Sidor: 1, 2, 3, 4
Ophelia
Tack och lov för de som hela tiden söker efter odlingsvärda växter som i våra östliga grannländer eller andra länder som har ett klimat som kan betecknas som bistert. Eller de som jobbar med att få fram grundstammar för att underlätta odling. Det gör odlingens fröjder lite roligare när det introduceras vindruvor som klarar av lite tuffare klimat eller persiokosorter som även kan glädja boende lite mer norrut än Skåne tummenupp.gif

Hoppas bara det finns ett blåregn som klarar av att blomstra även uppe i Mälardalen och en bit därutöver för jag kan nog hålla med Christer att det är inte härdigt att få en liten stolk som förmodligen aldrig kommer att blomma (de är ju inte direkt kända för att blomma i rödaste rappet). Det är lika intressant som att odla något ätbart som bara växter men som aldrig ger någon mogen frukt.

Ja det är många faktorer som spelar in för att växterna ska kunna fixa vårt klimat OCH frodas.
MariaS
I norra skåne blir det -20 under några få timmar en natt. I Falköping blir det -20 i en vecka eller mer KONSTANT. Ligger dessutom nordan på, är -20 motsvarande -28. I skåne blåser det sällan nordan och när det gör det, är temperaturen betydligft lägre och ger inte samma problem.

Falköping ligger utsatt och får därför inte så tjockt med skyddande snö.

Hela denna blåregnsdiskution hänger faktiskt på HUR LÄNGE DET ÄR -20 OCH UNDER VILKA FÖRHÅLLANDEN DET ÄR -20.

Visst är det kul att knäcka zoner. Jag har själv knäckt zoner på de mest osanolika växter, men de är INTE HÄRDIGA fördet. I undantagsfall har ricin t.ex klarat -6 utan problem, tomater -4 och så vidare. Men att dessa växter klarat denna temperaturen under några minuter innan soluppgång, innebär inte att de ÄR HÄRDIGA i dessa temperaturer. Jag skulle inte ens rekomendera något sådant förfarande, bara för att det har lyckats hos mig. Däremot sägere mig min ERFARENHET att ricin och tomater inte bör stanna utomhus under tio plus. För under det gradantalet, varken växer, blommar eller mognar de!!!!
bejron
Jag kan inte förstå varför flaxx med ett par års erfarenhet går emot hela sverige vad som är beprovat och vedertaget. Minusgrader i all ära men det är väl ändå vad alla vi andra provat och kommit fram till som gäller. Jag tror säkert du är påläst med provat är det inte. Minus antal grader är inte hela sanningen. Kanske skulle du läsa några fler sidor och böcker innan du uttalar dig så tvärsäkert. Det är nog inte det du faktiskt kan som retar andra utan vad du tvärsäkert hävdar utan att ha läst på nog. Det räcker inte med att läsa på ett ställe tyvärr.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 11-11-2007, 19:07) *
I norra skåne blir det -20 under några få timmar en natt. I Falköping blir det -20 i en vecka eller mer KONSTANT. Ligger dessutom nordan på, är -20 motsvarande -28. I skåne blåser det sällan nordan och när det gör det, är temperaturen betydligft lägre och ger inte samma problem.

Falköping ligger utsatt och får därför inte så tjockt med skyddande snö.

Hela denna blåregnsdiskution hänger faktiskt på HUR LÄNGE DET ÄR -20 OCH UNDER VILKA FÖRHÅLLANDEN DET ÄR -20.

Visst är det kul att knäcka zoner. Jag har själv knäckt zoner på de mest osanolika växter, men de är INTE HÄRDIGA fördet. I undantagsfall har ricin t.ex klarat -6 utan problem, tomater -4 och så vidare. Men att dessa växter klarat denna temperaturen under några minuter innan soluppgång, innebär inte att de ÄR HÄRDIGA i dessa temperaturer. Jag skulle inte ens rekomendera något sådant förfarande, bara för att det har lyckats hos mig. Däremot sägere mig min ERFARENHET att ricin och tomater inte bör stanna utomhus under tio plus. För under det gradantalet, varken växer, blommar eller mognar de!!!!

nja , jag har haft ett fantastiskt ricin och tomat år på friland. och alla nätter under hela sommaren har varit under +10c . och dagrar bara runt +15c +20c . och läser du skrev jag inte att ricin va härdig . skrev enbart att den själv sår sig . och visst blåser det nordan hos mig väst och nordan vind har jag ofta under vintern i nord/östra skåne . men det blir ändå mer än -20c där blåregn växer vilt och då snackar vi -20c i flera dagar och nätter med -25c -30c . och jag hålla med dig om att antalet nätter med sträng kyla kan vara förödande för många växter även blåregnet . men under kalla vintrar i skåne har vi haft -20c flera nätter och blåregnen har inte frösit ner .
Christer i Falköping
Tycker nog att Ophelia, Maria S och bejron sagt det jag skulle vilja säga. Finns inte så mycket mer att tillägga tycker jag. Pröva gärna zonnäckeri, men hävda inte att något är härdigt om du bara läst om något och står utan långvarig erfarenhet själv. Det kan kosta andra mycket pengar.
Christer.
MariaS
CITAT (flaxss @ 11-11-2007, 19:17) *
nja , jag har haft ett fantastiskt ricin och tomat år på friland. och alla nätter under hela sommaren har varit under +10c . och dagrar bara runt +15c +20c . och läser du skrev jag inte att ricin va härdig . skrev enbart att den själv sår sig . och visst blåser det nordan hos mig väst och nordan vind har jag ofta under vintern i nord/östra skåne . men det blir ändå mer än -20c där blåregn växer vilt och då snackar vi -20c i flera dagar och nätter med -25c -30c . och jag hålla med dig om att antalet nätter med sträng kyla kan vara förödande för många växter även blåregnet . men under kalla vintrar i skåne har vi haft -20c flera nätter och blåregnen har inte frösit ner .

...Jaha och gassande solsken på dagarna med lägst -5. SAmtidigt har FAlköping mulet väder nordan och -20 på dagen. Till natten klarnar det upp, vinden avtar och det är fortfarande -20 grader. Skickligt! Det är samma dygnstemperatur rotfl.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (bejron @ 11-11-2007, 19:14) *
Jag kan inte förstå varför flaxx med ett par års erfarenhet går emot hela sverige vad som är beprovat och vedertaget. Minusgrader i all ära men det är väl ändå vad alla vi andra provat och kommit fram till som gäller. Jag tror säkert du är påläst med provat är det inte. Minus antal grader är inte hela sanningen. Kanske skulle du läsa några fler sidor och böcker innan du uttalar dig så tvärsäkert. Det är nog inte det du faktiskt kan som retar andra utan vad du tvärsäkert hävdar utan att ha läst på nog. Det räcker inte med att läsa på ett ställe tyvärr.

jag går inte emot hela sverige , jag har läst om blåregn som växer i zon 3-4 och vet folk som fått dom att klara sig ,hos mig i zon 2-3 växer dom utmärkt och blommar bra . och allt jag säger är av andra erfarenhet . och som jag sa visst den fryser ner tråkigt för dom . och från första början jag skrev aldrig att den va härdig i zon 4 vilket folk verka glömma .

där jag köpte mitt blåregn stod där på lappen zon 1-4 , botanican står där att blå regn klara usda 5

http://www.floridata.com/ref/W/wisteria.cfm
här klara den zon 3

http://davesgarden.com/guides/pf/go/55392/
http://davesgarden.com/guides/pf/go/55391/
http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...231&Search= enligt rångedala s zon 3 .

ännu en gång skrev aldrig att den va härdig i zon 4 , skrev att den är härdig utan för zon 2 som zon 3 eller annats skyddat läge . och jag håller fast att den tål -30c vid rätt läge och rätt klimat då det blir -25c -30c där den växer vilt .

CITAT (MariaS @ 11-11-2007, 19:21) *
...Jaha och gassande solsken på dagarna med lägst -5. SAmtidigt har FAlköping mulet väder nordan och -20 på dagen. Till natten klarnar det upp, vinden avtar och det är fortfarande -20 grader. Skickligt! Det är samma dygnstemperatur rotfl.gif

och mulet väder under vintern gör det milt , det går inte riktigt ihop .

jag kan lova dig här är inte solsken under vintern .
bejron
Det som är ditt största problem flaxx är att du överför usda zoner på sverige. Det som finns på kartan är ungefärligt och med amerikanska mått. Den svenska zonkartan bygger inte bara på minusgrader utan på beprövad erfarenhet och kan därför anses gälla här. Usda är bara en grov överföring och har därför bara tagit med temperatur men inget annat. Det är inte bara breddgrader som räknas, vi har havsströmmar, inlandsklimat och mycket mer som också ger effekter. Om man bara stirrar sig blind på vilken lägstatemperatur en växt tål men inte ser till andra betingelser skulle vi kunna få massor av växter att trivas hos oss. Men så enkelt är det inte tyvärr.
Alexander-VG-zon3
CITAT (bejron @ 11-11-2007, 19:38) *
Det som är ditt största problem flaxx är att du överför usda zoner på sverige. Det som finns på kartan är ungefärligt och med amerikanska mått. Den svenska zonkartan bygger inte bara på minusgrader utan på beprövad erfarenhet och kan därför anses gälla här. Usda är bara en grov överföring och har därför bara tagit med temperatur men inget annat. Det är inte bara breddgrader som räknas, vi har havsströmmar, inlandsklimat och mycket mer som också ger effekter. Om man bara stirrar sig blind på vilken lägstatemperatur en växt tål men inte ser till andra betingelser skulle vi kunna få massor av växter att trivas hos oss. Men så enkelt är det inte tyvärr.

jag kan redan det ,folk verkar gilla att skriva saker till mig som jag redan vet . men vet man vad en växt klara som lägst vet man att den har en chans . men ingen verkar ju tro på vad jag säger och vet av egen erfarenhet så det kvittar ju vad jag säger . och å andra sidan kom jag och tänka på varför skrev du 'vi' i din rubrik? när allt eller det mesta enbart va riktat mot mig ?
bejron
CITAT (flaxss @ 11-11-2007, 19:41) *
jag kan redan det ,folk verkar gilla att skriva saker till mig som jag redan vet . men vet man vad en växt klara som lägst vet man att den har en chans . men ingen verkar ju tro på vad jag säger och vet av egen erfarenhet så det kvittar ju vad jag säger . och å andra sidan kom jag och tänka på varför skrev du 'vi' i din rubrik? när allt eller det mesta enbart va riktat mot mig ?

Jag har ingen aning om vilket "vi" i rubriken du menar eftersom jag inte har skrivit någon rubrik alls. Men känns det inte lite tufft att som 19-åring säga emot människor som odlat 30-40 år. Med en sån erfarenhet. Det är inte kritik alls mot vad du kan, men lite kritik mot vad du tror du kan utan att ha på fötterna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (bejron @ 11-11-2007, 20:01) *
Jag har ingen aning om vilket "vi" i rubriken du menar eftersom jag inte har skrivit någon rubrik alls. Men känns det inte lite tufft att som 19-åring säga emot människor som odlat 30-40 år. Med en sån erfarenhet. Det är inte kritik alls mot vad du kan, men lite kritik mot vad du tror du kan utan att ha på fötterna.

ups ,menade Christer . nej det känns inte tufft . då jag aldrig skrivit att det är härdigt i zon 4 . skrev enbart att det tål -30c i rätt klimat vilket det gör . då det blir -25c -30c där det växer vilt . att det fryser ner i zon 4 synd . men folk här vill ju inte förstå att jag själv har sett välmående blåregn som växer i zon 3 och som har sett -20c -25c utan att frysa ner , kan tillägga att mina föräldrars har inte frusit ner och ändå klarat låg temp , kan gärna visa bilder på den som inte tror mig . men det verkar folk inte vilja läsa . läste nyss i en häftbox jag har hemma om trädgårds växter där står det varmt och skyddat läge zon 1-3
bejron
Nähä, känns det inte tufft är det bara insiktslöst att gå emot människor med så mycket erfarenhet. Att ett blåregn går på ett visst ställe motiverar inte att man lurar andra att prova. Om man vill få människor att prova rosmarin ute ska man tydligt ange vilka förutsättningar som krävs, inte bara skriva lägsta temperatur. Startar man en zonknäckartråd bör man nog ändå ha en aning om vad det innebär utan att hela tiden hänvisa till usda zoner. Det är synd att du är så fast i dom för annars kunde du ha en hel del att tillföra odlarsverige. Med mer ödmjukhet och lite mer pålästhet. Läs på lite mer så kommer du ju att vara en klippa.
Alexander-VG-zon3
CITAT (bejron @ 11-11-2007, 20:23) *
Nähä, känns det inte tufft är det bara insiktslöst att gå emot människor med så mycket erfarenhet. Att ett blåregn går på ett visst ställe motiverar inte att man lurar andra att prova. Om man vill få människor att prova rosmarin ute ska man tydligt ange vilka förutsättningar som krävs, inte bara skriva lägsta temperatur. Startar man en zonknäckartråd bör man nog ändå ha en aning om vad det innebär utan att hela tiden hänvisa till usda zoner. Det är synd att du är så fast i dom för annars kunde du ha en hel del att tillföra odlarsverige. Med mer ödmjukhet och lite mer pålästhet. Läs på lite mer så kommer du ju att vara en klippa.

och var har jag lurat folk att man ska prova blåregn ute i zon 3-4 ?(folk har egen vilja) , tror aldrig jag har svarat i en blåregn tråd sen 05. bara en och det var om beskärning . och läser du det jag skrivit om rosmarin skriver jag alltid läge och förutsättningar kan gärna visa dig om du vill? , vet jag inte vad jag talar om så borde jag inte ha lyckad framgång med rosmarin ute sen 05 . och jag skriver aldrig lägsta temperatur det är dumt att enbart göra det . du kanske ska läsa inlägg jag gjort innan .och jag är inte fast i dom .
kerstin z5-6
Så du menar Bejron att mitt blåregn inte är härdigt ? Nu du !Hamilton... rtfm.gif

g.gif

Detta är ju ett forum med vuxna människor

-om jag ger ett såråd finns inga garantier för att mottagaren av rådet får blommande plantor

Om jag däremot säger att en passiflora kan lämnas ute -och den inte klarar vintern ,lär ägaren blir både sur o tvär på den som gav
rådet -eftersom den var dyr- dyrare än fröna ..

Det jag tror en del av gubbarna vill säga till dej Linus är förutom ovanstående :
testa på ! det är jätteintressant

Meddela alla dina resultat-vi vill veta !

Berätta gärna för andra odlare -frågeställare att du testar alternativt har lyckats en säsong med detta ute (eller fler)

Var mer försiktig med att ge konkreta direkta råd som :den kan du lämna ute
Risken för flygande skor mot skåne blir mindre då 000.gif

Förresten - gror inte fröna så brukar jag få veta det med ...
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 10-11-2007, 23:50) Jag håller med dig Christer tummenupp.gif i allt du skriver
Att vissa växter har klarat en eller två vintrar i "fel" zon gör inte växten automatiskt härdig. Själv har jag ett Blåregn som skall klara max zon 3. (Köpte det i tron att jag skulle få det att växa inne i vinterträdgården, men den trivdes inte) Det har överlevt ute i två vintrar nu men inte vuxit speciellt mycket. Så jag skulle inte säga att det är härdigt och rekommendera andra att köpa Sedan att Kerstin med fler blivit "sugna" på att testa............det, det är en annan sak giggle.gif [/quote]

där har du ett bra exempel på att vi i sverige är fega med att sätta zoner på växter . blåregn är härdigt i mer än zon 2 . gammal äldre sorter och rena sorter av blåregn tål ner till -30c nya tål ännu mer. och -30c får man knappt i zon 3-4 . så ditt blåregn kommer lugnt klara sig . plus tar det 2-4år innan den växer på bra .

Redigerat av flaxss: Idag, 00:18

Men Flaxss kolla här vad du skrivit. Jag skrev att jag inte anser att Blåregn kan anses härdigt i mina trakter trots att mitt överlevt (med nöd å näppe) Men du skall genast på och tillrättavisa mig no.gif Jag berättade om mina erfarenheter och du säger att jag har fel..............Alltså du kan inte acceptera att jag har en annan åsikt än vad du har.Och det är det som gör mig så ledsen ibland.

Mitt förslag kvarstår sedan tidigare
På en fråga om hur man bäst övervintrar växt N.N. kanske jag eller någon anna svarar "Gräv upp plantan och förvara den frostfritt under vintern" och du har en annan åsikt räcker det att du skriver "Enligt min erfarenhet eller jag har läst att denna växt skall klara att övervintra ute i -15° med täckning, testa gärna det"
I stället för att lägga in en massa länkar och skriva hur fel det första förslaget är enligt dig .
Nu var detta bara en påhittad fråga men du kanske förstår hur jag menar.
bejron
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2007, 20:33) *
Meddela alla dina resultat-vi vill veta !

Berätta gärna för andra odlare -frågeställare att du testar alternativt har lyckats en säsong med detta ute (eller fler)

Var mer försiktig med att ge konkreta direkta råd som :den kan du lämna ute
Risken för flygande skor mot skåne blir mindre då 000.gif

Förresten - gror inte fröna så brukar jag få veta det med ...

Det är det jag menar, om flaxx inte vore så tvärsäker och i alla svar skulle han ju vara en klippa som provar och provar. Men som sagt, lite mindre konkreta svar. Mer av vad som provas och som går en vinter eller två. Tråden är ju jättespännande som provtråd men inte som vedertaget.
Alexander-VG-zon3
CITAT (bejron @ 11-11-2007, 20:44) *
Det är det jag menar, om flaxx inte vore så tvärsäker och i alla svar skulle han ju vara en klippa som provar och provar. Men som sagt, lite mindre konkreta svar. Mer av vad som provas och som går en vinter eller två. Tråden är ju jättespännande som provtråd men inte som vedertaget.

jag är inte tvärsäker än i det jag vet av egen erfarenhet , som du vet är jag glad för att visa länkar . och hur nu folk gör eller väljer utav länkar jag visar är inte mitt problem .

CITAT (Lady Hamilton @ 11-11-2007, 20:40) *
CITAT (Lady Hamilton @ 10-11-2007, 23:50) Jag håller med dig Christer tummenupp.gif i allt du skriver
Att vissa växter har klarat en eller två vintrar i "fel" zon gör inte växten automatiskt härdig. Själv har jag ett Blåregn som skall klara max zon 3. (Köpte det i tron att jag skulle få det att växa inne i vinterträdgården, men den trivdes inte) Det har överlevt ute i två vintrar nu men inte vuxit speciellt mycket. Så jag skulle inte säga att det är härdigt och rekommendera andra att köpa Sedan att Kerstin med fler blivit "sugna" på att testa............det, det är en annan sak giggle.gif

där har du ett bra exempel på att vi i sverige är fega med att sätta zoner på växter . blåregn är härdigt i mer än zon 2 . gammal äldre sorter och rena sorter av blåregn tål ner till -30c nya tål ännu mer. och -30c får man knappt i zon 3-4 . så ditt blåregn kommer lugnt klara sig . plus tar det 2-4år innan den växer på bra .

Redigerat av flaxss: Idag, 00:18

Men Flaxss kolla här vad du skrivit. Jag skrev att jag inte anser att Blåregn kan anses härdigt i mina trakter trots att mitt överlevt (med nöd å näppe) Men du skall genast på och tillrättavisa mig no.gif Jag berättade om mina erfarenheter och du säger att jag har fel..............Alltså du kan inte acceptera att jag har en annan åsikt än vad du har.Och det är det som gör mig så ledsen ibland.

Mitt förslag kvarstår sedan tidigare
På en fråga om hur man bäst övervintrar växt N.N. kanske jag eller någon anna svarar "Gräv upp plantan och förvara den frostfritt under vintern" och du har en annan åsikt räcker det att du skriver "Enligt min erfarenhet eller jag har läst att denna växt skall klara att övervintra ute i -15° med täckning, testa gärna det"
I stället för att lägga in en massa länkar och skriva hur fel det första förslaget är enligt dig .
Nu var detta bara en påhittad fråga men du kanske förstår hur jag menar.

hamilton ,, förlåt jag ville inte alls tillrättavisa dig . om det nu lätt så från min sida ber jag om ursäkt . jag tänkte tvärt om göra dig glad att skriva att den tål -30c så att du kunde känna dig lugn . där av skrev jag så , vill ju gärna inte säga att den dör, nu när du redan planterat ut den så det va helt ömsesidigt från mig smiley_small_hug.gif ,, och faktiskt du är glad att rätta till mig också bland annat med citrus . inget fel med det jag älskar dig ändå , som exempel säger jag att citrus tål -3c så säger du tvärtom .
kerstin z5-6
Ok Linus jag fattar hur du menar

Men nu har du målat in dej i ett VADSLAGNINGSHÖRN

Vad gör du om mitt blåregn är stendött i vår

Som du vet har jag tuffa vadslagningsdeal
[attachment=9414:rjq39r19...8a9zhfve.jpg]

Vad jag ska göra om det inte är nerfruset får jag fundera på ..
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2007, 21:53) *
Ok Linus jag fattar hur du menar
Men nu har du målat in dej i ett VADSLAGNINGSHÖRN

Vad gör du om mitt blåregn är stendött i vår

Som du vet har jag tuffa vadslagningsdeal
[attachment=9414:rjq39r19...8a9zhfve.jpg]
Vad jag ska göra om det inte är nerfruset får jag fundera på ..

Ja, he jett va en burträskar till å va ut bärfot ve sparkarn... För alla vet ju att dem ä håri unner föttren...
kerstin z5-6
Ja detta var ju ett förlorat vad .. nu får vi se om LInus nappar ....
Tosan
Usch, jag fryser bara jag ser det wacko.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2007, 22:14) *
Ja detta var ju ett förlorat vad .. nu får vi se om LInus nappar ....

nu trillar det ner sedlar i mitt huvud . med Kerstins hjälp tummenupp.gif

hmm , vad jag gör ,, jag klär ut mig i kvinno kläder och visar det för folk + visar bild på odla , låter det bra `? ( ryser av tanken) haha
vad gör du ?
kerstin z5-6
<jag överväger alternativen och återkommer med definitivt svar i morgon smile.gif haha smile.gif
fotobevis är def nödvändigt Linus ..
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2007, 20:33) *
Så du menar Bejron att mitt blåregn inte är härdigt ? Nu du !Hamilton... rtfm.gif

devil.gif He he.........vill bara tala om att jag ligger i hård träning om du tänkt jaga i kapp mig på trädgårdsmässan........ giggle.gif

CITAT (flaxss @ 11-11-2007, 20:56) *
,, och faktiskt du är glad att rätta till mig också bland annat med citrus . inget fel med det jag älskar dig ändå , som exempel säger jag att citrus tål -3c så säger du tvärtom .

Det har du rätt i yes.gif ............ giggle.gif
Ludvig Johansson
Ja, det var en intressant debatt. Härdighet är ett svårt begrepp, som egentligen handlar om sannolikhet, dvs hur stor chans har en växt att överleva och frodas på en viss plats. En gran har en mycket stor chans men ibland kommer stormen Gudrun och gör processen kort. Fast så klart här i Sverige är det nog mest vintertemperaturerna vi tänker på.

Apropå blåregn så finns ju det amerikanska också Wisteria 'Amethyst falls', som enligt plantnasarna ska vara härdigare än den vanliga känsliga kinesiska (z4?). Jag köpte ett par på blomsterlandet i helgen, det ska bli kul att se hur de tar sig. Hos mig (z3/4) har de vanliga blåregnen haft det tufft, men och andra sidan har de inte fått speciellt trevliga växtplatser.

Det är viktigt att lära sig av andra och deras långa erfarenhet, men man ska inte stirra sig blind på andras misslyckanden och sätta sig ned och misströsta. Klimatet blir bättre och bättre (eller i allafall annorlunda), och det tillkommer hela tiden ny kunskap och nya växtsorter. Chanserna ökar hela tiden. Att vara zonknäckare är att ta en kalkylerad risk, inte att i blindo sätta sitt hopp till högre makter, eller tro att en växt blir lika ståtlig i svåra förhållanden som t.ex. i ett lättodlat. Jag tror inte att palmer är härdiga i Skövdetrakten i betydelsen att de kan konkurrera ut gran och tall, men de är tillräckligt härdiga för att de ska vara rimligt att pröva med vintertäckning (och fet plånbok). I utländsk litteratur används begreppet hardy ofta för växter i allmänna ordalag, och man menar då att växten tål köld i någon betydelse, dvs ett ganska luddigt begrepp. Ska man översätta det till svenska kan det bli "köldtålig" eller något sådant. Sedan kan man säga att en växt är härdig i ett visst område, och då närmar man sig det svenska begreppet härdighet.

Någon som läst senaste numret av Allt om trädgård? Höjdangivelserna för bambu var intressant...
Jan Lindgren
Hej!
Är äppelträd härdiga i zon 6?? Svaret på frågan är ja och nej. Det beror på vilken klon vi talar om. Varje fröplanta har en i stort sett unik genuppsättning så när vi diskuterar arters härdighet så ska vi vara på det klara med att vi oftast inte vet. En växt som klarar -30 i naturen låter bra men om insamlaren har varit i ett subtropiskt område och samlat i växten så kanske just den klonen bara tål -5. Det är därför bra att det finns en massa galningar som går utanför normala gränser och testar. Rätt som det är hittar de en klon som är härdigare än tidigare kända och då får vi hoppas att förökar sitt fynd. Det är viktigt att det finns folk som gör sig besväret att försöka ta reda på vad det är skrivet om olika växter och informerar oss andra.
Jag har beställt några misplar. Jag vet inte om de är härdiga hos mig men Lee Reich skriver i sin bok Uncommon Fruits for Every Garden att några misplar i en population av fröplantor i Chicago har överlevt -30C så jag har förhoppningar.
Zonknäckare fortsätt med att berätta om egna och andras erfarenheter även om en och annan retar sig på det.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Intressant Ludwig -mina blåregn är av sorten Wisteria 'Amethyst falls'.... då kanske jag förlorar mitt vad då smile.gif
Ludvig Johansson
Oops...jag vill inte hindra nån att tjäna pengar på sitt odlande!

Jag förstod inte riktigt reglerna för vadslagningen (nappade Linus?), men det kanske är att beteckna som dopning att använda andra växter än avtalat?

Jan, vilken jättekul boktitel. Den måste jag spana in.

Vi har ju alla olika förhållningssätt till det vi odlar. En del tycker att växter är som möbler, man ställer dem i ett hörn i trädgården och där ska de stå och vara fina år ut och år in. Eventuellt med lite tuktning då och då för sakens skull. Om möbeln skulle flytta sig, eller kanske försvinna (var tog den vägen??), då var det ingen bra möbel och så handlar man inte den sorten något mer, och berättar för alla vänner att inte köpa den sortens möbler. Man köper bara möbler som andra suttit i eller testat och godkänt. Sedan finns det de som tycker att varje nytt blad eller blomma är spännande, att trädgården är en levande organism där det oberäkneliga har ett egenvärde, att det inte är fusk att vattna lite när det är torrt eller täcka med lite löv på hösten. Lika lite som det inte är mot naturen att ha krukväxter.

Vem har rätt och vem har fel? Givetvis ingen, det är bara olika förhållningssätt. Kanske zonknäckare och möbelköpare skulle ha etiketter typ "riskbenägen" och "ordning och reda" (alternativt gräsmatteägare devil.gif ) så att missförstånden blev mindre.

Hoppas jag inte retade någon alldeles nu, kände bara för att skriva lite...
MariaS
VAd jag förstår, så går den här tråden ut på att många rekomendationer av växtskötsel tas från exempelvis Literatur från Florida, texas eller USA i största allmänhet. Tyvärr finns inte samma uppgifter angivna i den svenska litteraturen. FAktum är att den svenska litteraturen Aldrig anger lägsta temperatur, utan iställer ger ett komplett odlingsråd med jordmån, läge, zonangivelse, gödselgivor och bevattning.

Det viktiga är att INTE nämna ordet HÄRDIG i samband med de utländska skötselråden, utan då talar vi istället om våra egna erfarenheter och framför allt, berättar vad som gäller enligt de svenska förutsättningarna.

Alla som har odlat ett tag är väl alltid på något sätt zonknäckare. Jag har svårt att tänka mig en odlingsintresserad peron som inte vill prova på, men detta ska inte vara en rekomendation till en nybörjare som frågar om råd. Det är något man berättar om i sin blogg eller tråd utan odlingsrekomendationer.
Ludvig Johansson
Jag tycker det känns okej när optimismen sprudlar över hos någon forumsmedlem om den personen tycker att den eller den växten är härdig, men det är jobbigare när professionella ger felaktig information, eller framhäver att si och så gäller när de uppenbarligen bygger sin "fakta" på gissningar eller förhoppningar. Detta slår åt båda hållen. Jag läste i nån bok från 80 talet att Yucca filamentosa var dåligt härdiga i zon 1. Den författaren kan omöjligt ha odlat yucca, alternativt trott att det vara en vattenväxt och dragit odlingsslutsatser utifrån det. Lika illa är det som sagt med plantskolor som menar att äkta kiwi är härdig i zon 4 och 5, eller att Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' går bra i zon 4.

Fast jag håller med dig MariaS att man får vara försiktig med att ge falska förhoppningar, och vara tydlig med vilken risk man kan tänkas ta med en växt. Samtidigt tolkar jag Flaxxs inlägg som försök att se nya möjligheter. Det vore roligt om vi alla blev lite mer riskbenägna och mindre kravstyrda vad gäller vårt odlande. Som utvandrad norrlänning stör jag mig dessutom på att det av gammal svensk hävd är möjligt att odla allt i zon 1, något i zon 2, och gran i resten av landet. Naturen känner inte till några skarpa gränser, allt är ju lite jolmigt flytande. Jag vill uppmuntra alla de som bor i de lättodlade delarna av landet att även de börja zonknäcka och tänja på gränserna. Det vore coolt att se hur långt söderut vi skulle komma då (Nordafrika?!!).
kerstin z5-6
Uncommon Fruits for Every Garden låter som en bok för mej
Vad heter din mispel Jan ?

Jag testar nu
Amelanchier alnifolia (Saskatoonberry, Saskatoon
Ett bär i år .. (nyplanterat) och det var gott smile.gif
Lillja
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2007, 14:40) *
Uncommon Fruits for Every Garden låter som en bok för mej
Vad heter din mispel Jan ?

Jag testar nu
Amelanchier alnifolia (Saskatoonberry, Saskatoon
Ett bär i år .. (nyplanterat) och det var gott smile.gif

Jag planterade oxå saskatoon iår nog fick jag mer än ett bär,
verkar va ganska tacksamma behöver ingen speciell jord
smakar nästan som blåbär.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har beställt en vanlig mispel (troligen fröplanta) och en som heter Royal. Jag beställer ju alla ätbara växter som kan tänkas vara härdiga här. Vilken saskatoon har du? Jag har Smoky, Northline och Martin. Jag har en beställning liggande i Kanada på 1000 microplantor av Martin. Idag var jag och beställde ympkvistar till 65 olika äpplesorter. Jag har aldrig ympat äpplen förr så jag tänker göra 500 st i vår. Efter det så ska jag väl ha lärt mig. Det blir nog en och annan zonknäckare också. Sorbus domestica, Rubus setchuenensis, två arter Schisandra,Asima triloba osv. Jag är nog fullständigt galen.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Du verkar rätt normal -olika växtslag -samma galenskap bara smile.gif

Känns som det var Northline det stog på etiketten -nu översnöad smile.gif
renate
En aning galen är väl alla vi trädgårdsmänniskor,eller hur. Jag vill så gärna ha japanska lönnar som alla är härdiga till zon 3.Jag hade två st som frös för mig.De skulle naturligtvis står i min japanhörna som ligger åt norr i den mest utsatta och ogynnsama delen av min trädgård.
Jag ska göra ett nytt försök och plantera de i den nedre delen av min trädgård som ligger åt söder el syd/öst,skydaddade av delvis höga häcker och buskar. Nu vet jag bättre.

Jan står inte du på växtmarknaden i lilla Böslid på våren? jag köpte två mini rhododendron, det står Jan Lindgren på etiketterna.Hoppas du står där till våren med för jag behöver växter för min nya lilla torvrabatt.
Marina i Hällekis
Olika individer från samma sorts, växt kan ju också spela roll, jag har en Rosmarin som växer bra ute och blommar varje år, medans alla andra Rosmariner jag planterat dött. Det beror väl på arvsanlagen, om växtens ursprung, kommit från kallare klimat i generationer så är väl den individen tåligare.

Å andra sidan har min släkt bott i Norden sedan åtminstonde 1600- talet, men jag anser mig inte härdig, avskyr vintern, men växer tyvärr inte baklänges. flirting.gif biggrin.gif

Christer i Falköping
CITAT (flaxss @ 11-11-2007, 19:41) *

Jisses vad tråden har dragit iväg på en dag. Jag tror Linus, att jag skrivit i något av mina inlägg att jag själv kan vara slarvig med att säga att växter är härdiga. Växter som jag klarat i några år, men mycket väl vet att det är zonknäckarväxter. Så det är inte enbart kritik mot dig, men jag måste säga att du högg på mitt inlägg som en hungrig haj laugh.gif Tro mig när jag skriver att jag följer dina experiment med intresse, jag har alltså inget emot zonknäckeri, tvärt om. När det gäller hur jag ser på härdighet har du väl förstått nu tror jag biggrin.gif Inte kunde jag tänka mig att det skulle bli en så här lång tråd av mitt inlägg.
smiley_small_hug.gif Kram på dig grabben.
Christer.
jegi
Vet alla om att Ludvig Johansson här ovan just skrivit en bok som belyser ämnet? Mycket inspirerande för oss zonknäckare/exotodlare och den vänder upp och ner på en och annan föreställning om vad som kan odlas var. Rekomenderas. Heter f ö Odla exotiskt i din trädgård.
Ophelia
Tack för boktipset. Kan vara väl värd att läsa om man ska testa sig fram tummenupp.gif
kerstin z5-6
bra -alltid kul med nya boktips smile.gif!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 12-11-2007, 13:34) *
utan iställer ger ett komplett odlingsråd med jordmån, läge, zonangivelse, gödselgivor och bevattning.

vilket jag också gör plus lite extra i vad den ev tål där den växer vilt som ett exempel . vad folk sen väljer göra att testa den ute , då ger jag ytligare råd om hur jag hade gjort för att skydda den .

CITAT (Ludvig Johansson @ 12-11-2007, 14:36) *
Jag tycker det känns okej när optimismen sprudlar över hos någon forumsmedlem om den personen tycker att den eller den växten är härdig, men det är jobbigare när professionella ger felaktig information, eller framhäver att si och så gäller när de uppenbarligen bygger sin "fakta" på gissningar eller förhoppningar. Detta slår åt båda hållen. Jag läste i nån bok från 80 talet att Yucca filamentosa var dåligt härdiga i zon 1. Den författaren kan omöjligt ha odlat yucca, alternativt trott att det vara en vattenväxt och dragit odlingsslutsatser utifrån det. Lika illa är det som sagt med plantskolor som menar att äkta kiwi är härdig i zon 4 och 5, eller att Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' går bra i zon 4.

Fast jag håller med dig MariaS att man får vara försiktig med att ge falska förhoppningar, och vara tydlig med vilken risk man kan tänkas ta med en växt. Samtidigt tolkar jag Flaxxs inlägg som försök att se nya möjligheter. Det vore roligt om vi alla blev lite mer riskbenägna och mindre kravstyrda vad gäller vårt odlande. Som utvandrad norrlänning stör jag mig dessutom på att det av gammal svensk hävd är möjligt att odla allt i zon 1, något i zon 2, och gran i resten av landet. Naturen känner inte till några skarpa gränser, allt är ju lite jolmigt flytande. Jag vill uppmuntra alla de som bor i de lättodlade delarna av landet att även de börja zonknäcka och tänja på gränserna. Det vore coolt att se hur långt söderut vi skulle komma då (Nordafrika?!!).

alltt du skrivit här , tycker jag va väldigt bra . det jag menar lite (fast jag skriver rörigt så många hars svårt att förstå vad jag vill föra fram)) att svenska zon angivelsers bygger på gammal fakta och gammalt klimat . och att det finns många nya växter att testa med skydd i skåne med att börja .

CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2007, 19:50) *
bra -alltid kul med nya boktips smile.gif!

jag lägnatr tills jag ska köpa den ,, eller att om jag får den får ser hur det blir , kul att ha nåt att läsa i vintermörkret
renate
CITAT (jegi @ 12-11-2007, 19:33) *
Vet alla om att Ludvig Johansson här ovan just skrivit en bok som belyser ämnet? Mycket inspirerande för oss zonknäckare/exotodlare och den vänder upp och ner på en och annan föreställning om vad som kan odlas var. Rekomenderas. Heter f ö Odla exotiskt i din trädgård.

Tack för boktipset Jerker.
Christer i Falköping
Borde väl inte dra ut mer på denna tråden, men här kommer två länkar till temperaturjämförelser mellan Stockholm och Pyongyan i Norkorea.
Stockholm: http://www.bbc.co.uk/weather/world/city_gu...tml?tt=TT004300
Pyongyan: http://www.bbc.co.uk/weather/world/city_gu...tml?tt=TT002650
Vintrarna är nog ungefär lika långa, men se vad varmt de har det på sommaren där borta. Det är ganska så stor skillnad skulle jag vilja påstå. Så vinterns längd erkänner jag att jag hade helt fel på. Nu kunde jag inte hitta något nordligare i Korea, så dessa uppgifter får duga. Mycket bra sida hos BBC måste jag säga. Tack för hjälpen SMHI och SVT väder.
Christer.
kerstin z5-6
Varför inte det ? jag tycker tråden är intressant !:)
Christer i Falköping
Jo, det är ju sant. Jag hittade en nordligare stad i Kina dessutom, Shenyang, där var det ännu varmare på sommaren. Detta gör att växterna (främst vedartade växter alltså)klarar betydligt kallar på vintern på sina hemplatser än de gör i kalla Sverige.
Christer.
kerstin z5-6
Men C giggle.gif hrister -du ska goggla på de som KAN vara härdiga hos mej -inte tvärtom ! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 13-11-2007, 18:57) *
Jo, det är ju sant. Jag hittade en nordligare stad i Kina dessutom, Shenyang, där var det ännu varmare på sommaren. Detta gör att växterna (främst vedartade växter alltså)klarar betydligt kallar på vintern på sina hemplatser än de gör i kalla Sverige.
Christer.

det jag menar framför allt frilands hibiskus ,, den växer där det blir vansinnigt kallt . runt -25c -30c och lång vinter som jag skrev, och klara då zon 3-4 i Sverige , men den kommer enbart blomma i zon 1-2 jo för att vi inte får så varm sommar som där den växer vilt . men överlever vintern gör den ändå . ev den kommer bli 2-5m hög i zon 1-2 men kanske bara 1m i zon 4 . tummenupp.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:49) *
Men C giggle.gif hrister -du ska goggla på de som KAN vara härdiga hos mej -inte tvärtom ! smile.gif

så kerstin , vad gör du nu då ?
Alexander-VG-zon3
jag läste nåt bra på en sida som vi alla kan tänka på

stod så här ( har översatt till svenska) och i dom här olika ingår då ju sommar,läge,jord,skötsel

lokal härdighet,naturlig härdighet,vetenskaplig härdighet,temporär härdighet,kommersiell härdighet

i för en växt i dom här olika , menas det att den kan klara allt från -5c till -25c .

så vet ni vad den tål i det vilda , testa på i Sverige om ni bor milt!!?? och se hur det går , annars övervintra den som vanligt . kan brista eller bära .
kerstin z5-6
Återkommer strax i frågan Linus smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-11-2007, 11:18) *
Återkommer strax i frågan Linus smile.gif

spännande tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon