Sidor: 1, 2, 3, 4
Anders Roslagen
Intressant med klimatjämförelsen mellan Korea och Sverige! En grej jag tänker på är att hög sommartemperatur inte alltid är ett krav för de växter som växer där, men de klarar det! Värme hämmar många växter, är det inte tomat som trivs sämre när det blir över +24°? Hur som helst finns övre gränser för alla växter när de inte växer lika bra längre.
En annan sak är dygnslängden. Det är betydligt fler soltimmar i Stockholm än i Pyongjang under sommaren. En del arter är kortdagsväxter och blir ´förvirrade´ av långa dagar och växer knappt, andra kan tillgodogöra sig ljuset och växa ännu bättre än i sina hemländer. Svagare sol är det hos oss också - det hämmar vissa växter, men andra reagerar tvärt om.

Man kan spekulera i vad som kan vara härdigt här och vissa slutsatser kan man dra generellt. Men det slutar ändå med att vi måste testa i praktiken, kul att många gör såna försök!
freddie
CITAT (Anders Roslagen @ 14-11-2007, 12:44) *
Man kan spekulera i vad som kan vara härdigt här och vissa slutsatser kan man dra generellt. Men det slutar ändå med att vi måste testa i praktiken, kul att många gör såna försök!

Håller med!
Christer i Falköping
CITAT (flaxss @ 13-11-2007, 23:32) *
det jag menar framför allt frilands hibiskus ,, den växer där det blir vansinnigt kallt . runt -25c -30c och lång vinter som jag skrev, och klara då zon 3-4 i Sverige , men den kommer enbart blomma i zon 1-2 jo för att vi inte får så varm sommar som där den växer vilt . men överlever vintern gör den ändå . ev den kommer bli 2-5m hög i zon 1-2 men kanske bara 1m i zon 4 . tummenupp.gif
så kerstin , vad gör du nu då ?

Faktum är att jag har hört om en frilandshibiskus som skall finnas i Östersund (utan skydd på vintern) och blomma varje år frosten inte kommer för tidigt. Antar att den växer väl skyddat där.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 14-11-2007, 18:31) *
Faktum är att jag har hört om en frilandshibiskus som skall finnas i Östersund (utan skydd på vintern) och blomma varje år frosten inte kommer för tidigt. Antar att den växer väl skyddat där.
Christer.

skulle tro den har ett zon 3 läge då kanske , för visst blommar den även i zon 6 om såväl bara sommaren är varm men som detta år har dom knappt hunnit att blomma i zon 2 .
Anders Roslagen
De olika sorterna av frilandshibiskus borde vara olika härdiga, jag har en frösådd som verkar vara väldigt härdig för den har inte frusit något på de fem-sex år jag haft den. Och, den blommade fint och länge i augusti-september i år. Zon III har jag, på gränsen till IV och jag har den vid en bodvägg med fem timmars sol kanske, 9-14, en del träd och buskar skuggar ibland under den tiden.
Alexander-VG-zon3
finns olika både perenner och busk frilands hibiskus . mina brukar blomma varje år . men å andra sidan har du zon 3(4) så borde den klara sig fint där .
MariaS
CITAT (Anders Roslagen @ 14-11-2007, 20:51) *
De olika sorterna av frilandshibiskus borde vara olika härdiga, jag har en frösådd som verkar vara väldigt härdig för den har inte frusit något på de fem-sex år jag haft den. Och, den blommade fint och länge i augusti-september i år. Zon III har jag, på gränsen till IV och jag har den vid en bodvägg med fem timmars sol kanske, 9-14, en del träd och buskar skuggar ibland under den tiden.

Tjusig. Jag har ett gäng frösådda Hibiskusar. (Årets sådd) Ska bli kul att se hur de blir nästa år. Och Flaxxs, jag har två inne också, bara för att jämföra...
Christer i Falköping
Mycket av hur härdiga fröplantorna är, beror på moderplantans ursprung. Kan inte komma på vad det heter just nu. Om moderplantan står på en för den kall plats, kommer många av fröplantorna att klara av just det klimatet och kanske lite till. Medans fröplantor från en som står väldigt varmt året runt, kommer att ha sämre härdighet. Däremot betyder det inte att en stickling från just den växten har lika bra härdighet som moderplantan konstigt nog.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-11-2007, 07:35) *
Tjusig. Jag har ett gäng frösådda Hibiskusar. (Årets sådd) Ska bli kul att se hur de blir nästa år. Och Flaxxs, jag har två inne också, bara för att jämföra...

dom där ute kommer bli större om dom planteras i marken som senare kommer ge en överdådig blomning , men eget val ju eller hur tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 14-11-2007, 20:51) *

tror inte din är härdigare än övriga . bara att den har ett bra läge och att du aldrig får kallt under en längre tid dvs -30c . plus mycket snö som ev skyddar den , vet inte vad du har för klimat där ?

att den fryser tillbaka är om skotten är gröna än .

CITAT (Christer i Falköping @ 15-11-2007, 18:49) *
Mycket av hur härdiga fröplantorna är, beror på moderplantans ursprung. Kan inte komma på vad det heter just nu. Om moderplantan står på en för den kall plats, kommer många av fröplantorna att klara av just det klimatet och kanske lite till. Medans fröplantor från en som står väldigt varmt året runt, kommer att ha sämre härdighet. Däremot betyder det inte att en stickling från just den växten har lika bra härdighet som moderplantan konstigt nog.
Christer.

men då måste moderplantan kommit från flera generationer av plantor där dom har ändrats i härdighet det tar lång tid att ändra en genetisk kod , vilket tar många år,eller det har kanske redan hänt? då kan man få olika plantor från olika provis(nåting) som vill ha olika klimat men ändå samma plantor exempel björkar . och en stickling har samma härdighet som modern . den kommer inte ändras . den har samma genetiska uppsättning som moderplatan . det är en bit av modern samma celler . stcikling=klon
Christer i Falköping
Provinsiens heter det ja.
Christer.
MariaS
CITAT (flaxss @ 15-11-2007, 19:02) *
dom där ute kommer bli större om dom planteras i marken som senare kommer ge en överdådig blomning , men eget val ju eller hur tummenupp.gif

Är de ute, så är de också planterade där. Jag har INGEN krukodling utomhus. Totalt 12 frösådda planterade hibiskusar ute och två krukade inne. Ska bli kul att jämföra i alla fall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 15-11-2007, 19:47) *
Christer.

japp smile.gif

CITAT (MariaS @ 15-11-2007, 20:03) *
Är de ute, så är de också planterade där. Jag har INGEN krukodling utomhus. Totalt 12 frösådda planterade hibiskusar ute och två krukade inne. Ska bli kul att jämföra i alla fall.

jag har krukodling ute , tycker det är fint .

du får berätta hur det går tummenupp.gif . men dom där ute i marken kommer garanterat bli större med tiden med rätt skötsel och blomma bättre . du får knappast en 3-5m hög buske i kruka .
kerstin z5-6
provinens tror jag smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-11-2007, 21:06) *

jag kan inte ens uttala det rolleyes.gif
Tosan
Apropå det... Några ggr har jag köpt plantor, rotknölar osv som drivits upp i varmare klimat och de överlever knappt ens sommarn. Däremot om jag driver upp egna plantor från frön så går det betydligt bättre, antar att det beror på att de bott här redan från början. Frön från såna plantor kanske tom går ännu bättre?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 15-11-2007, 21:39) *
Apropå det... Några ggr har jag köpt plantor, rotknölar osv som drivits upp i varmare klimat och de överlever knappt ens sommarn. Däremot om jag driver upp egna plantor från frön så går det betydligt bättre, antar att det beror på att de bott här redan från början. Frön från såna plantor kanske tom går ännu bättre?

men det har med att göra om dom är härdade eller ej . köper jag en växt från en plantskola och sätter den i södersolen kan bladenbrännans och den får omfattande skador .

men drar jag upp den från frön och den är från början i söder solen blir den inte skadad .

plus som med lavendel som oftas säljs i torv , fryser ihjäl på vintern i kalla zoner men frösår du lavendel från början i bra jord så fryser den inte ihjäl . inget med härdighet att göra utan jord och om den är härdad eller ej .
Tosan
Jo, visst är det så! De är ju vana vid ett helt annat klimat om de dragits upp i holland eller skåne eller vart som helst. De jag drar upp här blir ju vana vid mitt klimat med en gång.
Men det kan va rätt irriterande ibland när man betalat dyra pengar för en växt thumbdown.gif Och till exempel en rotknöl vet jag inte hur jag ska härda på annat sätt än att gräva ner den där jag tänkt att den ska bo så fort jag kan...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 15-11-2007, 21:58) *
Jo, visst är det så! De är ju vana vid ett helt annat klimat om de dragits upp i holland eller skåne eller vart som helst. De jag drar upp här blir ju vana vid mitt klimat med en gång.
Men det kan va rätt irriterande ibland när man betalat dyra pengar för en växt thumbdown.gif Och till exempel en rotknöl vet jag inte hur jag ska härda på annat sätt än att gräva ner den där jag tänkt att den ska bo så fort jag kan...

visst är det irriterande ,, jag brukar aldrig räkna med att ny inköpta växter ser snygga ut första år . däremot andra eller tredje året ser dom snygga ut . när dom har anpassat sig till nya förhållande .
jegi
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-11-2007, 21:06) *

Jag vill slå ett slag för proveniens.
Tosan
CITAT (flaxss @ 15-11-2007, 22:16) *
visst är det irriterande ,, jag brukar aldrig räkna med att ny inköpta växter ser snygga ut första år . däremot andra eller tredje året ser dom snygga ut . när dom har anpassat sig till nya förhållande .

Ja fast många lever inte andra året thumbdown.gif Fast det kan väl iofs bero på mig åxå, men jag lyckas ju som sagt ofta med det jag dragit upp själ...
Anders Roslagen
CITAT (flaxss @ 15-11-2007, 19:13) *
tror inte din är härdigare än övriga . bara att den har ett bra läge och att du aldrig får kallt under en längre tid dvs -30c . plus mycket snö som ev skyddar den , vet inte vad du har för klimat där ?

Mitt vinterklimat är lindrigt temperaturmässigt, men det finns uttorkande vindar. -23° är det kallaste sedan 60-talet vad jag vet, det har hänt tre gånger sedan dess, bland annat både senaste och näst senaste vintern. Är det kallt brukar det finnas snö, vid nordlig vind bildas snöbyar över Östersjön som driver in hos mig.

Varje plantindivid är olika härdig. Alla syskon till dennna har frusit bort de första åren på väldränerad plats i lägre zon. Helt säker kan jag inte vara att den är härdigare än sina syskon men eventuellt är det så.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 15-11-2007, 23:19) *
Mitt vinterklimat är lindrigt temperaturmässigt, men det finns uttorkande vindar. -23° är det kallaste sedan 60-talet vad jag vet, det har hänt tre gånger sedan dess, bland annat både senaste och näst senaste vintern. Är det kallt brukar det finnas snö, vid nordlig vind bildas snöbyar över Östersjön som driver in hos mig.

Varje plantindivid är olika härdig. Alla syskon till dennna har frusit bort de första åren på väldränerad plats i lägre zon. Helt säker kan jag inte vara att den är härdigare än sina syskon men eventuellt är det så.

-23c klara dom lätt , dom var kanske för små . eller nåt , jag har ju 5 på friland som jag köpt av olika plantskolor och alla lever och frodas . synd att dina andra frös bort . det kanske va ovanligt kallt en natt utan snö? som gjorde att dom strök med . fats iför sig mina har klarat -10c -20c utan snö och då små exemplar . och torka försämrar plantas hälsa men dock gör att den borde stå emot kylan bättre .

i vilket skick va dom när vintern kom , gröna eller förvedade ? små eller stora ?
MariaS
CITAT (Christer i Falköping @ 15-11-2007, 19:47) *
Christer.

PROVINIENS fick jag lära mig att det heter. En Proviniens, flera provinser...
Anders zon 1
CITAT
PROVINIENS fick jag lära mig att det heter. En Proviniens, flera provinser...

Proveniens heter det och i pluralis provenienser. Provinser är ju däremot något helt annat, nämligen adminsitrativa regioner, t ex län.
Christer i Falköping
Men så nära vi trots allt varit laugh.gif Proveniens alltså!
Christer.
MariaS
Nu du flaxxs. Vad ger du mig för den här då? unsure.gif Hittade den just ute på glasverandan, lutandes mot glaset. Jag vet inte vad det är för kaktus eller vad den tål, men den är ju knappast härdig i sverige... Den har stått härute minst tio frostnätter, där det som kallast varit 3,9 minus enligt termometern på glasverandan. Jag har tagit in den nu och kännt över den och konstaterat att den i alla fall inte är mjuk någonstans. Får väl se vad den tänker göra nu...[attachment=9634:Kaktus.jpg]
Detta var ingen medveten jakt, utan jag har helt enkelt missat att ta in den whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 16-11-2007, 20:02) *
Nu du flaxxs. Vad ger du mig för den här då? unsure.gif Hittade den just ute på glasverandan, lutandes mot glaset. Jag vet inte vad det är för kaktus eller vad den tål, men den är ju knappast härdig i sverige... Den har stått härute minst tio frostnätter, där det som kallast varit 3,9 minus enligt termometern på glasverandan. Jag har tagit in den nu och kännt över den och konstaterat att den i alla fall inte är mjuk någonstans. Får väl se vad den tänker göra nu...[attachment=9634:Kaktus.jpg]
Detta var ingen medveten jakt, utan jag har helt enkelt missat att ta in den whistling.gif

många ökenkaktusar tål -3c -4c -6c medan tropiska inte tål under +5c. dom har ju oftast klara nätter med lätt frost i öknen följt av heta dagar +50c +55c . är inte så intresserad av kaktusar så vad det är för sort vet jag inte eller vad den tål .
Lotta i Gbg
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men det här med temperatur på olika ställen i landet är ju oerhört varierande. Om man t ex har -23 ner på ett ställe i flera veckor så är det ju stor skillnad mot om man har en tillfällig dip på -23. Många kommuner för väderstatistik. T ex den här i Skåne, Kristanstad som visar hur milt klimatet är där. Som lägst -17 vid ett mycket enstaka tillfälle, om jag inte sett fel, men medeltemperaturen är ju lugn. Jämför den t ex med en kommun inne i Småland som t ex Gislaved så är det ju rätt stora skillnader. Klimat i Kristianstad

Gislaved har ett fletal dippar under -20 de senaste åren Gislaveds väder

Jag tror att det är svårt att prata om härdighet här och där. Vad gäller perenner så spelar mycket annat än temperatur roll, t ex dränering. Det har ju visat sig att Kerstin klarar saker som inte är tänkbara hos mig på västkusten tex. Däremot kan det vara skillnad på träd och buskar som utsätts direkt för kyla. En del är oerhört beroende av varma somrar och långa höstar medan andra mer påverkas av direkt kyla.

Jag tror att man måste lyssna mycket på de erfarenheter som finns vad gäller de olika släktena och efter det naturligtvis pröva själv. Att rekommendera osäkert prövade sorter till människor som vill ha ett stabilt vackert träd på sin tomt tycker jag inte om. Däremot är det natugreligtvis trevligt att entusiasmera för att våga odla det ovanliga, med reservationen att det kanske är ett expriment.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 16-11-2007, 22:35) *
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men det här med temperatur på olika ställen i landet är ju oerhört varierande. Om man t ex har -23 ner på ett ställe i flera veckor så är det ju stor skillnad mot om man har en tillfällig dip på -23. Många kommuner för väderstatistik. T ex den här i Skåne, Kristanstad som visar hur milt klimatet är där. Som lägst -17 vid ett mycket enstaka tillfälle, om jag inte sett fel, men medeltemperaturen är ju lugn. Jämför den t ex med en kommun inne i Småland som t ex Gislaved så är det ju rätt stora skillnader. Klimat i Kristianstad

Gislaved har ett fletal dippar under -20 de senaste åren Gislaveds väder

så skrev jag med zon 2 i skåne är inte det samma som zon 2 uppåt i landet . fler kalla frost nätter .
fast jag kan lova dig Kristianstad har haft lägre än -17c , den sidan du gav visar enbart från 98 till 06 . dvs inte mycket data .

Kristianstad - lägsta för jan; 1942 -27,8c och högsta +11,6c år 1975 / månad medel lägsta -8,8c 1942 och högsta +4,5c / normal 1961-90 medel för jan -0,8c / jan 2002 medel +1,8c och visst har vi kalla vintrar även här men dock inte långvarig kyla . vilket är en fördel för en del växter .

Christer i Falköping
CITAT (Lotta i Gbg @ 16-11-2007, 22:35) *
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden,

Men snälla Lotta, det är ju bara sju sidor med text laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christer.
Alexander-VG-zon3
kom och tänka på detta , med sommar längd och vinter längd och kyla . att norra och östra kina och korea och japan har kallare nu än vad södra Sverige har eller precis samma . så just för frilands hibiskus och blåregn tror jag inte det gör så stor skillnad mer än att dom har varme somrar där dom växer vilt . men desto kyligare och längre vintrar

typ beijing har kallare än jag har . och det ligger i samma bredgrad som turkiet .

fortsätter på beijing - läste i en bok - dom har kalltemperat klimat med lång och kylig vinter och torr period på sommaren plus på sommaren medel som inte överstiger +22c .

då har södra sverige - varmtemperat klimat som är fuktigt och sommarmedel som inte överstiger +22c . och varme nu än bejing .

blåregn växer vilt i området kring beijing och inåt i landet . och planteras ett blåregn i södra sverige får den mildare klimat än där den växer vilt med längre somrar i sverige. därav har jag svårt att tro att den endast klara zon 2 . och inte då 3 . men då dom i beijing har kort men het sommar . som gör att blåregn inte trivs i zon 4 eller uppåt . lika så för frilands hibiskus .
MariaS
CITAT (flaxss @ 18-11-2007, 16:15) *
kom och tänka på detta , med sommar längd och vinter längd och kyla . att norra och östra kina och korea och japan har kallare nu än vad södra Sverige har eller precis samma . så just för frilands hibiskus och blåregn tror jag inte det gör så stor skillnad mer än att dom har varme somrar där dom växer vilt . men desto kyligare och längre vintrar

typ beijing har kallare än jag har . och det ligger i samma bredgrad som turkiet .

fortsätter på beijing - läste i en bok - dom har kalltemperat klimat med lång och kylig vinter och torr period på sommaren plus på sommaren medel som inte överstiger +22c .

då har södra sverige - varmtemperat klimat som är fuktigt och sommarmedel som inte överstiger +22c . och varme nu än bejing .

blåregn växer vilt i området kring beijing och inåt i landet . och planteras ett blåregn i södra sverige får den mildare klimat än där den växer vilt med längre somrar i sverige. därav har jag svårt att tro att den endast klara zon 2 . och inte då 3 . men då dom i beijing har kort men het sommar . som gör att blåregn inte trivs i zon 4 eller uppåt . lika så för frilands hibiskus .

Hur är det med antalet soltimmar då? Ljuset har ju också påverkan. Då hamnar vi plötsligt på breddgrader istället och sverige får varmare men ljusare på sommaren?! Kina har ju inte golfströmmen som hjälper till, så det var ju inte heller något bra land att jämföra med.
Lotta i Gbg
På 80-talet hade vi ett par riktigt kalla vintrar här i västsverige. Det var temperaturer under -20 grader under flera veckor. Under dessa vintrar så dog massor av växter här. Bl a hade mina föräldrar ett gigantiskt, väletablerat blåregn som inte klararade detta. Deras zon är 1-2.
kompostjord
Ja men se där, äkta och riktig kunskap om Blåregn.
Erfarenhet går före teori.
Men man behöver ju inte säga det till växterna.
Det är kul att pröva lite nytt, men kanke tänkvärt att plantera hälften av tomten med rimligt härdigt material, så att det inte blir för eländigt när vintern hugger till, för det gör den, var så säker, det kommer att hända även där just DU bor.

Våra svenska skogar är ju inte precis proppfulla av spontansådder av blåregn och rosor.

[
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 18-11-2007, 18:42) *
Hur är det med antalet soltimmar då? Ljuset har ju också påverkan. Då hamnar vi plötsligt på breddgrader istället och sverige får varmare men ljusare på sommaren?! Kina har ju inte golfströmmen som hjälper till, så det var ju inte heller något bra land att jämföra med.

vilket land tycker du vi ska jämföra med då?? blåregn och frilands hibiskus kommer just från kina ? , ska vi jämföra med Sibirien kanske

CITAT (Lotta i Gbg @ 18-11-2007, 18:45) *
På 80-talet hade vi ett par riktigt kalla vintrar här i västsverige. Det var temperaturer under -20 grader under flera veckor. Under dessa vintrar så dog massor av växter här. Bl a hade mina föräldrar ett gigantiskt, väletablerat blåregn som inte klararade detta. Deras zon är 1-2.

men då under -20c ja , hur mycket under ? , klart blåregnet kan fryser ihjäl då
kompostjord
Jämföra och jämföra, plantera på riktigt, inte webbplantera, så jämför vi resultatet om 15 år.
Så får man en erfarenhet som ens är värd namnet, och utifrån det kan vi säga att vi vet vad som utvecklats hyfsat.
Vi skulle kanske ha nån egen logg där vi kunde skriva in våra försök, se hur illa det gick med AoT samlade kunskaper.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kompostjord @ 18-11-2007, 18:58) *
Jämföra och jämföra, plantera på riktigt, inte webbplantera, så jämför vi resultatet om 15 år.
Så får man en erfarenhet som ens är värd namnet, och utifrån det kan vi säga att vi vet vad som utvecklats hyfsat.
Vi skulle kanske ha nån egen logg där vi kunde skriva in våra försök, se hur illa det gick med AoT samlade kunskaper.

folk har redan planterat på riktigt . annars skulle dom ju inte fått reda på att blåregn kan växa i zon 1-2(3) . .
kompostjord
Okej, nu kanske jag låter lite retlig i tonläget men
Ta nu inte illa upp :-)
Gillar zonknäckeri men det måste finnas en viss hejd på övertygelsen.

här kommer det................
Jag tror, men har ingen egen erfarenhet att x kan växa där, men jag har även hört av säker källa att den kan dö där.
MariaS
CITAT (flaxss @ 18-11-2007, 18:57) *
vilket land tycker du vi ska jämföra med då?? blåregn och frilands hibiskus kommer just från kina ? , ska vi jämföra med Sibirien kanske

Hur skulle det vara med den samlade vetenskapen och erfarenheterna från vårt eget unika land SOM INTE GÅR ATT JÄMFÖRA MED ANDRA LÄNDR?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 18-11-2007, 19:13) *
Hur skulle det vara med den samlade vetenskapen och erfarenheterna från vårt eget unika land SOM INTE GÅR ATT JÄMFÖRA MED ANDRA LÄNDR?

för att dom växterna växer inte vilt i Sverige , att veta hur den har det i det vilda är första steg till att få den trivas i andra länder .

CITAT (kompostjord @ 18-11-2007, 19:08) *
Okej, nu kanske jag låter lite retlig i tonläget men
Ta nu inte illa upp :-)
Gillar zonknäckeri men det måste finnas en viss hejd på övertygelsen.

här kommer det................
Jag tror, men har ingen egen erfarenhet att x kan växa där, men jag har även hört av säker källa att den kan dö där.

jo du skriver lite om båda sakerna . menar du att jag inte har nån hejd då ? ,, och det sista menar du att jag inte har nån egen erfarenhet ??
Christer i Falköping
Hur länge har du hållit på att odla då? Själv har jag hållit på sedan 5-6 års åldern och nu är jag 43. Så en del erfarenhet har jag trots allt samlat på mig under åren. Nu skriver jag inte detta för att minska ned den erfarenheten du har Linus. Du har säkert kunskap och erfatrenhet som jag saknar.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 19:45) *
Hur länge har du hållit på att odla då? Själv har jag hållit på sedan 5-6 års åldern och nu är jag 43. Så en del erfarenhet har jag trots allt samlat på mig under åren. Nu skriver jag inte detta för att minska ned den erfarenheten du har Linus. Du har säkert kunskap och erfatrenhet som jag saknar.
Christer.

det jag menar , att argumentera att man har hållit på i ett viss antal år håller inte .

1.det är ointressant
2.det är skrytsamt
3.man blir aldrig full lärd
4.att man hållit på med nåt viss antal år menas inte att man kan nåt

wow hur mycket kunde du om trädgård i 5-6åldern . var du trädgårds mästare när du fyllde 15?

har hållit på med växter sen 03-4 fick trädgård 06 ,har alltid haft trädgård omkring mig sen liten,min familj är trädgårds intresserade . visst det låter inte mycket men jag kan mycket . ska vi skryta på mer så har jag jobbat med växter och haft praktik i ca 1,5c år . visst nåt borde jag kunna .
Christer i Falköping
Det var inte mycket jag kunde då. Fick mitt första paket med freesialökar då. Vi hade ett sommarställe där jag planterade dem intill lekstugan. Faktiskt enda gången jag riktigt lyckats med dem. Sedan satt jag fast i odlandet. Inte alls min mening att skryta, inte så jag menade. Men ibland, när man läser dina inlägg, ger du mig en känsla av att du fullständigt förkastar den kunskap som vi andra har och att bara den kunskap du har duger. Kanske menar du inte så, men den känslan får i alla fall jag.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 19:54) *
Det var inte mycket jag kunde då. Fick mitt första paket med freesialökar då. Vi hade ett sommarställe där jag planterade dem intill lekstugan. Faktiskt enda gången jag riktigt lyckats med dem. Sedan satt jag fast i odlandet. Inte alls min mening att skryta, inte så jag menade. Men ibland, när man läser dina inlägg, ger du mig en känsla av att du fullständigt förkastar den kunskap som vi andra har och att bara den kunskap du har duger. Kanske menar du inte så, men den känslan får i alla fall jag.
Christer.

nej jag menar inte så . och var har du fått den känsla av att ingen annans erfarenhet duger ?

visst argumentera emot det gör alla , men att argumenterar emot har inget emd att göra att man skiter i andras erfarenheten . och vad med min erfarenhet då ? den verkar du själv inte så noga med . du brukar förkasta min också .

Christer i Falköping
Problemet med att inte se och höra den man "talar" med är att man lägger in sina egna tolkningar i orden. Om jag inte minns fel står det tidigare i denna långa tråd att andra upplever det på samma sätt. Men det är kanske just det här med att man lägger in sina egna tolkningar i det någon annan skriver som gör att det blir så.
Hittills tror jag nog att jag i egentlig mening bara protesterat om det här med härdigheten? Kan inte minnas att jag bråkat om något annat. När det gäller H. syriacus har jag bara berättat att det går att övervintra den på annat sätt än du skrivit. Att den trivs utmärkt ute vet jag ju mycket väl.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 20:06) *
Problemet med att inte se och höra den man "talar" med är att man lägger in sina egna tolkningar i orden. Om jag inte minns fel står det tidigare i denna långa tråd att andra upplever det på samma sätt. Men det är kanske just det här med att man lägger in sina egna tolkningar i det någon annan skriver som gör att det blir så.
Hittills tror jag nog att jag i egentlig mening bara protesterat om det här med härdigheten? Kan inte minnas att jag bråkat om något annat. När det gäller H. syriacus har jag bara berättat att det går att övervintra den på annat sätt än du skrivit. Att den trivs utmärkt ute vet jag ju mycket väl.

och jag håller med dig att det går övervintra den på andra sätt . men jag menar det finns bättre sätt , jag själv har övervintrat den inne i värmen och märk väl av egen erfarenhet vet jag att den mår bättre av att övervintra svalt +5c 0c . vill du då inte att andras samma växt ska få det bästa ? , då menar jag att det funkar alla 3sätten bara att ett är bättre för växten .

du skulle väl inte själv övervintra trädgårds växter inne eller hur ?

att jag skriver att det låter som jag skiter i andra erfarenhet kan jag inte hjälpa , så fall är det mitt skirvsätt
Ophelia
Jag skulle verkligen önska att blåregn trivdes bra där jag bodde förrut men det är bara att glömma och här i Sala är det verkligen bara att lägga ner önskemålet för nog vill jag att de även ska bli till något och inte se ut som halvfärdiga ynk.
Lotta i Gbg
CITAT (flaxss @ 18-11-2007, 18:57) *
men då under -20c ja , hur mycket under ? , klart blåregnet kan fryser ihjäl då

Men om det inte klarar under -20 så är det ju knappast härdigt i zon 3 heller, eller? Vi har i min trädgård, under flera perioder de senaste 10 åren haft under -20, ner till -26. Det är zon 3. Jag har personligen aldrig reflekterat över att det skulle kunna gå att odla blåregn där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 18-11-2007, 20:30) *
Men om det inte klarar under -20 så är det ju knappast härdigt i zon 3 heller, eller? Vi har i min trädgård, under flera perioder de senaste 10 åren haft under -20, ner till -26. Det är zon 3. Jag har personligen aldrig reflekterat över att det skulle kunna gå att odla blåregn där.

men dom blåregn som växer hos mig har varit med om under -20c och ner till -25c . 04 va det -21c -22c och det kände blåregnet . den lever än i dag och är större än nånsin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon