Sidor: 1, 2, 3, 4
Blomtokan
HEJ !
DEN SISTA ROSEN ÄR EN NOSTALGI ENL. HORTOGREENS HEMSIDA.
HÄR KOMMER LITE BLOMBILDER FÖR MAN FÅR VÄL VÄNTA PÅ VÅREN LITE TILL.
HÄR ÄR DET MYCKET SNÖ JUST NU.

JUDITH

[attachment=15707:lilja_sa..._svart_1.jpg]

[attachment=15708:pion_sorbet_1.JPG]
Wilmer
OH, den ser ju ut som en pion! Läcker..

Ja, blombilder från kolonin får vänta ett tag. Ja, förutom de jag han ta innan snön föll. Jag har varit och skyfflat bort snön runt och på komposterna, hoppas några av snigelbebisarna fryser nu. Riktigt ordentligt. devil.gif

Hade sett fram emot lång påskhelg med fingrarna i jorden. I stället har jag skottat snö och häckat på odla, men det är ju inspirerande om inte annat.

Kicki
Blomtokan
Hej !
Ja, den sista ä en pion som heter sorbet.
Jag ville oxå vara ute på kolonin och pyssla om trädgården, men det blev så mycket snö !!!
De har lovat varmt 15 grader till nästa vecka. Hoppas att de har rätt för det kliar i mina fingrar. Jag såg att plantagen och blomsterlandet har börjat sälja sättpotatis. Jag ska kolla vilka sorter de har.
blomma.gif
Wilmer
Jaha, då förstår jag varför det såg ut som en pion giggle.gif Väldigt läcker.

Jag har köpt årets sättpotatis, nu väntar jag bara på värme.
Blomtokan
Hej !
Vilka sorter har du köpt ??
Jag brukar testa olika : en tidigt och en sen sort.
Det godaste potatis har jag köpt några år sedan av en privat odlare och den potatisen hette ; vit drottning.
Tyvärr har han lagt ner sin verksamhet och det går ej ett köpa ¨någonstans den sorten.

Judith

[attachment=15887:paprika_...besapfel.jpg]
Wilmer
Jag köpte Blåkongo, mandelpotatis, sparrispotatis, och en tidig jag inte minns namnet på.. Vi har problem med bladmögel, så snabbt i jorden och fort upp gäller. Jag har kvar en omgång Rocket från förra året, de är super snabba. Hoppas på midre regn i år, förra året ruttnade mest hela skörden. Det var som att gräva i ett risfält, stinkande av rutten potatis, urk. Men potatisen i pallkragen som vi tog upp tidigt var kanonfin! Sparrispotatisen och den jag inte minns namnet på är nya.

/ K
Blomtokan
Ja, förra sommaren kan man inte kalla sommar. Jag hade oxå problem med skörden. Det var en del som ruttnade men det flesta har klarat sig. I år har jag tänkt köpa följade sorter:
tidig sort: rocket eller marine
Sen sorten roda
roda är en ny sort så vi får se hur den blir.
Judith
Wilmer
Rocket har fungerat jättebra för oss. Tidig så vi har undvikit värsta bladmöglet. tummenupp.gif
Wilmer
I går blev det första planteringen på lotten, några små fina sippor från en vän här på odla thanks.gif !! Såg även att några små slemproppar överlevt senaste tidens köld tyvärr. Fram med saxen, snipp snipp. Vi kommer få en ny granne i år också, spännande att se vad det blir för projekt på den lotten. Hoppas det blir en bra snigelbekämpare! Tyvärr är det så blött att det står vatten på odlingsdelen, jag väntar ivrigt på att få fräsa lite och sprida på torven från stallet. Tulpanrabatten jag anlade i höstas hade klarat sig från att ruttna, fick bra tips härifrån hur jag skulle bete mig, tack för det. Tyvärr glömde jag lägga över fiberduken, så nu har det väl blivit rådjurs mums av alltihopa slap.gif Skyll mig själv.

Hur går det för er andra?
Blomtokan
Hej !
Vi har inte problem med rådjur men vi har en massa vilda kaniner. Någon har släppt ut ett par hemma kaniner och de har förökat sig enormt. Vildvårdarna har varit och skjutit ut en del men några överlever alltid och då blir det lika mycket igen. tulpanerna har klarat sig p.g.a. hönsnät men krokusarna ser för konstiga ut. de ha käkat på blomman och istället att det ser ut som en oval blomma har jag runda korta. Jag är less på de. Jag funderar att sätta staket runt hela lotten men jag tycker att det blir så instängd. får vi se hur jag ska göra. Jag har sett i någom tidning att man kan köpa vargurin . Kanske jag ska prova med den.
Imorgon är det trädgårdsmässa !! Hoppas att jag hittar något udda och fin blomma.Inte för att jag har så mycket plats kvar men man kan klämma in den någonstans.
Häls/Judith

[attachment=16510:hammarby_blomma.jpg]
Wilmer
Oj vad kul med trädgårdsmässa! Kanske kan få bra anti-kanin tips där. Kaninragu?

Du får kanske ha ett hörn där du matar dem med något de tycker bättre om än dina blommor g.gif Jag ska till lotten i dag och se om tulpanerna finns kvar sos.gif
Wilmer
Puttar lite på tråden!

Mina tulpaner är nu inhägnade med kompostgaller crazy.gif . De är stora och fina, hoppas nu bara de blommar också? Det mesta ser ut att ha klarat vätan i vinter. Tyvärr har havtornet "julia" gått hädan.. Får köpa en ny maka åt Romeo. Sniglarna fyller sakta men säkert fällorna i komposten. Härligt, bor med dem! Vi har ännu inget vatten på kolonin så att plantera om är tyvärr uteslutet än. Jag börjar bli så otålig, slå på vattnet snart!! Allt står och stampar nu.

Hoppas era kolonier klarat vintern bra?
Wilmer
Nu vet jag ju att det finns nyblivna kolonister, så, fram med er och berätta vad ni planerat, kanske redan hunnit göra på era nya lotter?

Kicki
Zoyas matte
[attachment=17974:appleblom.jpg]

Åh, nu är det en sån underbar tid i kolonin. Har tyvärr fått nåt sprucket diskbråck så jag har svårt för att gå. Har inte sått något eller satt någon potatis ännu crying.gif

Äntligen har det börjat komma en massa sniglar i snigelfällorna som jag fick tips om här (sönderklippt petflaska med öl), det går åt mycket öl. Innan har de varit för små för att ta sig dit tror jag, men nu är det en strid ström till flaskorna.
storm
CITAT (storm @ 22-03-2008, 18:57) *
Ja nu har vi köpt en ny lott 300kv tomt nästan dubbelt så stor som den gammla +att det är el indraget ,känns jätte lyxigt bravo.gif
MEN MEN!det är mycke att fixa både på hus 25km och tomt men det fixar vi ,jag med mitt trädgårdsintresse gubben fixar kåken han är snickare.
Så här ser det ut i dagsläget

Här är en uppdatering från sist nu börjar det hända saker med huset ,gubben har lyft huset en bra bit,rivit den gammla inbyggda verandan,nya väggar börjar komma upp ,och jag väntar med iver att få börja med trädgården men men jag lär få vänta(tur att jag har en odlingslott också som jag kan pyssla med) flirting.gif
Wilmer
Kul att bygget kommit igång på allvar ser det ut som Storm!

Jag har precis fått fyllt min lott med årets torvströ från hästen, så nu i helgen blir det (sent) vårbruk!! Några pallkragar med tidig potatis sattes för två veckor sedan, så det kan bli midsommarpotatis.

Såhär blev några av tulpanerna i åt till skillnad från förra året då de ruttnade.

tulipaner.jpg

smajlizz
Så härliga bilder! Jag gillar kolonilotter, har aldrig haft nån eftersom vi har trädgård, men en kolonilott är som en kompakt trädgård där allt fint får plats fast på en mindre yta! Det blir som en lummig berså av alla möjliga växter där man bara vill sätta sig ner och njuta! Finns ett kolonilottsområde i närheten som jag brukar gå förbi och beundra på sommaren. rolleyes.gif
Alla som har trädgård gillar inte att odla, men det verkar alla kolonilottsägare göra i alla fall! Jag förundras alltid över vad man lyckats skapa med lite tid och omtanke trots att möjligheterna, som utrymmet, i vissa fall är begränsande. smile.gif
Wilmer
"compact gardening" istället för compact living kanske?

Jag hoppas det kommer växa bättre i år, utan för många sniglar och med lite VÄRME i år, tack.. Jag tar en tur genom området när det hinns med och kollar in de andras mysiga trädgårdar. Det kryllar av odlingslust!
Wilmer
yahoo.gif Min bror har hjälpt till på lotten, vi har fått all potatis i jorden!! kram1.gif Samt purjolöken.. Jag har också fått en ny havtorn "Julia" i backen, den första är halv död så Romeo fick en andra hustru. Det blir så fiiint, är helt berusad av glädje över denna vackra årstid wacko.gif . Men nu vill jag verkligen se mera lottbilder, eller roliga tips och ideer. kompiskram.gif
Wilmer
Puttar upp tråden lite..
Lillja
Numera är jag på kolonilotten varje dag, nästan, inte igår regna småspik,
nu är det bara att vänta på skörden kunde ju varit lite varmare.
Satte lite nya jordgubbsplanter idag rensade lite bland krydderna, sliter bort
hallonplanter och björnbärsplanter som sprider sig överallt likaså mynterna,
tur att regnet kom slipper att vattna.
Mina Saskatoonbuskar har fullt med blommor likaså blåbärstryn spännande att
se hur mycket bär man får.Nu hoppas jag på lite värme.
Zoyas matte
Hej
Mycket torrt är det här i skåne. Har mest hållt på attmåla gamla möbler inne i stugan så där har blivit rätt fint tycker jag.
Här är bild på det jag målat:
[attachment=19568:soffa.jpg]
[attachment=19569:11juni_021skap.jpg]

Har satt potatis och sått olika bönor och ärtor. Har så dåliga erfarenheter av mördarsniglar från i fjol så jag har inte sått något mer. Däremot har det kommit upp en massa ruccolasallad som självsått sig . Det sådde jag i fjor men åts av sniglar. något måste ha stannat kvar i marken för nu är jag jätteglad att jag kan få några ruccola blad i alla fall.
Har ju bara haft kolonin i ett år så lite nytt har kommit igång som jag satte i höstas. t ex flaskborstgräs här:

I förgrunden jättetåtel som kommer att bli mycket högre. Ni ser så torrt det är i marken. Jag vattnar bara på potatis och det nysådda. Inte på något annat. De mer erfarna kolonisterna här har gett mig det rådet. Vissa håller på att vattna dagarna i ända för att få grön gräsmatta och på alla andra växter. Vet inte riktigt vilket som är bäst.
JUst nu är det många digitalis som blommar i flera olika färger. Underbara är dom tycker jag.

Digitalis/fingerborgsblomma

Och sist men inte minst en bild på Zoya som hjälper mig i kolonin. I bakgrunden lite potatis.

Wilmer
Lillja, ja, nu är det lätt att åka dit och njuta! rose.gif

Zoyas matte, va mysigt du har det inne!! Helt min smak sleep.gif Hoppas sniglarna inte är så aggresiva i år, vi har också problem med dem.. Jag vattnar bara sådder, nya plantor och det som börjar sloka. Gräset får dö, det repar sig. Så fin hjälp du har på kolonin också yes.gif

Kicki
Wilmer
Jag puttar upp tråden lite, måste ju finnas massor för er att skriva nu efter en hel sommar?!

I dag var det uppehåll i regnandet så jag han rensa lite ogräs och gräva upp och flytta om plantor. Har startat en "gebort" plantering där jag tagit upp potatis, där hamnar det jag tröttnat på, har förmycket av osv.

Tyvärr har sniglarna varit många och feta, så det blev inga grönsaker alls i år. Jo, några squashar faktiskt.

/ Kicki
Lillja
Jo, jag är på min lott nästan varje dag, måste ju skörda. Tyvärr, zuccinin behöver lite
varmare nätter, vill ruttna, lite har jag kunnat skörda.
Grönkål har jag fått massor av, måste övertyga barnen hur nyttiga de är.
Allt regn som har kommit har ju gjort susen för växterna, men ibland blir jag less
när man kommer dit och allt ligger platt på marken, efter förra skyfallet så grävde
jag upp några riddarsporrar, ids inte krusa och binda upp.
Annars är jag nöjd med skörden.
Har börjat planera för nästa år, måste låta zuccinin byta plats, sätter nog jordgubbar
där.
Blev sugen på fler saskatoon, bären är så himla goda, vet inte om jag har plats.
Hoppas det slutar regna nu, har mycket att göra där.
Wilmer
Saskatoon? Vad är det, berättA!!

En pinfärsk bild från lotten, jag kollar om "rocket" har börjat ruttna än eller inte. Den var fin-fin.

potäter.jpg

Lillja
CITAT (Wilmer @ 18-08-2008, 23:23) *
Saskatoon? Vad är det, berättA!!

En pinfärsk bild från lotten, jag kollar om "rocket" har börjat ruttna än eller inte. Den var fin-fin.

potäter.jpg

Saskatoon är en bärhäggmispel, min är på andra året och får
redan bär, jättegoda är dem oxå.
Smakar nästan som blåbär.Finns olika sorter, min skjuter
ganska mycket rotskott, försöker få nya planter.
Wilmer
Det blommar fortfarande på lotten. lite sensommarfägring.

dagens blomm.jpg

Wilmer

rosa o vit drakmynta.jpg

Bärhäggmistel, skulle vara spännande att smaka på, har jag aldrig hört talas om. Man lär så länge man lever.

När vi tog över lotten fanns stora ruggar med vit drakmynta. Jag gillar dem skarpt, så när jag såg rosa drakmynta på handelsträdgården köpte jag några av dem med. Hoppas de växer till sig fort. bravo.gif
CurlySue
Hej
Måste tipsa om en suveränt bra multi-möbel att ha i en liten kolonistuga.
Med denna + en våningssäng så har vi nu 4 bäddplatser i vår stuga.
Denna möbel är både en enkel säng och en dubbelsäng + soffa och 3 stora förvaringslådor under.
Täcke och bäddmadrass rullar jag upp i ett vackert tyg och fäster på ryggkanten så det blir en skön ryggdyna då den används som soffa.

Den finns ofta att få tag i begagnad om man inte vill betala fullt pris på IKEA. Hemnes dagbädd heter den.
Wilmer
Bra tips, har kollat in din blogg på kuppen tummenupp.gif Jag har ingen stuga bara odlingslott, är liiite avis på er som har en stuga också.
schmut
oj vad jag blir sugen på att uppgradera mig från odlingslott till kolonilott. w00t.gif
det är nästan tur att det är en ekonomisk fråga i mitt fall för annars hade jag impulshandlat en.
Wilmer
Ja, en stuga vore toppen. Jag har också bara en odlingslott om man ska vara petig, men jag kallar alla lotter kolonilotter, de ligger ju i "kolonier". Har du en redskapsbod på din lott schmut, eller hur förvarar du dina redskap?
Lillja
Har också bara en odlingslott, vi har gemensam redskapsbod. Bra tycker jag,
då slipper man dra med sig egna redskap, finns också hästbaja och kompost där.
Wilmer, va fina de var drakmyntan, blev sugen har beställt frön.
Nu håller man på att skörda och göra klart för vintern, var tvungen att köpa en
frysbox för att få plats med allt.
Har satt jordgubbsplanter där jag hade zuccinin, måste växelodla, är inte så lätt
måste pussla, man har ju inte hur stort som helst.
Grönkål är ju toppen, blir nya sorter nästa år.
Ni ser ju hur det är, man planerar redan vad man ska sätta nästa år.
Men kul är det, eller hur.
Wilmer
Kul att du gillade drakmyntan! Du hade redan beställt frön? Annars har jag... Sisådär fem millioner... Av den vita, eller korsad om de blir det?
schmut
CITAT (Wilmer @ 09-09-2008, 11:40) *
Ja, en stuga vore toppen. Jag har också bara en odlingslott om man ska vara petig, men jag kallar alla lotter kolonilotter, de ligger ju i "kolonier". Har du en redskapsbod på din lott schmut, eller hur förvarar du dina redskap?

jo, jag har en liten bod men vad den gör mer än rymmer redskap och kaffekoppar, är att ge mig drömmar om en riktig bod som man kan vara i...
fast, om jag lägger mig i fosterställning så kan jag kanske övernatta där laugh.gif
Wilmer
giggle.gif Ja, min är 2*2 meter så rent teoretiskt skulle det gå att sova där, men det får jag inte ändå. Så smidigt att ha gemensamma redskap, det skulle behövts om jag inte byggt redskapsboden. I början körde jag med redskapen i bilen, de är ju inte så billiga att man vill ha dem liggande på lotten.
Lillja, kul att skörden blev så bra! Värt att köpa ny frys för yes.gif Är du sugen på vita drakmyntafrön så skicka ett PM, det är dags att skörda pinfärska nu.
Jag konstaterade att grönkålen var full med sniglar igår, suck. Så här såg det ut härom dagen när jag gillrade ölfällor, taget c:a en minut senare:

baren är öppen.jpg

Wilmer
I helgen var det härligt höstväder på lotten. Fick grävt ner plantor som jag köpte hos MariaS i Skara, samt grävt om lite plantor jag inte haft tid med tidigare. Hade planterat narcisser framför gullvivorna, vilket resulterat i att vi inte ser gullvivorna för alla bladen duh.gif Nu tog jag mig i kragen och flyttade om lite, nu står en buskpion framför gullvivorna, den är inte så tät nertill (än?) så i vår ska vi förhoppningsvis kunna njuta av gullvivorna också. Snart, förmodligen i morgon stängs vattnet av på vår koloni, så det var i sista momangen. INte kul att vara där utan vatten och toalett, men lite höstgrävning återstår. Det där med vattnet tycker jag verkligen är besvärligt, men det får gå. Så, en sista övervattning av allt nyplanterat och hoppas att hösten inte blir alltför torr, då blir det till att släpa vatten!

Hur går det för er andra kolonister?
Inger S
JaaDu Wilmer - Vattnet stängdes av hos oss den 16 oktober. Vi har dock en fungerande toalett kvar och möjlighet att hämta vatten i vår klubbstuga. Tycker synd om dem med odlingslotter som måste ta med eget vatten och "knipa" när nöden faller på. Vi har ju koloniträdgårdar på vårt område och det innebär att de flesta av oss har egen stuga där vi kan bo. Jag flyttade hem därifrån i början av oktober och det känns skönt att komma hem till en lägenhet med alla dess bekvämligheter. Behöver ju nu inte springa genom halva området för att gå på toa, hämta tidningen, gå flera km för att handla bl a.

Jag försöker att inte tänka så mycket på det jag hade planerat att göra och inte fick gjort. Har för 3:e sommaren i rad haft mycket besvärligt med mina händer. Hade så stora planer på bl a en uteplats till, göra egna nya rosenbågar, ta en ordentlig match med Kersen/Kvickroten osv osv... Får satsa på nästa säsong.

Nu blir det av att vila från trädgården och pyssla om växter på fönsterbräda och balkong och drömma om och planera för nästa vår. Jag måste ju förstås fara ut till lotten åtminstone en gång i månaden under vintern för att pyssla om alla övervintrare i stugan. Där är knökafullt med pelargoner, änglatrumpeter, fuchsior, liljor, begonior.... Så ska ju vinrankan klippas, växthuset städas, vattentunnorna ska tömmas, rosorna täckas ...... En hel del kvar att göra med andra ord.
Zoyas matte
CITAT (sarah68 @ 26-08-2008, 11:37) *
Hej
Måste tipsa om en suveränt bra multi-möbel att ha i en liten kolonistuga.
Med denna + en våningssäng så har vi nu 4 bäddplatser i vår stuga.
Denna möbel är både en enkel säng och en dubbelsäng + soffa och 3 stora förvaringslådor under.
Täcke och bäddmadrass rullar jag upp i ett vackert tyg och fäster på ryggkanten så det blir en skön ryggdyna då den används som soffa.

Den finns ofta att få tag i begagnad om man inte vill betala fullt pris på IKEA. Hemnes dagbädd heter den.

Stort tack för tipset. Kan den verkligen bli en dubbelsäng. ?
Ska genast undersöka för jag är inte alls nöjd med den bäddsoffan jag nu har i min koloni. Plus att den du visade är så fin.
Wilmer
Man får nog aldrig gjort allt man vill.. Av olika anledningar. Men nu är växtsäsongen över på vår lott, närmast ska jag försöka hinna röra om i komposterna så sniglarna blir lite störda. Hoppas vintern håller sig borta en stund till. Gärna lite sol och torka också, för optimal kompostgrävning.

Snart börjar iallafall lite perennsådder, och så är det ju pysslandet med övervintrarna.

Kul att höra från era lotter!
Lillja
Nu är växtsäsongen över för det här året.
Har slängt sågspån på gångarna, min gubbe snickrar
mycket, bra att ta vara på sånt istället för att slänga.
Hoppas på en varm höst, då kan jag hålla på länge.
Tycker att de är jobbigt att hålla ogräset
borta från gångarna.
Lite deppigt ser det ut på kokonilotten just nu.
Får väl hoppas på en jättefin sommar nästa år.
Wilmer
Nu blev jag nyfiken, hur blir det med sågspånet när det regnar, har du tjocka lager? Håller det borta ogräset litegrand också?
Eva i Höga
Lilja, jag skulle också vilja veta hur sågspånet verkar på gångarna. Har också en snickargubbe så jag har stor tillgång till det, kan ju inte lägga allt i komposterna. Är det riktigt fint spån du använder eller är det lite grövre?
Lillja
Tror att det är lite blandat, blir ju lätt så när man snickrar hemma.
Tycker väl ska funka.Det är ju bara vanligt virke, inget besprutat.
Nog håller det borta ogräset om du lägger tidningar under.Om man
vill kan man ju köpa på påse(kommer inte ihåg vad det heter men
ni vet nog vad)och blanda då tjänar man ju en slant.
Wilmer
I år står min häst på spån i stället för torv, så jag ser gärna ett användningsområde för spånet. Torven var det ju inga problem att bli av med rolleyes.gif
Wilmer
Nu börjar snart kolonilottsåret! Mamma har varit där och inspekterat, jag har inte hunnit. Jag har köpt frilandsfuchsior som ska ner i jorden i år! Hade hoppats på pyssel i solen i helgen, men nu ligger snön så det verkar knepigt.. Hur går det för er andra?
Wilmer
Nu har jag i allafall lagt blå kongo på groddning - eller, ja, den hade redan långa rankor men nu får de ljus också. Sparrispotatis inköpt, måste få den i jorden tidigare i år. Vi hade Marine som bas-potatis, den blev jag väldigt nöjd med!! Har massa fina knölar kvar, så där finns till sättpotatis också.

I morgon hoppas jag solen håller sig framme, då blir det lite vårstädning och grillning för första gången i år på lotten. Härligt bravo.gif
tantGröön
Hej allihopa och tack för att ni delar med er av bilder och tips.
Jag fick nycklarna till min kolonistuga igår, 150m2 tomt och en liten stuga på 11m2. Jag är så lycklig!
Era inlägg och berättelser är mycket inspirerande!

/Jonna
kasam
CITAT (tantGröön @ 28-03-2009, 10:53) *
Hej allihopa och tack för att ni delar med er av bilder och tips.
Jag fick nycklarna till min kolonistuga igår, 150m2 tomt och en liten stuga på 11m2. Jag är så lycklig!
Era inlägg och berättelser är mycket inspirerande!

/Jonna

Härligt!!!! Grattis!!!! smile.gif

Lätt att glömma: Ta en hel del foton innan du går igång o förändrar. Kul att ha sedan. (Jodå, jag missade själv att göra det när jag tog över min lilla trädgård och tycker det är rätt synd nu.)

/Kasam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon