|
malin72
31-05-2008, 11:40
bilder på dom finns och blir flera i tråden synd att dom bara är till låns...eller vad jag döpte den till men här är gårdagens bild [attachment=18990:maj89.jpg]
anncharlotte
01-06-2008, 18:53
Vad söta dom är ! ;-) Vet du vem som är pappan ?
malin72
01-06-2008, 19:56
Nettan17
04-06-2008, 21:38
Måste få tillägga detta med sköldpaddsfärgade hanars vara eller inte vara fertila. Det fanns/finns en Norsk skogkatthane i Forshaga som var fertil med reg. avkommmor hos SVERAK. Han var en silversköldpadda med vitt. Även i Norge för ca 8 år sedan fanns det en fertil Norsk Skogkatt hane. Det är ju faktiskt en deffekt när dessa hanar är trefärgade, så därför bör man inte avla på dom.
Myosotis
10-09-2008, 18:57
Vilka färger kan mamman till den här kullen ha? Känner inte till deras kön. Pappan är okänd. Den enda honan jag har sett är sköldpattsfärgad, men jag tycker inte det stämmer med tiden - hon hade små ungar som försvann/blev skjutna efter den 21.8. Hur snart kan de bli dräktiga igen efter födseln? Jag trodde inte de kunde bli det medan de ger di? Kan man säga något om sannolikheten att mamman är sköldpatt? Många konstiga frågor!
Whiskuchi
10-09-2008, 18:59
Mamman är röd eller sköldpadd.
Myosotis
10-09-2008, 19:05
Tack! Lika stor sannolikhet?
Myosotis
11-09-2008, 13:28
En fråga till: Är detta en honkatt? Räknas den som trefärgad? Den är svart och brun och på närmare håll har jag nog sett lite grått.
Whiskuchi
11-09-2008, 19:49
CITAT (Myosotis @ 10-09-2008, 20:05)  Tack! Lika stor sannolikhet? Såvitt jag vet  Och katten på sista bilden är en vacker svartsköldpadda utan vitt (såvitt jag kan se, hon kan iofs ha en liten vit fläck på halsen). En hona ja, paddor är så gott som alltid honor  Det gråa är nog underullen som lyst igenom, hade hon varit diluterad vore hon blåpadda. Tillägg: Jag tror mammakatt åtminstone bär på dilution, eftersom ett par av ungarna är crème ist.f. röda.
malin72
11-09-2008, 22:44
vad skojj det här med färger är....som Myosotis kattbebisar, fick ju honan som födde här en röd och en halvröd-beige som syns lite högre upp.....sen fick hon ju en svart-vit med längre päls och sen våran lilla grå som syns på bilden undrar hur hon fick till det så här ser mamman ut till lilla grå (vissa minns henne kanske) [attachment=24033:blandat_06_004.jpg]
CITAT (anncharlotte @ 24-05-2008, 01:57)  Hanar ärver bars sin färg av mamman, så vilken färg det är på hanen spelar ingen som helst roll. Hmmm.... Vår helsvarte hane Neos pappa var en helvit bondkatt, mamman en brunmaskad siames. Jag har antagit att bondkatten ställde upp med en gen som reparerade den defekta melaningenen hos brunmaskade siamesen, dvs Neo är "i grunden" brunmaskad men har inte temperaturkänsligt melanin och blir alltså helsvart, stämmer det? Neo korsades senare med en rödvit hona, och kullen bestod av två rödvita hanar, och två sköldpaddshonor. Vi har varit konfunderade över det, men det verkar ju stämma helt & hållet med vad du säger om nedärvningen. Intressant nog ärvde honorna också pappa neos "siamespäls" och siameskroppsform, medan hanarna har "huskattpäls" och huskatt-kroppsform. Vår andre hane, Izor, verkar det stämma sämre på. Hans pappa var brunmaskad balines, och mamman en svartvit bondkatt. Och Izor, tja, han ser ut så här: http://mikes-machine.mine.nu/temp/cat/Izor...nt_DSC_3571.jpgPappa upp i dagen.
zaaritha
13-09-2008, 00:05
Är det sant att trefärgade katter-gul-orange-vita, t ex----alltid är honor? Eller; gul--svart- orange?
anncharlotte
13-09-2008, 00:45
CITAT (Azur @ 12-09-2008, 01:03)  Hmmm.... Vår helsvarte hane Neos pappa var en helvit bondkatt, mamman en brunmaskad siames. Jag har antagit att bondkatten ställde upp med en gen som reparerade den defekta melaningenen hos brunmaskade siamesen, dvs Neo är "i grunden" brunmaskad men har inte temperaturkänsligt melanin och blir alltså helsvart, stämmer det? Neo korsades senare med en rödvit hona, och kullen bestod av två rödvita hanar, och två sköldpaddshonor. Vi har varit konfunderade över det, men det verkar ju stämma helt & hållet med vad du säger om nedärvningen. Intressant nog ärvde honorna också pappa neos "siamespäls" och siameskroppsform, medan hanarna har "huskattpäls" och huskatt-kroppsform. Vår andre hane, Izor, verkar det stämma sämre på. Hans pappa var brunmaskad balines, och mamman en svartvit bondkatt. Och Izor, tja, han ser ut så här: http://mikes-machine.mine.nu/temp/cat/Izor...nt_DSC_3571.jpgPappa upp i dagen. Jodå det stämmer, men din hona, den svart-vita bondkatten måste ha haft ett anlag för siam-mask. Det kan hon ha om någon av hennes föräldrar är maskad, men det kan också vara ett anlag som kommer långt bak ifrån. Ett anlag för mask syns inte så länge inte katten får det från bägge sina föräldrar. Izoe är ju brunmaskad, han har alltså fått den svarta färgen från sin mamma och ett maskanlag från vardera förälder som har gjort den svarta färgen brun. När det gäller din första fråga så är det ju så att för att en mask ska synas så måste katten ha två anlag, din hane har alltså ett anlag för mask, som då inte syns, han har alltså fått den svarta färgen från sina mamma, hon är ju genetiskt svart, men maskanlaget gör att hon är brun istället. Den vita hanen kan ju ha vilken som helst färg inunder sin vita färg, men eftersom det enda vi vet är att din hane blev svart så kan man inte säga vad han har för anlag inunder, det enda man kan vara säker på är att han inte är maskad, då hade kattungen också blivit det. När det gäller kullen så fick alltså hanarna sin röda färg från sin röda mamma, och honorna fick röd färg från mamman och svart från hanen. Så det stämmer alldeles utmärkt :-)
anncharlotte
13-09-2008, 00:51
CITAT (zaaritha @ 13-09-2008, 01:05)  Är det sant att trefärgade katter-gul-orange-vita, t ex----alltid är honor? Eller; gul--svart- orange? Det är sant att katter som är både svarta och röda med största säkerhet är honor, det kan alltså i enstaka fall födas hanar som både är röda och svarta, men det är inte vanligt och oftast är dom inte fertila. Nu skriver jag rött och svart, men det innebär också alla varianter av rött (creme) och svart (blått, choklad, lila)
anncharlotte
13-09-2008, 01:10
CITAT (malin72 @ 11-09-2008, 23:44)  vad skojj det här med färger är....som Myosotis kattbebisar, fick ju honan som födde här en röd och en halvröd-beige som syns lite högre upp.....sen fick hon ju en svart-vit med längre päls och sen våran lilla grå som syns på bilden undrar hur hon fick till det så här ser mamman ut till lilla grå (vissa minns henne kanske) [attachment=24033:blandat_06_004.jpg] Jodå, mamman är ju padda, alltså svart och röd, hanarna i kullen har ju kunnat bli svarta eller röda och honorna har kunnat bli röda om pappan är röd, svarta om pappan är svart, och oavsett vilken färg pappan haft, sköldpaddsfärgade. Vilken färg det kan vara på pappan i denna kullen är ju svårt att säga när man inte vet könet på kattungarna på bilden, men troligt är ju att han är röd. Eftersom en kattunge (minst) är cremefärgad och en är blå, din hane ! så har alltså bägge föräldrarna anlag för dilutionsfärg, för att det ska synas på katten så måste anlaget komma från bägge föräldrarna och det gör svart till blått, rött till creme och om vi ska krångla till det riktigt så om katten är svart, och har två anlag för choklad, så blir den choklad, har den sen också två anlag för dilution så blir den lila.
malin72
13-09-2008, 10:45
CITAT (anncharlotte @ 13-09-2008, 02:10)  Jodå, mamman är ju padda, alltså svart och röd, hanarna i kullen har ju kunnat bli svarta eller röda och honorna har kunnat bli röda om pappan är röd, svarta om pappan är svart, och oavsett vilken färg pappan haft, sköldpaddsfärgade. Vilken färg det kan vara på pappan i denna kullen är ju svårt att säga när man inte vet könet på kattungarna på bilden, men troligt är ju att han är röd. Eftersom en kattunge (minst) är cremefärgad och en är blå, din hane ! så har alltså bägge föräldrarna anlag för dilutionsfärg, för att det ska synas på katten så måste anlaget komma från bägge föräldrarna och det gör svart till blått, rött till creme och om vi ska krångla till det riktigt så om katten är svart, och har två anlag för choklad, så blir den choklad, har den sen också två anlag för dilution så blir den lila. ok ojojoj känner mig inte så mycket klokare men så här blev kullen: [attachment=24089:bebisarna1.jpg] lilla svart= hane! [attachment=24090:lilla_gul1.jpg] lilla gul= hane! [attachment=24091:lilla_grå.jpg] lilla grå= hane! [attachment=24092:lilla_mee.jpg] lilla me = hona!
Myosotis
19-09-2008, 17:10
CITAT (Myosotis @ 10-09-2008, 19:57)  (...) Hur snart kan de bli dräktiga igen efter födseln? Jag trodde inte de kunde bli det medan de ger di? Kan man säga något om sannolikheten att mamman är sköldpatt? Snälla? Någon?
anncharlotte
19-09-2008, 23:07
Ja det man kan säga med säkerhet om mamman till denna kullen är att hon är röd på nått sätt, alltså antingen enfärgat röd (alt creme) eller att hon är sköldpaddsfärgad. Men eftesom alla kattungarna är röda eller creme, så är väl sannolikheten stor för att hon inte är padda utan hon är röd eller creme. Men man kan inte säga det säkert, slumpen kan ju ha gjort att alla kattungarna blivit röda. Finns det någon hona i kullen så måste pappan ha varit röd eller creme också. En hona löper ofta igen när kattungarna är ca 5 veckor och kan då bli dräktig igen om hon paras. CITAT (malin72 @ 13-09-2008, 11:45)  ok ojojoj känner mig inte så mycket klokare men så här blev kullen: [attachment=24089:bebisarna1.jpg] lilla svart= hane! [attachment=24090:lilla_gul1.jpg] lilla gul= hane! [attachment=24091:lilla_grå.jpg] lilla grå= hane! [attachment=24092:lilla_mee.jpg] lilla me = hona!Ja så pappan måste alltså ha varit röd eller creme, med det resultatet :-)
Myosotis
19-09-2008, 23:18
CITAT (anncharlotte @ 20-09-2008, 00:07)  Ja det man kan säga med säkerhet om mamman till denna kullen är att hon är röd på nått sätt, alltså antingen enfärgat röd (alt creme) eller att hon är sköldpaddsfärgad. Men eftesom alla kattungarna är röda eller creme, så är väl sannolikheten stor för att hon inte är padda utan hon är röd eller creme. Men man kan inte säga det säkert, slumpen kan ju ha gjort att alla kattungarna blivit röda. Finns det någon hona i kullen så måste pappan ha varit röd eller creme också. En hona löper ofta igen när kattungarna är ca 5 veckor och kan då bli dräktig igen om hon paras.
hejsan vad kul det var att läsa om färger. jag har en svartsköldpadd maine coon hona och undrar vad det skulle bli för färger på ungarna om jag parade henne med en cremé färgad hane? hans far är blå och mor är cremétabby. eller om jag parar henne med en vit hane? hans far är vit (genetiskt svart) och mor svartsköldpadd och vit hoppas på svar tack på förhand
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:58)  Hur menar du? Att det inte finns avgränsningar mellan det röda och det andra? Hade någon frågat mig om min sköldpadda tyckte jag att det ä ser solit ut i hennes ansikte, eller gäller det inte samma när de har vitt i sig? Hon ser hut så här, och jag kallar hennes färg för sköldpadda med vitt, är det rätt eller heter det något annat också?  vilken vacker katt. har oxå en svartsköldpadd fast utan vitt. men hon är mycket diffusare i färgerna
CITAT (anncharlotte @ 20-09-2008, 00:07)  En hona löper ofta igen när kattungarna är ca 5 veckor och kan då bli dräktig igen om hon paras. Hur pass vanligt/ovanligt är det att en hona börjar löpa redan en vecka?
skogstroll
03-10-2008, 13:46
min hittekisse fick fem barn: två helsvarta, två svartvita och en svartvit med lång luddig päls... hur går det ihop? Jag misstänker att fadern är en bamse till svart katt med två gula hål till ögon, som hängt runt vid huset en hel del. Han presenterade sig i och för sig och var väldigt trevlig  så han var väl OK
Myosotis
03-10-2008, 14:44
Men visst kan de väl ha olika pappor i samma kull?
CITAT (Myosotis @ 03-10-2008, 15:44)  Men visst kan de väl ha olika pappor i samma kull? jajamensan. parar honan sig med två hannar tex så kan båda bli pappor. tur att katter inte har vårdnadstvister*s*
Whiskuchi
03-10-2008, 17:56
CITAT (skogstroll @ 03-10-2008, 14:46)  min hittekisse fick fem barn: två helsvarta, två svartvita och en svartvit med lång luddig päls... hur går det ihop? Jag misstänker att fadern är en bamse till svart katt med två gula hål till ögon, som hängt runt vid huset en hel del. Han presenterade sig i och för sig och var väldigt trevlig  så han var väl OK Lång päls är ett recessivt anlag, så om både mamma och pappakatt bär på det kan någon av ungarna få dubbel uppsättning och alltså bli långhårig
anncharlotte
06-10-2008, 02:06
CITAT (mimmin @ 03-10-2008, 08:42)  hejsan vad kul det var att läsa om färger. jag har en svartsköldpadd maine coon hona och undrar vad det skulle bli för färger på ungarna om jag parade henne med en cremé färgad hane? hans far är blå och mor är cremétabby. eller om jag parar henne med en vit hane? hans far är vit (genetiskt svart) och mor svartsköldpadd och vit hoppas på svar tack på förhand Parar du din hona med en creme hane , så blir honorna röda eller sköldpadd, har din hona anlag för dilutionsfärg, kan dom också bli creme eller blåsköldpadd. Hanarna blir svarta eller röda och åter igen om honan har ett anlag för dilution kan dom bli creme eller blå. Parar du med den vita hanen så bör man ju först försöka reda ut vilken färg han kan ha under det röda, men i det här fallet går det inte, när hans mamma är padda, så kan han vara både röd och svart, vilket är ju svårt att säga, och han kan också vara vitfläck. Honkattungarna får ju färg från både mamman och pappan vilket betyder att är pappan röd blir det röda och sköldpaddsfärgade honor med eller utan vitfläck. Är hanen istället svart så blir det svarta och sköldpaddhonor, även här med eller utan vitfläck. Hanarna ärver ju bara färgen av mamman så dom blir röda eller svarta, med eller utan vitt. Både honor och hanar kan ju också ärva sin fars anlag för vitt, och alltså bli helvita. Sen kan ju dessa katter ha anlag för dilution, skulle någon kattunge ärva det anlaget från bägge föräldrarna blir det svarta blått och det röda creme. CITAT (mimmin @ 03-10-2008, 08:55)  vilken vacker katt. har oxå en svartsköldpadd fast utan vitt. men hon är mycket diffusare i färgerna Ofta blir det så att paddor utan vitt blir mer melerade i färgen och som med vitt får klart avgränsade fält av dom olika färgerna. Jättevacker padda :-)
CITAT (anncharlotte @ 06-10-2008, 03:06)  Parar du din hona med en creme hane , så blir honorna röda eller sköldpadd, har din hona anlag för dilutionsfärg, kan dom också bli creme eller blåsköldpadd. Hanarna blir svarta eller röda och åter igen om honan har ett anlag för dilution kan dom bli creme eller blå. Parar du med den vita hanen så bör man ju först försöka reda ut vilken färg han kan ha under det röda, men i det här fallet går det inte, när hans mamma är padda, så kan han vara både röd och svart, vilket är ju svårt att säga, och han kan också vara vitfläck. Honkattungarna får ju färg från både mamman och pappan vilket betyder att är pappan röd blir det röda och sköldpaddsfärgade honor med eller utan vitfläck. Är hanen istället svart så blir det svarta och sköldpaddhonor, även här med eller utan vitfläck. Hanarna ärver ju bara färgen av mamman så dom blir röda eller svarta, med eller utan vitt. Både honor och hanar kan ju också ärva sin fars anlag för vitt, och alltså bli helvita. Sen kan ju dessa katter ha anlag för dilution, skulle någon kattunge ärva det anlaget från bägge föräldrarna blir det svarta blått och det röda creme. Ofta blir det så att paddor utan vitt blir mer melerade i färgen och som med vitt får klart avgränsade fält av dom olika färgerna. Jättevacker padda :-) tack för svaren. ska bli spännande att få ungar så småningom. har försökt att få in bilder på mina katter men min data vill inte vara med om det
 Här är en bild på min barndoms katt, Murre, alltså en sköldpaddsfärgad hankatt. Pius
Vad gör att du säger Murre är sköldpaddsfärgad? Jag tycker han ser ut som en brun tabby med vita tassar...
CITAT (Azur @ 18-10-2008, 14:00)  Vad gör att du säger Murre är sköldpaddsfärgad? Jag tycker han ser ut som en brun tabby med vita tassar... Hm, jag trodde att när katterna är gul/brun/vita/svarta kallades för sköldpadd. Det är inte bara tassarna som är vita, ansikte och mage var vita. Alltså när de har tre färger. Pius
Ja, fast vad jag förstår innebär sköldpadd att katten har områden med svart och röd grundfärg, alltså inte bara i strimmor, medan den vita färgen är separat. Se t.ex. denna vackra padda: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Calico_cat_-_Phoebe.jpgMurre är, vad jag förstår, bruntabby och vit. Nån som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel.
anncharlotte
19-10-2008, 23:56
Nej då, det är alldeles rätt. Murre är bruntabby. En sköldpaddsfärgad katt är genetiskt både svart och röd, Murre är genetiskt svart med anlag för mönster som gör att det svarta blir brunt och att man ser dom ljusare banden i hårstråna som mönster i pälsen. Vitt har inte med sköldpaddsfärgen att göra, utan det är ytterligare ett anlag som katten kan ha. :-)
vill bara visa min lilla kille[attachment=30085:Bild004.jpg]
Grundkvist
27-01-2009, 08:45
CITAT (mimmin @ 27-01-2009, 08:03)  vill bara visa min lilla kille[attachment=30085:Bild004.jpg] Lilla?! Han är enorm!
han är ju inte fullvuxen än ju*s* men visst är han fin?
Myosotis
27-01-2009, 15:20
 Inte fullvuxen?! Ska det bli ett lejon? Fin är han i alla fall.
han ska bli en fullvuxen maine coon iaf här på bilden är han ca 1 1/2 år och coonisar växer ju upp till 5 års ålder. just nu är han snart 2 år och väger ca 7 kg
Annelie t-b
20-09-2009, 08:23
Jag är ägare av två Maincooner, en blå tabby-hona och en röd silvertabby-hane med vitt. Om de får ungar skulle det inte självklart bli någon blå katt om jag förstått detta rätt nu. utan svart är grundfärgen, vad jag vet så bär hanen inte på dilutionsgenen så någon blå blir det inte, eller? Om den röda genen sitter i x-kromosomen så kan jag inte heller vänta mig röda hanar, eller? är det någon som kan göra mig klok på vad det kan bli förutom ev honor med svart sköldpadd med eller utan vitt, om jag har fötstått det rätt så blir det tabby på dessa av honor också då både mamma och pappa är just tabby. var kommer silver in, fungerar det som dilutionsgenen och alltså inget att frövänta sig att få på denna parnign om det inte finns i genbanken bakåt i honans arvsanlag.
Som bas får du svarta honor och hanar samt svartsköldpadd honor. Tabbyanlaget är dominant och kan alltså visa sig på samtliga utan att bägge bär på det, men här är det redan klart. Silveranlaget är recisivt vilket innebär att bägge måste bära på anlaget. Tyvärr går det inte alltid att lita på stamtavlorna bakåt, då många katter fick "silver" utan att vara det. Många kattungar kan ha en grå bottenfärg även om de är solida (enfärgade). Uppfödare som då inte visste bättre, klassade kattungarna som silver i registreringen. Blev sen inte katten utställd, fick denna felaktiga registrering någon korrigering. Idag krävs DNA om inte bägge föräldrar är klara silverkatter.
Ett enkelt sätt att se om de kan vara "äkta" silverkatter när de är kattungar, är att stryka pälsen mothårs på nosrygg och på tårna. Är de silver här, är det lämpligt att skicka DNA för färgbestämning. Om inte, så är katten vad den visar.
Annelie t-b
20-09-2009, 11:23
Honans mamma har på sin fars sida (totalt 4 generationer) tabby, tigré och spotted i mönstring; N-Svart, d- röd, f- svart/brun sköldpadd, ds- röd silver Mor; tabby, tigré, solid svart i mönstrer. N- svart, f-sköldpadd, ns- svart silver, a-blå, d-röd; fs sköldpadd med silver, Båda linjerna har med/utan vitt.
hanens linjer ser ut (totalt 4 generationer) på fars sida; tabby, Tigré i mönster, d-röd , n-svart , f-sköldpadd , a-blå , ds-röd silver , ns-svart silver , e-creme , med eller utan vitt På mors sida; tigré, spotted i mönster, fs-silversköldpadd , ns-svart silver , gs-blåsköldpadd , ds-rödsilver , n- svart , es-cremesilver , a-blå , f-sköldpadd , d-röd , n-svart , med och utan vitt.
Kan jag med detta anta att jag kan få på ovan nämnda hon som ju är blå tabby och ovannämnda hande som är en röd silverhane med vitt, att det kan bli silver och blåa också? eller creme, kan min hona bära röda anlag utan att de syns, kan hanen bära dilutionerade gener utan att det syns? är mönster något som nedärvs direkt eller kan man vara bärare av andra mönster också, kan mina två tabby få en spottad unge eftersom det finns på både mamma och pappas sida bakåt i tiden?
jag förstog det som stod i föregående svar men då var det okomlicerat hane och hona utan andra arvsanlag än de som syns på dem.
Farbror Blå
20-09-2009, 13:25
Förra veckan, i mörkret på gårn utanför, ropade jag på kisse när jag kom hem. Hon brukar annars skutta fram ur buskaget så fort hon hör min bil. Ropade och ropade, sen såg jag katten komma gående i sakta mak mot mej i mörkret. Jag låste upp dörren, men istället för att rusa in , som hon brukar, blev hon stående på trappen , spanandes ut på något i den svarta trädgården. Jag manade på henne några gånger, böjde mej sedan och tog henne resolut i handen, hon är liten till växten.
Döm om min förvåning när jag kände att det inte alls var min katt jag lyft upp och så snällt hängde över min arm.
Det lillpojken spanade efter i trädgården var naturligtvis min lilla kisse, som inte alls ville komma så länge han var där. Vems kattpojken är vet jag inte, men han ville ominst adoptera min kisse som mamma.
Ordspråket stämmer alltså: På natten är alla katter grå
Om de silverkatter som du räknar upp, verkligen är genetiskt silver, så kan du få silver kattungar.
På din röda hanes sida finns dilutionsanlaget inom rimligt arvsanlag, varför du absolut kan få blått också i denna kombinationen= Svarta honor och hanar, blå honor och hanar, svartsköldpadd och blåcreme/sköldpadd honor.
TAbbyanlaget delas upp i tre, vilka alla kan visa sig på dina eventuella ungar. Anlaget är: spotted, tigré och tabby. Tuffa färger att färgbestämma, särskilt om de samtidigt är silver.
Om du ska få röda hanar, måste din hona ha vara eller visa röda/creme färgen. En hona ger inte på rött/creme om hon inte är det= rent röd/creme eller sköldpadd. Däremot kommer du troligtvis få sköldpaddsfärgade ungar, som i sin tur kan lämna röda/creme hanar. Sköldpadda som paras med röd/creme hane, ger dessutom röda/creme honor.
Annelie t-b
20-09-2009, 13:36
Wow... tack för ett givande svar. det blev lite roligare med fler kombinationer. hoppas nu att silver är riktigt. om jag kommer ihåg när ungarna kommer ska jag lägga ut bild på dem så får ni se vilka färger det blev.
tack för snabbt och givade svar MariaS
CITAT (Annelie t-b @ 20-09-2009, 14:36)  Wow... tack för ett givande svar. det blev lite roligare med fler kombinationer. hoppas nu att silver är riktigt. om jag kommer ihåg när ungarna kommer ska jag lägga ut bild på dem så får ni se vilka färger det blev.
tack för snabbt och givade svar MariaS Har parningen skett? I så fall när? Bara så jag vet när jag ska kika efter bebbekort
Annelie t-b
20-09-2009, 13:49
CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 14:37)  Har parningen skett? I så fall när? Bara så jag vet när jag ska kika efter bebbekort  jag väntar nu på bevis för lyckat resultat, snart två veckor sedan parning... förväntad kull november. HOPPAS, HOPPAS!
Lagom efter all helgona då...
(9veckor + 2 dagar)
anncharlotte
20-09-2009, 22:47
CITAT (Annelie t-b @ 20-09-2009, 14:36)  Wow... tack för ett givande svar. det blev lite roligare med fler kombinationer. hoppas nu att silver är riktigt. om jag kommer ihåg när ungarna kommer ska jag lägga ut bild på dem så får ni se vilka färger det blev.
tack för snabbt och givade svar MariaS Ja utan tvekan är det kul med många möjliga färgen, men så svårt när man ska färgbestämma :-) Tänkte bara på en sak när jag läste inläggen, det är ju inte säkert att alla katterna blir mönstrade, eftersom agouti (mönster) är dominant, kan det ju vara så att dina bägge katter har var sitt anlag för mönster och ett för ickemönster, ärver nån av kattungarna anlaget för ickemönster av bägge föräldrarna blir den alltså inte mönstrad. Sen är väl även silver dominant.
Annelie t-b
21-09-2009, 07:58
CITAT (Farbror Blå @ 20-09-2009, 14:25)  Förra veckan, i mörkret på gårn utanför, ropade jag på kisse när jag kom hem. Hon brukar annars skutta fram ur buskaget så fort hon hör min bil. Ropade och ropade, sen såg jag katten komma gående i sakta mak mot mej i mörkret. Jag låste upp dörren, men istället för att rusa in , som hon brukar, blev hon stående på trappen , spanandes ut på något i den svarta trädgården. Jag manade på henne några gånger, böjde mej sedan och tog henne resolut i handen, hon är liten till växten.
Döm om min förvåning när jag kände att det inte alls var min katt jag lyft upp och så snällt hängde över min arm.
Det lillpojken spanade efter i trädgården var naturligtvis min lilla kisse, som inte alls ville komma så länge han var där. Vems kattpojken är vet jag inte, men han ville ominst adoptera min kisse som mamma.
Ordspråket stämmer alltså: På natten är alla katter grå =)
Annelie t-b
21-09-2009, 08:51
CITAT (anncharlotte @ 20-09-2009, 23:47)  det är ju inte säkert att alla katterna blir mönstrade, eftersom agouti (mönster) är dominant, kan det ju vara så att dina bägge katter har var sitt anlag för mönster och ett för ickemönster, ärver nån av kattungarna anlaget för ickemönster av bägge föräldrarna blir den alltså inte mönstrad. Som jag känner till är bara en anfader solid. med den vetskapen borde väl inte någon solid unge födas? (Om du menar solid när du skriver omönstrad)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|