|
våt lott.jpg Såhär såg lotten ut för ett tag sedan. Där kommer min drömrabatt växa fram i vår - HOPPAS JAG!! Det har varit rätt blött där i vinter...
Inger S
20-02-2008, 23:42
Tack Zoyas matte - just nu orkar jag inte för timmen är sen, men jag ska försöka i testforum. Har inte observerat att det fanns ett testforum tidigare. Har skrivit till Odla och frågat varför de bilder jag tidigare lagt in har försvunnit och varför jag vare sig kan lägga in dem igen eller lägga in nya. Jo jag har kopierat in bilder på min dator. Har tom försökt kopierat dem för att klistra in i inläggen, men det går inte det heller. Kopiera går ju men "klistra in" är gråmarkerad hur jag än gör. Hoppas få svar av Webmaster.
Lycka till Inger, det är riktigt kul när man kommer igång!
Inger S
22-02-2008, 17:26
Nu har jag i alla fall fått hjälp med några foton, som jag nu lagt in i mina album. Tydligen var bilderna för stora, men det förstår jag inte för några av dem har redan tidigare legat där? [attachment=13830:En_vindl...terentre.jpg] Har varit inne på testforum och lyckats plocka ut foton och lagt dem i texten, men nu lyckas jag visst inte - varför? Jo men visst - det lyckades.....
Zoyas matte
22-02-2008, 18:36
Åh en sån frodig underbar koloni. Har tittat i dina album. Såna plattor på gångarna hade jag velat ha. (som det fotot som heter "en entre")
Pladunk, där svimmade jag av avund! Är det där läckra till höger riddarsporrar? Jag får ett akut habegär. Så vackert du har det!
Inger S
23-02-2008, 14:28
Ja Wilmer det är en rosa Riddarsporre, fådd av min ena syster för några år sedan. Har i år flyttat den, för den stod bredvid Honungsrosen på rosbågen och där frodades den inte så bra som jag hade tänkt. Får se om den klarat flytten. Har spanat efter frön på den, men än så länge har den inte satt några frön. Visst är den vacker. Fotot har ett par på nacken. Skulle vilja ha vita Riddarsporrar också.
Zoyas matte - Har tagit ett par år att få till det med plattgångarna. Lotten hade ju från början en rak entré med dubbla plattor. Vid det mycket omfattande dräneringsarbetet jag fick göra (hade förstås köpt den hjälpen) så satt jag länge på trappan och funderade på hur jag skulle göra med plattor och gångar. Ville inte ha några raka kanter utan bara svepande vindlande gångar att traska runt på. Köpte hem 18 ton grus och så utgick jag från trappen vid huset och två punkter vid tomtgränsen ut mot vägen utanför. Fick ju också hela tiden ta hänsyn till var dräneringarna gick. Kryddlandet som finns på foto i mitt album hör till den allra torraste och soligaste platsen på hela tomten. Runt om den går alltså plattgångar med dräneringsrör under. Jag gjorde aldrig någon pappersskiss, utan utgick hela tiden från en bild jag hade i huvudet. Det var ett mycket stort arbete men jag tog en liten bit i taget och är faktiskt ganska nöjd med resultatet. Gissa om jag har fått kommentarer för min lott - både på ont och gott. Tyvärr så kommer de negativa kommentarerna bakom ryggen. Försöker se det som avundsjuka och bör väl känna stolthet.
Smaken är ju som baken, synd att man inte kan prata öppet om vad man tycker på ett trevligt sätt! Det finns ju de som, obegripligt för mig, tycker att det är snyggt med öppen jord och en planta mitt på. Din lott ser för mig ut som drömmen!
Kicki
Inger S
24-02-2008, 13:03
Mja Kicki - solen har också fläckar (gapskratt) och så även min lott. Odlingslandet är fullt med ogräs. Baksidan av stugan där jag har mina kompostbingar, rishögar och träramar där jag drar upp plantor från frö ser nog inte så fint ut från grannens sida. Den sydöstra delen av tomten är fin men jag kommer knappast dit för på vägen hänger långa lågt växande grenar ned från äppelträdet Ingrid Marie. Så ska vi väl inte tala om det norvästra hörnet där Kers/Kirskål fullständigt invaderat. Har som tröst läst om Feng Chui att just i norväst ska man ha det lite risigt och oordnat och jag försöker trösta mej med det - fniss... Jo skämt åsido så är jag faktiskt mäkta stolt över det jag lyckats åstadkomma efter sju sorger och åtta bedrövelser. Vad tycker du om "muren"? [attachment=13871:Mur_av_h...torv_640.jpg]
Här utmed den allmänna grusvägen och i ca 10 meter, mellan mina två ingångar till lotten, går dräneringsrör. Här kan jag inte plantera någon häck för dels så skulle rötterna gå ner och täppa till rören och dels skulle inte häckplantorna må så bra. Jag kan inte heller gjuta för ett staket. Drömmen vore ju förstås en kallmur, men..... Den här torvmuren blev ett alternativ, men än efter två somrar och vintrar har jag inte lyckats få något, inte ens mossa att växa här än. Fåglarna gillar att plocka bomaterial och några gnällspikar tycker det ser anskrämligt ut. Försöker slå dövörat till (jag är hörselskadad) och i stället lyssna på dem som tycker den är urläcker. I somras på min födelsedag fick jag av en svåger några vettar, som jag lät sitta på "muren". Unikt - ja så har jag ju det.
Får jag skryta l - i - t - e så kan jag tala om att kommunen i somras gav mig pris för min lott. Gissa om jag var stolt som en tupp och fick många varma gratulationer från dem på området som gladdes för just min skull. Det värmde vill jag lova.
Kul! Klart att du får dela med dig av glädjen (det är inte skryt!).
Kicki
Inger S
24-02-2008, 23:53
Tack Kicki det värmde. Nu har jag förresten fått hjälp av yngste sonen att reda ut hur jag ska förminska mina bilder, så nu har jag lagt in lite foton i mina album.
Vår webmaster har snabbt hjälpt mig att förminska några foton som jag skickade till honom och nu klarar jag det alldeles själv. Detta forum har en snabb, mycket kunnig och hjälpsam webmaster. Kan inte nog berömma. Berömmet kommer även från min son. Tack Ingemar Carlsson.
Inger, va bra att du fick hjälp! Jag ska kolla in dina nya bilder.
Undrar varför inget växer på din torv. För steril? Jag lägger ut massa torv från stallet, den innehåller ju näring också. Där växer det så det knakar! Blir snabbt täckt med grön lav/mossa om det får ligga på hög. Du kanske ska näringsvattna?
Kicki
 Vad är det för röda blommor på höga stänglar?
Eva i Höga
25-02-2008, 13:44
Jag tycker det ser ut som alunrot.
Oj, finns det så röda? Det vore intressant... Gillar alunrot.
Inger S
25-02-2008, 15:49
Ja visst är det Alunrot, den stora och tror jag ganska gamla sorten. Har en mindre också som ser likadan ut men som sagt mindre i växten. Så har jag även en rödbladig. Men den här är det som syns över allt annat. Tycker den passar in överellt.
Bra, då har jag ett måste ha objekt till! Gillar deras blomställningar skarpt.
Hej! Vad bra med en tråd för oss kolonister! Jag har skummat igenom lite grann, vad fint ni har det! Själv köpte jag en kolonilott på 150 kvm i juni 2007. Tidigare har jag delat odlingslott med några kompisar, med varierande resultat.. Nu har jag äntligen en egen koloni med stuga där jag får härja fritt! Det finns ett trevligt forum till på nätet, Koloniliv för oss kolonister. Ni som inte är medlemmar redan är väldigt välkomna! Sitter vid en dator på jobbet, så jag kan inte lägga upp några bilder den här gången, men det kommer säkert.
Zoyas matte
28-02-2008, 19:09
Åh, en sån bra sida. Jättetack för tipset Har tidigare letat på nätet efter typ sådana sidor men inte hittat en enda. Kollade extra på den sidan som de tipsar där som heter "Kolonispanarna" och det tyckte ju jag var extra intressant eftersom det mesta där är från Lund, och det är där min koloni är.!!!Jättekul Ska genast bli medlem!!
 Hm, jag som just gick med i en koloniförening, vad hette den nu då.. Jag får kolla. Kul med tips!
Zoyas matte, var har du din koloni i Lund? Jag är född och uppvuxen i Lund, flyttade till Malmö i 25-års-åldern. Hela min uppväxt gick jag runt i Lund och sneglade på kolonier och drömde...
Zoyas matte
29-02-2008, 09:26
CITAT (sofiaq @ 29-02-2008, 00:04)  Zoyas matte, var har du din koloni i Lund? Jag är född och uppvuxen i Lund, flyttade till Malmö i 25-års-åldern. Hela min uppväxt gick jag runt i Lund och sneglade på kolonier och drömde... hej den ligger i västra Lund och heter Västra sommarstaden och är från 40-talet. Nära folkparksvägen och maskinvägen. Där ligger flera olika koloniområden där, så du var nog där och tittade om du spanade på olika koloniområden!!
svenska förbundet för koloniträdgårdar och fritidsbyarHär har jag blivit medlem, men om det är bra eller ej vet jag inte än.. Sitter just nu och läser mig igenom bibban av information som kom i brevlådan i dag. KUL! Och inspirerande.
Krolliljan
04-03-2008, 07:00
Jag är också medlem. Gillar medlemstidningen.
Ja, den var bra. Allt jag fick var späckat med tips och råd, det kan jag inte få förmycket av! Rabatt till mässan ingick - men fel mässa, jag ska ju på Sollentunas..
På sollentunamässan köpte jag rättviksknuten som jag blev tipsad om här redan för flera år sedan. Det är mer aktuellt för mig än någonsin att täcka växtligheten så att snigelgiftet inte blir uppätet av kajorna. (Det är dyr fågelmat). rättviksknuten
CITAT (Wilmer @ 10-03-2008, 12:36)  På sollentunamässan köpte jag rättviksknuten som jag blev tipsad om här redan för flera år sedan. Det är mer aktuellt för mig än någonsin att täcka växtligheten så att snigelgiftet inte blir uppätet av kajorna. (Det är dyr fågelmat). rättviksknutenDet finns en sorts snigelmatsbehållare som jag såg på Trädgårdsliv, mässan i Malmö den här helgen. Det är som en liten fyrkantig burk där man lägger in snigelgiftet. För att hålla den på plats kan man lägga en sten ovanpå. Sniglarna kryper in, äter giftet, kryper ut och dör. Inga fåglar lockas av det, och det löses inte heller upp av regn om det skulle regna. Om jag inte minns fel så kostade fem st sådana 150 kr. Om någon skulle vara intresserad av den kan jag lägga upp adressen till hemsidan här, hojta bara till!
HOJT! Alla snigeldödar-tips är välkommna. Jag har gjort egna pet-flask fällor med hundmatoch gift, mumsigt värre...
Zoyas matte
16-03-2008, 22:03
CITAT (Wilmer @ 16-03-2008, 19:45)  HOJT! Alla snigeldödar-tips är välkommna. Jag har gjort egna pet-flask fällor med hundmatoch gift, mumsigt värre... Hur funkar dom? Har du nån bild? En anna fråga. Är inte sånt snigelgift jättedyrt, med tanke på att man får hålla på i nästan i ett halvt år?? (har aldrig själv köpt snigelgift, men har bara hört att det är dyrt)
Nja, dyrt och dyrt, men det värsta är att jag inte märker att det hjälper. Kör med det ändå, för säkerhets skull. Ölfällor fungerar. Och saxen.. Tror snigelfritt kostar 120 kr för 200 gram? Värdet de äter upp växter för är betydligt högre.. Jag önskar bara jag kunde se effekt av snigelfrittet, men tyvärr.
Fällan fick jag tips av här på odla tror jag.. Har skurit av toppen på en pet/plastflaska, vänder toppen så att det blir en tratt innåt på nederdelen av flaskan. Tejpa så den sitter kvar. Preparera med tex. öl, katt/hundmat och gift. Jag har millioner nykläckta i komposten så i morgon ska den riggas med dessa fällor. OBS, jag vet inte hur detta fungerar, bara ett desperat försök. De små går ju inte ens att klippa ihjäl, saxen slirar av dem. Värt att prova, fungerar det så hinner de ju inte bli vuxna och föröka sig.
Kicki
Hej igen! Nu har jag letat till förbannelse, och slutligen hittade jag länken: www.gronamathilda.se Jag har själv inte provat varken den eller snigelfritt, men fungerar snigelfritt borde man nog använda det i kombination med någon sorts fälla. Synd om det ska regna bort. Idag var jag i kolonin, lyfte på tunnan jag har ställt över rabarbern, och vad hittar jag inte om inte minst sju stycken bebis-mördarsniglar. Nu ångrar jag att jag inte köpte de där fällorna, men jag kom ju hem med så mycket andra fina saker
Tack, de ser bra ut.. Fin gå bort present
Jag har ändrade planer.... 40 cm snö, snigelfällorna får vänta ett par dagar innan utplacering
Blomtokan
17-03-2008, 19:24
HEJ ! JAG HAR HAFT MIN KOLONI I 10 ÅR. NÄR VI FICK DEN VAR EN LERÅKER. FÖRSTA ÅRET SATTE JAG NÅGRA BUSKAR OCH FÖRSÖKTE ODLA LÖK , MEN LERAN SÖG NER DEN. VI FÖRBÄTTRADE JORDEN MED VÄLBRUNNET HÄSTSKIT (DEN HAR LEGAT I 5 ÅR ). SEDAN BÖRJADE MAN PLANERA FÖR STUGAN , FÖRRÅDET ETC. BLOMMOR ÄLSKAR JAG SÅ JAG HAR INTE SÅ MYCKET GRÄSMATTA. MEST JAG ODLAR ÄR ;POTATIS , OLIKA SORETNS LÖKAR, MORÖTTER, SALLAD, ÄRTER, BÖNOR, RÄDISOR, GURKOR, TOMATER, PAPRIKOR, KÅL, JORDGUBBAR , HALLON, KRUSBÄR, VINBÄR OCH FRUKTTRÄD.
HÄR KOMMER NÅGRA BILDER FRÅN MIN "PARADIS"
JUDITH
[attachment=15174:stugan_vinter.jpg]
DET BLEV BARA BILD: HÄR KOMMER DEN ANDRA:
[attachment=15176:Klätterr...å_landet.jpg]
JUDITH
Ojoj, vilken rosbuske! Kul att få se bilder, tack. Verkar som om vi är många som har lerjord! Men det går att odla i den med, skam den som ger sig.
Kicki
Zoyas matte
18-03-2008, 18:21
Hej Judith. Åh en sån fin kolonistuga, (eller snarare hus, med 2 våningar och allt) och en sån läcker färg.
Blomtokan
19-03-2008, 21:25
Ja, man kan tro att det ett hus men den är bara på 25kvm med loft. När vi byggde det då visste vi inte inte vilken färg skulle vi ha. Vi ville inte den vanliga utan den lilla extra. Då hittade vi den här färgen,men det var många som inte gillade. Nu är det lugnt för de har vant sig. Nu kommer en annan bild från min vindruva. Jag fick den av en granne, när hon ville kasta den för det tog så mycket plats i växthuset.jag har planterat ute och sedan dess den blir bara större och större och vi får en massa vindruvor.
Hälsningar /Judith
[attachment=15351:vindruva.jpg]
Tycker också färgen var läcker... Den var lagom mild. Vi valde färg på vår redskapsbod efter att ha hyrt en stuga på kusten med liknade färg. Den matchade några blommor i rabatten så vackert tyckte jag. Så när boden var målad, var jag ju tvungen att köpa samma blommor  Jag var inte säker på vilken sort det var, så jag köpte akljeruta, violruta och en ruta till. De är så sirligt vackra mot boden som bakgrund.
Inger S
21-03-2008, 18:19
Håller med. Vilken fin stuga Du har Judith och färgen är jättevacker på den. Och oj vilken ros. Är det en Falammentanz? Jag har några stycken av dem och tycker de är förunderligt vackra. De är ju engångsblommande, men förra sommaren fick jag av en syster veta (hon har också en) att hon klipper bort blommorna (och ett bladpar under) när blommorna blommat ut. På det sättet förlänger hon blomningen. Jag gjorde förstås likadant och den blommade faktiskt ända till en bit in i november, fast då med bara enstaka blommor.
Jag har också en vinstock. Satte den för 7-8 år sedan i jordbädden inne i mitt växthus. Försöker föröka den med sticklingar när jag klipper den. Ännu har jag inte lyckats få sticklingarna att överleva vintern - men skam den som ger sej.
Wilmer - jag tror att väldigt många koloniområden ligger på just lera. Vårt koloniområde har en gång i tiden varit sjöbotten. Det är förstås tungarbetat, men många växter t ex rosor gillar ju leran.
Vår kolonilott ligger vid älvmynningen från vänern, så det är sjöbotten det med. Växterna trivs, men det är så tungarbetat! Och geggigt när det regnar... Jämt.... Rosor är inte vår starka sida, men vi har ett par buskar som kämpar på  De är vackra och doftar ljuvligt.
Inger S
21-03-2008, 22:24
Jag har "snöat in mej" på rosor. Har väl tittat lite för mycket på vackra bilder och fantiserat om att allt det vackra finns hos mej. I går sådde jag faktiskt frön av en klätterros - en rosa med fyllda blommor och underbar doft. I höstas satte jag sticklingar av den. Vet inte om det lyckas, men är kul att försöka och så kostar det ju inget.
Visst blir det geggigt i leran. Jag har ju mycket plattsättningar, men när jag går på gräsmattan i stråk där jag ofta går och det har regnat så blir där rena lervällingen. Lätt att halka i och så drar man förstås in leran också. Inget kul alls. Ska försöka komma på en lösning på problemet. Trampstenar kanske?
Jag har tagit rotskott av gammeldags fyllda doftande rosor. KOmmer de bli bra tror du?
Blomtokan
22-03-2008, 10:58
Hej ! Vet ej om det är flammantanz ,men den blommar hela sommaren om man tar bort de överblommade . fast jag behöver en stege för att rensa. Många år sedan köpte jag på obs 4-pack rosor som skulle vara peace och elisabeth quenn. När de började blomma så var helt annat än de skrev på påsarna. en blev gul och doftar underbart och storväxande. den andra som skulle vara rosa visade sig orange med fransiga blomblad. jag lägger in bilderna så kanske någon vet vad det är. Jag har delat upp en del av min kolonilott så jag har en mindre rosgård. Judith
[attachment=15482:gul_ros.jpg]
[attachment=15483:ros_nostalgi.JPG]
Ja nu har vi köpt en ny lott 300kv tomt nästan dubbelt så stor som den gammla +att det är el indraget ,känns jätte lyxigt MEN MEN!det är mycke att fixa både på hus 25km och tomt men det fixar vi ,jag med mitt trädgårdsintresse gubben fixar kåken han är snickare. Så här ser det ut i dagsläget
Inger S
22-03-2008, 18:58
Ja Wilmer rotskott tror jag inte är några problem med. Fick för några år sedan en ganska lång rotbit av en Pimpinell med okänt namn. Jag delade den i tio små bitar och grävde ner dem på olika ställen i täppan. Nu har jag tio rosbuskar som det blir en massa rotskott på. Har grävt upp och delat med mej. Jag har ingen erfarenhet av att fröså rosor från nypon (mer än de som fåglarna fixar förstås, men dem blir det ju såna där taggiga vildrossnår av). Ska bli kul att se om fröna jag nu satt blir något av. Har vid ett par tillfällen dock lyckats med att bara sticka ner avklippta rosgrenar direkt i jord och en del av dem har faktiskt överlevt, men sticklingar har jag inte satt ännu. Blomtokan - Tänk så ofta växter är felmärkta när man handlar. Rosorna Du visat här vet jag inget om, men blev förtjust i den där rosa/vita. (eller orangefransiga som Du skrev. Jag tycker den ser underbar ut. Hoppas den doftar gott också.
Storm - Lycka till med nya kolonilotten. Vilken tur Du har som har en snickare till man. Skulle behöva en för att fixa huset mitt. Hoppas Du kommer att visa foton av Din nya lott med stuga och planteringar sedan.
Absolut kommer jag att visa utvecklingen av både stuga och tomt nu är det ideer som odlas jag lovar
Tack Inger! Låter bra.. Innan snön såg den ut att vara vid liv, så det blir spännande att se hur den växer till sig i år. Storm; Spännande! Kul projekt. Ser det bara så ut eller är det mest gräsmatta nu? Så mycket plats att fylla
Ja det är mycke gräsmatta nu så det finns plats för alla mina blommor från den andra lotten pluss mycke till jag ska annlägga en surjords rabatt i ena hörnan av tomten ,ja jag har så mycke planer nu .
anne-li i olofstorp
24-03-2008, 12:45
CITAT (Blomtokan @ 22-03-2008, 10:58)  [attachment=15483:ros_nostalgi.JPG] Hej! Det kan vara en Rumba-ros. Jag har flera stycken som överlevt i mer än 20 år, inte många blommor men här är inte jordmån för rosor. Personligen är det en stor favorit för mig. (och rådjuren)
Irene_L
24-03-2008, 13:05
jag tycker bilden påminner om en Nostalgie!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|