Sidor: 1, 2
Chamomille
Det finns gott om gubb-f...nar i den här världen tyvärr. Har själv varit utsatt för några.
Hur som helst, i vår kommun får man inte bygga plank som är högre än 1.80. Ingen tröst kanske - det ser du väl inte över i alla fall? Sen får planket inte sträcka sig längre ut än 4 meter från huset. Ingen större tröst det heller? Det ser inte ut som det är så långt. Tråkigt för dig i alla fall. Suck.
Bee
180cm gäller i vår kommun också - för plank. Staket däremot finns ingen övre gräns för enligt handläggaren på Stadsbyggnadskontoret. Så om grannen plockar bort några brädor är jag chanslös.
Chamomille
Va? Får man bygga hur höga staket man vill?? Lustigt. Fast nu ser det ju inte precis ut som ett staket i alla fall... Helt klart ett plank. Och det gör ju inte dig (mycket) gladare ifall han plockar bort en och annan pinne.
Ralf
CITAT (Chamomille @ 15-05-2008, 12:02) *
Va? Får man bygga hur höga staket man vill?? Lustigt. Fast nu ser det ju inte precis ut som ett staket i alla fall... Helt klart ett plank. Och det gör ju inte dig (mycket) gladare ifall han plockar bort en och annan pinne.

Ja det får du säkert... men det är bygglovspliktigt... o ju högre dess då mera avancerad konstruktion med allt vad det medför. Och det finns alltid en maxhöjd på hur högt du får bygga i stadsplanelagt område.
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 15-05-2008, 11:31) *
Hur som helst, i vår kommun får man inte bygga plank som är högre än 1.80. Sen får planket inte sträcka sig längre ut än 4 meter från huset.

aha tack för info smile.gif min granne har planterat nån mysko avgränsningshäck fast det förlängde snarare vår tomtgräns så det var ju bra giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 15-05-2008, 12:56) *
aha tack för info smile.gif min granne har planterat nån mysko avgränsningshäck fast det förlängde snarare vår tomtgräns så det var ju bra giggle.gif

Åtminstone var det så sist jag hörde mig för. smile.gif Den här kommunen har ju en förmåga att ändra byggloven titt som tätt laugh.gif . Jag är i alla fall ganska säker på 1.8 metern...
mirjam
Tycker du ska försöka ta ett snack med hela familjen kanske och försöka om igen förklara att det vore oklokt att grannsämjan ska få såna här konsekvenser, att bo så nära funkar inte enl min mening till nåt välbefinnande, ingen mår bra av det om man ska behöva vara arga på varandra. I ett skede när man är arg funkar ju inget resonemang. Om det kan finnas en tredje person med er och ni sitter ner och försöker få åtminstone bort den elaka attityden till varandra. Fast jag har mina grannar på behöriga avstånd så kan inte jag tänka mig vara ovän med dom. Om du jobbar på det på rätt sätt( be om hjälp av nån som är kunnig i sånt resonemang, vad som lämpar sig) Att helt enkelt förklara att ingen av er vinner på att vara arga på varann. Du har ju rätt måna om dina rättigheter, som vilken annan granne skulle tycka. Känns så tråkigt att ett bekymmer blir flera. Om inte viktigt för hälsans skull - uteplatserna ska ju ge rekreation och fritid, glädje i ditt odlande och det skulle jag ha svårt att känna man om man är arg på varandra hela tiden. Hur tufft det än verkar - ge dig inte heller i första taget att försöka i alla fall. Men det är nog bra att det görs på ett rätt sätt vilket det nu är ? det vet jag inte..... Att ni får prata ut om känslor. Visst jag kan förstå grannen så gärna vill ha ett sånt tak, säkert många som skulle vilja det. Om inte se det att det gagnar din hälsa och allas välbefinnande. Det är en svår utmaning - men värt ett försök, det är min personliga åsikt i fallet......
Bee
Mirjam, På ett plan fattar jag vad du menar och det är ett vettigt förslag. På ett annat plan - just nu - har jag ingen som helst lust att ta första steget till försoning. Bollen ligger hos grannen.

I normala fall är jag mycket kompromissvillig. Ordet kompromiss kunde vara mitt mellannamn. Men i vissa sällsynta fall, som det här, kan jag vara oförsonlig. Mitt hem är min borg och han har angripit både den och mig. Då är inte varken förståelse eller förlåtelse aktuellt.
mirjam
Just det - bollen är hos grannen....... Och så barnslig och oförstående/känslokall som han handlat hittills i denna affär tvivlar jag på att han skulle det - just därför jag skrev dessa rader. Ville skriva nåt som ingen annan sagt. Visste det skulle uppröra känslor. Och förlåtelse menar jag inte i den bemärkelsen- ej heller använt ordet. Det är mycket man inte förlåter här i livet- men livet måste gå vidare ändå - hur svårt det än kan vara ibland. Har verkligen en förståelse från din sida att det är ett jättekänsligt kapitel nu och att du känner dig överkörd och alla de känslor de för med sig. Det är alltid jobbigt behöva processa om en sak som man inte skulle behöva för andras dumdristigheter. Har full förståelse för hur du känner men skrev raderna för att jag så gärna vill att ditt liv, dina timmar på din uteplats skall ge dig glädje och harmoni. Att fika ihop är kanske uteslutet för all framtid( och inget man vill) men man måste kunna någorlunda känna sig tillfredsställd när man är ute tycker jag - vad man nu sätter in i dom orden.
Bee
Du har så rätt Mirjam. Och jag vill verkligen inte att detta skall eskalera. Jag funderar mycket på hur det kommer att bli framöver. Känner mig kränkt och pendlar mellan ilska och melankoli.

Ett första steg kanske får bli att skaffa hostor att sätta i mina utekrukor. Dom lär vara skuggtåliga. Men en hosta i en ampel i stället för en ljuvligt luftig hängpelargon - hur kul är det? wink.gif Och det har varit kul att i alla år få se de nya ungarna i skatboet när dom skall ut på sina första flygturer.

Idag är det fredag. Ena sonen och sonhustru kommer på besök över helgen. Vi tänker tillbringa mycket tid på altanen, plank eller inte!

PS. Nej, det var inte du som sa ordet "förlåtelse". Det är mina egna tankar.
Bee
Uppdatering 19 maj:
Idag när vi kom hem från jobbet hade planket glesats ut de stadgade 30%-en :

[attachment=18439:Grannens_galler.jpg]

Jag är inte nöjd men vad jag förstod från mannen på Stadsbyggnadskontoret är jag chanslös när det gäller att få bättre genomsiktlighet.

Det satt också en stor lapp på vår dörr om att vi skulle laga deras rostiga lykta de hade haft på sitt altanräcke och som hade fallit ner en sen kväll på vår altan för några veckor sen så glaset gått sönder. Detta hände ett par veckor före planket. Om det var blåsten eller två katter - varav den ena kan ha varit vår - som jagat varandra vet vi inte. Ingen såg när det hände. Jag gick över med lampan och fick bara tala med ena dottern så jag berättade för henne att den fallit ner hos oss. Ingen förälder kom till dörren. Några dagar senare stod den på vår framsida och där har den stått sen dess. Jag hade tänkt slänga den men vill ge dom chansen att prata om det.
Så mycket för det.

Men jag tycker nog att grannen gör sig bra bakom galler! Lägg märke till markisen. Det är den gamla trasiga som tycks ha blivit lagad.
CillaM
Med tanke på allt som hänt så tycker jag du är enormt tålig och tålamodig. Stå på dig!
Bee
Tack. Ja, jag hoppas att det räcker nu. Jag orkar inte bråka mer med det här. Livet går vidare. Ingen grannsämja där men det kan jag gott leva utan. Det finns trevliga grannar också!
Knytt
Men vilken galning! Stackare.
Och varför skulle ni laga deras gamla lykta? Och varför gå bärsark för att ni inte gillar hans byggnadsplaner. Han är ju vansinnig!
gjodar
Personligen så hade jag dragit en slägga igenom hans ''staket'', för när det gäller oresonligt folk så bråkar jag gärna.
sjusorterskaka
Jisses, klart man blir besviken när man inte får igenom sina byggplaner men man behöver ju inte bete sig som en barnunge i sandlådan för det.
Fast trots allt hade jag nog haft svårt att låta bli att hämnas när det väl gått så långt.

Vi är ju knappast de goaste vänner med våra närmsta grannar (ganska långt ifrån), men vi respekterar ändå varandras åsikter och försöker rätta oss efter dem. Har man valt att bo nära andra så får man ju anpassa sig liksom.
skogstroll
CITAT (Bee @ 19-05-2008, 20:56) *
Uppdatering 19 maj:
Idag när vi kom hem från jobbet hade planket glesats ut de stadgade 30%-en :

[attachment=18439:Grannens_galler.jpg]
Det satt också en stor lapp på vår dörr om att vi skulle laga deras rostiga lykta de hade haft på sitt altanräcke och som hade fallit ner en sen kväll på vår altan för några veckor sen så glaset gått sönder. Detta hände ett par veckor före planket. Om det var blåsten eller två katter - varav den ena kan ha varit vår - som jagat varandra vet vi inte. Ingen såg när det hände. Jag gick över med lampan och fick bara tala med ena dottern så jag berättade för henne att den fallit ner hos oss. Ingen förälder kom till dörren. Några dagar senare stod den på vår framsida och där har den stått sen dess. Jag hade tänkt slänga den men vill ge dom chansen att prata om det.
Så mycket för det.

Jag tycker det är otroligt att de anklagar er för att deras korkade lykta gått sönder, det kan de ju knappast bevisa! herrejösses. Jag som har svårt att skälla ut nån skulle blivit skogstokig... de har problem den saken är klar. Ge dem lyktan tillbaks, det är inte era sopor
Betty
Håller med! Ställ lampan på deras sida, ev. med en lapp med meddelandet om att ifall den ställs hos er igen så åker den i soptunnan en gång för alla. Såna där människor gör mig bara så... ranting.gif !
Bee
Nu har det gått några veckor. Med lampeländet blev det så att grannen var på oss om att betala för den trasiga lampan och jag blev så förskräckligt arg (för att uttrycka det tryckbart) så jag slängde till honom en 50-lapp och sa att hädanefter ville jag inte höra ett ord till från honom. Punkt. Detta har han hållit.

Men han har utökat planket:
[attachment=20252:Tillskottet.jpg]

Ser ni det vänstra hörnet?
[attachment=20256:bastmattan.JPG]
Denna bastmatta sätter han upp varje dag med hjälp av en sopborste. Kommer det besök tas den ner och när besöket gått åker den snabbt upp igen. Spelar ingen roll om jag står en halvmeter ifrån och stirrar på honom.

Dottern och hennes pojkvän tyckte det var en vänlig gest att sätta upp en använd snusbit på vårt köksfönster. Lappen vi skrev till dom att ta bort snuset knycklades ihop och kastades på vår framsida. Vi tolkar detta som att det var en föräldrasanktionerad åtgärd.

Jag har lovat mig själv att den dag jag ser deras hus på Hemnet så skall jag korka upp en flaska champagne! Jag är urless på den här affären!

Fågelvägen
Vilket otroligt taskigt beteende! Grannfamiljen grämer sig tydligen fortfarande över att du sa nej till deras skärmtak. Ohälsosamt för dem, skulle jag tro. Det verkar dessutom som om eländet eskalerat.
Har du inte själv funderat på att flytta? Det kan förstås kännas som om grannen vunnit striden, men hur mycket otrivsamhet och fånerier ska man behöva hantera?
Bee
Nej, jag flyttar inte! Om han vunnit? Tja, det beror på hur man ser det. Han höstar inte in några popularitetspoäng bland de övriga grannarna heller... Jag bidar min tid innocent.gif
Fågelvägen
Ja, du skrev visst tidigare att övriga grannar är helt trevliga, så i bästa fall kan ni ju tillsammans skratta gott ( rotfl.gif ??) åt de nya påhitten.
Ska dendär bastmattan förresten motsvara skärmtaket, som grannen inte fick, eller har den någon vettig funktion överhuvudtaget? Vilket besvär att hissa den upp och ner!

Håll ut! whist.gif
embees
CITAT (Bee @ 25-06-2008, 22:02) *
Nu har det gått några veckor. Med lampeländet blev det så att grannen var på oss om att betala för den trasiga lampan och jag blev så förskräckligt arg (för att uttrycka det tryckbart) så jag slängde till honom en 50-lapp och sa att hädanefter ville jag inte höra ett ord till från honom. Punkt. Detta har han hållit.

Men han har utökat planket:
[attachment=20252:Tillskottet.jpg]

Ser ni det vänstra hörnet?
[attachment=20256:bastmattan.JPG]
Denna bastmatta sätter han upp varje dag med hjälp av en sopborste. Kommer det besök tas den ner och när besöket gått åker den snabbt upp igen. Spelar ingen roll om jag står en halvmeter ifrån och stirrar på honom.

Dottern och hennes pojkvän tyckte det var en vänlig gest att sätta upp en använd snusbit på vårt köksfönster. Lappen vi skrev till dom att ta bort snuset knycklades ihop och kastades på vår framsida. Vi tolkar detta som att det var en föräldrasanktionerad åtgärd.

Jag har lovat mig själv att den dag jag ser deras hus på Hemnet så skall jag korka upp en flaska champagne! Jag är urless på den här affären!

Öppna upp en burk surströmming ute på din terrass nästa gång de är ute. naughty.gif Du kan ju själv gå in för att slippa stanken, såvida du inte är surströmmingsälskare förstås..... giggle.gif
CurlySue
jag röstar på surströmming... kanske kan du hitta ett parti utgången nånstans...
som du öppnar varje dag och ställer precis vid deras staket. Sen så skaffar du en elektrisk fläkt...som du sedan styr in luftströmmen mot deras altan... sweatingbullets.gif
Ont skall med Ont fördrivas!
skogstroll
CITAT (Bee @ 25-06-2008, 22:02) *

Herregud, det där är ju en sjuk människa... Uppenbarligen skäms karln i alla fall annars skulle han ju inte ta ner den när gästerna kommer rolleyes.gif
TantGredelin
Förstår att det är en jättejobbig situation, men ändå. Varför är den där bastmattan så irriterande? Vore väl skönt att slippa se grannarna i det här fallet confused.gif
Bee
CITAT (TantGredelin @ 26-06-2008, 11:28) *
Förstår att det är en jättejobbig situation, men ändå. Varför är den där bastmattan så irriterande? Vore väl skönt att slippa se grannarna i det här fallet confused.gif

Helt rätt! På sätt och vis är det så. Just nu är den hörnan av altanen en skräphörna, jag saknar mina blomkrukor och ampeln jag brukade ha där. Funderar på om inte ett nät kunde bli bra där tex pipranka eller humle kunde klänga. Då blir det en grön tät matta.
Men av strategiska skäl avvaktar jag smile.gif
Betty
Försök att göra något positivt av situationen i stället för att reta dig på den där grannen. Ignorera dem så mycket det bara går, låt inte den där människan få stjäla din energi och dra ner ditt humör - det är han inte värd!

När vår radhusgranne inte lyckades få oss att måla vårt nya plank mellan våra tomter i just den färg som de önskade så gick de till kommunen och krävde att vi skulle flytta in vår redskapsbod till 4,5 m från tomtgränsen, den hade dit in tills stått ca 1 meter från planket med grannens muntliga tillstånd i 3 år... Se alltid till att ha skriftligt tillstånd för allt - man vet aldrig om grannsämjan kommer att haverera av någon anledning i framtiden!
Först var jag väldigt sur över den barnsliga hämndaktionen men så bestämde jag mig för att inte låta min tillvaro förmörkas av en otrevlig granne. Vi trivs ju annars så bra här och alla de andra grannarna är jättetrevliga.
Jag har i flera år önskat att det skulle finnas en lämplig plats för en liten pergola på vår lilla tomt men har tidigare inte sett någon möjlighet till det - nu kom lösningen tack vare att vi blev tvungna att flytta på boden. Idag är jag helt tillfreds med den nya situationen, tack vare grannens barnsliga beteende fick vi en perfekt plats för den pergola jag länge önskat! tummenupp.gif

Försök att vända det som har hänt till något positivt, du har nu chansen att fixa till en mysig skugghörna! Det finns massor av intressanta växter som trivs i skuggiga lägen! smile.gif
embees
CITAT (Bee @ 27-06-2008, 11:47) *
Helt rätt! På sätt och vis är det så. Just nu är den hörnan av altanen en skräphörna, jag saknar mina blomkrukor och ampeln jag brukade ha där. Funderar på om inte ett nät kunde bli bra där tex pipranka eller humle kunde klänga. Då blir det en grön tät matta.
Men av strategiska skäl avvaktar jag smile.gif

whist.gif .... under tiden skadar det inte med lite surströmming..... innocent.gif
embees
CITAT (sjusorterskaka @ 25-06-2008, 15:19) *
Jisses, klart man blir besviken när man inte får igenom sina byggplaner men man behöver ju inte bete sig som en barnunge i sandlådan för det.
Fast trots allt hade jag nog haft svårt att låta bli att hämnas när det väl gått så långt.

Vi är ju knappast de goaste vänner med våra närmsta grannar (ganska långt ifrån), men vi respekterar ändå varandras åsikter och försöker rätta oss efter dem. Har man valt att bo nära andra så får man ju anpassa sig liksom.

Men varför är det så att vissa ALDRIG behöver anpassa sig?

För så är det ju, många runtomkring tassar på tå gentemot en viss granne som själv inte har några problem att gå över lik för att trumfa sin åsikt/sak igenom. Dom finns överallt, totalt hänsynslösa utan någon förståelse alls för sina medmänniskor/grannar.

Det går oftast inte att diskutera med dem. Försöker man så resulterar det att dialogen man hade tänkt ta med grannen har övergått till en monolog FRÅN grannen.

De vet inte vad ordet kompromiss betyder eller så har de ingen förståelse att det ibland krävs att man gör just det .... kompromissar.
Betty
CITAT (embees @ 27-06-2008, 12:54) *
Men varför är det så att vissa ALDRIG behöver anpassa sig?

För så är det ju, många runtomkring tassar på tå gentemot en viss granne som själv inte har några problem att gå över lik för att trumfa sin åsikt/sak igenom. Dom finns överallt, totalt hänsynslösa utan någon förståelse alls för sina medmänniskor/grannar.

Det går oftast inte att diskutera med dem. Försöker man så resulterar det att dialogen man hade tänkt ta med grannen har övergått till en monolog FRÅN grannen.

De vet inte vad ordet kompromiss betyder eller så har de ingen förståelse att det ibland krävs att man gör just det .... kompromissar.

Ja tyvärr finns det en del sådana, men man kan ju inte banka och slå in förståndet i huvudet på dem, skulle inte funkat ens om det så vore lagligt... no.gif
För att inte själv bli bitter och förgrämd över korkade människor så får man försöka göra det bästa av situationen - för sin egen skull. Enda sättet jag kommer på är att totalt ignorera sådana människor, låta bli att diskutera och slösa energi på dem över huvud taget. De är inte värda att man ska behöva vara på dåligt humör på grund av dem, min tid är mycket mer värd än så.
TantGredelin
Ta det inte som en uppmaning att trappa upp konflikten, men i en tråd här på Odla för ett par år sedan var det en förtvivlad odlait som hade en granne som VARJE gång de var ute satte igång en eller annan maskin. Gräsklippare, trimmer och högtryckstvätt. En helt tillåten ljudterror blev hon utsatt för. Jag säger inte att du ska göra så hela tiden, men om du NÅGON gång vill få utlopp för vad du innerst inne känner (ilska, hämndbegär...) så är en motorgräsklippare bra att ha. Eller en billig trimmer, den låter förfärligt. naughty.gif
skogstroll
Kompostkvarn? giggle.gif Nä jag tror det bara blir värre om man börjar ge igen. Gubben kommer ju hitta på ännu mer jävelskap säkert...
embees
Kan man ignorera det så har man vunnit mycket. Att helt enkelt bestämma sig för att man INTE bryr sig. Att göra ett aktivt val är oftast inte svårt heller. När valet är gjort så rinner ilskan av en och man kan kanalisera sin energi på något positivt i stället.

Gör dina jättejobbiga grannar snopna genom att hälsa nästa gång du ser dem. Även om de inte hälsar tillbaka så fortsätt att bara säga hej eller vinka lite på avstånd. Inget diskuterande, bara ett enkelt hej i neutral ton.
mamamaggan
CITAT (embees @ 27-06-2008, 12:38) *
whist.gif .... under tiden skadar det inte med lite surströmming..... innocent.gif

Visst är det väl surströmmingstider snart..........................innocent.gif

Fy sjutton för sådana grannar. Har själv bott i radhus och råkat i konflikt med grannarna redan innan vi flyttat in i våra nybyggda hus så jag vet hur det känns.

Ally
Hittade det här tråden nu, nästan två år senare....
Var har hänt under tiden?
Nya grannar kanske? blomma.gif
malarmaster
har också krig med min granne. avseende plank gäller enligt plan o bygglagen max 1.8m högt minst 4,5m från tomtgräns. staket i tomtgräns max 1,2 m högt.något annat kräver bygglov. har också en besvärlig granne som ville bygga plank i tomtgränsen tillika min södersida med alla mina solrabatter.han frågade inte ens utan började bygga,på min förfrågan vad han höll på med fick jag svaret "det har du inte med att göra". då jag jobbar med byggfrågor o är lite insatt i reglerna stod jag på mig o fick då beskedet att hans far som sitter i byggnadsnämden i kommunen sagt att det var okej.det tyckte jag var ett roligt svar då det bekräftade min fördom om politiker som okunniga o maktpåvar.det blev ett reportage i lokaltidningen o planket kom ner snabbt.nu har jag en riktigt argsint granne men det gör inte mig något,det är han som lider o inte jag.skall bli roligt att se vad han kommer att göra med sin nyplanterade thujahäck som ersatte planket,det är nämligen gräns på 1,2 m därockså men det säjer jag inte förrän den blir så hög,har vass häcksax. .Ulf
Ralf
CITAT (malarmaster @ 20-04-2010, 19:47) *
har också krig med min granne. avseende plank gäller enligt plan o bygglagen max 1.8m högt minst 4,5m från tomtgräns. staket i tomtgräns max 1,2 m högt.något annat kräver bygglov. har också en besvärlig granne som ville bygga plank i tomtgränsen tillika min södersida med alla mina solrabatter.han frågade inte ens utan började bygga,på min förfrågan vad han höll på med fick jag svaret "det har du inte med att göra". då jag jobbar med byggfrågor o är lite insatt i reglerna stod jag på mig o fick då beskedet att hans far som sitter i byggnadsnämden i kommunen sagt att det var okej.det tyckte jag var ett roligt svar då det bekräftade min fördom om politiker som okunniga o maktpåvar.det blev ett reportage i lokaltidningen o planket kom ner snabbt.nu har jag en riktigt argsint granne men det gör inte mig något,det är han som lider o inte jag.skall bli roligt att se vad han kommer att göra med sin nyplanterade thujahäck som ersatte planket,det är nämligen gräns på 1,2 m därockså men det säjer jag inte förrän den blir så hög,har vass häcksax. .Ulf

Mig veterligen står det inget om staket i plan o bygglagen, däremot har "alla" kommuner olika lokala regler för staket. Jag brukar råda folk att kontakta sin egen kommun innan dom något som helst arbete.
För häckar har man oxå regler för trafiksäkerhetens skull men nån 1,2 meters maxhöjd har jag aldrig hört talas om utom i tex hörnor och utfarter.
malarmaster
jodå,det står i plan o bygglagen om höjd på staket,plank osv. o avstånd till grannar. Boverket,plan o bygglagen.avseende häckar är det riktigt att det skiljer mellan kommunerna.i min kommun tog jag reda på vad som gäller även om häckar o här gäller max 1,2 m mot granne såtillvida grannarna inte är överens om annat.sedan finns det ju också trafikbestämmelser som du så riktigt påpekar men det är ju oftast mot gata o det gäller väl kanske inte som granne. Ulf
Peztis
Fast Ulf, jag tror inte att du bara rätt upp och ned får inte klippa i grannens häck även om den är högre än vad som är tillåtet. Det är vbäl så att först ska grannen ha möjlighet att själv rätta till felet...

Bee, som de andra skrev, det vore väldigt skoj att få höra hur det har gått.

Har någon av er gett upp och flyttat?
Bee
Som någon har sagt - besvärliga grannar flyttar aldrig! Så är det nog.Ingen av oss har flyttat. Idag råder väpnad fred. Eller ngt. Vet inte - vi talar inte med varandra! Fortfarande efter två år säger vi inte ett ord till varandra.
Deras plank står kvar och det "permanenta" stycket markisväv de satt upp mot det finns också kvar.
Förra året byggde vi ny altan. Vi byggde nytt räcke mot deras sida och vi var extremt noga med att hålla 180-centimetersgränsen på höjden!
Hehe, Grannen på deras södra sida byggde också ny altan förra året. Han byggde ut mot väster och var överens med sina närmaste grannar om höjden på räcket (det är väldigt högt). En dag hörde jag frun hos min närmaste granne, den drabbade, säga något om att hon blev av med solljuset som behövdes för hennes växter! Gissa om jag log i mjugg!
Samtidigt som jag är glad att vara av med dom (dom är rätt jobbiga typer) så är det trist att inte kunna leva i fred med grannarna. Förra sommaren kunde jag stå vid staketet och prata med en annan granne - då drog min besvärliga granne igång sin motorgräsklippare två meter ifrån oss.
Sammanfattningsvis kan man säga - inget nytt under solen. Jag har fortfarande en flaska bubbel på lut utifall om att jag skulle se deras hus ute på Hemnet biggrin.gif
Peztis
Jisses vad jobbigt!

Jag är glad att jag bor som jag gör - med de flesta på behörigt avstånd. De stör oss ändå... smile.gif

Det är fascinerande, ändå!
När man sitter och lider över en grannes idéer, fanstyg och störande beteende då går hjärnan på högvarv och förslagen på hur situationen ska "lösas" blir bara mer och mer invecklade och "sofistikerade" - folks uppfinningsrikedom är otrolig!!! När vi bodde i lägenhet spelade kärringen ovanför oss piano så fort jag satte mig för att plugga - helt hysteriskt!!! Vi hade storslagna planer på molotovcoqtails i saltomotal upp på hennes terrass biggrin.gif Kronofogden kickade till slut ut henne och sedan var det lugnt!

Bee, ge dem en pik! Spika upp en liten skylt vid deras hus med TILL SALU biggrin.gif
skogstroll
när jag bodde i stan satt tanten i lägenheten under och tokblossade cigaretter, det sipprade upp i sovrummet (gammalt hus med en massa springor och sprickor)...
de ovanför hade ungar som spelade bandy dagarna i ända (lät det som i alla fall) och modern gillade att dammsuga kl 6 på morgonen ranting.gif

...i en tidigare lägenhet, två våningar upp (lyhört), passade en kille på att ha fest och brudar när tanten åkte iväg för att hälsa på sin mor med sitt lilla barn... då fick polisen komma till slut... Jag saknar inte lägenhetslivet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon