|
Jag bor i radhus. Nu vill grannen på södra sidan bygga skärmtak över sin altan. Helst vill han glasa in men då det kräver bygglov (som kostar pengar) så har han kommit fram till att skärmtak blir bra. Han har inte kommit med någon direkt fråga till oss grannar om vi tillåter det men han har uttryckt sina önskemål. Jag har inte sagt något men jag tycker inte om det. Det kommer att stjäla en del av vår knappa utsikt och det kommer att stjäla solljuset några viktiga timmar under dagen. Vi kan glömma att ha blommor på den sidan av altanen samt att våra rosor inte får tillräckligt med soltimmar. Hur gör jag nu? Han kom häromdagen med en kopia på vad som gäller för bygglov och sa att nu har man ökat ut till 18 kvadratmeter på ett skärmtak utan bygglov. Jag sa att jag visste om det men att han fortfarande måste ha grannarnas tillstånd då det är mindre än 4,5 meter till oss. Han mumlade något om att ha ett formellt möte om detta. Jag är inte glad över detta. Det ökar inte precis på grannsämjan (det är inte dom med katten, där är det ok). Skall jag gå med på det och försämra för egen del och behålla en viss nivå av grannsämja eller skall jag sätta ner foten och säga nej med risk för totalt "krig"?
mamamaggan
14-01-2008, 12:54
Ni kan inte kompromissa? Blir det bättre för dig om han inte bygger ett så stort tak? Hur skulle han reagera om du berättade den negativa påverkan det blir för dig?
Försök att prata med grannen ! Red ut det här snarast annars blir det bara värre.
Jan af Lisö
14-01-2008, 15:12
Ställ frågan i forumet byggahus.se; större chans att få många svar. Grannskapsfrågor förekommer regelbundet där.....
skogstroll
14-01-2008, 15:16
CITAT (Bee @ 14-01-2008, 11:46)  Jag bor i radhus. Nu vill grannen på södra sidan bygga skärmtak över sin altan. Helst vill han glasa in men då det kräver bygglov (som kostar pengar) så har han kommit fram till att skärmtak blir bra. Han har inte kommit med någon direkt fråga till oss grannar om vi tillåter det men han har uttryckt sina önskemål. Jag har inte sagt något men jag tycker inte om det. Det kommer att stjäla en del av vår knappa utsikt och det kommer att stjäla solljuset några viktiga timmar under dagen. Vi kan glömma att ha blommor på den sidan av altanen samt att våra rosor inte får tillräckligt med soltimmar. Hur gör jag nu? Han kom häromdagen med en kopia på vad som gäller för bygglov och sa att nu har man ökat ut till 18 kvadratmeter på ett skärmtak utan bygglov. Jag sa att jag visste om det men att han fortfarande måste ha grannarnas tillstånd då det är mindre än 4,5 meter till oss. Han mumlade något om att ha ett formellt möte om detta. Jag är inte glad över detta. Det ökar inte precis på grannsämjan (det är inte dom med katten, där är det ok). Skall jag gå med på det och försämra för egen del och behålla en viss nivå av grannsämja eller skall jag sätta ner foten och säga nej med risk för totalt "krig"? Usch va jobbigt. Man kanske lite diskret kan föreslå att grannen kom över till berörda eller för den delen la ett papper i brevlådan, där de skriver sitt godkännande till det hela (om de vill det) för det är väl vad som behövs? Om man går bakom ryggen på grannen till byggnämnden gör ju bara allt bra mycket värre. Och sitta o lida ska man ju inte heller göra.
Piccante
14-01-2008, 16:10
CITAT (skogstroll @ 14-01-2008, 15:16)  Usch va jobbigt. Man kanske lite diskret kan föreslå att grannen kom över till berörda eller för den delen la ett papper i brevlådan, där de skriver sitt godkännande till det hela (om de vill det) för det är väl vad som behövs? Om man går bakom ryggen på grannen till byggnämnden gör ju bara allt bra mycket värre. Och sitta o lida ska man ju inte heller göra. Det är en bra ide att säga till grannen att han ska begära skriftligt godkännande. Alla bor ju inte kvar i samma hus hela livet. Om grannen flyttar kan de som flyttar in anklagas för svartbygge om de inte kan styrka att utbyggnaden har grannarnas godkännande.
Hans i Värmland
14-01-2008, 17:08
Frågan har du själv svarat på. Vilket är mest värt att du visar din åsikt eller låter grannen få sitt tak? Du kan ju själv bygga ett tak nu när han gör det -ett värstingtak.
Kakaduan
15-01-2008, 10:24
Usch, sådant där är ju alltid jättekänsligt. Vad säger grannen på andra sidan honom? Är det bara du som berörs negativt?
Jag har haft ett par liknande situationer där jag bor. Då blev jag tvungen att väga för- och nackdelar mot varandra. Till exempel: om jag säger nej och grannen blir sur på mig - är det värre eller bättre än att jag går och irriterar mig på resultatet om jag inte säger nej? Kan jag leva med att grannarna eventuellt blir sura på mig? Och så vidare...
Jag skulle nog sätta mig själv först i den här situationen. Det verkar ju inte särskilt trevligt alls att bli av med både utsikt och sol och det borde han kunna förstå. Man kan inte alltid stå tillbaka för att andra inte skall bli sura - det har jag lärt mig med åren.
Ring byggnadsnämnden och kolla vad som gäller, ha ett snack med grannen på andra sidan och ta en riktig diskussion med din byggsugne granne innan han hinner för långt i sina planer. Bättre att agera nu och fullt öppet än att vänta.
Kakaduan
Grannen på andra sidan bor på södra sidan så han tappar inga soltimmar mitt på dagen, däremot kvällssolen går han miste om. Nu är det en ensamstående kille som sällan är ute på altanen. Blommor är inget han intresserar sig för. Vi vet att det inte krävs bygglov för skärmtaket, däremot om han vill ha skydd även på sidorna. Men han måste ha vårt godkännande pga närheten. Det framkommer inte riktigt i de skrivelser jag hittat på nätet om dessa skall lämnas in till myndighet eller om det räcker att han behåller dom hos sig. Alla grannar i området har markiser, så också vi, och det är ju en helt annan sak. Den drar man in alltsomoftast. Möjligen har grannen inte tänkt på alla nackdelar - förutom en sur granne - som det här drar med sig. Det blir mörkt inomhus, det låter om plasten när det regnar och hur har han tänkt komma åt för rengöring av taket (han är nästintill sjuklig pedant) Jag tackar för ert moraliska stöd för jag vill verkligen inte ha detta plasttak nära mig året runt. Jag får nog riskera "krig" för att behålla mitt eget lugn och ha det trivsamt på min altan.
Edit: stavfel
Om jag inte mins fel (Är inte säker) så måste han lämna in grannarnas godkännande till byggnadsnämnden. Ärendet måste registreras även om det inte kräver bygglov. Men detta skiljer sig nog från kommun till kommun, som många andra lov utan lov. (Är fortfarande inte säker) 4,5 metersregeln gäller i alla fall över hela landet.
Nämen fy vad tråkigt! Kolla med kommunen, bostadsrättsförening eller dyl, för jag tror inte att det är fritt fram för din granne att göra på detta viset. Lycka Till!
Kakaduan
17-01-2008, 11:40
En av mina grannar ville bygga en terass där de tidigare hade haft en balkong. Den var inte heller så stor att den behövde bygglov, men just närheten gjorde att vi som bodde runtom behövde lämna skriftligt medgivande till kommunen. Det kom ett papper från kommunen där man fick skriva JA eller NEJ och underteckna. Den som inte svarade räknades som ett JA. Vi skrev OK och skickade in eftersom det inte berörde oss alls.
Så något måste han ansöka om även om han inte behöver bygglov som sådant om allt skall gå rätt till.
Kakaduan
Jag tycker absolut att du skall vara egoist i detta fall. Att bo så nära varandra kräver en stor skopa hänsynstagande vilket din granne borde förstå. Jag tycker inte att du gör fel som vill ha maximalt med ljus och sol på din uteplats. Om du dessutom äger ditt radhus lär ju detta dessutom dra ned värdet på ditt hus i värsta fall. Om han blir sur tror jag det går över relativt snabbt för att han tycker nog det är lika obehagligt som du att vara ovän med grannen.
I Täby kommun så är det kommunen som begär in grannarnas intyg då det ej gått rätt till när grannar gått runt till sina grannar o bett dom skriva på intyg om att det varit ok när dom velat bygga. Så borde det vara i alla kommuner.
Jag tycker du ska säga nej. Detta beslut med en tillbyggnad ska ni leva med resten av er till som ni bor i huset. det är bättre att ta det obehaget med grannen än att gå sen resten av tiden i skuggan o gräma sig. I radhusområden bor man ju väldigt nära varandra och måste ta hänsyn på ett helt annat sätt.
catlady
06-02-2008, 14:54
Jag anser att den som här ovan skrev att ni kanske kunde kompromissa är rätt på det. En dialog börjar med att du bjuder över honom och uttrycker dina rädslor, visar hur hans tak kommer störa utsikt och stjäla sol, och en stilla fråga från dig om han kan tänka sig att bygga något mindre. Det måste väl vara det första steget?
Fågelvägen
26-02-2008, 10:50
Hallå Bee! Och så vill vi ju absolut veta hur det gick!  Alltid lär man sig nånting...
mamamaggan
26-02-2008, 14:21
CITAT (Fågelvägen @ 26-02-2008, 10:50)  Hallå Bee! Och så vill vi ju absolut veta hur det gick!  Alltid lär man sig nånting... Vill också veta !
CITAT (Bee @ 15-01-2008, 14:18)  Grannen på andra sidan bor på södra sidan så han tappar inga soltimmar mitt på dagen, däremot kvällssolen går han miste om. Nu är det en ensamstående kille som sällan är ute på altanen. Blommor är inget han intresserar sig för. Vi vet att det inte krävs bygglov för skärmtaket, däremot om han vill ha skydd även på sidorna. Men han måste ha vårt godkännande pga närheten. Det framkommer inte riktigt i de skrivelser jag hittat på nätet om dessa skall lämnas in till myndighet eller om det räcker att han behåller dom hos sig. Alla grannar i området har markiser, så också vi, och det är ju en helt annan sak. Den drar man in alltsomoftast. Möjligen har grannen inte tänkt på alla nackdelar - förutom en sur granne - som det här drar med sig. Det blir mörkt inomhus, det låter om plasten när det regnar och hur har han tänkt komma åt för rengöring av taket (han är nästintill sjuklig pedant) Jag tackar för ert moraliska stöd för jag vill verkligen inte ha detta plasttak nära mig året runt. Jag får nog riskera "krig" för att behålla mitt eget lugn och ha det trivsamt på min altan.
Edit: stavfel Ge honom ett alternativ till plasttak. Om han nyttjar sin terass mera sällan så kanske han kan tänka sig att i stället sätta upp en markis, den kommer ju bara att användas NÄR han är ute.
Lägesrapport: Det har inte hänt nånting sen grannen kom med papperskopian om hur man söker bygglov. Jag sa ju då till honom att han måste beakta 4,5metersregeln. Då mumlade han ngt om att kalla oss grannar till ett möte. Detta har inte hänt än. Faktum är att man ser inte röken av nån av dom. Det bästa vore om dom köpte ny markis. Den gamla gick sönder (en vajer gick av) och dom ville inte lägga ut 10.000 på en ny markis, hellre bygga in hela altanen (som om det vore billigare). Om någon månad kommer väl utesäsongen att ta fart. Då får vi se om han tagit sitt förnuft till fånga.
Jag är väldigt tacksam för ert stöd här! Om/när frågan kommer så kommer jag att säga nej!
Piccante
27-02-2008, 15:31
CITAT (Bee @ 27-02-2008, 13:33)  Lägesrapport: Det har inte hänt nånting sen grannen kom med papperskopian om hur man söker bygglov. Jag sa ju då till honom att han måste beakta 4,5metersregeln. Då mumlade han ngt om att kalla oss grannar till ett möte. Detta har inte hänt än. Faktum är att man ser inte röken av nån av dom. Det bästa vore om dom köpte ny markis. Den gamla gick sönder (en vajer gick av) och dom ville inte lägga ut 10.000 på en ny markis, hellre bygga in hela altanen (som om det vore billigare). Om någon månad kommer väl utesäsongen att ta fart. Då får vi se om han tagit sitt förnuft till fånga.
Jag är väldigt tacksam för ert stöd här! Om/när frågan kommer så kommer jag att säga nej! Söker han bygglov så borde du bli tillfrågad av tjänstemannen som handlägger eftersom närmaste granne har rätt att komma med synpunkter. Sen finns ju alltid risken att grannen bygger ändå.... vissa tar lätt på bygglov när det gäller mindre saker och söker inte ens lov.
Fågelvägen
27-02-2008, 17:27
"Sen finns ju alltid risken att grannen bygger ändå.... vissa tar lätt på bygglov när det gäller mindre saker och söker inte ens lov."Kan man inte bli tvungen att riva sånt som man byggt utan bygglov? Fast det kanske förutsätter att en granne anmäler bygget.  Grannsämjan i fara igen, alltså.
ninnisky
27-02-2008, 22:09
Min mor - bor i radhus i annan kommun- ville bygga ut sin inåtgående balkong 40-50 cm utanför fasaden. För detta krävdes båda grannarnas tillstånd/godkännande och bygglov (som hon fick). Visserligen handlade det här om en ändring i fasaden men jag lärde mig en del på detta. I ett radhusområde får man inte göra speciellt mycket utan bygglov och framförallt grannarnas godkännande.
I ditt fall, Bee, skulle jag definitivt säga nej och kanske rentav informera byggnadsnämnden i preventivt syfte. Ja, det kan man göra..... Grannsämjan är viktig - men din egna trivsel viktigare!
Har inte heller min favoritgranne så jag är nyfiken på fortsättningen också!
......grannarnas godkännande skriftligt tillsammans med ansökan om bygglov
Dethär låter jobbit för alla "partner" tur att jag inte ha valt den boendeformen !!!Jag förstår dig men samtidigt förstår jag grannen som vill ha permanent "regn skydd" . Men som sagt regler för er byggtillstånd måste finnas i kommunen. Jag skulle alrig vilja ha grannar så nära men vi grannar i större villaområde vill ha gott förhållande till varandra. Och det bästa sättet är att prata med dom. Anki
Mica548
28-02-2008, 23:19
Hej, I de kommuner jag har bott har det alltid gällt 4,5 meter till tomtgräns och grannarnas godkännande för att det ska gå igenom.
Kolla boverkets hemsida, där finns en skrift som heter "Lov, tillsyn och ...... (kommmer inte ihåg vad) där boverkets rekommendationer till kommunerna finns inkl. hänvisning till gällande lagstiftning (oftast PLB). I ditt ärende gäller: utan alla berörda grannars godkännande, inget tillstånd. Då måste han överklaga för att få till det. Kommunen har inte rätt att göra undantag mot PLB i sin detaljplan om det strider mot grannavståndet.
Håller med de som säger att du ska prata med honom. Har själv gått med blanketten i hand till mina grannar och man är nog så spak och kan tänka sig att göra mycket för att få en påskrift. Visa hur det ser ut hos dig, hur du känner inför det, vad det praktiskt skulle innebära för dig om han genomför det och hans förlslag på lösning (ersätta dig ekonomiskt, göra en annan lösning, avstå etc). Likväl som du också lite finkänsligt kan leda in honom på alternativa sätt, tex markis. ett exempel är att han slår upp några stolpar och lägger plast över så tittar ni gemensamt och kan tillsammans bedöma hur mycket det stör - det kanske inte stör så mycket för dig eller han inser att han skuggar för mycket.
Lycka till och återkom gärna och berätta hur det gått!
Idag kom grannen och knackade på med ett papper i handen. Jag tittade inte på papperet utan sa nej och angav mina skäl. Han hade svårt att ta det och blev j*****t sur. Fick intrycket att han nog tänkt att detta var en ren formalitet. Nu får han tänka om vad han skall ha i stället. Fast förmodligen sitter han och ruvar på hämnd (jo, han är sån).
Fågelvägen
02-04-2008, 22:04
Tappert av dig att stå på dig och motivera varför, fast han tydligen hade väntat sig en undergiven underskrift. Tråkigt om han nu vill hämnas, eller åtminstone sura. Har du ett ordentligt staket eller en hög häck åt det hållet?
skogstroll
03-04-2008, 07:14
larvigt att bli sur, klart du protesterar om det blir till besvär för dig. han får väl hitta på nån annan lösning istället, finns ju så mycket man kan göra
CITAT (Fågelvägen @ 02-04-2008, 23:04)  Tappert av dig att stå på dig och motivera varför, fast han tydligen hade väntat sig en undergiven underskrift. Tråkigt om han nu vill hämnas, eller åtminstone sura. Har du ett ordentligt staket eller en hög häck åt det hållet?  CITAT (skogstroll @ 03-04-2008, 08:14)  larvigt att bli sur, klart du protesterar om det blir till besvär för dig. han får väl hitta på nån annan lösning istället, finns ju så mycket man kan göra Hela grejen är att min enda fina utsikt - mot ett litet skogsområde - är över hans tomt. Annars får jag stirra rakt fram in i ett annat hus. Dessutom når eftermiddagens solstrålar min altan via hans tomt. Täcks det för kan jag glömma blommor på altanen. Så nej, varken hög häck eller högt staket, bara en avskärmning som man kan stå och prata över (!) Han förstod inte det där med utsikt. Han är inte ute på sin altan tillräckligt ofta för att ha koll på hur det ser ut - han ser bara sin fina gräsmatta (den är grönare på hans egen sida). Alternativet för honom är i hans ögon dyrt. Han får nämligen ersätta den markis han hade sönder förra året och en ny ligger på ca 10.000-15.000 inkl allt. Det hade ställt sig betydligt billigare att bara smälla upp ett plasttak. Fast han mumlade ngt om glasrutor, hur han nu hade tänkt få till det utan bygglov  Och detta trodde han att jag skulle gå med på! Och ruvar på hämnd gör han, såpass mycket har jag lärt känna honom under de 10 år han bott där. Men men. Det tar vi när det kommer  Jag vill tacka alla er här på Odla för att ni stöttat mig! Utan er hade jag nog inte vågat ta mod till mig och säga nej. Det är inte samma sak som att säga nej till tex Jehovas vittnen, dom kommer ju inte tillbaka. Men grannen bor kvar och jag skall ha någon form av relation till honom även i fortsättningen, därför tog det emot. Så, TACK (Och så fick jag lärt mig nu hur man gör dubbla citat!)
CurlySue
03-04-2008, 10:56
be honom kolla på Rustas markiser. De är jättebra och inte så dyra.
Lasse Lasse Liten
26-04-2008, 08:59
CITAT (Bee @ 03-04-2008, 10:45)  Det är inte samma sak som att säga nej till tex Jehovas vittnen, dom kommer ju inte tillbaka. Men grannen bor kvar och jag skall ha någon form av relation till honom även i fortsättningen, därför tog det emot. Så, TACK  Vår granne ville göra en renovering och 70m2 utbyggnad av huset mot vår skogstomt som ligger precis ovanför vår villatomt (ja, vi har två tomter!) Husväggen skulle hamna 2,8m från gränsen och jag var först väldigt tveksam och sa att jag behövde sova på saken när grannen kom och ville diskutera saken. Behövde ta mig en funderare eftersom tomterna är extremt långsmala, och vi har själva haft funderingar att bygga ett hus/studio på vår skogstomt, dock inte bestämt hur än. I så fall skulle dessa hus hamna extremt nära varann. Där är också en fantastisk utsikt att ta hänsyn till vyn nedanför som skulle påverkas en del. - Till saken hör att han först ringde och nämnde att han egentligen hade planer på att bygga IN PÅ VÅR TOMT. Jag tror att han försökte skämta men men ingen bra start. Så efter ett par dar gick jag över och sa att det var okej med utbyggnaden och skrev på pappren. Eftersom jag annars misstänkte att han såklart skulle göra utbyggnaden längre söderut och komma närmare inpå vår uteplats - vi har annars ingen insyn någonstans på vår tomt. Dessutom tänkte jag på grannsämjan eftersom det ju inte var precis inpå vår villatomt han skulle bygga som är viss skillnad. Så det kunde vara okej i det fallet. Men sedan visade det sig att byggnadsnämnden sa nej till hans ansökan och han fick minsann rita om! Dock ned mot vår uteplats, men det visar sig nu inte bli så farligt. Så du sköter detta mot grannen bra, tycker jag! De ska inte komma och tro att de kan styra hur som helst. De har en omgivning att ta hänsyn till, inte minst i radhuskvarter. Självfallet måste du ha din utsikt i behåll. Värdet på huset inte minst vid ev framtida försäljning kan komma att påverkas om inte annat om där inte finns nån utsikt kvar. Tar han hämnd så vet du väl numret till tv3:s Grannfejden?
Sommartorparn
26-04-2008, 10:49
Intressant tråd. Å ena sidan var det bra att du stod på dig. Å andra sidan kanske du på ett tidigare stadium skulle ha låtit honom förstå vilka negativa konsekvenser detta tak skulle få för dig, men att du skulle fundera på saken. Nu kom det som en chock för honom att du sa nej, så därför kan jag förstå att han blev sur. Hoppas det går över....
Lasse Lasse Liten
26-04-2008, 19:15
Grannar som sitter vid ritbordet och gör luftslott och planerar har säkert svårt att sätta sig in i andras situation dvs att även ta hänsyn till sina grannar i området. När min granne fick höra att jag först var tveksam och ville sova på saken blev han på stört irriterad och började genast dividera om att köpa den, och den, och den - och DEN tomten och minsann bygga på och pekade i alla riktningar där det är fritt och öppet och obebyggt då vi bor i kyrkby som på landet. Så för de som går i renoveringstankar handlar det väl om att de såklart gör sig en föreställning om hur de tänker sig att de ska få bygga, men sen ska ju grannar och byggnads på kommunen få säga sitt. Vilket man väl även måste ta med i beräkningarna utan att behöva surna till egentligen. Men det finns ju folk och fä.
CITAT (Bee @ 03-04-2008, 10:45)  Jag vill tacka alla er här på Odla för att ni stöttat mig! Utan er hade jag nog inte vågat ta mod till mig och säga nej. Det är inte samma sak som att säga nej till tex Jehovas vittnen, dom kommer ju inte tillbaka. Men grannen bor kvar och jag skall ha någon form av relation till honom även i fortsättningen, därför tog det emot. Så, TACK (Och så fick jag lärt mig nu hur man gör dubbla citat!) varsegod!
En liten lägesrapport. Sa jag att grannen skulle ruva på hämnd? Jomen. Under den tid som gått har dom inte pratat med oss, vi var ju så ruskigt elaka mot dom.
Idag när vi kom hem, vid 20.30-tiden var hämnden på plats:
[attachment=17841:Grannens_plank2.JPG]
Vackert? Ser ni skogen till vänster om björken? - Det gör inte jag heller! Ljuset och utsikten var mina främsta skäl att säga nej till deras skärmtak. OCH SÅ KOMMER DET HÄR UPP!!! Och som sagt, dom pratar inte med oss. Dom har av någon anledning inte satt upp något plank mot deras granne i söder. Dom kanske vill ha in ljus på sin altan... (planket är mot söder). Höjden mot väggen är 225 cm och längst ut är det 192. Bredd är 147 cm.
Nu skall jag skriva brev till Stadsbyggnadskontoret och fråga vad dom tycker om detta. Vill gubbf*n har krig så kan han få det!
har följt historien med intresse, och tycker att nåt liknande plank borde man verkligen inte så sätta upp så där... usch vad jag lider med dig. fast jag bor på landet så har även vi förut haft anledning att ha en krångel-granne - det finns dom som inte 'vet' tomtgränser och alltid försöker..........Dom finns överallt vare sig man bor på landet eller mera i stan. På landet tror dom det är mera fritt att göra som dom vill då man inte bor lika nära.
CITAT (Bee @ 06-05-2008, 21:23)  En liten lägesrapport. Sa jag att grannen skulle ruva på hämnd? Jomen. Under den tid som gått har dom inte pratat med oss, vi var ju så ruskigt elaka mot dom.
Idag när vi kom hem, vid 20.30-tiden var hämnden på plats:
[attachment=17841:Grannens_plank2.JPG]
Vackert? Ser ni skogen till vänster om björken? - Det gör inte jag heller! Ljuset och utsikten var mina främsta skäl att säga nej till deras skärmtak. OCH SÅ KOMMER DET HÄR UPP!!! Och som sagt, dom pratar inte med oss. Dom har av någon anledning inte satt upp något plank mot deras granne i söder. Dom kanske vill ha in ljus på sin altan... (planket är mot söder). Höjden mot väggen är 225 cm och längst ut är det 192. Bredd är 147 cm.
Nu skall jag skriva brev till Stadsbyggnadskontoret och fråga vad dom tycker om detta. Vill gubbf*n har krig så kan han få det! Kan säga på rak arm att det där får han inte godkännt av byggnadsnämnden för. För det första så är det alldeles för högt, för det andra så har han säkert inte sökt bygglov för det. Stå på dig och anmäl detta plank till byggnadsnämnden omgående. Vänta inte!!
Nu har jag skickat mail till Stadsbyggnadskontoret och bifogat bilden.
Fågelvägen
06-05-2008, 22:00
Uppenbart att det nu inte längre är regnskydd som din granne är ute efter. Så taskigt! Och igen väntar vi med spänning på en fortsättning på historien. Hoppas du berättar! Just nu har jag svårt att föreställa mig hur en harmonisk lösning skulle kunna se ut på lång sikt.
Antag att Stadsbyggnadskontoret ger dig rätt - och grannen måste riva planket - kommer han sedan och ber om ursäkt och medger att du hade rätt? Ni tar en öl i kvällssolen och så lever ni lyckliga i alla era dagar?
CITAT (Fågelvägen @ 06-05-2008, 23:00)  Uppenbart att det nu inte längre är regnskydd som din granne är ute efter. Så taskigt! Och igen väntar vi med spänning på en fortsättning på historien. Hoppas du berättar! Just nu har jag svårt att föreställa mig hur en harmonisk lösning skulle kunna se ut på lång sikt.
Antag att Stadsbyggnadskontoret ger dig rätt - och grannen måste riva planket - kommer han sedan och ber om ursäkt och medger att du hade rätt? Ni tar en öl i kvällssolen och så lever ni lyckliga i alla era dagar? Bästa alternativet är att han fakstiskt skaffar sig minst 4,5 meter till närmsta granne! Nej, det blir ingen ursäkt och ingen öl i kvällssolen - inte med honom i alla fall. Men jag kommer att klocka honom när han kör moppen på tomgång i förrådet. Det brukliga är 5 minuter ("för att det är bra för motorn"). Vi har en kommunal regel om 1 minut.
CITAT (Bee @ 06-05-2008, 22:16)  Nu har jag skickat mail till Stadsbyggnadskontoret och bifogat bilden. Bra!  Följer spänt utvecklingen
CurlySue
07-05-2008, 13:02
stå på dig. Ont ska med ont fördrivas. Vill han vara sur på dig och maken... låt han vara det!! Ni har inte gjort något fel!! Håll oss underättade...
skogstroll
07-05-2008, 13:06
ja herregud ibland undrar man vad det är för fel på folk
tror du borde få positivt svar fråpn byggnadsnämnden, men man kan aldrig veta. Men just i radhusområden är man alltid försiktigare med ombyggnader. återkom o berätta o lycka till
ingrids
07-05-2008, 15:04
Usch så sur man blir på folk som tror att bygglov och samråd bara är en "formalitet"! Och när man gör som du och protesterar och står på sig blir man regelryttare och motarbetad. Jag undrar varför så få tänker på att vi i tätbygd så ofta ansvarar för varandras utsikt. Min ena granne blev glad när jag berätta om min min lindallé och frågade om det var ok med dem och sa att det var trevligt för de skulle också "få njuta av den". De var inte ironiskt folk så jag tror faktiskt på det och blev jätteglad!
CurlySue
07-05-2008, 16:10
tyvärr så misstänker jag att det kan bli långdraget...om han vägrar följa byggnadsnämndens beslut så måste det väl dras via tingsrätten?
Han måste följa byggnadsnämndens beslut annars får han vite och det kommer kosta honom en rejäl slant, troligen bra mycket mer än hans plank eller planer på skärmtak. Ett sådant fä han verkar vara!
CITAT (Bee @ 06-05-2008, 23:14)  Men jag kommer att klocka honom när han kör moppen på tomgång i förrådet. Det brukliga är 5 minuter ("för att det är bra för motorn"). Vi har en kommunal regel om 1 minut. Inte bara klocka tomgångskörningen. Miljöförvaltningen har nog ett och annat att säga om ett sådant ofog.
Igår fick jag kopia på brevet Stadsbyggnadskontoret skickat till min granne. De hade bifogat mitt foto så att han skulle se hur det ser ut från min sida (himla tur att jag tog det kortet).
Dom skriver att det saknas bygglov för planket vilket krävs och att kostnaden för olovligt byggande kan bli 4 gånger större än om man har lov. Vidare konstaterar bygglovschefen att det troligtvis inte kan bli något grannmedgivande i en bygglovsansökan för planket då det är så högt samt ligger i söder!
Grannen uppmanas att kontakta Stadsbyggnadskontoret före juni månad. Om inte så kommer ärendet att tas upp i Byggnadsnämndens möte och då kan frågan om avgift/vite komma på fråga.
En sak som förvånade mig när jag pratade med handläggaren i måndags var att han var tvungen att upplysa grannen om att det räcker med 30% luft-/ljusgenomsläpp! Alltså, det räcker att grannen tar bort var tredje planka så kan han ha det kvar! Jag trodde det var 50% som gällde.
Igår var det ingen som öppnade altandörren där. Imorse när jag gick ut med min tidning och kaffekopp och katten gick ut i gräsmattan hördes ett "schas katta" från grannens dotter som just släppt ut hunden på deras gräsmatta. Som jag sagt förut, ju förr dom skaffar sig 4,5 meter till sin granne, desto bättre.
Skall bli spännande att se vad dom tänker göra nu. Till helgen kommer min son och sonhustru till oss. Vi tänker vara ute på altanen så mycket som möjligt!
Fågelvägen
15-05-2008, 10:04
Låter som du har Stadsbyggnadskontoret på din sida i alla fall! Fast jag undrar: om grannen måste ta bort planket (och betala vite), blir du då tvungen att SE OCH HÖRA honom mer än nu? Han kommer ju knappast att se glad ut. Och grannen har naturligtvis utsett dig till Taskig Granne! Hoppas det slutar med någon sorts vapenstillestånd till sist. Du berättar väl hur det fortsätter?
Jössös vilken gubbf*n du råkat få till granne! Jag tyckte vår granne var hopplös när han kom hit och frågade mina gäster vad de gjorde här när vi inte ens är släkt Stå på dig! Hoppas de tröttnar och flyttar nånstans utan grannar!
Ja, det finns ju en liten positiv sak med planket. Jag slipper se dom! Men dom är inte ute så mycket, inte ens vanligtvis, så min utsikt och ljuset för blommorna är värt mycket mer för mig.
Jag har vunnit denna ronden men segersötman vill inte infinna sig. Jag tycker hela den här historien är jobbig och tråkig! Jag vill leva i harmoni med mina medmänniskor och det är outsägligt trist att bli utsatt för det här. Grannsämjan känns för alltid förlorad. Men jag sov gott inatt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|