Full version: 2008s penseé tråd
Sidor: 1, 2, 3
Hazel
Hmm.. blir nog svårt att hitta ett svalt ställe wink.gif hur svalt är bra? vi har nog en 25 grader i lägenheten confused.gif
Lady Hamilton
...... shy.gif inte gärna över + 15°..........men återkom när det närmara sig så hjälper vi dig att komma på något smart kompiskram.gif
Hazel
Jättesnällt verkligen smiley_small_hug.gif finns det nån bra sida med pensee fröer? hade varit roligt att titta runt lite
Anki V
Jag vill rekommendera!

Det här är pensén som blev sådd på nyårsdagen. Den har fått utstått en hel del strapatser och blir ändå bara finare och finare.

Penséerna är ”uppfödda” inne i mitt kök med en lägsta nattemp på i bästa fall 18 grader. Veckan före påsk så satte jag ihop fyra plantor i en kruka och ställde ut på altanen….efter bara några dagas så blev det smällkallt.
Som mest hade vi -17 och då fick krukan komma in och stå på köksbordet under några nätter…..på dagarna var det endast -4-5 så då åkte den ut igen. När kylan lindrats så kom det två dem snö och begravde hela nästan hela krukan …..man kunde se på snöhögens form att det fanns något där under.

En planta av de fyra dukade under så i krukan på bilden är det tre plantor som aldrig blivit toppade eller friserade på något sätt. En skvätt vatten då och då och ”ko på påse” i krukan.

Den här sorten kommer jag klart att så igen och den heter 'Frizzle Sizzle Burgundy' F-1 från Rara växter.

Den hade så pass god grobarhet att jag har den i både krukor och balkonglådor och blommar lika fint och rikligt överallt. Det tragiska är att en hel del av plantorna tyvärr åker på komposten nu i veckan för att ge plats åt en hel del sommarblommor som pockar på att få komma ut
[attachment=19008:pensé__Large_.jpg]

/Anki
Karin M i zon 5-6
Hej!
Håller med dig Anki! Jag sådde också Frizzle Sizzle B, fast i fjol, och har samma erfarenhet som dig. Det blev - i mitt tycke - vansinnigt vackra och f.a. rikblommande plantor. Ja, mina blev inte som dina - men nästan! wink.gif Vilken utsökt kruka du har fotat! Suck, varför sådde jag inga i år!!!
Hälsningar K
Knytt
Underbara, tack för tipset smile.gif
Lillja
CITAT (Anki V @ 31-05-2008, 20:33) *
Jag vill rekommendera!

Det här är pensén som blev sådd på nyårsdagen. Den har fått utstått en hel del strapatser och blir ändå bara finare och finare.

Penséerna är ”uppfödda” inne i mitt kök med en lägsta nattemp på i bästa fall 18 grader. Veckan före påsk så satte jag ihop fyra plantor i en kruka och ställde ut på altanen….efter bara några dagas så blev det smällkallt.
Som mest hade vi -17 och då fick krukan komma in och stå på köksbordet under några nätter…..på dagarna var det endast -4-5 så då åkte den ut igen. När kylan lindrats så kom det två dem snö och begravde hela nästan hela krukan …..man kunde se på snöhögens form att det fanns något där under.

En planta av de fyra dukade under så i krukan på bilden är det tre plantor som aldrig blivit toppade eller friserade på något sätt. En skvätt vatten då och då och ”ko på påse” i krukan.

Den här sorten kommer jag klart att så igen och den heter 'Frizzle Sizzle Burgundy' F-1 från Rara växter.

Den hade så pass god grobarhet att jag har den i både krukor och balkonglådor och blommar lika fint och rikligt överallt. Det tragiska är att en hel del av plantorna tyvärr åker på komposten nu i veckan för att ge plats åt en hel del sommarblommor som pockar på att få komma ut
[attachment=19008:pensé__Large_.jpg]

/Anki

Oj, va fina de måste jag pröva nästa år.
Nu blommar mina, äntligen men tycker det är konstigt jag tyckta jag sådde en påse
med blandade färger, blev bara vita.
HelenN
Här är några av mina Pensér "Rococco", som jag sådde 31 januari. De var lite sega i blomningen, så om jag ska så penseer igen så kommer jag så dem till hösten.
[attachment=19091:024.jpg] [attachment=19092:027.jpg] [attachment=19093:IMG_5764.jpg] [attachment=19094:IMG_5925.jpg] [attachment=19095:Pensee_Rococco.jpg] [attachment=19097:Pense_Rococco__6_.jpg]
Knytt
Läckra!
Är de hybrider? Hur tidigt sådde du dem och när började de blomma?
Rihane
Tänkte fråga , hur pass lika brukar det som kommer upp och blommar vara det som syns på fröpåsarna. ? rtfm.gif

Jag tycker exempelvis att Liljas penséer av
'Frizzle Sizzle Burgundy', är jättefina i en färg jag gillar men det är, tycker jag, en annorlunda färg från bilden från rara växter.(ha begäret väcktes så jag var in på deras sida och tittade)

Förra året sådde jag en sort som blev mycket annorlunda än från fröpåsen, blev inte besviken för jag tyckte dom jag fick var finare wub.gif

Vad är era erfarenheter?
Anki V
Var de värda att vänta på sedan nyårsdagen och att ömt vårda under lysrören? ……Njae g.gif .

Nu blommar de i alla fall och blev definitivt inte den ”wow-effekt” tillsammans med den rödbladiga smällspirean som jag räknat med.
Blommorna syns knappt eftersom de bara är dryga cm stora (små). Å nog tycket jag att mina är mer gula än gröna...eller?
Ankis bild:

'Miniola Heart Aqua'
Rara växters bild:

/Anki

Knytt
De är ju väldigt fina ändå, men jag förstår att du är besviken när du tänkt dig gröna!
Blomfärgen brukar ju kunna bero mycket på hur mycket ljus de får (iaf hos andra växter) kan det vara så att de gröna på deras bild fått mindre ljus?
Lillja
Den här gillar jag, liten och söt.
Rihane
Sådde några penséer, samtidigt som jag petade ner tulpaner och narcisser runt en hosta, i en kruka i höstas.
Allt har stått ute på balkongen sedan dess, lite skyddat från värsta vätan i vinter.
Lökarna har jag petat upp igen men här är den första pensén som slog ut idag.

minipensé En minipensé med betoning på mini(jämför med lobeliablomman th). Färgen en överraskning hade trott det skulle bli något i pastell som på fröpåsen. Finns inte något i närheten på fröpåsen

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon