|
Myosotis
28-01-2008, 18:06
CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 15:20)  (...) Vad är det som gör att man/jag/en del inte kan låta bli (...) att skriva inlägg som hetsar upp stämningen? Till detta senare räknar jag det jag också nämnt tidigare, att ställa sig på endera sidan av två som fått ett missförstånd och kasta glåpord och det ena med det tredje. Att stå o hetsa på ett missförstånd och aviga känslor kan väl aldrig leda till något gott? O och det är sådant jag upplevt förstört debatter och diskussioner. (...) Där är jag helt klart en av de skyldiga, och jag ber om ursäkt om mina inlägg har bidragit till att försämra klimatet, det var inte meningen. Men som Flaxss skriver, "det minsta är väl en ursäkt", och ärligt talat är det nog det jag tycker också. Men det var dumt av mig att tro att det skulle vara möjligt att med hjälp av elaka kommentarer tvinga fram en ursäkt.
*Stintan*
28-01-2008, 18:20
Ja säger någon person att den känner sig sårad så tycker jag man kan be om ursäkt. Det gäller ju oss alla. Och det är gratis. Samtidigt måste vi förstå att vi uppfattar saker och ting olika.
Aqvakul
28-01-2008, 18:45
Hej Vindspel! Det var ambitiöst och omtänksamt av dig att starta den här tråden. Tycker att stämningen här på det stora hela varit mycket god. Stor samstämmighet råder i mycket, men samtidigt spretar det också lite åt olika håll. Om du tar på dig att sammanfatta, så har du en dryg uppgift framför dig. Det är kanske snart dags att "knyta ihop säcken"? Anders
CITAT (kompostjord @ 28-01-2008, 13:52)  Egentligen borde rubriken på den här tråden vara -Debattklimatet i avdelningen småprat.
Jag har inte sett denna totala avsaknaden av värdegrund i andra delar av Odla. Vad f-n menar Du? Ursäkta språket, men nu blir jag riktiugt arg. Du menar alltså att om man inte delar din värdegrund så saknar man värdegrund, nu får du faktiskt ge dig. Kanske blir jag avstängd för påhopp, det tar jag i såfall, men ett så urbota dumt inlägg som detta kan bara inte få vara oemotsagt. "Saknar värdegrund" vem tror du egentligen Du är.? Gita
mamamaggan
28-01-2008, 19:20
En liten åsikt bara. Ni har diskuterat att lägga " känsliga " ämnen i en egen avdelning. Vad skulle det hjälpa?
De som tycker att det tjafsas för mycket kan väl iaf gå in där och försöka ställa och styra precis som de går in och skriver i trådar som de högt och tydligt sagt att de inte gillar men ändå inte kan låta bli att läsa och kommentera. Vi kan ju inte hindra det hur mycket vi än lägger saker och ting i sina egna avdelningar.
Visst förstår jag att det finns de som känner sig påhoppade och kränkta men att vi ska sätta någon tröskel för vad som är ett påhopp eller kränkning ser inte jag någon mening med . Vi kommer bara att sitta här och fortfarande diskutera utifrån vår egen uppfattning.
Det finns lagar, förordningar och forumregler som redan i dag reglerar det , låt det vara så.
Aqvakul
28-01-2008, 19:34
CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 19:20)  En liten åsikt bara. Ni har diskuterat att lägga " känsliga " ämnen i en egen avdelning. Vad skulle det hjälpa?
De som tycker att det tjafsas för mycket kan väl iaf gå in där och försöka ställa och styra precis som de går in och skriver i trådar som de högt och tydligt sagt att de inte gillar men ändå inte kan låta bli att läsa och kommentera. Vi kan ju inte hindra det hur mycket vi än lägger saker och ting i sina egna avdelningar.
Visst förstår jag att det finns de som känner sig påhoppade och kränkta men att vi ska sätta någon tröskel för vad som är ett påhopp eller kränkning ser inte jag någon mening med . Vi kommer bara att sitta här och fortfarande diskutera utifrån vår egen uppfattning.
Det finns lagar, förordningar och forumregler som redan i dag reglerar det , låt det vara så. Nej, jag tror inte att vi kan "sätta någon tröskel för vad som är ett påhopp eller en kränkning". Vad vi däremot kan göra är att diskutera problemet. Förhoppningsvis breddar det vår kunskap om vad andra tycker, samtidigt som det tydliggör vår egen position. Det är samtidigt en manifestation av att det finns många goda krafter som vill hjälpa till och skapa en trevlig stämning på Forumet. En konstruktiv diskussion är alltså inte alls meningslös, även om den inte ger så många konkreta resultat. tycker Anders
anna_rispan
28-01-2008, 19:42
Är det något jag kan sakna så är det att det inte finns några netikettsregler direkt här på odla. det står i deras användarvillkor att man ska följa netikett. men det verkar ju som att inte alla är eller vill vara medvetna om netiketten. så länge vi alltid hänvisas till netikett utan att den är definierad kan man hitta flera hundra olika fomuleringar kring vad som ingår i det begreppet och då finns det kanske väldigt personliga tolkningar av vad det är??
För jag tror nog inte att det är själva debattklimatet det är fel på utan det allmäna sättet när det blir hetsiga diskussioner...Hmmm.
Är ni med hur jag tänker??
Aqvakul
28-01-2008, 19:49
CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 19:42)  För jag tror nog inte att det är själva debattklimatet det är fel på utan det allmäna sättet när det blir hetsiga diskussioner...Hmmm. Stintans förslag om att sätta sig på händerna i vissa lägen, är genial. När jag var liten så blev man uppmanad att räkna till tio, lite samma sak. Det handlar om att besinna sig när det "hettar till i huvudet". Kanske kan den här diskussionen få oss att tänka till en gång extra innan vi "skjuter tillbaks". tycker Anders
Gossen Ruda
28-01-2008, 19:51
CITAT (Markus_H @ 28-01-2008, 17:48)  Diskussion bygger ju på att fler än en utbyter åsikter! Du verkar föredra monologer i forum om du stör dig på att fler deltar? Det går inte att föra en diskussion när en eller flera parter bara tjatar om sina frågor utan att lyssna på andra. Den här tråden har varit ganska så lugn tills flaxss dök upp pga att jag skrev ett oskyldigt inlägg. Därför kommer jag att hålla mig härifrån i fortsättningen. Framför allt kommer jag inte att föra någon som helst diskussion med flaxss förrän han lugnat ner sig. Beträffande ursäkter så är det fler som behöver tänka på sådana om det blir aktuellt. Det är bättre att vända blad och börja på ett nytt kapitel i livet.
mamamaggan
28-01-2008, 19:56
aq42 , att diskutera i den här tråden och i trådar med känsliga ämnen är helt olika saker. Känsliga ämnen är just känsliga , eller hur? Det är som jag tror att det var Markus H skrev , en del ämnen är förknippade med vår identitet. Och är någon och tallar på den , då dj-lar!!!
Förr eller senare tror att jag att de flesta kan tappa besinningen och vräka ur sig saker som hade varit bäst osagda/oskrivna. Och tyvärr kan vi inte " sudda " ut dem .
Visst är det bra att vi diskuterar här , men jag tror iaf att vi inte kan komma åt " klimatet ".
Jag har uppfattat den här tråden som om att några ska bestämma över andra. Vilka ämnen som ska få avhandlas och var, vad som är ett påhopp eller kränkning , osv osv.
Säger det igen , inget " civilgarde " tack!
Alexander-VG-zon3
28-01-2008, 20:03
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 19:51)  Det går inte att föra en diskussion när en eller flera parter bara tjatar om sina frågor utan att lyssna på andra. Den här tråden har varit ganska så lugn tills flaxss dök upp pga att jag skrev ett oskyldigt inlägg. Därför kommer jag att hålla mig härifrån i fortsättningen. Framför allt kommer jag inte att föra någon som helst diskussion med flaxss förrän han lugnat ner sig.
Beträffande ursäkter så är det fler som behöver tänka på sådana om det blir aktuellt. Det är bättre att vända blad och börja på ett nytt kapitel i livet. oskyldigt !!????????? OSKYLDIGT ??!!! inlägg av dig ??!! vill du jag ska bli arg istället ?? vadå lugnat ner mig ??? tror du detta gör det bättre med ditt inlägg ?? och jag här hur lugn som helst framtill du skrev detta inlägg !!!!!!!!!!!!!! så det är oki enligt dig att såra folk ?? , jag åandra sida kan säga förlåt eller be om ursäkt om jag vet att jag sårat nån .
Aqvakul
28-01-2008, 20:07
CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 19:56)  ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Visst är det bra att vi diskuterar här , men jag tror iaf att vi inte kan komma åt " klimatet ".
Jag har uppfattat den här tråden som om att några ska bestämma över andra. Vilka ämnen som ska få avhandlas och var, vad som är ett påhopp eller kränkning , osv osv.
Säger det igen , inget " civilgarde " tack! Mamamaggan! - Vi tror lite olika om möjligheterna att åstadkomma något genom diskussion.
- Vi är överens om att det här inte kan lösa med "reglementen" eller "vakter".
- Vi är djupt oense om Vindspels avsikter med tråden.
edit stavfel
Alexander-VG-zon3
28-01-2008, 20:12
gossen ruda gillade inte att jag har in symbol så han skrev en text i sin signatur
detta var mitt svar till han
''vad svårt du har haft det i ditt liv gossen ruda ,, så jag förstår verkligen varför du ska vara straight och proud ,, se hur va det nu gossen ruda när du kom ut ur garderoben och din släkt och dina vänner frös ut dig och ville aldrig mer prata med dig ? berätta gärna hur va det''
och jag skrev så för att jag har gått igenom saker i mitt liv som gör att jag vill ha in symbol där . därför ifrågasatte jag gossen rudas signatur .
sedan fick jag detta som ett svar
Provokation eller inte provokation, det är frågan. I dagens samhälle räknas det väl knappast som en provokation längre att manifestera sin sexualitet men tydligen på Odla. Det märkliga är att en annan medlem har i flera år spridit ut att han är bög och ingen har protesterat och nu har han dessutom lockat med sig en till. Varför är det så?
det som är understruket i gossen rudas text sårade mig mycket ,, kanske inte verkar vara nåt jätte hemskt inlägg , men även ett ord kan såra djupt . han har inget att göra med min kärlek och han ska fan inte säga att jag lurat/lockat över personer till att bli homosexuell och jag har fan heller inte manifesterat vad jag gör i sängen . förlåt för ord-val
sedan NU svara gossen ruda so han gör . och det ända jag försöker skriva till han är att han ska kolla igenom vad han skriver och att förstå att jag blivit sårad och få en ursäkt .
SÅ URSÄKTA MIG för att bli arg och irriterad och sårad över gosses rudas beteende .
förlåt så j___a mycket gossen ruda . oj du hade visst blockat mig .
förlåt er andra att jag tar upp detta igen . men det är så jag känner .
ängsvädd
28-01-2008, 20:17
CITAT (flaxss @ 28-01-2008, 20:12)  gossen ruda gillade inte att jag har in symbol så han skrev en text i sin signatur
''vad svårt du har haft det i ditt liv gossen ruda ,, så jag förstår verkligen varför du ska vara straight och proud ,, se hur va det nu gossen ruda när du kom ut ur garderoben och din släkt och dina vänner frös ut dig och ville aldrig mer prata med dig ? berätta gärna hur va det''
och jag skrev så för att jag har gått igenom saker i mitt liv som gör att jag vill ha in symbol där . därför ifrågasatte jag gossen rudas signatur .
Provokation eller inte provokation, det är frågan. I dagens samhälle räknas det väl knappast som en provokation längre att manifestera sin sexualitet men tydligen på Odla. Det märkliga är att en annan medlem har i flera år spridit ut att han är bög och ingen har protesterat och nu har han dessutom lockat med sig en till. Varför är det så? det som är understruket i gossen rudas text sårade mig mycket ,, kanske inte verkar vara nåt jätte hemskt inlägg , men även ett ord kan såra djupt .
sedan NU svara gossen ruda so han gör . och det ända jag försöker skriva till han är att han ska kolla igenom vad han skriver och att förstå att jag blivit sårad och be om en ursäkt .
SÅ URSÄKTA MIG för att bli arg och irriterad och sårad över gosses rudas beteende .
förlåt er ampra att jag tar upp detta igen . men det är så jag känner . Du behöver inte be om ursäkt. Du är sårad och vill ha en ursäkt och den person du vill ha ursäkten av fryser ut dig totalt genom att alla dina inlägg blockeras. Här skulle behövas en medlare.
anna_rispan
28-01-2008, 20:19
När jag gick i skolan o jag o en kille blev osams fick vi be varandra om ursäkt samtidigt oss sen fick det vara bra.
Det handlar väl om att släppa lite prestige eller nåt och sen glömma när man bett om ursäkt.
Aqvakul
28-01-2008, 20:20
flaxss! Förstår din upprördhet! Men du kan inte tvinga fram en ursäkt från Gossen Ruda. Jag råder dig att verkligen försöka glömma dumheterna och känna styrka i att de allra flesta här på forumet stöttar dig. Sköt om dig Anders
CITAT (flaxss @ 28-01-2008, 20:12)  gossen ruda gillade inte att jag har in symbol så han skrev en text i sin signatur
Provokation eller inte provokation, det är frågan. I dagens samhälle räknas det väl knappast som en provokation längre att manifestera sin sexualitet men tydligen på Odla. Det märkliga är att en annan medlem har i flera år spridit ut att han är bög och ingen har protesterat och nu har han dessutom lockat med sig en till. Varför är det så? det som är understruket i gossen rudas text sårade mig mycket ,, kanske inte verkar vara nåt jätte hemskt inlägg , men även ett ord kan såra djupt . han har inget att göra med min kärlek och han ska fan inte säga att jag lurat/lockat över personer till att bli homosexuell och jag har fan heller inte manifesterat vad jag gör i sängen . förlåt för ord-val
sedan NU svara gossen ruda so han gör . och det ända jag försöker skriva till han är att han ska kolla igenom vad han skriver och att förstå att jag blivit sårad och få en ursäkt .
förlåt er andra att jag tar upp detta igen . men det är så jag känner . Jag förstår absolut att du blev ledsen över det. Själv blev jag minst sagt upprörd (för att uttrycka mig snällt) Tyvärr lär du aldrig få nån ursäkt eftersom Ruda inte förstår sig på homosexualitet och tror att det är smittsamt. Jag hoppas du kan skaka av dig den frustrationen för din egen skull, för vi är trots allt väldigt många här som verkligen tycker om dig precis som du är.
Flaxss, jag förstår också att du blev ledsen över de där orden. Men försök att inte bry dig så mycket om det....trösta dig med att han faktiskt inte förstår sig på homosexualitet. Han har ju skrivit en massa om smittsamhet, att det skulle vara valfritt om man vill bli homosexuell m.m. samt tagit upp en massa exempel från djurriket. Allt det är ju exempel på att han inte har nån förståelse.....o då kan man ju se det som att du inte behöver ta åt dig av den kritiken heller liksom. Det finns ju en massa andra här som stöttar dig o han är bara EN person. Sen kan jag ju personligen tycka att om man har sårat någon, avsiktligt eller oavsiktligt, så kan man be om ursäkt för det. Det kostar inte så mycket. Men eftersom nu Gossen vägrar det så...försök att släppa det bara.
Jag tycker verkligen inte på en endaste fläck som Gossen, men nu handlar helt plötsligt den här tråden om honom. Och nog är det väl bättre att PM:a honom och säga vad ni tycker, det brukar jag göra när jag tycker han går över styr.
kompostjord
28-01-2008, 23:01
CITAT (Gita @ 28-01-2008, 19:13)  Vad f-n menar Du? Ursäkta språket, men nu blir jag riktiugt arg. Du menar alltså att om man inte delar din värdegrund så saknar man värdegrund, nu får du faktiskt ge dig. Kanske blir jag avstängd för påhopp, det tar jag i såfall, men ett så urbota dumt inlägg som detta kan bara inte få vara oemotsagt. "Saknar värdegrund" vem tror du egentligen Du är.? Gita Vad menar du?
Aqvakul
28-01-2008, 23:05
CITAT (cic @ 28-01-2008, 22:54)  Jag tycker verkligen inte på en endaste fläck som Gossen, men nu handlar helt plötsligt den här tråden om honom. Och nog är det väl bättre att PM:a honom och säga vad ni tycker, det brukar jag göra när jag tycker han går över styr. Tråden handlar inte om enskilda personer, det är den diskussionen vi vill komma bort från. Tyvärr finns det en del gammalt oupklarat. Det vore naturligtvis bättre att det avhandlades någon annanstans. tycker Anders
Blomstertanten
28-01-2008, 23:27
CITAT (kompostjord @ 28-01-2008, 13:52)  Egentligen borde rubriken på den här tråden vara -Debattklimatet i avdelningen småprat.
Jag har inte sett denna totala avsaknaden av värdegrund i andra delar av Odla. CITAT (Gita @ 28-01-2008, 19:13)  Vad f-n menar Du? Ursäkta språket, men nu blir jag riktiugt arg. Du menar alltså att om man inte delar din värdegrund så saknar man värdegrund, nu får du faktiskt ge dig. Kanske blir jag avstängd för påhopp, det tar jag i såfall, men ett så urbota dumt inlägg som detta kan bara inte få vara oemotsagt. "Saknar värdegrund" vem tror du egentligen Du är.? Gita  Jag förstår inte vad som är så upprörande i det första citatet Men jag kanske är dum Det är ju faktiskt i småprat de flesta bråken uppstår !
Jag hade inte tänkt skriva nåt egentligen men när jag såg att Linus fortfarande var lessen och upprörd så försökte jag trösta lite jag också men det borde jag ha tagit i PM istället, ber om ursäkt.
mamamaggan
28-01-2008, 23:30
CITAT (aq42 @ 28-01-2008, 23:05)  Tråden handlar inte om enskilda personer, det är den diskussionen vi vill komma bort från. Tyvärr finns det en del gammalt oupklarat. Det vore naturligtvis bättre att det avhandlades någon annanstans. tycker Anders Varför då?
Aqvakul
28-01-2008, 23:36
CITAT (Magdis @ 28-01-2008, 23:28)  Jag hade inte tänkt skriva nåt egentligen men när jag såg att Linus fortfarande var lessen och upprörd så försökte jag trösta lite jag också men det borde jag ha tagit i PM istället, ber om ursäkt. Det är klart man får trösta någon som är ledsen!  CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 23:30)  Varför då? Om vi ska älta gamla oförätter så kommer vi från det ämne som Vindspel har anslagit för tråden - Debattklimatet! Det är väl bättre att titta framåt än att gräva ner sig i gammal skit, tycker Anders
Ett sätt att förbättra debattklimatet är iallafall att be om ursäkt ifall man sårat någon. Ingen kan ju veta vad en annan människa blir sårad av och så är vi ju olika känsliga. Det hjälper ju inte mycket att börja bråka om vem som har rätt och fel, att känna sig sårad är ju en subjektiv känsla. Så istället för att börja med "du sa si och jag sa så" så kan man säga "ursäkta att jag sårade dig, det var inte meningen. Man behöver inte be om ursäkt för sina åsikter för det.
mamamaggan
28-01-2008, 23:42
CITAT (aq42 @ 28-01-2008, 23:36)  Det är klart man får trösta någon som är ledsen!  Om vi ska älta gamla oförätter så kommer vi från det ämne som Vindspel har anslagit för tråden - Debattklimatet! Det är väl bättre att titta framåt än att gräva ner sig i gammal skit, tycker Anders  Varför ska vi vara inne och bestämma att den eller den inte får fortsätta att känna sig kränkt, ledsen mm? Jag uppfattar det mera som konflikträdsla att försöka stoppa det. Mår man dåligt av att det träts mellan personer så kan man ju sluta läsa. Men sedan kan jag ju hålla med dig om att det var ju inte det som var meningen med tråden , tror jag , men att det skulle bli så här var inte helt osannolikt
Aqvakul
28-01-2008, 23:45
CITAT (Magdis @ 28-01-2008, 23:41)  Ett sätt att förbättra debattklimatet är iallafall att be om ursäkt ifall man sårat någon. Ingen kan ju veta vad en annan människa blir sårad av och så är vi ju olika känsliga. Det hjälper ju inte mycket att börja bråka om vem som har rätt och fel, att känna sig sårad är ju en subjektiv känsla. Så istället för att börja med "du sa si och jag sa så" så kan man säga "ursäkta att jag sårade dig, det var inte meningen. Man behöver inte be om ursäkt för sina åsikter för det. Det tycker jag var mycket klokt sagt, Magdis. Var på väg till sängen för en timme sen, men blev lite "engagerad" . God natt!
kompostjord
28-01-2008, 23:51
Du menar tjafsig........
Piccante
28-01-2008, 23:55
CITAT (kompostjord @ 28-01-2008, 23:51)  Du menar tjafsig........ så fint att du gör vad du kan för att förbättra debattklimatet
kompostjord
28-01-2008, 23:57
Du drar ju själv ditt strå till stacken.
Har läst dina skriverier och tycker att du är helt rätt ute, men vipps så börjar jag tvivla på mitt omdömme om det jag läst. Synd.
mamamaggan
28-01-2008, 23:59
CITAT (Magdis @ 28-01-2008, 23:41)  Ett sätt att förbättra debattklimatet är iallafall att be om ursäkt ifall man sårat någon. Ingen kan ju veta vad en annan människa blir sårad av och så är vi ju olika känsliga. Det hjälper ju inte mycket att börja bråka om vem som har rätt och fel, att känna sig sårad är ju en subjektiv känsla. Så istället för att börja med "du sa si och jag sa så" så kan man säga "ursäkta att jag sårade dig, det var inte meningen. Man behöver inte be om ursäkt för sina åsikter för det. Nej just det , vi kan inte veta hur en annan människa uppfattar det vi skriver. Visst kan man be om ursäkt men då ska det inte vara något " påtvingat " d v s det ska vara ärligt menat. Men , så länge någon känner sig rejält ledsen , kränkt , påhoppad mm så blir det nog inga ärliga ursäkter. Man skyddar bara sin egen sårbarhet och kan inte tänka så långt som att man sårat någon annan. Tror inte på att " sopa saker under mattan " . Tänk på det hela som en böld som måste vara mogen för att spricka. Sedan kan läkningsprocessen komma igång.
CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 23:59)  Nej just det , vi kan inte veta hur en annan människa uppfattar det vi skriver. Visst kan man be om ursäkt men då ska det inte vara något " påtvingat " d v s det ska vara ärligt menat. Ja helst ska det ju vara ärligt menat men jag tror ändå man kan få en person att känna sig bättre om man bara säger ett enkelt "förlåt det var inte meningen att såra dig". Men du har nog rätt i att det inte är så enkelt iallafall...Här kan man ibland tro att folk tycker att hela världen går under ifall de måste be om ursäkt för nåt. I vår familj har vi policyn att bägge parter säger förlåt efter ett bråk och så blir man sams. Inget tjafsande om vem som egentligen borde säga förlåt, utan det ska båda två (eller tre eller fyra om det är fler) göra. Sen är det bra igen. Detta hade min flicka lärt sig redan när hon var ett par år gammal.
vindspel
29-01-2008, 03:15
Dags att knyta ihop säcken som aq uttryckte det. Läst igenom det nu på natten och skriver för att det inte ska komma fler inlägg innan jag skrivit färdigt. Ämnen: Sex religion, poliktik som är grundläggande värderingar för var och en. Glöm inte att respektera varandra i hela forumet. Ett sätt att får ett bättre klimat/ nettikettregler är som framkommit här att: - medla : kan hjälpas åt så att det inte urartar så mycket att det ska behöva bli så. Ser man att ngn "flippar" ut så ignorera den eller försvara snällt och bestämt att vi alla får ha våra åsikter. Någon skrev att vi inte ska ta lagen i egna händer så att säga utan låta forumansvarig reda upp det. Min tanke var som ovan att försöka att inte låta det gå så långt. Någon kan ha haft en dålig dag och uttrycker sig därefter. Det skriftliga språket kan ge rum för tolkning och inte alla har lätt att uttrycka sig skriftligt.Tänka på att vi är människor och inte nickname . Vi är de samma fastän vi sitter bakom en dator. Får man alltid göra men man kanske inte ska tänka högt alla gånger.
- Respekt för ämnet: Inte skriva i trådar som man inte är intresserad av och förringa dem. Låta bli att skriva i infekterade trådar så dör de.
- Skilja på sak och person; ifrågasätta sakfrågan utan att för den delen ifråga sätta personens rätt att tycka så.
Konflikten mellan Flaxx och Gossen Ruda. En del tycker att ett förlåt är på sin plats och jag med några andra tycker att man inte kan framtvinga detta. Vad betyder ett förlåt om man inte menar det. Dessutom kanske inte alla har den förmågan att kunna inse att de burit sig dumt åt och kunna säga det ordet. Detta rent allmänt talat. Som andra också skrivit så finns det såååå många andra som bryr som om dig Flaxx så strunta i detta och gläd dig över all positiv energi som finns här på odla. Lätt sagt kanske, men så är det ju i verkligheten också…alla kommer inte överens med alla. Tycker mig ana ett dolt förlåt hos Gossen när han skriver ” Beträffande ursäkter så är det fler som behöver tänka på sådana om det blir aktuellt. Det är bättre att vända blad och börja på ett nytt kapitel i livet. ” Att vända blad betyder ju att gå vidare och att inte fortsätta med sådana kommentarer. De som kan säga förlåt gör det. Hoppas jag fått ihop något så där på nattens sena timma.  Jösses är så trött att jag glömde det viktigaste.....Tack alla som varit med och delat med er av era åsikter och förslag. Lugnt och sansat har det också över lag varit.
Aqvakul
29-01-2008, 07:49
Bra insats,  Vindspel!
Gossen Ruda
29-01-2008, 08:35
Mitt sista inlägg i denna skitsak. Flaxss skrev ner några mindre väl valda ord och lögner om mig och kallade det ironi. Att jag suttit i en garderob och andra dumheter. Givetvis blev jag förbannad och skrev ner ett svarsinlägg under denna påverkan. Även andra skribenter hade varit på mig och hackat. Sen var det hela igång med beskyllningar och motbeskyllningar. Det är tråkigt och beklagligt om flaxss tagit åt sig av detta men man får inte vara så känslig när man är ute på nätet och debatterar, särskilt inte när man själv är ganska pigg på att kritisera i hårda ordalag. Det är många som skrivit ner saker här som man aldrig skulle kunna säga direkt till varandra men sånt är det på nätet. Jag har blivit kallad för saker som är kränkande men jag tar inte åt mig, det är bättre att försöka glömma och gå vidare. Några ursäkter kommer jag inte att utkräva eller att ge.
Just nu sitter jag på jobbet så jag har inte tid att lägga mer energi på detta nu och hemma håller jag på att katalogisera min fjärilssamling på några tusen ex. Det tar mycket av min tid och är betydligt viktigare än det här. Auf wiedersehn.
skogstroll
29-01-2008, 09:10
Det var ingen dålig fjärilssamling, kul hobby! Själv har jag bara några få + sländor som är otroligt häftiga
ängsvädd
29-01-2008, 09:17
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2008, 08:35)  Flaxss skrev ner några mindre väl valda ord och lögner om mig och kallade det ironi. Att jag suttit i en garderob och andra dumheter. Där har vi en missuppfattning. Flaxss syftade på sig själv, man brukar säga att homosexuella har suttit i en garderob innan de "har kommit ut" (ur garderoben), dvs berättat öppet att de är homosexuella.
ängsvädd
29-01-2008, 09:24
CITAT (skogstroll @ 29-01-2008, 09:10)  Det var ingen dålig fjärilssamling, kul hobby! Själv har jag bara några få + sländor som är otroligt häftiga  Helt OT, men jag tycker det är en fruktansvärd hobby, att döda dessa insekter för att samla och studera. Man kan väl försöka fotografera dem istället och studera dem på det sättet. Förlåt för detta OT-inlägg.
skogstroll
29-01-2008, 09:25
Nu har jag ju inte skrivit att jag själv dödar dem, tar bara de som självdött de har en tendens att lägga sig på mina fönsterbrädor...
ängsvädd
29-01-2008, 09:35
CITAT (skogstroll @ 29-01-2008, 09:25)  Nu har jag ju inte skrivit att jag själv dödar dem, tar bara de som självdött de har en tendens att lägga sig på mina fönsterbrädor... Det var ju en annan sak
skogstroll
29-01-2008, 09:35
Konstigt skogstroll annars
Myosotis
29-01-2008, 13:42
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2008, 08:35)  Mitt sista inlägg i denna skitsak. Flaxss skrev ner några mindre väl valda ord och lögner om mig och kallade det ironi. Att jag suttit i en garderob och andra dumheter. Givetvis blev jag förbannad och skrev ner ett svarsinlägg under denna påverkan. Även andra skribenter hade varit på mig och hackat. Sen var det hela igång med beskyllningar och motbeskyllningar. Det är tråkigt och beklagligt om flaxss tagit åt sig av detta men man får inte vara så känslig när man är ute på nätet och debatterar, särskilt inte när man själv är ganska pigg på att kritisera i hårda ordalag. Det är många som skrivit ner saker här som man aldrig skulle kunna säga direkt till varandra men sånt är det på nätet. Jag har blivit kallad för saker som är kränkande men jag tar inte åt mig, det är bättre att försöka glömma och gå vidare. Några ursäkter kommer jag inte att utkräva eller att ge. (...) *sitter på mina händer*
CITAT (Myosotis @ 29-01-2008, 13:42)  *sitter på mina händer*  Hoppas att det är värt att skaka fram den här tråden igen med ett så djupsinnigt inlägg... ingen hade skrivit i den på fyra timmar och den var ju på väg att försvinna till sidan två. Mvh Fenja
Alexander-VG-zon3
29-01-2008, 16:01
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2008, 08:35)  Mitt sista inlägg i denna skitsak. Flaxss skrev ner några mindre väl valda ord och lögner om mig och kallade det ironi. Att jag suttit i en garderob och andra dumheter. Givetvis blev jag förbannad och skrev ner ett svarsinlägg under denna påverkan. Även andra skribenter hade varit på mig och hackat. Sen var det hela igång med beskyllningar och motbeskyllningar. Det är tråkigt och beklagligt om flaxss tagit åt sig av detta men man får inte vara så känslig när man är ute på nätet och debatterar, särskilt inte när man själv är ganska pigg på att kritisera i hårda ordalag. Det är många som skrivit ner saker här som man aldrig skulle kunna säga direkt till varandra men sånt är det på nätet. Jag har blivit kallad för saker som är kränkande men jag tar inte åt mig, det är bättre att försöka glömma och gå vidare. Några ursäkter kommer jag inte att utkräva eller att ge.
Just nu sitter jag på jobbet så jag har inte tid att lägga mer energi på detta nu och hemma håller jag på att katalogisera min fjärilssamling på några tusen ex. Det tar mycket av min tid och är betydligt viktigare än det här. Auf wiedersehn. vad fan vilka lögner har jag skrivit om dig ?? nu får du ta å ge dig du skrev din signatur så ifrågasatte jag den med att fråga om du själv haft det som mig . så att du skulle förstå varför jag har min signatur . sen skrev du ett mycket sårade inlägg . och beter dig nu som jag vet inte vad , nåt som jag själv aldrig skulle göra . förlåt mig då för att inte släppa saker så lätt som du kan . men visst var du sur och gnällig och skit i denna ''skitsak'' visst då ska jag skita i dig också . ( vilket du skrev innan att du skiter i mig ) och jag själv har ett hett temperament så jag är på gränsen till att få ett utbrott på denna så kallade ''skitsak'' men jag ska hålla det inom mig för det kommer inte bli nådigt . tror aldrig jag har blivit så här sårad och arg på samma gång på odla . visst du kanske missförstådde mig men med dina löjliga inlägg går det ju knappast förklara vad man menar . så skyll dig själv för att inte vilja reda ut saker hur det egentlig ligger till . ( vilket ni alla märker i mina inlägg att jag är arg och sårad )
vindspel
29-01-2008, 17:10
Eftersom jag startat tråden tar jag mig friheten att stänga den för vidare inlägg. Vill ni diskutera mer om vårt klimat här på odla så öppna gärna en ny tråd om detta.
Denna är nu bara till för läsning.
Tack alla som deltagit
Alexander-VG-zon3
29-01-2008, 17:13
CITAT (vindspel @ 29-01-2008, 17:10)  Eftersom jag startat tråden tar jag mig friheten att stänga den för vidare inlägg. Vill ni diskutera mer om vårt klimat här på odla så öppna gärna en ny tråd om detta.
Tack alla som deltagit  och det löser alla problem . tycker inte alls det är bra att den stängs ner , men det är ju din tråd så 1för min egen del 2jag vill inte har fler trådar i detta
Anders zon 1
29-01-2008, 19:01
CITAT (vindspel @ 29-01-2008, 17:10)  Eftersom jag startat tråden tar jag mig friheten att stänga den för vidare inlägg. Vill ni diskutera mer om vårt klimat här på odla så öppna gärna en ny tråd om detta.
Tack alla som deltagit  Är tråden stängd? Verkar ju funka att skriva fortfarande.
CITAT (Anders zon 1 @ 29-01-2008, 19:01)  Är tråden stängd? Verkar ju funka att skriva fortfarande.  Är vindspel moderator?
CITAT (kompostjord @ 28-01-2008, 23:01)  Vad menar du? Vad jag menar? Jo,jag undrar vad i all världen du menar med följande -. "Jag har inte sett denna totala avsaknad av värdegrund i andra delar av Odla" -.Enligt min mening en synerligen dum och nedlåtande kommentar som på intet sätt bidrar till ett bra debattklimat. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|