Full version: 2008s penseé tråd
Sidor: 1, 2, 3
ewa zon 3
Här skolas bara om en gång shy.gif
Ca 8x8 cm krukor. Jag brukar börja med gödselvattning när tillväxten kommit igång ordentligt efter omskolningen.
Så här stora ungefär.......
[attachment=13501:Viola_x_...Royale__.jpg]

/Ewa
Lillja
CITAT (Lady Hamilton @ 15-02-2008, 21:55) *
Pga plats brist skolar jag först i 5x5 cm o sedan i 8x8cm laugh.gif plats brist?...............det måste du vara ensam om............ angel_not.gif

O, tack så mycket, att jag inte gjorde så från början hade mindre kruker,
ska tänka på de till nästa år, hoppas de går bra åndå.
Floppy
Men om man har platsbris och absolut INTE får plats med 50 st 8x8 cm krukor tillsammans med alla andra '100 miljoner' sådder....(min lägenhet är bara på 40 kvm2) kan man inte fortsätta att ha dem i 5x5 cm krukor?...tänkte på att när man köper dem färdig i butik så brukar de ju vara i 5x5 cm krukor...
Lady Hamilton
Floppy? Undrar om inte du gör en "tanke vurpa" nu......5x5 är väldigt smått g.gif I vilket fall som hellst så där jag bor säljs penseérna alltid i 8x8 eller i dess närhet

Men visst rent "tekniskt" sett kan du ha dem i väldigt små krukor. Det är bara att passa dem med lämplig dos näring ljus o temperatur. yes.gif
Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 16-02-2008, 09:49) *
Floppy? Undrar om inte du gör en "tanke vurpa" nu......5x5 är väldigt smått g.gif I vilket fall som hellst så där jag bor säljs penseérna alltid i 8x8 eller i dess närhet

slap.gif ...måste ta fram en linjal......helt klart en 'tanke vurpa' blush.gif ...det är nog dax att gå och lägga sig lite tidigare om kvällarna så att man är pigg och vaken på dagarna d010.gif
Lady Hamilton
CITAT (Floppy @ 16-02-2008, 11:56) *
......helt klart en 'tanke vurpa' blush.gif ...

giggle.gif tänkte väll det....... kompiskram.gif
Floppy
Nu har jag skolat om mina 'Hiemalis' som jag sådde tidigare...det bidde 19 st...jag har en som får stå kvar i sin kruka med plast på för den har precis kommit upp och har inte fått riktiga blad ännu...så den skolas om senare...
katah
Snacka smått !

Jag konstaterade i går att jag kommer inte att få plats till mina ... 200 penséer om jag skolar om dom i 8 x8 krukor .
Så det enda alternativet just nu var bredskola och detta till vanliga 7 cm höga byttor och sedan pysslade jag dit " en miljon" mellanrum för att rötterna inte skulle trasslas hejvild.
Nu är de omplanterade i alltså 2x2 cm rutor whistling.gif och jag får omskola dom om några veckor till 8x8 krukor när jag får mer plats i växthuset
mamamaggan
Sitter här och kliar mig i huvet , när ska jag omskola mina penséer?

Har läst igenom tråden och sett att ni gör lite olika. Mina är just nu c:a 3 -4 cm och har även 3 - 4 blad men jag ser inga rötter i botten på krukan.

Kan jag skola om dem nu ? När jag gjort det , behöver de fortfarande stå under lysrör ? Kan jag sätta dem direkt i de krukor som jag ska ha dem i ute ( med enbart blomjord i )? Ska jag ha kvar dem i 15 -20 grader eller ska de ställas svalare efter omskolningen ? Hur mycket ljus kräver de om de ställs svalare ?

Har problem med plats under lysröret ( har ni väl aldrig hört förut?) så jag vill " bli av " med penséerna så fort som möjligt eftersom jag ska så fler ljusgroende frön .
Lady Hamilton
Om du har plats brist så kan du naturligtvis flytta på Penseérna. I bland måste man bara prioritera trostar.gif Men försök att ställa dem så svalt och ljust som du kan. Vad som kan hända är att de "ränner" i väg om de får för lite ljus. Nu har jag dålig koll på var du bor men jag kommer att snart placera mina Penseér i växthus (+10°) för att succesivt dra ner tempen till -° som jag vet att de klarar. Sista veckorna innan utplantering (i mitt fall början/mitten på Maj) har jag mina plantor ute och med fiberduk till att börja med. Min egna teori som jag arbetat i från de senaste 3 åren är att Penseér klarar väldig låga temperaturer (ner mot -8 -9°) men bör "skolas in" på lägre å lägre temp varefter det närmar sig utplantering Och ännu (peppar peppar) har inga av mina plantor dött sedan de blivit utplanterade
mamamaggan
CITAT (Lady Hamilton @ 24-02-2008, 17:46) *
Om du har plats brist så kan du naturligtvis flytta på Penseérna. I bland måste man bara prioritera trostar.gif Men försök att ställa dem så svalt och ljust som du kan. Vad som kan hända är att de "ränner" i väg om de får för lite ljus. Nu har jag dålig koll på var du bor men jag kommer att snart placera mina Penseér i växthus (+10°) för att succesivt dra ner tempen till -° som jag vet att de klarar. Sista veckorna innan utplantering (i mitt fall början/mitten på Maj) har jag mina plantor ute och med fiberduk till att börja med. Min egna teori som jag arbetat i från de senaste 3 åren är att Penseér klarar väldig låga temperaturer (ner mot -8 -9°) men bör "skolas in" på lägre å lägre temp varefter det närmar sig utplantering Och ännu (peppar peppar) har inga av mina plantor dött sedan de blivit utplanterade

Jag bor ju i zon 2 - 3 så jag ligger lite före dig.

Då tänker jag så här :

- Jag skolar om dem direkt i de krukor de ska stå i ute ,sätter dem i vanlig blomjord

- Ställer dem ljust och svalt i stugan , antingen 5 - 10 grader eller 10 -15 grader ( tror jag ställer dem i 5 - 10 grader )

Blir det bra ?
Lady Hamilton
tummenupp.gif Japp! Det är jag övertygad om
mamamaggan
CITAT (Lady Hamilton @ 24-02-2008, 18:32) *
tummenupp.gif Japp! Det är jag övertygad om

Så om det inte lyckas kan jag skylla på dig ? flirting.gif
Lady Hamilton
giggle.gif Du kan ju alltid försöka
Anki V
Jag tror minsann att Mr "Frizzle Sizzle Burgundy" har bråttom. I alla fall så är det knopp på nästan alla plantorna. laugh.gif

[attachment=14024:snabb_Large_.jpg]

Jag kommer inte att nypa bort knopparna på alla. Några ska få sätta igång så jag kan ställa ut en kruka med blommande penseér redan till påsk.

/Anki
Lady Hamilton
Grattis! Anki V yaay.gif rose.gif

Naturligtvis behöver du inte "nypa" knopparna Det kommer ju fler blommor yahoo.gif och det är ju ändå så kort tid som vi i Norr hinner njuta av våra Penseér så ta tillvara på den tiden du tummenupp.gif
Lillja
Oj så fina, mina blommar väl mitt i sommarn, jag undrar vad för sort
av växtnäring har ni, köpte på ica vet inte om den duger, eller har
ni nåt annat.
Lady Hamilton
Icas duger bra kompiskram.gif Lilja Den har i år gett mig bl.a. denna knopp

[attachment=14041:PICT9342.JPG] (The Clown)
Lillja
Måste fråga proffsen, hur gör ni med vattningen, är så orolig att jag ska vattna för mycket
samtidigt är jag ju rädd att de ska torka ut, vilket problem man har, är ju rädd om de små
liven.
Lady Hamilton
Jag använder mig av underbevattnings brickor och pet-flaskor med stril. Just Penseér tycker jag inte är så svåra att vattna och de tål ju även en del torka utan att ta skada. Rent generellt vill inga plantor ha det plaskblött eller stå med fötterna i vatten någon längre tid
malin72
jaha så här kan det gå giggle.gif här har man varit sjuk i snart 2 veckor och bara orkat fixa lyset och ge sådder vatten då kan man få det så här den 28 feb slap.gif
[attachment=14154:penseé_terracotta1.jpg] mini penseér terracotta whist.gif tror ni jag kan nypa dom....inte ens omskolade andra gången ännu sweatingbullets.gif
Tosan
Herregud vad era växer fort!
Jag sådde mina 30/12, igår skolade jag om de sista, de jag skolade om först är ff pyttesmå, nån cm hög, men har fått gott om blad, omkretsen på plantorna är väl som en enkrona...
Lillja
Oj, vad jag har kollat om mina har nån blomknopp. vad har man hamnat
i, kan det här va nyttigt.
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 28-02-2008, 19:32) *
Jag tror minsann att Mr "Frizzle Sizzle Burgundy" har bråttom. I alla fall så är det knopp på nästan alla plantorna. laugh.gif

[attachment=14024:snabb_Large_.jpg]

Jag kommer inte att nypa bort knopparna på alla. Några ska få sätta igång så jag kan ställa ut en kruka med blommande penseér redan till påsk.

/Anki

Tar mig friheten att lägga in en bild som Anki V la in i en annan tråd
angel_not.gif Hur blev det Anki? tog du bort knoppen på NÅGON av plantorna?

Anki V
Nix, alla knoppar får vara kvar. Man kan väl inte hugga huvudet av sina barn heller! fear.gif

I stället tänkte jag överaska mina nära och kära med penseéarrangemang till påsk. Då blir det lagom med plats över till de perenner som är färdiga att omskolas. biggrin.gif

/Anki

Lillja
CITAT (Anki V @ 08-03-2008, 14:48) *
Nix, alla knoppar får vara kvar. Man kan väl inte hugga huvudet av sina barn heller! fear.gif

I stället tänkte jag överaska mina nära och kära med penseéarrangemang till påsk. Då blir det lagom med plats över till de perenner som är färdiga att omskolas. biggrin.gif

/Anki

Men kan du ha dem ute nu, det är ju hur mycket snö som helst, eller
har du dem inne, går det lika bra, är ju bara två veckor till påsk kan
inte tänka mig att snön har försvunnit då, det snöar för fullt just nu.
Rosie05
Nej, Anki man kan inte hugga huvudet av sina barn :-)

Här är mina små nya som får ha sina blommor kvar:

Karma Blue Butterfly 8 mars. Sådda 31/12-07<br />Står redan i 8x8 kruka.<br /><br />Karma Blue Butterfly F1 Hybrid<br />Thompson & Morgan

Plantan Karma Blue Så här ser hela plantan ut.

Frizzle Sizzle Burgundy 8 mars.<br />Står i 6x6 cm.

Frizzle Sizzle Burgundy med litet syskon 8 mars.

Ska plantera om massor med penséer nu i helgen få se om flera sorter börjar ha knoppar.
Sedan vill vi ha varmt så alla penséer kan få flytta ut så att andra frösådder får plats. /Rosie
Anki V
CITAT (Lillja @ 08-03-2008, 15:16) *
Men kan du ha dem ute nu, det är ju hur mycket snö som helst, eller
har du dem inne, går det lika bra, är ju bara två veckor till påsk kan
inte tänka mig att snön har försvunnit då, det snöar för fullt just nu.

Det kommer fortfarande att vara vinter här till påsk men mina kära anförvanter får väl bära penseékrukan ut och in…. tongue.gif Det gör ju jag hela våren och då handlar det om stora flak med växter. laugh.gif

De tål ju också ganska rejält med kallgrader om de är ordentligt avhärdade.

/Anki

Lady Hamilton
g.gif Jag läste här på forumet någonstans att 'någon' hade en släkting som odlade Penseér yrkesmässigt och hade dem inne växthus hela tiden fram till försäljning. Inget "knussel" där inte ohmy.gif Det fick mig att fundera på om jag kanske är 'överdrivet' försiktig confused.gif Som vänjer plantorna succésivt med lägra temp Att de klarar +-0° 'rakt av' det vet jag Och snö mår de bara bra av (som de allra flesta andra växter) Men hur det är med väldigt bött-blåst-o minusgrader samtidigt när de är 'små' vet jag inte. Men jag skall själv plantera ut några Penseér tillsammans med Påskliljorna som står på bron
(köpte på Plantagen för 10:- krukan och de har stått ute på bron och en natt var det -7° och det syns inte)
Anki V
Jag har då köpt peneér på torget som jag ställt ut direkt och jag tror kanppast att " odlarna" håller på och knusslar med planten.

Ett år kommer jag ihåg att det var 9 grader kallt en natt och de såg lite hängiga ut på mogronen men när det tinade så reste de sig igen.

Jag tror att vi överlag är överförsiktiga med våra egna plantor......Vad värderar vi mest, en planta som vi vårdat sedan årsskiftet eller en som vi köpt för 9 spänn på plantagen? laugh.gif

/Anki
Lillja
Va bra, hade stora planer att jag skulle flytta ut dem i mitt lilla
växthus på altan, det var före snöovädret vi har haft, nu är det
blötsnö som kommer huvaligen, men det kan ju ändra sig, tänkte
i aprill få ut dem, det kanske går bra.
Lady Hamilton
Som sagt var SNÖ är abolut ingen fara tummenupp.gif Placera ut dina plantor i ditt växthus. Men jag skulle ändå råda dig att skydda mot stark sol från början för bladen blir "pappriga" och bleka/torkar om de bränns
Dilara
CITAT (Rosie05 @ 08-03-2008, 15:40) *
Nej, Anki man kan inte hugga huvudet av sina barn :-)

Här är mina små nya som får ha sina blommor kvar:

Karma Blue Butterfly 8 mars. Sådda 31/12-07<br />Står redan i 8x8 kruka.<br /><br />Karma Blue Butterfly F1 Hybrid<br />Thompson & Morgan

Plantan Karma Blue Så här ser hela plantan ut.

Ska plantera om massor med penséer nu i helgen få se om flera sorter börjar ha knoppar.
Sedan vill vi ha varmt så alla penséer kan få flytta ut så att andra frösådder får plats. /Rosie

Karma Blue Butterfly, så fin den är!
Tosan
Just penseer tror jag tål vad som helst. Har flera ggr köpt plantor som stått inne i butik och direkt ut, nemas problemas. Petunior likadant.
nu står de största av mina penseer i garaget, de mindre får komma dit så fort de växt till sig. Sen får de bo i växthuset tills det blir dags att sätta ut dem.
Knytt
Wow så fina!
Jag ska sätta fart med penséer igen, nya friska tag i december! biggrin.gif
Lillja
Nu har jag tuffat til mig och satt ut mina penseer, man blir ju lite orolig, samtidigt känns det bra,
nu är våren på väg.
Måste nog springa ut och in ett tag, men sen får de va ute hela tiden.
Floppy
CITAT (Lillja @ 11-03-2008, 12:29) *
Nu har jag tuffat til mig och satt ut mina penseer, man blir ju lite orolig, samtidigt känns det bra,
nu är våren på väg.
Måste nog springa ut och in ett tag, men sen får de va ute hela tiden.

Såg att du bor i Umeå och då läre gå att ställa ut dem även här nere i Glada Hudik...min undrar är bara...hur stora är dina penséer?...mina är som en femkrona i bredd och ca 4-6 cm i höjd...
...men jag har inget svalt ställe att ställa dem på inne eftersom jag bor i lägenhet...men tänkte att jag kanske kan ställa ut dem i skyddat läge...
...min lägenhet har egen ingång med en liten liten altan och där har jag satt upp vindskydd som ska fungera lite som ett växthus till våren...tänkte att där kanske jag kan ställa dem...men det är kanske för tidigt att ställa ut dem om de är så pass små som mina är...???...vad tror ni?...
Tosan
CITAT (Floppy @ 12-03-2008, 16:04) *
Såg att du bor i Umeå och då läre gå att ställa ut dem även här nere i Glada Hudik...min undrar är bara...hur stora är dina penséer?...mina är som en femkrona i bredd och ca 4-6 cm i höjd...
...men jag har inget svalt ställe att ställa dem på inne eftersom jag bor i lägenhet...men tänkte att jag kanske kan ställa ut dem i skyddat läge...
...min lägenhet har egen ingång med en liten liten altan och där har jag satt upp vindskydd som ska fungera lite som ett växthus till våren...tänkte att där kanske jag kan ställa dem...men det är kanske för tidigt att ställa ut dem om de är så pass små som mina är...???...vad tror ni?...

Du kanske kan ha dem ute på dagarna när det är plusgrader?
Lady Hamilton
Jag tänker ställa ut några på bron o testa tummenupp.gif Tror inte att temperaturen är största faran Men det är klart går det ner mot -10° kan man ju ställ in krukan över natten men de fryser inte i hjäl. Värre kan det vara med solen o blåsten om plantorna är ovana med ute vistelse Men i mitt fall är sol inget problem just nu ranting.gif utan det är mest mulet "snö-blask" hela tiden

Floppy
CITAT (Lady Hamilton @ 12-03-2008, 17:02) *
Men i mitt fall är sol inget problem just nu ranting.gif utan det är mest mulet "snö-blask" hela tiden

Samma här...eländes elände... angry.gif ...men jag ska prova till helgen tror jag...några timmar med ett par tre lager fiberduk på....
...jag har hittat två gamla bilder på hur det ser ut med skyddet...där står det skyddat från blåst och regn/snöblask....och lägger jag fiberduk över så skyddar det ju mot solen och kylan...
...från utsidan...
[attachment=14881:26__11_.JPG]

...från insidan...förra årets avhärdning och röjning i förråd...

[attachment=14882:26__2_.JPG]
Lillja
Jag har mina i ett typ rustaplastväxhus på altan, jag har inte lagt nån
duk över, tycker det har varit så grått, duken ska väl skydda mot
solen, har haft de ute hela veckan nu, de verkar må bra av det
växer o frodas.
Rosie05
CITAT (Lillja @ 12-03-2008, 23:44) *
Jag har mina i ett typ rustaplastväxhus på altan, jag har inte lagt nån
duk över, tycker det har varit så grått, duken ska väl skydda mot
solen, har haft de ute hela veckan nu, de verkar må bra av det
växer o frodas.

Åh nu blir jag glad! thanks.gif
Om dom inte dör i Umeå måste det ju vara helt lugnt att ställa ut mina penséer
i ett miniväxthus i ett hörn på min söderaltan här i Gävle också.
Med lite snygga gardiner av fiberduk blir mitt miniväxthus á la Rusta ett perfekt
hem åt dom. I helgen åker dom alltså ut bravo.gif

Dahliafröer och annat skoj Here I come tongue.gif

Rosie
hippo
CITAT (malin72 @ 01-03-2008, 20:29) *
jaha så här kan det gå giggle.gif här har man varit sjuk i snart 2 veckor och bara orkat fixa lyset och ge sådder vatten då kan man få det så här den 28 feb slap.gif
[attachment=14154:penseé_terracotta1.jpg] mini penseér terracotta whist.gif tror ni jag kan nypa dom....inte ens omskolade andra gången ännu sweatingbullets.gif

Åh, så fin! Jag har också sått Terracotta och det har börjat komma knoppar äntligen! Det knepiga är bara att den största knoppen ser ut att bli blå eller rättare sagt den ÄR blå!! confused.gif Kommer den att ändra färg när den slår ut mån tro...?? unsure.gif
Knappast väl, men jag hoppas att det är den enda som blir blå isåfall.
hippo
Hur går det med era penséer? Vore kul att se lite bilder om någon har.
Lady Hamilton
Ja jag har 4 st ute på bron sedan 2 veckor tillbaka De har klarat -14° (när det var -20 täckte jag dem o tog in dem i kall´ farstun) utan täckning eller annat skydd. Alla övriga har jag ute i växthuset nu.(tillägg: Jag har även Bergvallmo plantorna ute i växthuset så därför mina extra försiktighets åtgärder. Penseér tål -10° GARANTERAT) Har dörren helt öppen på dagen o det är sol Täcker med ett lager fiberduk mot stark sol. Natte tid har jag en fläkt som håller tempen över -5° (men de tål ju mera) Just nu när natt tempen är -10 -15° och jag jobbar natt (kan då inte springa ut å kolla tempen på natten giggle.gif ) Har jag plantorna täckta med flera lager fiberduk OM det skulle bli något fel på fläkten eller temperaturen blir ännu lägre, så vill jag att de skall klara sig ändå. Just nu är mina "nattade" men jag kan gärna lägga in några bilder i morgon
Anki V
Några av mina visar upp ett lite lustigt fenomen. Det är samma frösådd ur samma påse men några av plantorna har mycket mindre och lite ljusare gröna blad. Jag vet inte om det syns så bra på bilden.

[attachment=15732:odla_046__Large_.jpg]

Själva blomman är inte heller lika ”frillig” i kanten som många av sina syskon. Att utseendet kan skifta ganska mycket i en syskonkull förstår jag……… MEN de här ljusare gröna småbladiga plantorna verka inte tåla kyla så bra heller.

I min utekruka så hamnade det två stycken ljusa och de frös redan vid någon enstaka kallgrad. De som ser ut som merparten har klarat i alla fall -10 utan att påverkas nämnvärt.

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (hippo @ 25-03-2008, 17:49) *
Hur går det med era penséer? Vore kul att se lite bilder om någon har.

Här kommer några från mig

[attachment=15797:PICT9742_kopiera.jpg] [attachment=15798:PICT9743_kopiera.jpg]
[attachment=15799:PICT9745_kopiera.jpg]
hippo
Jätte fina!!! tummenupp.gif rolleyes.gif
Hazel
Så om jag har förstått det rätt så kan jag plantera Penseé frön i slutet på december sen blommor dom i början av våren? det hade varit lite kul att ha nåt att så i vinter med nämligen. Kan man dra upp dom under lösrör hemma i vardagsrummet?
Lady Hamilton
Ja precis tummenupp.gif Men det finns vissa sorter som är lite "sega" av sig så det kan vara bra att testa 2-3 sorter på en gång För min del brukar det vara de nyaste sorterna o de små blommiga som brukar vilja blomma sent Men även det kan vara olika. Beroende på när du tänker plantera ut dina Penseér så jag du så någon gång dec-jan Lysrör och möjlighet att låta dem växa lite svalt är bra redskap för en lyckad sådd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon