|
Jag har läst hela tråden, men har säkert missat något.
Jag tycker det var lite fördommar mot stadsbor, hmm, är själv född och uppvuxen i Göteborg. Jag har inga modekläder, använder inte smink, har visserligen mobil men glömmer den ofta. Jag har flyttat ut till landet nyligen och tycker inte att det skiljer sig så mycket från staden, hade själv fördommar om att folk på landet skulle vara rejäla, trevligt och mer aktiva. Vilket inte stämde, det är lika många otrevliga typer på landet som i staden, stora skillnaden är att folk oftare säger hej till andra här ute.
Och de är precis lika handikappade här ute, ta bara en sån sak som bil, har sett flera som tar bilen överallt(även korta sträckor, när man likaväl kan gå), kan inte tänka sig att pakera på parkeringsplatser som ligger knapp 20 m bort utan måste ställa sig på andras tomter för att hamna 1 m från dit de skall, när jag bodde i stan fick jag minnsan gå till hållplatser och från dem, parkering i stan innebär ofta 10 min promenering från dit man ska. Här på landet finns det ungdommar som klär sig minst lika lätt som i staden när det är kallt, använder lika mycket smink som andra.
När min pojkvän flyttade hit, sa de att "här gillar vi inte när stadtsbor kommer och sätter upp staket eller skyltar med privat egendom", genom våran tomt fanns en gångstig som många brukade gena över(tjänade kanske 30 m på den), visst helt okej, tills det blev vinter och då började folk klampa runt på gräsmattan för att det var för mkt snö på stigen, trampade sönder mina hallonbuskar, ungdomar som körde moped över mina rabatter. Men när jag gick in på en annans uppfart kanske en 1 m in, fick jag världens utskällning, han kom efter mig i sin bil och "muckade"(min uppfattning), jag bad om ursäkt och lovade at aldrig sätta min fot på hans tomt, men ändå fortsatte han att gräla på mig, när jag hade bett om ursäkt 5 ggr, satt han i sin bil och såg fundersam ut(besviken nästan) innan han körde i väg. Anledning till att jag övehuvud taget gått in på tomten var att jag var ute med en hund, som är rädd för allt och skäller för allt, vi mötte en moped på en smal gångbana, ville bara ställa mig ur vägen.
Jag tror att hur väl man klarar sig har inget med var man bor, bortsett från att som sagts att i staden finns inte resurserna, men därimot finns det på landet, men hur väl man tar tillvara på dem beror på individen, inte vart man bor.
Jag tycker om teknik, och min funderngar det senaste har gått kring vilken videokamera jag skall välja och hurvida jag skall köpa en bärbardator. Men jag tror att jag skulle överleva utan dem, men föredrar att få behålla dem.
Dystopier finns det gott om. I SF och i annan litteratur. Och tillbaka till naturen, drömmen om de fina naturfolken har grasserat alltsedan rosseau fram till kommunisterna.
SJälv stadsbo som trivs på landet -trots att grannarna vid stugan hotar varandra och bara pratar via advokater- så undrar jag om inte dom kommer skjuta varandra om strömmen går under en längre tid och infrastrukturen delvis kollapsar.
Det finns goa & galna & ptrevliga människor överallt. SJälv tror jag att det är svårare att vara knäpp i stan, där man måste interagera med så många människor.
För att få en ledtråd hur människor agerar vid kris, titta när folk blivit insnöade, fått strömavbrott i ett par veckor eller haft en katarina-storm eller en tsunami- eller bara en svensk orkan i närheten. Hjälpsamhet och frivilligt arbete kännetecknar såna situationer i min erfarenhet. Människor har inneboende styrka rentav en godhet de inte anar förrän katastrofen inträffar och medmänniskor behöver hjälp.
Nu skall jag fortsätta jobba på min lilla laptop med extern skärm, lät bli att åka till jobbet pga trafikkaos. Kör ni bil i snöyra trots varningar?
henriks
25-03-2008, 12:50
CITAT (MB1965 @ 25-03-2008, 12:13)  Nu skall jag fortsätta jobba på min lilla laptop med extern skärm, lät bli att åka till jobbet pga trafikkaos. Kör ni bil i snöyra trots varningar? Beror på varningens art - det varnas ju hejvilt i tid och otid numera tycker jag. Men just i dag är det blå himmel, några plusgrader och jag har semesterförvisso för att vara hemma och jobba med mitt eget istället, men man kan ju passera förbi datorn då och då...
Mina två grannar körde iväg i morse, båda på sommardäck.. och det var trafikkaos pga snön i göteborgsregionen då... 10 cm här.
Vart dom skulle? Jobbet och tisdagshandla.
CITAT (MB1965 @ 25-03-2008, 12:13)  Nu skall jag fortsätta jobba på min lilla laptop med extern skärm, lät bli att åka till jobbet pga trafikkaos. Kör ni bil i snöyra trots varningar? Ja. Man kan ju inte stanna hemma varje gång det är lite jobbigt före... Och det är det rätt ofta.
Med all respekt Anic och MB1965, ni har läst science fictioninlägget som fan läser bibeln (bildligt talat, inget illa ment). Alldeles oavsett var man bor någonstans, så är överlevnad helt och hållet ett faktum för dem som är viljestarka. Och jag anser att om en som är viljestark överhuvudtaget ska överleva en sådan här katastrof måste han eller hon ta sig ut ur staden som kommer att bli en ohygglig sjukdomshärd och ut i naturen/ ut på landsbygden. Följdaktligen bör de som bor på landsbygden i hus som byggdes innan elektricitet var ett faktum ha större chans att överleva - mycket på grund av sin tjurighet, vilket bevisligen inte är så trevligt ur social synvinkel men också på grund av att de fått en chans att praktisera ( i varierande skala) nedärvda kunskaper om föda som finns att hämta i naturen.
Tänk er själva vad som kommer att hända i Göteborg om dusch/ disk/toalettmöjligheter försvinner, uppvärmningsmöjligheter försvinner och matlagningsmöjligheter försvinner. Det är långt mycket lättare att lära sig leva utan bil än dessa funktioner som vi gjort oss elberoende av idag. Räddningstjänsten kan bistå med värmestugor - det är vad de kan göra, och ställa ut bajamajor. Men vem ska tömma dem när det ingen bensin finns att få till diverse lastbilar och annat? Vart ska man göra av allt?
Eller rättare sagt - skulle, för vi vet ju, som jag också skrev i första inlägget, att vi har mer än en möjlighet att utvinna elektricitet idag. men jag kan inte hjälpa det - scenariot fascinerar mig.
CITAT (Grå @ 25-03-2008, 21:28)  Med all respekt Anic och MB1965, ni har läst science fictioninlägget som fan läser bibeln (bildligt talat, inget illa ment). Alldeles oavsett var man bor någonstans, så är överlevnad helt och hållet ett faktum för dem som är viljestarka. Och jag anser att om en som är viljestark överhuvudtaget ska överleva en sådan här katastrof måste han eller hon ta sig ut ur staden som kommer att bli en ohygglig sjukdomshärd och ut i naturen/ ut på landsbygden. Följdaktligen bör de som bor på landsbygden i hus som byggdes innan elektricitet var ett faktum ha större chans att överleva - mycket på grund av sin tjurighet, vilket bevisligen inte är så trevligt ur social synvinkel men också på grund av att de fått en chans att praktisera ( i varierande skala) nedärvda kunskaper om föda som finns att hämta i naturen.
Tänk er själva vad som kommer att hända i Göteborg om dusch/ disk/toalettmöjligheter försvinner, uppvärmningsmöjligheter försvinner och matlagningsmöjligheter försvinner. Det är långt mycket lättare att lära sig leva utan bil än dessa funktioner som vi gjort oss elberoende av idag. Räddningstjänsten kan bistå med värmestugor - det är vad de kan göra, och ställa ut bajamajor. Men vem ska tömma dem när det ingen bensin finns att få till diverse lastbilar och annat? Vart ska man göra av allt?
Eller rättare sagt - skulle, för vi vet ju, som jag också skrev i första inlägget, att vi har mer än en möjlighet att utvinna elektricitet idag. men jag kan inte hjälpa det - scenariot fascinerar mig. Vad får dig att tro att inlägget var menat mot dig? Det var det inte och jag skrev faktiskt Jag tror att hur väl man klarar sig har inget med var man bor, bortsett från att som sagts att i staden finns inte resurserna, men därimot finns det på landet, men hur väl man tar tillvara på dem beror på individen, inte vart man bor.Jag tyckte det var en intressant tråd, annars hade jag inte läst alla sidor och inlägg. Så jag undrar varför du påstår att jag läser som fan läser bibeln? Det enda jag reagerade över var att vissa fick det till att låta att folk på landet är mindre bekväma av sig och mer klarar sig själv typer än vi från staden, och då påpekade jag bara att jag hade andra erfarenheter av det.
CITAT (Anic @ 25-03-2008, 22:31)  Vad får dig att tro att inlägget var menat mot dig? Det var det inte Då läste väl jag ditt inlägg som fan läser bibeln då. Folk brukar klaga på mina fördomar mot stadsbor och annat folk och jag har faktiskt skrivit en hel del i den här tråden om mina åsikter om stadsbor och deras (o)möjligheter att överleva.
Eller så är det jag som skriver tokigt.
*Stintan*
25-03-2008, 22:46
Kan se lämmeltågen av människor på väg ut på landet i hopp om att finna någonstans att ta vägen. Hur människorna agerar kanske beror lite på vilken årstid katastrofen inträffar.
Jag fattar inte att man bygger hus som blir obeboeliga om elen skulle försvinna, och då menar jag inte bara hyreshus i städerna utan även bostäder på landsbygden. För mej var vedspis prio 1 när jag byggde hus.
Nog sjutton har man lättare att klara sig om man bor på landet det är min absoluta övertygelse. jag skulle inte ha en chans att klara mig särskilt länge som jag bor nu dvs i lägenhet i stan. Däremot hade jag klarat mig hyfsat bra om jag bott kvar i mitt hus på landet. Jag hade inte ens behövt frysa mitt i vintern.
Det är snarare förmåga till anpassning än tjurskallighet som är kriterium för att överleva stora förändringar.
Folks natur- jakt- fiske bä- överlevnadsintresse osv behöver inte ha ett skvatt att göra med bostadsadress och är knappast så socialt nedärvda som man tror. Räcker med att se på min egen släkt, mina vämlandskusiner och deras barn är helt borta i naturen trots glesbyggdsuppväxt med natur.
Snart kommer vårmakrillen!
*Stintan*
25-03-2008, 23:06
CITAT (MB1965 @ 25-03-2008, 22:57)  Det är snarare förmåga till anpassning än tjurskallighet som är kriterium för att överleva stora förändringar.
Folks natur- jakt- fiske bä- överlevnadsintresse osv behöver inte ha ett skvatt att göra med bostadsadress och är knappast så socialt nedärvda som man tror. Räcker med att se på min egen släkt, mina vämlandskusiner och deras barn är helt borta i naturen trots glesbyggdsuppväxt med natur.
Snart kommer vårmakrillen! Å andra sidan så hjälper det inte mycket att ha dom intressena om du bor i stan vilket det däremot gör om du bor på landet.
CITAT (Stintan43 @ 25-03-2008, 23:06)  Å andra sidan så hjälper det inte mycket att ha dom intressena om du bor i stan vilket det däremot gör om du bor på landet. Måste det väl göra, man kan ju alltid flytta.
*Stintan*
25-03-2008, 23:23
I en sådan katastrofsituation är det säkert inte bara att flytta. Hur skulle det gå till?
En del familjer kanske skulle öppna sina hem för människor i nöd, men inte så många som man skulle kunna tro. Andra kanske skulle försöka "kapa" dugliga hus med våld.
Chamomille
26-03-2008, 16:07
Det räckte med att det blev just strömavbrott idag i Centrum så klappade affärerna ihop. Så nu är vi utan mat  . Sårbart? Ja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|