Sidor: 1, 2, 3, 4
Jan Lindgren
Hej!
Kan man ha fel när det gäller tro? Jag kan inte se att det går. Det finns absolut inget rätt eller fel när det gäller religiös tro. Jag har inte varit här på odla så länge men jag har inte sett att någon påstår att det är fel att vara kristen. Däremot kan man ha synpunkter på hur en del kristna agerar men det innebär inte att det är fel att vara kristen. Eftersom jag gärna läser Bibeln så tycker jag det är intressant att diskutera den kristna tron utifrån den.
Ni som tycker att Paulus har en säregen kvinnosyn bör läsa Thomasevangeliet så får ni se vad Jesus ansåg om kvinnor. Jag förstår att de manliga biskoparna förbjöd boken.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
CITAT (pia i sundsvall @ 29-12-2007, 14:36) *
Du och Jan är ni inte lite okunniga i en del ämnen?måste ni två hävda er i allt ifrån vindkraftverk till religion?, skriv om det som ni har kunskap i, och låt troende ha sin tro utan att se ner på dom.

I det här fallet undrade novisen varför man alltid skall racka ner på dom troende och då måste man väl få tala om varför utan att du lägger näsan i blöt med ovidkommande kommentarer.
Lilla Birka
CITAT (Jan Lindgren @ 29-12-2007, 13:37) *
Hej!
Beskrivningen i Bibeln av vad Paulus upplever under sin omvändelse har alla symptom på en hjärnskada. Jag är inte läkare men jag tror att det skulle diagnostiseras som en TIA. Syner, hör röster och tillfälligt problem med synen. Det var bra att det gick över och det är naturligt att samtiden inte begrep vad han råkat ut för. Det är inte särskilt ovanligt att man får in patienter på sjukhusen som ser syner vilket är mycket jobbigt för patienten. Att folk hör röster är också ett ganska vanligt sjukdomstillstånd. Tyvärr är inte alla medvetna om att det är ett sjukdomstillstånd. Vi får vara glada att Paulus röster inte sa att han skulle mörda istället. Det fanns också droger i regionen som användes som rökelse som kan få människor att höra röster som talar om vad de ska göra.
Tezzla, jag är glad att du skiljer på vetenskap och religion. Jag har träffat flera kristna människor som inte gör det. I USA har sådana människor fått ett alltför stort inflytande på skolan. Så länge de kristna inte hävdar att Bibeln har rätt så har jag inget emot troende. Jag tycker däremot att många kristnas syn på homosexualitet är säregen. Mig veterligen så hade Jesus inga synpunkter i den frågan. Paulus var däremot lite homofobisk.
MVH
Jan Lindgren

Och hur kom du fram till den diagnosen om man får fråga? Uppenbarligen har du fattat fel vad TIA är för något.
Monaxe
CITAT (Jan Lindgren @ 29-12-2007, 16:02) *
Ni som tycker att Paulus har en säregen kvinnosyn bör läsa Thomasevangeliet så får ni se vad Jesus ansåg om kvinnor. Jag förstår att de manliga biskoparna förbjöd boken.
MVH
Jan Lindgren

Fast man kan också läsa motsatsen i Maria Magdalenas evangelium. Allt är väl en tolkningsfråga eller hur.
Man kan också fundera över hur mycket mer de manliga biskoparna förbjöd?
Christer i Falköping
Har läst Tomasevangeliet, som är en gnostisk skrift och kan inte tänka mig att det kommer från aposteln Tomas. Mycket underlig skrift kan jag säga.
Christer.
pejori
CITAT (aq42 @ 29-12-2007, 15:44) *
Pejori, det här skulle man gärna vilja ha närmare utrett. Du har väl inte "seglat under falsk flagg"? angel_not.gif

inte då tummenupp.gif
det är en relativt ny och ung församling, som gillar sång...och av någon underlig anledning mej angel_not.gif
så jodå...jag är med i kören whistling.gif
kan bero på det än så länge låga medlemsantalet angel_not.gif
Sailor Pluto
Strunt samma vad folk tror på, så länge de är trevliga och lagom förnuftiga smile.gif . Det enda som jag har mycket svårt för är när man använder religionen som ursäkt för att förtrycka och skada andra människor....
pejori
CITAT (Sailor Pluto @ 29-12-2007, 17:13) *
Strunt samma vad folk tror på, så länge de är trevliga och lagom förnuftiga smile.gif . Det enda som jag har mycket svårt för är när man använder religionen som ursäkt för att förtrycka och skada andra människor....

håller med där... tummenupp.gif
visst försöker LO omvända en "förtappad själ" men dom godtar mej som jag är.. angel_not.gif
Tezzla
Varför måste du hålla på och fåna dig, pejori? Går det inte att diskutera utan fjanteri?
Jan Lindgren
Hej Birka!
Jag är inte läkare så jag har säkert fel. Jag fick förslaget från en vän som är läkare. Jag hoppas att du kan ge en bättre diagnos. Stroke? En människa med samma svåra symptom som Paulus blir inlagd idag.
MVH
Jan Lindgren
pejori
CITAT (Tezzla @ 29-12-2007, 17:17) *
Varför måste du hålla på och fåna dig, pejori? Går det inte att diskutera utan fjanteri?

inte vet jag vad du läser in i mina ord men det får stå för dej.
om du nu vill läsa in nått fjantigt eller allvarligt så är det ditt problem, inte mitt.... tummenupp.gif
Tezzla
CITAT (pejori @ 29-12-2007, 17:23) *
inte vet jag vad du läser in i mina ord men det får stå för dej.
om du nu vill läsa in nått fjantigt eller allvarligt så är det ditt problem, inte mitt.... tummenupp.gif

Du hittar på att du sjunger i Livets Ords kör även fast du inte är medlem i församlingen eller ens troende. Syfte med det? Jo, att tramsa.
vindspel
Suck...så vad det igång igen. Guds vara eller icke vara. Religion eller vetenskap....
Om man förlitar sig på "fakta" som vetenskapen är ( eller är den???) så var atomen den minsta beståndsdelen....men icke, nu är den inte det längre. Forskare som vill ha fram ett visst resultat och forskar i den riktningen som de vill ha fram. Det är väl också en "tro"???
Vad är kärleken????.....något man inte kan förklara..jösses, då kan den icke existera ju.......
Man får "tro" på vad man vill så länge man inte trakasserar andra.
g.gif dock lite osmakligt att diskutera detta vid den högtid vi firar Jesus födelse.......men det klart de som inte tror på Gud firar väl kapitalismen. Det sista var lite elakt sagt innocent.gif men vad är det annars vi firar????

red pga av en felstavning (igen)
Monaxe
Egentligen så är ju denna disskusion en spegelbild av hur det är i världen, alla tycker att dom har rätt tro och alla andra har fel. confused.gif Troende och icke troende slåss om sanningen, nåde den som tycker fel! Det är väl ändå (tack o lov) helt och hållet upp till var och en. angel_not.gif
Kan ju sticka ut hakan och säga att jag är mer troende än icke troende, och och det skulle ALDRIG falla mej in att börja bomba någon för en avvikande tro. Kan tolkas upp till var och en!!!
Anma
CITAT (Jan Lindgren @ 29-12-2007, 17:21) *
Hej Birka!
Jag är inte läkare så jag har säkert fel. Jag fick förslaget från en vän som är läkare. Jag hoppas att du kan ge en bättre diagnos. Stroke? En människa med samma svåra symptom som Paulus blir inlagd idag.
MVH
Jan Lindgren

Tia är en slags stroke, med symptom som försvinner inom ett dygn. Risken att få en större stroke efter en tia är överhängande.
Stroke innefattar både hjärnblödning och hjärnpropp, ett sags samlingsnamn alltså. Symptomen beror till stor del var i hjärnan skadan sker.
Hurvda Paulus led av det ena eller det andra låter jag vara osagt.
Marina i Hällekis
CITAT (vindspel @ 29-12-2007, 17:32) *
Suck...så vad det igång igen. Guds vara eller icke vara. Religion eller vetenskap....
Om man förlitar sig på "fakta" som vetenskapen är ( eller är den???) så var atomen den minsta beståndsdelen....men icke, nu är den inte det längre. Forskare som vill ha fram ett visst resultat och forskar i den riktningen som de vill ha fram. Det är väl också en "tro"???
Vad är kärleken????.....något man inte kan förklara..jösses, då kan den icke existera ju.......
Man får "tro" på vad man vill så länge man inte trakasserar andra.
g.gif dock lite osmakligt att diskutera detta vid den högtid vi firar Jesus födelse.......men det klart de som inte tror på Gud firar väl kapitalismen. Det sista var lite elakt sagt innocent.gif men vad är det annars vi firar????

red pga av en felstavning (igen)

Jag firar aldrig jul p ga Jesu födels, för mig är det ett firande att det börjar gå mot ljusare tider, använer helst ordet jul och inte christmas av den anledningen. Gamla ordet är joul om jag minns rätt.
Firandet mitt i vintern och den 25/12 är äldre än 2007 år och anledningen till att detta datum används är för att kväsa hedniska traditioner.

Enciclopedia de la Religión Católica: ”Anledningen till att den romerska kyrkan valde att lägga julfirandet just på den här dagen verkar vara kyrkans benägenhet att ersätta hedniska högtider med kristna. ... Vi vet att Rom vid den tiden lät hedningarna viga den 25 december åt firandet av natalis invicti, den ’oövervinnliga solens’ födelse.”Enciclopedia Hispánica säger något liknande: ”Att julfirandet infaller just den 25 december beror inte på en noggrann kronologisk uträkning, utan snarare på att man lät kristna det romerska firandet av vintersolståndet.” Hur firade romarna att solen började stiga på vinterhimlen? Genom att festa, frossa och byta presenter. Eftersom kyrkans dignitärer tvekade inför att avskaffa en så populär högtid, lät de ”kristna” den genom att kalla den dagen Jesu födelsedag i stället för solens födelsedag.

Redan från början av julens historia, under 300- och 400-talen, var det praktiskt taget omöjligt att sopa igen spåren av soldyrkan. Den helgonförklarade Augustinus (354–430 v.t.) kände sig tvungen att förmana medtroende att inte fira den 25 december så som hedningarna firade den dagen, till ära för solen. Även i våra dagar verkar de forntida romerska traditionerna vara det som dominerar julfirandet.

Så som vi firar idag med frosande i mat och presenter är väl äldre och den sanna betydelsen av jul, vad jag kan förstå.

(Inget illa menat, bara lite info. för de som är intresserade)
Novisen
så ställer man en enkel (?) fråga....
det är knäpptyst LÄÄÄÄNGE (tror att det var över 70 "titt" innan någon kommenterade...)

och sen får jag vatten på min kvarn..... men inga svar

Många intressanta åsikter dock.

Någon ondgorde sig för att spörsmålet (?) togs upp just nu vid juletid... JAG förstår inte varför inte. För mig är det ALLTID aktuellt, men väcktes av tråden om att Betlehem var "fel" födelseort. Tänkte gå in och kommentera där.. en till vilken nytta då?? Mer brännbart stoff till brasan???

Novisen
vindspel
CITAT (Novisen @ 29-12-2007, 18:27) *
det är knäpptyst LÄÄÄÄNGE (tror att det var över 70 "titt" innan någon kommenterade...)

Någon ondgorde sig för att spörsmålet (?) togs upp just nu vid juletid... JAG förstår inte varför inte. För mig är det ALLTID aktuellt, men väcktes av tråden om att Betlehem var "fel" födelseort. Tänkte gå in och kommentera där.. en till vilken nytta då?? Mer brännbart stoff till brasan???
Novisen

Tyckte jag gav dig ett svar????????? vetenskap kontra tro...............
pejori
CITAT (Novisen @ 29-12-2007, 18:27) *

Novisen

vad hade du väntat dej för svar?
frågan om religion är lika brännbar/debattbar som alla kontroversiella ämnen.
du kan ta bensinskatt, bekämpningsmedel, homosexualitet, rökning eller slopade barnbidrag, sänkning av A-kassa....allt diskuteras utifrån egna erfarenheter. tummenupp.gif
tror inte det finns några konkreta svar på någon av frågorna, men man får ta det för vad det är...frågor som det inte finns svar på tummenupp.gif
man kan bara ha en åsikt...ingen har fel och ingen har rätt...det du tycker är rätt för dej, men fel för mej...that´s it tummenupp.gif
rättat stavfel
zaaritha
Har pm:at farbror blå o bett om ursäkt att han blev sårad av mej!
Absolut ej meningen!
Novisen
CITAT (vindspel @ 29-12-2007, 18:54) *
Tyckte jag gav dig ett svar????????? vetenskap kontra tro...............

Kära Vindspel. kanske jag inte ser ditt svar på frågan...???

Frågan var:

"Varför väcker det så ont blod..., om man är troende?"

jag förstår inte vad det har med vetenskap kontra tro. Jag känner till MÅNGA vetenskapsmän som är troende.

Och min fråga gäller INTE om det är rätt eller fel.....

Ha en riktigt skön Helg alla forumister.

(Jag återkommer nästa år!! giggle.gif )

Novisen
Farbror Blå
Tycker det värsta är alla vetenskapsmän som dom kallar sej, som tror att man måste motbevisa Gud och bibeln, att forskningen går ut på att förneka Guds existens.

Tänk på detta:

Vetenskap är också en tro!!

Otroligt mycket av det som kallas vetenskap, går ut på så lösa boliner att de flesta rön förkastas efter en kortare tidsperiod.
Tidsperioderna blir kortare och kortare, och vetenskapen allt precisare, men ändå är det otroligt lite av vår vetenskap som är exakt och inte bara bygger på (mer eller mindre seriösa)teorier och gissningar.

Gossen Ruda
Vetenskap är motsatsen till att tro, nämligen att veta. Tror inte det är många vetenskapsmän som sysslar med att försöka bevisa att gudar inte finns, det är upp till dom troende att försöka bevisa existensen istället. Sen kan vetenskapen smula sönder alla försök till bevis.

Vetenskapen strävar att försöka förstå och beskriva allting men eftersom det inte finns något facit måste man prova och ibland tänka sig fram. Det är den teoretiska delen av vetenskapen som sysslar med det senare. Sen får man försöka bevisa vad teoretikerna tänkt fram, ibland lyckas det, ibland inte. Sen finns det den empiriska delen som studerar och experimenterar för att sen försöka beskriva vad man kommit fram till. Teorier antingen förkastas eller bevisas men hela tiden går utvecklingen framåt.

Till skillnad från religionen där man inte kommer längre än till till dom som skrivit ner exempelvis bibeln. Fast inte blir man så mycket klokare av det.
zaaritha
Törs nog inte svara på det!
Blir väsen då!
zaaritha
Jag tror på en högre makt o att Jesus fanns--men inte så som Bibeln beskriver.
Netha
Pejori ... jag har en nära som är medlem i livets ord ... h*n säger att det du påstår är totalt omöjligt!
Du kan absolut inte som ickemedlem komma och sjunga i kör... oavsett hur många vänner du har där.

Samma svar har h*n också fått från Göteborgsavd när jag ikväll bad h*n fråga.
Tezzla
CITAT (Netha @ 29-12-2007, 22:53) *
Pejori ... jag har en nära som är medlem i livets ord ... h*n säger att det du påstår är totalt omöjligt!
Du kan absolut inte som ickemedlem komma och sjunga i kör... oavsett hur många vänner du har där.

Jag tror inte Pejori bryr sig vad vi säger. Jag VET att Pejori ljuger, men hon fortsätter ändå med sitt trams och sina lögner för att infektera tråden.
Magdis
Lugn lite nu....varför skulle hon ljuga?
Tezzla
CITAT (Magdis @ 29-12-2007, 23:26) *
Lugn lite nu....varför skulle hon ljuga?

För att det är omöjligt för en ickeförsamlingsmedlem eller ickebibelskoleelev (som dessutom inte är troende) att sjunga i Livets Ords kör. Tro mig, jag VET.
Magdis
CITAT (Tezzla @ 29-12-2007, 23:30) *
För att det är omöjligt för en ickeförsamlingsmedlem eller bibelskoleelev som dessutom inte är troende att sjunga i Livets Ords kör. Tro mig, jag VET.

Ja men man kan ju aldrig veta exakt hur det är just där. Märkliga saker händer ju och det kan ju hända att de hoppas på att värva henne. Vi har ett Jehovas vittne som springer här jätteofta och verkar tro på allvar att han ska kunna omvända ortens komminister i Svenska kyrkan till ett Jehovas vittne...de har suttit ner och pratat över en kopp kaffe här flera gånger.
Tezzla
CITAT (Magdis @ 29-12-2007, 23:32) *
Ja men man kan ju aldrig veta exakt hur det är just där.

Jo, det kan jag smile.gif

LO tar inte in icketroende i sig kör för att sjunga lovsång till Guds ära. Ganska självklart. De har bara frälsta personer som antingen är medlemmar i församlingen eller går bibelskolan i sin kör.
Magdis
CITAT (Tezzla @ 29-12-2007, 23:33) *
Jo, det kan jag smile.gif

OK...men jag är så envis så jag fortsätter att TRO henne. biggrin.gif
Tezzla
CITAT (Magdis @ 29-12-2007, 23:36) *
OK...men jag är så envis så jag fortsätter att TRO henne. biggrin.gif

Så med andra ord är det alltså jag som ljuger? Fast jag VET?
Fenja
Vad spelar det egentligen för roll vad någon säger, tror sig veta, verkligen vet, eller bara påstår? I slutändan handlar det ju om vad DU tror, vet eller vill tro och det är det enda som är intressant i slutändan. Man kan alltid välja och man bör hålla i minnet att den/det enda man kan förändra är sig själv!
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (Magdis @ 29-12-2007, 23:32) *
Ja men man kan ju aldrig veta exakt hur det är just där. Märkliga saker händer ju och det kan ju hända att de hoppas på att värva henne. Vi har ett Jehovas vittne som springer här jätteofta och verkar tro på allvar att han ska kunna omvända ortens komminister i Svenska kyrkan till ett Jehovas vittne...de har suttit ner och pratat över en kopp kaffe här flera gånger.

Vi har två Jehovas Vittnen som fortsätter att komma hit, sedan kanske ett år... Vi förklarar varje gång att vi inte tror på deras variant av Guds rike! Vi bjuder på hembbakta bullar och kakor och diskuterar det som intresserar oss. Min sambo är troende och jag är agnostiker. Det närmsta vi kommit framgång är att jag var nära att sälja en kattunge till den yngsta av dem!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Var och en får bli salig på sin tro !

Så länge jag får ha min så får andra ha sina !
Men jag reagerar direkt på om någon troende försöker "pracka" på mej sin tro eller ser ner på mej för att jag inte tror på det de tror på.
Jag tycker det är precis lika respektlöst att hoppa på någon som tror som att hoppa på någon som inte tror. Men att diskutera på ett sakligt sätt är inte att hoppa på någon. Däremot är det respektlöst att diskutera tex religion med någon som inte vill diskutera det !
Magdis
CITAT (Tezzla @ 29-12-2007, 23:39) *
Så med andra ord är det alltså jag som ljuger? Fast jag VET?

Jag ser det absolut inte som att du ljuger. Men eftersóm jag inte vet säkert så tror jag inte att nån av er ljuger.
Aqvakul
Pejori borde väl veta att hon sjunger i Livets Ords kör. Varför skulle hon fantisera ihop något sådant? yes.gif
zaaritha
Som jag skrev till farbror blå, min svägerska var med i Livets ord, ett tag tillbaka:Jag vet bara vad hon berättade!
Pirum
Ord som "tro", "veta", "ljuga", "såra" är väldigt knepiga.

Hur som helst. Jag är döpt, har gått i kyrkans barntimmar, söndagsskola, har läst barnens bibel (bra bok, som fler vuxna borde läsa), har konfirmerats, är fortfarande medlem i svenska kyrkan, och härom året var jag på påskdagsgudstjänst - och tyckte det var väldigt trevligt. (Tillägg : Barnens bibel har ett bitvis skrämmande tonfall - jag kan inte sätta mitt finger på exakt vad, men jag läste den inte på samma sätt som kritisk vuxen som jag gjorde som barn)

Jag tycker att kyrkan i många avseenden spelat en positiv roll i Europa de senaste 2000 åren. Inte minst sedan katolicismen avskaffades i Sverige. Kyrkan är enormt stor, det går inte att säga att den är antingen si eller så, den är både ock. I såväl Afrika som sydamerika har kyrkan agerat lakej åt diverse skurkstaters regeringar - även "i våran tid". Men samtidigt görs enormt mycket gott av kyrkan på lägre nivå, i skolor, barnhem, sjukhus, vårdinrättningar. I många länder med trasig infrastruktur (såväl materiellt som socialt) är det 1 sak som fortfarande fungerar - kyrkan.

Men självklart måste man få kritisera kyrkan - och därmed religionen. För den har gjort mycket fel. Mycket i bibeln är väldigt svårbegripligt. Mycket är underligt. Mycket i Gamla Testamentet är ju rent kriminellt numera. Tyvärr har folk blivit väldigt ömfotade numera, alla blir sårade, kränkta (religiöst, sexuellt, etniskt, rasistiskt, kulturellt), ser saker som personangrepp etc - när det alls inte behöver vara fallet.

Fast jag förstår att många kristna upplever sig 'jagade' av allt och alla. För det är ju verkligen fritt fram att kritisera kristendomen. Jag tycker själv att det går för långt ibland när jag får känslan att folk kritiserar bara för att "få en reaktion", eller framhäva sin egen intellektuella eller moraliska överhöghet. Det kräver inget större mod idag för att kritisera kyrkan.

Hårdrocksgrupper som bränner kors är ju <gääääsp>.

Nä, visa mig nån som bränner koranen istället, då ska jag imponeras av modet.
Blomstertanten
CITAT (Pirum @ 30-12-2007, 01:48) *
Ord som "tro", "veta", "ljuga", "såra" är väldigt knepiga.

Hur som helst. Jag är döpt, har gått i kyrkans barntimmar, söndagsskola, har läst barnens bibel (bra bok, som fler vuxna borde läsa), har konfirmerats, är fortfarande medlem i svenska kyrkan, och härom året var jag på påskdagsgudstjänst - och tyckte det var väldigt trevligt. (Tillägg : Barnens bibel har ett bitvis skrämmande tonfall - jag kan inte sätta mitt finger på exakt vad, men jag läste den inte på samma sätt som kritisk vuxen som jag gjorde som barn)

Jag tycker att kyrkan i många avseenden spelat en positiv roll i Europa de senaste 2000 åren. Inte minst sedan katolicismen avskaffades i Sverige. Kyrkan är enormt stor, det går inte att säga att den är antingen si eller så, den är både ock. I såväl Afrika som sydamerika har kyrkan agerat lakej åt diverse skurkstaters regeringar - även "i våran tid". Men samtidigt görs enormt mycket gott av kyrkan på lägre nivå, i skolor, barnhem, sjukhus, vårdinrättningar. I många länder med trasig infrastruktur (såväl materiellt som socialt) är det 1 sak som fortfarande fungerar - kyrkan.

Men självklart måste man få kritisera kyrkan - och därmed religionen. För den har gjort mycket fel. Mycket i bibeln är väldigt svårbegripligt. Mycket är underligt. Mycket i Gamla Testamentet är ju rent kriminellt numera. Tyvärr har folk blivit väldigt ömfotade numera, alla blir sårade, kränkta (religiöst, sexuellt, etniskt, rasistiskt, kulturellt), ser saker som personangrepp etc - när det alls inte behöver vara fallet.

Fast jag förstår att många kristna upplever sig 'jagade' av allt och alla. För det är ju verkligen fritt fram att kritisera kristendomen. Jag tycker själv att det går för långt ibland när jag får känslan att folk kritiserar bara för att "få en reaktion", eller framhäva sin egen intellektuella eller moraliska överhöghet. Det kräver inget större mod idag för att kritisera kyrkan.

Hårdrocksgrupper som bränner kors är ju <gääääsp>.

Nä, visa mig nån som bränner koranen istället, då ska jag imponeras av modet.

Vad är det för modigt med att bränna en bok ?????????????
Är det modigare att bränna koranen än att bränna bibeln ?
Bok som bok ! Heinrich Heine (1797-1856) skrev att "där man bränner böcker bränner man till slut även människor".
Nä, låt oss hoppas att vi aldrig behöver uppleva fler bokbål som det i Berlin 1933 , för det är en symbol för begränsad tryckfrihet och yttrandefrihet. Särskilt om man bränner koranen, bibeln eller Toran.
Och det spelar egentligen ingen roll om det är en bok eller en hel hög !
Marina i Hällekis
Jag tror muslimer ogillar när jesus blir vanhelgad precis som mohamed, då jesus också är en profet enligt deras tro.

Håller med Blomstertanten, bränna böcker är en förelämpning mot hela mänskligheten, oavsett innehåll!
Tänk vad mycket som gått förlorat under idiotiskt förtryck
Rapchic
för att svara på den ursprungliga fråga....
kan det kanske vara för att många krista (och ibland kyrkan) men inte för det kristendomen för var och en (om ni fattar vad jag menar) har gjort mkt ont som folk nuförtiden tycker att alla kristna ska stå för svars för.
en annan kan vara för det finns faktiskt ganska många som försöker pracka på andra sin tro.
och ännu en kan vara att man känner sin egen tro (läs änen in vetenskapen där i detta inlägg) hotad.

är inte motståndare mot kristendomen dock mycket många kristna ha gjord men det finns dumma bland alla tro sätt faktiskt.
är kristen själv men tror inte på bibeln på det sättet många verkar göra.
emmas matte
hade en gång besök av en frikyrka,vid dörren. o talade om att jag hade fått mycket blod o var gift o skild 2 ggr , blev skylld för att läsa bibeln upp o ner o bränna svarta ljus ,så det finns skit i bägge leden , de beskyllde mej för djävulsdyrkan.
sköt dig själv,och skit i andra,o tro på gud o saligt vandra. sa min salige fader
alla har rätt att tro o tycka vad de vill.o jag har också rätt att tro o tycka vad jag vill, så det så
MVH monica emmas matte
pejori
CITAT (Netha @ 29-12-2007, 22:53) *

vem har sagt att det ligger i Göteborg???

CITAT (Tezzla @ 29-12-2007, 17:25) *
Du hittar på att du sjunger i Livets Ords kör även fast du inte är medlem i församlingen eller ens troende. Syfte med det? Jo, att tramsa.

som sagt tidigare..
det är en liten relativt nystartad församling och dom vill säkert omvända mej.
sen vad du tror dej veta eller gissar, får stå för dej.
dom säger sig tillhöra livets ord...jag nöjer mej med att sjunga där
Tezzla
CITAT (pejori @ 30-12-2007, 12:22) *
det är en liten relativt nystartad församling och dom vill säkert omvända mej.
sen vad du tror dej veta eller gissar, får stå för dej.
dom säger sig tillhöra livets ord...jag nöjer mej med att sjunga där

"De säger sig tillhöra Livets Ord" ??? Trams!

Jag förstår inte varför du håller på så här, pejori. Men du gör som du vill, det är ditt samvete.
Aqvakul
CITAT (Tezzla @ 30-12-2007, 14:17) *
"De säger sig tillhöra Livets Ord" ??? Trams!

Jag förstår inte varför du håller på så här, pejori. Men du gör som du vill, det är ditt samvete.

Det är faktiskt ganska upprörande att du anklagar en medlem på forumet för lögn utan att kunna bevisa det. Inte är det särskilt gudfruktigt heller, tycker jag. thumbdown.gif
Tezzla
CITAT (aq42 @ 30-12-2007, 14:26) *
Det är faktiskt ganska upprörande att du anklagar en medlem på forumet för lögn utan att kunna bevisa det. Inte är det särskilt gudfruktigt heller, tycker jag. thumbdown.gif

Du får tycka vad du vill. Som jag skrivit flera gånger är det omöjligt för en icketroende att sjunga i Livets Ords kör.

Men som sagt, var och en har sitt eget samvete.
Aqvakul
CITAT (Tezzla @ 30-12-2007, 14:34) *
Du får tycka vad du vill. Som jag skrivit flera gånger är det omöjligt för en icketroende att sjunga i Livets Ords kör.

Men som sagt, var och en har sitt eget samvete.

Mitt samvete är rent. Är ditt det?
Netha
CITAT (pejori @ 30-12-2007, 12:22) *
vem har sagt att det ligger i Göteborg???

trodde att du bodde i Gbg och tog för givet ...
men då hade jag fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon