|
CITAT (skogstroll @ 07-02-2008, 09:46)  Just nu ser mina peter peppers rätt bedrövliga ut så jag måste rigga upp extra belysning innan de lessnar helt på livet. Otroligt korkat att så alldeles för tidigt, men så är det med odlingsberoende. Som tur var behärskade jag mig och sådde bara några få. Har jag några frön kvar som jag tänkte så senare när det blir ljusare  Har du inte extraljus ? Det är ju helt rätt tid att så chili, men visst behövs det extraljus !
CITAT (skogstroll @ 07-02-2008, 12:44)  Hej! jag hittade en påse blondie idag, vet du hur de ser ut/smakar?  Jag har också köpt sorten Blondie, tydligen kommer sorten från en svensk hobbyodlare. Det är första gången i år som den säljs i sverige. Sorten sägs ha den typiska baccatumsmaken (Omnicolor, hot lemon, aji cristal), dvs lite syrligt fruktig/bärig smak. Jag har ställt frågan om sorten på ett internationellt/italienskt forum eftersom Capsicum baccatum som har vit frukt som mogen är mycket ovanligt. Ingen som har svarat har kännt till sorten. Sorten blir troligtvis ganska hög och kan behöva spaljering. Patrik
skogstroll
08-02-2008, 09:37
oj det ska bli spännande att se vad som kommer upp
emmapemma
08-02-2008, 13:46
Iår har jag utökat min samling med *piment d'Espelette (för att göra pulver av) *fishpepper *aji cristal *blondie och så ett par till från Örtagården som jag faktiskt inte minns vilka de var... jojust ja, thaichile och prik kee nooh (eller nåt sånt) för att kunna göra genuin thaimat! Absoluta chilefavoriter är habanero... skiva tunt en halv chocolate scotch bonnet över en kebabpizza... mmmmm det är gott. Men gnugga inte ansiktet efteråt  det gör ont... och ändå hade jag plasthandskar! Fast hyn blev fin (efter ett tag)  Och hot lemon färsk tillsammans med skaldjur. Och hungarian hot wax grillad med salt till en köttbit.
skogstroll
09-02-2008, 11:07
Får ja bara fråga hur högt över de små plantorna ni har era lysrör?
Beror på vad du menar med små men i början kör jag med en ca 3cm över. Det beror ju iofs också på hur många jag för tillfället odlar eftersom jag har begränsat med ljus just nu.
Hej!
rapportera gärna när era blondie kommer upp och så, har inte lyckats så bra med den sorten + en till. De andra har grott ok. Tänkte om det var ngt med mina fröer eller om den bara är seg...
emmapemma
11-02-2008, 12:07
Min första blondie har kommit upp (öht. kom alla årets örtagårdsfrön upp snabbt jämfört med andra frön). Det tog en dryg vecka för mig att få upp den.
Däremot har bara ett frö av tre piment d'espelette kommit upp (de är också inköpta iår, Lord Nelson), och inget av vanlig jalapeno (tog från butiksfrukt). Jalapeno Hercules, en av fyra har kommit upp. Jag vet inte vad jag gör för fel med jalapenosarna, de vill inte alls för mig.
skogstroll
11-02-2008, 12:22
jag sådde Chocolate Scotch Bonnet samtidigt som Peter Pepper, men bara Peter Pepper har kommit upp, chokladisarna ligger och surar i jorden Nu har jag läst i 2007 års chilitråd att just Chocolate Scotch Bonnet är knepiga att få upp (var 07 års frö också från Örtagården) o nu har jag bara några få frön kvar. Suck.
Österläge
11-02-2008, 19:38
Nu har jag oxå sått mina chilis, igår! Nöjde mig med tre sorter i år; Habanero, Sweet pickles och Piment d'Espelette. Dessutom en tomat o en paprika. Roligt att ha kommit igång!!
Jag har inte ens bestämt vilka sorter jag ska så i år. Fick lite fröer från en fröbytarkedja och har massor kvar sen tidigare år (jag tycker att grobarheten brukar vara okej även andra och tredje året). Förra året blev skörden så obefintlig att jag är lite sugen på att prova samma sorter i år igen och se hur de faktiskt blir. Växthus skulle säkert inte vara helt dumt att ha.
Soldanella
12-02-2008, 19:00
Hej
jag har provat chili, tredje året nu, första tog jag frö från köpt chili på ica, förra året beställde jag från örtagården och satte även färska frön-- Hade odlingen i köket under lysrör till mars, sen i kallväxthus, men tror fönsterbräda kan funka. Allt tog sig, satte varierande frukt under sommar o höst, övervintrar nu ca 15 överlevande plantor inomhus i svalt förråd med fönster. verkar gå bra.. Fantastisk variationsrikedom, kommer alltid att ha en eller flera sorter, som pelargoner faktiskt.. Jättekul!
//Soldanella
Min penis peppar beställning kom några dagar sedan , helt enligt beställningen ! Hur har ni andra sått dom ? Har ni ruggat fröer ? Har ni haft undervärme? Har ni täckt fröerna ? Jag vill gärna göra rätt med dom ! Vissa chilisar är så svåra att driva upp, någon som jag nu inte orkar kolla vilken, där kom upp bara 4 grodder av 20 i värmen och nu har dom tjurat under lampan en vecka, det är knappt någon utveckling där Så jag funderar om de skulle behöva mer undervärme , men utan belysning för att komma i gång mer ? Om dessa 4 skulle växa lite till skulle jag kunna omskola dom och sedan sätta resten till undervärmen för att få mer plantor...
fruberglund
15-02-2008, 21:39
Jag sådde mina penis peppar precis som vanliga frösådder. Idag hade 4 av 6 sådda kommit upp en bra bit (slarviga jag har ju glömt bort dem, hehe). Gjorde inga speciella förberedelser.
skogstroll
16-02-2008, 09:25
jag sådde mina och satte ovanför ett varmt element, sen när de kommit upp satte jag dem under lysrör. P Pepper ska visst vara ganska lätta att få fart på har jag läst
Tack för svaret, har ni täckt fröer lätt ?
skogstroll
20-02-2008, 12:57
jag har inte täckt dem alls...
Österläge
21-02-2008, 22:43
Nu har min paprika börjat synas, men inga chilisar än... Ska bort över helgen så förhoppnignsvis har de tittat upp när jag kommer tillbaka! Jag ser i mina anteckningar från förra året att de började komma upp efter bara en vecka o på söndag har det gått två veckor, men det är väl olika antar jag...
De flesta av mina har kommit upp, utom Omnicolor, som vägrar. Jag sådde för fyra veckor sen, och har nog gett upp hoppet om dem. Kanske jag testar några frön till för att se om det går att få fart på dem. Är det någon annan som har haft svårt att få just Omnicolor att gro?
Har börjat få lite frukter på mina 2 turboodlade Apaches nu, de andra är det lite lugnare med och de nekas bestämt men snällt att blomma
moksa108
22-02-2008, 20:55
Hur nekar du dem att blomma?
Ok, fel val av ord från mig  Självklart kan jag inte stoppa dem från att blomma men vidare utveckling går ju förhindra ett tag genom att plocka blomknoppar. Detta bidrar ju till att fylla ut din fritid eftersom ivf mina plantor svarar med att försöka producera ännu fler blommor
Österläge
26-02-2008, 16:26
Mina Espelette har fortfarande inte grott! Jag satte dem 10 feb, förra året kom de upp på en vecka o nu har det gått över två! Jag fattar inte...  Är det"normalt" att det skiljer så från år till år, eller har mina frön blivit gamla?
skogstroll
27-02-2008, 09:33
Är lite besviken på min Habanero, orange och Ancho, de vill inte komma upp  är de trögare än andra?
Stefan P
27-02-2008, 11:12
Årets grotider för mig:
Anaheim 9-12 dagar Hungarian Yellow Wax 14-20 dagar Ancho mulato 22 dagar- fler fortsätter att dyka upp efter 25 dagar
Segt i allmänhet, men det beror nog på att värmen är för låg, bara 22-23 grader. Ancho har dock varit segare än de andra, relativt sett. Jag väntar även på att bärpepparen Cascabell ska dyka upp. 20 dagar har passerat sedan sådd.
Min Habanero tog så god tid på sig så jag trodde den avlidit men till slut tittade den upp
Vill bara dela med mig att mina p*peppar har blivit 5 cm sedan jag sådde dem för 8 dagar sedan. Jag som trodde att jag inte kan få något att gro satte 75 st frö och häromdagen trodde jag att grobarheten var 95 %, men nu vet jag att den är 100% på mina fröer. Så jag har alltså 75 st p*peppar plantor att förvalta och adoptera bort! Så ni som bytt till er utav mina fröer, så hoppas jag att det växer lika väl hos er
En av mina chilisar hamnade igen på värmepannan för att de skulle gro, hopplösa är dom ! p** peppar tittar också ut här . Jag sådde 30 fröer men det har kommit upp bara 5 hittills  Jag har massa fröer kvar , så det blir lite nysådder. Jag undrar en sak, vissa såråd säger att man ska täcka chiliföerna " lätt", men det flesta här verkar låta dom vara "otäckta" Jag har väl täckt lite halvlöst, men jag tycker nästan att de " icke -täckta" gror bra och de täckta tjurar totalt . Nästa p**peppar omgång får ingen täckning!
fruberglund
02-03-2008, 12:43
Hur gör jag nu då chiliexperter? 4 av mina p*peppar grodde för några veckor sen men nu händer det inget mer. Bara en lång stjälk med 2 hjärtblad. Kan man göra som t.ex. tomat och sätta ner dem till första bladparet när man skolar dem sen? Och hur lång tid brukar det ta tills bladen kommer?
skogstroll
02-03-2008, 13:17
knivigt det där. jag gjorde fel först och täckte P Pepper men jodå de kom upp ändå! Ancho har jag fått upp en liten ensam stackare och Habanero orange vill inte alls oberoende av värme och ljus. Habanero Aji Umba däremot vill gärna komma upp...
Österläge
02-03-2008, 13:59
Mina Piment d'Espelette och Habanero vägrar fortfarande gro, satte den 10 feb... Igår satte jag nya på fuktigt hushållspapper, fick det tipset av en odlait... De står på fönsterbrädan i köket med full undervärme, kanske det hjälper! De andra, som vägrar gro, står i sovrummet, även med med undervärme dagtid o dessutom lysrör, men utan värme på natten. Fast förra året kom Espelette upp efter en vecka, med de förhållandena... Knepigt!
skogstroll
02-03-2008, 15:50
frustrerande kan man säga...
Österläge
02-03-2008, 18:07
CITAT (skogstroll @ 02-03-2008, 15:50)  frustrerande kan man säga... Instämmer!
fru berglund, jag har omskolat mina chilisar redan nu (11 dar e sådd) när dom bara har hjärtbladen framme, vet ej om det funkar men ville att rötterna skulle få utrymme. Mina chilisar p*peppar har växt snabbt! För att svara på din ena fråga så sätts dom i jord upp till första bladparet när dom skolas om. När karaktärsbladen visar sig är nog väldigt indviduellt.
emmapemma
03-03-2008, 08:59
Igår skolade jag om mina största plantor till större krukor för första gången. Samtidigt finns ett flertal sorter som ej kommit upp öht! Dessa sorter har jag sått ännu en gång för säkerhets skull.
/Emma
Österläge
03-03-2008, 15:38
CITAT (Mrs-E @ 02-03-2008, 21:01)  fru berglund, jag har omskolat mina chilisar redan nu (11 dar e sådd) när dom bara har hjärtbladen framme, vet ej om det funkar men ville att rötterna skulle få utrymme. Mina chilisar p*peppar har växt snabbt! För att svara på din ena fråga så sätts dom i jord upp till första bladparet när dom skolas om. När karaktärsbladen visar sig är nog väldigt indviduellt. Oj det låter väldigt tidigt! Jag har hört att man ska omskola när de börjar stå trångt, när rötterna verkar behöva mer plats.
Enligt mina upplevelser så är chilin inte så känslig, kan iofs variera mellan sorterna. Det är klart att man kanske inte ska byta till en tio gånger större kruka på en gång men rötterna verkar utvecklas normalt ändå dvs man slipper sytrådsrötter, den enda skillnaden jag märkt på hårt skolade samt lite slött skötta är att det tar lite längre tid för plantan att utvecklas vid de senare tillfällena.
CITAT (uteplatsen @ 03-03-2008, 15:38)  Oj det låter väldigt tidigt! Jag har hört att man ska omskola när de börjar stå trångt, när rötterna verkar behöva mer plats. Jag har små planteringskrukor på 2 X 2 cm och ca 3-4 cm djupa, då blir det trångt för rötterna, kanske skulle ha nämnt det
Österläge
05-03-2008, 19:42
CITAT (Mrs-E @ 03-03-2008, 20:21)  Jag har små planteringskrukor på 2 X 2 cm och ca 3-4 cm djupa, då blir det trångt för rötterna, kanske skulle ha nämnt det  Aha... Då blir det förstås trångt rätt snabbt!
Jag har dessa sorter i år: Red Marconi Jalapeño Hungerian Hot Wax Anaheim Pepper
Jag sådde dem tidigt och har odlat dem långsamt under växtlampa. De är kraftiga, ca 10-15 cm höga med 4 bladpar.
skogstroll
13-03-2008, 13:20
Jag har: Peter Pepper Habanero, orange Ancho Blondie Yellow Bumpy Chocolate Scotch Bonnet Czechoslovakian Black Cayenne
Om någon skulle vilja byta chocolate scotch bonnet och peter pepper mot någon av de jag har så blir jag mycket tacksam - man blir chilisjuk av den här tråden!
Österläge
13-03-2008, 19:01
Mina har fortfarande inte kommit upp, fröna måste ha varit för gamla... Attans, nu känns det ju lite sent att så nya! Jag får hoppas på att kunna byta till mig plantor senare i vår...
skogstroll
13-03-2008, 19:07
jag ska vårda mina plantor så gott det går och sen dela med mig! Knytt ligger ju bra till hos ett skrutt
daddyrox
13-03-2008, 20:05
Här har vi änsålänge lagom stora plantor av: * Fireworks * Aj blanco cristal * Malagueta * Cayenne peppar * Penis Pepper Nått som absolut inte vill komma upp är Hungarian Wax Några som är lite små änsålänge, men bara för att dom såddes lite sent  är: Omnicolor Volcão Chocolate bonnet ska oxå testa och slänga ner lite imorron av följande, sen får det räcka med chilisar, finns ju så mycket annat att så  Sweet banana Sanaam
CITAT (skogstroll @ 13-03-2008, 19:07)  jag ska vårda mina plantor så gott det går och sen dela med mig! Knytt ligger ju bra till hos ett skrutt  Oooh, glädjande
skogstroll
14-03-2008, 10:31
jaa du har väl läst Vem ska trösta knyttet?
Haha, jag fick faktiskt den boken i present av mina killkompisar XD (Har kallats Knytt i nästan 10 år nu)
Lite chilifrågor:
Jag har läst länkarna jag hittat i den här tråden, men hittar ingenstans där det står olika sorters höjd? (Alltså buskens höjd) Behöver man pollinera "vanliga" annums(peta med fingrarna i blommorna etc) eller sköter det sig självt som med t.ex. tomater? Brukar ni stödja/binda upp dem? Kan man toppa dem för att få dem buskigare och kraftigare? Tål de att bli djupare planterade vid omskolning? Vilka sorter fungerar att odla på friland i skyddade lägen? (zon 1-2)
Preussen
17-03-2008, 20:39
pollinering av annum sköter oftast sig själv men det går utmärkt att ruska om plantan då och då för att hjälpa till. jag brukar binda upp mina plantor, mest för att inte kvistar och grenar ska brytas med tanke på vikten av all frukt. jag tycker det är onödigt att toppa plantor. har aldrig gjort det. finns sorter som kan bli 2 m höga men då är man oftast medveten om vilka det är. plantera djupare om du fått plantorna lite rangliga. jag brukar plantera den på djupet oavsett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|