|
Fördomar är rationaliserade erfarenheter. Tyvärr drabbas ofta personer oförskyllandes av dessa fördomar, det är det som är problemet. Men jag gör säkert också 'medvetna' val i butiker, när det gäller service. Kan dock inte komma på något exempel när så skett. (Beroende på att jag är glömsk, inte pga att jag är mindre fördomsfull än folk i gemen) Fast i arbetslivet hände det nyligen att jag, man, blev utskickad till ett uppdrag hos en kund där en kvinna vi tidigare skickat "misslyckats". Fast det hade hon egentligen inte, hon hade gjort ungefär rätt. Men hon hade inte varit lika tvärsäker som jag, inte heller hade vår chef sagt till den klagande kunden att hon (min medarbetare) var jättebra. Det hade han sagt om mig (inte för att jag var mycket bättre, utan för att ge kunden intrycket av att så var fallet). I det uppdraget kände jag helt klart att jag hade en direkt fördel av att vara man, min kompetens blev inte ifrågasatt ett smack, fast det är inte något jag känt ofta. (Kan tillägga att kunden och hennes anställda var kvinnor - och att de alltså misstrodde en 'medsyster') Tillägg : det handlade om ett teknikrelaterat arbete, hade det handlat om att odla växter hade säkert det omvända hänt, inte kan väl en man vara intresserad av basilikor  (har odlat basilika i flera år)
CITAT (Fizzgigg @ 30-11-2007, 19:16)  Att uppträda och klä sig så att kunderna inte klagar tycker jag är ett av sätten att sköta sitt jobb.
Men den här diskussionen har varit lärorik eftersom jag genom att granska mina åsikter har kommit fram till att jag faktiskt är ett intolerant, åldersdiskriminerande rasistiskt kräk. Om jag går in i en butik till exempel väljer jag hellre att vänta en stund extra för att få prata med en äldre, välklädd och i mina ögon med tillförlitlig person än en slarvigt klädd ungdom. Får jag välja väljer jag hellre en taxichaffis med svenskt utseende än en utländsk. Jag brukar visserligen ganska ofta bli motbevisad av verkligheten och upptäcka att unga personer med konstiga utseenden kan vara både kunniga och sympatiska men det är när jag har tvingats träffa dem. När jag har chansen att välja brukar jag välja att inte träffa dem. För många gånger har min diskriminerande bild av ungdomar som slarvigt klädda korkskallar med naiv världsuppfattning och brist på hyfs blivit bekräftad för att jag ska uppfatta det som tillfälligheter. Så jag har insett att mina trångsynta uppfattning om tingens varande gör mig till en ganska förkastlig människa, och gissa vad? Det skiter jag i. Jag håller med dig, som vanligt  Du har bara en chans att ge ett första intryck, påstås det. Om vi bara för diskussionens skull antar att det är rätt kan vi också anta att första intrycket baserar sig delvis på utseende i vilket klädval, frisyr, uppträdande och språk ingår. Av erfarenhet vet jag att expediter och servicepersonal som har jobbat ett tag är betydligt trevligare, kunnigare och lyhörda än väldigt unga diton. Det är också i den mognare och trevligare gruppen vi finner dem som kan klä sig personligt, smakfullt, snyggt och modernt utan att överdriva åt något håll. De klarar av att uttrycka sin personlighet med måttfulla medel inom ramen för vad arbetsgivaren tycker är lämpligt. Hur kommer det sig att "dagens ungdom" har så svårt att göra detsamma?
Fizzgigg
30-11-2007, 19:51
CITAT (LadyG @ 30-11-2007, 19:35)  Hur kommer det sig att "dagens ungdom" har så svårt att göra detsamma? Britney Spears, internetporr och för mycket kolhydrater?  När jag vill prata med en expedit beror det på att jag behöver en del av deras kunskap. Äldre brukar av tradition ha mer av den varan, alltså väljer jag den expedit som jag tror kan ge mig mest av det jag behöver. Hur många gånger har jag inte varit inne i elektronikaffärer och datoraffärer och drabbats av unga expediter vars frejdiga entusiasm står i motsatt relation till vad de egentligen kan? Alldeles för många, fast till skillnad från när jag är inne i färgaffärer och blomsteraffärer har jag tillräckligt mycket kunskap om ämnet för att veta att pelargonen i fönstret troligtvis skulle kunna ge mig vettigare svar. Hur ofta har jag inte stått i kö för att betala något och fått vänta för att tonårstramset i kassan bara ska prata färdigt med sin kompis i telefon först? Där expediter kan så lite om matematik att om kassan påstår att 10 frallor á 2 kronor blir 49.90 är det fullt rimligt? Där nysvenska taxichaffisar inte kan ta en körning för att kartorna i gps:en inte har uppdaterats och de inte kan läsa taxikartan?
 Det bästa vore egentligen om ungdomar förbjöds över huvud taget tycker jag. I alla fall dom som inte har full yrkeslivserfarenhet från första början....
För min del tror jag att slappheten i bl.a skolan gått för långt. Lärarna har inte rätt att be ungarna ta av sig vare sig jacka eller mössa i lektionssalen... inte heller får de ta bort ringande mobiltelefoner. Idag är det rent av skamligt och fult att begära vanligt hyfs av barn och ungdomar. Man kränker bevars deras integritet... det hör man till leda. Jag upplever det som tragiskt när jag gått förbi skolan och sett hur barn/ungdomar sitter... halvligger slött i sina stolar med mössa nerdragen nästan över ögonen... ibland med ena benet på bordet.  Barn/ungdomar behöver få lära sig.. främst från föräldrar men också från skolan... att det, när man kliver in i arbetslivet, ställs krav på både kunnande, uppförande och klädsel/vårdat yttre. Lärarna gör nog sitt yttersta men vad göra när myndigheterna slappar.
Hannele
30-11-2007, 21:57
CITAT (Tezzla @ 28-11-2007, 12:29)  Jag tycker absolut att chefen har rätt att ställa krav på hur de anställda klär sig och ser ut. Får chefen ha synpunkter på din frisyr? Eller kläder?
CITAT (Netha @ 30-11-2007, 21:50)  För min del tror jag att slappheten i bl.a skolan gått för långt. Lärarna har inte rätt att be ungarna ta av sig vare sig jacka eller mössa i lektionssalen... inte heller får de ta bort ringande mobiltelefoner. Idag är det rent av skamligt och fult att begära vanligt hyfs av barn och ungdomar. Man kränker bevars deras integritet... det hör man till leda. Jag upplever det som tragiskt när jag gått förbi skolan och sett hur barn/ungdomar sitter... halvligger slött i sina stolar med mössa nerdragen nästan över ögonen... ibland med ena benet på bordet.  Barn/ungdomar behöver få lära sig.. främst från föräldrar men också från skolan... att det, när man kliver in i arbetslivet, ställs krav på både kunnande, uppförande och klädsel/vårdat yttre. Lärarna gör nog sitt yttersta men vad göra när myndigheterna slappar. Jag tror att det ligger jättemycket i det du skriver! Barn behöver vägledas, allt annat sk-tsnack är.........sk-tsnack. Bara det att det är så lagom dags att börja gnälla över dem när de redan står med ena foten i vuxenvärlden.
Åsa, mälardalen zon 2
30-11-2007, 21:58
Många elever lär sig vad som krävs på arbetsplatser, speciellt de som går på praktiska linjer för där krävs det minst 15v APU under de 3 åren de går i gymnasiet, vi har många livliga diskussioner om vad som krävs på arbesplatser. Tyvärr är det dock en klick elever även på de linjerna som verkar gå in för att göra sig omöjliga på arbetsmarknaden redan i gymnasiet, de fattar helt enkelt inte att de förstör för sig själva, för vem vill leva på socialbidrag hela livet?
Sedan tycker jag även att det verkar som om dagens ungdom räknar med att kunna lita på attt andra människor har svaret. Jag jobbar på ett gymnasium med låga intagningspoäng vi får många elever som inte borde ha fått G i grundskolan. Många elever har problem med ex. den enklaste procenträkning, när man frågar dem hur de gör när de går på rea ifall de inte vet hur mycket sakerna kostar säger de bara att man frågar personen i kassan hur mycket det blir (hoppas inte dessa elever får ett kassajobb säger jag bara).
Kan tillägga att lärare har rätt att beslagta mobiltelefoner men ofta är det ju föräldrarna som kräver att de ska kunna nå sina barn under dagtid så många lärare drar sig nog för att beslagta telefoner för de vet att de kommer få sura samtal från föräldrar och hög arbetsbörda har man ju redan och mer vill man inte ha.
CITAT (Cacki @ 30-11-2007, 21:58)  Jag tror att det ligger jättemycket i det du skriver! Barn behöver vägledas, allt annat sk-tsnack är.........sk-tsnack. Bara det att det är så lagom dags att börja gnälla över dem när de redan står med ena foten i vuxenvärlden. Absolut... man får börja redan vid småbarnsålder. Klara tydliga regler och vägledning i kärleksfull anda.
CITAT (Hannele @ 30-11-2007, 21:57)  Får chefen ha synpunkter på din frisyr? Eller kläder? Skulle han/hon absolut få om jag klädde mig som en slashas eller clown. Men det kommer aldrig att ske eftersom jag har så pass mycket sunt förnuft att jag vet vad anständig klädsel och ett vårdat yttre innebär när det gäller arbete.
Hannele
30-11-2007, 22:05
CITAT (Tezzla @ 30-11-2007, 22:02)  Skulle han/hon absolut få om jag klädde mig som en slashas eller clown. Jag är så gammal att jag har blivit tillsagt av chefen att inte ha långbyxor, för jag var KVINNA, 1970-tal.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-11-2007, 21:58)  Många elever lär sig vad som krävs på arbetsplatser, speciellt de som går på praktiska linjer för där krävs det minst 15v APU under de 3 åren de går i gymnasiet, vi har många livliga diskussioner om vad som krävs på arbesplatser. Tyvärr är det dock en klick elever även på de linjerna som verkar gå in för att göra sig omöjliga på arbetsmarknaden redan i gymnasiet, de fattar helt enkelt inte att de förstör för sig själva, för vem vill leva på socialbidrag hela livet?
Sedan tycker jag även att det verkar som om dagens ungdom räknar med att kunna lita på attt andra människor har svaret. Jag jobbar på ett gymnasium med låga intagningspoäng vi får många elever som inte borde ha fått G i grundskolan. Många elever har problem med ex. den enklaste procenträkning, när man frågar dem hur de gör när de går på rea ifall de inte vet hur mycket sakerna kostar säger de bara att man frågar personen i kassan hur mycket det blir (hoppas inte dessa elever får ett kassajobb säger jag bara).
Kan tillägga att lärare har rätt att beslagta mobiltelefoner men ofta är det ju föräldrarna som kräver att de ska kunna nå sina barn under dagtid så många lärare drar sig nog för att beslagta telefoner för de vet att de kommer få sura samtal från föräldrar och hög arbetsbörda har man ju redan och mer vill man inte ha. Ok, visste inte att lärare hade rätt att beslagta mobiler... senast jag pratade med en så gällde inte den regeln. Det är nog inte så mycket ungdomarnas fel att det är som det är. Föräldraansvaret tycks ha förflyttats till "samhället" vem nu det är.
Blomstertanten
30-11-2007, 22:40
CITAT (Netha @ 30-11-2007, 22:11)  Ok, visste inte att lärare hade rätt att beslagta mobiler... senast jag pratade med en så gällde inte den regeln. Det är nog inte så mycket ungdomarnas fel att det är som det är. Föräldraansvaret tycks ha förflyttats till "samhället" vem nu det är.  Men du tog ju själv delvis ansvaret från , om inte föräldrarna, åtminstonde lärarna ! CITAT (Netha @ 30-11-2007, 21:50)  För min del tror jag att slappheten i bl.a skolan gått för långt. Lärarna har inte rätt att be ungarna ta av sig vare sig jacka eller mössa i lektionssalen... inte heller får de ta bort ringande mobiltelefoner. Idag är det rent av skamligt och fult att begära vanligt hyfs av barn och ungdomar. Man kränker bevars deras integritet... det hör man till leda. Jag upplever det som tragiskt när jag gått förbi skolan och sett hur barn/ungdomar sitter... halvligger slött i sina stolar med mössa nerdragen nästan över ögonen... ibland med ena benet på bordet. Barn/ungdomar behöver få lära sig.. främst från föräldrar men också från skolan... att det, när man kliver in i arbetslivet, ställs krav på både kunnande, uppförande och klädsel/vårdat yttre. Lärarna gör nog sitt yttersta men vad göra när myndigheterna slappar. Ledsen , men jag som städat på en skola upplevde definitivt inte att lärarna gjorde sitt yttersta !! Ungarna fick göra lite som de ville utan att någon lärare sa ifrån när det blev dumt eller stökigt. Myndigheterna är ju faktiskt inte på skolan , det är däremot lärarna ! Det ligger på alla vuxnas ansvar att lära barnen bli ansvarsfulla och skötsamma vuxna. Samhället är ju vi alla !
Lilla Birka
30-11-2007, 23:04
CITAT (Fizzgigg @ 30-11-2007, 19:51)  Britney Spears, internetporr och för mycket kolhydrater?  När jag vill prata med en expedit beror det på att jag behöver en del av deras kunskap. Äldre brukar av tradition ha mer av den varan, alltså väljer jag den expedit som jag tror kan ge mig mest av det jag behöver. Hur många gånger har jag inte varit inne i elektronikaffärer och datoraffärer och drabbats av unga expediter vars frejdiga entusiasm står i motsatt relation till vad de egentligen kan? Alldeles för många, fast till skillnad från när jag är inne i färgaffärer och blomsteraffärer har jag tillräckligt mycket kunskap om ämnet för att veta att pelargonen i fönstret troligtvis skulle kunna ge mig vettigare svar. Hur ofta har jag inte stått i kö för att betala något och fått vänta för att tonårstramset i kassan bara ska prata färdigt med sin kompis i telefon först? Där expediter kan så lite om matematik att om kassan påstår att 10 frallor á 2 kronor blir 49.90 är det fullt rimligt? Där nysvenska taxichaffisar inte kan ta en körning för att kartorna i gps:en inte har uppdaterats och de inte kan läsa taxikartan? Eller som när man kommer in i en bokhandel (och märk väl att detta var c:a 20 år sedan) och frågar om de har ex libris och får till svar : va ä dä? Ridå! Om inte folk utanför bokhandel eller bibliotek vet vad ex libris är det må vara hänt... men i bokhandeln? Fotnot: Ex libris = ur boksamling , ett märke man sätter in sitt namn i för att ange vems bok det är.Kan vara en stämpel eller en dekal.
Jag har inte alls samma erfarenheter som en del av er. Att det skulle vara ungdomarna som står för den minsta kunskapen, eller att de som ser förjäkliga ut, skulle ha svårare för att förmedla det de har blivit satta att utföra. Visst finns de, men jag tycker mig se precis samma sak i alla läger, oavsett ålder, utseende eller kön. Jag blir inte mindre irriterad för att expediten är 45+ och ser välvårdad ut om h*n inte kan sin sak, tvärtom, jag förväntar mig mer av denne.
Sen håller jag med om till 100%, att alla barn behöver kärlek och "uppfostran". Att de redan från början får lära sig etik och moral, rätt och fel, hur man uppför/beter sig etc. Det är också viktigt att de får lära sig att tänka och kritisera själva. Det är viktigt att de lär sig att respektera sina medmänniskor, vilket de för det mesta också gör om de själva blir respekterade.
När det gäller skolan och hur eleverna uppför sig där, skulle det vara bra om föräldrarna gav så pass mycket tid för sina barn, att de med jämna mellanrum oanmält dyker upp för att "hälsa på". Då får man en bra inblick i hur de uppför sig.
Att man sitter ordentligt på stolen, tar av sig kepsen och stänger av mobilen under lektionerna borde vara en självklarhet tycker jag.
Och att uppfostra barnen, det tycker jag hör till föräldrarnas ansvar, inte i första hand skolans. Skolans största ansvar ligger i att utbilda barnen. Sen att det ingår ett visst uppfostrande faller sig väl ganska naturligt.
Fizzgigg
01-12-2007, 12:14
CITAT (Lilla Birka @ 30-11-2007, 23:04)  Eller som när man kommer in i en bokhandel (och märk väl att detta var c:a 20 år sedan) och frågar om de har ex libris och får till svar : va ä dä? Ridå! Om inte folk utanför bokhandel eller bibliotek vet vad ex libris är det må vara hänt... men i bokhandeln? Fotnot: Ex libris = ur boksamling , ett märke man sätter in sitt namn i för att ange vems bok det är.Kan vara en stämpel eller en dekal. Eller stjärnan på macken som inte visste vad buntband var och till slut kom med motfrågan om det var såna plastremsor man använde för att försluta brödpåsar. Att jämföra med den äldre herren (på samma mack som på frågan om de hade naj bara konstaterade att "nej, tyvärr, det används så sällan så vi har inte det på lager, men vi har ståltråd som kanske fungerar?". Ett annat ungt stjärnskott satt i kassan på den lokala Willys-butiken. De hade ett rabatterbjudande där en glasstårta mot inlämnande av kupong kostade 10 kronor. Jag lämnar fram tårtan som kostar 39.90 och lämnar kupongen och får reda på att jag ska betala 29.90. En förståelig miss eftersom det brukar stå hur mycket rabatten är på kupongerna, men sedan började problemen. Det stog ju inte på lappen hur mycket rabatten var så stjärnan lyckades inte räkna ut hur mycket som skulle tas bort från 39.90 för att det skulle bli 10. Efter en stunds grunnande utan resultat blev det att be om hjälp från damen i kassan bredvid för att reda problemet för att få kassaapparaten att visa rätt resultat. Expediten i Expert-butiken var en riktigt envis rackare. Han visade en steroförstärkare (dvs med två ljudkanaler, en för höger och en för vänster högtalare) och envisades med att det räckte med en specialsladd för att få surroundljud i 5.1.
CITAT (Berith @ 29-11-2007, 09:55)  Jaa inte är det vackert, oavsett arbetsplats. [attachment=10053:markushar2.jpg] Om inte det här är OK:  Varför är då det här OK?
Fizzgigg
01-12-2007, 14:41
CITAT (KURT @ 01-12-2007, 14:35)  Om inte det här är OK:  Varför är då det här OK?  Med tanke på utseendet och att han vid upprepade tillfällen har visat inkompetens på jobbet tycker jag att hans chef borde låsa honom ute från jobbet.
*Stintan*
01-12-2007, 14:41
Nog är det väl snyggare frisyr på den undre bilden
Sailor Pluto
01-12-2007, 16:02
En sak jag kom att tänka på, när det gäller piercingar, annorlunda frisyrer och tatueringar... Varför tror så många att det alltid/nästan alltid är för att sticka ut och vara annorlunda som man har dessa saker ? Det kan ju faktiskt vara så att man tycker att det är väldigt snyggt med ex. en ring i näsan eller en slingrande drake på armen. Där andra kanske väljer att köpa ett guldhalsband eller att slinga håret väljer jag en kanonsnygg ögonbrynspiercing och välgjorda dreadlocks (t.ex alltså, just nu ser jag ganska "vanlig" ut). Piercingar är också smycken, enda skillnaden jämfört med armband och liknande är att de sitter fast i kroppen. Precis som örhängen...
Vidhåller fortfarande att kompetens och trevligt bemötande av kunden är viktigast i arbetslivet, och att alla utseenden är okej så länge man tar hand om sin"look". Lägger man ner omsorg på sitt utseende så syns det!
 Hon får vara hur trevlig som helst, jag skulle ändå vilja bli betjönad av någon annan.
CITAT (LadyG @ 01-12-2007, 16:09)   Hon får vara hur trevlig som helst, jag skulle ändå vilja bli betjönad av någon annan. Fniss! Ett litet exempel på överdrift kanske? Mötte jag henne hade jag nog tyvärr inte kunnat låta bli att stirra på en stund, hur oartigt det än skulle vara.
Hannele
01-12-2007, 22:14
CITAT (LadyG @ 01-12-2007, 16:09)  Hon får vara hur trevlig som helst, jag skulle ändå vilja bli betjönad av någon annan. Det finns ju självservering.
CITAT (Cacki @ 01-12-2007, 18:04)  Fniss! Ett litet exempel på överdrift kanske? Mötte jag henne hade jag nog tyvärr inte kunnat låta bli att stirra på en stund, hur oartigt det än skulle vara. Jo, jag hade nog också velat ta mig en extra titt  Fast jag måste beundra hennes smärttröskel, för gör inte sånt ont? (Piercing och tatuering menar jag) CITAT (Hannele @ 01-12-2007, 22:14)  Det finns ju självservering. 
Jag tycker att alla kvinnor ska ha kjol!
Men bara dom som e snygga i kjol....
CITAT (LadyG @ 01-12-2007, 16:09)   Hon får vara hur trevlig som helst, jag skulle ändå vilja bli betjönad av någon annan.  , Ytterligheternas ytterlighet skulle jag vilja påstå. Nog skulle jag få riktigt stora ögon om jag mötte detta utseende, men det är nog det som är meningen ja. Min första tanke skulle förmodligen bli....... milde himmel människa! Vad är det du gjort med dig själv, det där kan du aldrig åtgärda
För övrigt så ser vederbörande ( vet inte om det är en han eller hon ), likadan ut på kroppen, fast med taueringar i stället för piercingar
CITAT (Gillan @ 02-12-2007, 08:56)  --- För övrigt så ser vederbörande ( vet inte om det är en han eller hon ), likadan ut på kroppen, fast med taueringar i stället för piercingar  Tyckte väl att jag kände igen henne!  Det är väl samma tjej som här?
Gossen Ruda
02-12-2007, 10:28
CITAT (Hannele @ 01-12-2007, 22:14)  Det finns ju självservering.  Skulle nog föreslå självsanering istället.
http://www.aftonbladet.se/helsingborg/article1393261.ab"Uppsagd för sitt röda hår" Nja, jag skulle nog tro att han blivit uppsagd för att han struntat att gå till jobbet. Sånt kan och bör man faktiskt få sparken för.
CITAT (Ralf @ 02-12-2007, 09:55)  Jag tycker att alla kvinnor ska ha kjol!
Men bara dom som e snygga i kjol.... Ja kvinnor i serviceyrken, t ex flygvärdinnor, bör ju automatiskt avskedas eller omplaceras när de blir ca 25 år gamla. Då ser de ju inte längre prydliga ut.
CITAT (KURT @ 04-12-2007, 18:30)  Ja kvinnor i serviceyrken, t ex flygvärdinnor, bör ju automatiskt avskedas eller omplaceras när de blir ca 25 år gamla. Då ser de ju inte längre prydliga ut. Gubbsjuk??? Gita
CITAT (Gita @ 04-12-2007, 20:52)  Gubbsjuk??? Gita Inte alls, arbetsgivaren måste ju naturligtvis få avskeda anställda som inte är prydliga, det är ju mycket viktigt inom serviceyrken. Överviktiga avskedas givetvis också, liksom personer som är sjukskrivna mer än ca 5 dagar/år.
Tycker inte en hel del arbets givare att tatueringar e fult? jag har massa , men som tur är e jag förtidspensionär
CITAT (Pjater @ 05-12-2007, 05:33)  Tycker inte en hel del arbets givare att tatueringar e fult? jag har massa , men som tur är e jag förtidspensionär  Du är det än så länge!
CITAT (KURT @ 05-12-2007, 04:16)  Inte alls, arbetsgivaren måste ju naturligtvis få avskeda anställda som inte är prydliga, det är ju mycket viktigt inom serviceyrken. Överviktiga avskedas givetvis också, liksom personer som är sjukskrivna mer än ca 5 dagar/år. Hepp, hepp, hepp. Jag tycker du är alldeles för extrem, och åldersrasist dessutom. Själv tycker jag att man bör kunna kräva att flygvärdinnan har 20 års arbetslivserfarenhet inom flyget innan hon anställs, så att man får en gedigen dam som går mellan sätena med trestjärnig konjak och cigarrer. (Dock bör hon inte ge för mycket konjak till piloten) För övrigt är utseendefrågan så svår att jag just nu känner att jag måste mäla pass mitt i ett inlägg. Men jag återkommer.
CITAT (Pirum @ 05-12-2007, 07:54)  --- (Dock bör hon inte ge för mycket konjak till piloten)--- En gång när jag var ute och flög till ett varmare land sa dom i högtalaren på planet att "idag flyger vi med full besättning"... Det var lite oroande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|