|
WOW!!! Viktoria! Vilken debut hon gjorde, verkar mycket lovande för framtiden  . Bara att hålla tummarna för att hon ska hålla starfältet ut CITAT (Gillan @ 25-01-2008, 16:05)  WOW!!! Viktoria! Vilken debut hon gjorde, verkar mycket lovande för framtiden  . Bara att hålla tummarna för att hon ska hålla starfältet ut  Och det gjorde hon
Såg Viktoria, hon ser verkligen ut som en riktig isprinsessa, glider finfint över isen!  Som sämst 16de är väl inte så illa för en debutant?
*Stintan*
25-01-2008, 16:29
Tycker Viktoria åkte jättebra Vilket lyft för konståkningen här hemma att vi har så duktiga konståkare.
titti49zon6
25-01-2008, 16:31
Så kul att se hur bra Viktoria åkte, nu fårvi hålla tummarna för henne i morgon
Irene_L
25-01-2008, 16:32
Ja det är ju jätteroligt!
anna_rispan
25-01-2008, 17:59
Oh, nu blir jag supernyfiken. Ska genast leta efter klipp på nätet. När är det final??
Wohoo. Det är sammandrag nu ju! Vilken tur jag har!
Jaa, men de finska tjejerna! Vilka tjejer de är  WOW säger jag bara. Debutanten Jenni Vahaama var ju helt fantastisk. Och det kommer från mig, som inte ens är nån "Michel Qwaan-fan". För det var precis såna associationer hon gav mig. Costner och Meier gav också positiva vibbar Det blir spännande i morgon hör ni
Senare ikväll är det Isdansarnas friåkning som gäller.................see you och ha det gott tills dess Förlåt anna! Finalen för damerna är i morgon kl. 14.15 på eurosport...............
Irene_L
25-01-2008, 18:36
Javisst var dom duktiga de finska tjejerna.  Så smakfull musik och korreografi! Den 15 åriga tjejen var ju jätteduktig och så graciös. Det blir spännande att följa hennes utveckling.
anna_rispan
25-01-2008, 19:03
Ja visst! Jag blev också imponerad av finskornas insats. Härliga o fina program. Hihi, jag tänkte också på Michelle Qwan faktiskt!! Ja det verkar bli spännande på även den finalen.
Har inte följt konståkning på flera år, var min favvosport förr... Denna tråd gjore mig nyfiken. Vad roligt med så många finska åkare som är duktiga! Och svenska med! Kiira är ju tokbra!  Då jag kollade kan jag inte komma ihåg någon finska eller svensk som slogs om medaljer...
anna_rispan
25-01-2008, 19:08
CITAT (Anma @ 25-01-2008, 19:04)  Har inte följt konståkning på flera år, var min favvosport förr... Denna tråd gjore mig nyfiken. Vad roligt med så många finska åkare som är duktiga! Och svenska med! Kiira är ju tokbra!  Då jag kollade kan jag inte komma ihåg någon finska eller svensk som slogs om medaljer... Ja visst är det kul. Jag hejar på Finland om inte Sverige är med o tävlar.  O nu när det är två stycken i topp tre så hejar jag jättemycket. Jag hörde nu när jag såg sammandraget att hela Finska landslaget i konståkning var väldigt bra och att den fjärde inte ens fick plats. Det lät som att det var tajt om vilka tre som skulle komma med i em??
anna_rispan
25-01-2008, 19:35
En annan blogg som skriver en del om konståkning
Eurosport försvann när Com hem möblerade om bland kanalerna vi hade och övriga sändningar har jag av någon anl missat.
Åhhhh, vad kul att se fler som är konståkningsintresserade här Och Anma! För Sveriges del har det inte gått så bra sen 1913!! För Finlands del har det ju gått ganska bra de senaste åren. Och dessutom med MVG i betyg skulle jag vilja påstå  . Nu ska jag bara vänta på eurosports sena sändning innan det är läggdags Sen vill jag bara säga att det inte är schysst för fem öre om inte Com Hem har Eurosport Netha! Själva har vi Canal Digital, och jag är livrädd för att byta leverantör!!..................tänk om inte Eurosport skulle ingå  !! Då går min värld under
CITAT (aq42 @ 25-01-2008, 09:27)  Sporten skrivs till stor del av män för män. Män är mer intresserad av handboll än konståkning. Så enkel är nog förklaringen. jmf utrymmet för fotboll i förhållande till ridsport - samma där. Just fotboll och till viss del hockey är gravt överrepresenterat. Dag 2 av Tour de ski...eller...när det nu var, så skrev Aftonbladet.se spaltkilometer om utrikisk foppoll, och annat skvaller, men Tour de ski fick man leta fram i en notis till höger. Sen blev det lite mer hausse när Kalla gick mot seger och medgångsskribenter vaknade till liv, men överlag är rapporteringen dålig från alla andra sporter än fotboll och hockey. Delvis beror det på att hockey och fotboll säljer, men skidskytte har ju de senare åren haft högre tittarsiffror än exempelvis engelsk fotboll...
CITAT (Pirum @ 25-01-2008, 22:29)  Just fotboll och till viss del hockey är gravt överrepresenterat. Dag 2 av Tour de ski...eller...när det nu var, så skrev Aftonbladet.se spaltkilometer om utrikisk foppoll, och annat skvaller, men Tour de ski fick man leta fram i en notis till höger.
Sen blev det lite mer hausse när Kalla gick mot seger och medgångsskribenter vaknade till liv, men överlag är rapporteringen dålig från alla andra sporter än fotboll och hockey. Delvis beror det på att hockey och fotboll säljer, men skidskytte har ju de senare åren haft högre tittarsiffror än exempelvis engelsk fotboll... Du glömde Tennis pirum! För tennis är också nåt som alltid går före allt annat.
Alpint prioriteras högt också tycker jag. Hm. Extra konstigt på SVT-text, som (minst) två gånger har haft ungefärliga rubriken "Bode Miller tvåa <blabla>", vadå? Jag vill väl veta vem som vann? Ok, om det hade stått "Anja Pärson tvåa i St Moritz", det hade väl varit relevant eftersom hon är svensk. Men varför denna fascination för Bode Miller?
aanderss
26-01-2008, 06:42
CITAT (Pirum @ 26-01-2008, 00:17)  Alpint prioriteras högt också tycker jag. Hm. Extra konstigt på SVT-text, som (minst) två gånger har haft ungefärliga rubriken "Bode Miller tvåa <blabla>", vadå? Jag vill väl veta vem som vann? Ok, om det hade stått "Anja Pärson tvåa i St Moritz", det hade väl varit relevant eftersom hon är svensk. Men varför denna fascination för Bode Miller? Hihi, ja du, det kan man fråga sig?? Men nu var det ff konståkning det gällde och jag har tillräckligt svårt med att vara objektiv när det gäller isdansen för att sätta mig in i din frågeställning. Isdansen är ett gissel tycker jag. Man ( jag ) tycker och tänker så mycket och så blir det inte som man tycker och tänker ändå  . Det är svårt att vara en objektiv tittare när det gäller just dansen. Och även om jag tycker det franska paret är jätteduktiga, så finns det fler som är lika duktiga. De som van tex  . Men vad kul det hade varit att sitta vid samma bord och prata om samma sport med er andra,...........................precis lika kul som det hade varit att sitta vid samma bord och pratat frösådd och plantor.............vem vet, nån gång i framtiden kanske  CITAT (aanderss @ 26-01-2008, 06:42)  Enligt Roger själv så finns det mesta där.......jag har inte utforskat det själv, men det kan kanske vara nåt
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2008, 12:53)  Tyvärr gillar inte min dator pdf-filer just nu så jag kunde inte läsa närmare. Frågeställningen dök upp mär jag råkade se ett par, ryskt?, där den manliga åkaren ivrigt bollade med sin partner som lika villigt skrevade ordentligt och visade upp dom minimala "trosorna", som definitivt inte hade kunnat täcka väsentliga delar utan hjälp av en kroppsstrumpa. Då började Rudan fundera över klädreglerna. Ja man kan ju undra.... Ibland är det som om dom kvinnliga deltagarna ska visas upp medan männen ska utöva sin idrott. Och det gäller inte bara inom konståkningen. Kommer ni ihåg när det under OS 2004 diskuterades dom kvinnliga beachvolleybolldeltagarnas *puh!* minimala kläder.
CITAT (Berith @ 26-01-2008, 08:42)  Ja man kan ju undra.... Ibland är det som om dom kvinnliga deltagarna ska visas upp medan männen ska utöva sin idrott.
Och det gäller inte bara inom konståkningen. Kommer ni ihåg när det under OS 2004 diskuterades dom kvinnliga beachvolleybolldeltagarnas *puh!* minimala kläder. Här kan ni som vill, fortsätta disskussionen som uppkom i den andra, också väldigt trevliga tråden om konståkning som fanns, innan "nån" dök upp och ville disskutera trivialiteter som vi som är riktigt intresserade inte ens ser eller tittar på. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=62154&hl=
CITAT (Gillan @ 26-01-2008, 09:06)  Här kan ni som vill, fortsätta disskussionen som uppkom i den andra, också väldigt trevliga tråden om konståkning som fanns, innan "nån" dök upp och ville disskutera trivialiteter som vi som är riktigt intresserade inte ens ser eller tittar på. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=62154&hl= Vad menar du med det...?
CITAT (Berith @ 26-01-2008, 09:13)  Vad menar du med det...?  Den här tråden heter Konståknings-EM 2008.............behövs det fler förklaringar? Om du väljer att inte förstå det Berith, så svarar jag bara, inget speciellt..........disskutera gärna här ni, vi andra får väl starta en ny tråd antar jag.....
anna_rispan! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag trampade över i din tråd.
anna_rispan
26-01-2008, 10:24
CITAT (Anma @ 25-01-2008, 19:04)  Har inte följt konståkning på flera år, var min favvosport förr... Denna tråd gjore mig nyfiken. Vad roligt med så många finska åkare som är duktiga! Och svenska med! Kiira är ju tokbra!  Då jag kollade kan jag inte komma ihåg någon finska eller svensk som slogs om medaljer... Nej jag har så dåligt mine så jag kan inte hitta något. Men en sak de sa häromdagen var att det var 1997?? som reglerna ändrades o då slutade semifinalerna? Minns jag galet Gillan?? Hur som helst. Om jag får tolka det så innebär det att hade Sverige med nån gubbe* så försvann den redan i semifinalen. *gubbe =konståkare, man eller kvinna CITAT (Berith @ 26-01-2008, 09:32)  anna_rispan! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag trampade över i din tråd. Tack så mycket! Jag förlåter dig.
CITAT CITAT (anna_rispan @ 26-01-2008, 10:24)  Nej jag har så dåligt mine så jag kan inte hitta något. Men en sak de sa häromdagen var att det var 1997?? som reglerna ändrades o då slutade semifinalerna? Minns jag galet Gillan??
Hur som helst. Om jag får tolka det så innebär det att hade Sverige med nån gubbe* så försvann den redan i semifinalen.
*gubbe =konståkare, man eller kvinna Nån Finsk eller svensk som slåss om medaljer har jag tyvärr inget minne av att jag ens hört talas om. Det innebär ju inte att det inte har hänt. Vi får forska i det. Nu är det damernas friåkning om en stund ( ja,ja, om nästan en timme då  )........glöm inte det
Irene_L
26-01-2008, 14:49
Så synd..det gick inte så bra för Viktoria.  Hon blev nog lite för nervös!!
CITAT (Irene_L @ 26-01-2008, 14:49)  Så synd..det gick inte så bra för Viktoria.  Hon blev nog lite för nervös!! Så var det nog. Det var ju debut för henne i EM och det gäller att få erfarenhet tror jag. Det går bättre i Göteborg i mars Nu får vi hålla tummarna för de finska tjejerna, och det gör jag så gärna
Irene_L
26-01-2008, 15:06
ja det gör jag också...håller tummarna för de finska !!!!
Jaa, nog höll jag tummarna för Laura under halva hennes åk, sen dog allt som gick att dö här. Strömmen försvann och den kom alldeles nyss tillbaka. Om det är nån som har nåt att berätta om det senaste ang konståkningen, så lyssnar jag mer än gärna.
Finland fick brons och fjärdeplats, Kiira på fjärde och Peltola (hette hon så? ) trea. 15årige svenskan blev 10:a och svenskan 18. Vann gjorde hon som ledde efter grådagen och tvåa blev Meyer eller vad hon nu hette... Resten har jag ingen koll på!
Jag såg damernas fria .. inte allt för jag somnade en stund... iaf så blev ena Finskan trea ... hon var riktigt bra tycker jag. Men nog märks det än idag att poängsättningen inte är riktigt rättvis... nog förekommer det "kompisröstning" precis som förr.
CITAT (Anma @ 26-01-2008, 20:54)  Finland fick brons och fjärdeplats, Kiira på fjärde och Peltola (hette hon så? ) trea. 15årige svenskan blev 10:a och svenskan 18. Vann gjorde hon som ledde efter grådagen och tvåa blev Meyer eller vad hon nu hette... Resten har jag ingen koll på!  Jättetack för info Anma! I morgon får jag se om jag kan hitta dem på nätet nånstans.
CITAT (Netha @ 26-01-2008, 20:56)  Jag såg damernas fria .. inte allt för jag somnade en stund... iaf så blev ena Finskan trea ... hon var riktigt bra tycker jag. Men nog märks det än idag att poängsättningen inte är riktigt rättvis... nog förekommer det "kompisröstning" precis som förr.  Tyvärr så har du rätt Netha! Och det var ju precis det de ville slippa genom det nya poängsystemet. Det var synnerligen uppmärksammat i herrarnas kortprogram i år. Kristoffer tex, fick verkligen känna på det. Trots det så är det nya poängsystemet mycket mer rättvist än det gamla. Frågan är väl hur man skulle göra föra att få det än mer rättvist
Det är ju alltid svårt att få det rättvist när man bedömer annat än bara teknisk kunnighet, ett perfekt hopp är ett perfekt hopp men vad är en perfekt stegkombination som är felfri? Vad är en perfekt stil på isen? Svårt det där! Så klart har domarna sina favoriter... Jag tycker tex inte att vinnaren var bäst...
CITAT (Anma @ 26-01-2008, 21:34)  Det är ju alltid svårt att få det rättvist när man bedömer annat än bara teknisk kunnighet, ett perfekt hopp är ett perfekt hopp men vad är en perfekt stegkombination som är felfri? Vad är en perfekt stil på isen? Svårt det där! Så klart har domarna sina favoriter... Jag tycker tex inte att vinnaren var bäst... Håller med dig fullt ut. Sen att du inte tycker att vinnaren var bäst, det är det väldigt sällan man tycker, tycker jag  . Det händer ibland och då får man passa på att göra vågen tycker jag
anna_rispan
27-01-2008, 11:15
Jag tyckte det var vansinnigt spännande i år! Alla verkade rätt så jämna i mina ögon så jag kunde inte se några solklara ledare. Och det märktes också.
Jag är tyvärr inte så med på hur det märktes i poängsättningen att domarna är kvar i det gamla tänket. Jo jag förstår ju det i Kristoffers fall eftersom det togs upp. Men inte annars. Är det så illa att de fortfarande tänker att "de bästa startar sist" så är det trist och jag får väl hoppas att de ändarra sig snart då.
Och det här är vad han håller på med den lymmeln, istället för att vara med i EM och WM i år  (  ) http://www.youtube.com/watch?v=Y6vEznReS-Q
anna_rispan
27-01-2008, 15:29
CITAT (Gillan @ 27-01-2008, 11:57)  Och det här är vad han håller på med den lymmeln, istället för att vara med i EM och WM i år  (  ) http://www.youtube.com/watch?v=Y6vEznReS-QHmm, tyvärr var det inte lika rysande denna gång. Det kan väl inte vara hans toppbästa? Är det så, så skulle han nog inte klara sig så bra på stora tävlingar. Och det är ju faktiskt roligt att nya talanger får komma fram nu. Jag blir än mer nyfiken på att se vm i Göteborg.  Jag har noll koll på vilka som ligger i topp på världsranken. Spännande!
anna_rispan
27-01-2008, 20:45
Hoj! Om någon här hittar ett klipp med Tomas Verners uppvisningsprogram till låten "volare" så kan ni väl hojta till. Jag känner att jag måste tipsa en kompis med just det klippet.
Gillan , visst förstår jag ... det var nog så jag också menade.  Inte tyckte jag att uppvisningen var lika kul som förr ... fantastiskt duktiga åkare, men alldeles för lite spex. (eller minns jag fel?) Thomas Verner.. visst hette han så ... Sedan så missade jag nog en del av uppvisningsåken... slumrade några ggr ... var ju så vacker klassisk musik som jag brukar ha på som "sömnmedel".  CITAT (anna_rispan @ 27-01-2008, 20:45)  Hoj! Om någon här hittar ett klipp med Tomas Verners uppvisningsprogram till låten "volare" så kan ni väl hojta till. Jag känner att jag måste tipsa en kompis med just det klippet.  Vet inte om det är den här du menar, från 2007 VolareKnepigt det här ... inlägget jag postade 20.46, hamnade i detta citat.
Felicia
27-01-2008, 20:56
Helt otroligt, men jag måste ha fått hjärn-släpp. Jag har totalt missat att det varit EM i konståkning!! Det är ju den enda sport som jag är intresserad av och som jag alltid brukar titta på och så missar jag det Nån som vet ifall det är nån repris på uppvisningen? Så kanske jag kan se det i alla fall..
titti49zon6
27-01-2008, 21:01
Tack för den länken Netha Nu kan jag fortsätta att gotta mig åt Tomas Verners uppvisningsåk, jag tycker det är så härligt att se
Kommer nog också jag att se ett antal ggr. You tube är väl fööör bra.
*Stintan*
27-01-2008, 22:40
CITAT (Netha @ 27-01-2008, 20:49)  Inte tyckte jag att uppvisningen var lika kul som förr ... fantastiskt duktiga åkare, men alldeles för lite spex. (eller minns jag fel?) Jag satt just och funderade på det förut att var det bättre och roligare förr. Jag satt som klistrad framför tv:n när det var konståkning en det gör jag inte längre alls på samma sätt. Visserligen står tv:n på men jag gör en massa andra saker samtidigt och kommer inte ens ihåg vad dom bästa åkarna heter.
anna_rispan
28-01-2008, 07:37
Netha: tack för klippet. Men jag får nog ligga på is ett tag. Vill gärna ha det från nyss avslutade em. Då gjorde han ju dessutom en bakåtkullerbytta o reste sig på benen igen! Det var starkt gjort!  Men kommer inte det åket ut så använder jag klippet du länkade till. Jag tänkte inte ens på att han kunde ha gjort det lite tidigare.  Tack igen!
Neeej, inte tycker då jag att ni minns fel. Det har blivit allt mer slätstrukna uppvisningar de senaste åren. Och det är ju jättesynd tycker jag. Det är ju det där med att de kan släppa all nervositet och allvar de haft under tävlingarna och "showa loss", som man ser fram emot. Jag har min egen teori om varför det har blivit så. Det skulle bland annat kunna bero på att åkarnas krav på teknisk skicklighet i samband med den konstnärliga, har ökat drastiskt i och med den nya poängbedömningen. Och i och med det har även risken för skador ökat i samma takt. Därför tror jag att de helt enkelt inte vågar ta samma risker som de gjorde förut. Jag kan inte veta om det verkligen är så, men spekulera kan man ju alltid. Felicia! På torsdag kl. 15.00 är galan i repris på Eurosport. Och hur du kunnat missa att det varit EM veckan som var det förstår inte jag heller På Youtube brukar de ju vara ganska snabba så det kommer säkert att ramla in en del uppvisningar under dagen idag. Jag såg att det fanns flera av de tävlandes program från veckan som gått redan. Om 49dagar så är jag på plats i Göteborg  . Undrar om jag ska göra en "egentillverkad" Odlaflagga att vifta med så att ni ser mig  . Fast den risken är väl inte så stor tror jag eftersom jag antagligen sitter under kamerorna
anna_rispan
28-01-2008, 07:56
Perfekt!! Jag letade i tv-tidningen efter reprisen men tidningen räcker ju bara till o med onsdag! Gillan det är klart du ska göra en flagga! Min sambo tror att de har kameror åt alla håll så att de kan fånga alla roliga o bra saker på scenen.  Jag skojade o sa att syster o jag ska ha såna där stora händer o så bokstäverna O D L A o så vinka till dig!  o tv-publiken om vi hade tur. hehehe. Nej det blir nog inga såna händer i allafall.
anna_rispan
28-01-2008, 08:30
Här igen. Men det sista var inte med. Det var tydligen i encoret som han gjorde bakåtkullerbyttan. O inte är det lätt att hitta på youtube heller. :/ Så!! Jag hittade även hans encore! Kika här på bakåtkullerbyttan upp i stå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|