Sidor: 1, 2, 3, 4
Gossen Ruda
Efter att ha sovit på saken blir jag mer övertygad om att inte mer kommentera snigelhatarens påhopp, som tyvärr visar en hel del om dennes inställning. Att gå till personangrepp sänker diskussionsnivån för mycket.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 08:01) *
Efter att ha sovit på saken blir jag mer övertygad om att inte mer kommentera snigelhatarens påhopp, som tyvärr visar en hel del om dennes inställning. Att gå till personangrepp sänker diskussionsnivån för mycket.

Det är bra att d010.gif på saker ibland! 000.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 08:01) *

"Snigelhatare" ska man akta sig för, för alla "hatare" föresten,
anser en "akademiskt välmeriterad" snigel
whistling.gif
vindspel
Några funderinga från ännu en "välmeriterad" dock ej snigel

Om man t.ex ta de samhällsvetenskapliga ämnena så är de också en slags ”tro”. Det finns många teorier inom samma ämnen som motstrider varandra. Om vi tar psykologi så finns det freudianer som anser att allt är förutbestämt (predestination). Enligt den behavoristiska teorin är beteenden inlärda och kan därmed förändras. Inom statskunskapen så finns det för det första olika politiska teorier….vad är rätt och vad är fel? Nationalekonomi har olika teorier som vill förklara att om si händer så… detta enligt min åsikt handlar mycket om att lära sig av sin historia.
När man läser på ett universitet så beror det på vilken föreläsare man får. Inom psykologin sa denna mannen att allt är predistinerat….jissis om jag blev förbannad. Frågade naturligtvis hur han kunde besitta den kunskapen som ingen annan kan svara på. När jag läste statskunskap så gick föreläsarens prat ut på liberalism…gissa varför. När det gällde kommunism så sa han att det kan ni läsa själva om ni vill.
Alla inom universitet går efter de/den teori , TRO, som de valt.
Vad är då skillnaden mellan tro och vetenskap gällande samhällsvetenskapliga ämnen??????

Märk väl att jag inte svängt mig med konstiga ord och långa utläggningar.

Att tro på Gud är ingen motsägelse till att kunna studera på universitet.
Gud gav oss en hjärna och en fri vilja.
Berith
CITAT (vindspel @ 03-01-2008, 12:48) *
---

Och jag som inte tror på nån gud, vad fick jag...? crying.gif
EKLO
CITAT (Berith @ 03-01-2008, 13:17) *
Och jag som inte tror på nån gud, vad fick jag...? crying.gif

Fruktansvärt kul kommentar faktiskt, dagens första skratt - tack Berith!
eklo
Berith
CITAT (EKLO @ 03-01-2008, 13:26) *
Fruktansvärt kul kommentar faktiskt, dagens första skratt - tack Berith!
eklo

Jaa det kan man ju tycka.... Men jag tyckte faktiskt det var elakt sagt att säga att vi som inte tror på gud är utan hjärnor.
EKLO
CITAT (Berith @ 03-01-2008, 13:45) *
Jaa det kan man ju tycka.... Men jag tyckte faktiskt det var elakt sagt att säga att vi som inte tror på gud är utan hjärnor.

Absolut, just därför var din kommentar så bra - avväpnande!
Eklo
Berith
CITAT (EKLO @ 03-01-2008, 13:47) *
Absolut, just därför var din kommentar så bra - avväpnande!
Eklo

Ok. smile.gif

Får se om vi får nåt svar på frågan vad vi andra har istället.
vindspel
Men kära Berth....är inte du en skapelse av Gud också......kanske ett UFO. (ironi)
HAN GAV ALLA EN HJÄRNA SÅ VAR RÄDD OM DEN
Tezzla

Och HUR kan du få Vindspels kommentar till det? confused.gif Skrev verkligen Vindspel så?

CITAT
Att tro på Gud är ingen motsägelse till att kunna studera på universitet.

vindspel
hmm, den kanske funkar olika på olika personer eftersom du hakar upp dig på småsaker.......var det inte helheten vi skulle se på?????
Aqvakul
CITAT (vindspel @ 03-01-2008, 13:51) *
Men kära Berth....är inte du en skapelse av Gud också......kanske ett UFO. (ironi)

Berth who? confused.gif

(fast vi ska verkligen inte haka upp oss på småsaker)
vindspel
CITAT (aq42 @ 03-01-2008, 13:53) *
Berth who? confused.gif

Milde tider....får man inte stava fel nu heller........småaktigheten sprider sig.......hur var det med favoritodliater ag42
Tezzla
CITAT (vindspel @ 03-01-2008, 13:53) *
hmm, den kanske funkar olika på olika personer eftersom du hakar upp dig på småsaker.......var det inte helheten vi skulle se på?????

Kommentar till? Mig? dunno.gif
Berith
CITAT (vindspel @ 03-01-2008, 13:51) *

Neej då är jag nog hellre ett UFO. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (vindspel @ 03-01-2008, 13:55) *
Milde tider....får man inte stava fel nu heller........småaktigheten sprider sig.......hur var det med favoritodliater ag42

Brukar aldrig peta i stavfel, så lärare jag är. Men det här blev lite roligt, tyckte jag dunno.gif kompiskram.gif
vindspel
CITAT (aq42 @ 03-01-2008, 14:06) *
Brukar aldrig peta i stavfel, så lärare jag är. Men det här blev lite roligt, tyckte jag dunno.gif kompiskram.gif
och här på odla finns en rektor också...jösses, inte har denna kommenterat några stavfel.
Tänk att det andra jag skrev var såååå ointressant att den sista meningen + ett felstavat namn är det enda som tas upp. Var inne på ett annat fourum ett tag och där fanns det klagomål av vissa att diskussionerna låg på sandlådenivå.....jag skrev att jag var inne på ett annat forum, dvs odla, och där fanns det intelligenta människor...........kunde ja ha fel fear.gif g.gif confused.gif
Ska genast leta fram plastspaden och hinken flirting.gif och kasta den riktiga spaden.
Hoppas jag stavat fel igen crazy.gif

För er som vill veta......kan ju inte vara många,....så la jag till den sista meningen för att anknyta till Gudstro.....
Aqvakul
CITAT (vindspel @ 03-01-2008, 14:18) *
och här på odla finns en rektor också...jösses, inte har denna kommenterat några stavfel.
Tänk att det andra jag skrev var såååå ointressant att den sista meningen + ett felstavat namn är det enda som tas upp. Var inne på ett annat fourum ett tag och där fanns det klagomål av vissa att diskussionerna låg på sandlådenivå.....jag skrev att jag var inne på ett annat forum, dvs odla, och där fanns det intelligenta människor...........kunde ja ha fel fear.gif g.gif confused.gif
Ska genast leta fram plastspaden och hinken flirting.gif och kasta den riktiga spaden.
Hoppas jag stavat fel igen crazy.gif
För er som vill veta......kan ju inte vara många,....så la jag till den sista meningen för att anknyta till Gudstro.....

Är du arg? confused.gif
vindspel
CITAT
Tänk att få bli som barn på nytt och få leka i sandlådan med grävmaskiner, stora bandtraktorer och andra maffiga maskiner.
Hos Sellnäs-Kalle finns både sandlådan och maskinerna, i riktigt vuxenformat
Tänk att få sitta i en Cat D7 och plana ut en stor jordhög som din kamrat just anlagt med en rejäl grävmaskin. Här finns massor med bamsiga maskiner att pröva på.

Tänk stort.

Kalles sandlåda - länk

Aqvakul
CITAT (vindspel @ 03-01-2008, 14:38) *

alltså bara vanligt gnabb tummenupp.gif kompiskram.gif
Bettis
CITAT (|Birgitta| @ 02-01-2008, 23:18) *
Det är egentligen inte så konstigt att det krigas runtom i världen, när man inte ens kan hålla sams och visa varandra respekt på ett trädgårdsforum... no.gif

tummenupp.gif
Magdis

Så skrev hon ju inte. "Gud gav oss en hjärna och en fri vilja". Den fria viljan ger en valet att tro eller inte.
Berith
CITAT (Magdis @ 03-01-2008, 14:58) *
Så skrev hon ju inte. "Gud gav oss en hjärna och en fri vilja". Den fria viljan ger en valet att tro eller inte.

Ok, ändrar lite på frågan då.... Jag som inte tror på gud fick alltså ingen hjärna av honom/henne. Hur fick jag min hjärna då? Joo jag har en egen. yes.gif
Magdis
CITAT (Berith @ 03-01-2008, 15:03) *
Ok, ändrar lite på frågan då.... Jag som inte tror på gud fick alltså ingen hjärna av honom/henne. Hur fick jag min hjärna då? Joo jag har en egen. yes.gif

giggle.gif Knepigt det där! Du kanske fick en av honom iallafall, trots att du inte tror på honom!
Berith
CITAT (Magdis @ 03-01-2008, 15:08) *
giggle.gif Knepigt det där! Du kanske fick en av honom iallafall, trots att du inte tror på honom!

Tveksamt... g.gif
Kathy
CITAT (Berith @ 03-01-2008, 15:15) *
Tveksamt... g.gif

Seså, Berith trostar.gif , här får du en hjärna:

Berith
CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 15:18) *
Seså, Berith trostar.gif , här får du en hjärna:

thanks.gif Kommer dom bara i den färgen?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 03-01-2008, 15:35) *

Berith, ibland tror jag inte du fattar hur fantastiskt rolig du kan vara.
Så här rolig tyckte jag att du var:

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif "högsta poäng"!
Kathy

Jag gissar att det är grundutförandet, men du kan säkert uppdatera den till version 2.1.
*Stintan*

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Man kan få magomvridning för mindre
Berith
CITAT (aq42 @ 03-01-2008, 15:43) *
Berith, ibland tror jag inte du fattar hur fantastiskt rolig du kan vara.
Så här rolig tyckte jag att du var:

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif "högsta poäng"!

Äsch då.... blush.gif

CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 15:43) *
Jag gissar att det är grundutförandet, men du kan säkert uppdatera den till version 2.1.

tummenupp.gif Jag chansar!
Gossen Ruda
Det börjar ju bli riktigt roligt här nu. laugh.gif rotfl.gif

Nåja, skämt åsido som frukthandaren sa. Till allvaret. En kommentar till vindspels inlägg. När jag pratar vetenskap så menar jag naturvetenskap och inget annat. Astronomi, fysik, kemi, geologi, meteorologi, biologi, medicin och liknande ämnen. Psykologi och beteendevetenskap i viss mån.

Samhällsvetenskap, finns det? När jag gick i skolan hette det samhällskunskap. När det gäller människoskapade produkter finns nog en stor osäkerhet vad som gäller och därför kallar jag inte det för någon vetenskap.

Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 16:29) *
Det börjar ju bli riktigt roligt här nu. laugh.gif rotfl.gif

Nåja, skämt åsido som frukthandaren sa. Till allvaret. En kommentar till vindspels inlägg. När jag pratar vetenskap så menar jag naturvetenskap och inget annat. Astronomi, fysik, kemi, geologi, meteorologi, biologi, medicin och liknande ämnen. Psykologi och beteendevetenskap i viss mån.

Samhällsvetenskap, finns det? När jag gick i skolan hette det samhällskunskap. När det gäller människoskapade produkter finns nog en stor osäkerhet vad som gäller och därför kallar jag inte det för någon vetenskap.

Jag tycker att du har en inskränkt syn på vad som är vetenskap. Vetenskap är ett förhållningssätt och inte vissa akademiska discipliner. Ett vetenskapligt förhållningssätt innebär att man observerar, drar slutsatser och kritiskt granskar sin egen roll i forskningsprocessen. Inga detaljer lämnas därhän och redovisas öppet.

Däremot är det svårare att forska fram "mer heltäckande sanningar" i form av modeller och teorier inom mer "osäkra" och rörliga sfärer, typ samhällsvetenskap. Det är inte heller alltid etiskt möjligt att använda vissa forskningsupplägg, som experiment, på "human materia".

Gossen Ruda
Det är lite tveksamt om studiet av samhället kan kallas en vetenskap men visst kan man det om man vill. När jag pratar om vetenskap så menar jag dock naturvetenskap och inget annat vilket härmed är meddelat om jag skulle missa det i fortsättningen.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 16:59) *
Det är lite tveksamt om studiet av samhället kan kallas en vetenskap men visst kan man det om man vill. När jag pratar om vetenskap så menar jag dock naturvetenskap och inget annat vilket härmed är meddelat om jag skulle missa det i fortsättningen.

Det finns faktiskt samhällsvetenskapliga fakulteter vid alla våra universitet. Om du menar naturvetenskap så tycker jag absolut du ska skriva det fortsättningsvis. Observera dock att det som är en naturvetenskaplig sanning i dag inte alls behöver vara det i morgon.
sqrulan
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2007, 12:26) *
Jag känner mig på något sätt utpekad här. rolleyes.gif Det kan jag acceptera, jag tål det. Jag tolererar även troende personer även om jag inte förstår dom. Understundom kanske detta kan tolkas annorlunda när debattens vågor går höga.

Religionerna kom nog fram som ett försök att förklara jorden, dess uppkomst mm, och för att förklara människans vardag. Olika förklaringar kom fram och en del vann gehör men allt baserades på den tidens vetskap om tingens ordning och blev därefter. Under dom senaste ärhundradena har vetenskapen gått framåt så nu vet vi det mesta.

Formtidens folk trodde exempelvis att solen vandrade över himlen, som det står i bibeln, och jorden betraktades som mittpunkten av allting men nu vet vi att det är jorden som snurrar kring sin axel och även runt solen. Dessutom är jorden bara ett ynka dammkorn i universum. Eftersom det tydligen står en hel del fel i alla dessa skrifter tycker jag det är dags att skrota allting och börja tänka.

Min uppfattning är helt klar, det finns inte och har aldrig funnits gudar. Den som tror annorlunda får gärna försöka bevisa motsatsen. Världen är lika tråkig som den verkar men tyvärr verkar det finnas en inneboende känsla hos människorna att så inte är fallet. Gudar, vidskepelse, occultism, paravetenskap mm får en stor del av en del människors uppmärksamhet. Dvs det som går att bevisa får stå tillbaka för det som inte går att bevisa. Märkligt.

tummenupp.gif Bra skrivet!
Marina i Hällekis
[quote name='Berith
[/quote]
rotfl.gif

Här kan den som víll läsa vilka etiska regler och riktlinjer som gäller, ang forskning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon