anncharlotte
21-09-2009, 23:50
Ja jag menar solid när jag säger omönstrad, ett recessivt anlag kan ju följa med i väldigt många generationer, så man vet aldrig. Men såklart att chansen minskar för varje generation. :-)
Lycka till med bebisarna !
Tänkte bara bidra med en mer biologisk förklaring till sköldpadds färgen...
Honor har två stycken X-kromosomer. Eftersom bara 1 behöver användas stänger cellerna i kroppen av den andra (packar ihop den i ett litet paket och glömmer bort den).
Vilken X-kromosom som stängs av är helt slumpmässigt, och blir olika i olika delar av kroppen. Gener som avgör röd eller svart finns på X-kromosomen och om en hona får en X-kromosom som har en "röd" gen, och den andra kromosomen har en "svart" gen, så blir katten sköldpadda eftersom i vissa områden stängs den röda av och området blir svart. I andra områden stängs den svarta av och området blir rött.
För hanar som är sköldpaddsfärgade skulle jag gissa att katten av misstag fått en Y-kromosom och två X-kromosomer (dvs en kromosom för mkt). Sånt händer. Även hos människor.
Annelie t-b
23-09-2009, 06:07
CITAT (Miro @ 22-09-2009, 14:58)

Tänkte bara bidra med en mer biologisk förklaring till sköldpadds färgen...
Honor har två stycken X-kromosomer. Eftersom bara 1 behöver användas stänger cellerna i kroppen av den andra (packar ihop den i ett litet paket och glömmer bort den).
Vilken X-kromosom som stängs av är helt slumpmässigt, och blir olika i olika delar av kroppen. Gener som avgör röd eller svart finns på X-kromosomen och om en hona får en X-kromosom som har en "röd" gen, och den andra kromosomen har en "svart" gen, så blir katten sköldpadda eftersom i vissa områden stängs den röda av och området blir svart. I andra områden stängs den svarta av och området blir rött.
För hanar som är sköldpaddsfärgade skulle jag gissa att katten av misstag fått en Y-kromosom och två X-kromosomer (dvs en kromosom för mkt). Sånt händer. Även hos människor.
Vad klok du är... det var enkelt och pedagogiskt förklart i en mycket rörig värld.
Annelie t-b
27-12-2009, 12:55
jag lovade att återkomma ang. kattens dräktighet. Nu är min hona dräktig efter flera tafatta försök. kull väntas i slutet av januari och hon börjar bli rund och go.
nu undrar jag över något som jag inte har fått kläm på, hur ser silver ut på hårstået och vad är det för skillnad på silver och smoke?
ha det gott//Annelie
anncharlotte
27-12-2009, 22:56
Vad roligt :-) Det blir spännande att höra vad det blev.
Silver gör att den nedersta delen av hårstråt är vitt, titta i botten av pälsen på den av dina katter som är silver så ser du.
Silver och smoke är egentligen samma sak, men man säger smoke om omönstrade katter och silver om mönstrade.
Så en blå katt med silver blir alltså blåsmoke, en blåtabby med silver blir blåsilvertabby.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.