|
Så kul, grattis  . Då hoppas du också på lite värme så att det sätter fart att växa nu då? Jag håller med Kasam, Jonna ta kort nu!! Det är sååå kul att se på utvecklingen!
tantGröön
30-03-2009, 17:20
Hej, ja det var ett bra tips. Jag ska se till att fotografera alla hörn. Som det är nu så vet jag ju inte riktigt vad som kommer att komma upp i rabatterna, jag antar att det tar ett år innan man lär känna kolonin? Jag har i alla fall börjar förbereda för ett grönsaksland, och förgror grönsaker hemma. så ja; låt värmen komma nu!!! Det kliar i fingrarna.
lena uppsala
31-03-2009, 01:20
Inte utan att man blir lite avundsjuk,jag som "bara" har odlingslott.Vad underbart det måste vara med en liten stuga till.Men jag har 2 lotter a`60km(hur skriver man det?)där jag odlar allt möjligt,vill också ha "allt".Det blir grönsaker av olika slag,helst något nytt varje år,och många rosen buskar.Har köpt och fått många rotskott,så nu börjar det bli lite väl många rosor.Bärbuskar och lite jordgubbar måste jag ha också,bra att frysa in.Sen har jag massor av perenner och sommarblommor.Tänk om man hade lite större,så man kunde få plats med mer.Men jag ska inte klaga,har ju mycket ändå.Nu längtar jag väldigt efter att sätta igång,ska förbättra jorden,vi har lerjord(Uppsala)zon 3,med barkmull bl.a. Det är verkligen en underbar avkoppling och nöje att odla,det borde fler göra.Tänk när man får skörda sin egen potatis och alla grönsaker,då känner jag mig rik.[attachment=32595:lite_av_varje_033.jpg]
Första året är extra spännende när man inte vet vad som poppar upp!
Lena, vi har också "bara" en odlingslott, men vi har nu byggt upp en redskapsbod 2*2 meter. Det är väldigt praktiskt!! När det börjar vräka ner kan vi ta en kaffepaus där också. Visst känner man sig rik när man kan påta i jorden och äta av sin skörd. Eller plocka blommor till vaserna hemma, eller som jag gjorde i många år, tog med till mormors äldreboende. Jag väntar så på att tjälen ska släppa taget, vill gräva ner komposten och förbereda för sådder!!!!
ibland är man glad att man bor i zon 1 för här är det nästan tvärt om. jag har hunnit med för mycket och visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till sedan. fröer inköpta, mestadelen sådd. jorden fixad och all plats "paxad". så vad gjorde jag? jag tog mig an ännu en lott. lika dåligt skick som den förra, dvs övergiven sedan flertalet år, men nu även med bråte och sorkar. [attachment=33685:brate.jpg]
för tillfället är det mest grävning och räddning av jordgubbsrevor eftersom hela "gräsmattan" bestod av dem. utplantering av ärtor samt grönkål på den finare lotten. planering av bär-berget till dottern (smultron, jordgubbar och hallon). hemmavid sås det än mer nu när jag har 80kvm till att disponera.
jag gick alltså från att inte ha något att göra till att ha för mycket
officinalis
27-04-2009, 12:58
Här var det en till som fått en odlingslott. Vår är på 50kvm och den har även varit brukad förra året. Är än så länge lite osäker på vad som odlats innan, men har en idé om att försöka tänka på växtföljden i alla fall. Är dock lite fundersam vilken skillnad det gör när jag hämtat kompostjord ifrån gemensam grönmaterial/löv-kompost. Kanske får jag med jordburna sjukdomar där ändå?
Snigelproblemet har jag inte heller hört mig för om än, men jag tycker ölfällorna verkar vara en bra idé. Hur stora ska dom vara och hur har ni utformat dom på ett sätt som inte förstör utseendet i lotten?
Jag tycker jorden verkar fin, något lerigare än torvrik jord, men fortfarande lätt att gräva i. Kompostmaterialet jag hade på förbättrade jorden avsevärt. Hittade dock väldigt lite djur i jorden vilken förvånade mig eftersom jag på ett annat ställe där jag odlar hittar enormt mycket med gråsuggor, myror, tusenfotingar, maskar och lustiga skalbaggar (och övervintrande paddor ibland). Är jorden i vår lott näringsfattig? Jag tänkte jordförbättra med lite kogödsel också, främst jordgubbslandet vi fick ärva som har spritt sig lite väl mycket. Tror jag tar dom finaste plantorna och gräver om det landet. Har även Biobact-strö som näringstillskott och det hade jag tänkt ösa ut enligt anvisningarna nu i vår. Har även funderat på att ordna en ordentlig hink och vattna med nässelvatten under somrarna. Men jag kanske borde undvika nässelvattnet till exempelvis potatis eftersom nässlorna är så kväverika?
Nu har jag svarat det lilla jag kunde bidra med i din andra tråd Officinalis!
officinalis
29-04-2009, 14:17
Japp. Jag såg det. Tack! Den tråden finns här: Jord i kolonilott
Då kan jag svara på sniglefällorna... Ölfällorna fungerar fint så länge det inte regnar, med öppna "kärl" typ potatissalladsburkar etc. de går att gömma lite om man har tex.rabarber, potatis eller annan växtlighet. De luktar mumma om det är varmt på sommaren, bör tömmas ofta.. Och inte i närheten av där folk vistas. (Liklukt). Fick tips i en tråd här om att skära toppen av plastflaska, vända toppen innåt, tejpa fast - sedan har du en regnsäker ölfälla. Släng i brännbara skräppåsen - eller hur ni nu har det i respektive kommun.. Giftet lägger jag under tegelpannor runtom på lotten, snigelbaren matilda etc. gör kajjorna slarvsylta av för att mumsa isig kornen. Tegelpannorna är hyffsat estetiska.... Och tusen gånger billigare!!
officinalis
29-04-2009, 15:53
Usch låter inget trevligt. Snackars sniglar  . Men vad gör man inte för sina kära växter. Kemisk bekämpning får vi inte använda i i vårt kolonilottområde (odlingslottområde egentligen, inga hus och så). Hur pass döda blir dom i ölet egentligen? Kan man kompostera dem tro? Och vad för öl kan man använda? Dränks dom, eller är det alkoholen som dom dör av? Annars kan man väl köpa billig lättöl, eller kanske bara blanda malt humle och vatten? Angående snigeltips så har jag en idé om att bygga som skydd runt stammarna av aluminiumburkar, jag inbillar mig att ifall man viker bra kanter på dem så kommer inte sniglarna att kunna ta sig upp på växten (förutsatt att bladen inte ligger mot backen då).
Lycko er som har börjat.Har inte ens varit till min lott för jag vet att det säkert är mycket snö kvar.Men jag har börjat förgro grönsakerna och nästa vecka har koloniföreningen möte.Så snart börjar det roliga.
Oj............ Nu kände jag mig bortskämd  . Jag som gnäller över att jag inte fått potäterna i jorden!! Fast, ni tar ju igen det med ljuset så slipper du sniglarna också. Visst är det bästa tiden NU!!
 I dag ska det köras skit till lotten hurra så kul!! Välbrunnen hästdynga, finfint för lerjorden. Jag hoppas den är hyffsat torr så jag inte bryter ryggen på kuppen när jag ska lassa och lossa.
officinalis
04-05-2009, 15:48
Själv ska jag titta förbi och lyfta på fiberdukarna. Snart tar det sig!
Några livstecken under fiberdukarna än? Jag har ju precis sått, så för mig var det bara att vattna. Gödslet var ganska tungt så jag körde bara ett lass, men lyckan var total när den låg i fina bruna högar i den lerhårdaste delena av landet. Men oj vad kallt och blåsigt det var i dag, det blev inte mycket annat gjort när svetten väl torkat efter tung-görat. Nu när det knoppas och blommar så fint vore det skönt om man kunde vara där och njuta av det utan att förfrysa  .
officinalis
06-05-2009, 09:58
Jag tyckte mig faktiskt se en liten potatisgrodd komma upp. Nu har det regnat lite, det är bra så det blir lite fukt i marken. Har även sått en del blommor och grönsaker. *väntar tålmodigt*
Fram med förstoringsglaset  . Inget är som väntans tider!
Tuvalina
08-05-2009, 17:57
Har precis avklarat min allra första sådd på min allra första kolonilott! :-) Är så spännande, och jag är så otålig på att se om det kommer att komma upp någonting alls. Har satt potatis, lök, morot, rödbeta och ringblomma. Allt är experimentartat, eftersom jag är total novis. Men spännande är det!
Oj Tuva, då har du massa kul och spännande att se fram emot! Säger som vi sagt förut, ta kort det är jättekul att ha senare för att se utveckligne. Har du hus eller bara odlingsdel? Perenner också?
Tuvalina
11-05-2009, 06:45
Hej! Inget hus, bara odlingsplätt på 100 m2. Tänkte faktiskt på det där med kort, och började redan innan vi började gräva med att fota. Vi har tänkt oss att ha bara ätliga grödor på lotten och vi gräver upp sakta men säkert. Vi stressar inte - det ska vara roligt! Jorden har till stor del legat i träda innan vi tog den, så det tar sin tid att gräva upp. Några spännande saker börjar dock växa upp här och där på lotten (där vi inte hunnit gräva än), och det blir till att vänta och se vad det är. Det känns iallafall jättekul att ha skaffat lott och experimentera sig fram i den världen!
Javisst är det kul! Jag försöker verkligen hålla det till kul nivån, blir det så blir det blir det för sent satt, så blir de det.. Alltid blir det något Träda, då har ni att göra  kämpa på! Visa gärna foton här  .
netaave
06-06-2009, 17:13
CITAT (Wilmer @ 26-08-2008, 00:08)  rosa o vit drakmynta.jpg Bärhäggmistel, skulle vara spännande att smaka på, har jag aldrig hört talas om. Man lär så länge man lever. När vi tog över lotten fanns stora ruggar med vit drakmynta. Jag gillar dem skarpt, så när jag såg rosa drakmynta på handelsträdgården köpte jag några av dem med. Hoppas de växer till sig fort.  Tack för fröna på drakmynta har sått på min framsida i "plocka in av-rabatten" men även slängt ut tillsammans med aklejafrö i min slänt på baksidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|