|
Ja, det var ju jag som skrev det där om "intressant blandning" på AoT. Först och främst tänker jag på all kunskap som kommer att samlas här men jag tror faktiskt också att det här kan bli jättebra i framtiden. Vi vet ju än så länge inte hur det kommer att fungera på AoT när det väl är färdigfixat eller om hur många som kanske väljer att gå tillbaka dit om det ordnar sej där. Men då har vi ju hunnit att umgås här ett tag och lärt känna varann. Sedan tror jag inte att funderingar på om det finns någon som anser att det ena foumet skulle vara bättre än det andra, är något som någon ens tänker på. Nä, nu plockar vi så många godbitar ur kakan som det bara går så länge vi har chansen, tycker jag! Vi kan ju få det hur kul som helst...JU!!!
CITAT (Berith @ 16-10-2007, 09:17)  Nu kommer jag att röra om här, det förstår jag, men jag känner mej orättvist behandlad. Det är precis det här jag kommer ihåg från då för några år sen - att vara med på AoT är finare än på Odla! Diskussion på AoT... läs och begrunda. Det där är lika patetiskt som alla trådar om AoT här börjar bli! Kan inte nu Aot:are maila varandra om era problem, de har inte större allmänvärde här på Odla. Höjden eller lågvattenmärket är väl ändå namninsamlingen.... Mvh Fenja
men snälla Fenja, många av oss är medlemmar på båda forumen och har varit länge. Så är jag tex. Är det inte bättre att se till den samlade kunskaper om växter? För det är väl det vi är intresserade av? mvh inger
CITAT (igl @ 16-10-2007, 19:35)  men snälla Fenja, många av oss är medlemmar på båda forumen och har varit länge. Så är jag tex. Är det inte bättre att se till den samlade kunskaper om växter? För det är väl det vi är intresserade av? mvh inger Det är jättebra om det blir fler kunniga här självklart och jag har inget emot att folk är mellemmar på flera olika forum, det är jag med! Men det Berith länkade till och alla trådar med AoT i rubriken är betydligt mindre roligt och tillför inte Odla ett dugg. Det är ju frivilligt att bli medlem och vara här, men att sitta på ett annat forum och snacka skit om Odla är riktigt lågt. Mvh Fenja
Blomstertanten
16-10-2007, 18:44
Lugn o fin nu Fenja ! Här på Odla har vi ju roligt och lär oss en massa saker trots att vi tydligen saknar experter ! Vi är ett gäng amatörer (i alla fall de flesta av oss ) som har himla roligt ! Jag tycker att det är roligt med nya medlemmar och nya erfarenheter , men lite av det roliga försvinner ju när man läser sånt om Odla och oss medlemmar. Jag har full förståelse för att det är mycket upprörda känslor nu på AoT. Men snälla ! Låt inte Odla bli ett "skitsnackarforum" där man pratar skit om andra forum !
Ja jag har just hittat hit idag iaf. Men jag kommer aldrig orka lägga upp så många foton tex som jag har suttit och kämpat med i mina album p Aot s. Jag får väl se hur dte utvecklar sig, här är så många finesser som jag måste lära mig, men här fungerar dom ju, så det är ju bra. Tråkigt med allt jobb man har lagt ner på album osv på det andra forumet.
Om du har ett album som tex heter "rosor" högerklickar du på det och väljer "spara mål som" och då kalla det rosor. Nu har du albumet i din dator under "mina bilder". Därefter kan du ladda upp dem i album på Odla.
Jag har testat det här på Odla och det fungerar bra. Man flyttar alltså ett helt album.......inte bara bild för bild.
KarinSKARA
16-10-2007, 19:39
Desto mer trassel och underligheter där, gör att fler hinner bekanta sig med Odla och hur det fungerar. Detta borde göra att dom tänker till ordentligt. Är Forumet till för AoT eller för de som skrev där??? Verkar inte vara så många som är nöjda overdär heller. Inte många possitiva inlägg, tyvärr för dom. Perfekt för Odla. Ännu grunnar jag på många knappar här och vad dom skall vara till. MEN den som lever får se, hur det skall vara/göras med dom. Karin i Marum CITAT (Berith @ 16-10-2007, 09:17) Nu kommer jag att röra om här, det förstår jag, men jag känner mej orättvist behandlad. Det är precis det här jag kommer ihåg från då för några år sen - att vara med på AoT är finare än på Odla! Diskussion på AoT... läs och begrunda. CITAT (Fenja @ 16-10-2007, 19:26)  Det där är lika patetiskt som alla trådar om AoT här börjar bli! Kan inte nu Aot:are maila varandra om era problem, de har inte större allmänvärde här på Odla. Höjden eller lågvattenmärket är väl ändå namninsamlingen.... Mvh Fenja FÖRLÅT Fenja för att jag startade denna tråden. Får nog vänta ett tag till, innan jag lägger ner för mycket arbete på Album här om det är fler som känner som du. Trodde jag kommit till ett lika bra alternativ. Skrev: Perfekt för Odla.Detta menade jag också. Alltid bra med mycket kunnskap i alla grupper. Något har väll vi nya att tillföra, trodde jag i alla fall. Maila varandra är svårt eftersom inte alla har sina rätta Alias/mailadresser och en del inte kommer in alls. Vad Berith menade förstog jag inte.  Karin i Marum
CITAT (Blomstertanten @ 16-10-2007, 19:44)  trots att vi tydligen saknar experter ! Vi är ett gäng amatörer (i alla fall de flesta av oss ) som har himla roligt !  Men det finurliga är ju att en del av våra experter expertar här på Odla också! Kan inte vi också få vara med och ha kul, snälla! Och så där lite i förbigående vill jag bara nämna om att här också har fällts en och annan kommentar om AoT under den tid jag kikat in här ibland. Och de kommentarerna har varit likvärdiga med det ni reagerar på nu.
CITAT (KarinSKARA @ 16-10-2007, 20:39)  Desto mer trassel och underligheter där, gör att fler hinner bekanta sig med Odla och hur det fungerar. Detta borde göra att dom tänker till ordentligt. Är Forumet till för AoT eller för de som skrev där??? Verkar inte vara så många som är nöjda overdär heller. Inte många possitiva inlägg, tyvärr för dom. Perfekt för Odla. Ännu grunnar jag på många knappar här och vad dom skall vara till. MEN den som lever får se, hur det skall vara/göras med dom. Karin i Marum CITAT (Berith @ 16-10-2007, 09:17) Nu kommer jag att röra om här, det förstår jag, men jag känner mej orättvist behandlad. Det är precis det här jag kommer ihåg från då för några år sen - att vara med på AoT är finare än på Odla! Diskussion på AoT... läs och begrunda. FÖRLÅT Fenja för att jag startade denna tråden. Får nog vänta ett tag till, innan jag lägger ner för mycket arbete på Album här om det är fler som känner som du. Trodde jag kommit till ett lika bra alternativ. Skrev: Perfekt för Odla.Detta menade jag också. Alltid bra med mycket kunnskap i alla grupper. Något har väll vi nya att tillföra, trodde jag i alla fall. Maila varandra är svårt eftersom inte alla har sina rätta Alias/mailadresser och en del inte kommer in alls. Vad Berith menade förstog jag inte.  Karin i Marum Jag menade inte alls så Karin, vilket jag tror framgår om du läser mina inlägg. Alla är välkomna, det är det som håller forumet vid liv! Men det ÄR trist med nya medlemmar som startar sina inlägg med: Egentligen gillar jag inte Odla, men nu har jag blivit medlem i alla fall... Det ÄR tråkigt med den tråd som Berith länkade till, ungefär som om vi skulle vara något sorts B-lag här som ska vara tacksamma över att eliten nedlåter sig till närvara. Det ÄR också trist med alla inlägg om AoT, dels för att de inte tillför Odla något och dels för att det är lite surt med folk som sitter och gnäller på andra forum här (och vice versa) det blir så lätt skitsnack. Jag tycker att du ska ta hit dina album och försöka trivas och ha det kul här, jag är säker på att du har en massa att tillföra och fler med dig! Men lämna AoT på sin site. Mvh Fenja
Blomstertanten
16-10-2007, 20:00
Men hallå !!!!
Det är klart att alla är välkomna hit !!!!
Inte menade jag att alla från AoT inte var välkomna och inte tror jag Fenja gjorde det heller , men jag kan ju bara tala för mej själv.
Jag är själv medlem på AoT men har varit mest aktiv här eftersom detta var det första forum jag va med i ! Och jag reagerade på det som skrevs på AoT (det som Berith länkade till) redan innan , men ville lugna ner mej lite för att inte skriva ett inlägg som kunde missuppfattas ! Men jag blev faktiskt ledsen av den attityden , som jag upplevde som nedlåtande mot oss Odlaiter ! Och jag har full förståelse för saknaden av ett älskat forum !
Krolliljan
16-10-2007, 20:03
CITAT (KarinSKARA @ 16-10-2007, 20:39)  Desto mer trassel och underligheter där, gör att fler hinner bekanta sig med Odla och hur det fungerar. Detta borde göra att dom tänker till ordentligt. Är Forumet till för AoT eller för de som skrev där??? Verkar inte vara så många som är nöjda overdär heller. Inte många possitiva inlägg, tyvärr för dom. Perfekt för Odla. Ännu grunnar jag på många knappar här och vad dom skall vara till. MEN den som lever får se, hur det skall vara/göras med dom. Karin i Marum CITAT (Berith @ 16-10-2007, 09:17) Nu kommer jag att röra om här, det förstår jag, men jag känner mej orättvist behandlad. Det är precis det här jag kommer ihåg från då för några år sen - att vara med på AoT är finare än på Odla! Diskussion på AoT... läs och begrunda. FÖRLÅT Fenja för att jag startade denna tråden. Får nog vänta ett tag till, innan jag lägger ner för mycket arbete på Album här om det är fler som känner som du. Trodde jag kommit till ett lika bra alternativ. Skrev: Perfekt för Odla.Detta menade jag också. Alltid bra med mycket kunnskap i alla grupper. Något har väll vi nya att tillföra, trodde jag i alla fall. Maila varandra är svårt eftersom inte alla har sina rätta Alias/mailadresser och en del inte kommer in alls. Vad Berith menade förstog jag inte.  Karin i Marum Jag är en av de som leker lite i småprat och skriver lite i trädgårdstrådarna men allra mest är jag inne och ittar i albumen. Snälla lägg in fler bilder.
Anette på Boäng
16-10-2007, 20:32
CITAT (Fenja @ 16-10-2007, 19:26)  Det där är lika patetiskt som alla trådar om AoT här börjar bli! Kan inte nu Aot:are maila varandra om era problem, de har inte större allmänvärde här på Odla. Höjden eller lågvattenmärket är väl ändå namninsamlingen.... Mvh Fenja Namninsamlingen bedrevs inte här, jag gav bara de som var utestängda från AOT (och som jag vet är aktiva på båda fora) en chans att se vad som hände. Ville de vara med fick de skicka mig ett personligt meddelande.
CITAT (Anette på Boäng @ 14-10-2007, 12:42)  Vill ni vara med på ett Upprop till Bonniers kan ni skicka mig ett PM så skriver jag in er på listan.
Upprop till Bonniers och ledningen för Allt om Trädgård: Den nya hemsida ni skapar är säkert bra på många sätt, men det forum ni erbjuder är inte funktionellt och upplevs som mycket sämre än den tidigare versionen. Jag vill att ni köper tillbaka det gamla scriptet och ger oss vårt väl fungerande forum tillbaka.
Med vänlig hälsning
Anette Nilsson, Ask Ander (Ahabo)
Anette Karvonen Persson
Anette Nilsson
Anette Sandh
Anita Alegran
Anja Hill
Anna Lundborg
Ann-Britt Olsson
Annika Rastén
Barbro Collin
Bengt Lindberg
Betty
Birgitta Carlberg
Birgitta Didrikson
Britt/Ekonomitrollet
Carina D
Carina Elvelin
Cecilia Möller
Charlotte Tungelstedt
Christina Fryle
Christina I taxinge
Christina/blomtok
Eivor i Södertälje
Elisabeth Andersson
Eva i Torpabacken
Ewa Johansson
Gunilla Malmström
Gunvor Nilsson
Helen Isaksson-Nyman
Helena H
Helena Verghese Borg
Helene Hagström
Henneth T
Inger Bengtsson
Inger Gustafson-Lundin
Inger Palo
Inger Regebro
Ingrid W
Karin i Skara
Katarina i Kullavik
Kati iVadensjö
Kenneth K
Kenneth Karlsson ?
Kerstin Blomdahl
Kerstin i Växjö
Kicki på Hammarö
Kjell från Blomsterglädjen
Leif iVarberg
Lillianna
Linda Augustson
Linda Moberg
Lollo
Lotta Bernler
Lotta Lindvall
MagganRo
Magnus i E-tuna
Maij i Västerbotten
Margaretha G
Maria Feltsten
Maria Sylvia
Marita Risku
Mia Hermansson
Monika M
Monika Nyberg
Noranettan
Raija Bergström
Randi i Skåne
Salmi Nilsson
Sara Rastén
Sofia Lentell
Sqrulan
Susan J
Susanne Andreasson
Synkop
Therese Fransson
Thomas Wahlqvist
Ulla Wengström
Vera Novakova
Åsa Eriksson
Ölandsboel Nog är det förvillande likt en namninsamling i alla fall tycker jag som amatör... Mvh Fenja
Vet ni varför norrmän blb bla bla...?? Herregud...det är väl med Odla och AoT som det varit mellan Norge och Sverige sen unionsupplösningen...vi kan bara inte riktigt erkänna att den andre är bra...men egentligen så är vi ju samma skrot och korn allihop... Och säga vad man vill om norrmän...men när inte Sverige deltar så hejar jag på dom..utom i skidåkning...för det unnar jag dom inte.. En annan har ju både svenska o norska gener då...precis som jag har både AoT och Odlagener...född på AoT men mestadels uppvuxen på Odla.. Och det HAR snackats skit om odla på AoT och tvärtom...men..vad spelar det för roll???? Ju fler vi är tillsammans, ju gladare vi....eller iaf jag...bli.. Välkomna hit alla växtintresserade vänner!! ...och snälla söta Fenja, sitt på fingrarna...
Ophelia
16-10-2007, 20:56
Alla var inte odelat förtjusta i Odlas omvandling heller. Ge AoT lite tid så blir det säkert bra. Ni är välkomna hit ändå
sqrulan
16-10-2007, 21:26
 Fattar inte vad som händer,varför bråka om sånna små saker.
Anette på Boäng
16-10-2007, 21:49
Men snälla Fenja. Tänk dig följande scenario: Du kan inte komma in på Odla och inte dina kamrater heller, du är inte förtjust i förändringarna som du hört har gjorts där. Skulle du inte uppskatta om du fick information om vad som gjordes för att tex protestera mot förändringarna? Om du då kunde prata med dina vänner på AOT istället och få information den vägen, vore inte det bra? Jag har aldrig bett några som inte är engagerade i AOT:s forum att skriva på. Jag la inlägget i den här tråden för att nå de som inte kunde logga in. Jag är medlem i båda fora sedan långt innan denna händelse, men jag har skrivit mer på AOT. Konstigare än så är det inte. Du får gärna kommentera, men jag tar inte upp tråden igen.
CITAT (Blomstertanten @ 16-10-2007, 19:44)  Lugn o fin nu Fenja ! Här på Odla har vi ju roligt och lär oss en massa saker trots att vi tydligen saknar experter ! Vi är ett gäng amatörer (i alla fall de flesta av oss ) som har himla roligt ! Jag tycker att det är roligt med nya medlemmar och nya erfarenheter , men lite av det roliga försvinner ju när man läser sånt om Odla och oss medlemmar. Jag har full förståelse för att det är mycket upprörda känslor nu på AoT. Men snälla ! Låt inte Odla bli ett "skitsnackarforum" där man pratar skit om andra forum ! WORD
CITAT (Anette på Boäng @ 16-10-2007, 22:49)  Men snälla Fenja. Tänk dig följande scenario: Du kan inte komma in på Odla och inte dina kamrater heller, du är inte förtjust i förändringarna som du hört har gjorts där. Skulle du inte uppskatta om du fick information om vad som gjordes för att tex protestera mot förändringarna? Om du då kunde prata med dina vänner på AOT istället och få information den vägen, vore inte det bra? Jag har aldrig bett några som inte är engagerade i AOT:s forum att skriva på. Jag la inlägget i den här tråden för att nå de som inte kunde logga in. Jag är medlem i båda fora sedan långt innan denna händelse, men jag har skrivit mer på AOT. Konstigare än så är det inte. Du får gärna kommentera, men jag tar inte upp tråden igen. Jo jag skulle uppskatta information och kanske möjlighet att protstera, men jag skulle inte använda ett annat forum (ex AoT) att utöva det på. Mvh Fenja
Jag tycker diskussionen är väldigt konstig! Vi och Ni !!??  Vi är väl registrerade odlamedlemmar allihop eller?  Sluta att tjafsa om vem som får skriva vad, det ligger ändå inte i våra befogenheter att bestämma om det.
Lilla Birka
16-10-2007, 22:40
 CITAT (Cacki @ 16-10-2007, 23:35)  Jag tycker diskussionen är väldigt konstig! Vi och Ni !!??  Vi är väl registrerade odlamedlemmar allihop eller?  Sluta att tjafsa om vem som får skriva vad, det ligger ändå inte i våra befogenheter att bestämma om det.
Puuuh!  Vilken tur att det inte blev bråk för att jag la in länken.
Anna NV Uppsala
17-10-2007, 06:51
Det lät bra det där med kontrollpanelen. Men som jag fattade saken där så säger man nej tack till både smilies, bilder och diverse andra dekorationer samtidigt? Bilder vill jag se, smilies kan jag leva med, men det är alla andra snurrande och hoppande dekorationer som ger mig lite stresskänsla. Men fattade jag rätt att att man plockar bort även bilder om man tar bort smilies och dekorationer?
Blomstertanten
17-10-2007, 08:01
CITAT (Anna NV Uppsala @ 17-10-2007, 07:51)  Det lät bra det där med kontrollpanelen. Men som jag fattade saken där så säger man nej tack till både smilies, bilder och diverse andra dekorationer samtidigt? Bilder vill jag se, smilies kan jag leva med, men det är alla andra snurrande och hoppande dekorationer som ger mig lite stresskänsla. Men fattade jag rätt att att man plockar bort även bilder om man tar bort smilies och dekorationer? Jag testade att ändra och jag kan då se min egna bild (tanten med vickande höfter) och en del bilder (tror det är de bilder som är uppskickade från deras datorer direkt)i andras inlägg. Men jag kan inte se andras signaturbilder eller smileys eller infogade bilder. Man ser det bara som en länk i stället så jag antar att man titta på det om man vill !
Blomstertanten.........vilken underbar bild du har som avatar med vattnet i bakgrunden. Jättefin.
Men nu tycker jag en del av er är lite orättvisa.
Citat från Alle mest bara fördjupa sina kunskaper. Och är glad över ett forum där det sällan hettar till och alla är (mesigt, som en del uttrycker det) vänliga mot varandra. De söker sig nog till AoT citat från Alle
Men nu är du ju precis så nedlåtande mot Odla trots att du tycker det är orättvist det andra sagt. Vi på Odla vill också fördjupa våra kunskaper. Här finns så mycket kunskap
De som är vänliga och trevliga söker sig till AOT....där hettar det aldrig till......jo jo det har vi ju sett.
Men varför måste det hela tiden jämföras ....det ena bättre än det andra.
Kan vi inte försöka hjälpas åt och ta till oss all kunskap och även hjälpa andra så att vi tillsammans skapar bra forum.
Vi behöver inte jämföra. Var och en väljer ju vilket forum de vill tillhöra.
Men Alba, nu förstod du mig alldeles fel. Jag skrev inte att vi här inte vill fördjupa oss. Jag skrev att på Aot vill man kanske BARA fördjupa sig utan den familjära tonen. Och i en familj bråkar och älskar man varandra ju. Och sen menar jag att kunskaperna på AoT ofta går riktigt på djupet, något som man som amatör inte alltid har behov av. Varför tycker du att jag var nedlåtande mot Odla  ? Jag tyckte själv det framgick att jag föredrar Odla, men jag har förståelse för dom som föredrar AoT.
anna_rispan
17-10-2007, 11:05
Det finns ju masor av djup o bred kunskap även här. I trädgårdsdelen av forumet. Jättemånga som delar med sig av kunskaper som de skaffat genom att prova och/eller genom sitt yrke.
Det är väl en vanesak som allt annat.
En del gillar att söka information på ett forum, en del på google och en del på bibliotek tex.
quote name='alle' date='17-10-2007, 11:58' post='684805'] Men Alba, nu förstod du mig alldeles fel. Jag skrev inte att vi här inte vill fördjupa oss. Jag skrev att på Aot vill man kanske BARA fördjupa sig utan den familjära tonen. Och i en familj bråkar och älskar man varandra ju. Och sen menar jag att kunskaperna på AoT ofta går riktigt på djupet, något som man som amatör inte alltid har behov av. Varför tycker du att jag var nedlåtande mot Odla  ? Jag tyckte själv det framgick att jag föredrar Odla, men jag har förståelse för dom som föredrar AoT. [/quote] Flåt då missförstod jag dig
CITAT (alle @ 17-10-2007, 11:04)  Men nu tycker jag en del av er är lite orättvisa. Både Odla och Aot har forum som lockar till sig trädgårdsintresserade. I den ena är det lite mer familjärt stojsigt och flamsigt med trådar som förvirrar sig ut åt alla möjliga håll.  I det andra, lite mer strikt och utslätat men däremot med lite djupare kunskap. Jo, det är faktiskt så, det måste ni erkänna, med många av sveriges allra duktigaste och erfarna trädgårdsmänniskor. En del vill ha det stojsigt och nojsigt och har inget emot att debatten hettar till ibland  . Då söker man sig til Odla. Andra känner sig obekväma med det och vill kanske mest bara fördjupa sina kunskaper. Och är glad över ett forum där det sällan hettar till och alla är (mesigt, som en del uttrycker det) vänliga mot varandra. De söker sig nog till AoT. Sen finns det dom som vill ha både och, de kan ju gå in varsom. Men båda forumen funkar ju på precis samma sätt, att alla i möjligaste mån försöker hjälpa varandra.  . Och vem är det som säger att det ena skulle vara bättre än det andra? Visst har man rätt att inte vara som man själv trivs bäst med. Det enda lågvattenmärke jag hittat, det är skitsnack om vilket örhänge någon har och att man skulle skulle vara sämre bara för att man endast har en balkong att odla på. Det var riktigt lågt.  Nu har du ju bett Alba om ursäkt och förklarat hur du menade. Men...! Det här reagerade jag på - "I det andra, lite mer strikt och utslätat men däremot med lite djupare kunskap. Jo, det är faktiskt så, det måste ni erkänna, med många av sveriges allra duktigaste och erfarna trädgårdsmänniskor." - vilket jag tolkar som en beskrivning av AoT. Är inte det att nedvärdera kunskapen här så vet inte jag! Och precis som jag skrev i ett annat inlägg - det uppfattas som finare att vara med på AoT. Och hur ska jag tolka det här? "En del vill ha det stojsigt och nojsigt och har inget emot att debatten hettar till ibland . Då söker man sig til Odla. Andra känner sig obekväma med det och vill kanske mest bara fördjupa sina kunskaper. Och är glad över ett forum där det sällan hettar till och alla är (mesigt, som en del uttrycker det) vänliga mot varandra. De söker sig nog till AoT." Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är dom och vi! Neej tack, jag börjar bli glad att jag inte kan logga in på AoT längre, eller skapa mej en ny användare där.
Blomstertanten
17-10-2007, 12:23
CITAT (Berith @ 17-10-2007, 13:11)  Nu har du ju bett Alba om ursäkt och förklarat hur du menade. Men...! Det här reagerade jag på - "I det andra, lite mer strikt och utslätat men däremot med lite djupare kunskap. Jo, det är faktiskt så, det måste ni erkänna, med många av sveriges allra duktigaste och erfarna trädgårdsmänniskor." - vilket jag tolkar som en beskrivning av AoT. Är inte det att nedvärdera kunskapen här så vet inte jag! Och precis som jag skrev i ett annat inlägg - det uppfattas som finare att vara med på AoT. Och hur ska jag tolka det här? "En del vill ha det stojsigt och nojsigt och har inget emot att debatten hettar till ibland . Då söker man sig til Odla. Andra känner sig obekväma med det och vill kanske mest bara fördjupa sina kunskaper. Och är glad över ett forum där det sällan hettar till och alla är (mesigt, som en del uttrycker det) vänliga mot varandra. De söker sig nog till AoT." Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är dom och vi! Neej tack, jag börjar bli glad att jag inte kan logga in på AoT längre, eller skapa mej en ny användare där. Bra att du stannar här och stojsar o nojsar då !
Irene_L
17-10-2007, 12:35
Vadå Vi och Dom?? Jag är medlem på både Odla och AoT och jag trivs på båda. Just nu är det lite jobbigare med AoT innan allt är färdigt med det nya. Det kommer alltid finnas olika åsikter om dom olika forumen. Det är ju två stycken. Men jag tycker inte att vi ska hålla på så här mer . Det blir ju alltid nån som missuppfattar och så är det igång igen. Nu kommer säkert nån tycka att det jag skriver är fel men jag har lite svårt att hitta ord på det jag vill säga....så jag säger bara: Välkomna alla till både Odla och AoT !
CITAT (Berith @ 17-10-2007, 13:11)  Nu har du ju bett Alba om ursäkt och förklarat hur du menade. Men...! Det här reagerade jag på - "I det andra, lite mer strikt och utslätat men däremot med lite djupare kunskap. Jo, det är faktiskt så, det måste ni erkänna, med många av sveriges allra duktigaste och erfarna trädgårdsmänniskor." - vilket jag tolkar som en beskrivning av AoT. Är inte det att nedvärdera kunskapen här så vet inte jag! Och precis som jag skrev i ett annat inlägg - det uppfattas som finare att vara med på AoT. Och hur ska jag tolka det här? "En del vill ha det stojsigt och nojsigt och har inget emot att debatten hettar till ibland . Då söker man sig til Odla. Andra känner sig obekväma med det och vill kanske mest bara fördjupa sina kunskaper. Och är glad över ett forum där det sällan hettar till och alla är (mesigt, som en del uttrycker det) vänliga mot varandra. De söker sig nog till AoT." Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är dom och vi! Neej tack, jag börjar bli glad att jag inte kan logga in på AoT längre, eller skapa mej en ny användare där. Men snälla Berith! Alba har ju redan förklarat hur hon missuppfattade mig och jag förklarade vad jag egentligen menade. Du behöver inte förklara en gång till för jag är faktiskt inte trögfattad- även om några säkert vill påstå det  . Nu släpper jag den här tråden. Tack och hej, leverpastej!
CITAT (Berith @ 17-10-2007, 13:11)  Nu har du ju bett Alba om ursäkt och förklarat hur du menade. Men...! Det här reagerade jag på - "I det andra, lite mer strikt och utslätat men däremot med lite djupare kunskap. Jo, det är faktiskt så, det måste ni erkänna, med många av sveriges allra duktigaste och erfarna trädgårdsmänniskor." - vilket jag tolkar som en beskrivning av AoT. Är inte det att nedvärdera kunskapen här så vet inte jag! Och precis som jag skrev i ett annat inlägg - det uppfattas som finare att vara med på AoT. Och hur ska jag tolka det här? "En del vill ha det stojsigt och nojsigt och har inget emot att debatten hettar till ibland . Då söker man sig til Odla. Andra känner sig obekväma med det och vill kanske mest bara fördjupa sina kunskaper. Och är glad över ett forum där det sällan hettar till och alla är (mesigt, som en del uttrycker det) vänliga mot varandra. De söker sig nog till AoT." Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är dom och vi! Neej tack, jag börjar bli glad att jag inte kan logga in på AoT längre, eller skapa mej en ny användare där. Jag ser absolut inget nedvärderande eller värderande i "ni och dem" i inlägget du citerar. Det enda jag ser är en person som ger en beskrivning av hur han/hon upplever de båda forumen. Alla forum har sin egen "själ". Forumen formas utifrån medlemmarna. Att ett forum är på ett särskilt sätt betyder inte att ett annat forum är sämre/bättre. Bara att det är på ett annat sätt
CITAT (alle @ 17-10-2007, 11:04)  Men nu tycker jag en del av er är lite orättvisa. Både Odla och Aot har forum som lockar till sig trädgårdsintresserade. I den ena är det lite mer familjärt stojsigt och flamsigt med trådar som förvirrar sig ut åt alla möjliga håll.  I det andra, lite mer strikt och utslätat men däremot med lite djupare kunskap. Jo, det är faktiskt så, det måste ni erkänna, med många av sveriges allra duktigaste och erfarna trädgårdsmänniskor. En del vill ha det stojsigt och nojsigt och har inget emot att debatten hettar till ibland  . Då söker man sig til Odla. Andra känner sig obekväma med det och vill kanske mest bara fördjupa sina kunskaper. Och är glad över ett forum där det sällan hettar till och alla är (mesigt, som en del uttrycker det) vänliga mot varandra. De söker sig nog till AoT. Sen finns det dom som vill ha både och, de kan ju gå in varsom. Men båda forumen funkar ju på precis samma sätt, att alla i möjligaste mån försöker hjälpa varandra.  . Och vem är det som säger att det ena skulle vara bättre än det andra? Visst har man rätt att inte vara som man själv trivs bäst med. Det enda lågvattenmärke jag hittat, det är skitsnack om vilket örhänge någon har och att man skulle skulle vara sämre bara för att man endast har en balkong att odla på. Det var riktigt lågt.  Jag måste bara säga att jag har ganska svårt för att hålla med dig i din uppfattning om skillnaden mellan AoT's forum och Odla's forum. När du säger I den ena är det lite mer familjärt stojsigt och flamsigt med trådar som förvirrar sig ut åt alla möjliga håll så får du det att låta som om hela Odlas forum är en enda svamlig lekstuga... Ta dig en titt på Indexsidan - Om du tittar noga så ska du se att det längst ute till höger i de gröna fälten som forumrubrikerna står i, där finns en liten klickbar ruta med ett minustecken i. Om du klickar på minustecknet längst ute till höger om forumrubriken Allmänt forum så kommer du att upptäcka att hela det allmänna forumet, med sina underavdelningar Småprat, Husdjur, Natur och Recept försvinner helt och hållet. Om du vill så kan du göra likadant vid rubrikerna Forumteknik och Statistik med. Det du då får kvar på Indexsidan är ett renodlat Trädgårdsforum med 17 stycken olika avdelningar. Jag har inte under alla mina år på Odlas forum uppfattat att det skulle vara varken mer stojsigt, nojsigt eller upphettade debatter i de olika trädgårdsavdelningarna på Odla - absolut inte mer än det kan vara på AoT's trädgårdsforum eller andra forum heller för den delen. Jag tycker att det känns som om du drar Odlas allmänna forum och Odlas trädgårdsforum över en och samma kam - gör inte det är du snäll. Det finns faktiskt medlemmar här som inte besöker det allmänna forumet utan håller till i trädgårdsforumet - på samma sätt som det säkert finns folk som inte besöker Smått och Gott-avdelningen på AoT's forum. Dessutom tycker jag att det är snudd på oförskämt att säga att det är lite djupare kunskap på AoT's forum jämfört med kunskapen på Odlas forum. Det är faktiskt en hel del duktiga forumister som är aktiva på båda forumena + att det finns yrkesfolk/experter/erfarna odlare här med - faktiskt.
Siv i Bollnäs
17-10-2007, 15:41
Tack kära Betty! Äntligen några välbetänkta yttranden i denna ledsamma tråd! Hälsningar Siv
Anna NV Uppsala
17-10-2007, 18:24
Mjaaa... själv har jag fått ganska många vänner som träffas IRL från AoT-forumet, och knas och trams och lite galenskap och filosoferande finns det också plats för där, annars skulle vi inte stå ut. Men det sociala är superviktigt där med. Varför tror ni annars att alla gamla inbitna AoT-forumister häckar där fortfarande fastän forumet är rätt kasst än så länge. Jo det är för att man känner så starka vänskapsband med så många där. Precis som jag antar att det fungerar här.
Fördjupar sina odlingskunskaper OCH umgås under lättsamma former tycker jag det verkar som man gör på båda ställena?
Blomstertanten
17-10-2007, 18:53
CITAT (Anna NV Uppsala @ 17-10-2007, 19:24)  Mjaaa... själv har jag fått ganska många vänner som träffas IRL från AoT-forumet, och knas och trams och lite galenskap och filosoferande finns det också plats för där, annars skulle vi inte stå ut. Men det sociala är superviktigt där med. Varför tror ni annars att alla gamla inbitna AoT-forumister häckar där fortfarande fastän forumet är rätt kasst än så länge. Jo det är för att man känner så starka vänskapsband med så många där. Precis som jag antar att det fungerar här.
Fördjupar sina odlingskunskaper OCH umgås under lättsamma former tycker jag det verkar som man gör på båda ställena? Ungefär det flera av oss ville ha sagt !
CITAT (Anna NV Uppsala @ 17-10-2007, 19:24)  Mjaaa... själv har jag fått ganska många vänner som träffas IRL från AoT-forumet, och knas och trams och lite galenskap och filosoferande finns det också plats för där, annars skulle vi inte stå ut. Men det sociala är superviktigt där med. Varför tror ni annars att alla gamla inbitna AoT-forumister häckar där fortfarande fastän forumet är rätt kasst än så länge. Jo det är för att man känner så starka vänskapsband med så många där. Precis som jag antar att det fungerar här.
Fördjupar sina odlingskunskaper OCH umgås under lättsamma former tycker jag det verkar som man gör på båda ställena? ....och särskilt mesiga är vi inte heller!
Kära nån vilka upprörda känslor jag rört upp. Det är väl bäst att jag ber om ursäkt men jag måste erkänna att jag är inte säker på varför. Jag ber om ursäkt för att jag är så dålig på att uttrycka mig så att jag missförstås. Jag ber om ursäkt för att jag har så lite trädgårdskunskaper så många av diskussionerna på AoT är rena grekiskan för mig, vilket jag faktiskt aldrig upplevt här. Men då får jag väl samtidigt be om ursäkt för att jag inte läser ALLT, jag kan ha missat de grekiska inläggen här. Jag ber om ursäkt för att jag upplever att diskusssionerna här är mer som mellan kompisar menas jag upplever att det på AoT mer är som frågor och svar mellan lärare och elev. Men det är ju bara hur JAG upplever det.
Så nu när jag sagt förlåt hoppas jag att ni inte längre är arga.
Så om man för en diskussion på "grekiska" mumbo-jumbo då handlar det om djupare kunskaper i odling?  Fattar inte riktigt den kopplingen.
kompostjord
18-10-2007, 14:58
Nu diskuteras tjafsiga trådar här på Odla. Och vet ni vart? AoT
Ja dessa tjafsiga trådar är ett elände, så trist stil.
Ja jämrars! Odla i centrum.--------- Tog bort en grej...
Ja där kastas det sten i glashus för glatta livet...starta en tjafstråd om att det tjafsas på ett annat forum.
Se och lär nu huru experterna göra  Mvh AmatörFenja
Fast det är väl bra att det observeras att vi inte är så förtjusta i Aot s forum (längre).
Men snälla nån! Många gånger så har det pratats om sandlådefasoner i forumet, men om det inte är sandlådefasoner, att människor med samma gemensamma intresse sitter och ödslar både energi och tid på att nedvärdera varandra för att det ena forumet skulle vara bättre än det andra, då vet inte jag vad sandlådefasoner betyder. Det känns som när man gick i småskolan och tre inte kunde leka ihop! Vi som har valt Odla, har gjort det för att vi trivs så fantastiskt bra här! Precis som de som har valt AOT har valt det på precis samma grunder. Sen finns det de som valt båda eftersom de trivs på båda ställena. Men inte betyder väl det att det ena skulle vara bättre än det andra??? Så har då jag aldrig upplevt det i alla fall. För mig har det med smak och kemi att göra. Tror inte för ett ögonblick att det finns kunnigare folk på vare sig det ena eller det andra forumet. Och om nu nån mot all förmodan skulle tro det! Låt dem då göra det. Var och en är ju som bekant salig i sin egen tro Nu tycker jag att alla gräver ner det här tjafset och fortsätter att dela det fantastiska intresse vi faktiskt har Sköt om er därute
Funderar lite på om det är det andra forumet som inte är populärt, eller användarna? Frågan kan ju såklart ställas i båda lägren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|