|
Christer i Falköping
18-11-2007, 20:44
Det finns ju de som kanske inte har en trädgård, men ändå vill ha just den växten. Då kan det vara bra för dem att veta att det går bra att övervintra dem även på annat sätt. Förresten, trädgårdsmästare blev jag inte förrän långt senare än 15års åldern Christer.
Lotta i Gbg
18-11-2007, 20:49
Det här börjar kännas som en rundgång:-) Enstaka temperaturer är inte det viktigaste utan också andra saker som jord, fukt, somrar, värme, ljus, placering mot varm vägg etc etc....Hos mig i min zon 3 skulle inte blåregn klara sig, och det beror inte på att jag är motståndare till att pröva svåra plantor. Jag har tagit död på ett större antal, helt på eget bevåg. Jag har varit väl medveten om riskfaktorn.
Alexander-VG-zon3
18-11-2007, 21:01
CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 20:44)  Det finns ju de som kanske inte har en trädgård, men ändå vill ha just den växten. Då kan det vara bra för dem att veta att det går bra att övervintra dem även på annat sätt. Förresten, trädgårdsmästare blev jag inte förrän långt senare än 15års åldern Christer. jo skriv det till dom då som alt 2-3 att det går övervintra inne svalt eller vanlig temp men att optimalt är svalt . när personer frågar mig om den växten . så säger jag då ute zon1-3 eller inne svalt-kyligt . har man inte svalt utrymme eller någon trädgård finns vanlig hibsuikus att köpa . så va det med det CITAT (Lotta i Gbg @ 18-11-2007, 20:49)  Det här börjar kännas som en rundgång:-) Enstaka temperaturer är inte det viktigaste utan också andra saker som jord, fukt, somrar, värme, ljus, placering mot varm vägg etc etc....Hos mig i min zon 3 skulle inte blåregn klara sig, och det beror inte på att jag är motståndare till att pröva svåra plantor. Jag har tagit död på ett större antal, helt på eget bevåg. Jag har varit väl medveten om riskfaktorn. jag vet att det inte är det viktigaste . därför säger jag att jag vet välmående blåregn även i zon 3 . men det funkar kanske inte i alla zon 3 . exempel i en zon 3 i lerjord med blåst kommer kanske blåregnet frysa ner . om ni/du vill kan jag gärna visa bilder på fina ex av blåregn som har sett -20c -25c .
Christer i Falköping
18-11-2007, 21:20
Vanlig hibiskus att köpa? Spelar väl ingen roll om man nu vill ha en syriacus, eller hur?
Christer i Falköping
19-11-2007, 18:06
Linus, för att verka vara en person som är villig att testa gränser för växter är du förvånansvärt fast i dina egna åsikter. Gör mig riktigt förvånad faktiskt. Naturligtvis blir växten mindre i och med att man har den i kruka, inget konstigt med det alls. Beror förstås på hur stor kruka man kan ha. Christer.
ängsvädd
19-11-2007, 18:38
CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 21:20)  Vanlig hibiskus att köpa? Spelar väl ingen roll om man nu vill ha en syriacus, eller hur? För växten spelar det kanske roll? Om syriacus mår bättre om den kan få uppleva svalka är det väl bättre att välja vanlig hibiscus om man inte har någon svalka att erbjuda den?
Alexander-VG-zon3
19-11-2007, 19:13
CITAT (MimmiH @ 19-11-2007, 18:38)  För växten spelar det kanske roll? Om syriacus mår bättre om den kan få uppleva svalka är det väl bättre att välja vanlig hibiscus om man inte har någon svalka att erbjuda den? tack , äntligen nån som förstår . CITAT (Christer i Falköping @ 19-11-2007, 18:06)  Linus, för att verka vara en person som är villig att testa gränser för växter är du förvånansvärt fast i dina egna åsikter. Gör mig riktigt förvånad faktiskt. Naturligtvis blir växten mindre i och med att man har den i kruka, inget konstigt med det alls. Beror förstås på hur stor kruka man kan ha. Christer. nej jag är inte fast , vill bara växters bästa . när det gäller övervintring som frilands hibiskus . den blir även mindre och blommar sämre utan sin väl behövda vintervila . du förstår väl att man inte ska ha temperade växter inne åretrunt? visst det ser ut att funka ha den i värmen om vintern , men den mår inta bra av det . och vill vila även om man har den i kruka .
Anders zon 1
19-11-2007, 23:43
Har inte heller orkat läsa hela tråden, men jag skulle vilja kommentera diskussionen om klimatet i Korea och Kina. Först och främst är klimatet där av monsunkaraktär, det vill säga på somrarna blåser varma, fuktiga vindar från havet och på vintrarna kyliga, torra vindar från Centralasien. Detta gör att det är stora skillnader mellan sommar och vinter men klimatet är samtidigt väldigt stabilt vilket är gynnsamt för många växter. När väl sommarvärmen kommer på våren (vinden vänder) så är risken för frost i princip över och omvänt är kylan rätt konstant när vintermonunen väl sätter in. Om man tittar på Bejing så har man där VÄLDIGT varma somrar. Medeltemperaturen är omkring 27 grader i juli. Som jämförelse har Rom 24 och Stockholm 17 grader i juli. Vintrarna i Bejing är måttligt kalla och ganska korta, det är sällan kallare än -10 till -15 grader på nätterna och strax under noll på dagarna. Det kan dock vara minusgrader under ganska långa perioder. Det är frostfritt och högsommarvarmt med våra mått mätt från och med april till och med oktober - alltså minst 3-4 månader mer än i Sverige vilket naturligtvis har stor betydelse för växternas avmognad inför vintern. Korea har liknande klimat men kyligare. Somrarna i låglandet är dock fortfarande betydligt varmare och längre än här i Sverige. Den som är intresserad av klimat kan till exempel kolla på denna hemsida: http://www.wetteronline.de/cgi-bin/klisufr...mp;x=12&y=9 Visserligen på tyska och rätt snårig att navigera på men med lite tålamod kan man hitta dem mesta där.
ängsvädd
20-11-2007, 06:22
Man kan också kolla klimat på http://www.weatheronline.co.uk
Anders zon 1
20-11-2007, 17:28
CITAT Man kan också kolla klimat på http://www.weatheronline.co.ukJättebra! Tyska är inte precis min starka sida så det här var ju betydligt bättre.
Oj det var en väldigt lång tråd, men här lite synpunkter av mig, tycker du har många kloka synpunkter Christer. Det här med zoner/ härdighet känns ibland trubbigt och stämmer dåligt, jag bor utanför Västerås och då tror alla att det är zon 2-3 men jag har haft min trädgård i 26 år och här är kallt och mera zon 4, omgiven av kalla fält och långt från Mälaren, En massa växter har frusit bort genom åren här. Dom rosor som verkligen klarar sig här utan att frysa i botten och utan att jag sveper in dom med vinterväv är zon 5 rosor, alla dom andra får man räkna med att dom fryser till marknivå så fort det blir en tuff vinter. Snön ligger aldrig någon längre tid, vilket gör alla växter mindre härdiga och tjälen kan gå djupare när det smäller till, vilket det gör i perioder alla vintrar. Kanske ska man ha växterna 10 år innan man verkligen vet vilka som var riktigt härdiga för just min trädgård och läge, särskilt rosor och andra ömtåliga växter. Hade jag bott helt nära Mälaren hade vilkoren varit så mycket bättre att odla i.
Alexander-VG-zon3
21-11-2007, 21:22
CITAT (Kajsa @ 21-11-2007, 21:11)  Oj det var en väldigt lång tråd, men här lite synpunkter av mig, tycker du har många kloka synpunkter Christer. Det här med zoner/ härdighet känns ibland trubbigt och stämmer dåligt, jag bor utanför Västerås och då tror alla att det är zon 2-3 men jag har haft min trädgård i 26 år och här är kallt och mera zon 4, omgiven av kalla fält och långt från Mälaren, En massa växter har frusit bort genom åren här. Dom rosor som verkligen klarar sig här utan att frysa i botten och utan att jag sveper in dom med vinterväv är zon 5 rosor, alla dom andra får man räkna med att dom fryser till marknivå så fort det blir en tuff vinter. Snön ligger aldrig någon längre tid, vilket gör alla växter mindre härdiga och tjälen kan gå djupare när det smäller till, vilket det gör i perioder alla vintrar. Kanske ska man ha växterna 10 år innan man verkligen vet vilka som var riktigt härdiga för just min trädgård och läge, särskilt rosor och andra ömtåliga växter. Hade jag bott helt nära Mälaren hade vilkoren varit så mycket bättre att odla i. fast det är väl bara en remsa närmast mälaren som anses vara zon 2 ?
Vet inte riktigt hur man tänkt, men hur många har strandtomt vid Mälaren ?
Alexander-VG-zon3
22-11-2007, 18:02
CITAT (Kajsa @ 21-11-2007, 22:07)  Vet inte riktigt hur man tänkt, men hur många har strandtomt vid Mälaren ? vet inte hur dom har tänkt . men det blir väl snabbt därefter blir det zon 3 .
Christer i Falköping
22-11-2007, 19:37
Även hos mig skiljer det rejält mot vad man kan tro. Runt omkring är det tydliga zon3 förhållanden, men jag bor i en svacka, där kylan rinner ned på vintern och alldeles intill en stor mosse och det gör att jag har betydligt sämre klimatförhållanden än omgivningen. En gammal Trädgårdsamatör berättade att stora mossar gör tvärt om mot stora sjöar. Vänern t.ex. jämnar ut klimatet runt sin omgivning, medans då en mosse, stor som den jag bor intill, gör tvärt om. Fast det gör ju att det blir lite av en utmaning när man testar växter. Christer.
Ophelia
22-11-2007, 20:45
CITAT (Kajsa @ 21-11-2007, 21:11)  Oj det var en väldigt lång tråd, men här lite synpunkter av mig, tycker du har många kloka synpunkter Christer. Det här med zoner/ härdighet känns ibland trubbigt och stämmer dåligt, jag bor utanför Västerås och då tror alla att det är zon 2-3 men jag har haft min trädgård i 26 år och här är kallt och mera zon 4, omgiven av kalla fält och långt från Mälaren, En massa växter har frusit bort genom åren här. Dom rosor som verkligen klarar sig här utan att frysa i botten och utan att jag sveper in dom med vinterväv är zon 5 rosor, alla dom andra får man räkna med att dom fryser till marknivå så fort det blir en tuff vinter. Snön ligger aldrig någon längre tid, vilket gör alla växter mindre härdiga och tjälen kan gå djupare när det smäller till, vilket det gör i perioder alla vintrar. Kanske ska man ha växterna 10 år innan man verkligen vet vilka som var riktigt härdiga för just min trädgård och läge, särskilt rosor och andra ömtåliga växter. Hade jag bott helt nära Mälaren hade vilkoren varit så mycket bättre att odla i. Mmmm....håller med dig om det där med att bo vid Mälaren. Tyvärr har vi ju ganska mycket lerjord av olika slag, väldigt mycket styv lera och det gör ju inte saken bättre. Bor nu i Sala och har då aldrig varit med om ett sådant fukthål med knepig kyla. Blir det kallt ordenligt så lär det bildas en iskorpa på allt även om snön inte finns.
hejsan alla nu har jag hängt med i denna tråden så länge så nu törs jag nog komma med en liten enkel fråga. vilken zon räknar du med christer att vi har här i falköping? och hur fungerar märkningen på plantor som jag köper på trädgår`n? är de väl tilltagna så att jag kanske törs chansa litegrann? hälsn. tettan
kerstin z5-6
22-11-2007, 23:59
I huvudsak talar vi väl om vedartat tettan ? buskar träd och rosor ?
javisst kerstin, och klematis, bara älskar dem, det kan bli så himla dyrt att chansa på det. vanliga perenna små växter kan väl vara ok, de är ju inte så dyra. tettan
Christer, vad intressant med mossarna att dom kyler ner det har jag aldrig hört förut, men stärker det man anat att varje trädgård har sina egna förutsättningar beroende på omgivningen, inte stirra sig blind på zonkartor. Och visst kan man ha kalla stråk i trädgården, det ser man på våren när det tinar så smått.
Ophelia, så du bor i Sala och det är just Salaslätten och Tillbergaslätten som blåser runt vårt villaområdet, vi har odlarvänner i Sala så jag vet att det är snäppet kallare.
Christer i Falköping
23-11-2007, 18:29
CITAT (tettan @ 22-11-2007, 22:59)  hejsan alla nu har jag hängt med i denna tråden så länge så nu törs jag nog komma med en liten enkel fråga. vilken zon räknar du med christer att vi har här i falköping? och hur fungerar märkningen på plantor som jag köper på trädgår`n? är de väl tilltagna så att jag kanske törs chansa litegrann? hälsn. tettan Hej Tettan! Man kan nog säga att bor du inne i själva stan, så har du troligen en god zon 3. Det finns ju flera zoner i varje trädgård, både någon bättre och någon sämre än trean. Bor du söder om Falköping blir det kärvare, räkna med zon 4 där. Norr och ju mer väster ut du kommer, ju närmare en bra zon tre kommer du. Om du då, som jag, inte bor vid en stor mosse. Som Linus påpekat är ofta zonangivelserna lågt satta på många växter (handelsträdgårdar har inte råd att ersätta hur många döda växter som helst på grund av modigt satta zonangivelser), så våga chansa. Om du är osäker kan du alltid skaffa sand och plantera växterna i, det brukar hjälpa till en hel del. En sak som är bra att veta är att man skall försöka undvika att plantera känsliga växter så att de får morgonsolen på sig vid vårvintern. Det har dödat mången växt. Christer. Dessutom Tettan. Klematisar brukar vara väldigt lätta att stiklingsföröka. Så om du tar det, så kan du ju plantera sticklingsplantor lite varstans i trädgården och pröva var de dör och var de överlever.
kerstin z5-6
24-11-2007, 13:43
Jag har många clematis i z6 -Det finns en drös buskar och träd med mycket god härdighet , även rosor- med dessa kan man bygga in , göra vindskyddat och därigenom få en plats med mildare klimat i mitten -där man kan plantera önskeväxter med kinkigare natur
skogstroll
24-11-2007, 13:51
Intressant det där, det borde finnas en zon-mätare Jag bor i Tyresö vid kusten och här kan det vara frostfritt men bara några km inåt så är det helvitt. Har väl förstås med vattnet att göra, men betyder det att zonen är lägre?
kerstin z5-6
24-11-2007, 13:54
havet eller sjöar för den delen jämnar ut -du har längre höstar än de som har helvitt nu -vilket innebär längre tid för chans till avmogning av buskar och träd för vilka zonerna är andvändbara.Så ja .. du bör ha något lägre zon
hmmm... sticklingsföröka clematis.... försöker räkna ut hur mycket jag skulle kunna tjäna på det
en god zon 3, kan man ha persikor då?
Alexander-VG-zon3
24-11-2007, 22:47
CITAT (tettan @ 24-11-2007, 22:29)  hmmm... sticklingsföröka clematis.... försöker räkna ut hur mycket jag skulle kunna tjäna på det
en god zon 3, kan man ha persikor då? persikor går
Anders Roslagen
24-11-2007, 23:44
CITAT (skogstroll @ 24-11-2007, 13:51)  .../Jag bor i Tyresö vid kusten och här kan det vara frostfritt men bara några km inåt så är det helvitt. Har väl förstås med vattnet att göra, men betyder det att zonen är lägre? Vanligtvis kan man säga att zonen blir högre vid kusten, men det finns undantag för vissa växter som vill ha det på något speciellt sätt. Jag vid kusten kan ha tre veckor senare vår än inlandet. Visserligen har jag varmare höst men om det är något som behöver få mycket sol på sluttampen för fruktmognad eller liknande, så ligger mina växter efter och solen är inte lika stark när det är dags för dem. Även växter som behöver riktigt hög temperatur en period för att övervintra bra kan ibland må bättre i en högre zon i inlandet än i sommarsval lägre zon. Zonsystemet är ursprungligen utarbetat efter äppelodling och är bara en vägledning, inget säkert svar.
Anders zon 1
25-11-2007, 02:07
CITAT Vanligtvis kan man säga att zonen blir högre vid kusten, men det finns undantag för vissa växter som vill ha det på något speciellt sätt. Jag vid kusten kan ha tre veckor senare vår än inlandet. Visserligen har jag varmare höst men om det är något som behöver få mycket sol på sluttampen för fruktmognad eller liknande, så ligger mina växter efter och solen är inte lika stark när det är dags för dem. Även växter som behöver riktigt hög temperatur en period för att övervintra bra kan ibland må bättre i en högre zon i inlandet än i sommarsval lägre zon. Där pekar du på något viktigt! Olika växter har väldigt olika krav och zonsystemet går inte att använda lika för alla växter. När det gäller havets effekt på klimatet så tror jag att det ganska mycket beror på vilket hav man bor vid. T ex Åland hav är jämförelsevis kallt hela sommaren på grund av kalla havsströmmar. Det gör i sin tur att omgivande kuster kyls ner under större delen av sommaren. Växtsäsongen blir därför både kortare och kyligare än i inlandet, något som försämrar odlingsförhållandena för många växter. Runt Gotland blir havet däremot ofta betydligt varmare under sommaren vilket är positivt för odlingsklimatet. Västkusten, t ex Göteborg, har ju på många sätt ett väldigt gynnsamt odlingsklimat och där gör jämförelsevis varma havsströmmar att havsvattnet värms upp betydligt snabbare under våren. Kustbandet längs västkusten har på grund av detta inte alls lika stor fördröjning av växsäsongen som längs östkusten. Åker man 25 mil norrut från Malmö till Göteborg på våren är det oftast ingen större skillnad i hur långt växterna kommit. Åker man däremot några få mil österut från Malmö till Simrishamn så slår träden ofta ut minst en vecka senare. Från en annan synvinkel kan det dock vara en fördel för växterna att komma igång senare på våren eftersom risken för svår nattfrost är mindre då. Så vad som är positivt och negativt är inte alltid så lätt att förutspå och det beror som sagt väldigt mycket på vilka krav växterna man odlar har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|