Sidor: 1, 2, 3, 4
vindspel
CITAT (Betty @ 27-01-2008, 21:06) *
Jag instämmer i allt som herkules har skrivit i den här tråden. Och jag tror att du, vindspel, har fel i nedanstående citat.
Jag tror att det behövs en forumansvarig som tar bort eller låser trådar som har urartat. Javisst, vi är vuxna människor - de flesta av oss i alla fall, men det är inte alltid möjligt att se till själva så att det inte går överstyr. Glöm inte att precis vem som helst kan regga sig här, ja till och med dubbel-, trippel- o.s.v. regga sig med flera nicknames. Det finns såna som bara är ute efter att förstöra stämningen, syssla med trolling på olika forum.
För övrigt tror jag att just den här sortens tråd som du nu har startat kan vara i farozonen för att kunna bli en "bråktråd", en sån där tråd som kan spåra ur...

Vi har med gemensam kraft jagat bort "troll" från forumet ex den religösa fanatikern som Berith så fyndigt hittade på snyggast.nu........det gjorde vi bra och klarar det igen tummenupp.gif
Denna tråden är klart och tydligt stämplad som en icke bråktråd så den chansen finns inte.
Gita
CITAT (pejori @ 27-01-2008, 21:13) *
vi är bara människor

Precis, och det måste vi få vara på gott och ont.
Gita
Anma
Jag tror att hur man än diskuterar och vänder och vrider kommer det alltid att finnas folk som gör vad som helst för att hålla lågan levande (fortsätta tjafsa fast tråden börjar dö ut), känna sig påhoppad eller göra ett påhopp antingen medvetet eller omedvetet. För att inte tala om trollen...

Trots det är det bra att föra en diskussion om det. Även om jag inte tror att det leder till någon bestående ändring.

*Stintan*
Jag tror att det behövs en forumansvarig som tar bort eller låser trådar som har urartat.

Det har vi ju redan. Och jag tycker att det är viktigt att just forumansvariga ska göra bedömningen om en tråd ska tas bort eller inte. Det ska inte vi medlemmar göra.

Betty
CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:14) *
Och när har en tråd urartat? Vem bestämmer det? Dom som alltid är präktiga och politiskt korrekta eller dom som värnar om yttrande- och tankefriheten.
Gita

Om en tråd urartar så till vida att t.ex. jag själv kränks så pm:ar jag forumansvarig och ber att få tråden bortplockad.
Med mitt inlägg menade jag varken dom som alltid är präktiga och politiskt korrekta eller dom som värnar om yttrande- och tankefriheten.

CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 21:20) *
Det har vi ju redan. Och jag tycker att det är viktigt att just forumansvariga ska göra bedömningen om en tråd ska tas bort eller inte. Det ska inte vi medlemmar göra.

Precis!
Piccante
CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 18:42) *
Gossen Ruda startade ju som bekant en tråd med namnet "debattklimatet på odla". Då inga seriösa svar kunde ges då han tydligen inte är så poppis bland vissa så fortsätter jag.
Han skrev
1. varför vissa trådar spårar ur
2. motangrepp om förhoppning att övertyga andra att ens åsikter är rätt.

Först vill jag säga att det får stå för Gossen om han tror sig veta orsaken dvs ett antal besserwissrar. Detta vill jag att ni kan kommentera själva vad ni anser om det.
Trådar i "vissa ämnen"...vilka är dessa ämnen och kan vi kanske undvika dem eller.......
Vad är ett seriöst svar???

Alla har inte samma åsikter och tur är väl det. Men att respektera andras åsikter och inte tycka att de är ignoranta för den skull är inte demokratiskt eller humant.

3. Hur kan vi förbättra klimatet på odla
Kan vi hjälpas åt att reda upp detta så långt det är möjligt.

Jag gav ett förslag i Gossens tråd vilket var att vi skulle ha våra riktiga namn och bild på oss för att vi inte skulle dölja oss bakom ett nickname och datorn. Kanske vi skulle stå för det vi gör då, inte vet jag.

Förslag två av mig är att när ni ser att någon blir missförsådd så medla. Det fungerar alldeles utmärkt vet jag då jag själv varit med om det.

Vad tycker ni????? Ge förslag och diskutera respektfullt för jag vet att ni alla kan det. Bråk börjar nästan alltid med missförstånd.
smiley_small_hug.gif

1/2) Jag tror att vissa trådar spårar ur pga att man inte håller sig till ämnet utan när argumenten tryter så drar man till med andra saker och sen har man helt plötsligt flera parallella diskussioner i samma. Sen måste man kunna skilja på sak och person. Man kanske retar sig på en person som man inte alltid är överens med men man ska inte angripa personen utan personens argument. Men vissa har tyvärr svårt att hålla sig från att förolämpa eller gå till personagrepp.

3) Man får ta personligt ansvar för vad man själv gör. vi kan inte kontrollera varandra.

Att ha riktiga namn på Odla vet jag att många inte tycker om. Jag vill gärna kunna vara på ett forum som ganska anonym person och bli dömd för vad jag gör här inte för vad folk tror om mig annars. Jag har ju ett civilt liv utanför nätet men "alla" måste inte veta vad personen Markus tycker och gör på nätet.
Betty
CITAT (vindspel @ 27-01-2008, 21:16) *
Vi har med gemensam kraft jagat bort "troll" från forumet ex den religösa fanatikern som Berith så fyndigt hittade på snyggast.nu........det gjorde vi bra och klarar det igen tummenupp.gif
Denna tråden är klart och tydligt stämplad som en icke bråktråd så den chansen finns inte.

Jodå, den risken finns tyvärr alltid på ett öppet forum.
pejori
/..../ då han tydligen inte är så poppis bland vissa så fortsätter jag.
Han skrev

det var ju det där hur man skriver
tror mera på att hans ÅSIKTER inte alltid är så populära......

CITAT (Betty @ 27-01-2008, 21:31) *
Jodå, den risken finns tyvärr alltid på ett öppet forum.

tror jag med
Gita
CITAT (pejori @ 27-01-2008, 21:16) *
forumansvariga tummenupp.gif
någon pm-ar och dom avgör...är det uppåt väggarna så låser/tar dom bort det tummenupp.gif

Men är det inte precis så det redan fungerar? Så det kan ju inte vara det Betty menar.
Gita
Betty
CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:36) *
Men är det inte precis så det redan fungerar? Så det kan ju inte vara det Betty menar.
Gita

Jodå, precis så. Läs mina inlägg en gång till Gita.
pejori
CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:36) *
Gita

ja...det är så det fungerar nu....tror betty menade det också.... tummenupp.gif
va bra...Betty hann svara själv giggle.gif
mamamaggan
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 21:20) *

Precis som vi inte ska något " civilgarde" ute i samhället utan låta polis och domstolsväsende ta hand om sådant som bryter mot lagen.

Tycker att det är bra som det är i dag både i samhället och på odla när det gäller vem som avgöra om ett " brott " är begånget eller inte . Sedan inte sagt att vi alltid " måste slå varandra på käften" !
Gita
Jag tror att det behövs en forumansvarig som tar bort eller låser trådar som har urartat.

Jag läser inte ditt inlägg som om du efterlyser något som redan finns, det är ju lite som att slå in öppna dörrar.
Jag uppfattade det som du ville ha något annat än nuvarande forumansvariga.
Gita
Betty
CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:46) *
Jag läser inte ditt inlägg som om du efterlyser något som redan finns, det är ju lite som att slå in öppna dörrar.
Jag uppfattade det som du ville ha något annat än nuvarande forumansvariga.
Gita

Jag skrev den där meningen som ett svar till Vindspels kommentar, alltså denna: Min åsikt ( märk väl min) är att vi är kan reda upp saker här utan att forumansvarig skall behöva vara en översynsman. Vi är ju vuxna människor. Vi kan sköta sånt själva så det inte går överstyr.......Min åsikt ( märk väl min) är att vi är kan reda upp saker här utan att forumansvarig skall behöva vara en översynsman. Vi är ju vuxna människor. Vi kan sköta sånt själva så det inte går överstyr.......
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 27-01-2008, 21:43) *
Precis som vi inte ska något " civilgarde" ute i samhället utan låta polis och domstolsväsende ta hand om sådant som bryter mot lagen.

Tycker att det är bra som det är i dag både i samhället och på odla när det gäller vem som avgöra om ett " brott " är begånget eller inte . Sedan inte sagt att vi alltid " måste slå varandra på käften" !

Just det jag menade. Man ska inte gå in i trådar som någon sorts ordningsman och tala om för andra medlemmar vad dom får säga och inte men det anske jag redan sagt hmm.
pejori
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 21:56) *
Just det jag menade. Man ska inte gå in i trådar som någon sorts ordningsman och tala om för andra medlemmar vad dom får säga och inte men det anske jag redan sagt hmm.

kan aldrig sägas för ofta tummenupp.gif
Stella-Polaris
Problemet med dyl frågeställningar på ett forum, som odla, är bakgrundskunskapen hos deltagarna. Inget negativt i sig men om en insatt person står och funderar mellan två alternativ, och så kommer någon som läst i tidningen, sett på Tv eller hört på jobbet, så blir det lätt fel oavsett ämne.

Ta mig själv tex. jag tycker att skolans biologiböcker borde kastas. Detta tycker inte en biologilärare.. Vår debatt blir ofta hätsk därför vi har olika bakgrund och ser olika på saken. Ofta blir saker som uttrycks enkelt och självklart, i press och media, något helt annat med kunskap och insikt i ämnet.

Press och media har ett enormt inflytande på våra liv och ställningstagande. Men deras sanning är inte alltid den bästa.

Tänkvärt är Dr Gobbels postulat: Det spelar ingen roll om 10 % vet sanningen så länge som resten tror på mig.

Om 90% tror sig veta hur det ligger till och sedan diskuterar med 10 %, som vet hur det ligger till, så blir det inte snyggt....

Nä, i ett trädgårdsforum är det bäst att hålla sig till just trädgård och utelämna Kvantfysik, Freudiska psykoanalyser och Katters inälvsparasiter..
Alexander-VG-zon3
orkar inte läsa denna tråd , och sedan att vindspel starta en ny sådan här tråd är väl onödigt när hon inte vet vad som hänt innan och varför gossen ruda startade den tråden . är det nån mening med fler tjafs trådar i samma tradiga hysteriska ältande ämne

ha gärna för mig disktioner och debattera m.m. ,,, det vill jag själv ha

men ha det med en god stil ( vilket kankse inte är så lätt på ett forum att ha då vi alla är olika ) och utan personangrepp eller andra påhopp mot grupper,personer .

och jag förstår faktiskt inte gossen ruda ?? med hans skriv om ett bättre debatt klimat . när han själv är en av dom första som borde bättra sig och kolla igenom vad han skriver utan sårande ord . visst jag kan mer än gärna bättra mig ,, vilket jag också har gjort . men jag har aldrig sårat någon(vad jag vet ) . visst många tycker jag är hård mot han må så tycka , och om gossenm ruda tycker detta är ett ''personligt'' påhopp får han tycka det . fast det inte är det , jag försöker bara göra så att gossen ruda själv förstår . och jag ska inte enbart sätta gossen ruda i ett hörn vet flera på odla som borde bättra sig även jag själv ser mig i den gruppen .
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 27-01-2008, 22:40) *
orkar inte läsa denna tråd , och sedan att vindspel starta en ny sådan här tråd är väl onödigt när hon inte vet vad som hänt innan och varför gossen ruda startade den tråden . är det nån mening med fler tjafs trådar i samma tradiga hysteriska ältande ämne

men ha det med en god stil ( vilket kankse inte är så lätt på ett forum att ha då vi alla är olika ) och utan personangrepp eller andra påhopp mot grupper,personer .

och jag förstår faktiskt inte gossen ruda ?? med hans skriv om ett bättre debatt klimat . när han själv är en av dom första som borde bättra sig och kolla igenom vad han skriver utan sårande ord . visst jag kan mer än gärna bättra mig ,, vilket jag också har gjort . men jag har aldrig sårat någon(vad jag vet ) . visst många tycker jag är hård mot han må så tycka , och om gossenm ruda tycker detta är ett ''personligt'' påhopp får han tycka det . fast det inte är det , jag försöker bara göra så att gossen ruda själv förstår . och jag ska inte enbart sätta gossen ruda i ett hörn vet flera på odla som borde bättra sig även jag själv ser mig i den gruppen .

Klokt och vettigt!! tummenupp.gif
herkules
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 20:50) *
Jag tycker inte att man ska pm:a forumansvariga hur som helst. Det kan lätt bli så att någon som bara tycker att det tjafsas för mycket gör det utan att det kanske förekommit övertramp i tråden. Att skicka oförskämda PM till andra medlemmar förstår jag inte vitsen med.

Tror också att det bästa är att helt enkelt strunta i trådar man inte gillar.

som jag tänker så är det FORUMREGLERNA som styr, finns det trådar som överträder dessa regler så är det bara bra att admin får reda på dem. han/de beslutar sedan vad som ska ske.
odla är ett förträffligt forum med högt i tak och det är bra.
herkules
CITAT (Gita @ 27-01-2008, 21:14) *
Och när har en tråd urartat? Vem bestämmer det? Dom som alltid är präktiga och politiskt korrekta eller dom som värnar om yttrande- och tankefriheten.
Gita

en tråd har urartat när den bryter mot forumregler/lagar. tänka får man alltid göra men man kanske inte ska tänka högt alla gånger..
smile.gif
Berith
redigerat
anna_rispan
CITAT (Myosotis @ 27-01-2008, 21:03) *
Hejaklack låter lite negativt. Jag förstår hur du menar och det ligger mycket i det, men de gånger jag har lagt mig i så handlade det om vad jag upplevde som påhopp på någon. Vederbörande blir ledsen, vågar inte vara sig själv längre etc., och då är det väl bra att skicka en tröstekram eller nåt? Ärligt talat har jag svårt att låta bli. Det jämnar till viss del ut den negativa stämningen. Även om jag blev rejält förbannad på vissa, känns det som om jag har blivit kompis med andra, och för mig är det faktiskt det som överväger!

Ja hejaklack lät elakt eftersom resten av det jag skrev handlade just om att folk hoppar in och skriver elaka saker. Jag menade inte trösteord med det jag skrev. Jag syftade bara på att det blir två klackar som skriver elaka saker.

Jag förstår det du framför också, att man vill skriva ett trösteord nån gång i bland.
Ophelia
Jag gav ett förslag i Gossens tråd vilket var att vi skulle ha våra riktiga namn och bild på oss för att vi inte skulle dölja oss bakom ett nickname och datorn. Kanske vi skulle stå för det vi gör då, inte vet jag.

Med all repekt tror jag inte detta är en särskilt bra idé. Detta är internet och tutar vi i våra barn att inte uppge vilka vi är och vara försiktiga med foton så bör vi vuxna inte bete oss så dumt tillbaka. Förvisso är Odla fullt med odlingsentusiaster men alla kan regga sig här och det är öppet för alla att kika in.
Kathy
......//........Jag gav ett förslag i Gossens tråd vilket var att vi skulle ha våra riktiga namn och bild på oss för att vi inte skulle dölja oss bakom ett nickname och datorn. Kanske vi skulle stå för det vi gör då, inte vet jag.....//.........

Men det finns väl inget som hindrar att göra så, redan idag? Dvs, hela namnet samt bild på sig själv?
Du kan väl börja, vindspel. smile.gif
*Stintan*
CITAT (Kathy @ 28-01-2008, 09:09) *
Men det finns väl inget som hindrar att göra så, redan idag? Dvs, hela namnet samt bild på sig själv?
Du kan väl börja, vindspel. smile.gif

Nej tack så vill inte jag ha det iallafall. coolgleam.gif
Kathy
CITAT (Stintan43 @ 28-01-2008, 09:33) *
Nej tack så vill inte jag ha det iallafall. coolgleam.gif

Det är valfritt.
Vad jag menar är att det går att göra så redan idag. smile.gif
*Stintan*
Nu ska jag sticka ut hakan lite
och tillägga att jag tycker att Odla är ett bra och trevligt forum som fungerar utmärkt som det är. Det jag dock tycker är lite trist är när det klagas och gnälls över inlägg och trådar man egentligen inte är intresserad av. Man behöver faktiskt inte lägga sig i allting som skrivs, i synnerhet inte om man gör det bara för att gnälla.

Jag tycker att alla måste tänka på hur man skriver och uttrycker sig så att man inte bryter mot de forumregler som finns. Det råder åsiktsfrihet och det ska vi värna om. Man får faktiskt försöka att inte ta åt sig allt personligt även om det skrivs såndant som man inte själv gillar. Uppenbarligen har en del tyvärr väldigt låg smärttröskel. Ibland blir det missförstånd och då ska man ges möjlighet att förklara sig. Om man ser minsta lilla meningsskiljaktighet som påhopp
så kanske man ska fundera på varför.

Jag tycker att det är bra att det är högt i tak på Odla. Låt det förbli så!

CITAT (Kathy @ 28-01-2008, 09:41) *
Det är valfritt.
Vad jag menar är att det går att göra så redan idag. smile.gif

Javisst det förstog jag och det var mer vindspels förslag om att man inte skulle få vara anonym som jag reagerade emot flirting.gif
vindspel
CITAT (flaxss @ 27-01-2008, 22:40) *

Det jag fetmarkerat förklarar varför jag startade denna tråd. Du själv vill ju inte ha påhopp och vill ha ett bättre klimat här och att Gossen startade tråden kan vi ju glömma och välkomna honom här med konkreta frågor och svar. Har ingen aning om du behöver bättra dig. Här kan vi prata rent allmänt om hur vi alla kan bidra till ett bättre klimat. Genom att vi diskuterar här så ventileras åsikterna och framför allt gör det oss medvetna om problemet med påhopp.

Rent allmänt så tycker jag att det framkommit att ni vill ha en forumansvarig som rycker in. Det har vi redan och det fungerar. Frågan är om vi kan hjälpas åt så att det inte urartar så mycket att det ska behöva bli så. Ser man att ngn "flippar" ut så ignorera den eller försvara snällt och bestämt att vi alla får ha sina åsikter. Någon skrev att vi inte ska ta lagen i egna händer så att säga utan låta forumansvarig reda upp det. Min tanke var som ovan att försöka att inte låta det gå så långt. Man hjälper väl varandra IRL också......eller?

Gällande bild och det riiktiga namnet så tror jag inte det fungerar. Jag har haft min bild här innan och i förra tråden skrev jag mitt namn....har vid tidigare tillfälle också gjort det. Bara genom att fylla i var man bor i profilen och namn mm gör nog att man beter sig bättre. Det är faktiskt lätt att inte tänka efter före när man inte har ngt att förlora...........
Alexander-VG-zon3
CITAT (vindspel @ 28-01-2008, 10:44) *
Det jag fetmarkerat förklarar varför jag startade denna tråd. Du själv vill ju inte ha påhopp och vill ha ett bättre klimat här och att Gossen startade tråden kan vi ju glömma och välkomna honom här med konkreta frågor och svar. Har ingen aning om du behöver bättra dig. Här kan vi prata rent allmänt om hur vi alla kan bidra till ett bättre klimat. Genom att vi diskuterar här så ventileras åsikterna och framför allt gör det oss medvetna om problemet med påhopp.

Rent allmänt så tycker jag att det framkommit att ni vill ha en forumansvarig som rycker in. Det har vi redan och det fungerar. Frågan är om vi kan hjälpas åt så att det inte urartar så mycket att det ska behöva bli så. Ser man att ngn "flippar" ut så ignorera den eller försvara snällt och bestämt att vi alla får ha sina åsikter. Någon skrev att vi inte ska ta lagen i egna händer så att säga utan låta forumansvarig reda upp det. Min tanke var som ovan att försöka att inte låta det gå så långt. Man hjälper väl varandra IRL också......eller?

Gällande bild och det riiktiga namnet så tror jag inte det fungerar. Jag har haft min bild här innan och i förra tråden skrev jag mitt namn....har vid tidigare tillfälle också gjort det. Bara genom att fylla i var man bor i profilen och namn mm gör nog att man beter sig bättre. Det är faktiskt lätt att inte tänka efter före när man inte har ngt att förlora...........

tycker ändå det är meningslöstmed en ny tjattråd i samma ämne . och skriver det igen jag förstår inte gossen ruda !! ,, läs mitt förra inlägg .

jo jag tycker vi kan ha ett bättre klimat på odla , men jag tror alla vet det nu och jag hoppas dom tänker sig för . men vi behöver inte fler sådna här trådar i samma ämne där folk tjafsar .

har du läst den tråd som starde det hela ? eller den tråden som dom tog veck ??

den tråden heter nu har censuren slagit till eller nåt liknade läs den och sedan läser du gossen rudas tråd bättre klimat . så då kanske du förstår varför jag inte förstår gossen ruda . men det kvittar väl vad jag skriver han 'är väl blockat mig .

och detta är inget påhopp på han .

och nu börjar jag själv tjfsa !!! ,, men jag ska inte tjafsa mer nu och ska inte skirva här i denna tråd heller , hoppas jag inte behöver
Kathy
CITAT (vindspel @ 28-01-2008, 10:44) *
....//........Gällande bild och det riiktiga namnet så tror jag inte det fungerar......//..........

Men...det var ju ditt eget förslag. dunno.gif
*Stintan*
CITAT (flaxss @ 28-01-2008, 12:32) *
tycker ändå det är meningslöstmed en ny tjattråd i samma ämne . och skriver det igen jag förstår inte gossen ruda !! ,, läs mitt förra inlägg .

jo jag tycker vi kan ha ett bättre klimat på odla , men jag tror alla vet det nu och jag hoppas dom tänker sig för . men vi behöver inte fler sådna här trådar i samma ämne där folk tjafsar .

har du läst den tråd som starde det hela ? eller den tråden som dom tog veck ??

den tråden heter nu har censuren slagit till eller nåt liknade läs den och sedan läser du gossen rudas tråd bättre klimat . så då kanske du förstår varför jag inte förstår gossen ruda . men det kvittar väl vad jag skriver han 'är väl blockat mig .

och detta är inget påhopp på han .

och nu börjar jag själv tjfsa !!! ,, men jag ska inte tjafsa mer nu och ska inte skirva här i denna tråd heller , hoppas jag inte behöver

Flaxss du sa själv att du inte läst hela den här tråden och det märks tyvärr på dina inlägg, sorry.

Vi har inte skrivit i den här tråden om vad som hände i dom trådarna du nämner utan enbart om hur man i möjligaste mån skulle kunna undvika att det blir tjafs och bråk, vilket jag för övrigt tror är en omöjlighet att helt kunna undvika men vi kan alla göra så gott vi kan för att försöka undvika det. Det känns lite som om du tror att den här tråden handlar om något annat än vad den egentligen gör. Det är synd tycker jag för du skulle säkert kunna bidra med vettiga åsikter. Vi pratar inte om några specifika personer alltså utan mer allmänt. Lite synd tycker jag det är att du kallar den här tråden för tjafstråd för hittills har det inte varit minsta bråk vad jag kan se åtminstone däremot lite olika åsikter.
Kanske skulle trådskaparen kunna ha valt en annan rubrik på tråden men det är inte så mycket att göra åt nu. Så upp med hakan nu Flaxss trostar.gif
kompostjord
Egentligen borde rubriken på den här tråden vara
-Debattklimatet i avdelningen småprat.

Jag har inte sett denna totala avsaknaden av värdegrund i andra delar av Odla.
Aqvakul
Mina funderingar i detta ämne

Att männsikor ibland blir upprörda, säger dumma saker eller känner sig kränkta är säkert oundvikligt. Frågan är om vi kan göra något för att minimera problemen. Min bestämda uppfattning är att detta är helt beroende av medlemmarnas vilja att skapa en god stämning på Forumet. Vissa regler och strukturella upplägg kan vägleda, men om inte viljan finns så fungerar det ändå inte.

Ett bra förhållningssätt på Forumet bör innebära att vi:
  • visar empati - försöka sätta sig in hur andra kan tänka och reagera, försöker rätta till om det togs illa upp...
  • visar behärskning - sansa dig om du är upprörd, läs en gång till, vänta med att svara...
  • håller oss till ämnet - vrid inte till ämnet, tramsa inte sönder seriösa trådar

Olika typer av trådar - bara vissa är "explosiva":

Problemet tycks nästan uteslutande gälla avdelningen "Småprat". Men i de allra flesta trådar är stämningen mycket god. Trådarna på Småprat är sinsemellan väldigt olika. Här finns "intresssetrådar", där man t.ex. diskuterar träning eller sport. Det finns också "be om råd - trådar" och "tramstrådar". Problemen verkar dyka upp i "samhällsfrågetrådarna", dock inte i alla. Religion, sex och politik är "explosivt". Alla trådar har sitt berättigande och sina mer eller mindre trogna skribenter. Många konflikter beror på missförstånd. En typ av missförstånd beror på att skribenten inte riktigt har klart för sig i vilken typ av tråd han eller hon befinner sig.

Mitt konkreta förslag är att skapa en särskild avdelning för dessa mer "explosiva" trådar

Förslag till rubrik: Debattera samhällsfrågor

kompiskram.gif

Cacki
Du föreslog det här för ett tag sedan och jag tycker fortfarande att det är lika genialt. tummenupp.gif

saxat:
CITAT (aq42 @ 28-01-2008, 14:58) *
Mitt konkreta förslag är att skapa en särskild avdelning för dessa mer "explosiva" trådar

Bettis

tummenupp.gif bravo.gif
anna_rispan
Ett bra förhållningssätt på Forumet bör innebära att vi:
  • visar empati - försöka sätta sig in hur andra kan tänka och reagera, försöker rätta till om det togs illa upp...
  • visar behärskning - sansa dig om du är upprörd, läs en gång till, vänta med att svara...
  • håller oss till ämnet - vrid inte till ämnet, tramsa inte sönder seriösa trådar

Jag lyfter ut din lista. Det du radar upp där är något som flera har nämnt. Där ibland jag. Men det verkar ju som att även om det är flera som skriver att det är så det bör gå till så brister det ju ändå.

Varför gör det?
Vad är det som gör att man/jag/en del inte kan låta bli att skriva inlägg helt utan för ämnet? Eller låta bli att skriva inlägg som hetsar upp stämningen? Till detta senare räknar jag det jag också nämnt tidigare, att ställa sig på endera sidan av två som fått ett missförstånd och kasta glåpord och det ena med det tredje. Att stå o hetsa på ett missförstånd och aviga känslor kan väl aldrig leda till något gott? O och det är sådant jag upplevt förstört debatter och diskussioner.

Dessa saker du nämner är ju en del av den netikett som redan finns att hitta på nätet. I netikett brukar det stå. "Avstå från att skriva om du inte tillför trådens ämne något". Där kan både din andra och tredje punkt falla in??

**
En debatt brukar handla om att framföra argument som sedan testas i sin hållbarhet. O det tror jag att flera här kan.

Sist men inte minst. Om någon undrar över något jag skrivit hoppas jag att ni frågar mig här i tråden rakt på sak.

Tack på förhand.
Piccante

.........../
Olika typer av trådar - bara vissa är "explosiva":

Problemet tycks nästan uteslutande gälla avdelningen "Småprat". Men i de allra flesta trådar är stämningen mycket god. Trådarna på Småprat är sinsemellan väldigt olika. Här finns "intresssetrådar", där man t.ex. diskuterar träning eller sport. Det finns också "be om råd - trådar" och "tramstrådar". Problemen verkar dyka upp i "samhällsfrågetrådarna", dock inte i alla. Religion, sex och politik är "explosivt". Alla trådar har sitt berättigande och sina mer eller mindre trogna skribenter. Många konflikter beror på missförstånd. En typ av missförstånd beror på att skribenten inte riktigt har klart för sig i vilken typ av tråd han eller hon befinner sig.

kompiskram.gif

Att vissa ämne som religion, sex och politik blir så explosiva tror jag beror på att då när det diskuteras så konfronterar man människors mest personliga åsikter. Man kan ha olika åsikter om huruvida makaroner ska vara raka eller skruvade eller om man ska köpa Volvo eller Saab men på det stora hela så rör det inte om människors mest ideologiska och fundamentala uppfattningar. Men när man kommer in på sådana "hetare" ämnen så har många en väldigt stark övertygelse och tar lätt illa upp när den ifrågasätts. Vissa känner sig nog personligt ifrågasatta för det är en del av deras identitet. De ser inte att det är argumenten man angriper utan tar det personligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stintan43 @ 28-01-2008, 13:13) *
Flaxss du sa själv att du inte läst hela den här tråden och det märks tyvärr på dina inlägg, sorry.

Vi har inte skrivit i den här tråden om vad som hände i dom trådarna du nämner utan enbart om hur man i möjligaste mån skulle kunna undvika att det blir tjafs och bråk, vilket jag för övrigt tror är en omöjlighet att helt kunna undvika men vi kan alla göra så gott vi kan för att försöka undvika det. Det känns lite som om du tror att den här tråden handlar om något annat än vad den egentligen gör. Det är synd tycker jag för du skulle säkert kunna bidra med vettiga åsikter. Vi pratar inte om några specifika personer alltså utan mer allmänt. Lite synd tycker jag det är att du kallar den här tråden för tjafstråd för hittills har det inte varit minsta bråk vad jag kan se åtminstone däremot lite olika åsikter.
Kanske skulle trådskaparen kunna ha valt en annan rubrik på tråden men det är inte så mycket att göra åt nu. Så upp med hakan nu Flaxss trostar.gif

( obs itt tangetbord är söder ) en då ber jag så hekst yket o ursäkt en nog tror jag att trådskaparen fik sin ide från den förra tråden oh däred är gosse ruda ed i bilden en jag ska ju ändå inte skira er i denna tråd oh jag länar denna tråd nu oh låter resten diskutera det do höll på ed tummenupp.gif har sagt ad jag tyker oh är klar
Piccante
CITAT (anna_rispan @ 28-01-2008, 15:20) *
//

En debatt brukar handla om att framföra argument som sedan testas i sin hållbarhet. O det tror jag att flera här kan.

......//

Tack på förhand.

Precis! men man måste skilja på sak och person. Man kan ifrågasätta sakfrågan utan att för den delen ifråga sätta personens rätt att tycka så. Men inte alla klarar av att få sina argument ifrågasatta utan ser det som en förolämpning eller personangrepp.
*Stintan*
Det börjar kännas lite som att gå på sammaträde och det är viktigt att följa agendan.

Jag håller inte riktigt med dej Ag. Det är inte bara trådar som skulle passa i "samhällsfrågor" som ibland spårar ur.
Detta kan hända i nästan vilken tråd som helst ja kanske inte rena tramstrådar då men i många andra. Det behövs bara ett förfluget ord så kan (observera kan) det bli ganska otrevligt om någon sitter och tar illa upp. Ibland tenderar diskussioner också att byta riktning och jag är inte övertygad om att det alltid är fel.

Jag tror också att det kan bli lite knepigt att ha en särskild avdelning för "samhällsfrågor". Vilka ämnen platsar där osv. Det kan också bli så att en sådan avdelning bäddar för bråk eftersom "heta ämnen" skulle ligga där. Tjafset ska ju inte vara mer tillåtet i en sådan avdelning än i övriga forumet. Dom som gnäller skulle ju iallafall gå in där och läsa och fortsätta gnälla. Jag tycker att man måste ta ett eget ansvar för i vilka trådar man skriver och på vilket sätt oavsett var trådarna ligger. Man kan inte och ska inte ta ansvar för hur andra agerar. Men vi kan alla visa respekt och försöka hålla en hyfsad ton mot varandra och det måste vi kunna utan att skapa en massa ordningsregler utöver dom som redan finns. Och jag säger det igen men vi ska inte heller ha några självutnämnda ordningsmän.

En annan sak som slagit mej är att en del ibland inte läser hela tråden innan dom skriver ett inlägg, visst jag förstår att det kan vara jobbigt om det är många sidor, men vet man inte vad som sagts tidigare i tråden så är det ju väldigt lätt att det blir fel särskilt i den typen av trådar som det den senaste tiden varit stökigt.

Det är min åsikt.
kram2.gif
Gossen Ruda
Om nån undrar varför jag inte skriver här så beror det på att jag är rädd för att det blir samma visa som tidigare men jag läser och studerar. Inget att anmärka på så här långt. yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 16:35) *
Om nån undrar varför jag inte skriver här så beror det på att jag är rädd för att det blir samma visa som tidigare men jag läser och studerar. Inget att anmärka på så här långt. yes.gif

för min egen del ,, beror det på vad du själv skriver . det minsta är väl en ursäkt .
vindspel
CITAT (flaxss @ 28-01-2008, 16:42) *
för min egen del ,, beror det på vad du själv skriver . det minsta är väl en ursäkt .

Inget skäll i denna tråd. Förstår att du måste vara sårad annars hade du inte skrivit så men detta måste du reda upp. Går det inte att reda upp med Gossen(han kanske är nöjd och mår inte dåligt av det) så måste du tänka - Är en persons åsikt så mycket värd att jag väljer att må så dåligt av det.
Allt kan inte reda upp sig. Välj att må bra, tror din partner kan hjälpa dig på den punkten då han kankse inte känner samma oförett. Kram på dig, och vad spelar det för roll vad en maänniska tycker....... kompiskram.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 16:35) *

Du är sååå välkommen med dina idéer. Du är också med på forumet och jag startade inte tråden för att jag är emot dig. kompiskram.gif
vindspel
CITAT (Stintan43 @ 28-01-2008, 15:52) *
Det börjar kännas lite som att gå på sammaträde och det är viktigt att följa agendan.

Jag håller inte riktigt med dej Ag. Det är inte bara trådar som skulle passa i "samhällsfrågor" som ibland spårar ur.
Detta kan hända i nästan vilken tråd som helst ja kanske inte rena tramstrådar då men i många andra. Det behövs bara ett förfluget ord så kan (observera kan) det bli ganska otrevligt om någon sitter och tar illa upp. Ibland tenderar diskussioner också att byta riktning och jag är inte övertygad om att det alltid är fel.

Jag tror också att det kan bli lite knepigt att ha en särskild avdelning för "samhällsfrågor". Vilka ämnen platsar där osv. Det kan också bli så att en sådan avdelning bäddar för bråk eftersom "heta ämnen" skulle ligga där. Tjafset ska ju inte vara mer tillåtet i en sådan avdelning än i övriga forumet. Dom som gnäller skulle ju iallafall gå in där och läsa och fortsätta gnälla. Jag tycker att man måste ta ett eget ansvar för i vilka trådar man skriver och på vilket sätt oavsett var trådarna ligger. Man kan inte och ska inte ta ansvar för hur andra agerar. Men vi kan alla visa respekt och försöka hålla en hyfsad ton mot varandra och det måste vi kunna utan att skapa en massa ordningsregler utöver dom som redan finns. Och jag säger det igen men vi ska inte heller ha några självutnämnda ordningsmän.

En annan sak som slagit mej är att en del ibland inte läser hela tråden innan dom skriver ett inlägg, visst jag förstår att det kan vara jobbigt om det är många sidor, men vet man inte vad som sagts tidigare i tråden så är det ju väldigt lätt att det blir fel särskilt i den typen av trådar som det den senaste tiden varit stökigt.

Det är min åsikt.
kram2.gif

Jag håller med dig. Det kan förekomma bråk eller tyst mobbing (om jag får använda detta laddade ordet) i andra trådar och i andra avdelningar än småprat dessutom.
Ett kan vara att ngn startar en tråd och så svarar några sedan startar en annan en likadan tråd och där får trådskaparen komplemanger att tråden skapats och alla skriver i denna (ej i småprat). Hur kan det komma sig????? En tyst mobbing anser jag detta vara. Varför accepterades inte den första trådskaparen????
Alexander-VG-zon3
CITAT (vindspel @ 28-01-2008, 16:59) *
Inget skäll i denna tråd. Förstår att du måste vara sårad annars hade du inte skrivit så men detta måste du reda upp. Går det inte att reda upp med Gossen(han kanske är nöjd och mår inte dåligt av det) så måste du tänka - Är en persons åsikt så mycket värd att jag väljer att må så dåligt av det.
Allt kan inte reda upp sig. Välj att må bra, tror din partner kan hjälpa dig på den punkten då han kankse inte känner samma oförett. Kram på dig, och vad spelar det för roll vad en maänniska tycker....... kompiskram.gif
Du är sååå välkommen med dina idéer. Du är också med på forumet och jag startade inte tråden för att jag är emot dig. kompiskram.gif

det var inget skäll direkt . men jag ska inte dra upp nåt igen så jag lägger ner mitt . jag tror att gossen ruda har blockat mig så han kan inte läsa vad jag skriver . och tycker han att jag sårat han får han säga det ( fast jag aldrig gjort det )

nu ska jag låta er diskutera detta ifred jag har inget att tillägga och vill inte tillägga nåt heller .
Aqvakul
Hej igen!
Jag ska inte bli långrandig. De har framkommit ett antal synpunkter på min idé att skapa en särskild avdelning för "Samhällsfrågor - debatt". Vissa är för och andra emot. Själv tror jag på idén, som ett sätt att tydliggöra skillnaden mellan olika typer av trådar.

Min huvudpunkt var dock, som många andra framfört, att det handlar om ett gemensamt ansvar för bemötandet på Forumet. Tycker att empati, behärskning och respekt för ämnet är tre bra riktmärken.

Forumet blir inte bättre än vi själva gör det!

Lev väl
Anders kompiskram.gif
Gossen Ruda
CITAT (vindspel @ 28-01-2008, 16:59) *

Tack, tack, men jag avstår tv. Jag gjorde ett test och det dröjde inte länge förrän flaxss dök upp. Inte för att jag ser vad han skriver eller ens bryr mig men det går inte att debattera under såna förhållanden. Hoppas nån kan förklara för honom att alla hans inlägg är blanka för mig så han ropar i tomma luften.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 17:36) *
Tack, tack, men jag avstår tv. Jag gjorde ett test och det dröjde inte länge förrän flaxss dök upp. Inte för att jag ser vad han skriver eller ens bryr mig men det går inte att debattera under såna förhållanden. Hoppas nån kan förklara för honom att alla hans inlägg är blanka för mig så han ropar i tomma luften.

Diskussion bygger ju på att fler än en utbyter åsikter! Du verkar föredra monologer i forum om du stör dig på att fler deltar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2008, 17:36) *

tack för det . du förstår inte .

du skrev en signatur jag frågade dig varför den var där ( med ironi ) du skriver ett mycket sårade inlägg . vad får jag för det ??

inte ett skit .

tack å hej gossen ruda . du har satt dina sista potatisar i mina ögon .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon