Full version: Smalisar...
Sidor: 1, 2, 3
anna_rispan
Intressant fråga. Jag är nog smal. Alltså normalviktig för min längd. Men så klart nojar jag för mina lår. Jag är ju barn av min tid.

En gång frågade en kompis om hon såg alltför mager ut eller om hon fått mera fett på kroppen. Jag sa till henne att det var jättesvårt att svara på det för tänk om hon missförstod mig. Hon svarade då att, nej det ska jag inte säg ärligt nu. Ja då svarade jag att jag tyckte nog att hon hade tappat väldigt mycket underhudsfett. Hennes anskite såg utmärglat ut innan och att hennes ben hade stuckit ut. Jag sa att jag tyckte hon var fin nu med hennes viktuppgång. Alltså just när hon frågade hade hon fått mera underhudsfett och såg inte utmärglad ut längre.

Lite senare slängde hon ur sig att jag påstått att hon hade gått upp och såg tjock ut! Eh, nej det hade jag ju aldrig sagt. Vad gör jag åt det??
skogstroll
Om man e lönnfet då? Jag ska på intervju nästa vecka så det vore intressant att veta om man ska ha gördel på sig confused.gif
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 30-11-2007, 09:24) *
Om man e lönnfet då? Jag ska på intervju nästa vecka så det vore intressant att veta om man ska ha gördel på sig confused.gif

Om du känner dig bekväm med en gördel. Annars inte!
Magdis
CITAT (Berith @ 30-11-2007, 06:42) *
Normalt smal... Vad är det? Försökte hitta kändisar att jämföra med för att visa vad jag menar är smalt och vad som är magert.

Det tror jag varierar från person till person vad man tycker. Själv tycker jag att "normalt smal" har ett ganska stort spann. Michelle Pfeiffer är nog normalt smal i min ögon också.

Det syns i ansiktet och på ögonen när en person är mager. Ett exempel är Victoria Beckham. Hon är mager anser jag.
Tezzla
CITAT (Magdis @ 30-11-2007, 15:11) *
Det tror jag varierar från person till person vad man tycker. Själv tycker jag att "normalt smal" har ett ganska stort spann. Michelle Pfeiffer är nog normalt smal i min ögon också.

Det syns i ansiktet och på ögonen när en person är mager. Ett exempel är Victoria Beckham. Hon är mager anser jag.

Tyvärr är ju väldigt många av de stora stjärnorna magra. Inte smala, utan magra. En gång i tiden såg de okej ut men efter att size zero blev poppis så ser många rent av halvdöda ut.
Aqvakul
CITAT (vindspel @ 30-11-2007, 08:10) *
Nöjd med åren??? Förr var jag nöjd ne har jag gett upp crying.gif Hur roligt är det med rynkor och slapphet på en skala på 10.
Är jag smal ser jag ut som 85 år går jag upp för att fylla ut rynkorna så blir jag tjock och ändå ser gammal ut -cry-.gif
Jämföra med skådespelare från USA, nix....de gör en massa jobb..ansiktslyftning, botex mm...och hur ser de ut utan sitt smink som lagts av proffs. Innombords blir man nöjdare med åren men det yttre får man stå ut med. Det konstiga är att man blir äldre på utsidan men klokare på insidan dvs inte äldre inombords............

Möjligen är det så att äldre män inte har samma krav på sig att vara snygga och slanka. I den inte särskilt jämlika världen vi lever i så objektifieras kvinnor mer än män.
Annars tror jag att det handlar om vilken självbild man har. Så länge jag såg mig själv som en ung man, så var det svårt att förlika sig med att jag inte längre var i topptrim. När jag nu ser mig som den 56-åring jag är, så intalar jag mig glatt att jag ser bra ut för min ålder. Jag vill tro att jag kan vara attraktiv för kvinnor över 45. Att unga tjejer knappast ser mig som en ev. partner kvittar ju fullständigt.
Bookhousegirl
CITAT (Tezzla @ 30-11-2007, 15:15) *
Tyvärr är ju väldigt många av de stora stjärnorna magra. Inte smala, utan magra. En gång i tiden såg de okej ut men efter att size zero blev poppis så ser många rent av halvdöda ut.

Så om man har storlek 32 den sk Size Zero innebär det då att man har ett halvdött utseende? Det finns många som har den storleken utan att vara magra eller sjukligt smala, speciellt om man inte är särskilt lång.
anna_rispan
men nu är ju Tom Crusie den kortaste i Hollywood o alla kvinns längre så då blir de väl ändå magra.
Magdis
CITAT (Tezzla @ 30-11-2007, 15:15) *

Där har vi ju ett bra exempel på vad vi menar med att många tycker det är OK att dissa magra personer.
pejori
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 16:51) *
/..../ Jag vill tro att jag kan vara attraktiv för kvinnor över 45. Att unga tjejer knappast ser mig som en ev. partner kvittar ju fullständigt.

tror säkert du drar in magen en smula, när du ser en kalaspingla rotfl.gif rotfl.gif a0a.gif
Aqvakul
OK, kanske gamla reflexer som sitter i. (rätt oskyldigt, eller hur?) blush.gif
pejori
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 18:53) *
OK, kanske gamla reflexer som sitter i. (rätt oskyldigt, eller hur?) blush.gif

japp...oskyldigt.. naughty.gif
in med magen och ut med bröstet flirting.gif
sååå stiligt så innocent.gif a0a.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 30-11-2007, 19:15) *

Här försöker jag föra en seriös diskussion (medger att det inte är så när det gäller alla trådar) och så håller du bara på och retas. Jag kanske är skitsnygg och har en asläcker kropp. Tji fick du i så fall! naughty.gif
pejori
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 19:48) *
Här försöker jag föra en seriös diskussion (medger att det inte är så när det gäller alla trådar) och så håller du bara på och retas. Jag kanske är skitsnygg och har en asläcker kropp. Tji fick du i så fall! naughty.gif

jaaa...det är så synd om mej sååå -cry-.gif -cry-.gif rotfl.gif
Aqvakul
Oturför dig! Du får hålla till godo med den gubbe du har. blink.gif
Berith
CITAT (Magdis @ 30-11-2007, 15:11) *

Ja Victoria Beckham är ett bra exempel till, hon är numera mager men förut var hon smal.

Försöker hitta några svenskor att jämföra med, för att "slippa" amerikanskorna. Eller män för den delen, och kommer just nu bara på Ulf Larsson som är mager så det skriker om det. Och det är inte snyggt.
Farbror Blå
CITAT (pejori @ 30-11-2007, 19:15) *

Det tror jag är oundvikligt, att man vill göra sej liite finare, tror inte ni?
Som att man väljer kläder som ska göra en lite smalare, lite fylligare=)
Det känns som oskyldiga försök att vara till fin bara =)
Aqvakul
CITAT (Farbror Blå @ 01-12-2007, 10:11) *
Det tror jag är oundvikligt, att man vill göra sej liite finare, tror inte ni?
Som att man väljer kläder som ska göra en lite smalare, lite fylligare=)
Det känns som oskyldiga försök att vara till fin bara =)

Visst är det så! tummenupp.gif
Farbror Blå
*drar in magen och spänner kroppen till en snyggare pose..* whistling.gif
pejori
tummenupp.gif rolleyes.gif
CITAT (Farbror Blå @ 01-12-2007, 11:13) *
*drar in magen och spänner kroppen till en snyggare pose..* whistling.gif

ni är så sexiga och oskyldiga såå... tummenupp.gif
det är en hake bara, dessa snygga saker som drar in magen finns överallt!!!!! rolleyes.gif giggle.gif
inte lätt att komma ihåg vad man ska handla för julklappar, när dessa godsaker frestar en överallt -cry-.gif rotfl.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 01-12-2007, 17:47) *
det är en hake bara, dessa snygga saker som drar in magen finns överallt!!!!! rolleyes.gif giggle.gif
inte lätt att komma ihåg vad man ska handla för julklappar, när dessa godsaker frestar en överallt -cry-.gif rotfl.gif

naughty.gif ?
Cathis
CITAT (pejori @ 01-12-2007, 17:47) *

rotfl.gif ett litet tips pejori du får ha en skriven lista med dig så kanske du kommer ihåg vad du ska köpa giggle.gif
Flamingon - växtgalning
Berith - Kan inte låta bli att uppmärksamma att bilden på Calista är fejkad. Det står t o m på bilden i det nedre högra hörnet "faked by och så signaturen på den som har gjort bilden."
Under Calistas tid i Ally McBeal var hon inte så särskilt hälsosam. Men numera har hon gått upp lite i vikt vilket man kan se i tv-serien Brothers & Sisters.

Om man får kommentarer om sitt utseende så kan man ju alltid slänga tillbaka repliken att; Jag är mycket medveten om hur min kropp ser ut. Jag är ju trots allt den som tillbringar 24 timmar om dygnet med den. wink.gif

Sedan kan jag inte låta bli och funderar på om det inte ligger lite jantelag bakom vissa kommentarer särskilt till de som är lite smalare. För tråkigt nog är det ju så att många kvinnor provar på olika bantningskurer etc för att gå ner i vikt.

Berith
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 02-12-2007, 11:48) *
Berith - Kan inte låta bli att uppmärksamma att bilden på Calista är fejkad. Det står t o m på bilden i det nedre högra hörnet "faked by och så signaturen på den som har gjort bilden."
Under Calistas tid i Ally McBeal var hon inte så särskilt hälsosam. Men numera har hon gått upp lite i vikt vilket man kan se i tv-serien Brothers & Sisters.

---

Ja det ser jag nu, hade missat det totalt förut. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på det. biggrin.gif Hämtade bilden från den här sidan, och bilden på Michelle Pfeiffer var hämtad från en liknande sida.
pejori
CITAT (Cathis @ 02-12-2007, 10:47) *
rotfl.gif ett litet tips pejori du får ha en skriven lista med dig så kanske du kommer ihåg vad du ska köpa giggle.gif

får nog införa det tummenupp.gif
springer mest runt och dregglar innocent.gif
Magdis
CITAT (Berith @ 01-12-2007, 08:45) *
Försöker hitta några svenskor att jämföra med, för att "slippa" amerikanskorna. Eller män för den delen, och kommer just nu bara på Ulf Larsson som är mager så det skriker om det. Och det är inte snyggt.

...och där är ett till exempel. Undrar hur reaktionen skulle bli om det var tvärtom. Alltså att man pekade ut en kändis som är aningen överviktig och sen avslutar med "och det är inte snyggt"!
Flamingon - växtgalning
Calista Flockhart

bild på Calista ihop med hennes sambo/man Harrison Ford. Taget 20 januari 2007. Fortfarande smal men inte så som hon va under den värsta Ally McBeal tiden.

Michelle Pfeiffer

Taget 16 juli 2007, så någorlunda hur hon ser ut idag. wink.gif
lena:-)
"Raderat" 10 inlägg men håller med dig Magdis...
Flamingon - växtgalning
Måste tilläga att Michelle ser ju inte dålig ut för att vara nästan 50 år. Fräschare än Madonna, dock så vet man inte vad som ligger bakom. wink.gif

Sedan vill jag bara länka till en söt tjej som inte alls är ugly America Ferrera. Spelar huvudrollen i tev-serien Ugly Betty.

America Ferrera
28 juli 2007.
Berith
CITAT (Magdis @ 02-12-2007, 12:44) *
...och där är ett till exempel. Undrar hur reaktionen skulle bli om det var tvärtom. Alltså att man pekade ut en kändis som är aningen överviktig och sen avslutar med "och det är inte snyggt"!

Reaktionen här? Kan inte komma på nån just nu som är överviktig och kändis.

Sen tycker inte jag att Ulf L är aningen underviktig, jag tycker att han är mager. Han såg mycket bättre ut förut, framför allt såg han frisk ut.
Rossi
CITAT (Berith @ 02-12-2007, 16:24) *

Hjälp på traven: Anna Book + Babben. Och nej, jag tycker inte att det ser snyggt ut. Inte heller ser det snyggt ut om man är alldeles för mager. Lagom är bäst. Men det är ju såklart så att vikten givetvis inte är avgörande för hela personens utseende. Man får ju titta på helheten.

Och tänk om man la ner lika stor vikt (!!!!) vid insidan på kroppen och vad man stoppade i den och hur man skötte den med motion etc. som man lägger på utsidan...
Margith
Jag har varit bortrest några dagar och ärligt talat orkar jag inte läsa igenom alla inlägg i den här tråden.
Jag har läst Farbror Blås första inlägg och JA jag vill vara med i Smalisklubben!!
Jag är urless på att folk jag inte träffat förr tycker att det är helt OK att ta i hand, presentera sig, och sen säga: men OJ vad MAGER du är ranting.gif
Jag tycker att det är oförskämt, våldsamt oartigt och JA, jag blir väldigt ledsen -cry-.gif
Rossi
Jaha. Jag har inte heller läst alla inläggen i tråden. Jag visste inte att det skulle bli en smalisklubb. Hursomhelst, så platsar jag nog inte där. Jag är normalviktig så jag är varken smal eller tjock.
Sailor Pluto
Jag är varken tjock eller mager, men kan skryta med att ha trevliga runda former på rätt ställen naughty.gif tongue.gif .

Jag kan bli orolig om jag ser en mager eller smal person som också är glåmig, blek och nedstämd ofta, men annars funderar jag inte så mycket på det. Man ser väl ut som man ser ut helt enkelt smile.gif .
Betty
CITAT (Margith @ 02-12-2007, 16:15) *
Jag har varit bortrest några dagar och ärligt talat orkar jag inte läsa igenom alla inlägg i den här tråden.
Jag har läst Farbror Blås första inlägg och JA jag vill vara med i Smalisklubben!!
Jag är urless på att folk jag inte träffat förr tycker att det är helt OK att ta i hand, presentera sig, och sen säga: men OJ vad MAGER du är ranting.gif
Jag tycker att det är oförskämt, våldsamt oartigt och JA, jag blir väldigt ledsen -cry-.gif

Jag håller med dig, tycker det är oförskämt och känns elakt att få såna kommentarer.
Går gärna med i klubben jag med - fast jag har precis kommit upp i ett BMI på 18,5 så jag räknas som på gränsen till normal numera... rolleyes.gif

Kolla ditt BMI HÄR
Magdis
CITAT (Berith @ 02-12-2007, 15:24) *

Sen tycker inte jag att Ulf L är aningen underviktig, jag tycker att han är mager. Han såg mycket bättre ut förut, framför allt såg han frisk ut.

Men det handlar ju ofta om några enstaka kilos undervikt för att man ska se "mager" ut. Däremot syns det inte lika markant med några enstaka kilos övervikt. Och man kan ju inte alltid utgå ifrån att en mager person är mager med flit.

CITAT (Margith @ 02-12-2007, 16:15) *

Ja det är inte klokt hur folk bär sig åt. Nästa gång får du svara: Nejmen herregud så fet du är, nu måste du faktiskt ta och banta!!
Margith
CITAT (Magdis @ 02-12-2007, 18:21) *
Ja det är inte klokt hur folk bär sig åt. Nästa gång får du svara: Nejmen herregud så fet du är, nu måste du faktiskt ta och banta!!

Ja, gissa hur många gånger jag skulle velat svara så, men jag är bara för vadå... feg?, väluppfostrad?? , jamen , man säger bara inte så! Även om jag kan erkänna att jag mer än en gång TÄNKT så.
Och det är alltså det som gör att jag tycker att Farbror Blå har en poäng här.

Sen vill jag också gratulera Betty till att ha kommit upp i ett BMI på 18,5, starkt jobbat wub.gif Själv ligger jag bara på dryga 15 sad.gif Men jag jobbar på det smile.gif
Magdis
18,1 hade jag i BMI. Men jag kanske går under kategorin kroppsbyggare o får anse att BMI inte är tillförlitligt i mitt fall. tongue.gif
Jag ser ju inte mager ut, jag är bara en miniatyrmänniska. biggrin.gif
Rossi
CITAT (Magdis @ 02-12-2007, 19:31) *
18,1 hade jag i BMI. Men jag kanske går under kategorin kroppsbyggare o får anse att BMI inte är tillförlitligt i mitt fall. tongue.gif

Önsketänkande! a0a.gif Det krävs mycket - och då menar jag MYCKET i betydelsen märkbart synliga à la tjejerna i Gladiatorerna - muskler på en tjej för att det ska göra nämnvärt utslag på BMI:skalan.

BMI-tabellen är en bra riktlinje men det är såklart individuellt vad som är normalvikt. Ofta räcker det väl med att se sig i speglen för att konstatera om man väger för mycket eller för lite.
Magdis
rotfl.gif
Fast om jag skaffar mig en massa muskler så kommer jag ju att väga mer och därmed få ett högre BMI än jag har nu. Så i mitt fall hade den saken ingen betydelse iallafall. biggrin.gif
Rossi
CITAT (Magdis @ 02-12-2007, 19:42) *
rotfl.gif
Fast om jag skaffar mig en massa muskler så kommer jag ju att väga mer och därmed få ett högre BMI än jag har nu. Så i mitt fall hade den saken ingen betydelse iallafall. biggrin.gif

Det är sant men jag menar att det kommer att krävas otroligt mycket för att du ska kunna skaffa så mycket muskler så att du väger så mycket mer ....

Ber för övrigt om ursäkt för min smiley i förra inlägget. Den ser ju nästan lite spydig ut i sammanhanget. Den var stilla när jag valde den men nu ser jag att den har fått liv. Sorry!
Magdis
CITAT (Rossi @ 02-12-2007, 18:45) *
Det är sant men jag menar att det kommer att krävas otroligt mycket för att du ska kunna skaffa så mycket muskler så att du väger så mycket mer ....

Ja det skulle nog krävas några små piller i så fall. giggle.gif Bieffekterna skulle väl bli ansiktsbehåring och mörkare röst. biggrin.gif
Betty
CITAT (Margith @ 02-12-2007, 18:28) *
.../
Sen vill jag också gratulera Betty till att ha kommit upp i ett BMI på 18,5, starkt jobbat wub.gif Själv ligger jag bara på dryga 15 sad.gif Men jag jobbar på det smile.gif

Tack! kompiskram.gif Jag har legat på BMI-värde 15,4 i hela mitt vuxna liv. De senaste fyra åren med en helt förändrad livsstil + den hjälp jag hade automatiskt genom de hormonförändringar m.m. som kommer när man som jag uppnådde den "aktningsvärda åldern" 50 i somras (hmmm...) hjälpte nog till en del för att komma upp i "nätt och jämnt normal" vikt... flirting.gif
Farbror Blå
CITAT (Magdis @ 02-12-2007, 18:48) *
Ja det skulle nog krävas några små piller i så fall. giggle.gif Bieffekterna skulle väl bli ansiktsbehåring och mörkare röst. biggrin.gif

vadå, så om vi ser en uppsvälld, skäggig figur med mörk röst så kanske det är Magdis?

trodde det var tomten?
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 03-12-2007, 19:28) *
vadå, så om vi ser en uppsvälld, skäggig figur med mörk röst så kanske det är Magdis?

trodde det var tomten?

Moahahaha! rotfl.gif Tror inte jag skulle bli en sån mjuk, bullig och vithårig figur i så fall. Skulle se mer ut som Frank Zappa. (vilken jag för övrigt jämfördes med på en sajt där man skulle ladda upp en bild på sig själv som morfades till en kändis som man har likheter med) giggle.gif
Pirum
CITAT (Rossi @ 02-12-2007, 18:45) *
Det är sant men jag menar att det kommer att krävas otroligt mycket för att du ska kunna skaffa så mycket muskler så att du väger så mycket mer ...

Ja, det är sant. Hur mycket muskler kan man lägga på sig på ett år egentligen? Det handlar väl max om ett fåtal kilon? Om man tränar riktigt seriöst alltså. (Och ganska mycket mindre för kvinnor än för män antar jag)
Gå ner i vikt kan man dock göra med ett dussin kilon på ett par månader, om man ligger på övre skalan av BMI, vet jag av egen erfarenhet.
Magdis
Min man har bantat ner sig ca 10 kg nu på nån månad bara. När han började hade han ett BMI som låg just över gränsen till fetma. Nu har han tagit sig ner till att "bara" ha övervikt.
Själv klarar jag inte att gå upp ett enda kilo i vikt hur mycket jag än äter. Iofs gick jag upp ett par kilo när jag började styrketräna för 2 år sen. Men fett, det fastnar inte alls. Inte än iaf...blir väl så att det ändras när jag bli äldre kanske.
stina
Jag har svårt att tro på människor som säger: Jag äter ingenting - ändå går jag upp i vikt. Eller motsatsen förstås. OM det inte finns någon sjuklig förklaring eller om man exempelvis äter några mediciner som ger viktökning. Ämnesomsättningen är ganska lika hos oss alla i normalfallet.
Gossen Ruda
Det är ju bra att ha nåt att skylla på... Viktökningen eller minskning beror enbart på skillnaden mellan det som stoppas in i munnen och det som kommer ut diverse hål. Man får bara komma ihåg att även koldioxiden man andas ut stoppade man i sig i form av kolhaltiga matvaror. En människa producerar ungefär 2 kubikmeter koldioxid om dygnet. Mediciner påverkar knappast kroppen direkt, SÅ mycket piller kan man inte stoppa i sig. Däremot kan det påverka aptiten åt båda hållen eller påverka mängden vatten i kroppen.
stina
Viss psykofarmaka och vissa hjärtmediciner har som biverkan viktökning. Kan finnas andra också. Det finns mediciner som drar ner kroppens tempo och det finns mediciner som ger ökad hunger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon