|
Aqvakul
23-02-2008, 16:29
CITAT (skogstroll @ 23-02-2008, 17:28)  lite skit rensar magen sägs det ju visst aer det saa...
skogstroll
23-02-2008, 16:34
så sa mormor i alla fall
*Stintan*
23-02-2008, 16:38
Förmodar att ni som äcklas så av hans framfart i sitt kök inte heller kan tänka er att någonsin äta på restaurang eller är det kanske så att det man inte ser mår man inte illa av. Jag tycker hans matprogran är rena nöjet att titta på. Bakterienojig har jag gudskelov aldrig varit.
Thomas Wahlqvist
23-02-2008, 16:56
Restauranger är inget att vara rädd för. Vilken smittskyddsexpertis som helst kan förklara vart matförgiftningarna uppstår. Jag är ingen expert men har hört att det sker i hemmet.
skogstroll
23-02-2008, 16:57
jag har iofs enbart blivit matförtiftad på restaurang, men antagligen beror det på otur.
*Stintan*
23-02-2008, 17:23
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-02-2008, 16:56)  Restauranger är inget att vara rädd för. Vilken smittskyddsexpertis som helst kan förklara vart matförgiftningarna uppstår. Jag är ingen expert men har hört att det sker i hemmet. Vet inte alls om du har rätt men tvivlar. Har man sett och vet hur det går till bakom kulisserna så är inte restauranger några bra ställen för känsliga personer. Allt snusk behöver ju inte per automatik leda till matförgiftning för den delen.
Thomas Wahlqvist
23-02-2008, 17:56
Efter 20 år i kök känner jag inte till ett enda fall där jag eller någon kollega orsakat någon förgiftning. Vid ett tilfälle blev det en nogrann utredning, vi gick helt fria.
Därmed inte sagt att det alldrig hänt på annat håll.
Men ett tipps är ju att välja restauranger där prisbilden är realistisk och menyn någorlunda rättstavad, då kan man anta att de kan reglementet. Kolla med era kommuner, de har rapporter på alla restauranger.
skogstroll
23-02-2008, 18:01
tja jag tror vi är några som upplevt magförgiftning efter restaurangbesök...
*Stintan*
23-02-2008, 18:08
Då borde du veta att allt inte alltid är så himla hygieniskt i ett restaurangkök. Att det inte leder till matförgiftningar är en helt annan sak.
Det finns ju uppenbart människor här som äcklas av Per Morbergs framfart i köket och i förhållande till hans "snusk" så är det oftast sju resor värre på krogarna. Jag tror inte en sekund på att Pers matgäster blir sjuka av maten han lagar.
skogstroll
23-02-2008, 18:13
det är nog inte värre här än där
Thomas Wahlqvist
23-02-2008, 18:34
Jag skall inte tjata mer om detta, men just de här orden innehåller en hel del sanning.
................. Vilken smittskyddsexpertis som helst kan förklara vart matförgiftningarna uppstår. Jag är ingen expert men har hört att det sker i hemmet. -------------------------------------------------------------------
Påståendet blir inte mer sant för att jag tjatar, men lägg det på minnet och fråga expetisen när ni träffar på dem.
Gunilla T
23-02-2008, 18:41
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-02-2008, 17:56)  Efter 20 år i kök känner jag inte till ett enda fall där jag eller någon kollega orsakat någon förgiftning. Vid ett tilfälle blev det en nogrann utredning, vi gick helt fria.
Därmed inte sagt att det alldrig hänt på annat håll.
Men ett tipps är ju att välja restauranger där prisbilden är realistisk och menyn någorlunda rättstavad, då kan man anta att de kan reglementet. Kolla med era kommuner, de har rapporter på alla restauranger. Hej Thomas, vad har rättstavning med hygienen att göra?
sqrulan
23-02-2008, 19:23
Gällande matförgiftning så kan det nog hända oftare hemma för det är väl där man äter mest! Mina tankar med hans matprogram var i förstahand att han lär inte ut så bra utan bara kastar ihop lite av det,och det,och så lite av det  Inga mängd angivelser alltså. Sedan så håller jag med om att han har haft hemska roller som skådis och det gör ju inte saken bättre,tyvärr är det ju så. Han kan naturligtvis vara en toppen människa,vad vet jag.Men som det är nu så är mina känslor "läskiga" för honom,fast det spelar väl ingen roll för honom!Hoppas att han fortsätter att laga mat och vara den han är för dom som gillar honom.
*Stintan*
23-02-2008, 19:24
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-02-2008, 18:34)  Jag skall inte tjata mer om detta, men just de här orden innehåller en hel del sanning.
................. Vilken smittskyddsexpertis som helst kan förklara vart matförgiftningarna uppstår. Jag är ingen expert men har hört att det sker i hemmet. -------------------------------------------------------------------
Påståendet blir inte mer sant för att jag tjatar, men lägg det på minnet och fråga expetisen när ni träffar på dem. Du pratar om matförgiftningar och vi andra om hygien. För mig är det två skilda saker.
Thomas Wahlqvist
23-02-2008, 20:15
haha,hehe jo du har ju rätt det finns inga samband med hygien och matförgiftningar. Detr var jag som rörde ihop det, igen. Förlåt mig.
Och för mej har inte hans "äcklighet" med hygien att göra, eller snarare brist på hygien. Däremot så förstärker det min motvilja mot honom. Han skulle lika gärna kunna göra nåt annat, jag skulle inte tycka om honom i alla fall. Läsa sagor i TV för barn - han blir inte gullig för det. Programledare för nåt frågesportprogram - han vore lika motbjudande ändå. Neej, det är helt enkelt Per M som person som jag inte gillar. Och eftersom jag inte känner honom privat är det bilden han ger av sej själv som jag bildat min uppfattning från.
Aqvakul
23-02-2008, 22:46
CITAT (Berith @ 23-02-2008, 23:44)  Och för mej har inte hans "äcklighet" med hygien att göra, eller snarare brist på hygien. Däremot så förstärker det min motvilja mot honom. Han skulle lika gärna kunna göra nåt annat, jag skulle inte tycka om honom i alla fall. Läsa sagor i TV för barn - han blir inte gullig för det. Programledare för nåt frågesportprogram - han vore lika motbjudande ändå. Neej, det är helt enkelt Per M som person som jag inte gillar. Och eftersom jag inte känner honom privat är det bilden han ger av sej själv som jag bildat min uppfattning från.  Tyvaerr, samma haer!!
sqrulan
24-02-2008, 02:20
Hurrvassss!!! Inte skulle han få läsa sagor för mina barn,det är nåt gischhhigt med den mannen!!!!
mamamaggan
24-02-2008, 02:25
CITAT (Berith @ 23-02-2008, 22:44)  Och för mej har inte hans "äcklighet" med hygien att göra, eller snarare brist på hygien. Däremot så förstärker det min motvilja mot honom. Han skulle lika gärna kunna göra nåt annat, jag skulle inte tycka om honom i alla fall. Läsa sagor i TV för barn - han blir inte gullig för det. Programledare för nåt frågesportprogram - han vore lika motbjudande ändå. Neej, det är helt enkelt Per M som person som jag inte gillar. Och eftersom jag inte känner honom privat är det bilden han ger av sej själv som jag bildat min uppfattning från.  Oj ,det finns fler alltså som tycker som jag! Det finns något odefinierbart " otäckt " hos honom tycker jag. Tycker han verkar vara en bra kock fast jag bara sett ett fåtal av hans program . Man blir inspirerad , men jag skulle aldrig låta honom var barnvakt e d !!!!!!!
Precis! Skönt att höra att det är fler än jag.
skogstroll
24-02-2008, 08:35
jag såg en intervju med honom på Tv4 och han förstod inte heller varför folk har så mycket åsikter om honom. Det måste ju kännas lite tråkigt, om man inte gjort nåt fel värre än att ha lagat brottsligt god mat. Själv vet jag att jag tyckt han varit obehaglig pga en serie som gick för länge sen, 1949 eller va den hette, där spelade han ett riktigt svin
herkules
24-02-2008, 08:57
hur kan man tycka så illa om någon man inte känner?
skogstroll
24-02-2008, 09:07
Det är väl ungefär som med Staffan Westerberg, man får inse att man inte kan döma folk förrän man lärt känna dem!  om man nu ska döma folk alls eftersom man själv säkert inte är felfri
CITAT (herkules @ 24-02-2008, 08:57)  hur kan man tycka så illa om någon man inte känner? Tycker du bra om alla kända personer? Alla musiker, alla skådisar, alla TV-kändisar...?
herkules
24-02-2008, 09:28
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 09:08)  Tycker du bra om alla kända personer? Alla musiker, alla skådisar, alla TV-kändisar...? jag tycker oftast inte så mycket så att jag sitter och spyr galla över dem på internetforum, jag kan nog tycka att han/hon är bra/dålig i det de gör, men inte att de är äckliga, inte skulla få läsa sagor osv, sånt kan man ju inte uttala sig om förrän man lärt känna människan.
CITAT (herkules @ 24-02-2008, 09:28)  jag tycker oftast inte så mycket så att jag sitter och spyr galla över dem på internetforum, jag kan nog tycka att han/hon är bra/dålig i det de gör, men inte att de är äckliga, inte skulla få läsa sagor osv, sånt kan man ju inte uttala sig om förrän man lärt känna människan. Ja men det är ju utifrån bilden dom ger mej som jag dömer/bedömer personerna (kändisarna). Och nog är det väl som privatperson Per M står där och lagar mat, han spelar ju inte en roll som kock. Eller...?
CITAT (aq42 @ 13-01-2008, 19:53)  OK, köket är helt okej, men Per Morberg är en arrogant typ. Ja, han är härligt arrogant. Gita
Aqvakul
24-02-2008, 09:53
CITAT (Gita @ 24-02-2008, 10:50)  Ja, han är härligt arrogant. Gita som det brukar - kvinnor prefererar farliga maen framfoer myskillen....
CITAT (aq42 @ 24-02-2008, 09:53)  som det brukar - kvinnor prefererar farliga maen framfoer myskillen....  Ja, alltför mycket myspys och självgod präktighet är inte min grej. Gita
Aqvakul
24-02-2008, 10:03
CITAT (Gita @ 24-02-2008, 11:01)  Ja, alltför mycket myspys och självgod präktighet är inte min grej. Gita haenger det ihop?
CITAT (aq42 @ 24-02-2008, 10:03)  haenger det ihop?  Tror det! Gita
CITAT (aq42 @ 24-02-2008, 10:03)  haenger det ihop?  Neej absolut inte! Ta bara Christer Sjögren (man kan ha honom som exempel i de mest skilda ämnen) - han om nån är väl självgod och präktig så det räcker till! men så långt från myspysig man kan komma.
mamamaggan
24-02-2008, 10:40
CITAT (herkules @ 24-02-2008, 08:57)  hur kan man tycka så illa om någon man inte känner? Men obehagskänslor kan man väl få fast man inte känner folk ? Det är något i hans sätt som ger rysningar.
mamamaggan
24-02-2008, 10:46
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 10:26)  Neej absolut inte! Ta bara Christer Sjögren (man kan ha honom som exempel i de mest skilda ämnen) - han om nån är väl självgod och präktig så det räcker till! men så långt från myspysig man kan komma.  Men snälla Berith! Har du varit in i min hjärna ? När Christer Sjögrens namn nämns så mår jag illa!!!!!!!!! Och jo Herkules , jag gör det även fast jag inte känner karln! Är någon sorts magkänsla som slår larm för en del människor. Men för den skull skulle jag inte vägra att träffa dem för att se om jag skulle ändra uppfattning ! I samma kategori hos mig finns Sten & Stanley ! Genompräktiga men ack så omysiga !
Jag kommer ihåg att min dotter var rädd för honom när hon var liten och såg på Rederiet (?) Senare blev hon facinerad av honom och det blev en slags hatkärlek. Så visst väcker han känslor den mannen. Torvan
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 10:46)   Men snälla Berith! Har du varit in i min hjärna ? När Christer Sjögrens namn nämns så mår jag illa!!!!!!!!! ---  Japp, och där var full aktivitet men ändå ordning och reda.  På tal om Per M:s roll i Rederiet så tror jag att skådespelare inte kan spela allt, dom måste nog ha lite av rollfiguren i sej. Kommer inte ihåg hans roll där, men om han spelade obehaglig så tror inte jag att rollfiguren och hans privata person låg så milsvida från varandra. Och som sagt, där i köket spelar han väl inte nån roll utan är sitt privata jag.
Han har spelat flera skurkroller också , bl.a i "Vita lögner", "1939" och "såsom i himmelen".
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 11:22)   Japp, och där var full aktivitet men ändå ordning och reda.  På tal om Per M:s roll i Rederiet så tror jag att skådespelare inte kan spela allt, dom måste nog ha lite av rollfiguren i sej. Kommer inte ihåg hans roll där, men om han spelade obehaglig så tror inte jag att rollfiguren och hans privata person låg så milsvida från varandra. Och som sagt, där i köket spelar han väl inte nån roll utan är sitt privata jag.  Men herregud! Han är ju skådespelare...
Thomas Wahlqvist
24-02-2008, 12:11
Att man talar så nedlåtande om Per är trist. Skulle någon utrycka sig plumpt mot någon forumist, ja då ropar man på polis.
herkules
24-02-2008, 12:27
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 10:40)  Men obehagskänslor kan man väl få fast man inte känner folk ? Det är något i hans sätt som ger rysningar. jo men inte så pass så man måste kalla människan för äcklig och förbjuda honom läsa sagor för barn!? jajja, var och en tycker som de vill, jag tycker bara att det är plumt.
Per Morberg: "Jag har lederhosen på mig för att få kontakt med wienerschnitzeln."
herkules
24-02-2008, 12:36
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 11:22)   Japp, och där var full aktivitet men ändå ordning och reda.  På tal om Per M:s roll i Rederiet så tror jag att skådespelare inte kan spela allt, dom måste nog ha lite av rollfiguren i sej. Kommer inte ihåg hans roll där, men om han spelade obehaglig så tror inte jag att rollfiguren och hans privata person låg så milsvida från varandra. Och som sagt, där i köket spelar han väl inte nån roll utan är sitt privata jag.  ALLA människor har olika sidor inom sig och att kunna plocka fram dem i en roll är det som skiljer en bra skådespelare från en dålig. men jag tror ju för den skull inte att spelar man bara skurkroller så är man en "nästanskurk" även privat. jag har träffat en av sveriges mest kända skådespelare, han är en arrogant skitstövel på film, "på riktigt" är han mycket ödmjuk, snäll och trevlig.
MariaÖrebro
24-02-2008, 12:42
Såg Per Moberg i musikalen "London the Musical" i Stockholm för några veckor sedan. Han är en helt underbar skådespelare som driver med både sig själv, folks bild av honom och med matlagningsprogrammen i TV! Jag tror att han är en helt fantastisk människa privat, och en sjutusan till skådis. Hur skulle ni själva må om ni tvingades sätta er in i en roll för att spela hustrumisshandlare eller rakt igenom onda personer?
CITAT (MariaÖrebro @ 24-02-2008, 12:42)  Såg Per Moberg i musikalen "London the Musical" i Stockholm för några veckor sedan. Han är en helt underbar skådespelare som driver med både sig själv, folks bild av honom och med matlagningsprogrammen i TV! Jag tror att han är en helt fantastisk människa privat, och en sjutusan till skådis. Hur skulle ni själva må om ni tvingades sätta er in i en roll för att spela hustrumisshandlare eller rakt igenom onda personer? Håller med till 100, det krävs en stor personlig mognad för att klara av det. Jag tror också att han är en fantastisk människa med en stor distans till sig själv och sitt skapande. //Mollis
Men om han nu spelar "motbjudande" och "äcklig" i matlagningsprogrammet så vinner han absolut inte nånting med det. Och jag trodde faktiskt att han stod där som Per Morberg och inget annat, i sitt eget kök och lagade mat inför en drös TV-tittare.
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 12:59)  Men om han nu spelar "motbjudande" och "äcklig" i matlagningsprogrammet så vinner han absolut inte nånting med det. Och jag trodde faktiskt att han stod där som Per Morberg och inget annat, i sitt eget kök och lagade mat inför en drös TV-tittare. Ja motbjudande och äcklig får stå för dig, jag tycker det är härligt befriande, är hjärtligt trött på alla korrekta, mainstream-kockar som inte bjussar på sig själva ett dugg... //Mollis CITAT (Mollis @ 24-02-2008, 13:06)  Ja motbjudande och äcklig får stå för dig, jag tycker det är härligt befriande, är hjärtligt trött på alla korrekta, mainstream-kockar som inte bjussar på sig själva ett dugg...
//Mollis ICA's provkök kanske hade passat bättre?
*Stintan*
24-02-2008, 13:22
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 12:59)  Men om han nu spelar "motbjudande" och "äcklig" i matlagningsprogrammet så vinner han absolut inte nånting med det. Och jag trodde faktiskt att han stod där som Per Morberg och inget annat, i sitt eget kök och lagade mat inför en drös TV-tittare. Smaken är som baken som tur är. Tycker varken han är "motbjudande" eller "äcklig" utan ganska mänsklig faktiskt i sina program. En färgstark person som dessutom är kunnig och en riktigt bra skådespelare. Att han har ett utseende som passar för skumma elaka roller spelar nog in i folks bedömningar tror jag men jag har även sett honom i "snälla" roller och han är lika bra där. Jag är övertygad om att han spelar en hel del i sina matlagningsprogram däremot visar han en mer privat sida när han är med i Jakt och fiske. Tydligt är ändå att han engagerar.
MariaÖrebro
24-02-2008, 13:31
Han skapar ju debatt, och det är väl det som man vill!!!
Jag tittar sällan på matlagningsprogram på TV, oavsett om det är Per M eller Tina eller nån annan. Fast jag såg ganska många program med Tina i början, tycker att hon var en inspirerande kock som visade lättlagad mat. Sen blev det iofs lite för mycket "jag oljar in mina lår" och "jag kryddar min skinka" och sånt.
Jag tycker Per Morberg sätt att laga mat i TV är oerhört sunt!! Han lagar mat som mat ska lagas..inga konstigheter utan rätt upp och ner..och han vet vad han gör!! Man kan inte hålla på och dutta och peta när man lagar mat till många och det gör han förmodligen för det mesta eftersom han har fem barn..
Den svenska bacillskräcken har allt gett mer elände än bacillerna själva...lite skit håller immunförsvaret på topp!! Dessutom dör de flesta bakterier när man stoppar ner sleven man slickat på i en kokande gryta igen....
...sen kan jag faktiskt förstå om han är förbaskat trött på att ge intervjuer...förmodligen var det inte alls därför han blev skådespelare..och jag tycker nog man kan få välja ett "offentligt" yrke utan att behöva bli allmän egendom..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|