|
JAg tar mig friheten att flytta genetiksnacket från "Dagens Kattbild" och hit istället. Det hela började med detta:
CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 18:31) Vad mycket ni kan om genetiken! Berätta mer! Jag vill också lära mig! Har lyckats lära mig lite om hur islandhästens färger ärvs, det är jättespännande. Trefärgade katter är ju alltid honor, sägs det. Men en kattuppfödare sa en gång att hannar i mycket sällsynta fall också kan bli trefärgade, fast jag minns inte förklaringen. Det måste ju nästan vara något med könskromosomerna då. Någon som vet? Oj! Det är tyvärr inget som skriv ner bara sådär. Men jag kan försöka sammanfatta... 1. Solid. Hanar: svart, röd. Honor: +vartsköldpadd. 2. Dillution. Hanar: Svart är då blå och röd är creme. Honor:+blåsköldpadd 3. Choklad. Hanar: Svart och röd blir choklad och blått, creme blir lila. Honor:+svartsköldpadd=chokladsköldpadd och blåsköldpadd=lilasköldpadd. 4. Till ovan tre huvudgrupper kan man lägga till silver och Agouti (Tabby) i samtliga varianter samt ögonfärger i vissa fall.
För att få ett säkert utfall, bör man sen veta upp till tretton generationer bakåt, vilka färger som ligger bakom.
Utfallet blir då alltid enligt grupp ett i kombinationerna: Hane Hona Unge Hane Unge Hona svart svart svart svart svart röd svart, röd svart, sköldpadd röd svart svart, röd svart, sköldpadd röd röd röd röd svart sköldpadd svart, röd svart, sköldpadd röd sköldpadd svart, röd svart, röd, sköldpadd Flest färger i utfall blir då alltid i kombinationen: röd hane sköldpadd hona.
En vit katt är inte genetiskt vit, utan genetiskt någon av ovan nämnda färger. Men avel med vit katt, ger även färgen vit i ovan kombinationer på bägge kön.
Sen ska man vara medveten om att det i slutänden finns över hundra färg och ögonkombinationer. Det tog mig över tre år att göra hela detta genetikschema på samtliga färger i alla kombinationer och tretton generationer, som sedan SVERAK använde som bedömningsgrund innan man kom på den geniala lösningen med färgbestämning via DNA.
glömde: Till detta ska också resesiva anlag läggas till. Det vill säga att bägge könen måste bära på anlaget, för att få en kattunge med utfall. Till resesiva anlag hör bl.a. dilution och chokladanlagen.
CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 21:17) Ojoj!! Jag förstår att det tar lite tid att sätta sig in i det!! Du är ju verkligen expert på det här! En sak till som jag funderat på: På min i huvudsak vita honkatt fanns både röda och grå-svart-randiga fläckar. Hur vet fläckarna att de ska vara randiga? Hur vet de överhuvudtaget var de ska vara? Det är ju oftast öron, svans och så några fläckar på kroppen. Eller en vanlig randig katt: vad är det som styr var ränderna hamnar?
Din hona är altså genetsikt svartsköldpaddstabby/tigre. Ränderna är altså genetiskt bundna och visar sig i de fält där katten har färg. (Vit var ju ingen färg...) Sen var fläckarna hamnar, ja det är med dem som med våra leverfläckar. De bara hamnar där, men oftas visar de sig på kallare partier först. Det vill säga partierna som är mer Kylda=öron svans tassar och ansikte. Sen kanske jag ska förklara med agoutin. Den finns i tre varianter TAbby: ser ut som mussleformade ringar främst på höften och ut. Tigre: Randig katt, ibland övergår dessutom ränderna till prickar mot magen Spotted: Hela katten prickig INGA ränder. Gemensamt för dessa tre är vita eye-lines och ett M i pannan. Finns inte dessa båda tecken med säkerhet, så är det en solid katt med falska agouti-tecken. (Vanligt på röd och creme)
Om du tar en siameskatt och rakar den på ryggen, blir stället mycket riktigt färgad! Detta kallas för kalla spots. Men när pälsen byts i nästa fällning, återgår den till vitt. Kalla områden kallas så för där finns de mindre blodkärlen, samma som på oss människor. Dess ställen på oss, skyddar vi i regel då med vantar, mössa och strumpor. Är det mycket kallt tar vi även till en halsduk framför ansiktet. Altså samma ställen som på en siames. Är vi nakna, är det också dessa ställen som först blir kalla. =Cold spots.
Det här är ju jättespännande! Gäller det bara på siameser och ryggar? För när min "vita" katt (svartsköldpaddstabby/tigre som jag fick lära mig att det heter) blev rakad på magen växte det ju ut vitt! Och dessutom: när kattungen kommer ut är öronen etc. redan mörka. Hur vet de att de kommer att bli kalla områden?
Denna färgvisning sker enbart på maskade katter (djur) Dessa katter föds helt vita och visar inte sin rätta maskfärg förrän vid 4-6 veckors ålder. På dessa individer kan man altså få en färgad fläck mitt på ryggen av en rakning eller sårskada. Fläcken försvinner därefter vid nästa fällning. En vit katt är däremot ALLTID vit. Eventuella "hörselfläckar" syns direkt vid födseln och försvinner oftast vid 4-6 veckors ålder på vita katter. Altså det motsatta. Det är då viktigt att den som är uppfödare till den vita katten, att färgen på "Hörselfläcken" noteras, för att man senare ska kunna veta vad kattens egentliga genetiska färg är. Detta är dock ett färgfusk som förekommer i raskattvärden.
Myosotis
15-02-2008, 09:51
Så bra med en egen tråd! Tack för alla svar! Men min katt var alltså född med sina tecken, antar jag.
Det stämmer. Nu vet du då att din katt genetiskt är sköldpadd. Blir den då parad med en röd hane, så kan du då få de ovanliga röda honkatterna bland kattungarna.
Myosotis
15-02-2008, 12:10
Aha! Lite svårt bara att para henne eftersom hon först blev kastrerad och sedan överkörd. Har du något procentantal hur ovanliga röda honor är? (Säg bara till när du tröttnar på mina dumma frågor...)
Utfallet röd hona är en på fyra, när man använder en röd hane på sköldpadd hona. Men innan det är utfallet en röd hane på sex, när du använder svart hane på sköldpadd hona. Så totalt sett om du bara använder solidkatter är det totala utfallet en röd hona på 24. (6x4) ca 4% altså.
Men visst föds det, även om det är mycket sällsynt, även sköldpaddsfärgade hanar som då är sterila, eller?
Jo visst händer det. Personligen har jag bara träffat på en enda. Kollar man då DNA på en sån katt, visar det sig att den är tvåkönad, (Händer även på människor ibland) men saknar invärtes könsorgan.
Det lär ha funnits en fertil sköldpaddsfärgad perserhane i Norge för så där 20 - 30 år sedan. Eftersom jag bara har fött upp Chinchilla och Shaded Silver, har jag inte närmre koll på vad han lämnade för färger efter sig.
Jag har också hört talas om denna katten. Det jag då fick reda på, var att det visade sig nämligen vara en dåligt utfärgat bruntabby. Färgerna han lämnade tydde på detta. Han lämnade ALDRIG rött! På den tiden fanns ju inte DNA-bestämningarna som idag, utan då fick man vackert sitta och färgbestämma manuellt.
anncharlotte
22-02-2008, 01:24
CITAT (MariaS @ 15-02-2008, 19:42)  Utfallet röd hona är en på fyra, när man använder en röd hane på sköldpadd hona. Men innan det är utfallet en röd hane på sex, när du använder svart hane på sköldpadd hona. Så totalt sett om du bara använder solidkatter är det totala utfallet en röd hona på 24. (6x4) ca 4% altså. Förklara är du snäll en röd hona bör ju inte vara ovanligare än en svart hona, om det nu inte är så att det är vanligare att svarta hanar används i avel än att röda gör det. Nu är det kanske så, att det används fler svarta än röda hanar, men det blir ju lite vilseledande om man påstår att det är röda honor som är ovanligt, när det istället är röda avelshanar som är det i grunden. Eller är jag helt ute och cyklar ?
CITAT (MariaS @ 15-02-2008, 19:42)  Utfallet röd hona är en på fyra, när man använder en röd hane på sköldpadd hona. Men innan det är utfallet en röd hane på sex, när du använder svart hane på sköldpadd hona. Så totalt sett om du bara använder solidkatter är det totala utfallet en röd hona på 24. (6x4) ca 4% altså. Jag beskrev just det förhållandet längre upp i tråden.
Kan berätta (bara som en rolig grej) att min favorit - Chinchilla - är genetiskt en svart katt med en inhibitor-gen som inhiberar (= tar bort) färgen överallt utom på yttersta 8:delen av hårstråna på ovansidan på katten. (Ryggen, nacken och ovansidan av svansen.) Ninna Chinchilla Shaded Silver har färg på 1/4 del av hårstrået. Ska även ha lite teckning i pannan och utsidan av benen. Jimi Shaded Silver Båda är helt vita på magen, insidan av benen och undersidan av svansen.
CITAT (Gertie @ 22-02-2008, 16:58)  Kan berätta (bara som en rolig grej) att min favorit - Chinchilla - är genetiskt en svart katt med en inhibitor-gen som inhiberar (= tar bort) färgen överallt utom på yttersta 8:delen av hårstråna på ovansidan på katten. (Ryggen, nacken och ovansidan av svansen.) Ninna Chinchilla Shaded Silver har färg på 1/4 del av hårstrået. Ska även ha lite teckning i pannan och utsidan av benen. Jimi Shaded Silver Båda är helt vita på magen, insidan av benen och undersidan av svansen. Och då kan jag tillägga som nästa roliga grej. Är katten genetiskt röd, så blir det en "Golden Chinchilla"! Inte heller dum!
CITAT (MariaS @ 22-02-2008, 17:08)  Och då kan jag tillägga som nästa roliga grej. Är katten genetiskt röd, så blir det en "Golden Chinchilla"! Inte heller dum! Håller inte med dig om det. En Golden är också genetiskt en svart katt som saknar silver-anlaget. De kan ju födas i samma kull som svart chinchilla.
anncharlotte
22-02-2008, 22:24
CITAT (MariaS @ 22-02-2008, 16:27)  Jag beskrev just det förhållandet längre upp i tråden. Ja och det var just det uttalandet jag inte riktigt förstod, och hoppades på att du skulle förklara Som jag ser det så får en sköldpadd hona och en röd hane , sköldpaddsflickor, röda och svarta hanar och röda honor en sköldpadd hona och en svart hane får sköldpaddshonor, röda och svarta hanar och svarta honor. Så jag förstår inte var skillnaden ligger som gör att det skulle vara ovanligare med röda honor. Det kanske är ovanligare med röda honor, men anledningen beror vad jag kan se in på några genetiska skäl utan pga val av avelskatter.
Svart är en dominant färg. Om du tar en svart hane till en sköldpadd hona, blir det bara en röd hane av sex kattungar. Genomsnittskullen består av tre kattungar. Detta innebär då att du får tre svarta kattungar i normalkullen. Det är altså bara en sjättedels chans att du överhuvud taget får en röd hane i VARJE kull räknat. Sen är det ju också så att den svarta pappan måste bära på det röda arvet. Gör han inte det, då är loppet redan kört innan du ens har börjat.
anncharlotte
23-02-2008, 00:03
CITAT (MariaS @ 22-02-2008, 22:34)  Svart är en dominant färg. Om du tar en svart hane till en sköldpadd hona, blir det bara en röd hane av sex kattungar. Genomsnittskullen består av tre kattungar. Detta innebär då att du får tre svarta kattungar i normalkullen. Det är altså bara en sjättedels chans att du överhuvud taget får en röd hane i VARJE kull räknat. Sen är det ju också så att den svarta pappan måste bära på det röda arvet. Gör han inte det, då är loppet redan kört innan du ens har börjat. Nu måste jag ju protestera, svart är inte dominant över rött, svart och rött är helt likställda. En svart hane kan inte ha rött anlag, antingen är den röd annars är den genetiskt svart. En sköldpadd hona och en svart hane som paras ger sköldpadd honor, svarta honor och svarta eller röda hanar. Alla ungar ärver ett anlag från sin mamma, alltså svart eller rött om hon är sköldpadd, flickorna ärver ett anlag också från sin pappa så i det här fallet svart. Pojkarna ärver inget färganlag från sin pappa. I ditt exempel ovan så håller jag med om att statistiskt sett så blir det bara en röd hane av 6 i den kombinationen du har angett, men motsvarande parning med sköldpadd hona och röd hane ger ju samma resultat men då att det bara blir en svart hane av 6. Så jag vidhåller fortfarande att det genetiskt sett inte finns något skäl till att det är ovanligare med röda honor än svarta honor.
Måste absolut hålla med anncharlotte, och parar man 2 röda katter, måste alla avkommor bli röda. Kan inte förstå varför de skulle vara ovanligare.
Myosotis
23-05-2008, 20:00
Det var länge sen nån skrev i den här tråden. Jag hade slut på frågor för tillfället, men ni som kan det här får gärna berätta mer!
Då kan ju jag passa på att fråga om det finns någon sida där det det här med färger finns förklarat med schematiska bilder? Tycker det är väldigt kompliserat att läsa det så som det står skrivet.
Tyckte det stod någonstan att man behövde veta färgen på 13 generationer bakåt för att kunna förutsäga en kulls färg-möjligheter? När man kan dna-färgbestämma, behöver man fortfarande veta det? Får man inte reda på de anlag kattena har och det borde väl räcka eller är det bara den färg som syns man kan bestämma med dna?
anncharlotte
24-05-2008, 00:57
Om man DNA-testar får man reda på vilken färg katten har, och i det fallet anser jag inte att man har något större intresse av vilika färger tidigare generationer har. Genom DNA:t får man reda på kattens färg och vilka reccesiva anlag den har. Förövrigt så är grunderna i färggenetik inte så svåra att lära sej, men det man först och främst måste lära sej är att alla katter är svarta, röda eller både och. Inget annat !!! Hur dom än ser ut så är det grunden. En röd katt kan vara röd, men den kan också vara tigrerad, spotted eller enfärgat creme, grunden är i alla fall rött. En svart katt kan vara blå, choklad eller lila, även den kan vara tigrerad eller tabby, men i grunden är den svart. Paddan är då både röd och svart i alla dess varianter. Så när du har bestämt dej för vilka färger du har på dina föräldradjur kan du går vidare. Alla honor ärver färg från bägge sina föräldrar, är mamman svart (blå,choklad eller lila) ärver kattungen den färgen från sin mamma, är mamman röd (creme) så ärver katten den färgen. Är mamman sköldpadd så kan kattungen ärva antingen röd eller svart färg. Men eftersom det är en hona som har två X-kromosomer så ärver hon även färg från sin pappa. Har hanen samma färg som honan så har det inte någon betydelse, men har hanen motsvarande färg så kommer kattungen att ärva den och det blir alltså en padda. Hanar ärver bars sin färg av mamman, så vilken färg det är på hanen spelar ingen som helst roll. En röd hona får röda hanar, en svart hona får svarta hanar och en sköldpaddsfärgad hona kan få röda eller svarta hanar. Så det är där man börjar, med att reda ut grundfärgerna, sen kan man ge sej i kast med övriga anlag. Som tex dilutionsanlag, som gör att svart blir blått och att rött blir creme, det är ett anlag som bägge föräldrarna måste ge till sina ungar för att det ska synas. En katt som är blå har två anlag för dilution och ger det till alla sina barn, men en katt som själv är röd eller svart kan ha ett dilutionsanlag och ger det vidare till vissa av kattungarna. Får denna kattunge det från bägge föräldrarna blir den dilutionsfärgad. Chokladanlaget fungerar på samma sätt, måste komma från bägge föräldrarna för att synas, har katten både två chokladanag och två dilutionsanlag blir katten lila. Så finns det då också vissa anlag som är dominanta, tabby tex. För att en katt ska bli agouti ( tabby, tigre, spotted, tickad) måst den ha ett anlag för mönster. Föräldradjuren ger alltså vidare ett anlag för mönster eller ett anlag för icke mönster. En katt som inte är mönstrad ger alltid ett anlag för icke mönster, medan en katt som själv är mönstrad kan ge antingen ett anlag för mönster, eller ett anlag för ickemönster. Dom kattungar som fått minst ett anlag för mönster kommer att bli mönstrade.
CITAT (anncharlotte @ 24-05-2008, 01:57)  Hanar ärver bars sin färg av mamman, så vilken färg det är på hanen spelar ingen som helst roll. Den här biten för står jag inte, vbarför ärver inte hanar färganlag från sin pappa? Om jag förstått rätt, en hane är antingen svart eller röd, medan en hona kan vara båd svrart och röd samtidigt.
Whiskuchi
24-05-2008, 10:02
...och de katter som bär ett W-anlag (dominant vit) blir vita och bär rött eller svart osynligt. Om jag fattat saken rätt. CITAT (Anic @ 24-05-2008, 10:58)  Den här biten för står jag inte, vbarför ärver inte hanar färganlag från sin pappa?
Om jag förstått rätt, en hane är antingen svart eller röd, medan en hona kan vara båd svrart och röd samtidigt. Anlaget för färg sitter på X-kromosomen edit: och ja, en hona (XX) kan ha både rött och svart anlag, en hane (XY) har bara ett anlag för svart eller rött.
Det har ju stått svartsköldpadda på flera ställen, men finns det ingen rödsköldpadda också?
Om det finns hur vet man vad man har , när katten har lika mkt rött som svart. Måste det alltid alltid finns vitt med på sköldpaddor?
CITAT (embees @ 18-02-2008, 23:34)  Men visst föds det, även om det är mycket sällsynt, även sköldpaddsfärgade hanar som då är sterila, eller? Det händer även att det föds fertila sköldpaddsfärgade hanar även om det är rätt så sällsynt.
anncharlotte
25-05-2008, 21:38
CITAT (Anic @ 24-05-2008, 11:53)  Det har ju stått svartsköldpadda på flera ställen, men finns det ingen rödsköldpadda också?
Om det finns hur vet man vad man har , när katten har lika mkt rött som svart. Måste det alltid alltid finns vitt med på sköldpaddor? Det är bara en benämning att man säger svartsköldpadda istället för rödsköldpadda, det borde lika gärna kunna vara tvärt om tror jag. Fast problemet skulle uppstå när det är en katt som chokladsköldpadda isåfall för den är chokladfärgad och röd, chokladanlaget påverkar inte den röda färgen, bara den svarta. Så mängden rött eller svart har inte någon betydelser, benämningen svartsköldpadd används oavsett vilket. Nej en padda behöver inte ha vitt, har den det så har den också ett vitfläcksanlag och kallas sköldpadd och vit. CITAT (Anneth @ 24-05-2008, 12:39)  Det händer även att det föds fertila sköldpaddsfärgade hanar även om det är rätt så sällsynt. I dom allra flesta fall är dom strerila, men det händer någon enstaka gång att det föds en padda som hane och fertil. :-)
Whiskuchi
26-05-2008, 09:05
CITAT (anncharlotte @ 25-05-2008, 22:38)  Det är bara en benämning att man säger svartsköldpadda istället för rödsköldpadda, det borde lika gärna kunna vara tvärt om tror jag. Är det inte att en svartsköldpadda är solid svart i det svarta, istället för t.ex. tabby? Det röda har ju så gott som alltid spökmarkeringar och ser inte solitt ut... Fast jag har iofs sett katter benämnas "svartsköldpaddtabby" också. Att kalla det svartsköldpadd bara för att katten inte är diluterad känns som kaka på kaka tycker jag.
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 10:05)  Det röda har ju så gott som alltid spökmarkeringar och ser inte solitt ut... Hur menar du? Att det inte finns avgränsningar mellan det röda och det andra? Hade någon frågat mig om min sköldpadda tyckte jag att det ä ser solit ut i hennes ansikte, eller gäller det inte samma när de har vitt i sig? Hon ser hut så här, och jag kallar hennes färg för sköldpadda med vitt, är det rätt eller heter det något annat också?
Ang sköldpaddsfärgning.
Honor har två X-kromosomer, hanar har en X och en Y. Eftersom honor (även hos oss) har en "överskotts" kromosom så stänger vi av en av dem. Om det är den från mamman eller pappan är slumpmässigt, och olika delar av kroppen kan ha stängt av olika kromosomer. Hos katter kommer därför de olika fälten av att i ett område har den från mamman stängts av = området får "pappans färg", och i ett annat område har pappans kromosom stängts av och den fläcken får "mammans färg".
Det är också pga det här som tjejer vanligen inte är färgblinda. Det "felet" sitter i X-kromosomen men chansen är liten att båda ska vara "fel". Ögat kan då bli blandat med celler som använder den friska kromosomen (ser färg) och den som är fel (färgblind).
Jag vet inte om sköldpaddshanar faktiskt är "tvåkönade" men de kan ha råkat få en extra X-kromosom (och har alltså två st X och en Y), och stänger av en. Samma sak kan ske hos människor (tror det heter Klinefelters syndrom). Individen är fortfarande av hankön, det styr y-kromosomen, men blir infertil.
Fertila sköldpaddshanar kan möjligen uppstå genom att två olika embryon smälter samman tidigt i dräktigheter. Detta är mkt ovanligt men händer hos människor. I princip blandas celler från två embryon och blir till en enda individ, men med celler emd gener från två olika individer. Om det ena embryot bar på en färg och det andra på en annan kan en fertil hane uppstå. Jag minns inte om båda embryona måste ha varit av hankön. Detta kallas chimärism (efter ett mytologiskt monster som var hopsatt av två olika djur) men är iaf hos människor mkt mer ovanligt än att bara fel antal kromosomer.
Myosotis
26-05-2008, 17:38
CITAT (Miro @ 26-05-2008, 16:20)  Honor har två X-kromosomer, hanar har en X och en Y. Eftersom honor (även hos oss) har en "överskotts" kromosom så stänger vi av en av dem. Om det är den från mamman eller pappan är slumpmässigt, och olika delar av kroppen kan ha stängt av olika kromosomer. Hos katter kommer därför de olika fälten av att i ett område har den från mamman stängts av = området får "pappans färg", och i ett annat område har pappans kromosom stängts av och den fläcken får "mammans färg".  Nu förstår jag! Jätteintressant alltihopa, även om färgblindhet!
anncharlotte
26-05-2008, 17:45
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 10:05)  Är det inte att en svartsköldpadda är solid svart i det svarta, istället för t.ex. tabby? Det röda har ju så gott som alltid spökmarkeringar och ser inte solitt ut... Fast jag har iofs sett katter benämnas "svartsköldpaddtabby" också. Att kalla det svartsköldpadd bara för att katten inte är diluterad känns som kaka på kaka tycker jag. Nej en svartsköldpadda är solid, spökmarkeringar finns nästan alltid på röda katter, och då också på paddor. Din sista mening förstår jag inte :-) men vad jag menade var bara att om vi i stället hade kallat dom för rödpaddor så hade vi fått problem när vi kom till chockladpaddan, för den är ju också röd. Men det var korkat skrivet och enbart förvirrande tror jag. Svartsköldpadd heter det utan nått egentligt skäl, det är den benämningen färgen fått helt enkelt. För kallade man alltid blåsköldpadden för blåcreme istället, men det har mer och mer försvunnit och nu säjer alla blåsköldpadd och det är den rätta benämningen. Men det är många gånger lite förvirrande med vad man kallar olika färger, i vissa fall heter det olika beroende på ras osv.
anncharlotte
26-05-2008, 17:53
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:58)  Hur menar du? Att det inte finns avgränsningar mellan det röda och det andra? Hade någon frågat mig om min sköldpadda tyckte jag att det ä ser solit ut i hennes ansikte, eller gäller det inte samma när de har vitt i sig? Hon ser hut så här, och jag kallar hennes färg för sköldpadda med vitt, är det rätt eller heter det något annat också?  Spökmarkeringar är när det underliggande tabby, tigre, eller spotted mönstret lyser igenom i det röda på en katt som inte är mönstrad. På din katt kan du bara se det i pannan, där ser du tydligt ett M. Hade katten varit korthårig så är det stor chans att du sett mönster i dom röda partierna även på kroppen. Så för att avgöra det på en padda är det lättast om man tittar i dom svarta partierna, ser man ett mönster där är troligen katten mönstrad. Korrekt benämning på din katts färg är Svartsköldpadd och vit. Jättevacker är hon :-)
Whiskuchi
26-05-2008, 19:33
CITAT (anncharlotte @ 26-05-2008, 18:45)  Nej en svartsköldpadda är solid, spökmarkeringar finns nästan alltid på röda katter, och då också på paddor. Det var ju det jag skrev  Med tillägget att jag sett ordet "svartsköldpaddtabby/tigre/spotted" också, trots att en svartpadda är solitt svart.
anncharlotte
26-05-2008, 19:57
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 20:33)  Det var ju det jag skrev  Med tillägget att jag sett ordet "svartsköldpaddtabby/tigre/spotted" också, trots att en svartpadda är solitt svart. Fast är katten svartsköldpaddstabby tex, så är den inte solid, då är den tabby, genetiskt tabby och även i det svarta. :-)
Whiskuchi
26-05-2008, 19:59
CITAT (anncharlotte @ 26-05-2008, 20:57)  Fast är katten svartsköldpaddstabby tex, så är den inte solid, då är den tabby, genetiskt tabby och även i det svarta. :-) Ja, precis. Svartsköldpadd är solid, sköldpaddstabby är tabby. Svartsköldpaddstabby är alltså ett mycket märkligt ord, då det antyder att katten är både solid och tabby på en gång
anncharlotte
26-05-2008, 20:09
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 20:59)  Ja, precis. Svartsköldpadd är solid, sköldpaddstabby är tabby. Svartsköldpaddstabby är alltså ett mycket märkligt ord, då det antyder att katten är både solid och tabby på en gång  Nu vet jag inte om vi pratar om varandra eller inte, för jag förstår inte riktigt vad du menar. Just ordet svartsköldpaddstabby säger man kanske inte så ofta. Ofta använder man benämningen brunsköldpaddstabby istället, eftersom mönsteranlaget bleker den svarta färgen och katten ser brun ut istället. Men genetiskt sett är den svart. Det är ju samma sak med en katt som inte är padda, en svart katt är ju svart, en mönstrad svart katt blir tex svarttabby eller vad som är vanligare att säga bruntabby. Det är ju det som ofta gör det hela lite förvirrande. En svart katt med mönster kallas allmänt bruntabby, men lägger man till silver också så blir helt plötsligt katten svart igen och kallas svartsilvertabby. Har den inget mönster så heter det svartsmoke istället
ingrids
26-05-2008, 20:13
Jag bara måste göra ett inlägg - ohherregudiminje! Jag lyckades nödtroftigt sätta mig in i olika silverfärger (med godkända ögonfärger, enligt olika standards för två olika raser) men bröt ihop i höjd med att golden föräldrar kan få silverbarn. Ingen behöver förklara för mig varför, det är ok att jag inget begriper, men jag är totalt och hjälplöst faschinerad av kattavel och jobbet med att få fram kissar med rätt färger. Bara att förstå att den sortens kisse jag ville ha var svart silver shaded och inten chinchilla tog mig två veckor att fatta - och i fall någon undrar så är det de svarta trampdynorna jag var ute efter i det fallet. Jag höjer min tekopp för dem som lyckas få fram sunda linjer i rätt färger!
Anki på Öland
26-05-2008, 20:15
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:58)  ..................  OT - vilken otroligt vacker katt!!! Anki
Whiskuchi
26-05-2008, 20:15
CITAT (anncharlotte @ 26-05-2008, 21:09)  Nu vet jag inte om vi pratar om varandra eller inte, för jag förstår inte riktigt vad du menar. Just ordet svartsköldpaddstabby säger man kanske inte så ofta. Jag ser ordet svartsköldpaddstabby ganska ofta (nej, inte på Blocket utan av uppfödare), och då avses - antar jag - att den är just sköldpaddstabby (till skillnad från blåsköldpaddstabby, som ju fortfarande är sköldpaddstabby men med dilution). Ordet brunsköldpaddstabby däremot har jag aldrig stött på.
anncharlotte
26-05-2008, 20:17
CITAT (ingrids @ 26-05-2008, 21:13)  Jag bara måste göra ett inlägg - ohherregudiminje! Jag lyckades nödtroftigt sätta mig in i olika silverfärger (med godkända ögonfärger, enligt olika standards för två olika raser) men bröt ihop i höjd med att golden föräldrar kan få silverbarn. Ingen behöver förklara för mig varför, det är ok att jag inget begriper, men jag är totalt och hjälplöst faschinerad av kattavel och jobbet med att få fram kissar med rätt färger. Bara att förstå att den sortens kisse jag ville ha var svart silver shaded och inten chinchilla tog mig två veckor att fatta - och i fall någon undrar så är det de svarta trampdynorna jag var ute efter i det fallet. Jag höjer min tekopp för dem som lyckas få fram sunda linjer i rätt färger! Ja silver och golden och alla dess varianter är inte lätt att förstå sej på. :-) Men nu gjorde du mej förvånad, för inte kan 2 golden få silverbarn ? Jag erkänner, jag är inte bra på dessa färger så jag kan ha fel, men silver är väl dominant
anncharlotte
26-05-2008, 20:24
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 21:15)  Jag ser ordet svartsköldpaddstabby ganska ofta (nej, inte på Blocket utan av uppfödare), och då avses - antar jag - att den är just sköldpaddstabby (till skillnad från blåsköldpaddstabby, som ju fortfarande är sköldpaddstabby men med dilution). Ordet brunsköldpaddstabby däremot har jag aldrig stött på. Ja det kanske är så, tänkte bara att just bruntabby används ofta om mönstrade svarta katter och antog att det ofta var så att även paddorna kallades brunsköldpaddstabby istället. Ja skriver dom svartsköldpaddstabby så är det ju helt korrekt och det dom avser är ju en svartpadda med mönster. Det jag blir lite förvirrad av är att du skriver sköldpaddstabby, en sköldpaddstabby är ju ett ofullständigt ord där du inte anger vilken färg det är på katten.
ingrids
26-05-2008, 20:24
Förlåt jag uttryckte mig slarvigt - att golden och silver avlas på samma avelsbas i grova drag och att man bara gör olika kombinationer beroende på vad man vill att det ska bli (där det är mycket möjligt att det är silver som är dominant). Jag trodde nämligen att golden var röda katter och silver var grå (viket det absolut inte alls heter efter att ha läst den här tråden men jag hoppas att det går att förstå).
anncharlotte
26-05-2008, 20:26
CITAT (ingrids @ 26-05-2008, 21:24)  Förlåt jag uttryckte mig slarvigt - att golden och silver avlas på samma avelsbas i grova drag och att man bara gör olika kombinationer beroende på vad man vill att det ska bli (där det är mycket möjligt att det är silver som är dominant). Jag trodde nämligen att golden var röda katter och silver var grå (viket det absolut inte alls heter efter att ha läst den här tråden men jag hoppas att det går att förstå). Japp , nu är jag med dej :-)
Jag undrar lite över att min ettåriga katt som har svart-bruna hårstrån som är vita närmast huden(kallades väl tickad?), hon har några enstaka helvita lite längre hårstrån som är jänmt utspritt över svansen. Det ser väldigt lustigt ut, som homn hade morrhår i svansen, fast de är inte styva som morrhåt Är det någon som vet varför/vad det är, hur vet enstaka hårstån att de skall bli helvita och längre?
Hej! detta lät ju väldigt spännande. Då måste jag fråga om min helvita hona: är det vanligt med totalt vita katter? Min honas mamma är kritvit och fick tre kritvita kattungar, två med blå ögon och vår med ett blått och ett gulbrunt. Vår lilla katt hör bra och är ganska liten för sin ålder också, vilket denna familj av katter verkar vara. Det är bondkatter och man undrar ju hur en bondkatt kan få kritvita ungar - har hon parat sig med en gammal släkting eller är det vita anlaget dominant? Söt är hon i alla fall, eller hur? :-) Här är hon ett halvår kanske. [attachment=18901:29428.jpg]
malin72
29-05-2008, 14:51
nämen detta var ju spännande eftersom att det nu ligger 4 nyfödda kattungar här hemma...mamman är ju blandras skogis långhårig sköldis!!Och nere finns nu 2 gula(röda) ena lite mera beige den andra mera orangegul, en silvergrå med vitt och en svart med vitt i menar ni att man "vet" vad det är för kön mm genom färger??? Detta kan jag inget om så det låter skojj....
sen en annan fråga vet man redan om någon blir långhårig?? dum fråga kanske men....var ser man första tecknet på det...är det tex svansen eller pälsen i allmänt? Känner mig ur dum nu men det lät lite roligt att veta saker så där tidigt mm CITAT (frugb @ 29-05-2008, 13:06)  [attachment=18901:29428.jpg] men vilken jätte söt en
Myosotis
30-05-2008, 07:07
CITAT (malin72 @ 29-05-2008, 15:51)  ...menar ni att man "vet" vad det är för kön mm genom färger??? Jag överlåter det åt experterna, men i alla fall är ju trefärgade så gott som alltid honor. Röda honor som jag upplevde som extremt sällsynt fick jag svar på här ovan nånstans tror jag, orkar inte leta nu men det var nog MariaS som förklarade. Tycker inte du ska känna dig dum. Man lär sig massor av att ställa "dumma" frågor.
anncharlotte
30-05-2008, 23:33
CITAT (Anic @ 27-05-2008, 09:35)  Jag undrar lite över att min ettåriga katt som har svart-bruna hårstrån som är vita närmast huden(kallades väl tickad?), hon har några enstaka helvita lite längre hårstrån som är jänmt utspritt över svansen. Det ser väldigt lustigt ut, som homn hade morrhår i svansen, fast de är inte styva som morrhåt Är det någon som vet varför/vad det är, hur vet enstaka hårstån att de skall bli helvita och längre? Är hon vit i botten på hela kroppen så borde hon ju vara silver, då är den innersta biten av hårstråt vitt. Tippad kallar man det, en chinchilla är tippad, bara den allra yttersta spetsen på hårstråt är färgat. Tickad är en abessinier tex, när hårstråt är färgat i olika band. Kan ju också vara så att pälsen helt enkelt är dåligt genomfärgad , men då är den oftast det bara på vissa delar av kroppen. Stråna på svansen är antagligen stickelhår, dom blir lite kraftigare än vanliga hår och också lite längre. Men hur stråna vet detta kan jag inte svara på :-) CITAT (frugb @ 29-05-2008, 13:06)  Hej! detta lät ju väldigt spännande. Då måste jag fråga om min helvita hona: är det vanligt med totalt vita katter? Min honas mamma är kritvit och fick tre kritvita kattungar, två med blå ögon och vår med ett blått och ett gulbrunt. Vår lilla katt hör bra och är ganska liten för sin ålder också, vilket denna familj av katter verkar vara. Det är bondkatter och man undrar ju hur en bondkatt kan få kritvita ungar - har hon parat sig med en gammal släkting eller är det vita anlaget dominant? Söt är hon i alla fall, eller hur? :-) Här är hon ett halvår kanske. [attachment=18901:29428.jpg] Hon är verkligen jättesöt. Oddeyed, ett öga av varje färg, är verkligen riktigt läckert tycker jag. Vitt är dominant, så hon behöver inte alls ha letat rätt på en släkting för att få vita kattungar. Hur vanligt det är kan jag därimot inte svara på.
anncharlotte
30-05-2008, 23:49
CITAT (malin72 @ 29-05-2008, 15:51)  nämen detta var ju spännande eftersom att det nu ligger 4 nyfödda kattungar här hemma...mamman är ju blandras skogis långhårig sköldis!!Och nere finns nu 2 gula(röda) ena lite mera beige den andra mera orangegul, en silvergrå med vitt och en svart med vitt i menar ni att man "vet" vad det är för kön mm genom färger??? Detta kan jag inget om så det låter skojj....
sen en annan fråga vet man redan om någon blir långhårig?? dum fråga kanske men....var ser man första tecknet på det...är det tex svansen eller pälsen i allmänt? Känner mig ur dum nu men det lät lite roligt att veta saker så där tidigt mm Om du vet hur pappan ser ut så är det lättare att dra lite slutsatser, utan att veta det så är nog det enda jag kan säga, att alla kan inte vara honor, men alla skulle kunna vara hanar. Och det blir du ju inte klokare av :-) Men titta dom i stjärten :-) det är ändå det bästa sättet att avgöra könet på. När det gäller pappan, så om din hona inte är sköldpadd och vit, så måste pappan vara vitfläck. När det gäller att avgöra om dom blir långhåriga eller inte, så är det väldigt olika när det syns. Vet att vissa perseruppfödare kan skilja perser från exotic redan när kattungarna är väldigt små, men ofta behöver det gå några veckor innan det syns. Tror att det du ska titta efter är längre hår på svansen, byxor och krage. Att kattungarna har lite längre strån som sticker ut i den övriga pälsen är bara bebispäls och har inte med långhår att göra. För att din katt ska få långhårsbarn måste hanen ha ett anlag för det också, han behöver inte vara långhårig alltså, men han måste bära på anlaget, eftesom långhår är reccesivt så katten måste ha två anlag av det för att det ska synas. Vore i alla fall kul att se lite bilder på dom :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|