|
malin72
03-01-2008, 22:29
vi hade j så skojj förra året och jag tänkte att det kunde vara skojj att följa upp hur det går för oss iår ( hur man gör behövs ju inte där kan alla kika in i lady hamiltons jättefina pensé album) men ändå...alltid skojj att följa hur det utvecklar sig
idag har jag sått mina och det var
mini pensé "terracotta" mini pensé "Valentine" pensé "Feenkönigin" pensé "Chalon supreme purple picotee" pense´"Frizzle sizzle Burgundy" alla köpta på rara växter......
Det har mina med......... 28 av 25(?)frön har grott [attachment=11482:Sylarna_..._Medium_.jpg] Plus att Baptisian från Kerstin måste ha varit dopade.  De är en dryg vecka nu. [attachment=11483:Sylarna_..._Medium_.jpg] /Anki
Mina började gro för några dagar sen, så nu har jag massor med små gröna blad  Fast jag tror det blev lite många frön i burken, blir inte kul att skola om dem
ewa zon 3
09-01-2008, 21:50
Sådde mina i helgen som var så inget som grott än. Nu ska maken passa dom i två veckor när jag är bortrest och han kommer att göra ett alldeles strålande jobb hoppas jag De här sådde jag i alla fall ‘Touch of Bronze’ ‘Yesterday, Today & Tomorrow’ ’Velour Blue Bronze’ ‘Sweeties’, hängpensé !? ‘Singing the Blues’ ‘Chianti’ /Ewa
Helen i Piteå Zon 5
09-01-2008, 21:55
Jag har faktiskt inte sått några penseér i år, jag får nöja mig med att se era fina bilder och plantor  Kul!
Lady Hamilton
11-01-2008, 14:46
malin72
11-01-2008, 15:11
CITAT (Lady Hamilton @ 11-01-2008, 14:46)  julafton snart igen du e inte klok du  men bilder då ladyn bilder bara en sort har inte grott ännu pensé "Feenkönigin"...men jag håller tummarna
Jag har sått dessa två sorterna i år igen...såddes 29/12 så egentligen så sådde jag dem förra året...  ...om man ska vara noga... Viol 'Velour Chocolate Frost' Pensé 'Joker Light Blue' så här ser det ut hos mig nu...det till vänster om röda strecket är penseérna och till höger nertill är det Abutilon vitifolium, blå och raden över är det Kardemumma...som inte har visat sig än... [attachment=11553:DSC_0005...igerad_1.jpg]
Lady Hamilton
11-01-2008, 23:25
CITAT (Floppy @ 11-01-2008, 17:43)  .........är det Kardemumma...som inte har visat sig än...   var inte ledsen Floppy, du kan få små plantor av mig om dina frön inte vill gro
kerstin z5-6
12-01-2008, 00:14
Stöön visst ja penser .. redan nu ? Ok
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 00:20
oj ska man så dom inne ?? jag sådde mina ute , kommer dom inte blomma i år då
CITAT (Lady Hamilton @ 11-01-2008, 23:25)   var inte ledsen Floppy, du kan få små plantor av mig om dina frön inte vill gro   ...va snällt...  så mycket... Det har ju gått 2 veckor nu...hur lång tid tror du jag ska vänta?...
Sådde två sorter igår kväll: Pensé - Rococo Ruffles Pensé - Flambe Glamour Det är första gången jag sår penséer själv så det här ska bli väldigt intressant!
CITAT (flaxss @ 12-01-2008, 00:20)  oj ska man så dom inne ?? jag sådde mina ute , kommer dom inte blomma i år då  För dig borde det inte va några problem, du får ju vår tidigt. De som sår sig själva hos mig brukar blomma men dock rätt sent, juli- augusti nån gång...
Mattsson
13-01-2008, 18:14
Sådde mina 1 december. I dag har jag skolat om dom, lite för sent, men tiden har inte räckt till.... Dom har dock vuxit fint i sin pop up-låda, så det har inte varit någon panik med omskolningen. Lite blandade storlekar, men jag gissar att det beror på min något ojämna blandning mellan blomjord och såjord. Nästa år... eh, nästa pensésådd i år (december ju!) så ska jag bara använda blomjord och strunta i såjorden... Nu har jag små, fina, en del väldigt välutvecklade plantor, hoppas dom tar mer fart så att jag får en tidig blomning (till skillnad från förr då jag sått i januari).
Lady Hamilton
13-01-2008, 18:32
Ni verkar ju alla super-kunniga på det här området! Jag provade med penséer förra året men det blev så där, mest för att det blev bökigt och tog stor plats... När planterar ni ut? (jag bor i stockholm) och hur stora krukor klarar de sig i tills det?
Eleanor
16-01-2008, 18:37
Oj, va kul att se vad ni sår! Har aldrig sått penséer förut jag heller så det ska bli intressant. Men här finns ju alla råd att finna! Har beställt följande: minipensé "Hobbit Ice Blue" & "Miniola Heart Aqua" från Rara Pensé "Piña Colada" från eseeds. Sen har jag Viol-frön:"Bowles Black" & "Queen Charlotte" som inte kom ner i höstas, tänker så dem nu & sätta ut dem om några dagar. Kommer det att funka tror ni? Gror de på liknande sätt så kan de väl vara kvar inne?
Jag hade så lite frön av mina penseér i år och nu när det har gått över 3 veckor sedan jag satte fröna så räknar jag med att det inte kommer upp någe mer... så jag var tvungen  att åka och köpa mer  ...så idag blev det en blandad påse som heter 'Hiemalis'...som fick åka i jorden... [attachment=11764:p63442l.jpg]
Jag testade hiemalis-blandningen förra året. Av typ 20 plantor blev ALLA ljusa och pastell-färgade... skumt...?
Det är visserligen fint med pastellfärger...men om man nu har köpt klara starka färger så vil man ju ha det också...så jag hoppas att mina inte blir det...det visar sig till våren/sommaren när de blommar...
Då har jag skolat om penseérna. Minisen "Miniola Heart Aqua"…… på påsen stod det ca 15 frön, 6 grodde men å andra sidan så skulle det vara 25 frön i "Frizzle Sizzle Burgundy"……där grodde 33 så det jämnade ju nästan ut sig. 7Anki
CITAT (Anki V @ 19-01-2008, 12:42)  Då har jag skolat om penseérna. Minisen "Miniola Heart Aqua"…… på påsen stod det ca 15 frön, 6 grodde men å andra sidan så skulle det vara 25 frön i "Frizzle Sizzle Burgundy"……där grodde 33 så det jämnade ju nästan ut sig. 7Anki Jag undrar hur många riktiga blad har de fått när du omskolar de små, blev glad av att en del av mina frön grodde fast de gick ut sept.07.
Jag skolar om jättetidigt så mina har bara fått två små riktiga blad och de som grodde sist har vär egentligen bara ett.
Det är väl inte riktigt efter läroboken men jag har inget svalt ställe att ställa dom på efter grodd och enl min egen erfarenhet och i mitt kök så verkar "farligaste" perioden för småplanten vara från grodd tills de kommit i "riktig jord".
Det är säkert andra om har helt annorlunda erfarenheter men det här sättet funkar för mig.
/Anki
malin72
20-01-2008, 22:48
ja det är skojj det här....av alla som jag hade som det var 25 frön från dom grodde med flera men pensé "Feenkönigin"som var 150 frön har 10 grott och ojoj vad dom är ojämna i sin grotid...nä dom blir det inte flera år men det måste ju vara så att dom andra vet dom har bra gorbarighet men inte den så därför kom dom med 150 frön och dom andra 25 eller
När man skolar om penséer, kan man sätta dem djupare än de satt i sålådan?
Lady Hamilton
28-01-2008, 14:26
Japp Placera gärna dem så att bara själva bladen är ovan jord
Hur går det för er där ute med era pensé sådder? Jag har skolat om alla mina sådder...Njurvinda, Klockmalva, Penseérna och Violerna...jag satte ju Pensé sorten 'Hiemalis' lite senare men där håller det på att komma upp flera fortfarande och de har bara ett bladpar än så länge...men så här ser de andra ut efter första omskolningen...det blev ju inte så mycket penseér och violer...men förhoppningsvis så blir det många av 'Hiemalis'... [attachment=12679:DSC_0004.jpg]
Lady Hamilton
02-02-2008, 20:21
Snyggt!  Jo för mig går det bra. Har liiite fler Penseér än du men det är ju endå detsamma när det gäller Odling
Ja jo du har liiite mer plats än vad jag har också skulle jag tro...  ... sen så hade jag inte så många frön kvar av de som jag sådde första gången...så därför fick det bli en till sort... Du Ladyn...det verkar som att det inte tänker bli nått av Kardemumman som jag satte tidigare...det har ju gått 1½ månad nu ca så jag ska prova att ställa in dem i kylen en gån och se om det kanske behöver kylas ner en sväng först och sen behagar vakna...men jag köper gärna ett par sticklingar av dig annars...
malin72
02-02-2008, 23:05
Lady Hamilton
02-02-2008, 23:45
CITAT (Floppy @ 02-02-2008, 20:55)  ......Du Ladyn...det verkar som att det inte tänker bli nått av Kardemumman som jag satte tidigare...det har ju gått 1½ månad nu ca så jag ska prova att ställa in dem i kylen en gån och se om det kanske behöver kylas ner en sväng först och sen behagar vakna...men jag köper gärna ett par sticklingar av dig annars...  Sparar några "bebisar" till dig ( ja de är inte så små  ) som jag kan skicka till dig så fort vädret tillåter Blir 2-3 st lagom? CITAT (malin72 @ 02-02-2008, 23:05)  .... men konstigt nog känns hyllplanen mycket mindre i år Jo det är så hyllorna "krymper" för varje år  Kan det vara klimatförändringen som spelar in?
CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2008, 23:45)   Sparar några "bebisar" till dig ( ja de är inte så små  ) som jag kan skicka till dig så fort vädret tillåter Blir 2-3 st lagom? Jo det blir perfekt...  ...hur stora är de då om de inte är bebisar?
Lady Hamilton
03-02-2008, 00:16
CITAT (Floppy @ 03-02-2008, 00:10)  Jo det blir perfekt...  ...hur stora är de då om de inte är bebisar? De jag har JUST NU är mellan 5-20 cm Men det kooer flera hela tiden
CITAT (Floppy @ 02-02-2008, 20:02)  Hur går det för er där ute med era pensé sådder? Jo tack....än så länge går det bra. [attachment=12693:odla_016__Large_.jpg][attachment=12694:odla_017__Large_.jpg] Men jag förstår inte riktigt hur jag tänkte  . Det står nu dryga 40-talet penseé-plantor och tar upp plats under lysröret. Snacka om att lura sig själv......  Jag intalade mig om att i mars/april när det börjar bli dags att skola ut sommarplanten skulle penseérna vara färdiga stt ställa ut......men i mars/april är det ju fortfarande vinter här! /Anki
CITAT (Lady Hamilton @ 03-02-2008, 00:16)  De jag har JUST NU är mellan 5-20 cm Men det kooer flera hela tiden  ...oj...men storleken spelar ingen roll i detta fallet...  CITAT (Anki V @ 03-02-2008, 09:04)  Men jag förstår inte riktigt hur jag tänkte  . Det står nu dryga 40-talet penseé-plantor och tar upp plats under lysröret. Snacka om att lura sig själv......  Jag intalade mig om att i mars/april när det börjar bli dags att skola ut sommarplanten skulle penseérna vara färdiga stt ställa ut......men i mars/april är det ju fortfarande vinter här! /Anki Jag förstår ditt dilemma...jag har faktiskt lyckats hålla mig inom en begränsning av vad jag klarar av att få plats med...*peppar, peppar*...
Här har cirka 70 stycken små penseér tittat upp än så länge. Den som grott bäst är Frizzel S Burgundy, sämst än så länge är Romeo & Julia. Blev 8 olika sorter iår
malin72
03-02-2008, 23:45
jag hörde något när jag var nere och när jag kom upp har någon katt klivit runt bland blommorna och haft ner ena lådan och det låg penseér överallt..tom på golvet jag fick stoppa ner dom i sina byttor igen men nu vet jag itne vilka som är vad för i den lådan fanns 2 olika sorter och allt låg huller om buller
Jag sådde penseer den 17 januari ....någon blå sort som jag tagit från egna penseer. Men här händer det ingenting.....har haft dem i rumstemp med plastpåse över, har dem nu under lysrör....men va tröga....ingenting händer ju!
Lady Hamilton
04-02-2008, 15:32
ewa zon 3
04-02-2008, 20:05
CITAT (malin72 @ 03-02-2008, 23:45)  ....... jag fick stoppa ner dom i sina byttor igen men nu vet jag itne vilka som är vad för i den lådan fanns 2 olika sorter och allt låg huller om buller Huvvaligen inte roligt för dig Malin men som Ladyn säger så får du tids nog reda på vilken som är vilken Hoppas nu bara inte katten mosat sönder dom med sitt trampande Här har det också grott penséer som nu väntar på omskolning. Sådda 9 januari [attachment=12804:Penséesådd_på_gång.JPG] /Ewa
malin72
15-02-2008, 21:04
Lady Hamilton
15-02-2008, 21:20
Kolla under botten på krukorna  växer det ut rötter? Omskola............Inga rötter? du kan vänta om du vill
Skolade om några idag, men de är ff pyttesmå, har bara fått tre blad än... Däremot ordentliga rötter, så jag får hoppas på att det är svalka och näringsbrist som gjort att de stannat i växten. Isf borde de ju ta sig nu...
malin72
15-02-2008, 21:33
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2008, 21:20)  Kolla under botten på krukorna  växer det ut rötter? Omskola............Inga rötter? du kan vänta om du vill Nu blir jag orolig, skolar ni om två ggr, vilken storlek har ni första gången, vet inte hur jag ska få plats om jag måste ha större kruker.
CITAT (Lillja @ 15-02-2008, 21:35)  Nu blir jag orolig, skolar ni om två ggr, vilken storlek har ni första gången, vet inte hur jag ska få plats om jag måste ha större kruker. Var lite snabb där jag menar vilken storlek har ni på krukerna första gången ni skolar om, man blir ju lite orolig, jag hoppas ni förstår vad jag menar, blev lite rörigt.
malin72
15-02-2008, 21:53
CITAT (Lillja @ 15-02-2008, 21:50)  Var lite snabb där jag menar vilken storlek har ni på krukerna första gången ni skolar om, man blir ju lite orolig, jag hoppas ni förstår vad jag menar, blev lite rörigt. den första skolningen har jag 6 cm och till den andra 8 cm..vet inte hur dom andra gör
Lady Hamilton
15-02-2008, 21:55
Pga plats brist skolar jag först i 5x5 cm o sedan i 8x8cm  plats brist?...............det måste du vara ensam om............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|