Full version: 2008s penseé tråd
Sidor: 1, 2, 3
malin72
vi hade j så skojj förra året och jag tänkte att det kunde vara skojj att följa upp hur det går för oss iår blush.gif ( hur man gör behövs ju inte där kan alla kika in i lady hamiltons jättefina pensé album) tummenupp.gif
men ändå...alltid skojj att följa hur det utvecklar sig 000.gif

idag har jag sått mina och det var

mini pensé "terracotta"
mini pensé "Valentine"
pensé "Feenkönigin"
pensé "Chalon supreme purple picotee"
pense´"Frizzle sizzle Burgundy" alla köpta på rara växter......
malin72
eftersom att ingen lagt till något så kommer det här giggle.gif mina första har grott idag yahoo.gif yahoo.gif dom fastnade tom på bild tummenupp.gif
[attachment=11480:penseér20081.jpg]
[attachment=11481:penseér20082.jpg]
Anki V
Det har mina med......... 28 av 25(?)frön har grott flirting.gif

[attachment=11482:Sylarna_..._Medium_.jpg]

Plus att Baptisian från Kerstin måste ha varit dopade. ohmy.gif De är en dryg vecka nu.
[attachment=11483:Sylarna_..._Medium_.jpg]
/Anki
Tosan
Mina började gro för några dagar sen, så nu har jag massor med små gröna blad smile.gif Fast jag tror det blev lite många frön i burken, blir inte kul att skola om dem blush.gif
ewa zon 3
Sådde mina i helgen som var så inget som grott än.
Nu ska maken passa dom i två veckor när jag är bortrest
och han kommer att göra ett alldeles strålande jobb tummenupp.gif
hoppas jag unsure.gif

De här sådde jag i alla fall
‘Touch of Bronze’
‘Yesterday, Today & Tomorrow’
’Velour Blue Bronze’
‘Sweeties’, hängpensé !?
‘Singing the Blues’
‘Chianti’

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Jag har faktiskt inte sått några penseér i år, jag får nöja mig med att se era fina bilder och plantor biggrin.gif Kul!
Lady Hamilton
Och jag sådde mina fröer den 15/12 och de grodde på Julafton santa.gif (det är bara 347 dagar kvar till nästa yahoo.gif ..............)
De sorter jag sått är
*The Clown
*Jolly Joker (grott dåligt)
*Kir Royale
*Frou frou (har inte grott ännu, men fröna såg underliga ut vid sådd)
*Rosa sort
*ljusblå sort
*Kruskantade från egna fröer (ojämn groning)

I dags läget har jag skolat ca 147 st plantor men har som mål att driva ca 120st till 'färdig plant' blink.gif ....................
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 11-01-2008, 14:46) *
Och jag sådde mina fröer den 15/12 och de grodde på Julafton santa.gif (det är bara 347 dagar kvar till nästa yahoo.gif ..............)
De sorter jag sått är
*The Clown
*Jolly Joker (grott dåligt)
*Kir Royale
*Frou frou (har inte grott ännu, men fröna såg underliga ut vid sådd)
*Rosa sort
*ljusblå sort
*Kruskantade från egna fröer (ojämn groning)

I dags läget har jag skolat ca 147 st plantor men har som mål att driva ca 120st till 'färdig plant' blink.gif ....................

julafton snart igen du e inte klok du rotfl.gif men bilder då ladyn bilder bravo.gif
bara en sort har inte grott ännu pensé "Feenkönigin"...men jag håller tummarna
Floppy
Jag har sått dessa två sorterna i år igen...såddes 29/12 så egentligen så sådde jag dem förra året... whist.gif ...om man ska vara noga...

Viol 'Velour Chocolate Frost'
Pensé 'Joker Light Blue'

så här ser det ut hos mig nu...det till vänster om röda strecket är penseérna och till höger nertill är det Abutilon vitifolium, blå och raden över är det Kardemumma...som inte har visat sig än... -cry-.gif

[attachment=11553:DSC_0005...igerad_1.jpg]
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 11-01-2008, 17:43) *
.........är det Kardemumma...som inte har visat sig än... -cry-.gif

trostar.gif var inte ledsen Floppy, du kan få små plantor av mig om dina frön inte vill gro blush.gif
kerstin z5-6
Stöön visst ja penser .. redan nu ? Ok smile.gif
Alexander-VG-zon3
oj ska man så dom inne ??

jag sådde mina ute , kommer dom inte blomma i år då crying.gif
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 11-01-2008, 23:25) *
trostar.gif var inte ledsen Floppy, du kan få små plantor av mig om dina frön inte vill gro blush.gif

wub.gif ...va snällt... thanks.gif så mycket...
Det har ju gått 2 veckor nu...hur lång tid tror du jag ska vänta?...
åsali
Sådde två sorter igår kväll:

Pensé - Rococo Ruffles
Pensé - Flambe Glamour

Det är första gången jag sår penséer själv så det här ska bli väldigt intressant! biggrin.gif
Tosan
CITAT (flaxss @ 12-01-2008, 00:20) *
oj ska man så dom inne ??

jag sådde mina ute , kommer dom inte blomma i år då crying.gif

För dig borde det inte va några problem, du får ju vår tidigt. De som sår sig själva hos mig brukar blomma men dock rätt sent, juli- augusti nån gång...
Mattsson
Sådde mina 1 december. I dag har jag skolat om dom, lite för sent, men tiden har inte räckt till.... Dom har dock vuxit fint i sin pop up-låda, så det har inte varit någon panik med omskolningen. Lite blandade storlekar, men jag gissar att det beror på min något ojämna blandning mellan blomjord och såjord. Nästa år... eh, nästa pensésådd i år (december ju!) så ska jag bara använda blomjord och strunta i såjorden... Nu har jag små, fina, en del väldigt välutvecklade plantor, hoppas dom tar mer fart så att jag får en tidig blomning (till skillnad från förr då jag sått i januari).
Lady Hamilton
Jag sådde mina den 15/12-07 och de flesta grodde kring Julafton santa.gif Jag skolade dem den 9/1-08 och i dag ser de ut så här
(använder mig av olika mynt (1cent, 10öre o 1krona)för att alla lätt skall kunna göra en jämförelse giggle.gif
[attachment=11624:PICT8915.JPG]

och ännu så länge har jag endast 130st men jag skall inte driva mer än 100 whist.gif .............har jag bestämt
[attachment=11625:PICT8916.JPG]
Miro
Ni verkar ju alla super-kunniga på det här området!
Jag provade med penséer förra året men det blev så där, mest för att det blev bökigt och tog stor plats...
När planterar ni ut? (jag bor i stockholm) och hur stora krukor klarar de sig i tills det?
Eleanor
Oj, va kul att se vad ni sår! Har aldrig sått penséer förut jag heller så det ska bli intressant. Men här finns ju alla råd att finna!
Har beställt följande:
minipensé "Hobbit Ice Blue" & "Miniola Heart Aqua" från Rara
Pensé "Piña Colada" från eseeds.
Sen har jag Viol-frön:"Bowles Black" & "Queen Charlotte" som inte kom ner i höstas, tänker så dem nu & sätta ut dem om några dagar. Kommer det att funka tror ni? Gror de på liknande sätt så kan de väl vara kvar inne?
Floppy
Jag hade så lite frön av mina penseér i år och nu när det har gått över 3 veckor sedan jag satte fröna så räknar jag med att det inte kommer upp någe mer... så jag var tvungen whist.gif att åka och köpa mer rolleyes.gif ...så idag blev det en blandad påse som heter 'Hiemalis'...som fick åka i jorden...

[attachment=11764:p63442l.jpg]
Miro
Jag testade hiemalis-blandningen förra året. Av typ 20 plantor blev ALLA ljusa och pastell-färgade... skumt...?
Floppy
Det är visserligen fint med pastellfärger...men om man nu har köpt klara starka färger så vil man ju ha det också...så jag hoppas att mina inte blir det...det visar sig till våren/sommaren när de blommar...
Anki V
Då har jag skolat om penseérna. smile.gif

Minisen "Miniola Heart Aqua"…… på påsen stod det ca 15 frön, 6 grodde men å andra sidan så skulle det vara 25 frön i "Frizzle Sizzle Burgundy"……där grodde 33 så det jämnade ju nästan ut sig. laugh.gif

7Anki

Lillja
CITAT (Anki V @ 19-01-2008, 12:42) *
Då har jag skolat om penseérna. smile.gif

Minisen "Miniola Heart Aqua"…… på påsen stod det ca 15 frön, 6 grodde men å andra sidan så skulle det vara 25 frön i "Frizzle Sizzle Burgundy"……där grodde 33 så det jämnade ju nästan ut sig. laugh.gif

7Anki

Jag undrar hur många riktiga blad har de fått när
du omskolar de små, blev glad av att en del av
mina frön grodde fast de gick ut sept.07.
Anki V
Jag skolar om jättetidigt så mina har bara fått två små riktiga blad och de som grodde sist har vär egentligen bara ett.

Det är väl inte riktigt efter läroboken men jag har inget svalt ställe att ställa dom på efter grodd och enl min egen erfarenhet och i mitt kök så verkar "farligaste" perioden för småplanten vara från grodd tills de kommit i "riktig jord".

Det är säkert andra om har helt annorlunda erfarenheter men det här sättet funkar för mig.

/Anki

malin72
ja det är skojj det här....av alla som jag hade som det var 25 frön från dom grodde med flera men pensé "Feenkönigin"som var 150 frön har 10 grott och ojoj vad dom är ojämna i sin grotid...nä dom blir det inte flera år no.gif men det måste ju vara så att dom andra vet dom har bra gorbarighet men inte den så därför kom dom med 150 frön och dom andra 25 eller dunno.gif
åsali
När man skolar om penséer, kan man sätta dem djupare än de satt i sålådan?
Lady Hamilton
Japp Placera gärna dem så att bara själva bladen är ovan jord
Floppy
Hur går det för er där ute med era pensé sådder?

Jag har skolat om alla mina sådder...Njurvinda, Klockmalva, Penseérna och Violerna...jag satte ju Pensé sorten 'Hiemalis' lite senare men där håller det på att komma upp flera fortfarande och de har bara ett bladpar än så länge...men så här ser de andra ut efter första omskolningen...det blev ju inte så mycket penseér och violer...men förhoppningsvis så blir det många av 'Hiemalis'... yes.gif

[attachment=12679:DSC_0004.jpg]
Lady Hamilton
Snyggt! tummenupp.gif Jo för mig går det bra. Har liiite fler Penseér än du men det är ju endå detsamma när det gäller Odling
Floppy
Ja jo du har liiite mer plats än vad jag har också skulle jag tro... smile.gif ... sen så hade jag inte så många frön kvar av de som jag sådde första gången...så därför fick det bli en till sort...

Du Ladyn...det verkar som att det inte tänker bli nått av Kardemumman som jag satte tidigare...det har ju gått 1½ månad nu ca så jag ska prova att ställa in dem i kylen en gån och se om det kanske behöver kylas ner en sväng först och sen behagar vakna...men jag köper gärna ett par sticklingar av dig annars...
malin72
jo här går det undan giggle.gif nu är det 121 omskolade penseér och alla är inte klara ännu g.gif sen har jag inte mycket annat som snart ska skolas rotfl.gif men konstigt nog känns hyllplanen mycket mindre i år whist.gif
[attachment=12688:DSC00084.JPG] dåliga bilder för sambon har kameran i grekland så här kör man med mobilen ranting.gif

[attachment=12689:DSC00085.JPG]
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 02-02-2008, 20:55) *
......Du Ladyn...det verkar som att det inte tänker bli nått av Kardemumman som jag satte tidigare...det har ju gått 1½ månad nu ca så jag ska prova att ställa in dem i kylen en gån och se om det kanske behöver kylas ner en sväng först och sen behagar vakna...men jag köper gärna ett par sticklingar av dig annars...

tummenupp.gif Sparar några "bebisar" till dig ( ja de är inte så små giggle.gif ) som jag kan skicka till dig så fort vädret tillåter Blir 2-3 st lagom?

CITAT (malin72 @ 02-02-2008, 23:05) *
.... rotfl.gif men konstigt nog känns hyllplanen mycket mindre i år whist.gif

Jo det är så hyllorna "krymper" för varje år angel_not.gif Kan det vara klimatförändringen som spelar in? g.gif
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2008, 23:45) *
tummenupp.gif Sparar några "bebisar" till dig ( ja de är inte så små giggle.gif ) som jag kan skicka till dig så fort vädret tillåter Blir 2-3 st lagom?

Jo det blir perfekt... tummenupp.gif ...hur stora är de då om de inte är bebisar?
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 03-02-2008, 00:10) *
Jo det blir perfekt... tummenupp.gif ...hur stora är de då om de inte är bebisar?

De jag har JUST NU är mellan 5-20 cm Men det kooer flera hela tiden giggle.gif
Anki V
CITAT (Floppy @ 02-02-2008, 20:02) *
Hur går det för er där ute med era pensé sådder?

Jo tack....än så länge går det bra.

[attachment=12693:odla_016__Large_.jpg][attachment=12694:odla_017__Large_.jpg]

Men jag förstår inte riktigt hur jag tänkte confused.gif . Det står nu dryga 40-talet penseé-plantor och tar upp plats under lysröret.

Snacka om att lura sig själv...... crazy.gif Jag intalade mig om att i mars/april när det börjar bli dags att skola ut sommarplanten skulle penseérna vara färdiga stt ställa ut......men i mars/april är det ju fortfarande vinter här! unsure.gif

/Anki

Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 03-02-2008, 00:16) *
De jag har JUST NU är mellan 5-20 cm Men det kooer flera hela tiden giggle.gif

...oj...men storleken spelar ingen roll i detta fallet... giggle.gif

CITAT (Anki V @ 03-02-2008, 09:04) *
Men jag förstår inte riktigt hur jag tänkte confused.gif . Det står nu dryga 40-talet penseé-plantor och tar upp plats under lysröret.

Snacka om att lura sig själv...... crazy.gif Jag intalade mig om att i mars/april när det börjar bli dags att skola ut sommarplanten skulle penseérna vara färdiga stt ställa ut......men i mars/april är det ju fortfarande vinter här! unsure.gif

/Anki

Jag förstår ditt dilemma...jag har faktiskt lyckats hålla mig inom en begränsning av vad jag klarar av att få plats med...*peppar, peppar*...
Cathis
Här har cirka 70 stycken små penseér tittat upp än så länge.
Den som grott bäst är Frizzel S Burgundy, sämst än så länge
är Romeo & Julia. Blev 8 olika sorter iår wacko.gif
malin72
-cry-.gif jag hörde något när jag var nere och när jag kom upp har någon katt klivit runt bland blommorna och haft ner ena lådan och det låg penseér överallt..tom på golvet ranting.gif jag fick stoppa ner dom i sina byttor igen men nu vet jag itne vilka som är vad för i den lådan fanns 2 olika sorter och allt låg huller om buller -cry-.gif
HelenN
Jag sådde penseer den 17 januari ....någon blå sort som jag tagit från egna penseer. Men här händer det ingenting.....har haft dem i rumstemp med plastpåse över, har dem nu under lysrör....men va tröga....ingenting händer ju!
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 03-02-2008, 23:45) *
-cry-.gif jag hörde något när jag var nere och när jag kom upp har någon katt klivit runt bland blommorna och haft ner ena lådan och det låg penseér överallt..tom på golvet ranting.gif jag fick stoppa ner dom i sina byttor igen men nu vet jag itne vilka som är vad för i den lådan fanns 2 olika sorter och allt låg huller om buller -cry-.gif

trostar.gif Stackars dig Malin..........Men när de börjar blomma DÅ, då ser du vilka som är vilka flirting.gif
ewa zon 3
CITAT (malin72 @ 03-02-2008, 23:45) *
....... jag fick stoppa ner dom i sina byttor igen men nu vet jag itne vilka som är vad för i den lådan fanns 2 olika sorter och allt låg huller om buller -cry-.gif

Huvvaligen inte roligt för dig Malin no.gif
men som Ladyn säger så får du tids nog reda på vilken som är vilken
Hoppas nu bara inte katten mosat sönder dom med sitt trampande

Här har det också grott penséer som nu väntar på omskolning. Sådda 9 januari
[attachment=12804:Penséesådd_på_gång.JPG]

/Ewa
malin72
g.gif är det dags att omskola andra gången snart eller blush.gif kommer minsan inte riktigt ihåg när jag gjorde det förra våren duh.gif
[attachment=13498:penseér20083.jpg]
Lady Hamilton
Kolla under botten på krukorna tummenupp.gif växer det ut rötter? Omskola............Inga rötter? du kan vänta om du vill
Tosan
Skolade om några idag, men de är ff pyttesmå, har bara fått tre blad än... Däremot ordentliga rötter, så jag får hoppas på att det är svalka och näringsbrist som gjort att de stannat i växten. Isf borde de ju ta sig nu...
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2008, 21:20) *
Kolla under botten på krukorna tummenupp.gif växer det ut rötter? Omskola............Inga rötter? du kan vänta om du vill

som förra våren inga rötter giggle.gif som syna alltså...då väntar jag en stund 000.gif thanks.gif
Lillja
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2008, 21:20) *

Nu blir jag orolig, skolar ni om två ggr, vilken storlek har ni första gången,
vet inte hur jag ska få plats om jag måste ha större kruker.
Lillja
CITAT (Lillja @ 15-02-2008, 21:35) *
Nu blir jag orolig, skolar ni om två ggr, vilken storlek har ni första gången,
vet inte hur jag ska få plats om jag måste ha större kruker.

Var lite snabb där jag menar vilken storlek har ni på krukerna första gången
ni skolar om, man blir ju lite orolig, jag hoppas ni förstår vad jag menar, blev
lite rörigt.
malin72
CITAT (Lillja @ 15-02-2008, 21:50) *
Var lite snabb där jag menar vilken storlek har ni på krukerna första gången
ni skolar om, man blir ju lite orolig, jag hoppas ni förstår vad jag menar, blev
lite rörigt.

den första skolningen har jag 6 cm och till den andra 8 cm..vet inte hur dom andra gör smile.gif
Lady Hamilton
Pga plats brist skolar jag först i 5x5 cm o sedan i 8x8cm laugh.gif plats brist?...............det måste du vara ensam om............ angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon