|
Tack för svaren! Jag funderar på hur jag ska placera ut mina plantor och därför letar jag efter information om höjd, avstånd mellan plantor och vilka som ev kan klara frilandsodling. Jag hittar inte det på någon sida hittills men letar vidare.  Så här ser en av mina red marconis ut idag  Och den har just börjat utveckla sidorgrenar (?)
daddyrox
21-03-2008, 16:57
När sådde du? Mina har 3 bradpar och en höjd på ca 6 cm, men redan blomor som jag måste ta bort  tyvärr Sådde mina dock för typ 1 månad sedan.
Jag sådde chilisarna tidigt i år, redan innan jul nån gång. Och har odlat dem under extraljus. Det verkar ha fungerat bra för de flesta har blivit kraftiga plantor, inte höga och rangliga  Men inga blommor har de fått än, men får de så här års så är det väl inte mer att göra än att nypa dem ...
Preussen
21-03-2008, 19:50
ja, det är lika bra att knipsa av den. gällande sidor på nätet så har jag på första sidan av denna tråd gett hänvisnnigar till en massa sidor om odling av chile/paprika. ta och kolla där. annars är min tumregel att sorter av c.baccatum kan bre sig jävligt och växa på höjden. i mitt växthus har jag 6 plantor på en yta av 1,5 x 0,9 och det brukar funka bra. kul att din odling går bra.
Jag har läst de länkarna, om än inte allt. Mycket intressant och till sist hittade jag höjderna också! Tack!
Tobias80
22-03-2008, 10:03
Det börjar bli dags att plantera om mina chilisar, men hur ska jag göra? Ska jag sätta dom djupare i jorden som man gör med tomatplantor, att man planterar dom så djupt som till första bladparet??
MVH//Tobbe
daddyrox
22-03-2008, 10:30
Jag planterade om mina till hälften upp till första bladparet, ska plantera om dom fler gånger, detta är dock första gången jag sår chili, så jag är ingen expert, men detta funkar iaf bra för mej.
Preussen
22-03-2008, 16:33
det funkar bra att plantera ner dem, man kan knipsa av första bladparet. capsicum profiterar på att bli omplanterad flera gånger. tyvärr så har jag i år, för att rationalisera min tid, planterat om dem i stor kruka direkt.
Hur länge kan man spara chilifröer ?
Grönsaksfröer är ju oftast färsvaror och blommor kan man spara ibland hur länge som hälst.
men hur är det generellt med chilin och gärna tomaten också om någon vet ?
Österläge
25-03-2008, 22:00
CITAT (katah @ 25-03-2008, 15:17)  Hur länge kan man spara chilifröer ?
Grönsaksfröer är ju oftast färsvaror och blommor kan man spara ibland hur länge som hälst.
men hur är det generellt med chilin och gärna tomaten också om någon vet ? Jag vet inte hur det är generellt, men mina chilifrön som jag fick förra året (vet iofs inte hur gamla de var då) har inte grott ett enda i år... Jag har haft dem i rumstemperatur, är de så känsliga tro? Kanske borde ha dem i kylen...
Jag har sått 2-3 år gamla frön med ca 60% grobarhet
CITAT (Knytt @ 26-03-2008, 11:36)  Jag har sått 2-3 år gamla frön med ca 60% grobarhet  Har du haft dom i kylen ?
Nope, torrt och mörkt men i rumstemp. De olika sorterna håller säkert olika bra
Jag har fortfarande massa peter pepper -fröer kvar och funderar om jag skulle spara dom till nästa år eller så även resten .
skogstroll
26-03-2008, 19:22
ööh  mina gror bara några stycken och efterfrågan från andra verkar stor...
case214
29-03-2008, 10:22
Jag är nybörjare med allt vad odling heter och ska nu ge mig på chiliodling! Har planterat följande sorter: Tepin Red Bandito Red Hot Cherry Thai Dragon Sanaam Satans Kiss Scotch Yellow Bonnet Tien Tsin Suryamukhi Cluster Asian Fushimi Vänter på att de ska komma upp nu och kommer så småning sätta upp ett mindre växthus på balkongen samt behålla ett antal plantor inomhus. Kommer uppdatera lite efterhand om hur det går. Här är en bild på lite av vad som komma skall... 
CITAT (skogstroll @ 26-03-2008, 19:22)  ööh  mina gror bara några stycken och efterfrågan från andra verkar stor... Du menar att jag skulle sälja dom  ? Hmm inte omöjligt förstås, men jag måste fundera ett par dagar... jag verkar ha nu ca. 14 peter peppar plantor på gång ( av 36 fröer ) så jag funderar just hur många köpare jag har för just dom i " jättegrönt" i Linköping i maj Jag anar att de kan bli en storsäljare , eller ? Så jag tror att jag kommer att så även resten ...
Den här veckan har mina plantor plötsligt satt ordentlig fart i tillväxten, skoj!
chilihead
29-03-2008, 21:26
CITAT (katah @ 29-03-2008, 12:34)  Du menar att jag skulle sälja dom  ? Hmm inte omöjligt förstås, men jag måste fundera ett par dagar... jag verkar ha nu ca. 14 peter peppar plantor på gång ( av 36 fröer ) så jag funderar just hur många köpare jag har för just dom i " jättegrönt" i Linköping i maj Jag anar att de kan bli en storsäljare , eller ? Så jag tror att jag kommer att så även resten ... sälja? snål eller?!  bättre att dela med sig!
CITAT (katah @ 25-03-2008, 15:17)  Hur länge kan man spara chilifröer ?
men hur är det generellt med chilin och gärna tomaten också om någon vet ? Förvarar man fröerna mörkt och med jämn temperatur (gärna svalt) så kan chilifröer hålla upp till 10 år. Du bör utan problem kunna spara frön i 5 år. /Patrik
CITAT (Pata @ 31-03-2008, 11:07)  Förvarar man fröerna mörkt och med jämn temperatur (gärna svalt) så kan chilifröer hålla upp till 10 år. Du bör utan problem kunna spara frön i 5 år.
/Patrik Tack Patrik, då kan jag spara en del av fröerna till nästa år! CITAT (chilihead @ 29-03-2008, 21:26)  sälja? snål eller?!  bättre att dela med sig! Tycker du det är snålt... min fundering att sälja fröer. Jag har deltagit i flera byten och generöst packat massa fröer i mina påsar och bytt ägare med över 100 påsar, men Dessa fröer har jag köpt från USA för en bra slant. Byteshandel är en annan sak, men att påstå att jag är snål är inte roligt!
Hur länge rycker ni knopparna på era chilis? Eller snarare när låter ni dem sitta kvar?
Jag har fått så fina knoppar på några av mina plantor nu och det är alltid lite jobbigt att rycka dem ...
Ska du ha dem under extraljus eller ska de stå i fönster tills de ska ut? Om de ska stå under extraljus kan du sluta rycka knoppar när du känner för det  annars kan du ju fortsätta ett tag. Det är rätt roligt när de blommar, mina var det iaf, växer till sig ordentligt.
Preussen
04-04-2008, 07:53
jag rycker bort knopparna på mina plantor tills det är dags för dem att sätta till frukt, dvs när jag planterat ut dem i växthuset.
Mina står under extraljus, men jag vill ju inte att de sätter frukt i så små krukor ... jag rycker ett tag till då.
Tack!
Mina chilisar har verkligen satt fart med tillväxten nu! Härligt! Hur går det för er andra?
skogstroll
15-04-2008, 09:59
trögt, de växer rätt långsamt måste jag säga fast det är lite olika på olika sorter. Har en som heter 'Blondie' den växer så det knakar. Chocolate Scotch Bonnet är trög som sirap, Habanero vill inte alls och Peter Pepper går sådär...  antar jag inte har tillräckligt med belysning. Köpte som tur var en Sweet Chocolate (vad nu det är) och en Ch. Scotch Bonnet på mässan som är riktigt stora o fina
Mina plantor ser ut att växa på bra just nu- de börjar ta över lägenheten  . Det börjar verkligen bli dax att ge dem nya större krukor. Själv stod jag på mässan i år och hjälpte till att sälja chiliplantor. Plantorna gick åt som smör i solsken:) Några av de populäraste sorterna var de superheta som Bhut/Bie Jolokia och Naga Morrich, även Czecoslovakian black, Hot Lemon, Omnicolor, Jalapeno gick bra. Svårast att sälja var nog Californian Wonder (Paprika). De flesta ville ha en inte allt för stark chili men som ändå inte var mild.
skogstroll
15-04-2008, 13:28
aha det kanske var där jag köpte mina godingar då?
Österläge
15-04-2008, 21:21
Jag köpte tre chiliplantor på Mässan!  Chocolate Scotch bonnet, Peruwian Purple och en Habanero Hot Banana (tror jag den hette). Perfekt, eftersom mina frön inte ville gro! Köpte dem av Örtagårdens fröer, var det där du stod Pata? Så nu behöver jag skötselråd om dem! Vad är det för skillnad på C chinense o C annuum (som jag haft tidigare)?
skogstroll
16-04-2008, 08:07
precis mitt problem, Chocolate Scotch bonnet vill inte alls, men jag har lyckats tvinga upp två "plantor" i alla fall från Örtagårdens påsar. När ändå Örtagården var där på mässan så passade jag på att köpa NY påse (den innehöll extra frön pga dålig grobarhet...hm...)
CITAT (uteplatsen @ 15-04-2008, 22:21)  Jag köpte tre chiliplantor på Mässan!  Chocolate Scotch bonnet, Peruwian Purple och en Habanero Hot Banana (tror jag den hette). Perfekt, eftersom mina frön inte ville gro! Köpte dem av Örtagårdens fröer, var det där du stod Pata? Så nu behöver jag skötselråd om dem! Vad är det för skillnad på C chinense o C annuum (som jag haft tidigare)? Jag stod hos Svenska Chilepeppar föreningen. Capsicum chinense kommer från Amazonas-Västindien och är mer känslig för kyla än Capsicum annuum. Chinense vill alltså ha det hyfsat varmt även på natten, därför om du odlar utomhus så bör du ställa ut plantan senare än Capsicum annuum. I vintras försökte jag övervintra ett antal plantor i ca 12 graders temp. Annuum, baccatum och pubescens trivdes med den temperaturen men de flesta chinense dog eller blev mycket svaga  Trots detta går det alldeles utmärkt att odla chinense i kruka mot en varm vägg eller på en balkong, men bäst går det självklart i ett växthus.
Österläge
17-04-2008, 10:35
CITAT (Pata @ 16-04-2008, 18:54)  Jag stod hos Svenska Chilepeppar föreningen. Capsicum chinense kommer från Amazonas-Västindien och är mer känslig för kyla än Capsicum annuum. Chinense vill alltså ha det hyfsat varmt även på natten, därför om du odlar utomhus så bör du ställa ut plantan senare än Capsicum annuum. I vintras försökte jag övervintra ett antal plantor i ca 12 graders temp. Annuum, baccatum och pubescens trivdes med den temperaturen men de flesta chinense dog eller blev mycket svaga  Trots detta går det alldeles utmärkt att odla chinense i kruka mot en varm vägg eller på en balkong, men bäst går det självklart i ett växthus. Ajdå, jag som har mina i sovrumsfönstret! Det blir ju rätt kyligt på natten... Kanske får flytta dem till köket istället! Tack för svaret!!
Nu har jag skolat om mina för tredje gången, sista gången innan planteringen i växthuset. Rötterna spretade verkligen som ormar ur krukbottnarna  De är ute i växthuset dagtid och verkar gilla det skarpt. Den storsta, en Red Marconi, är 55 cm hög. Jag har slutat rycka knopparna nu. Som vanligt är man väldigt sugen på de sorter man inte har  . Peter Pepper har jag fått i byte, och en habenero är på väg. Tack Mrs E!  Men choclate scotch bonnet och hot lemon hade varit nåt!
Preussen
09-05-2008, 14:19
då var växthussäsongen igång. satte ut plantorna i djupbädd i måndags, tror det var 5/5. de övervintrade pubescens kom ut några dagar tidigare.
Hur går det för er allihop? Har ni lyckats få upp några av de frön som tjurade? Mina är planterade i växthuset nu och de flesta bär frukt. Hungerian hot wax Jalapeño  Anaheim
Österläge
29-05-2008, 09:03
Mina chilis verkar må bra, men de har precis fått blomknoppar så det dröjer innan det blir frukt... Ska plantera om dem i större krukor snart, de står nu i 1-liters o ska till 5-liters innan slutplantering i 12-liters tänkte jag. Iofs trängs inte rötterna direkt än men jag tror ändå det är dags, förra året väntade jag för länge, tror det var därför de blev så små då... Hur stora brukar era vara när ni planterar om, o vilka storlekar använder ni?
Alla mina chiliplantor har knoppar och en del har blommat, men ingen frukt, kan de vara sterila? Ironiskt nog är det mina p*peppar som verkar vara infertila Någon som vet??????? Har pollinerat dom, kanske jag ska tillägga............
Mrs E: De peter peppers jag fått av dig har börjat bilda frukt nu så det tror jag inte. Kan temperatur och så påverka kanske? Så är det ju med tomater.
uteplatsen: Jag har varit lite slö med omplanteringarna men det har gått bra ändå. Jag kan inte krukdimensionerna men jag kan gissa.
Först sådda i brätte, sen planterade i varsin minikruka (gissningsvis 5x5 cm) , sen i varsin lite större (troligen 10x10) sen i varsin rund med en diameter på runt 17 cm och slutligen i växthusets bäddar. I 17 cm krukorna bytte jag jord en gång för att ge lite mer näring. Det bästa hade förstås varit att byta till en större kruka ...
Det har varit ordentligt trångt i varje krukstorlek innan jag omskolat.
Ibland verkar det bara ta tid innan de sätter frukt, vet inte varför eller om man kan göra ngt åt det. En av de finaste plantorna jag har blommade i två veckor innan den började sätta frukt, men nu tar den igen det. Jag har så vitt jag vet inte ändrat ngt i miljön...
Knytt; NUUUU har min frukter kommit, hoppas bara att dom inte ramlar av......... Kul att du har fått frukt på p*pepparn, marconin jag fick av dig har bara knoppar än så länge.
OH, grattis!  Jag tyckte peter peppern blommade längre än mina andra chilis innan frukterna började bildas. Men iaf knoppar på marconin! Ska se om jag kan fota syskonplantans frukter, de är jättelika! Din habanero har stora knoppar nu, tror de brister ut i blom senast imorgon!
skogstroll
21-06-2008, 13:38
mina chilisar växter fantastiskt dåligt i växthuset. De som växer bäst är (tack o lov) P. pepper men i övrigt är de som i babystadium de flesta! De växeri växthus med hästgödslad jord. Frågan är om de inte trivs tillsammans med tomater?
Platinum
21-06-2008, 18:12
Fanns det en sån här tråd också, så skoj. Jag har frösått plantor från torkade fröer från frukter jag köpt i butik, artnamn inte en susning men paprika, spetspaprika och spansk peppar. Paprikan och den spanska pepparen har börjat ge frukt. Sen har jag köpt tre olika plantor också som jag aldrig haft innan så det ska bli spännande att följa utvecklingen av dom - Hungarian Hot Wax, Antohi romanian, Hercules F1. EDIT: Bild på en av mina frösådda paprikor, odlad från butiksköpt paprika. Känner mig så stolt nu när den börjat bära frukt
Jag har några plantor som är väldigt små, de är sådda för sent tror jag. Kan det bero på såtiden hos dig skogstroll? Mina växer i samma hus som tomaterna och trivs bra ... Vilka fina paprikor!
DragonLady
22-06-2008, 23:00
Jag har också mina chili ståendes med tomater.. går ingen nöd på dem, inte paprikan heller, kanske är det för kallt för dem på nätterna  .. men det har ju varit "kallt" (10+) här med ibland.. Dessa bilder är för 10dagar sedan o nu har dem börjat bli röda en del chili. .
Jag har sått frön av lombardo. Det är första chilifröna jag sått så jag är helt ny på det här med chili-odling. Jag sådde fröna ganska sent och misshandlade dem genom att inte plantera om dem i egna större krukor i tid. Det gjorde jag iallafall för ettpar veckor sedan och de har växt till sig rejält nu. En av dem (planterade bara 2 i större krukor) ser nu ut att börja få knoppar. De (plantorna) är ca 15-20cm höga. Klarar de av frukter nu redan? Eller skall jag knipsa bort knopparna? Om jag gör det så hinner kanske inte frukterna bli färdiga eller? Jag har dem innomhus i soligt fönster. Men möjligen får dom flytta utomhus senare i sommar. Eller ja hur vill dom ha det? Någon som kan hjälpa en novis på chiliodling?
Avstickare:
Som nybörjare inom området "frösådder" iordningställde jag glatt ett gäng krukor med lite olika frön i vintras. Av dessa blev de flesta ingenting (delvis pga dålig skötsel och dålig förberedelse) men cayennepepparn jag sådde verkade ha en stark överlevnadsinstinkt och jag sitter nu på ett tjugotal plantor trots att jag redan gett bort en del. Några av dem har börjat blomma och bära frukt. Jag har dock inte skördat något än. Känns som hela min balkongträdgård väntar på värmen för det var mycket som var på G innan den svalare väderleken tog vid.
Fick även en paprika av min oldarguru, men den är rätt tanig än så länge. Samplanterad med en tobaksplanta ska den få en egen kruka snart så den får chans att ta sig utan att överskuggas av tobakens enorma bladverk...
myrtille
23-06-2008, 13:43
Kee: Jo, det är min erfarenhet också att cayennepepparn är en lite tåligare sort. Även europeiska sorter från t.ex. Ungern brukar klara det mesta. Värme behöver de verkligen. Jag har märkt att om temperaturen går ner någon natt paniksläpper plantorna alla blommor. Å andra sidan, om det skulle vara frukter på gång så sitter de kvar. Det verkar vara det sista plantorna gör sig av med. Överlevnadsinstinkt säkert.
Sofiia: Om inte temperaturen går ner under 10 grader kan du ställa ut dem. I allmänhet trivs plantorna bättre ute i den fuktiga luften. Problem med ohyra brukar försvinna också i och med att det finns insekter som tar hand om dem. Innan du ställer ut plantorna måste de avhärdas. Du får vänja dem långsamt vid utelivet. Du behöver inte knipsa bort blommor. Det tar tid för frukterna att mogna, så innan du har stora frukter har nog plantorna vuxit sig tillräckligt stora för att orka bära dem.
skogstroll
23-06-2008, 13:50
CITAT (Knytt @ 22-06-2008, 15:23)  Jag har några plantor som är väldigt små, de är sådda för sent tror jag. Kan det bero på såtiden hos dig skogstroll? Mina växer i samma hus som tomaterna och trivs bra ... Vilka fina paprikor!  nja jag sådde i början av januari det borde väl räcka? De växte hyfsat men nu ser det ut som en del gulnar och en del stannar i växten eller skjuter en massa skott bara... I helgen tror jag att jag flyttar över dem i hinkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|