkligen otroligt snabbt. Jag har några växter av P. edulis och ligularis från mars detta året, den högsta har vuxit nästan en meter... Det är försök med frön från passiflora frukter köpta i affären, du kan titta på dem...

[attachment=19788:P._eduli...6.6.2008.jpg]

jag skulle titta på rötterna och byta jorden till dem, du har ju mycket bättre förhållanden än jag, de bör växa fortare...
Vad gäller decaisneana, ja, den skulle trivas i ditt klimat enligt min åsikt. Om du inte lyckas en gång, då är det bara att förtsätta med tills man lyckas... trostar.gif Du fick inte helt friska sticklingar av mig på grund av att de frusit i planets bagage-utrymmet, det var mitt fel att jag inte tänkte tillräckligt på det crying.gif ...Mycket svårt att vakna skadade sticklingar till livet...kanske bättre att skicka orotade sticklingar med kortade blad...ja, och bättre packade... g.gif

MVH/clivia
lissa
Edulisarna var friska och starka hela vintern, det enda var att den fick väldigt många gula blad, men mer typ av gula blad som ekarna får . Vintern har ju varit ovanligt mild här också, men sen fick vi helt plötsligt kallt igen, kallare än vad det hade varit på hela "tidsriktiga" vintern. Nu kommer jag inte ihåg om jag planterade om dom och bör kruka före eller efter den köldknäppen...efter era mått inte så kallt, men här runt 8 grader på dagen och ca1-2 på natten, det är kallt. Dom står i ett självbevattings kruka, och jag tror att det kan vara möjligt att det kan vara aningen blött pga regnet..Tycker du att jag ska ta upp dom och kolla in rötterna lite...och vågar man det så här pass sent ??
Ja det där med dina sticklingar var verkligen olyckligt, för bladen blir ju som brända och uttorkade på ett konstigt sätt av stark kyla..man blir ju så ledsen när man märker att man inte kan göra något för att rädda dom.
Jag tror nästan att det är lättare för mig att få fram en frösådd växt ,än att få fram rötter på en stickling. Jag är tyvärr lika dålig pådet fortfarande, trots försök med hibiskus och edulis . sad.gif En stackars edulis fick ett par små rötter, men dom trillade av när jag tog upp den och skulle ha ner den i jorden..så det är nog inte mitt bord.
Dom jag har kom från en köpt frukt, men grobarheten var inte den bästa, ...men var det caerulan eller edulisen unsure.gif? men att båda kommer från frö är jag säker på..
Bara en fråga till, när blomman faller av finns det ett litet "fnös" (eller vad det kan heta) kvar på grenen som ett minne...ska man ta bort det, eller ska den få klara av sånt själv ??
smile.gif
clivia
CITAT (lissa @ 17-06-2008, 02:07) *
Edulisarna var friska och starka hela vintern, det enda var att den fick väldigt många gula blad, men mer typ av gula blad som ekarna får . Vintern har ju varit ovanligt mild här också, men sen fick vi helt plötsligt kallt igen, kallare än vad det hade varit på hela "tidsriktiga" vintern. Nu kommer jag inte ihåg om jag planterade om dom och bör kruka före eller efter den köldknäppen...efter era mått inte så kallt, men här runt 8 grader på dagen och ca1-2 på natten, det är kallt. Dom står i ett självbevattings kruka, och jag tror att det kan vara möjligt att det kan vara aningen blött pga regnet..Tycker du att jag ska ta upp dom och kolla in rötterna lite...och vågar man det så här pass sent ??
Ja det där med dina sticklingar var verkligen olyckligt, för bladen blir ju som brända och uttorkade på ett konstigt sätt av stark kyla..man blir ju så ledsen när man märker att man inte kan göra något för att rädda dom.
Jag tror nästan att det är lättare för mig att få fram en frösådd växt ,än att få fram rötter på en stickling. Jag är tyvärr lika dålig pådet fortfarande, trots försök med hibiskus och edulis . sad.gif En stackars edulis fick ett par små rötter, men dom trillade av när jag tog upp den och skulle ha ner den i jorden..så det är nog inte mitt bord.
Dom jag har kom från en köpt frukt, men grobarheten var inte den bästa, ...men var det caerulan eller edulisen unsure.gif? men att båda kommer från frö är jag säker på..
Bara en fråga till, när blomman faller av finns det ett litet "fnös" (eller vad det kan heta) kvar på grenen som ett minne...ska man ta bort det, eller ska den få klara av sånt själv ??
smile.gif

Lissa, att den fick några gula blad på vintern är helt normalt...men problemet är självbevattnade kruka med mycket vatten stående ute i regnigt och kallt väder. Om du har en vanligt kruka med ett lager av sand på botten kan allt överflödigt vatten rinna ut...I självbevattnande krukor sammlas vattnet på botten och skadliga processer börjar att pågå...Det hjälper inte att bara slippa vattna, tror jag...Om passifloran inte växer på sommaren är det problem med rötterna eller jorden...

Det här med sticklingarna, Lissa, du kan ha dem i vatten längre tid tre, fyra månader...glöm dem, bara tänk på att de har tillräckligt med vatten och sedan plantera dem i jorden när förhållandena ute är lite svalare, det går bra på sena hösten eller tidiga våren hos dig, best när det regnar ute... då kan du inte göra fel även om några av rötter faller av, det händer hos passifloror, men de har styrka att rätta till problemet och till och med blomma i vatten (kanske inte alla men Empress Eugenie säkert)...Det är bara att försöka hela tiden vad som funkar hos en, du klarar det säkert... trostar.gif

[attachment=19838:Jag_blom...maj_2008.jpg][attachment=19839:Jag_blom...maj_2008.
jpg]

Vad gäller grorbarheten hos passiflora frön, det har ja bara bra erfarenheter av med köpta frukter och köpet av hela frukter har till och med en fördel, du vet vad du sår... däremot är jag lite misstänksam nu när jag köper frön...Passiflora actinia har visat sig vara P.edulis, passiflora vitifolia har blivit passiflora coccinea, ja, och passiflora foetida grodde aldrig... bara P. incarnata är verkligen P. incarnata, det beror kanske på att jag köpte den hos en annan firma...Hos vissa problem med grorbarheten, hos vissa med arten...

Jag tror inte att det spelar någon roll om du tar eller inte tar bort ett litet "fnös" som är kvar på grenen som ett minne på blomningen... Det är upp till dig om du vill eller inte vill ha den kvar...

MVH/clivia
lissa
Tack Clivia för ditt uppmuntrande svar, speciellt i fråga om sticklingar..
Det var inte enstaka gula blad, det blev bara enstaka blad kvar biggrin.gif
Jag har en Edulis i vatten sen 3 månader utan tillstymmelse till rot, (syster till den som fick roten som gick av ) ibland kan det kanske vara omgivningen som spelar roll om det gror eller inte. Efter vad jag har kommit fram till har jag, peppar peppar, hitintills haft ovanligt lätt för att få vissa frön att gro, så jag är tacksam för det, och om sticklingarna, och en del frön inte riktigt vill...

Jag har hål i mina självvattnande krukor precics under krukans "golv" för att det inte ska samlas vatten ini krukan. Jag gjorde det i alla sjävbevattnande efter att ha fått röta i jorden pga vatten som stannade i bottnen, lite högre än själva golvet. Jag försöker flytta över dom flesta perennerna i såna krukor, för med den tryckande värmen vi kan ha på sommaren skulle man inte kunna vara borta en dag, och med så många krukor jag har är det svårt att hitta en växtvakt. Ett par år bad jag om hjälp, och ok, lite hjälp fick jag, men allt för många strök med. Så nu satsar jag på dom här krukorna, och har dessutom ett litet bevattensystem med timer. Tyvärr är mina rör inte vad dom borde, så innan dom blir utbytta vågar jag inte använda det. I år ska jag testa att klippa en underbevattningsduk i remsor, pula ner en remsa till botten av krukan, och sen ha en lång bit som går till ett vattenkärl, åtminstonde till dom små krukorna som ju torkar snabbast, och samtidigt blanda i lite swell gel. Det ska bli spännande att se om det kan fungera, vad tror du om det ?? smile.gif
clivia
CITAT (lissa @ 18-06-2008, 02:00) *
Tack Clivia för ditt uppmuntrande svar, speciellt i fråga om sticklingar..
Det var inte enstaka gula blad, det blev bara enstaka blad kvar biggrin.gif
Jag har en Edulis i vatten sen 3 månader utan tillstymmelse till rot, (syster till den som fick roten som gick av ) ibland kan det kanske vara omgivningen som spelar roll om det gror eller inte. Efter vad jag har kommit fram till har jag, peppar peppar, hitintills haft ovanligt lätt för att få vissa frön att gro, så jag är tacksam för det, och om sticklingarna, och en del frön inte riktigt vill...

Jag har hål i mina självvattnande krukor precics under krukans "golv" för att det inte ska samlas vatten ini krukan. Jag gjorde det i alla sjävbevattnande efter att ha fått röta i jorden pga vatten som stannade i bottnen, lite högre än själva golvet. Jag försöker flytta över dom flesta perennerna i såna krukor, för med den tryckande värmen vi kan ha på sommaren skulle man inte kunna vara borta en dag, och med så många krukor jag har är det svårt att hitta en växtvakt. Ett par år bad jag om hjälp, och ok, lite hjälp fick jag, men allt för många strök med. Så nu satsar jag på dom här krukorna, och har dessutom ett litet bevattensystem med timer. Tyvärr är mina rör inte vad dom borde, så innan dom blir utbytta vågar jag inte använda det. I år ska jag testa att klippa en underbevattningsduk i remsor, pula ner en remsa till botten av krukan, och sen ha en lång bit som går till ett vattenkärl, åtminstonde till dom små krukorna som ju torkar snabbast, och samtidigt blanda i lite swell gel. Det ska bli spännande att se om det kan fungera, vad tror du om det ?? smile.gif

Lissa, det är inte allt i sin ordning om din P. edulis efter tre månader på sommaren inte har några rötter...Byter du ofta plats för den? Rör du på den varje dag? Byter du vatten till den? Var är den placerat?
Det är inte fråga om sticklingarna inte vill rota sig, det är en fråga varför de trotsar... flirting.gif Det finns sticklingar hos mig deras rötterna till och med vissnat och kommit tillbaka...ja, det var inte meningen att misshandla dem, jag bara glömde att fylla på vatten och titta på vad som hänt:

[attachment=19877:P._coria...7.6.2008.jpg][attachment=19878:P._empre...7.6.2008.
jpg]

Båda två växer vidare och bildar nya rötter...

Vad gäller nästan alla gula blad...Passiflora kan tappa alla blad och komma tillbaka på våren, det återstår bara klippa alla de långa grenar och vänta på nytt liv som kommer med de första varma solstrålarna... yes.gif Den kommer först eller senare...Decaisneana, den med blommor förra året, har hos mig övervintrat på balkongen, tappat alla blad, den är klippt nästan två månader tillbaka, P. curiosa hade bara några blad kvar efter vintern och nu blommar den redan. Det är bara passifloror i lägenheten som har tappat bara enstaka blad på vintern...

[attachment=19883:P._decai...8.6.2008.jpg][attachment=19882:P._curio...8.6.2008.
jpg]

Bevattning på sommaren är ett evigt problem...och hos dig ännu större med gasande sol och temperatur över 30 grader många dagar i sträck...Jag har också bevattningsystem med timer men har inte vågat använda den när jag är utomlands...jag undviker att resa bort längre tid på sommaren, det gör jag på hösten, vintern eller våren...Din lösning kan fungera, Lissa, men jag vågar inte säga, hur länge...det är ju mycket varmt på sommaren hos dig...

MVH/clivia

lissa
Som vanligt har du rätt Clivia, växter är som med datorer, dom fungerar perfekt, det är vi som inte matar dom rätt tongue.gif
Jag klippte den ena Edulisen rätt mycket, den har just börjat röra lite på sig, men väldigt lite, den har självbevttningskruka. Den andra klippte jag nästan inte alls, trots att den hade lika många gula blad ungefär, och det är inte så stor skillnad på tillväxten, och den står i en vanlig stor kruka. Jag har flyttatpå dom båda 2 ett par gånger under våren. Fröna kommer från samma frukt, om det kan betyda något. Ibland tror jag att mitt klimat inte är så bra för många växter. Dom får aldrig någon riktig vila, vare sig man har dom inne eller ute.
Jag ska ta upp båda ur krukorna och se vad som finns där.
Det konstiga är att Caerularna har blivit behandlade på samma sätt, utom att dom inte har bytt plats, och dom växer väldigt mycket.. nu har ju den ena gott om knoppar plus en blomma var dag..och den andra verkar trivas bra, har tom fått ett rotskott
Jag provade att stoppa ner strimlor av en bevattningsmatta i 3 krukor , stoppade ner ena änden vid krukkanten ända ner till bottnen, Den andra änden stoppade jag ner i en vatten fylld kruka som jag ställde på en möbel , så den kom att stå mycket högre än vad krukorna som skulle bli vattnade. Efter ett tag rann det över på det ena fatet och dom andra faten blev fulla. Det betyder iaf att vattnet kommer igenom hela krukan och det är ju en bra början. Då sänkte jag vattenkrukan till golvnivå, men då verkade det som om vattnet inte kom över lika bra., men å andra sidan hade dom ju fått lite vatten I morgon provar jag på nytt, men med krukor som har torr jord.
Nu verkar det som om det jag måste hitta är höjden som vattenmgasinet ska stå på. Jag skulle verkligen bli glad om jag åtminstonde kunde ha jordgubbarna, rosorna och blåklinen under kontroll, det är dom som har dom minsta krukorna, plus en av Caerulorna som har aningen för liten kruka, och därför torkar fortare än normalt.
Jag försöker vara borta högst drygt 1 vecka nu när jag inte ska upp till Sverige , men det kan hända mycket på 1 vecka. Markiserna ska jag ha nervevade, för det blir alldeles för varmt annars..och dagarna jag har haft dom nervevade, då ser man hur Caerulan sträcker ut sina tentakler väldigt mycket, så det kan ju också vara något att använda sig av när man vill att dom ska växa fort whistling.gif
Ska bli spännande att se vad som händer imorgon med vattningsproven... smile.gif
clivia
CITAT (lissa @ 19-06-2008, 01:07) *
Som vanligt har du rätt Clivia, växter är som med datorer, dom fungerar perfekt, det är vi som inte matar dom rätt tongue.gif
Jag klippte den ena Edulisen rätt mycket, den har just börjat röra lite på sig, men väldigt lite, den har självbevttningskruka. Den andra klippte jag nästan inte alls, trots att den hade lika många gula blad ungefär, och det är inte så stor skillnad på tillväxten, och den står i en vanlig stor kruka. Jag har flyttatpå dom båda 2 ett par gånger under våren. Fröna kommer från samma frukt, om det kan betyda något. Ibland tror jag att mitt klimat inte är så bra för många växter. Dom får aldrig någon riktig vila, vare sig man har dom inne eller ute.
Jag ska ta upp båda ur krukorna och se vad som finns där.
Det konstiga är att Caerularna har blivit behandlade på samma sätt, utom att dom inte har bytt plats, och dom växer väldigt mycket.. nu har ju den ena gott om knoppar plus en blomma var dag..och den andra verkar trivas bra, har tom fått ett rotskott
Jag provade att stoppa ner strimlor av en bevattningsmatta i 3 krukor , stoppade ner ena änden vid krukkanten ända ner till bottnen, Den andra änden stoppade jag ner i en vatten fylld kruka som jag ställde på en möbel , så den kom att stå mycket högre än vad krukorna som skulle bli vattnade. Efter ett tag rann det över på det ena fatet och dom andra faten blev fulla. Det betyder iaf att vattnet kommer igenom hela krukan och det är ju en bra början. Då sänkte jag vattenkrukan till golvnivå, men då verkade det som om vattnet inte kom över lika bra., men å andra sidan hade dom ju fått lite vatten I morgon provar jag på nytt, men med krukor som har torr jord.
Nu verkar det som om det jag måste hitta är höjden som vattenmgasinet ska stå på. Jag skulle verkligen bli glad om jag åtminstonde kunde ha jordgubbarna, rosorna och blåklinen under kontroll, det är dom som har dom minsta krukorna, plus en av Caerulorna som har aningen för liten kruka, och därför torkar fortare än normalt.
Jag försöker vara borta högst drygt 1 vecka nu när jag inte ska upp till Sverige , men det kan hända mycket på 1 vecka. Markiserna ska jag ha nervevade, för det blir alldeles för varmt annars..och dagarna jag har haft dom nervevade, då ser man hur Caerulan sträcker ut sina tentakler väldigt mycket, så det kan ju också vara något att använda sig av när man vill att dom ska växa fort whistling.gif
Ska bli spännande att se vad som händer imorgon med vattningsproven... smile.gif

Vänta, Lissa,... du har bytt plats för dina edulisar ett par gånger på våren...där finns nog kärnan av ditt problem med tillväxten hos dem...Varje gång de byter plats måste de anpassa sig till nya förhållanden, deras bladyta rör på sig för att hitta det optimala ljuset, det pågår processer som tar energi...Det dröjer lite att återskapa "tryggheten" och börja växa igen...Om de inte ser "ledsna" ut ge dem lite tid till utan att röra på dem igen...

Vad gäller ditt försök med bevattning tror jag att vattenkrukan alltid bör stå lite högre än krukorna du vattnar...Ju högre vattenkrukan står desto mer vatten kommer i krukorna, antar jag, för att naturen alltid strävar efter utjämning...mängden av vatten kan du också styra med bredare eller tunnare strimlor (större eller mindre krukor du behöver vattna)...Jag håller tummarna att du hittar den optimala lösningen...och är mycket nyfiken på ditt resultat...

MVH/clivia
lissa
ohmy.gif Ohhhh , det hade jag inte en aning om, vilken tur att du sa det, nu ska dom få stå utan att bli rörda, och tänker inte kolla upp jorden i krukorna heller, bara låta dom vara ifred..men kan man inte vrida på dom heller ??
Är Caerulan lika känslig? den ena har jag ju i en hink med hjul, och lite flyttar jag nog på den, men det rör sig inte om någon stor omställning, bara ca 20-40 cm, men normalt kommer den tillbaka på sin utgångsplats när jag går in igen, men jag vrider lite på den för ljusets skull, ska jag sluta med det också ??

Jag har inte hittat en optimal höjd för bevattningskrukan än, antingen dränks växterna eller också kommer vattnet inte fram...men jag ger mig inte, det måste kunna fungera g.gif

Tack igen Clivia, du har förodligen räddat livet på mina Edulisar rose.gif
clivia
CITAT (lissa @ 20-06-2008, 23:14) *
ohmy.gif Ohhhh , det hade jag inte en aning om, vilken tur att du sa det, nu ska dom få stå utan att bli rörda, och tänker inte kolla upp jorden i krukorna heller, bara låta dom vara ifred..men kan man inte vrida på dom heller ??
Är Caerulan lika känslig? den ena har jag ju i en hink med hjul, och lite flyttar jag nog på den, men det rör sig inte om någon stor omställning, bara ca 20-40 cm, men normalt kommer den tillbaka på sin utgångsplats när jag går in igen, men jag vrider lite på den för ljusets skull, ska jag sluta med det också ??

Jag har inte hittat en optimal höjd för bevattningskrukan än, antingen dränks växterna eller också kommer vattnet inte fram...men jag ger mig inte, det måste kunna fungera g.gif

Tack igen Clivia, du har förodligen räddat livet på mina Edulisar rose.gif

Lissa, jag vet faktiskt inte till vilken grad är enskilda passifloror känsliga...men att de är känsliga har jag observerat, det dröjer upp till två veckor att anpassa sig till nya förhållanden hos mina när jag byter plats...Och föreställ dig att du har bytt plats några gånger, då är det kanske bättre att inte ens vrida på dem nu ett tag om du vill se någon tillväxt hos dem...
Lissa, titta på din caerulean, hur den reagerar, om den fortsätter att växa och må bra till och med blommar då stör du den inte mycket trostar.gif ...det är bara att anpassa sig lite och höra på deras signaler flirting.gif ... Om de inte gillar din behandling du kommer säkert att se det yes.gif ...

Håller tummarna att du löser problemet med bevattningen!!!!

kram2.gif

MVH/clivia

lissa
Nu har den ju nte rört på sig, utom lite vridning, och faktum är att jag tycker att den har börjat skjuta iväg starka tentakler, så den kanske tar sig ordenligt.. tack vare ditt råd wub.gif
Bevattningen märker jag att det kommer att ta tid att hitta en balans, men det börjar luta åt att vattenkärlet är nästan i jämnhöjd med blomkrukorna..Idag har alla fått en riktig rotblöta med slang eftersom jag sk vara borta et par dagar, här firas ju johannesdöparen den 24de, och då är det fest med smällare den 23dje..borde vara, för dom har smällt i 2 veckor nu. Min stackars lilla vove är livrädd när vi går ut. Dessutom har vi fått en värmebölja, så man orkar inget, men det är ju sommar, och värmen hör ju till den....jag gör en feedback när jg kommer tillbaka...så tills dess, tack för hjälpen smile.gif
clivia
CITAT (lissa @ 22-06-2008, 03:13) *
Nu har den ju nte rört på sig, utom lite vridning, och faktum är att jag tycker att den har börjat skjuta iväg starka tentakler, så den kanske tar sig ordenligt.. tack vare ditt råd wub.gif
Bevattningen märker jag att det kommer att ta tid att hitta en balans, men det börjar luta åt att vattenkärlet är nästan i jämnhöjd med blomkrukorna..Idag har alla fått en riktig rotblöta med slang eftersom jag sk vara borta et par dagar, här firas ju johannesdöparen den 24de, och då är det fest med smällare den 23dje..borde vara, för dom har smällt i 2 veckor nu. Min stackars lilla vove är livrädd när vi går ut. Dessutom har vi fått en värmebölja, så man orkar inget, men det är ju sommar, och värmen hör ju till den....jag gör en feedback när jg kommer tillbaka...så tills dess, tack för hjälpen smile.gif

hoppas att du hade det trevligt på resan och att dina växter överlevde...Jag är hemskt nyfiken hur det fungerade med bevattningen...Hur går det för din edulis, växer den eller trotsar den fortfarande? shy.gif

Här finns lite av mina bilder så här året:

fröplantor Passiflora edulis efter omplanteringen, hur dem ser ut nu:

[attachment=20663:Passiflo...2008__2..jpg]

Min gröna oas:
[attachment=20664:Min_grön...3.7.2008.jpg]

Passiflora coriacea och Passiflora coccinea i köket:
[attachment=20666:Passiflo...3.7.2008.jpg] [attachment=20667:Passiflo...3.7.2008.jpg]

Passiflora trifasciata på balkongen:
[attachment=20668:Passiflo...3.7.2008.jpg]

MVH/clivia
lissa
angry.gif Jag hade skrivit ett långt svar som av en eller annan anledning har försvunnit...Grrr
Ska iväg igen, och efter den resan kan jag nog ge en bättre och sannare feedback, eftersom det då har blivit utprovad under 2 perioder.
Blomjorden var fuktig,men dom första 4 centimeterna i jorden var det rätt torrt, men under var den fuktig, vattenkrukan var tom, och det konstiga var att även remsorna var torra.. Jag säger att det var konstigt, men egentligen var det ju inte konstigt eftersom det var runt 28 grader max, och på natten runt 19 grader, och om det inte torkar under dom förhållandena skulle det vara konstigt.
Vattenkrukan stod i jämnhöjd med blomkrukorna, remsorna runt 5 cm breda som jag klippte av vattenmattorna dom använder i växthusen. Jag petade ner dom i kanten av krukan med hjälp av en blompinne ända ner till botten av krukan, och sen en detalj som jag upptäckte är viktig, och det är att man ser till att remsan är ordentligt blöt. När vattenkrukan stod högre än blomkrukan blev remsan våt direkt och vattnet rann i princip rätt igenom krukan, men när den stod lägre än blommorna blev remasan inte ens fuktig, så helt klart behöver den få lite hjälp med vätan till att börja med.
Jag gör beskrivningen lite step by step om det skulle vara någon som har lust att prova. För det där med garnstumpar som man petar ner i krukan är helt annorlunda, trots att det egentligen borde vara samma sak .
Jag hade 1 kruka mitt i solen med blåklint, den blev helt uttorkad eftersom den inte hade så mycket rötter, och det gjorde att den inte nådde ner till fukten. Det där med solen är också något att tänka på om man ska testa den här typen av bevattning..
Till saken hör att alla fck en ordentlig rotblöta innan jag åkte, och det har ju säkert hjälpt till för att det gick så bra..Jag var borta från söndag till lördag, men dom fick inget vatten förrän i går, dom stora menar jag, så dels har rotblötan gjort sitt, och på sätt och vis även fuktigheten..Rosorna fick bara lite lite vatten med sprayflaskan
Hoppas att det går lika bra den här vändan, för det är ju mina rosor som står på spel.. Egentligen har jag övervägt om jag ska ta med mig dom, men sen kom jag fram till att det nog blir för mycket ombyte.
Edulisen har börjat finna sig till rätta och har växt 20-30 cm, och det var väl bra gjort..Tar kort nästa gång, och då blir det alltså både Edulisen och på bevattningen
Vilken härlig oas du har Clivia...verkligen en oas.. Min ska nog kunna bli det om några år, för just nu är det alldeles för många växter för att man ska kunna röra sig fritt på balkongen. När man väl har tagit sig fram till solstolen så ser det ju lummigt och grönt skönt ut...men man måste kunna se bristerna, och mina brister är överbokning. Inget nytt får planteras, men det är svårt att stå emot fröfirmornas webbar. Idag rök stockrosorna , Jag lät en "knippe" vara kvar, resten hade antingen torkat ut eller blivit helt utsugna av allehanda flygfän, så den är det slut med här hemma.. Jag var på vippen att göra samma sak med min Asarina i förra veckan, men som tur var gjorde jag inte det, för jag fick se att den ÄNTLIGEN hade fått några blommor. På en balkong är 2 år för att få blommor alldeles för lång väntan, och om dom dessutom drar till sig alla vita onämnbara flygfän..nix, inte igen. Just nu har den fått stå kvar pga blommorna, men sen ryker den också, tyvärr, för blommorna var ju väldigt vackra..bilder kommer .

Nu hoppas jag verkligen att systemet fungerar, för väder har ju trots allt stor betydelse vad man än har gjort som bevattning..för om det börjar regna blir det ju alldeles för blött..Men vi får se, håller tummarna och resten av fingrarna för att allt ska klaffa...
Tack för dina fina bilder. Det måste vara roligt att kunna ha blommor i köket, här är köken alldeles för små och har inga riktiga fönster, och är lite tråkigt...
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter thanks.gif
clivia
CITAT (lissa @ 05-07-2008, 03:13) *
angry.gif Jag hade skrivit ett långt svar som av en eller annan anledning har försvunnit...Grrr
Ska iväg igen, och efter den resan kan jag nog ge en bättre och sannare feedback, eftersom det då har blivit utprovad under 2 perioder.
Blomjorden var fuktig,men dom första 4 centimeterna i jorden var det rätt torrt, men under var den fuktig, vattenkrukan var tom, och det konstiga var att även remsorna var torra.. Jag säger att det var konstigt, men egentligen var det ju inte konstigt eftersom det var runt 28 grader max, och på natten runt 19 grader, och om det inte torkar under dom förhållandena skulle det vara konstigt.
Vattenkrukan stod i jämnhöjd med blomkrukorna, remsorna runt 5 cm breda som jag klippte av vattenmattorna dom använder i växthusen. Jag petade ner dom i kanten av krukan med hjälp av en blompinne ända ner till botten av krukan, och sen en detalj som jag upptäckte är viktig, och det är att man ser till att remsan är ordentligt blöt. När vattenkrukan stod högre än blomkrukan blev remsan våt direkt och vattnet rann i princip rätt igenom krukan, men när den stod lägre än blommorna blev remasan inte ens fuktig, så helt klart behöver den få lite hjälp med vätan till att börja med.
Jag gör beskrivningen lite step by step om det skulle vara någon som har lust att prova. För det där med garnstumpar som man petar ner i krukan är helt annorlunda, trots att det egentligen borde vara samma sak .
Jag hade 1 kruka mitt i solen med blåklint, den blev helt uttorkad eftersom den inte hade så mycket rötter, och det gjorde att den inte nådde ner till fukten. Det där med solen är också något att tänka på om man ska testa den här typen av bevattning..
Till saken hör att alla fck en ordentlig rotblöta innan jag åkte, och det har ju säkert hjälpt till för att det gick så bra..Jag var borta från söndag till lördag, men dom fick inget vatten förrän i går, dom stora menar jag, så dels har rotblötan gjort sitt, och på sätt och vis även fuktigheten..Rosorna fick bara lite lite vatten med sprayflaskan
Hoppas att det går lika bra den här vändan, för det är ju mina rosor som står på spel.. Egentligen har jag övervägt om jag ska ta med mig dom, men sen kom jag fram till att det nog blir för mycket ombyte.
Edulisen har börjat finna sig till rätta och har växt 20-30 cm, och det var väl bra gjort..Tar kort nästa gång, och då blir det alltså både Edulisen och på bevattningen
Vilken härlig oas du har Clivia...verkligen en oas.. Min ska nog kunna bli det om några år, för just nu är det alldeles för många växter för att man ska kunna röra sig fritt på balkongen. När man väl har tagit sig fram till solstolen så ser det ju lummigt och grönt skönt ut...men man måste kunna se bristerna, och mina brister är överbokning. Inget nytt får planteras, men det är svårt att stå emot fröfirmornas webbar. Idag rök stockrosorna , Jag lät en "knippe" vara kvar, resten hade antingen torkat ut eller blivit helt utsugna av allehanda flygfän, så den är det slut med här hemma.. Jag var på vippen att göra samma sak med min Asarina i förra veckan, men som tur var gjorde jag inte det, för jag fick se att den ÄNTLIGEN hade fått några blommor. På en balkong är 2 år för att få blommor alldeles för lång väntan, och om dom dessutom drar till sig alla vita onämnbara flygfän..nix, inte igen. Just nu har den fått stå kvar pga blommorna, men sen ryker den också, tyvärr, för blommorna var ju väldigt vackra..bilder kommer .

Nu hoppas jag verkligen att systemet fungerar, för väder har ju trots allt stor betydelse vad man än har gjort som bevattning..för om det börjar regna blir det ju alldeles för blött..Men vi får se, håller tummarna och resten av fingrarna för att allt ska klaffa...
Tack för dina fina bilder. Det måste vara roligt att kunna ha blommor i köket, här är köken alldeles för små och har inga riktiga fönster, och är lite tråkigt...
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter thanks.gif

Ha en trevlig resa, Lissa! Håller tummarna att växterna uppskattar din omsorg...

kram2.gif

MVH/clivia
Moonbeam
Oj vad bra! Här kom tråden som kanske kan bli min räddning smile.gif Köpte tre småttingar via odla.nu och de tar sig rätt så bra, men ack så små de är. Man ska väl inte vattna dem för mycket när de är små eller gäller deras enorma törst även bebisar? Och hur mycket gillar de sol? Nu öser det ner här så nu får de inte mycket till sol...Men sen.

Hoppas verkligen att de tar sig för blommorna är otroligt vackra och jag hoppas på att få se några på mina egna en dag!
lissa
Grattis..vilka sorter är det du har köpt? Jag är inte bra på vattning, och det kanske beror lite på sorter också.. Att dom flesta vill ha sol vet jag. Mina Caerulas har jag delvis under en markis, och dom sträcker sig väldeliga mot solen..

Clivia, som du ser har jag skjutit lite på min resa, och har alltså inga nyheter om bevattningen..Däremot har jag för första gången sett 2 små frukter yahoo.gif
Nu kan jag bara hoppas att dom har blivit befruktade så att jag får lite frön..Att getingar har varit här vet jag, dessutom att det är bladbitargetingar, för en av "girlanderna" har tyvärr fått delat med sig stora bitar av bladen. Hoppas att dom har fått nog nu, för för några år blev samma Caerula , plus min solanum jasminoide verkligen hårt ansatta, det måste ha varit första året jag hade en Passiflora..
Överst frukten och dagens passi
[attachment=20811:DSCN6977.JPG] [attachment=20813:DSCN6979.JPG]
[attachment=20814:DSCN6982.JPG]bladen med getinghålen
[attachment=20815:DSCN6996.JPG] min unga Caerula son inte har blommat ännu, i hink med lite konstig uppställning

clivia
CITAT (Moonbeam @ 07-07-2008, 13:39) *
Oj vad bra! Här kom tråden som kanske kan bli min räddning smile.gif Köpte tre småttingar via odla.nu och de tar sig rätt så bra, men ack så små de är. Man ska väl inte vattna dem för mycket när de är små eller gäller deras enorma törst även bebisar? Och hur mycket gillar de sol? Nu öser det ner här så nu får de inte mycket till sol...Men sen.

Hoppas verkligen att de tar sig för blommorna är otroligt vackra och jag hoppas på att få se några på mina egna en dag!

Välkommen, Moonbeam, i den här tråden och grattis till dina passiflora bebisar... smiley_small_hug.gif
Nej, man ska inte vattna dem för mycket, de är känsliga tills de har rotat sig ordentligt...men sen växer dem som ogräs, bokstavligen, åtminstone några cm per dag... yes.gif Rör inte på dem, vattna sparsamt tills du ser ny tillväxt... När de börjar växa ordentligt, risken att du tar liv på dem med övervattning i varma dagar är praktiskt taget noll, de dricker verkligen mycket på sommaren, du vattnar på morgonen och på kvällen är de törstiga...Ja, de gillar solen...
Om du har sticklingar kan du ha blommor nästa år med lite tur... smile.gif

Lycka till!! blomma.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (lissa @ 07-07-2008, 19:25) *
Grattis..vilka sorter är det du har köpt? Jag är inte bra på vattning, och det kanske beror lite på sorter också.. Att dom flesta vill ha sol vet jag. Mina Caerulas har jag delvis under en markis, och dom sträcker sig väldeliga mot solen..

Clivia, som du ser har jag skjutit lite på min resa, och har alltså inga nyheter om bevattningen..Däremot har jag för första gången sett 2 små frukter yahoo.gif
Nu kan jag bara hoppas att dom har blivit befruktade så att jag får lite frön..Att getingar har varit här vet jag, dessutom att det är bladbitargetingar, för en av "girlanderna" har tyvärr fått delat med sig stora bitar av bladen. Hoppas att dom har fått nog nu, för för några år blev samma Caerula , plus min solanum jasminoide verkligen hårt ansatta, det måste ha varit första året jag hade en Passiflora..
Överst frukten och dagens passi
[attachment=20811:DSCN6977.JPG] [attachment=20813:DSCN6979.JPG]
[attachment=20814:DSCN6982.JPG]bladen med getinghålen
[attachment=20815:DSCN6996.JPG] min unga Caerula son inte har blommat ännu, i hink med lite konstig uppställning

Vilka fina bilder har du tagit, Lissa... bravo.gif, tack för dem...
Och varför hoppas du bara på frön, du kan smaka mogna frukter också... yes.gif ... du har rätt, det är inte så roligt med gettingar som å ena sidan hjälper å andra sidan förstör, verkligen inte unsure.gif
Din unga caerulea är riktigt, riktigt stor... tummenupp.gif hoppas att den visar blommor och frukter snart...

MVH/clivia

lissa
Tack för komplimangen Clivia...Jag har läst här någonstans att det kan bli skenfrukter utan frön, så det var därför jag sa att jag hoppas att dom är riktiga...men dina ord uppmuntrar verkligen.
Jag hoppas att den unga blommar nästa år, men egentligen borde den ha gett mig någon blomma iår. Förra året fick jag ju bara ett par blommor på den som blommar ordentligt iår=den äldre, och därför trodde jag att den unga skulle följa exemplet. Dom har ju stått på samma ställe, den enda skillnaden är att den unga har större kruka, för krukan den äldre fick i våras var mindre än vad jag trodde..kan blomningen ha något med krukans storlek att göra ???
clivia
CITAT (lissa @ 08-07-2008, 00:19) *
Tack för komplimangen Clivia...Jag har läst här någonstans att det kan bli skenfrukter utan frön, så det var därför jag sa att jag hoppas att dom är riktiga...men dina ord uppmuntrar verkligen.
Jag hoppas att den unga blommar nästa år, men egentligen borde den ha gett mig någon blomma iår. Förra året fick jag ju bara ett par blommor på den som blommar ordentligt iår=den äldre, och därför trodde jag att den unga skulle följa exemplet. Dom har ju stått på samma ställe, den enda skillnaden är att den unga har större kruka, för krukan den äldre fick i våras var mindre än vad jag trodde..kan blomningen ha något med krukans storlek att göra ???

Det kan bli skenfrukter också, lissa, tyvärr...men...du har ju fröplantor och det är väl inte alldeles omöjligt att någon i din närhet odlar passisar också...hoppet finns... flirting.gif
Jag tror inte att större kruka kan hämna blomningen...kanske är din yngre planta inte mogen nog att blomma ännu...
den ser inte ut att ha några problem så det är bara att vänta... smile.gif

MVH/clivia
Moonbeam
Hej igen!

Jag har tappat bort lappen med namnen...men jag kämpar tappert vidare och håller koll i den här tråden! Suktar och dreglar när jag tittar på era fina bilder!
lissa
Svårt när man tappar bort namnlappar, jag försöker skriva upp namnen på en plastpinne som jag stoppar ner i krukan, och det fungerar väldigt bra. För att slippa köpa pinnar, och hjälpa till med återanvändningen klippte jag en vit pastmjölkflaska i remsor..
Om du beskriver bladen kan säkert någon hjälpa dig med namnet smile.gif
Moonbeam
CITAT (lissa @ 09-07-2008, 01:58) *
Svårt när man tappar bort namnlappar, jag försöker skriva upp namnen på en plastpinne som jag stoppar ner i krukan, och det fungerar väldigt bra. För att slippa köpa pinnar, och hjälpa till med återanvändningen klippte jag en vit pastmjölkflaska i remsor..
Om du beskriver bladen kan säkert någon hjälpa dig med namnet smile.gif

Jag kan ju lägga in mina bilder som jag tagit, så kanske nån passionstokig kan hjälpa mig? De tar sig rätt bra nu, har fått pinne att klättra på. Väntar in lönen så de kan få fina spaljéer att fortsätta sin vandring på.
clivia
CITAT (Moonbeam @ 21-07-2008, 12:05) *
Jag kan ju lägga in mina bilder som jag tagit, så kanske nån passionstokig kan hjälpa mig? De tar sig rätt bra nu, har fått pinne att klättra på. Väntar in lönen så de kan få fina spaljéer att fortsätta sin vandring på.

På den första bilden, tror jag, finns Passiflora aurantia (orange passiflora), den andra bilden visar Passiflora caerulea och den tredje, tror jag, är edulis men det kan vara en annan passiflora också.

MVH/clivia
clivia
passifloror blommar fortfarande...

Passiflora citrina är en av de mest villiga att blomma inne yes.gif

[attachment=24108:passiflo...ept.2008.jpg][attachment=24109:passiflo...ept.2008.
jpg]

några andra (som blommar nu) tillsammans på en tallrik ...

[attachment=24107:några_an...ept.2008.jpg]

blomma.gif

MVH/clivia

lissa
Nu blev jag lite överraskad, jag trodde inte att Citrina var så liten, för det är väl en av dom som ligger på tallricken ?? Dom är ju jättesöta på närbilden, men blir det inte nästan bara grönt ?
Jag har ju så väldigt många gröna växter, så för att ha inne borde jag nog ha någon med lite blommor att lysa upp det hela..Som jag skrev i den andra Passitråden , hittade jag ju en kille som jag kan beställa av i vår, så jag måste tänka ordentligt vilka som först och främst passar mitt klimat bäst, för det är svårt med blommande växter inomhus här.
Som vanligt jättefina bilder Clivia tummenupp.gif
clivia
CITAT (lissa @ 14-09-2008, 04:19) *
Nu blev jag lite överraskad, jag trodde inte att Citrina var så liten, för det är väl en av dom som ligger på tallricken ?? Dom är ju jättesöta på närbilden, men blir det inte nästan bara grönt ?
Jag har ju så väldigt många gröna växter, så för att ha inne borde jag nog ha någon med lite blommor att lysa upp det hela..Som jag skrev i den andra Passitråden , hittade jag ju en kille som jag kan beställa av i vår, så jag måste tänka ordentligt vilka som först och främst passar mitt klimat bäst, för det är svårt med blommande växter inomhus här.
Som vanligt jättefina bilder Clivia tummenupp.gif

Tack, Lissa...(snäll som vanligt... yes.gif rose.gif )

Ja, citrina är inte så stor men den är gul (inte så många passifloror är gula) och "lyser" när den blommar, mycket fint hos större exemplar...och den är så snäll och blommar oavbrutet i lägenheten, ja, en av mycket tacksama sorter lämpliga för att odla inne...
På bilden ser du P. coriacea och P. citrina tillsammans, coriacea är grön medan citrina är gul, tyvärr bilden är inte så lyckad för att se skillnaden...

[attachment=24157:P.citrin...ept.2008.jpg]

Jag lägger en bild för att jämföra P.decaisneana med P. citrina...

[attachment=24158:P.citrin...ept.2008.jpg]

De som ligger på tallriken en bit högre är P.decaisneana, P.´Empress Eugenie`, P.´curiosa`och P. coriacea.

blomma.gif

MVH/clivia

lissa
P.decaisneana måste jag nog ha, den påminner väldigt om quadrangularisen tycker jag, och antagligen är den lite lättare som växt har jag fått intryck av. Stor skillnad på storlek, men P.citrina är ju ändå större än P.coreasia ser det ut som i alla fall, men söta båda två.
Eftersom jag vill försöka med att ha en inne som är lätt,och helat doftande, verkar det på dig som om citrinan skulle vara det bästa valet, eller vad anser du ??
Olika lotter vi har just nu, du njuter av passis inne, och jag har dåligt samvete för att jag idag antagligen har förstört 2 jasminer genom drastik nedklippning, och snart blir det nog P. Caerulans tur, men dom kommer jag nog att gå lite lättare fram med, trots att den blommar på årskvistarna...Vi är nog lite tokiga, hösten har inte kommit , och vi tänker på va vi ska ha i vår biggrin.gif
Tack för bilderna Clivia..jättefina och njutningsbara att se på....
blomkronan
Hej allihopa på denna tråd
Jag vill fråga er, jag har direktvärkande elelement under mina blombrädor, och kan på vintern inte ha blommorna på blombrädan dom torkar och dör hur jag än gör... Så i mina fönster kan jag bara ha sidenväxter...
Till min dumma fråga... när det gäller mina två passiflora tror ni att dom kan tänka sig att växa i ampel? Dom vill väll ha stöd, och det får dom då av kedjan som dom skulle hänger i, ger ni dom speciel jord, vill dom torka ur mellan vattningarna, vill dom stå trångt eller ska jag ge dom utrymme i krukan?

Samtidigt vill tacka för en trevlig tråd... tummenupp.gif och mycket fina bilder... thanks.gif
Hälsningar Mari
clivia
CITAT (lissa @ 15-09-2008, 01:29) *
P.decaisneana måste jag nog ha, den påminner väldigt om quadrangularisen tycker jag, och antagligen är den lite lättare som växt har jag fått intryck av. Stor skillnad på storlek, men P.citrina är ju ändå större än P.coreasia ser det ut som i alla fall, men söta båda två.
Eftersom jag vill försöka med att ha en inne som är lätt,och helat doftande, verkar det på dig som om citrinan skulle vara det bästa valet, eller vad anser du ??
Olika lotter vi har just nu, du njuter av passis inne, och jag har dåligt samvete för att jag idag antagligen har förstört 2 jasminer genom drastik nedklippning, och snart blir det nog P. Caerulans tur, men dom kommer jag nog att gå lite lättare fram med, trots att den blommar på årskvistarna...Vi är nog lite tokiga, hösten har inte kommit , och vi tänker på va vi ska ha i vår biggrin.gif
Tack för bilderna Clivia..jättefina och njutningsbara att se på....

Lissa, det är problem att få tag i quadrangularisen..., det finns många som säljer decaisneana som quadrangularis, även Botaniska Trädgården i Lund har decaisneana och inte quadrangularis som det står på skylten...då är de svårt...
Jag tycker att citrinan är en av de lättaste men den doftar inte...
Lissa, du kommer att njuta nästa år trostar.gif ...Plantorna växer och ibland behöver vi klippa dem för att göra en liten plats för oss... flirting.gif slap.gif Jag tror inte att du har förstört jasminer...
Ja, Lissa, våren och ljuset...det längtar jag efter redan nu när det har blivit kallare ute...

rose.gif blomma.gif

MVH/clivia

[attachment=24228:P._empre...ept.2008.jpg]
bogg
Trodde inte sticklingar blommade så snabbt, men både Amethysten och Aurantian från Odlas sticklingspaket med passisar har nu blommat. Aurantian med 2 blommor i juni/juli (tror jag det var) och ny Amethysten som just nu har 13 eller 14 knoppar och haft 3 blommor.

Hade förväntat mig att de skulle blomma först nästa år då dom var så små och ynkliga när jag fick dom, men tji fick jag smile.gif
clivia
CITAT (blomkronan @ 15-09-2008, 01:51) *
Hej allihopa på denna tråd
Jag vill fråga er, jag har direktvärkande elelement under mina blombrädor, och kan på vintern inte ha blommorna på blombrädan dom torkar och dör hur jag än gör... Så i mina fönster kan jag bara ha sidenväxter...
Till min dumma fråga... när det gäller mina två passiflora tror ni att dom kan tänka sig att växa i ampel? Dom vill väll ha stöd, och det får dom då av kedjan som dom skulle hänger i, ger ni dom speciel jord, vill dom torka ur mellan vattningarna, vill dom stå trångt eller ska jag ge dom utrymme i krukan?

Samtidigt vill tacka för en trevlig tråd... tummenupp.gif och mycket fina bilder... thanks.gif
Hälsningar Mari

thanks.gif , Mari...

jag tror inte, Mari, att passifloror skulle uppskatta ampelplacering... no.gif ...De är klättrare och dessutom växer de mycket snabbt om de trivs, de behöver mer plats än en ampelkruka erbjuder...Någon speciel jord behöver de inte men att blanda lite lera till den köpta skadar inte. De vill torka lite mellan vattningarna...Den sista frågan om de vill stå trångt g.gif ...Jag lovar dig att de fyller ut varje utrymme du erbjuder dem i 1 år om de gillar förhållandena, de växer oerhört snabbt både rötter och rankor...jag har en känsla av att de står trångt vad jag ännu gör...Det är bara upp till dig hur mycket plats du erbjuder...

Lycka till!!!
[attachment=24230:två_vänn...ept.2008.jpg]

MVH/clivia
clivia
CITAT (bogg @ 15-09-2008, 12:53) *
Trodde inte sticklingar blommade så snabbt, men både Amethysten och Aurantian från Odlas sticklingspaket med passisar har nu blommat. Aurantian med 2 blommor i juni/juli (tror jag det var) och ny Amethysten som just nu har 13 eller 14 knoppar och haft 3 blommor.

Hade förväntat mig att de skulle blomma först nästa år då dom var så små och ynkliga när jag fick dom, men tji fick jag smile.gif

Grattis till dina blommor, bogg... bravo.gif

Sticklingarna kan blomma samma år, det beror på när du köper eller får dem...Några passifloror kan blomma samma år som fröplantor också...men, ja, allt hänger ju på förhållandena och du har lyckats med dem... yes.gif

rose.gif

H/clivia
Tillan
Hej.Även jag köpte sticklingar i trepack från odla i maj månad. Har odlat upp dem i en och samma balkonglåda ute på verandan under sommaren. Nu har jag separerat dem och ställt in i mitt köksfönster . Började med en och den "rände" iväg som ett x2000 tåg runt fönstret(bild) och förstod då att jag nog ska ställa de andra två i samma fönster i köket (platsbrist blir det) Men hur så små sticklingar kan fara iväg( 5cm vid levernas) till meterlånga nu i mitten av september och den jag först satte in har jag räknat till 34 knopp och det blommar för fullt nu. Är helt ny på passion jag med och vet nu inte hur man fortsätter så de överlever ska bli spännande.
DSC_00009.jpg

DSC_00010.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon